Pagina 8 van 9
Geplaatst: 01 jul 2008, 10:41
door urbain
Ik ben gisteren langs mijn lokale Belgacom kantoor geweest en heb mijn Discovery Line abonnement opgezegd. Eind juli wordt het afgesloten.
Dit kon zonder uitstapkosten.
Verder heb ik gisteren een fax gestuurd naar Edpnet om mijn ADSL abonnement op te zeggen. Dit kon eveneens zonder kosten omdat juli toevallig de laatste maand van mijn contract is.
Vervolgens heb ik een prepaid abonnement genomen bij Simyo opdat ik nog zou kunnen bellen.
Eigenlijk vind ik dat heel de kwestie nog iets positiefs geeft.
Je stapt als het ware in een tijdsmachine en je keert terug naar de periode voor het jaar 2000. Wie zei er weer dat tijdreizen onmogelijk was ?
Herinner je nog hoe je je facturen vroeger betaalde ? Je ging naar het bankkantoor en je typte je facturen daar in op de terminal.
Of hoe je een reisroute moest uitstippelen met behulp van wegenkaarten en atlassen ? Wauw!
Iets opzoeken over een niet alledaags item (bv. voor je huiswerk) deed je in de bibliotheek.
Iemand een e-mail verzenden, dat deed je ook in de bibliotheek of in een internetcafé. Nog vroeger moest je dit zelfs met behulp van een enveloppe en een postzegel doen.
Je belastingsbrief vulde je in op echt papier en je stuurde deze op met de post.
Muziek ging je kopen in echte platenwinkels waar je binnen kon rondwandelen en door de bakken, waarin de CD's zaten, kon bladeren.
Ook voor andere producten, ik denk dan bv. aan fototoestellen of computers, moest je indertijd in een echte winkel binnenstappen wou je deze gaan kopen.
De verkoper gaf je dan ook nog wat uitleg over het product.
Voor veilingen had je zoiets als de Koopjeskrant.
Allez, het is te zeggen, het is niet echt helemaal hetzelfde zoals de veilingen op het internet maar je kon hier ook tweedehandse of nieuwe producten vinden.
Je kon de verkoper, meestal was dit een gewone particulier, dan opbellen en eventueel een nieuwe prijs overeenkomen indien de gevraagde prijs niet echt naar je goesting was.
Voor de vertaling van woorden en zinnen naar een vreemde taal gebruikte je woordenboeken.
Het programma van de bioscoop vond je in de regionale krant.
Concertdatums vond je terug op teletekst.
Of je kon een brief schrijven naar de fanclub van een bepaalde muziekgroep. Dit adres stond soms op de hoes van muziek CD's.
Wauw! Echtig waar!
Ik wil langs deze weg Belgacom bedanken voor de herbeleving van mijn jeugd binnenkort.
Het enige spijtige is dat ik een gsm moet aanschaffen. Dit is dan weer een product van "de toekomst"...
Geplaatst: 01 jul 2008, 10:44
door deej
lois schreef:Als je adsl bij Belgacom neemt , heb je geen actieve telefoonlijn meer nodig, bij een alternatieve- in mijn geval EDPnet- wel, vanwaar dit verschil?
That my dear is the million dollar question.
Moest het BIPT enige set kloten aan zijn lijf hebben was dit al lang in orde en spraken we van een meer vrijgemaakte markt.
Geplaatst: 01 jul 2008, 12:50
door Goztow
cloink schreef:Goztow schreef:Langs de andere kant: BGC is gemiddeld 11 € duurder dan de alternatieve. Dus je zou kunnen zeggen dat de raw copper reeds in de prijs zit.
Zo kan je het stellen, maar dan worden alle klanten die Belgacom ADSL i.c.m. een Discovery Line nemen stevig in de bruine dreef verkracht...
Jah
. Italk hé
.
Geplaatst: 01 jul 2008, 15:03
door Kenneth
Geplaatst: 01 jul 2008, 15:15
door The_One_be
hollebollegijs schreef:
BIPT zit niet in de achterzak van belgacom hoor
om enkele voorbeelden te geven :
- openstellen adsl2+ netwerk
- aanpassen dagtarieven bij happy time voor het bellen naar telenet en versatel. verhogen van de prijs met 50%. verplicht
- belgacom mag zelden of niet te zeggen nooit iets als eerste lanceren of uitbrengen.
