Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Unicorn1 schreef:Het is gewoon ronduit tever aan het gaan: naar de zee : allemaal apart in een varkenskot, zo noem ik het en als dat vol is krijgen 1000den anderen te horen pech, blijf 3 uurkes aanschijven en je kan mss 1 zijn plaats innemen.

Zelfde in de steden: rechts lopen, gelijk de kleuters op school, allemaal netjes op een rij en in de pas. Echt nie normaal. Zoiets pik ik niet en wat doe ik dan? Ze zien er me niet = ook geen inkomsten.
Ik vraag me af wat uw alternatief dan wel moge wezen? Iedereen doet maar op alsof er niet aan de hand is want dat is goed voor de opbouw van groepsimmuniteit ....

Zeer, zelfs extreem nieuwsgierig, ben ik naar uw alternatieve voorstellen om deze epidemie - met opnieuw stijgende cijfers over de hele lijn - binnen de perken te houden en een menselijk en economisch bloedbad te vermijden?

Nu probeert men een middenweg te zoeken tussen tussen "njet" en alles met alle gevolgen van dien en afhankelijk van het effect hiervan verder te evalueren. Weer niet goed.

Of ben je voorstander van een volledige lockdown?

Waarschijnlijk is uw slagzin: "mijn vrijheid, mijn blijheid" maar wat mij betreft stopt uw vrijheid waar u de gezondheid van anderen in gevaar brengt.

Liever met minder op het strand dan helemaal niets, liever pijlen op straat dan een volledig doodse stad wat mij betreft.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

koenraaddeconinck schreef:economisch bloedbad te vermijden?
Je zult het nieuws vermoedelijk ook wel gezien hebben.
Brussels airlines, Tui, en tal van andere bedrijven die het moeilijk hebben, +12% werklozen op een maand tijd erbij.
Hoeveel miljarden euro's gaat dat kosten? Dat heb je in de komende 50jaar niet weggewerkt.
Een complete lockdown, of herhaling van de vorige maatregelen zullen daar alleszins geen goed aan doen.

In Zweden zijn de corona cijfers gelijklopend met die in Belgie, dacht ik, maar in tegenstelling tot hier kan men daar wel nog rustig op restaurant, ...., en zijn de cijfers in Zweden toch niet spectaculair hoger zonder lockdown, tov hier met een matige lockdown.

Het vervelende aan dit virus is, dat, ik zeg maar iets, 80% van de besmette personen de lichte variant hebben, die voelen zich helemaal niet ziek, heben misschien zelfs geen symptomen.

Maar ik ben geen expert, en sla de bal waarschijnlijk compleet mis.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:
Dizzy schreef:Ik heb nooit begrepen wat men aan de Belgische kust gaat doen, het is veruit de lelijkste ter wereld en ik heb al een aantal kusten bezocht.
Het is de minst verre & ze speken Nederlands (als je niet te veel naar links, of naar rechts of naar't midden gaat :angel: ). Puur voor't strand ga ik echt niet op een vlieger stappen.
In Nederland spreken ze toch ook Nederlands en als je de files erbij rekent ben je soms sneller daar. Ik ga zelfs soms met de fiets naar de westerschelde vanuit het meetjesland. Mooie rit langs de kreken. In Nederland fietsen is trouwens pas echt luxe.

Ik reis ook niet echt voor de stranden maar een mooie wandeling met zicht op de kust (dus niet zicht op de lelijkste muur van Europa) kan ik wel pruimen. Als ik hier naar de kust ga dan is het om te wandelen en fietsen, die kudde's spreken me al helemaal niet aan.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

iceke schreef: of naar't midden gaat :angel:
Vooral in het midden moet je oppassen met de taal tegen die overblijfsels van Leopold. Soms spreken ze het Ostêns beter dan ik en kunnen ze gernoazen beter pellen dan de meesten onder ons, maar da Frans staat 'sjieker' dan die Ostênse spelling. :lol:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

sky schreef: In Zweden zijn de corona cijfers gelijklopend met die in Belgie, dacht ik, .
ze tellen wel een heel klein beetje anders

70+? geen schijn van kans om op intensieve terecht te komen. Die worden bij voorbaat uitgesloten en dan beweert men ginder dat men gene ethische keuzes maakt
rusthuis? worden per definitie bent meegeteld
en dan is dat geen land waar veel mensen in ITalie gaan skiën of een land dat nogal veel transit te verduren krijgt

wanneer stopt men eindelijk om die getallen te vergelijken? al die mensen die vergelijken en eht veiligste land zoeken? ik raad hen aan om asiel aan te vragen in N-Korea, het coronaveiligste land op de planeet met 0 slachtoffers
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Waar ik weinig van hoor buiten zie hoe beter het is elders en enkel de oude van dagen sterven : hoeveel mensen zijn er doorgekomen dankzij de hospitalisatie(en daardoor niet op intensieve terechtgekomen zijn) met extra zuurstof? Daar hebben we het voor gedaan, niet de 8000 doden die nu gevallen zijn, daar ga ik ervan uit dat die sowieso gestorven waren, tenzij er nu gaan beweren dat die er gekomen zijn dankzij de lockdown.
1207
Elite Poster
Elite Poster

