Pagina 8 van 27

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 16 apr 2012, 10:27
door Michael
Ik heb wat getest met de codecs in die Cisco telefoon.. automatisch staat er die 729 codec als standaard, dit heb ik dan eens veranderd naar de 711a of 711u, (niet geforceerd) maar toen bleek dat ik enkel oproepen kon ontvangen zonder problemen, en als ik zelf bel de verbinding wel wordt gemaakt maar wegvalt na 1 a 2 seconden... echt vreemd, zie ik iets over het hoofd?

Dan heb ik ook zo een dial plan op die cisco telefoon, waar ik nauwelijks iets van begrijp. Kan dit niet geoptimaliseerd worden voor Belgische nummers? Nu is deze het volgende:

Code: Selecteer alles

(*xx|1[578]|11[259]|12[356]|1[06]xx|3xxx|11[68]xxx|00x.|0x.|2x.|7x.)

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 16 apr 2012, 11:52
door raf1
Misschien een upload- of latencyprobleem? Test je internetverbinding eens met http://voip.ovh.fr/?port=5060

Over Belgische dialplannen vind je hier meer informatie: http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=930976

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 16 apr 2012, 17:41
door Michael
Ik bel wel via de standaard codec, 729.

Die dial plannen zijn best wel ingewikkeld :? Bestaat er zo geen ideaal dial plan om ovh te gebruiken vanuit Belgie, of is dit verschillend van merk telefoon en voip provider?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 18 apr 2012, 13:49
door nathanvp
Weet er iemand toevallig of de faxdienst (sturen & ontvangen via mail) ook inbegrepen is in het goedkope tarief van €1,18 (linge SIP individuelle)?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 18 apr 2012, 14:15
door ubremoved_15739
Ja, ook dit is inbegrepen.
Evenals een antwoordapparaat (goed te configureren, uitgebreid etc).

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 09:29
door raf1
Ik heb ondertussen opnieuw een ticket geopend over de onbereikbaarheid van de Belgische verkorte nummers, 1207, 1700,...
OVH zal dit nu nog eens bekijken, ik hoop alvast dat het spoedig in orde komt want dan is hun Belgisch telefonieproduct wat mij betreft behoorlijk compleet en een waardige vervanger van de Belgacom- of Telenet-telefoonlijn.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 10:19
door Ken
Heeft iemand hier al een Linksys PAP2T aan de praat gekregen met OVH? 'k Heb op de forums van OVH al een aantal configs zien staan en toegepast maar geen enkele werkt. Ik krijg op de telefoon wel toon, uitbellen gaat maar zonder beltoon en zonder de andere kant te horen, vanaf m'n GSM naar de SIP lijn werkt het ook maar zonder de correspondent te horen. Iemand een goeie config die werkt en met goeie dialing rules? :p

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 10:33
door philippe_d
Ken schreef:Ik krijg op de telefoon wel toon, uitbellen gaat maar zonder beltoon en zonder de andere kant te horen, vanaf m'n GSM naar de SIP lijn werkt het ook maar zonder de correspondent te horen
Dit is een heel typisch VoIP verschijnsel, ook gekend als "one-way audio".

Heeft meestal te maken met verkeerde port-forwardings van de RTP poorten (waarover de data loopt), en dus meestal een router (NAT) probleem, en geen probleem met ATA configuraties.
Met "trail and error" kom je soms een heel eind, maar mogelijke oplossing zijn:
- UPnP activeren op router en ATA
- STUN server invoeren op ATA (helpt soms, soms kan het meer kwaad dan goed > proberen)
- RTP port forwarding (UDP/TCP) instellen op je router (tracht eens op te zoeken welke RTP poorten jouw Linksys gebruikt)
- je ATA in DMZ
- dubbele NAT vermijden (voorbeeld ATA achter een router die achter een Telenet router of BBox2 staat)

Als je hoofdrouter VoiP aan boord heeft (vb BBox2), kan je ook soms problemen krijgen. In dit geval kan het helpen om de VoIP poort (die je niet gebruikt) van je router te wijzigen naar iets anders dan 5060)

Kan je eens je opstelling beschrijven (modem, router, intern netwerk) ?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 10:34
door raf1
Ik bel zelf via de Sagem 3464 dus geen idee wat betreft de Linksys PAP2T. Toestellen die door OVH geleverd worden zijn steeds voorgeconfigureerd en dus plug and play.
Heb je de officiële gids al eens gevolgd? http://guide.ovh.com/TelFaqPAP2TTips

