Thuisbatterij
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Afhankelijk van hoeveel je krijgt voor je stroom is een batterij niet meer nuttig, en kan je beter verkopen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Precies. Je TVT van de thuisbatterij is met verkoop aan vrienden/familie/... nog langer omdat je met verkoop meer kan verdienen dan dat je van je energieleverancier krijgt.ygeffens schreef:Afhankelijk van hoeveel je krijgt voor je stroom is een batterij niet meer nuttig, en kan je beter verkopen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Je dwaalt.c€/kWh isdevastator schreef:Precies. Je TVT van de thuisbatterij is met verkoop aan vrienden/familie/... nog langer omdat je met verkoop meer kan verdienen dan dat je van je energieleverancier krijgt.ygeffens schreef:Afhankelijk van hoeveel je krijgt voor je stroom is een batterij niet meer nuttig, en kan je beter verkopen.
De component energie is maar 20-30% van de factuur. Ik koop elektriciteit tegen 26c€/kWh waarbij de elektriciteit zelf 4,32-5,65c€/kWh (nacht/dag) is, ik verkoop (aan Decathlon of de eigen leverancier) aan 4c€/kWh.
Voor elke kWh die ik niet momentaan kan verbruiken heb ik de keuze tussen:
- batterij opladen om nadien 26c€/kWh te vermijden (tot de batterij terug leeg is)
- stroom verkopen aan vrienden/familie @ 4,32-5,65c€/kWh
- stroom verkopen aan het net @4c€/kWh
Zolang mijn batterij niet vol is, is het opladen van de batterij toch de betere keuze.
En dan gaan we er even vanuit dat de DNB's zomaar akkoord zijn om "gratis" mijn stroom naar mijn familie/vrienden te transporteren?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Dat lijkt me nogal logisch. Het ging erom als je nog GEEN batterij hebt en er overweegt 1 te kopen. Dan is de TVT langer omdat je straks aan een (ietwat ?) hogere prijs kan verkopen aan anderen dan aan je leverancier.heist_175 schreef:Zolang mijn batterij niet vol is, is het opladen van de batterij toch de betere keuze.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Voor terug te sturen naar het net staat in uw leverancierscontract wat de vergoeding is.
Dat kan €0 zijn of meer. Er zijn hier op UB en in de pers al wat vergelijkingen opgedoken, gaande tot 5c€/kWh.
Wetende dat je met PV/batterij de aankoop van kWh's kan vermijden à rato van 26-28c€/kWh, zie je meteen dat je daar niet veel van moet verwachten.
@batterij
Een batterij slaat energie op en vermijdt een kost van 26c€/kWh, verpatsen aan vrienden/familie levert 4c€ op. Met een batterij scoor je dus 22c€/kWh. De rest van de berekening kan je zelf maken.
Aangenomen dat er geen injectietarief en andere hocus-pocus bijkomt.
Dat kan €0 zijn of meer. Er zijn hier op UB en in de pers al wat vergelijkingen opgedoken, gaande tot 5c€/kWh.
Wetende dat je met PV/batterij de aankoop van kWh's kan vermijden à rato van 26-28c€/kWh, zie je meteen dat je daar niet veel van moet verwachten.
@batterij
Een batterij slaat energie op en vermijdt een kost van 26c€/kWh, verpatsen aan vrienden/familie levert 4c€ op. Met een batterij scoor je dus 22c€/kWh. De rest van de berekening kan je zelf maken.
Aangenomen dat er geen injectietarief en andere hocus-pocus bijkomt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
even ruwweg, een batterij kost €6000?heist_175 schreef: Een batterij slaat energie op en vermijdt een kost van 26c€/kWh, verpatsen aan vrienden/familie levert 4c€ op. Met een batterij scoor je dus 22c€/kWh. De rest van de berekening kan je zelf maken.
Aangenomen dat er geen injectietarief en andere hocus-pocus bijkomt.
Dus €6000/0,22 = 27.270kWh.
Dat is dus de hoeveelheid die de accu zou moeten terug geven om break-even te draaien.
