Waarom is dat 'not done'? Omdat de ToS dat verbiedt? Jammer genoeg hebben we in België het recht op thuiskopie uit eender welke geoorloofde (=originele) bron, dus kunnen ze via de ToS het consumentenrecht tegenspreken of inperken.Slafes schreef:Een stream bewaren op uw computer is eveneens not done. Waarom uitzonderingen maken?
Het klopt niet dat ze er voor betalen. Als jij geen tv abo hebt kan je wel online naar VRT en dergelijke kijken. Er is dus geen recht op een thuiskopie zoals jij dat noemt. Het feit dat er geen "download deze aflevering" knopje bij staat zou al een belletje moeten doen rinkelen he.
Te weten dat er hier dus zwaar afgeven wordt over mensen die zeggen dat het allemaal niet duidelijk is wat nu mag en niet mag... Je zegt in deze zelf "vermoedelijk".
Waarom er geen knopje 'download deze aflevering' bij staat? Het is niet omdat de consument het recht heeft, dat de contentleverancier er alles aan moet doen dat de consument kan genieten van dat recht. Ze mogen best het de consument zo moeilijk mogelijk maken, want dat valt buiten de plichten en verboden van de wetgeving. Maar áls de consument toch beslist om die stream te rippen, dan kunnen ze de consument wettelijk gezien niks maken, want de consument is in zijn recht (in België en binnen het beperkte kader van thuiskopie weliswaar).
Niet vergeten dat zo goed als alle grote streamingdiensten zoals Netflix en Youtube hun origine kennen in de US of A, waar zulke wetgeving (vaak?) niet geldt.
Bij de VRT is er in de voorwaarden van VRTNU het volgende gestipuleerd:
Hier zien we dat ze vaag gewag maken van het recht op thuiskopie, maar stellen ze er meteen bij dat het niet is toegestaan dat beveiliging (DRM) wordt gekraakt. Helaas is dat laatste niet opgenomen in de wetgeving (wel in NL ondertussen, maar niet in BE), dus ongeldig, lijkt mij. Met andere woorden: ze kunnen zich niet beroepen op de wetgeving om u tegen te houden hun voorwaarden te schenden, maar ze kunnen wél zelf u de toegang ontzeggen door bv. uw account te blokkeren of verwijderen, uw IP-adres te verbannen, etc.
4. Over het hergebruik van de VRT-onlinediensten en/of de VRT-content, bijvoorbeeld op mijn eigen website of sociale media (zoals Facebook of Twitter)
4.1. Mag ik de VRT-onlinediensten en/of de VRT-content downloaden, kopiëren, op andere websites of platformen publiceren, of op een andere manier hergebruiken?
U mag de VRT-onlinediensten en/of de VRT-content alleen binnen de grenzen van deze algemene voorwaarden hergebruiken, als de betrokken VRT-dienst dat ook daadwerkelijk toestaat.
Zo mag u de VRT-content alleen maar down- of uploaden, kopiëren of op andere websites of platformen publiceren als dat voor persoonlijke, niet-commerciële doeleinden is en als de VRT-dienst dat hergebruik niet beperkt.(1) De VRT neemt technische beveiligingsmaatregelen om de VRT-onlinediensten en/of de VRT-content tegen hergebruik te beschermen. U mag deze maatregelen niet omzeilen, verwijderen of wijzigen om de VRT-onlinediensten en/of de VRT-content toch te hergebruiken, noch ervoor zorgen dat anderen dat kunnen doen. In sommige gevallen wordt het hergebruik evenwel technisch mogelijk gemaakt, bijvoorbeeld via de embeddeable videospeler zie punt 4.2.) of een downloadmogelijkheid. In dergelijke gevallen is het hergebruik dus toegestaan, mits dit gebeurt voor persoonlijke, niet-commerciële doeleinden.
Het is ook niet toegelaten om de VRT-content geautomatiseerd te (laten) raadplegen, bijvoorbeeld via scripts, spiders en/of bots. De VRT heeft altijd het recht om haar toestemming voor het (her)gebruik van haar onlinediensten en/of content in te trekken.
Is er trouwens iemand die hier verder over kan uitweiden? Ik heb het gevoel dat mijn tekort aan kennis terzake parten speelt in de geldigheid en correctheid van mijn interpretatie van de teksten van de regeling thuiskopie.