- aanpassen gsm-tarieven
en ik kan nog een tijdje doorgaan.
noem jij dat in de achterzak hebben.
* weigeren open te stellen van VDSL2 netwerk voor alternatieve providers
* schandalig hoge tarieven voor BRUO en BRUBO (of hoe noemen die overeenkomsten)
* raw copper dat duurder is dan een telefoonlijn
* oneerlijke concurrentie door geen telefoonlijn/raw copper verplichting op hun eigen ADSL-abbo's
* slechte dienstverlening naar alternatieve providers toe
BGC mag hemel en aarde prijzen dat ze met het BIPT te maken heeft en niet met de OPTA.
Geplaatst: 01 jul 2008, 15:19
door The_One_be
Goztow schreef:Langs de andere kant: BGC is gemiddeld 11 € duurder dan de alternatieve. Dus je zou kunnen zeggen dat de raw copper reeds in de prijs zit.
met het verschil dat je ADSL abbo geen 11euro goedkoper word als je het laat aansluiten op een actieve telefoonlijn.
Geplaatst: 01 jul 2008, 15:56
door Goztow
The_One_be schreef:Goztow schreef:Langs de andere kant: BGC is gemiddeld 11 € duurder dan de alternatieve. Dus je zou kunnen zeggen dat de raw copper reeds in de prijs zit.
met het verschil dat je ADSL abbo geen 11euro goedkoper word als je het laat aansluiten op een actieve telefoonlijn.
Reden te meer om niet te klagen over de prijs van alternatieve, niet?
Geplaatst: 01 jul 2008, 16:43
door Matthias_VL
Scarlet rekent maar 5 euro voor raw copper... en het pakket met telefonie mag er ook wezen, slechts 30 euro
100 Gb inclusief voor de vrekken
Geplaatst: 01 jul 2008, 16:51
door cloink
True. En voor de echte vrekken is er nog ADSL20 (ook Scarlet eigenlijk, maar dan de budget-tak).
Geplaatst: 02 jul 2008, 17:37
door Chris_147
Matthias_VL schreef:Scarlet rekent maar 5 euro voor raw copper... en het pakket met telefonie mag er ook wezen, slechts 30 euro
100 Gb inclusief voor de vrekken
Je had mijn interesse gewekt, maar ik ging eens kijken bij Scarlet.
"30,75 euro per maand gedurende 6 maanden" staat daar.
En daarna? Hoeveel kost het dan? 40,75 euro?
Echt voordeliger dan een EdpNet of Dommel met Discoverylijn is het dan niet meer, activatiekost moet je ook nog meetellen.
Geplaatst: 02 jul 2008, 18:09
door cloink
Chris_147 schreef:En daarna? Hoeveel kost het dan? 40,75 euro?
Yep.
Chris_147 schreef:Echt voordeliger dan een EdpNet of Dommel met Discoverylijn is het dan niet meer, activatiekost moet je ook nog meetellen.
Het blijft wel goedkoper, echter, bellen is niet gratis (in tegenstelling tot bv. HomeConnect) én - en dit is voor mij de dooddoender - het Scarlet-netwerk heeft in het verleden al bewezen dat het niet van de stabielste is.
Wil je trouwens écht low-budget gaan, dan kies je bv. voor ADSL20 en VoIP via Betamax. Je komt dan met ongeveer 33,5€ per maand toe voor internet (20GB) en telefonie (vaste lijnen binnen België). Of 43,5€ voor 100GB.
Geplaatst: 03 jul 2008, 15:55
door BasMSI
Papieren overschrijving? Toe maar!
Wij gingen naar de bank en dicteerde de bediende hoe het overgeschreven diende te worden.
Helaas was de inktpot leeg en zijn veer ook niet meer in goede staat, dus moesten we een uurtje wachten
Geplaatst: 03 jul 2008, 16:02
door BasMSI
The_One_be schreef:hollebollegijs schreef:
BIPT zit niet in de achterzak van belgacom hoor
om enkele voorbeelden te geven :
- openstellen adsl2+ netwerk
- aanpassen dagtarieven bij happy time voor het bellen naar telenet en versatel. verhogen van de prijs met 50%. verplicht
- belgacom mag zelden of niet te zeggen nooit iets als eerste lanceren of uitbrengen.
- aanpassen gsm-tarieven
en ik kan nog een tijdje doorgaan.
noem jij dat in de achterzak hebben.