(gerekend zonder capaciteitstarief)
Of mis ik iets?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Bruto kost 12,5kWh batterij: €6K (incl alles: installatie etc)cadsite schreef:even ruwweg, een batterij kost €6000?heist_175 schreef: Een batterij slaat energie op en vermijdt een kost van 26c€/kWh, verpatsen aan vrienden/familie levert 4c€ op. Met een batterij scoor je dus 22c€/kWh. De rest van de berekening kan je zelf maken.
Aangenomen dat er geen injectietarief en andere hocus-pocus bijkomt.
Dus €6000/0,22 = 27.270kWh.
Dat is dus de hoeveelheid die de accu zou moeten terug geven om break-even te draaien.
(gerekend zonder capaciteitstarief)
Of mis ik iets?
Netto kost 12,5kWh batterij: €3,8K
Dus €3800/0,22 = 17300kWh
Na 10 jaar heb je nog 60% van de batterij capaciteit over en is de batterij nog niet dood.
Ceteris paribus?
- veel kans stijgt de prijs per kWh nog (voor fossiele elektriciteit zal binnenkort ETS gekocht moeten worden - hoewel sommigen in het desbetreffende topic dromen alsof we nog 1921 zijn en enkel oplossingen van +/- 1950 zien)
- veel kans komt er nog injectietarief bij
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Berekening voor mijn 6kWp installatie uit 2017:
Plaatsing 10kWh batterij + hybride omvormer: 6500€
Subsidie batterij : -2500€
Compensatie terugdraaiende teller : -2300€
Netto prijs: 1700€
1700 / 0,22 = 7727kWh of 2 á 3 jaar terugverdientijd.
Interessanter dan terugdraaiende teller houden? Zeker niet. Een goede investering rekening houdend dat er een digitale meter door m'n strot werd geduwd? Zeker wel.
Plaatsing 10kWh batterij + hybride omvormer: 6500€
Subsidie batterij : -2500€
Compensatie terugdraaiende teller : -2300€
Netto prijs: 1700€
1700 / 0,22 = 7727kWh of 2 á 3 jaar terugverdientijd.
Interessanter dan terugdraaiende teller houden? Zeker niet. Een goede investering rekening houdend dat er een digitale meter door m'n strot werd geduwd? Zeker wel.
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Je moet wel rekening houden dat u batterij niet elke dag vol geladen geraakt of leeg geraakt. En ook u zelfcomsumptie die je zelf al gebruikt van u zonnepanelen en wat je van het net afneemt waardoor u terug verdien tijd langer wordt dan 2a3 jaarJanY schreef:Berekening voor mijn 6kWp installatie uit 2017:
Plaatsing 10kWh batterij + hybride omvormer: 6500€
Subsidie batterij : -2500€
Compensatie terugdraaiende teller : -2300€
Netto prijs: 1700€
1700 / 0,22 = 7727kWh of 2 á 3 jaar terugverdientijd.
Interessanter dan terugdraaiende teller houden? Zeker niet. Een goede investering rekening houdend dat er een digitale meter door m'n strot werd geduwd? Zeker wel.
-
- Premium Member
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
- Locatie: Veerle
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Die compensatie van de terugdraaiende teller had je anders toch ook gekregen?JanY schreef:Berekening voor mijn 6kWp installatie uit 2017:
Plaatsing 10kWh batterij + hybride omvormer: 6500€
Subsidie batterij : -2500€
Compensatie terugdraaiende teller : -2300€
Netto prijs: 1700€
1700 / 0,22 = 7727kWh of 2 á 3 jaar terugverdientijd.
Interessanter dan terugdraaiende teller houden? Zeker niet. Een goede investering rekening houdend dat er een digitale meter door m'n strot werd geduwd? Zeker wel.
Wat je in de winter opwekt zal niet veel zijn. Wat je in de zomer te veel hebt kan je ook niet overdragen naar de winter wegens te beperkte opslagcapaciteit.