MichelJ schreef:daar ga ik ervan uit dat die sowieso gestorven waren,
we sterven allemaal hoor :)
in de cijfers zitten ook dertigers en zelfs kinderen. Zonde corona hadden die normaal gezien nog een paar jaar geleefd
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Klopt. Maar ook in niet corona tijden sterven helaas dertigers en kinderen.

Als je naar die grafieken kijkt, dat zijn er minder dan 30 slachtoffers onder de 45 jaar.

In de leeftijdscategorie min 45 is er zelfs ondersterfte.

Het is erg. Uiteraard. Maar niet in die mate dat het opweegt tegen 100 000 extra werklozen, die ook allemaal een gezin hebben.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

29 om juist te zijn
timmermc schreef:
iceke schreef: of naar't midden gaat :angel:
Vooral in het midden moet je oppassen met de taal tegen die overblijfsels van Leopold. Soms spreken ze het Ostêns beter dan ik en kunnen ze gernoazen beter pellen dan de meesten onder ons, maar da Frans staat 'sjieker' dan die Ostênse spelling. :lol:
Die had ik er speciaal voor u bijgestoken ;-)

Ik ben zowat opgegroeid aan zee, had meer vrienden aan zee dan in het binnenland.
Alles heeft zijn charme, ik kom graag aan de kust, al is dat de laatste jaren wat geminderd.
Een strandwandeling op zondagavond is zowat de beste Stresskiller die er is, maar ik kan evengoed genieten van een zonnige 21 juli op een vol strand.
Dat is wakker worden..naar de bakker, eten op het strand, hele namiddag aperitieven of kiten in de surfclub om daarna een plonske te gaan doen in't zwembad of een BBQ bij zonsondergang.
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Maar niet in die mate dat het opweegt tegen 100 000 extra werklozen, die ook allemaal een gezin hebben.
da weet ge dus niet

ge kutn een toestand met maatregelen onmogelijk vergelijken met een situatie zonder maatregelen.
we kunnen de klok niet naar 13 maart terugdraaien.

het kan minder zijn maar ook vele male erger. Dan hangt het er oa van af waar corona toeslaat.
legt corona de A'pse haven gedeeltelijk lam, die impact wil ik niet weten. niet qua gezondheid en niet qua economie.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

We kunnen ook in "ons kot" bang afwachten tot ze ergens in 2021 een vaccin hebben.

Intussen sterft de halve bevolking aan zelfmoord & depressie van "opgesloten te zitten" en "failliet te zijn gegaan".

De kinderen een half jaar thuishouden is ook nog een mogelijkheid. Of ze daarna nog dezelfde zullen zijn ?

Ik las onlangs nog in de krant het verhaal van een meisje van negen dat met haar gescheiden vader en "risicopatiënt" oma in zo'n torenflat in Antwerpen woonde. Ze mocht (al zeven weken) enkel op het balkon, want haar oma was doodsbang dat ze haar ziek zou maken. Haar mama (die ze normaal in het weekend zag) mocht ze al zeven weken niet meer zien, vanwege hetzelfde risico. Het kind zei dat ze het begreep, want ze hield zo veel van die oma, maar dat ze het toch jammer vond dat ze niet één keer naar dat pleintje daar wat verder kon gaan.

In dezelfde reportage het verhaal van een mama die met haar man en twee jongens van 10 en 12 in hetzelfde gebouw woonden. Ze zei dat ze pas na vier weken buiten waren gegaan (die jongens), ook al wilde die mama dat veel eerder. Maar de kereltjes waren bang vanwege het kwade virus. Het was pas toen hun juf hen zei dat ze toch beter eens buiten gingen, dat het gezin ook eens naar het park ging en ging fietsen.

Twee verhalen die ook tellen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Mijn dochter is 4, komt niks te kort, heeft een papa die zich niks van héél die crisis aan trekt (volgens sommige :angel: )
en toch zijn me kleine dingetjes aan het opvallen.
Vorige week kwam er toevallig een school vriendinnetje voorbij gefietst die ff stopte, dat was grote paniek omdat ze niet het juiste jurkje vond om aan te trekken.
Gisteren ben ik met haar voor het eerst naar de speelgoed winkel geweest sinds maanden, terug diezelfde paniek omdat haar zitje niet in de auto stond.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik had van u nu toch verwacht dat gij uw kinderen op de trekhaak of de porte-bagage zou vervoeren :banana: :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

1207 schreef:N-Korea, het coronaveiligste land op de planeet met 0 slachtoffers
Is Kimmeke intussen al terug gevonden :wink:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Ik had van u nu toch verwacht dat gij uw kinderen op de trekhaak of de porte-bagage zou vervoeren :banana: :beerchug:

J.
Te gevaarlijk, ik ben 't sleutelke van mijn skibox kwijt
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

koenraaddeconinck schreef:
Unicorn1 schreef:Het is gewoon ronduit tever aan het gaan: naar de zee : allemaal apart in een varkenskot, zo noem ik het en als dat vol is krijgen 1000den anderen te horen pech, blijf 3 uurkes aanschijven en je kan mss 1 zijn plaats innemen.