* weigeren open te stellen van VDSL2 netwerk voor alternatieve providers
* schandalig hoge tarieven voor BRUO en BRUBO (of hoe noemen die overeenkomsten)
* raw copper dat duurder is dan een telefoonlijn
* oneerlijke concurrentie door geen telefoonlijn/raw copper verplichting op hun eigen ADSL-abbo's
* slechte dienstverlening naar alternatieve providers toe
BGC mag hemel en aarde prijzen dat ze met het BIPT te maken heeft en niet met de OPTA.
Je was nog vergeten:
*Nieuwe technieken niet aan iedereen aanbieden, ook ADSL2 niet! Zonder de dat de regering? ingrijpt (lees: zet druk op Bipt!)
*Zodra Belgacom door heeft dat je naar een andere provider gaat beginnen ze je te (telefoon-)spammen om terug te keren!
*Sturen onnodig techniekers om de alternatieve providers op kosten te jagen. (heb er bewijs van!)
*Sturen rekeningen naar alternatieve providers ook al ligt de schuld bij Belgacom! (heb er bewijs van!)
In elk geval, Belgacom is
primair de schuldige dat alles zo duur is in België op gebied van communicatie.
En dat kan ze omdat de staat onmachtig is en nergens ingrijpt.
Geplaatst: 03 jul 2008, 22:00
door netzak
BasMSI schreef:Hetzelfde hier.... trouwens wat ik niet begrijp.... Belgacom gaat altijd contracten aan voor 1 jaar (of meer)
Waarom zijn die niet gehouden aan de prijs ten tijden van het aangaan van het contract? Hoe onbeschoft is het domweg te verhogen terwijl je een contract aanging voor een LAGERE prijs voor tenminste 1 jaar! Zou dit afdwingbaar zijn?
lijkt me vrij logisch voor mensen met gray matter in hun kop, iets waar belgacom onbekend mee is. voor de duur van het contract zou het me inderdaad wel zo mogen blijven, nadien sta je pas écht voor een keuze: contract verlengen of opzeggen. ik zou blijven gezien het nog steeds het goedkoopst is. in dat ene jaar bespaar ik dan 30 euro (mijn lijn ligt er van 12 juni, nota bene...) dus al bij al is het een druppel op een hete plaat, maar een mens voelt zich graag correct behandeld.
Special_K schreef:Dat is inderdaad een goede opmerking.
Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje, ik heb sinds 3 maanden een discovery-lijn en een abo van dxADSL waar ik een jaar aan vast hang. Nu BGC de discovery-lijn verhoogd wordt kan ik eigenlijk niet anders dan deze prijsverhoging aanvaarden vermits ik mijn dxADSL abo niet kosteloos kan verbreken. Ik heb dus geen eerlijke keuze om mijn contract al dan niet te verbreken omdat ik afhankelijk ben van BGC.
zelfde schuitje.
dbr schreef:In nederland mag de prijs van het goedkoopste telefonieabbonement maximaal net zo duur zijn als het goedkoopste telefonie abonnement, in deze dus net geen 10 euro.
en nu ga jij me toch eens uitleggen wat het verschil is (behalve het overduidelijke) tussen een telefonieabbonement en een telefonie abonnement
.
Geplaatst: 03 jul 2008, 22:21
door Special_K
BasMSI schreef:In elk geval, Belgacom is primair de schuldige dat alles zo duur is in België op gebied van communicatie.
En dat kan ze omdat de staat onmachtig is en nergens ingrijpt.
Niet onmachtig maar medeplichtig. Het brengt gewoon goed op die BelgacomTax
Geplaatst: 04 jul 2008, 07:42
door hollebollegijs
The_One_be schreef:hollebollegijs schreef:
BIPT zit niet in de achterzak van belgacom hoor
om enkele voorbeelden te geven :
- openstellen adsl2+ netwerk
- aanpassen dagtarieven bij happy time voor het bellen naar telenet en versatel. verhogen van de prijs met 50%. verplicht
- belgacom mag zelden of niet te zeggen nooit iets als eerste lanceren of uitbrengen.
- aanpassen gsm-tarieven
en ik kan nog een tijdje doorgaan.
noem jij dat in de achterzak hebben.