Als jij bovendien pakweg 3000 kw op jaarbasis kan opslaan in die batterij, dan heb jij toch ook een abnormaal hoog verbruik in de zomer dat je niet terug kan geven aan het net? Wat is dan je totale verbruik?
-
- Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 4 keer
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?decat schreef:Ons batterij is sinds 7/5/2021 in gebruik en heeft tot op vandaag 490kWh geladen / ontladen. Wat dat op jaarbasis zal geven valt nog af te wachten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Lijkt mij een normale round trip efficiëntie, wat ik al maanden verkondig
snarie schreef:Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?decat schreef:Ons batterij is sinds 7/5/2021 in gebruik en heeft tot op vandaag 490kWh geladen / ontladen. Wat dat op jaarbasis zal geven valt nog af te wachten.
-
- Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 4 keer
Inderdaad. Komt ook perfect overeen met de specificaties van SMA (2x92%). Zie ik wel niet echt als probleem, omdat "verloren" energie anders toch goedkoop naar het net verdwijnt.bruma schreef:Lijkt mij een normale round trip efficiëntie, wat ik al maanden verkondigsnarie schreef:Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?decat schreef:Ons batterij is sinds 7/5/2021 in gebruik en heeft tot op vandaag 490kWh geladen / ontladen. Wat dat op jaarbasis zal geven valt nog af te wachten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Je hebt dus maar een batterij van 2150 W... en de vraag is hoeveel dat nog is over 5 of 10 jaar.snarie schreef:Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Da's toch ook best wel veel dat er 15% energie verloren gaat. Die moet op een andere manier ook geproduceerd worden die niet noodzakelijk groen is.snarie schreef: Inderdaad. Komt ook perfect overeen met de specificaties van SMA (2x92%). Zie ik wel niet echt als probleem, omdat "verloren" energie anders toch goedkoop naar het net verdwijnt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Op laden en ontladen zit inderdaad een verschil, maar belange geen 15%.snarie schreef:
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
Omvormer is Huawei SUN2000 3KTL, batterij zijn 2 Luna's 2000 met 10kWh in totaal.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Zoals de omschrijving is op en ontlaad of wat in en uit de accu gaat.decat schreef:Op laden en ontladen zit inderdaad een verschil, maar belange geen 15%.snarie schreef:
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
Omvormer is Huawei SUN2000 3KTL, batterij zijn 2 Luna's 2000 met 10kWh in totaal.
DC/DC omvormers en DC/AC omvormer rendement zal daar niet bij zitten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Volgens wat ik kan terugvinden heeft de omvormer 1562 kWh te verwerken gehad.
Bij het rendement staat 1489 kWh, voor de batterijen vind ik enkel de info van het vorige screenshot terug.
Bij het rendement staat 1489 kWh, voor de batterijen vind ik enkel de info van het vorige screenshot terug.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
De 2de dag op rij komt hier een camionette van TEA door.
Onderaannemer Fluvius voor de Digitale meters.
Een straat verder waren er ook al die een brief gehad hebben.
Ze gaan er tegenaan ineens ...
Onderaannemer Fluvius voor de Digitale meters.
Een straat verder waren er ook al die een brief gehad hebben.
Ze gaan er tegenaan ineens ...
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Het grote probleem om de terugverdientijd te berekenen is de onzekerheid die er heerst.
In mijn geval zou ik met een investering van 6000€ mijn injectie met ongeveer 2000 kWh/jaar kunnen terugbrengen. Terugverdientijd bedraagt dus ongeveer 13 jaar. Aan subsidie ga ik me niet riskeren. Ik ben het vertrouwen in onze overheid kwijt.
Zaken die TVT kunnen verlagen:
- elektriciteit zal duurder worden
- capaciteitstarief zal door onze strot geduwd worden
De enige reden om niet te plaatsen:
- EV: Als hier over een jaar of 2-3 een EV op de oprit staat (wat quasi zeker opgelegd gaat worden), ga ik (op de dagen dat ik thuis ben) mijn EV laden ipv thuisbatterij te gebruiken. Op dat moment staat de thuisbatterij er werkloos bij en gaat het zich niet langer terugverdienen.