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 10:50
door Ken
philippe_d schreef:Heeft meestal te maken met verkeerde port-forwardings van de RTP poorten (waarover de data loopt), en dus meestal een router (NAT) probleem, en geen probleem met ATA configuraties.
Ok, gevonden! Op de ZyXEL ZyWALL USG 100 firewall is er een optie:

Enable SIP ALG. Stond uitgevinkt. Nadien geactiveerd en werkt nu perfect...
Ik dacht dat enkel de SIP poort open moest, maar het zal properder zijn dit automatisch te laten verlopen via die SIP ALG.
SIP ALG
SIP phones can be in any zone (including LAN, DMZ, WAN), and the SIP server and SIP clients can be in the same network or different networks.
There should be only one SIP server (total) on the ZyWALL's private networks. Any other SIP servers must be on the WAN. So for example you could have a Back-to-Back User Agent such as the IPPBX x6004 or an asterisk PBX on the DMZ or on the LAN but not on both.
Using the SIP ALG allows you to use bandwidth management on SIP traffic.
The SIP ALG handles SIP calls that go through NAT or that the ZyWALL routes. You can also make other SIP calls that do not go through NAT or routing. Examples would be calls between LAN IP addresses that are on the same subnet.
The SIP ALG supports peer-to-peer SIP calls. The firewall (by default) allows peer to peer calls from the LAN zone to go to the WAN zone and blocks peer to peer calls from the WAN zone to the LAN zone.
The SIP ALG allows UDP packets with a specified port destination to pass through.
The ZyWALL allows SIP audio connections.
You do not need to use TURN (Traversal Using Relay NAT) for VoIP devices behind the ZyWALL when you enable the SIP ALG.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 11:02
door philippe_d
Zoals ik dus zei: een router probleem, en geen probleem met SIP configuraties ...
Blij te horen dat ik kon helpen :)

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 11:58
door Ken
@philippe_d Thanks! :idea:

Nu een ander probleempje thuis met m'n Fritzbox 7390, ook met een OVH lijn, ik krijg daar callcenter keuzemenu's niet aan de praat. DTMF werkt niet goed. Uit ditzelfde topic blik ik eens terug waar het draadje stopte:
eternum schreef:
Ken schreef:
eternum schreef:Had ik gisteren ook. Met DTMF als geluid ging het wel. Zie een voorgaand plaatje van mij in deze thread.
Ik veronderstel dan dat het de In-Band optie is op de Fritzbox 7390? Andere opties zijn Auto, INFO en RTP.
Jep, normaliter wel.
Een linkje ter info: SIP DTMF Signalling

Maar heel propertjes verlopen die keuzes in de menu's bij mij nog niet.
RFC 2833 en SIP-info lukken bij op de 0800 nummers van TN en Belgacom niet.
"In-band" als gewoon geluid gaat maar precies niet vlekkeloos.
Dat zal eens iets zijn voor Wireshark als ik eens tijd heb.
Met de In-Band lukt het inderdaad ook maar half... Ik zoek de beste optie... Iemand die hieromtrent meer info heeft om dit op te lossen?
Aan wie moet dit voorgelegd worden? AVM of OVH ?
eternum schreef:G.711.
Maar ik denk gevonden te hebben waar het misschien zou kunnen zitten: hands-free bellen.
Wanneer ik niet hands-free bel gaat het wel vlot.
Zou achtergrond geluid kunnen mee spelen? Het biepje (in echo)?
En 't is vooral het sterretje dat dan moeilijk wil doen...
Zelf bel ik niet hands-free. Maar als ik dat zou doen is het wel de bedoeling dat het ook zou werken... Dit kan toch niet dat zoiets niet deftig kan werken in zowel hands-free als normaal?
VOiD schreef:Ja, da's een veel voorkomend probleem. Da's jouw telefoon die echo veroorzaakt waardoor de digits vervormd worden.
eternum schreef:OK, als het dat is dan bel ik eventjes niet handsfree. Problem solved.
Bedankt voor de input.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 14:44
door ubremoved_15739
Vooreerst: ik heb hier geen enkel probleem meer mee ondervonden.
Alles werkt nu naar behoren, ook handsfree bellen!

Wat is er dan bij mij veranderd?
Wel, op de plaats waar ik meestal handsfree belde met mijn VoIP handset stonden nogal redelijk wat PCs en servers. 8)
Eéntje daarvan was een nogal luidruchtig exemplaar (waar ik het soms zelf van op mijn zenuwen kreeg).
Dit toestel heb ik, na jaren trouwe dienst, het zwijgen opgelegd.
En ook handsfree bellen (DTMF), werkt sedertdien feilloos.
Aangezien de keuzes (DTMF) als geluid (In-Band) werden doorgegeven zal dit toestel, met zijn enerverend geluid, allicht soms een nefaste invloed hebben gehad op de DTMF signalen...