* weigeren open te stellen van VDSL2 netwerk voor alternatieve providers
* schandalig hoge tarieven voor BRUO en BRUBO (of hoe noemen die overeenkomsten)
* raw copper dat duurder is dan een telefoonlijn
* oneerlijke concurrentie door geen telefoonlijn/raw copper verplichting op hun eigen ADSL-abbo's
* slechte dienstverlening naar alternatieve providers toe
BGC mag hemel en aarde prijzen dat ze met het BIPT te maken heeft en niet met de OPTA.
- ze hebben gelijk dat ze vdsl2 niet openzetten. belgacom heeft veel geld geinvesteerd in dit netwerk. en voor wat, hoort wat.
- tarieven voor bruo en brubo zijn vastgelegd door bipt.
- slechte dienstverlening naar alternatieve operatoren is zever. de afspraken tussen belgacom en de alternatieve isp worden gerespecteerd.
weet je dat belgacom soms 3 weken de tijd heeft om een technisch probleem bij een klant van een alternatieve provider op te lossen. dat is nu veel, maar dat is nu eenmaal de afspraak. niet de fout van belgacom.
- er zijn ook andere providers waar je adsl zonder vaste lijn kan krijgen.
en dat belgacom zijn adsl met of zonder vaste lijn aanbiedt tegen dezelfde prijs is nogal logisch. je kan toch moeilijk meer vragen voor een adsl zonder vaste lijn dan met vaste lijn. dat zou pas oneerlijk zijn voor de klanten.
Geplaatst: 04 jul 2008, 08:44
door netzak
hollebollegijs schreef:- er zijn ook andere providers waar je adsl zonder vaste lijn kan krijgen.
en dat belgacom zijn adsl met of zonder vaste lijn aanbiedt tegen dezelfde prijs is nogal logisch. je kan toch moeilijk meer vragen voor een adsl zonder vaste lijn dan met vaste lijn. dat zou pas oneerlijk zijn voor de klanten.
dat is niet oneerlijk want nieuwe klanten hebben een keuze: de domme gaan inderdaad meer betalen voor die met de vaste lijn, dat is iets waar belgacom nu echt niets aan kan doen.
geef me dan eens zo'n ADSL provider die geen vaste lijn vergt, geen extra kosten, of belgacom tax zoals dat hier wordt genoemd?
Geplaatst: 04 jul 2008, 09:14
door hollebollegijs
netzak schreef:
geef me dan eens zo'n ADSL provider die geen vaste lijn vergt, geen extra kosten, of belgacom tax zoals dat hier wordt genoemd?
Tele2
Geplaatst: 04 jul 2008, 09:34
door Zambo
BasMSI schreef:
In elk geval, Belgacom is primair de schuldige dat alles zo duur is in België op gebied van communicatie.
En dat kan ze omdat de staat onmachtig is en nergens ingrijpt.
Met hun oorlogskassa van 10Milj denken ze dat ze zich alles maar dan ook alles kan permiteren. Ik hoop dat Europa hier dringend eens komt ingrijpen en Belgacom verplicht laat opsplitsen in een bedrijf die Telecom mag aanbieden (Belgacom dus) en een bedrijf of iets anders (maar een neutrale partij die voldoende machteging heeft om te beslissen en straffen kan opleggen) die aan netwerk beheer gaat doen. Dat bedrijf dient dan ook geen enkele cent te gaan betalen aan Belgacom omdat het netwerk dat Belgacom uitbaat reeds tientallen keren is terugbetaald door iedere belastingbetaler van ten tijde van de RTT en de voorbije jaren hebben alle klanten van Belgacom en de alternatieve ISP's hun peperdure tarieve moeten slikken dus daar heeft Belgacom ook al meer dan genoeg winst op gemaakt. Dan pas maken we kans op een menswaardig en Europese tarieven voor ons breedband internet, vaste telefonie en digitale tv. zolang dit niet gebeurt zal Belgacom ons blijven uitmelken tot de laatste cent en er mede voor zorgen dat de inflatie in dit land hoger blijft liggen dan het Europees gemiddelde. Zie hiervoor hun plotse verhogingen van prijzen tot 45% (ligt veel hoger dan de index aanpassing van 4% van het afgelopen jaar - 2 keer 2%).
Het BIPT zijn gewoon de waterdragers van Belgacom. Zolang die er niet voor kunnen zorgen dat ons internet, telefonie daalt en daarmee de Europese tendens volgt is het BIPT een organisatie die de belastingbetaler handen vol geld kost en op maatschappelijk vlak niets opbrengt.
