Pagina 8 van 10

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 08 jan 2018, 14:37
door FlashBlue
Ik denk dat wij dan zelfs in de zelfde blok wonen (of je moest in 1 van de andere kleinere blokjes in de straat wonen)...
Zegt Estia/Optima/OGE/OP u iets? ;-)


Want idd, binnengebracht in technische ruimte, en installatie bij mij was gepland voor de 5e. Maar dat hebben ze dus verprutst ;-)

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 08 jan 2018, 14:40
door sky
inderdaad syndic :-)
ik woon daar in de laatste blok

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 08 jan 2018, 15:17
door xayana
raf1 schreef: Klopt ook niet, Proximus steekt al jaren ducts en smarttubes in de grond. In meer en meer gevallen zal fiber uitrollen qua graafwerken beperkt zijn tot een mangat graven bij elke nieuwe aansluiting zoals vandaag bij VDSL2.
Een mangat kan meer werk zijn dan je zou verwachten: er is namelijk meer fysieke arbeid nodig en dat kost geld, én je hebt meestal een vergunning van de gemeente nodig wat tijd kan kosten. Op dat vlak heeft Telenet met zijn kabels op de gevel het iets gemakkelijker. Daarom experimenteert Proximus dus ook met glasvezel op de gevel.

ROP vs node discussie is een discussie van appels vs peren.
Je weet namelijk niet waar Telenet al overal de mogelijkheid voor glasvezel heeft voorzien. Misschien hebben zij al wachtbuizenliggen tot elke versterkerkast en dan zitten ze wel dichter dan de ROP.
Hetzelfde geldt voor Proximus. Misschien zitten die ook al dichter met glasvezel dan de ROP?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 14 jan 2018, 18:01
door sirWard
De te bouwen woningen in de zeemanstuin zouden toch FTTH zijn? Ik zie daar alleszins enkel een ROP staan (komende van de Sint-Bernadette).

Iets verder tegen de R4 thv Koutergoedstraat staat een VBB met micro koperkabel in de ducts tot binnen in huis. Daar moet de koper uitgetrokken worden en glasvezel ingeblazen.

In de nieuwe wijk in de Lijnmolenstraat is het FTTH. Ik wacht geduldig...

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 14 jan 2018, 18:45
door FlashBlue
sky schreef:inderdaad syndic :-)
ik woon daar in de laatste blok
Ben er intussen achter wat het probleem is/was.

Verleden week maandag dus eens uitleg gevraagd waarom ik de 5e niemand had gezien.
Woensdag waren ze er eindelijk achter:
-Jacops did a f*** met het lassen van de fiber (straatkant) voor deze blokken.
-Janssens field services hun technieker had dat blijbkaar vastgesteld (vraag me niet hoe), en had dus zonder boe of bah de boel geannuleerd zonder iets te laten weten aan de klant (ik dus).

Donderdag hebben ze dan teruggebeld van proxibird om te melden dat het was rechtgezet, en voor een nieuwe afspraak te maken. Die staat voor morgen ingepland...
We shall see he :)

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 11:07
door FlashBlue
Dus, ze zijn vandaag idd de aansluiting komen doen, 8h30 waren ze (2 techniekers) aanwezig, en na een tasje koffie en een babbeltje zijn ze aan de slag gegaan. 10h30 installatie afgerond.

leuk om te weten:
-de ONTP zit geboxed in een doos met 25meter fiber reeds verbonden, gewoon afrolbaar voor installatie, handig dus.
-ze vervangen normaal de koper nièt door fiber, koper moet aanwezig blijven om OLO's aansluitbaar te houden.
-waar mogelijk herbruiken ze wel bestaande buizen, hier is bvb de aanwezige koper gekruipt om de fiber èn een nieuwe koper naar technische ruimte te trekken.

Ik ben eigenlijk best wel tevreden, techniekers van janssens waren heel correct en vriendelijk, en installatie is netjes uitgevoerd, zowel binnen als in technische ruimte...