Vermoedelijk werden de DTMF (Dual Tone Multi-Frequency) signalen dan FTMF (Fucked-up Tone Multi-Frequency) signalen. :P

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 14:51
door VOiD
Ken,

Welke codec gebruik je ? Heb je dit probleem ook als je G.711a-law icm. inband gebruikt ?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 15:21
door Ken
Ok, het werkt nu na een half uurtje te zoeken en testen met deze optie:
In "Internet Telephony \ Advanced Settings"

Select here how to use the bandwidth of the DSL connection for telephone calls.
[X] Always use voice coding in fixed-line network quality (FRITZ!Box always uses lossless voice coding as in the fixed-line network.)

Gebruikte codec volgens de info in de "Internet Telephony \ Voice Transmission" tab:
G.729a.

Kan de te gebruiken codec wel nergens zelf kiezen in de Fritzbox zo te zien... Nu ja, het is opgelost :p

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 19:59
door Michael
Ik heb nu die linksys PAP2Tgekocht voorgeconfigureerd met OVH. (Na 2dagen aangekomen met DHL)
Ik moet wel zeggen dat het heel goed werkt, zelfs achter een siedle telefooncentrale :p
Enkel dat het soms een 3 tal seconden duurt voordat de verbinding er is, na het draaien van het nummer.. Is dit op de lossen met een ideaal dial plan, of is dit er gewoon bij te nemen? Als iemand meer info wilt over de configuratie, kan ik eventueel screenshots nemen.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 22:00
door Michael
Doeme, kheb het kapot gekregen :(
Ben naar die 'Configurateur Linksys PAP2T' gegaan (http://lk.prov.voip.ovh.net/cgi-bin/pap2t_resync.cgi)
Data ingegeven, gesynced. En nu werkt niets meer.

pff

Code: Selecteer alles

Registration State:	Can't connect to login server

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 23:40
door ubremoved_15739
Mooi speelgoed hé. :wink:
Je hebt toch sip.ovh.be gekozen?

Edit: De link die je geeft is voor een PAP2 niet voor de PAP2T.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 19 apr 2012, 23:56
door Michael
er staat toch pap2t in die link? In ieder geval is het opgelost :p om de een of andere reden was die outbound proxy (91.121.129.20:5962 hebben jullie dit ook?)
etc veranderd. Nu werkt het terug :D

Ik probeer een nummer te porteren van Telenet, maar om dat in gang te zetten moet ik op die
Demander la portabilité gratuite de numéro(s) chez OVH
link klikken in de manager.., maar dit werkt niet bij mij, of zijn ze aan de site aan het werken?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 20 apr 2012, 00:02
door philippe_d
Michaelv schreef: Enkel dat het soms een 3 tal seconden duurt voordat de verbinding er is, na het draaien van het nummer.. Is dit op de lossen met een ideaal dial plan, of is dit er gewoon bij te nemen?
Probeer eens je nummer af te sluiten met het hekje (#). Meeste SIP devices wachten een 3-tal seconden nà het ingeven van het laatste cijfer om het nummer door te sturen (om er zeker van te zijn dat dit het laatste cijfer was).
Met het hekje geef je te kennen dat het gevormde nummer volledig is.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 20 apr 2012, 00:05
door ubremoved_15739
Alle, goed dat het terug werkt!
Nee, ik heb geen outbond proxy ingevuld bij mijn OVH lijntje.
En ja, die link werkt bij mij nu ook niet.
Ze zullen misschien een kaas- en wijnavond georganiseerd hebben?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 20 apr 2012, 10:44
door Michael
Dan is het wel een lange kaas- en wijnavond :p haha

EDIT: Heb gebeld met mijn beste frans, en binnen 2 uur zou het opgelost moeten zijn.
Moet wel zeggen dat die mensen veel betere service verlenen dan bij Telenet of Belgacom.

EDIT: Het werkt weer :)

Weet iemand hoe dit praktisch geregeld wordt via Telenet? Ik heb nu die aanvraag voor portering gedaan voor mijn Telenet nummer, maar is mijn shake dan opeens een shake internet + dig tv, ipv internet + dig tv + tel ? Of krijg ik een ander nummer van telenet van zodra het nummer overgedragen is?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 21 apr 2012, 11:42
door raf1
Op de dag dat je nummeroverdracht tussen Telenet en OVH wordt uitgevoerd, vervalt je telefonieproduct én je Shake automatisch en worden digitale tv en internet opnieuw opgesplitst in aparte producten.
Je verliest dus je Shake-korting!