En met alle respect: dat de overheid nu thuisbatterijen subsidieert is een kortzichtig beleid als je rekening houdt met hun EV-beleid. Er gaan veel thuisbatterijen geplaatst worden die over enkele jaren amper rendement gaan hebben owv EV's.
In mijn geval zou ik met een investering van 6000€ mijn injectie met ongeveer 2000 kWh/jaar kunnen terugbrengen. Terugverdientijd bedraagt dus ongeveer 13 jaar. Aan subsidie ga ik me niet riskeren. Ik ben het vertrouwen in onze overheid kwijt.
Zaken die TVT kunnen verlagen:
- elektriciteit zal duurder worden
- capaciteitstarief zal door onze strot geduwd worden
De enige reden om niet te plaatsen:
- EV: Als hier over een jaar of 2-3 een EV op de oprit staat (wat quasi zeker opgelegd gaat worden), ga ik (op de dagen dat ik thuis ben) mijn EV laden ipv thuisbatterij te gebruiken. Op dat moment staat de thuisbatterij er werkloos bij en gaat het zich niet langer terugverdienen.
En met alle respect: dat de overheid nu thuisbatterijen subsidieert is een kortzichtig beleid als je rekening houdt met hun EV-beleid. Er gaan veel thuisbatterijen geplaatst worden die over enkele jaren amper rendement gaan hebben owv EV's.
-
- Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 4 keer
Rendement batterij omvormer: AC2BAT (AC -> BAT) tussen 84% en 96,5%bruma schreef:Zoals de omschrijving is op en ontlaad of wat in en uit de accu gaat.decat schreef:Op laden en ontladen zit inderdaad een verschil, maar belange geen 15%.snarie schreef:
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
Omvormer is Huawei SUN2000 3KTL, batterij zijn 2 Luna's 2000 met 10kWh in totaal.
Schermafbeelding 2021-07-19 om 12.51.16.png
DC/DC omvormers en DC/AC omvormer rendement zal daar niet bij zitten.
BAT2AC (BAT -> AC) tussen 87% en 96.5%
Min rendement bij 10% loading (100%=2500W) dus bij 250W
Uiteraard wordt batterij niet altijd met maximum stroom geladen en ontladen.
Overall rendement is dus iets tussen 0.84*0.87 = 73% en 0.965*0.965 = 93%
De behaalde 85% lijkt mij dus volledig normaal
(grafieken https://files.sma.de/downloads/BattWr-E ... -en-11.pdf )
https://userbase.be/forum/download/file ... w&id=17312
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Met de komst van het capaciteitstarief in het achterhoofd: is het mogelijk om 's nachts de batterij op te laden om zo de pieken overdag (in de wintermaanden) wat af te vlakken ?
Met een APi zou helemaal top zijn
Met een APi zou helemaal top zijn
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 68 keer
Vraagje tussendoor
In hoeverre zijn deze batterijen nu veilig.
voornamelijk qwa brandveiligheid.
In hoeverre zijn deze batterijen nu veilig.
voornamelijk qwa brandveiligheid.
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 68 keer
Dit zal beetje afhangen van situatie tot situatie en welke verzekeraar lijkt me.
Zolang er niets gebeurt en laten we hopen dat dat zo is en blijft. Zal er precies geen verandering in komen
Zolang er niets gebeurt en laten we hopen dat dat zo is en blijft. Zal er precies geen verandering in komen
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Zo kan je alles wegrelativeren .
De EV-bezitters, moeten die dat aangeven aan hun brandverzekering?
Ik heb maar een thuisbatterij van 12kWh, een KIA EV6 heeft 77kWh...
En euhm... al die firmawagens zijn niet in bezit van de bestuurder hé. Wie is er verantwoordelijk bij een spontane ontbranding? Wat is het risico?
Ik denk dat elke fikkende Tesla in de wereldwijde pers komt, maar er branden elke dag heel wat ICE voertuigen uit.