Geplaatst: 04 jul 2008, 09:36
door deej
hollebollegijs schreef:Tele2
Dus zij krijgen hun raw copper gratis?
Geplaatst: 04 jul 2008, 09:39
door Zambo
hollebollegijs schreef:netzak schreef:
geef me dan eens zo'n ADSL provider die geen vaste lijn vergt, geen extra kosten, of belgacom tax zoals dat hier wordt genoemd?
Tele2
Het Pure ADSL gamma van Tele2 werd toch in de centrale van Belgacom tegen gewerkt waardoor Tele2 dat product niet verder gelanceerd heeft. Dus zijn ze wel met handen en voeten gebonden aan Belgacom. Nota bene: ze hebben een eigen netwerk en zijn toch volledig afhankelijk van Belgacom. Dus kassa kassa voor Belgacom
Geplaatst: 04 jul 2008, 09:49
door hollebollegijs
gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
en wie zegt dat het dan beter wordt. daar heb ik sterk mijn twijfels hoor.
er is geen enkele garantie dat het zal beter gaan.
Geplaatst: 04 jul 2008, 09:50
door deej
hollebollegijs schreef:gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
en wie zegt dat het dan beter wordt. daar heb ik sterk mijn twijfels hoor.
er is geen enkele garantie dat het zal beter gaan.
Je antwoordt naast de kwestie. Krijgt Tele2 zijn raw copper gratis of niet?
Geplaatst: 04 jul 2008, 10:01
door fluppie
Hollebollegijs,u bedoeld dus dat de prijs die een alternatieve provider (bij de abbo's internet plus telefoon)betaald aan Belgacom voor de Discoveryline een vaste prijs is??? vastgelegd door het BIPT??
Dit zou dus wel betekenen dat de abbo''s internet plus tel. niet duurder worden(toch niet door de Disco. lijn).
Geplaatst: 04 jul 2008, 11:02
door gert.jansen
hollebollegijs schreef:gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
en wie zegt dat het dan beter wordt. daar heb ik sterk mijn twijfels hoor.
er is geen enkele garantie dat het zal beter gaan.
Niet alles misschien, maar het zou er alleszins voor zorgen dat een prijsverhoging voor alle ISPs (of zijn klanten) van toepassing is.
Het vermijdt ook dat bepaalde ISPs de prijs van RawCopper door hun klanten laten betalen, anderen dit zelf betalen, en Belgacom niets hoeft te betalen omdat het geld toch intern blijft.
Als aan een 3rd party moet betaald worden, kan de ISP in kwestie nog altijd kiezen om niets aan de klant aan te rekenen en zelf die kost op zich te nemen...
Geplaatst: 04 jul 2008, 11:16
door hollebollegijs
fluppie schreef:Hollebollegijs,u bedoeld dus dat de prijs die een alternatieve provider (bij de abbo's internet plus telefoon)betaald aan Belgacom voor de Discoveryline een vaste prijs is??? vastgelegd door het BIPT??
Dit zou dus wel betekenen dat de abbo''s internet plus tel. niet duurder worden(toch niet door de Disco. lijn).
ik heb het niet over de discovery line zelf
staat hier volledig los van. dit is een produkt van belgacom.
het gaat over de bijdrage die de isp betalen aan belgacom om gebruik te mogen maken van hun netwerk.
dat je dat niet doorhebt?
Geplaatst: 04 jul 2008, 11:52
door The_One_be
hollebollegijs schreef:- slechte dienstverlening naar alternatieve operatoren is zever. de afspraken tussen belgacom en de alternatieve isp worden gerespecteerd.
weet je dat belgacom soms 3 weken de tijd heeft om een technisch probleem bij een klant van een alternatieve provider op te lossen. dat is nu veel, maar dat is nu eenmaal de afspraak. niet de fout van belgacom.
Als een klant van alternatieve providers vind ik dit ronduit schandalig (geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ooit BGC klant te zijn/worden, ik ben al genoeg afgezet geweest). Ik heb zo al 6weken geen internet gehad.
Als monopolist van het koperdraad-netwerk zou BGC gedwongen moeten worden om dezelfde oplossing-tijdschaal te hanteren of het nu om een BGC klant of niet BGC klant gaat en een redelijke termijn van een week te nemen.