Wat fototjes..:
2018-01-15 08.52.39.jpg
2018-01-15 08.52.43.jpg
2018-01-15 10.36.00.jpg
2018-01-15 10.36.36.jpg
En de obligatoire speedtest:
Afbeelding

Next up: Telenet opzeggen.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 11:33
door petrol242
Mooi. Om jaloers op te zijn :) Ik ben ook benieuwd hoe een installatie bij Edpnet zou afgehandeld worden. Die hebben onlangs een contract afgesloten met PX voor glasvezel. Voor alle duidelijkheid, bij de muurdoorvoering mag de glasvezel dus bij het koper gestoken worden?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 11:38
door FlashBlue
Voor edpnet ga ik er van uit dat het ook de mensen van janssens field services gaan zijn, vermits vziw edpnet (nog?) geen techniekers heeft die certified zijn voor proximus hun GPON netwerk?

Qua muurdoorvoer, voor extern kan ik je geen antwoord geven, vermits het hier over interne bekabeling gaat. Technische ruimte van blok naar berging van mijn appartement. Maar voor intern is het dus zeker geen issue, is properste en makkelijkste oplossing ook uiteindelijk he.

Bij (rij)woningen gaat men via gevel terwijl telefoon ondergronds zit, dus daar kan dit wel sowieso al niet lijkt me...


Had dat eigenlijk wel kunnen vragen aan die mannen van janssens daarstraks :| sorry datk daar niet aan gedacht heb!

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 11:40
door ubremoved_539
petrol242 schreef:bij de muurdoorvoering mag de glasvezel dus bij het koper gestoken worden?
Waarom zou dat niet mogen... er is totaal geen invloed tussen beide technologieën.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 12:59
door jackho
Dit doen ze inderdaad, de oude koperlijn wordt niet verwijderd.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 14:47
door petrol242
Bij gas mag uiteraard niets bijgestoken worden. Zelfs geen laag vermogen zoals data. Ik stel me de vraag maar, want er is soms toch wel enige regelneverij.
Bij mij komt bijvoorbeeld coax en koper in een aparte koker binnen.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 14:59
door ubremoved_539
FlashBlue schreef:Dus, ze zijn vandaag idd de aansluiting komen doen
Die laatste foto... is dat onderdeel van een particuliere aansluiting ?

Ik vermoed dat dat in de kelder van een appartement is of zo ?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 15:04
door FlashBlue
Zoals k idd anhaalde in vorige posts.
Enige verschil is echter dat men hier dus van ontp naar fibercabinetje in technische ruimte gaat, en bij (rij)huizen van ontp naar lasdoos op gevel.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 15:09
door ubremoved_539
Maar jij hebt dus een "persoonlijke" ONTP... waren er hier geen andere posters welke deze shared in de technische ruimte hadden ?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 15 jan 2018, 15:41
door FlashBlue
Ik ben altijd al veeleisend geweest :lol:

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 16 jan 2018, 11:14
door MClaeys
FlashBlue schreef: -de ONTP zit geboxed in een doos met 25meter fiber reeds verbonden, gewoon afrolbaar voor installatie, handig dus.
Ik neem wel aan dat ze die alsnog op lengte knippen? Zou niet zo handig zijn altijd 20m op rol op overschot te hebben bijvoorbeeld :-D .

Bij ons jammer genoeg nog koper, de smarttube zit wel klaar maar daar blijft het voorlopig bij. De koper lijnen van de smart tube hebben ze zelfs niet gebruikt, ook al zat die klaar en was die lang genoeg hebben ze een andere kabel binnen getrokken naast de smarttube.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 16 jan 2018, 13:25
door FlashBlue
haha, er blijft geen overschot liggen idd ;)

Ze beginnen kabel te steken vanaf de plek dat ontp komt, en trekken overschot door naar laspunt, en korten daar in ;)

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 21 jan 2018, 15:04
door FlashBlue
Oh, en nog deze kleine vaststellingen na 6 dagen:

1) je kan bij de algemene helpdesk (080022800) niet terecht voor technische support op fiber producten. Men kan daar alleen je klantnummer en adres zien, niets anders.
2) De specifieke helpdesk is alleen in de week geopend tijdens (verlengde) kantooruren, niet in het weekend (in tegenstelling tot de 080022800)
3) net zoals de gewone producten, ga je ook bij fiber producten op narrowband (5mbps) na overschrijden van 750GB. Je kan echter geen volume raadplegen in My proximus....
4) Helaas icm puntje 3 is het niet mogelijk om (zoals bij gewone producten) via "my proximus" volume toe te voegen, de knop is er wel, maar geeft netjes een technische fout als je het probeert. Combineer dat met puntje 1 en 2, en je bent "gejost" (of moet ik zeggen "geproximust") int weekend als je over je (niet raadpleegbare) limiet gaat.

Je kan veel klagen over telenet, maar dit heb ik daar nooit meegemaakt ;-)

Combineer dat met "gratis installatie" en een eerste factuur waar toch €59 installatiekost opstaat, en de eerste indruk na oplevering is toch weer de traditionele proximus-fail-feeling. (de pre-oplevering experience hadden ze al verkloot door de eerste afspraak niet na te komen).

Dus... technisch een leuk product, helaas faalt alle administratie en customer experience die errond hangt weer.
Als iemand me op dit moment zou vragen of ik het kan aanraden, gaat het antwoord zijn "neen, je bent beter af bij telenet".

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 21 jan 2018, 22:50
door krisken
Was het nu niet wettelijk verplicht om puntje 3 op te lossen en dat te tonen?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 21 jan 2018, 23:41
door FlashBlue
Ik zou verwachten dat alle puntjes niet meer mogen voorvallen bij een zichzelf serieus nemend bedrijf, ongeacht eventuele wettelijke feitjes.
Guess i was wrong :lol: :roll:

Morgen eens bellen, en mijn visie op de feiten toelichten :angel:

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 22 jan 2018, 08:33
door ubremoved_539
FlashBlue schreef:Combineer dat met "gratis installatie" en een eerste factuur waar toch €59 installatiekost opstaat, en de eerste indruk na oplevering is toch weer de traditionele proximus-fail-feeling.

Dus... technisch een leuk product, helaas faalt alle administratie en customer experience die errond hangt weer.
Ging men dit niet oplossen dit jaar... bizar dat zo'n bedrijf dat al bestaat sinds 1930 nog steeds niet in staat is een deftige administratie te doen.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 13:41
door sky
FlashBlue schreef:helaas faalt alle administratie en customer experience die errond hangt weer.
Je gaat niet geloven wat er bij mij allemaal misloopt.

Ik vraag 2 maanden geleden een verhuis aan bij proximus van x naar y en vraag om op y aangesloten te worden op glasvezel.

"Geen probleem meneer. We komen langs op 23/01". Een week voordien bel ik naar proximus 0800/22800. "We kunnen u niet helpen, ander nummer bellen". Ik stuur een tweet naar proximus om te vragen of 23/01 nog steeds bevstigd kan worden als installatie datum.
"Je hoor geen probleem, we komen op 23/01. "
2 dagen later krijg ik een mail van proximus: "we bevestigen u afspraak voor 22/01 " :?
Maandag morgen belt het glasvezel team, we gaan niet langskomen, we hebben een probleem en we weten niet wanneer we u wel kunnen aansluiten.

teruggebeld naar proximus om dan voorlopig toch maar terug vdsl te nemen, na veel 5-en en 6-en. "We komen vandaag nog langs om vdsl te istalleren"

Wat denk je, om 17u nog niemand gezien.