Op diezelfde dag zal je dus moeten checken of de kiestoon van je Telenet-telefoonlijn verdwenen is en nakijken hoe je het voordeligst je twee overgebleven producten kan hercombineren in een andere Shake.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 21 apr 2012, 12:28
door Michael
Juist wat ik moest weten! Bedankt :D

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 18:06
door nathanvp
Hmm, VOIP (OVH) over 3G van proximus gaat toch niet zo vlot als ik gehoopt had... Er zit ongeveer een seconde lag op, echt heel vervelend.

Ik gebruik csipsimple op android en heb niks van speciale instellingen gedaan (buiten eens een andere codec geprobeerd, helpt niets). Speedtest-app geeft een net resultaat van 78ms ping, 3.5 mbit up en 1.6 mbit down.

Iemand een idee?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 18:27
door wied
had ik maar een idee! Heb getest met base, mobistar, proximus, sipdroid, mobilevoip en csipsimple... Langs mijn kant werkt alles perfect, de callee daarentegen klaagt over echo, onderbrekingen, etc... Ga nu uitvissen of Wi-Fi beter werkt.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 19:27
door nathanvp
wied schreef:had ik maar een idee! Heb getest met base, mobistar, proximus, sipdroid, mobilevoip en csipsimple... Langs mijn kant werkt alles perfect, de callee daarentegen klaagt over echo, onderbrekingen, etc... Ga nu uitvissen of Wi-Fi beter werkt.
Bij mij is het probleem duidelijk te merken in beide richtingen (geen echo of onderbrekingen, wel een duidelijke "lag"). Hier over wifi hetzelfde probleem...

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 19:34
door ubremoved_15739
[off-topic]
VoIP over 3G is momenteel niet zo'n heel goed idee lijkt me.
Ik heb een tijdje geleden eens een aantal kleine testjes gedaan met een Proximus kaart en een Medion Mobile kaart. Mijn besluit is dat dit niet alleen afhankelijk is van de 3G provider maar wel van de locatie vanwaar men tracht om over 3G met VoIP te bellen.
De resultaten staan hieronder (verschillende locaties).

Met een Proximus kaartje:

Afbeelding
Afbeelding


Met een Medion Mobile kaartje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een minimale upload en download speed van 100kbps, de latency mag niet meer dan 150ms bedragen!
Bron: WeePee.

PS Uiteraard kan men een andere codec gebruiken afhankelijk van de bandbreedte, doch latency en jitter blijven voor iedere codec van toepassing.
[/off-topic]

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 19:39
door philippe_d
Die "lag" waarover je klaagt, heb je waarschijnlijk getest door naar jezelf te bellen ?
Dan is dat natuurlijk heel vervelend, omdat je de andere persoon (of jezelf) 2 maal hoort, één keer rechstreeks, één keer via de telefoon.

Zo'n kleine vertraging (latency) is gewoon eigen aan VoIP (en via 3G heb je daar wat meer last van), en stoort bij normale gesprekken toch niet zo erg, zolang de kwaliteit van de voice goed is, en je geen echo hebt ...

En met een beetje discipline om de andere partij helemaal te laten uitspreken voor je antwoordt (wat altijd beleefd is :)), kom je al een heel eind!

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 19:53
door nathanvp
@eternum en @philippe_d

Dat verklaart toch niet waarom het over wifi ook zo slecht gaat? Vaste telefonie van telenet gaat toch ook over VOIP en daar heb ik er nog nooit iets van gemerkt... Ook getest door naar mezelf te bellen :roll: of zie ik het verkeerd?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 21:06
door ubremoved_15739
Ja, je ziet het verkeerd.

VoIP van OVH over een degelijke, vaste verbinding gaat ook zeer goed.
Net zoals een vaste lijn van Telenet.
Alleen is VoIP telefonie van OVH véél goedkoper (1,18€/maand)!
En zitten er standaard al zeer veel diensten inbegrepen. Diensten die bij Telenet extra te betalen zijn.
Meer, het diensten pakket van OVH is zelfs voor haar simplste lijn uitgebreider dan je bij Telenet kan krijgen (zelfs mits bijbetalen).

