Hallo iedereen,
We hebben alle reacties in deze post gelezen en op basis daarvan enkele belangrijke vragen beantwoord. Hieronder kan je die terugvinden (waarschuwing: het is een hele boterham

). We hopen dat we hiermee alles wat verduidelijken! We blijven hier natuurlijk verder opvolgen en antwoorden.
Moet ik mijn opnames zelf plannen?
Je moet zelf je opnames plannen maar dat kan heel eenvoudig door dit eenmalig aan te geven via je persoonlijke account op onze website. Je hoeft dus niet dagelijks of wekelijks opnieuw te plannen welke programma's je wil opnemen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om enkel die zenders te selecteren die jij wil. De gemakkelijkste weg blijft natuurlijk om één keer in te stellen om alles altijd op te nemen.
Hoe zit dat nu met die 60 en 30 dagen? Hoelang kan ik mijn opnames bekijken?
Je kan sowieso de programma's bekijken die je de laatste 30 dagen hebt opgenomen. Maar door één druk op de (groene) knop kan je een programma toevoegen aan je favorieten waardoor je dit tot 60 dagen kan bewaren. Verder is het logisch dat je opnames pas beginnen van op het moment dat je de bhaalu-box hebt geïnstalleerd. Het achterpoortje die er nu nog inzit om verder dan je eigen opnamepunt terug in de tijd te kijken, gaat er vanaf 1 juli uit (ipv na de zomer). Maar er verandert er dus niets aan ons concept.
Update: Voor series geldt de volgende regel: 60 dagen + de lengte van de serie (per seizoen). Concreet wil dit zeggen dat je alle afleveringen van een serie van één seizoen kan herbekijken tot 30 (of 60 indien in favorieten) dagen na de laatste aflevering.
Hoeveel bedraagt het dataverbruik?
Eind vorige week is er een belangrijke update geweest: het dataverbruik ligt vanaf nu gemiddeld op 2Mbps op de meest gebruikte zenders. Voor ons is dit een echte milestone: waar het dataverbruik vroeger op 4Mpbs lag, hebben we dit nu kunnen halveren!
4u per dag tv kijken wil zeggen dat ik grootverbruiker word bij mijn internetleverancier of hoe zit dat?
Wanneer je iedere dag 4 uur per dag tv kijkt, komt dit met een gemiddeld verbruik van 2Mbps neer op zo'n 108,98GB per maand (2Mpbs x 3600sec x 4uur x 31dagen).
En hoe zit het met de bandbreedte als er meerdere personen tegelijk downloaden en tv kijken?
Bandbreedtes van toepassingen die tegelijkertijd lopen moeten inderdaad opgeteld worden. Met 1 bhaalu in je huis, moet je dus rekenen op een extra 2 Mbps bandbreedte; wetende dat de bandbreedtes van modern internet ruim boven de 12 Mbps liggen, lijkt ons dit dus perfect haalbaar.
Als Telenet, Belgacom of andere providers hun limieten niet hoger trekken, om bhaalu een hak te zetten, zal dit dan nadelig zijn voor de bhaalu kijker ?
Wij raden sowieso aan om te kiezen voor een modern internetabonnement met een onbeperkt download volume : de trend de laatste jaren is trouwens altijd meer internet geweest voor een lagere prijs. Het is weinig waarschijnlijk dat Telenet of Belgacom hun politiek wat betreft internetlimieten zullen aanpassen voor bhaalu. Ze hebben er immers meer baat bij om samen te werken, dan om zich tegen ons te keren. Zelf mochten ze het toch doen, zullen er nog steeds providers zijn die onbeperkt internet aanbieden tegen een eerlijke prijs.
Bhaalu kijken op een 2e TV toestel? Moet ik dan een 2e keer 300 euro betalen of is er een korting?
Per parallelle TV stream heb je een aparte bhaalu-box nodig, of een iPad-licentie. De bhaalu-box maakt niet alleen deel uit van de collaborative cloud videorecorder, maar is ook meteen de play back video streamer en vraagt dus een behoorlijk performante computerchip. In de toekomst denken we er wel aan om de recorder te splitsen van de streamer, zodat er één centrale home hub zal bestaan, waarop je via Wi-Fi per TV een USB streaming stick kan aansluiten. Op termijn moet de chip die ingebouwd wordt in smart TV’s de streaming-functie kunnen overnemen.
Hoe zit het met de 'stand-by' en de 'uit' modus? Wat verbruiken deze aan data? De meeste mensen zetten hun box echter niet uit, hoogstens op stand-by.
Zowel in de 'stand-by' als in de 'uit' modus, verbruikt onze bhaalu-box geen data. Momenteel wordt er nog geen informatie verstuurd van de ene box naar de andere. Wanneer er meer gebruikers bijkomen, en er overbelasting van het netwerk optreedt, kunnen we overschakelen naar een patent pending peer to peer oplossing.
Als het internet plat ligt, kan ik dan nog verder kijken?
Aangezien alles via de cloud verloopt, heb je dus wel een betrouwbare internetverbinding nodig. Als het internet plat ligt, kan je inderdaad geen televisie meer kijken via de bhaalu-box. De bedoeling is wel om in de toekomst lokaal geheugen aan te bieden. Hiermee zal peer to peer streaming ondersteund worden, naast ook opslag en streaming van persoonlijke content. Op die manier zal je in de toekomst wel televisie kunnen kijken wanneer het internet tijdelijk plat ligt.