Opnieuw: als de verzekeraar van mijn woning niet moet weten met welke auto ik rijd, dan zal het risico zo klein zijn dat het niet de moeite is om het apart in hun modellen op te nemen.
De EV-bezitters, moeten die dat aangeven aan hun brandverzekering?
Ik heb maar een thuisbatterij van 12kWh, een KIA EV6 heeft 77kWh...
En euhm... al die firmawagens zijn niet in bezit van de bestuurder hé. Wie is er verantwoordelijk bij een spontane ontbranding? Wat is het risico?
Ik denk dat elke fikkende Tesla in de wereldwijde pers komt, maar er branden elke dag heel wat ICE voertuigen uit.
Opnieuw: als de verzekeraar van mijn woning niet moet weten met welke auto ik rijd, dan zal het risico zo klein zijn dat het niet de moeite is om het apart in hun modellen op te nemen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Inderdaad, er zijn waarschijnlijk tov hun verkoopaantallen al veel meer Peugeot 307's of VW Tourans afgebrand dan Tesla's. Maar dan staat er in de krant: auto in brand. Niet: Tesla in brand.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Het probleem is niet zozeer dat die dingen constant in de fik vliegen, maar als ze in de fik vliegen zijn ze quasi niet te blussen.
Enne, als een auto in jouw garage staat is die mee verzekerd met de brandverzekering van je huis. Als die buiten staat niet volgens mij.
Enne, als een auto in jouw garage staat is die mee verzekerd met de brandverzekering van je huis. Als die buiten staat niet volgens mij.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Thuisbatterijen zijn van een andere chemische samenstelling en branden niet.
De samenstelling van de EV batterijen daarentegen zorgen ervoor indien er brand uitbreekt dat er zuurstof geproduceerd wordt in de batterij zodat de brand blijft bestaan
De samenstelling van de EV batterijen daarentegen zorgen ervoor indien er brand uitbreekt dat er zuurstof geproduceerd wordt in de batterij zodat de brand blijft bestaan
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
bruma schreef:Thuisbatterijen zijn van een andere chemische samenstelling en branden niet.
De samenstelling van de EV batterijen daarentegen zorgen ervoor indien er brand uitbreekt dat er zuurstof geproduceerd wordt in de batterij zodat de brand blijft bestaan
Ik dacht dat ze 'afgedankte' autobatterijen gingen gebruiken als thuisbatterij (omdat een batterij die bvb nog voor 80% kan volgeladen nog goed genoeg is als thuis batterij).
Deze zullen dan toch niet van een andere chemische samenstelling zijn?
Of is dat weer alweer oud nieuws, want op batterij vlak hoor je veel theorie, maar in de praktijk is het heel wat minder...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De thuisbatterijen zijn geen afgedankte autobatterijen hoor, dat is wat ze DIY doen op YouTube
Simpel ook: er zijn nog niet genoeg afgedankte autobatterijen om de nood aan thuisbatterijen te lenigen.
Simpel ook: er zijn nog niet genoeg afgedankte autobatterijen om de nood aan thuisbatterijen te lenigen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Mogen EV's dan wel in (ondergrondse) parkeergarages want men was er al huiverachtig voor om wagens op gas toe te laten?
Geruststellend zo'n ondoofbare batterij. Dat de thuisbatterij anders is maakt dan niet veel uit want ze is meestal in de garage geplaatst, vlakbij de ondoofbare batterij dus
Geruststellend zo'n ondoofbare batterij. Dat de thuisbatterij anders is maakt dan niet veel uit want ze is meestal in de garage geplaatst, vlakbij de ondoofbare batterij dus
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Absoluut.Dizzy schreef:Mogen EV's dan wel in (ondergrondse) parkeergarages want men was er al huiverachtig voor om wagens op gas toe te laten?
Ik was maandag in Brussel en in de ondergrondse parking nabij Bozar en die van 't Zuid zijn er gereserveerde plaatsen voor elektrische wagens.