Nu dit kan hard klinken en je kan argumenteren dat BGC geen liefdadigheids instelling is en blablabla maar bij een monopolie moet men een striktere regelgeving invoeren ter bescherming van de consument. Vraag maar eens na aan MS
Geplaatst: 04 jul 2008, 14:14
door Styno
hollebollegijs schreef:weet je dat belgacom soms 3 weken de tijd heeft om een technisch probleem bij een klant van een alternatieve provider op te lossen. dat is nu veel, maar dat is nu eenmaal de afspraak. niet de fout van belgacom.
The_One_be schreef:Als een klant van alternatieve providers vind ik dit ronduit schandalig
Dat moet je toch even door een andere bril bekijken. Dit is wsch. niet aan bgc, maar aan het level van support dat de alternatieve provider in questie hiervoor wil betalen!
Geplaatst: 04 jul 2008, 14:28
door The_One_be
Tsja, je kan je ook afgvragen of deze tarieven ook gereguleert en in proportie zijn want BGC als monopolist kan hier zonder regulatie doen en laten wat ze willen.
Geplaatst: 04 jul 2008, 14:34
door Matthias_VL
tja, als die providerjes twee maanden nodig om een mailtje of ticketje te open is het ook dat niet
Geplaatst: 04 jul 2008, 14:57
door deej
Matthias_VL schreef:tja, als die providerjes twee maanden nodig om een mailtje of ticketje te open is het ook dat niet
Onnozele vent
Geplaatst: 04 jul 2008, 15:15
door voodoodoll
hollebollegijs schreef:gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
en wie zegt dat het dan beter wordt. daar heb ik sterk mijn twijfels hoor.
er is geen enkele garantie dat het zal beter gaan.
Is dit praat van een bange duopolist? Het moest zo maar eens zijn dat Belgacom marktaandeel verliest he
Eén van de voorstellen was trouwens dat het BIPT meer slagkracht krijgt en onafhankelijker is. Het Nederlandse OPTA is een vrij goed voorbeeld.
Geplaatst: 04 jul 2008, 15:32
door hollebollegijs
voodoodoll schreef:hollebollegijs schreef:gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
en wie zegt dat het dan beter wordt. daar heb ik sterk mijn twijfels hoor.
er is geen enkele garantie dat het zal beter gaan.
Is dit praat van een bange duopolist? Het moest zo maar eens zijn dat Belgacom marktaandeel verliest he
Eén van de voorstellen was trouwens dat het BIPT meer slagkracht krijgt en onafhankelijker is. Het Nederlandse OPTA is een vrij goed voorbeeld.
helemaal geen bange praat hoor
ik geef persoonlijk die opmerking om daar eens goed over na te denken.
iedereen gaat er vanuit dat alles beter wordt, mocht er een aparte netwerkbeheerder komen, maar dat zou wel eens minder voordelig kunnen worden als iedereen denkt.
mij maakt het persoonlijk allezins niks uit wat er ooit zou gebeuren.
Geplaatst: 04 jul 2008, 15:39
door Lord Utopia
Nja, over de prijs kan ik mij niet uitspreken. 't Is wel zo dat het voor Belgacom heel wat duurder gaat uitkomen he ^^
Nu, de activatie van sommige lijnen zou nogal eens veel sneller kunnen gebeuren (voor alternatieve) en veel trager (voor Belgacom zelf).
Inderdaad, niets dan nadelen voor Belgacom, dat staat vast.
Geplaatst: 04 jul 2008, 16:04
door dopke
hollebollegijs schreef:gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
.
Ja , dat is de oplossing . Dan moet BGC ook een deel afdragen voor een lijntje , net zoals iedere andere isp dat nu moet doen aan BGC .
En het bipt , tja , aangesteld door dezelfde politiekers die er alle belang bij hebben dat BGC zoveel mogelijk in kas krijgt , genieten zij ook van hogere devidenten .
Geplaatst: 04 jul 2008, 16:35
door dbr
hollebollegijs schreef:voodoodoll schreef:hollebollegijs schreef:..
..
helemaal geen bange praat hoor
ik geef persoonlijk die opmerking om daar eens goed over na te denken.
iedereen gaat er vanuit dat alles beter wordt, mocht er een aparte netwerkbeheerder komen, maar dat zou wel eens minder voordelig kunnen worden als iedereen denkt.
mij maakt het persoonlijk allezins niks uit wat er ooit zou gebeuren.