Waarom word HD betalend?
Omdat HD streaming veel meer dataverkeer en dus kosten voor streaming met zich meebrengt, dienen we HD via een HD streaming abonnement aan te bieden. Voor €10 per maand kan je in HD streamen naar je grote scherm. Naarmate er meer bhaalu-leden bijkomen, zullen de streaming-kosten ook dalen en zal dus de prijs voor HD streaming kunnen dalen. Bhaalu zal evolueren. Naarmate het aantal bhaalu-leden groeit, zal er steeds meer kunnen en mogelijk zijn.
Speelt bhaalu video of foto af? Zo ja, welke formaten?
Het ligt zeker in onze visie om foto's en muziek te gaan afspelen in de toekomst. Maar we beginnen met video recording, dan iPad, dan VOD, ... alles stap voor stap dus. We ondersteunen ook elke initiatiefnemer die onze bhaalu-box wil gebruiken als basis voor meer. Heb je zo een idee? Kom dan gerust met ons rond de tafel zitten; je bent altijd welkom!
Waarom kost iPad kijken bij bhaalu geld?
De kost van €8 per maand is voor een stream op je mobiele apparaten, persoonlijk, per email adres, 1 stream gelijktijdig. In deze €8 zitten geen TV rechten, die koop je apart in je TV abonnement. De acht euro wordt vandaag in ruwweg vier delen verdeeld: ongeveer een kwart gaat naar de overheid als btw, ongeveer een kwart gaat naar de bhaalu vereniging om streaming kosten te betalen, ongeveer een kwart gaat naar distributie en het laatste kwart gaat naar productontwikkeling en finaal winst. 8 euro lijkt de marktprijs te zijn, waarschijnlijk omdat goedkoper moeilijk is, zonder verlies of uitsluiten van stakeholders.
Kan een defecte bhaalu-box omgeruild worden voor een nieuwe? En hoe zit dat met de twee jaar garantie?
We geven natuurlijk de wettelijk verplichte twee jaar garantie, dat is Europees zo geregeld. Als er binnen de twee jaar een defect is aan de bhaalu-box, mag je die dus WEL gewoon omruilen voor een nieuwe!
Hoe weet bhaalu wanneer er reclame is doorgespoeld?
Wij hebben gepatenteerde software ontwikkeld die dat kan nagaan en een daarbij horend systeem om reclamebudget op te bouwen. Je kan tot 60 minuten aan reclameblokken doorspoelen. Zo bouw je een reclameschuld op, die je dan afbetaalt door naar die reclameblokken te kijken, naar interessantere gepersonaliseerde reclame te zappen of door te betalen om geen reclame te hoeven zien. Als je 60 minuten reclamekrediet opgebruikt is, kan je nog gewoon tv-kijken, maar geen reclame meer doorspoelen. Zo worden de rechten van de tv-kijker gerespecteerd en ook de rechten van de commerciële zenders.
Voor de vroege beslissers hebben we nog een leuke extra: reclame doorspoelen blijft tot in het najaar onbeperkt mogelijk.
Komen er in de toekomst Franstalige zenders bij en zoja, welke?
Alles wordt bepaald door de community. Van zodra er genoeg leden zijn die Franstalige zenders willen, zorgen wij ervoor dat die er komen.
Wat als bhaalu (Right Brain Interface) binnenkort failliet is; ben ik dan mijn investering van €300 kwijt?
Mocht het ooit zover komen, dan is dat geen probleem voor de mensen met een bhaalu-box in huis. Alle infrastructuur die bhaalu mogelijk maakt, behoort namelijk toe aan de community. Zelfs al mochten we verdwijnen, zal alles in principe gewoon verder blijven werken.
De bhaalu-leden kopen immers geen dienst van Right Brain maar enkel hardware, namelijk de bhaalu-box, en een softwarelicentie. De kosten voor de huur of aankoop van de nodige cloud hardware en de kosten voor streaming en opslagruimte worden geregeld door de feitelijke vereniging waar alle bhaalu-gebruikers lid van zijn en die geen commercieel doel heeft. De vaste kosten van de vereniging worden gedragen door de toetredingsbijdragen. Van elke verkochte bhaalu-box stort Right Brain een substantieel bedrag door naar de vereniging om de vaste kosten te financieren. De variabele kosten van de vereniging worden gedragen door variabele inkomsten: van de inkomsten vanuit de iPad stream, de HD stream en eventueel andere variabele inkomsten, stort Right Brain een deel door naar de vereniging ter afdekking van de storage en streamingkosten en eventuele andere variabele kosten. De vereniging heeft geen winstoogmerk, maar dient wel uit te kosten te komen; daartoe zijn vaste en variabele bijdragen variabel gemaakt over de tijd.
De gebruikers hebben Right Brain dus niet nodig om hun videorecorder te kunnen gebruiken en het risico van discontinuïteit stelt zich niet.
Zoals gezegd zullen we jullie reacties verder opvolgen en zo goed en kwaad mogelijk antwoorden! Vragen beantwoorden is voor ons geen last, graag zelf, we leren er ook veel mee bij!
Groeten,
Yuri van bhaalu