Dinsdag 23/01, belt die van de glasvezel, we komen vandaag langs. Ikke blij natuurlijk.
Begint die te installeren en zegt, ik kan alleen maar glasvezel naar binnenbrengen, rest gaat niet, staat geblokkeerd in het systeem.
:evil:

Proximus: "we gaan u terugbellen" om verder af te spreken.
dinsdag niemand gehoord natuurlijk., vandaag woensdag, belt die van de glasvezel terug.
Sorry meneer we kunnen u niet helpen, we kunnen u niet aanlsuiten, iedereen anders wel, maar u momenteel niet :evil: :evil: :bang:
Dan vraag ik, kan voorlopig dan vdsl geinstalleerd worden? proximus: Nee, dat kan ook niet.

voorlopig dus van de wereld afgesloten. :? :? :eek:

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 14:48
door raf1
sky schreef:voorlopig dus van de wereld afgesloten.
Hoe kan dat? Met Easy Switch?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 14:55
door boonpwnz
Tis zelfs geen easyswitch raf en zo heilig is dat niet... Ik ga zelf nooit easyswitch gebruiken.

Hij is verhuist en waarschijnlijk nog niets nieuws aangesloten... Daarom doen ze zo moeilijk en lukt het niet om te plannen.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 15:01
door sky
Ik ben verhuisd, we hadden proximus en we blijven bij proximus.
Het is gewoon abo overzetten van één adres naar ander adres. Van vdsl op adres x naar glasvezel op adres y, (één straat verder dan oud adres) was de bedoeling.

De vorige bewoner had ook vdsl, dus het is daar zeker mogelijk
Situatie nu: glasvezel ligt in huis, niet actief, vdsl niet meer aansluitbaar om één of andere reden

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 15:07
door boonpwnz
Sky was er hier enkele weken geleden niet iemand die beweerde dat als je glas kon krijgen dat je geen vdsl meer kreeg?

Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 16:06
door fvhbrugge
Ja, waar glasvezel ligt, krijg je geen vdsl meer. Logisch hee want zoniet moeten ze de straat dubbel uitrusten, met fiber én koper.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 17:19
door FlashBlue
Intussen ben ik al de hele 9 dagen klant en het gaat daar ook bij blijven, terug naar telenet.

Ben intussen al 4 dagen bezig om iemand aan de lijn te krijgen om dat volume & my proximus probleem opgelost te krijgen.
Al 3 dagen lang krijg ik intussen te horen " we gaan uw my proximus account resetten, log over een kwartiertje terug in en het is opgelost".

En als kers op de taart krijg ik daarnet een gebroken nederlands sprekende fransoos aan de lijn die eerst begint over een gsm abonnement, daarna zegt "u moet mij probleem niet uitlek, ik oeweet beter wat probleem is dan oe" en dan gaat vertellen dat je van vaste lijnen geen trafiek kan zien in myproximus, en mij dan zo goed als uitlacht.


Dus bij deze: Bezint eer ge begint, als ge bij telenet zit, blijf maar netjes bij hun en riskeer u niet aan een overschakeling.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 19:19
door ubremoved_539
Spijtig dat nu Proximus een competitief product heeft (en TN niet langer reclame kan maken me de snelste) dit zo verprutst.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 19:22
door FlashBlue
Dat is inderdaad het grote drama. Technisch werkt het zoals het hoort, en ben ik tevreden erover. Idem voor de field techniekers, kon niet beter.

Helaas verkloten ze het op vlak van administratie en klantgerichtheid zodanig dat je er echt een enorm wrang gevoel bij hebt.
En ik ben nu al meer eraan verloren (tijd<->cost) dan dat ik er op 6maanden mee kan uitsparen tov mijn fibernet 200 bij telenet...

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 21:39
door Abusimbal
r2504 schreef:Spijtig dat nu Proximus een competitief product heeft (en TN niet langer reclame kan maken me de snelste) dit zo verprutst.
Telenet is toch nog altijd de snelste met speedboost 400Mbit t.o.v. glasvezel speedboost 350Mbit.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 21:51
door Fallschirmjaeger
Speedboost werd deze week gewijzigd. Kost nu €15 en geeft 400/50. De oude speedboost optie (€10 voor 350/50) verdwijnt 1 februari, bestaande klanten blijven die wel behouden.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 24 jan 2018, 22:00
door Senne
Abusimbal schreef:
r2504 schreef:...
Telenet is toch nog altijd de snelste met speedboost 400Mbit t.o.v. glasvezel speedboost 350Mbit.
S voor fiber gewoon een kwestie van de kraan (iets) verder open draaien. Ze zullen snel volgen, heb maar geen bang :wink:

Edit: Fallschirmjaeger bevestigd het vermoedden blijkbaar al :-D

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 25 jan 2018, 08:30
door Vaganzza
Fallschirmjaeger schreef:Speedboost werd deze week gewijzigd. Kost nu €15 en geeft 400/50. De oude speedboost optie (€10 voor 350/50) verdwijnt 1 februari, bestaande klanten blijven die wel behouden.
Dus nog eens 5€ extra voor ocharme 50 extra down?? Wauw... Die speedboosts zijn de volgende dubbel extra uitzuigmogelijkheid voor het duopolie. Ze hebben weer iets nieuws gevonden om hun eigen klanten uit te zuigen en om de MVNO's op lange termijn belachelijk te maken met hun snelheden... Dit zie je nu toch van kilometers ver afkomen dat de gewone producten nog maar amper in snelheid zullen stijgen in de toekomst, waardoor ze die snelheid ook niet aan hun MVNO's moeten geven. Wanneer wordt daar nu eens eindelijk paal en perk aan gesteld???

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 25 jan 2018, 09:11
door Abusimbal
Zolang er genoeg mensen de optie nemen, kunnen ze een prijs vragen die ze willen.
Heeft ook te maken met imago, het sneltste of beste te willen.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 25 jan 2018, 13:08
door Didymus
FlashBlue schreef:Ben intussen al 4 dagen bezig om iemand aan de lijn te krijgen om dat volume & my proximus probleem opgelost te krijgen.
Al 3 dagen lang krijg ik intussen te horen " we gaan uw my proximus account resetten, log over een kwartiertje terug in en het is opgelost".

En als kers op de taart krijg ik daarnet een gebroken nederlands sprekende fransoos aan de lijn die eerst begint over een gsm abonnement, daarna zegt "u moet mij probleem niet uitlek, ik oeweet beter wat probleem is dan oe" en dan gaat vertellen dat je van vaste lijnen geen trafiek kan zien in myproximus, en mij dan zo goed als uitlacht.
Niet gevraagd om die zijn supervisor te spreken? Zoiets moet je als klant echt niet slikken.

Ik ben ondertussen nog steeds niet aangesloten, maar wel al verschillende keren telefonisch contact gehad met het glasvezelteam en die geven mij toch een professionele en behulpzame indruk en escaleren waar nodig.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 25 jan 2018, 15:03
door sky
Vandaag mail gekregen van proximus dat ze glasvezel verder komen afwerken.
Volgende week woensdag, d.w.z. dus nog een hele week geen internet, tv, radio, manuele verwarming indien ik tado al had geïnstalleerd :eek: :-(

Wel gevraagd om supervisor te spreken, maar dat ging niet

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 25 jan 2018, 15:18
door FlashBlue
Didymus schreef: Ik ben ondertussen nog steeds niet aangesloten, maar wel al verschillende keren telefonisch contact gehad met het glasvezelteam en die geven mij toch een professionele en behulpzame indruk en escaleren waar nodig.
Het probleem zit niet daar ;-)
Het hele glasvezelteam is volledig extern, en die zijn idd heel behulpzaam, èn correct in communicatie.

Soit, hoop doet leven, heb een paar corporate shortcuts ingeschakeld, en eens zien of er nu schot in de zaak komt.

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 25 jan 2018, 15:38
door ubremoved_539
sky schreef:Wel gevraagd om supervisor te spreken, maar dat ging niet
Tweet Dominique eens op @domiprox :wink:

Re: Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Geplaatst: 25 jan 2018, 16:02
door Didymus
FlashBlue schreef:Het hele glasvezelteam is volledig extern, en die zijn idd heel behulpzaam, èn correct in communicatie.
Dan zouden ze daar normaal gezien toch ook aan de juiste touwtjes moeten kunnen trekken om dit op te lossen? :)