Een netwerkbeheerder naar model van AMS-IX het grootste internetknooppunt ter wereld, dat zou in theorie een goede papieren hebben.
Want je dan dus krijgt is een C.V. waar alle isp deelnemer van worden, de netwerkbeheerder biedt zijn diensten dan dus aan in het belang van zou deelnemers dus zo streeft het naar een combinatie van prijs/kwaliteit en snelheid.
Geplaatst: 04 jul 2008, 20:25
door netzak
dopke schreef:hollebollegijs schreef:gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
.
Ja , dat is de oplossing . Dan moet BGC ook een deel afdragen voor een lijntje , net zoals iedere andere isp dat nu moet doen aan BGC .
En het bipt , tja , aangesteld door dezelfde politiekers die er alle belang bij hebben dat BGC zoveel mogelijk in kas krijgt , genieten zij ook van hogere devidenten .
net wat ik wou zeggen: "de prijzen zijn vastgelegd door het bipt", dat zijn lege woorden. waarom nog niet gewoon "daarom. punt."?
en een aparte netwerkbeheerder, ik ben er ook voor. maar zij die hier zitten te memmen dat belgacom een monopolie heeft... één netwerkbeheerder in het land, wat is dat denk je? de infrastructuur moet onafhankelijk en correct worden beheerd, dat is zeker, en aan een eerlijke prijs. voor iedereen dus. geef dat spel aan de overheid, dan wéten we tenminste dat ons geld daar rechtstreeks voor wordt gebruikt in plaats van nu met al dat gefoefel met bgc.
Geplaatst: 04 jul 2008, 20:29
door netzak
hollebollegijs schreef:netzak schreef:
geef me dan eens zo'n ADSL provider die geen vaste lijn vergt, geen extra kosten, of belgacom tax zoals dat hier wordt genoemd?
Tele2
laat maar zitten, als ik de keuze krijg tussen 250MB zonder discovery line en 40GB mét, dan weet ik het ook wel. qua vergelijking kan tele2 heus wel tellen... extra kosten zijn er daar genoeg als je een gelijkwaardig adsl pakket wil (er is geen vergelijkbaar abonnement, voor 15 gig betaal je daar minimum 34,90 euroots).
Geplaatst: 04 jul 2008, 21:26
door MRC101
hollebollegijs schreef:gij denkt dat een aparte netwerkbeheerder alles gaat oplossen?
de prijzen die de alternatieve providers betalen, blijven hetzelfde hoor.
of ze nu betalen aan belgacom of aan die netwerkbeheerder. want prijzen zijn vastgelegd door het bipt.
Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat die prijzen inderdaad door het BIPT zijn vastgelegd, MAAR in overleg (onderhandeling) met Balgacom.
hollebollegijs schreef:helemaal geen bange praat hoor
ik geef persoonlijk die opmerking om daar eens goed over na te denken.
iedereen gaat er vanuit dat alles beter wordt, mocht er een aparte netwerkbeheerder komen, maar dat zou wel eens minder voordelig kunnen worden als iedereen denkt.
mij maakt het persoonlijk allezins niks uit wat er ooit zou gebeuren.
Een aparte netwerkbeheerder geeft inderdaad geen garantie op lagere prijzen (zie elektriciteit), maar wel een eerlijkere concurentie.
Er zijn erchter wel enkele oplossingen die hetzelfde verhaal als bij de elektriciteit kunnen voorkomen.
Enkele voorbeelden:
1) Doordat de netwerkbeheerder automatisch een monopoly heeft, mag deze enkel een VZW zijn en betalen alle providers evenveel.
2) Het netwerk wordt beheerd door alle ADSL providers waarin elke provider evenveel inspraak heeft en waar elke provider evenveel per lijn betaald.
3) Of een combinatie van de twee. Een VZW beheerd door alle actieve ADSL providers.
Als VZW moet er natuurlijk rekening gehouden worden met de kost van het onderhoud en die van een NORMALE ontwikkeling van het netwerk.
Hoe eenvoudig en logisch dit lijkt, vrees ik toch dat ik hier enkel mag van dromen.
Geplaatst: 05 jul 2008, 12:13
door UB_removed1963
Discoveryline opgezegd! Ik hoop dat er nog meer mensen volgen. Belgacom komt hier nooit meer binnen!