Jij vergelijkt dan ook VoIP over 3G of WIFI met een vaste lijn van TN ...
Een appelen en peren verhaal.
Ook: de kwaliteit van het door jouw gebruikt toestel dient allicht eens nader bekeken te worden.
Indien dit voor zowel 3G als WIFI een probleem geeft, lijkt het mij raadzaam daar eens de nodige aandacht aan te besteden.
Doch dit lijkt me hier in deze thread serieus off-topic.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 26 apr 2012, 21:29
door raf1
nathanvp schreef:Vaste telefonie van telenet gaat toch ook over VOIP
Ja, maar Telenet heeft het voorrecht om hun eigen VoIP over een private IP-verbinding met gegarandeerde bandbreedte te sturen.
OVH heeft dat voorrecht niet en moet het dus maar doen via een Belgische internetverbinding die soms trage pings of zelfs wat jitter heeft.

Doe de test via http://voip.ovh.fr/?port=5060 en je weet meteen of je verbinding voldoet.
Met een verbinding van 1 Mbps zowel upload als download en een ping van maximaal 50 ms en een jitter van 0 ms zal je altijd over perfecte gesprekskwaliteit beschikken via OVH.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 14:42
door Michael
Mijn telenet nummer is net in de lijst van OVH bijgekomen. Dus als ik het goed begrijp moet ik dat nummer configureren als een redirect, naar een van mijn OVH nummers. (Dit is net gebeurd), maar nu, hoe verander ik de nummerweergave van dat OVH nummer naar mijn telenet nummer?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 14:59
door raf1
Inderdaad, je kiest Redirection (Ddi, SDA) om het nummer rechtstreeks aan je OVH-telefoonlijn te koppelen.

En voor de aanpassing van de nummerweergave volg je volgende gids: http://guides.ovh.com/TelFaqLigneAffichage

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 16:42
door liegebeestig
Ik overweeg een OVH-abonnement. Ik zou sowieso twee simultane lijnen nemen (en dus 1,20 euro bijbetalen per maand). Maar zou ik ook 2 telefoonnummers kunnen nemen op datzelfde abonnement? Ik zou natuurlijk twee abonnementen, 1 per nummer, kunnen nemen, maar als er uitgebeld wordt met 1 nummer, is die lijn bezet, terwijl ik juist tijdens het uitbellen ook oproepen wil kunnen ontvangen op die lijn. Tot nu toe fix ik dat door uit te bellen met Betamax, maar OVH lijkt me zelfs nog goedkoper (ik heb enkel vaste lijnen nodig, gsm is anders geregeld bij mij).

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 18:09
door raf1
De Ligne SIP Entreprise van 5,97 euro/maand beschikt standaard over twee simultane oproepen. Je kan voor 1,20 euro per maand extra ook een tweede telefoonnummer aan die lijn koppelen.

Een Ligne SIP individuelle beschikt slechts over één simultane oproep en is ook niet uitbreidbaar.
Je kan jouw probleem misschien wel goedkoper oplossen met twee Lignes SIP individuelles van 1,18 euro/maand waarbij je een bezette telefoonlijn automatisch laat doorschakelen naar de andere telefoonlijn. http://www.ovh.fr/telephonie/services_i ... individual

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 18:40
door liegebeestig
Aha, dank je wel. Ik heb twee dingen geleerd:
-dat 2 lignes sip individuelles nemen inderdaad de oplossing als ik ze naar mekaar laat doorschakelen bij bezet
-dat ik geen 2de simultane lijn kan krijgen op ligne sip individuelle (is dat echt zo? - ik dacht dat dat altijd kon als je 1,20 euro bijbetaalt)

Als het echt een Ligne SIP entreprise moet worden, dan ben ik nog beter af met het Global Pack van Nomado voor 60 euro.

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 18:44
door liegebeestig
En faxen ontvangen/verzenden is bijbetalen per pagina, begrijp ik dat goed?

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 19:14
door satsurfer
@ liegebeestig....vergeet nt dat bellen nr telenet niet inbegrepen is bij nomado.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: OVH: DID in België

Geplaatst: 01 mei 2012, 19:33
door raf1
liegebeestig schreef:-dat ik geen 2de simultane lijn kan krijgen op ligne sip individuelle (is dat echt zo? - ik dacht dat dat altijd kon als je 1,20 euro bijbetaalt
Je kan dit misschien nog eens navragen bij OVH, maar op de mailinglist werd het volgende gezegd:
Normal: en SIP individuel tu ne peux avoir qu'un appel simultané, seuls les lignes SIP Entreprise permettent 2 appels simultanés ou plus.
liegebeestig schreef:En faxen ontvangen/verzenden is bijbetalen per pagina, begrijp ik dat goed?
Fax ontvangen is gratis, fax verzenden kost 2,4 eurocent/pagina. Er bestaan ook packs met 10 tot 100 000 faxen. http://www.ovh.fr/sms_et_fax/ecofax_per ... hnique.xml