Zelfde in de steden: rechts lopen, gelijk de kleuters op school, allemaal netjes op een rij en in de pas. Echt nie normaal. Zoiets pik ik niet en wat doe ik dan? Ze zien er me niet = ook geen inkomsten.
Ik vraag me af wat uw alternatief dan wel moge wezen? Iedereen doet maar op alsof er niet aan de hand is want dat is goed voor de opbouw van groepsimmuniteit ....

Zeer, zelfs extreem nieuwsgierig, ben ik naar uw alternatieve voorstellen om deze epidemie - met opnieuw stijgende cijfers over de hele lijn - binnen de perken te houden en een menselijk en economisch bloedbad te vermijden?

Nu probeert men een middenweg te zoeken tussen tussen "njet" en alles met alle gevolgen van dien en afhankelijk van het effect hiervan verder te evalueren. Weer niet goed.

Of ben je voorstander van een volledige lockdown?

Waarschijnlijk is uw slagzin: "mijn vrijheid, mijn blijheid" maar wat mij betreft stopt uw vrijheid waar u de gezondheid van anderen in gevaar brengt.

Liever met minder op het strand dan helemaal niets, liever pijlen op straat dan een volledig doodse stad wat mij betreft.
Het gaat niet over vrijheid, blijheid, het gaat over de typisch Belgische regelitis die nu volledig aan het doorslaan is, tot aan het belachelijke.

De wetenschap zegt dat de besmettingen niet gebeuren tijdens zeer vluchtige, kortdurende contacten. Maar wat zie je gebeuren? Een middenberm in de Nieuwstraat, enkelrichtingsverkeer in de winkels, circulatieplannen voor de markten... :bang: Waarom kan dit niet op een volwassen manier worden aangepakt zoals in NL en DE? Daar zijn er ook beperkingen, maar die zijn allemaal proportioneel en te verantwoorden, waardoor ze ook door de grote meerderheid gevolgd worden (beperkt aantal personen in de winkel, mondmasker dragen, ...).

En heb je al eens gezien hoe ze daar de scholen hebben geopend? Daar hebben ze niet met de meter en plakband vakken uitgetekend waar de kindjes mogen zitten, en gepalaverd of er nu 10 of 11 kindjes in een klas mogen zitten en hoeveel plaats de leerkracht dan wel zou mogen innemen, maar op basis van de wetenschap op een verstandige en veilige manier zonder 101 regeltjes de scholen opnieuw geopend.

Om het allemaal nog erger te maken heeft de respectvolle aanpak naar de burger in die landen voor een resultaat gezorgd dat niet slechter is, in het geval van DE integendeel zelfs.

En de manier waarop er hier over de debiele regels wordt gecommuniceerd tart alle verbeelding. Juf Wilmès die elke woensdag de balorige kleutertjes toespreekt en vooral de nadruk legt op angst en elke minuscule versoepeling brengt als een beloning die haar fantastische regering en gees club het domme klootjesvolk gunt als beloning omdat ze de vorige set van betuttelende regeltjes als braaf vee gedwee heeft gevolgd. Zum kotzen.

Dus ja, dan is het normaal dat mensen die zich niet laten brainwashen en zelf hersenen hebben het niet meer pikken.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

TylerDurden schreef:
Om het allemaal nog erger te maken heeft de respectvolle aanpak naar de burger in die landen voor een resultaat gezorgd dat niet slechter is, in het geval van DE integendeel zelfs.
Allez, lang op moeten wachten om te horen dat de lockdown voor meer doden heeft gezorgd
TylerDurden schreef: Dus ja, dan is het normaal dat mensen die zich niet laten brainwashen en zelf hersenen hebben het niet meer pikken.
Inderdaad, ze hadden beter enkel maar advies gegeven met de uitleg van de wetenschappers erbij.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Krokus-en carnavalvierders hun gang laten gaan, DAT heeft voor doden gezorgd!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Inderdaad... op dat moment werd hier zelfs op het forum een waarschuwing gegeven door diverse personen dat het iets ernstig was.

Onze politiekers en zelfs Van Ranst noemde het toen maar een griepje en vonden mondmaskers totaal niet nodig :bang:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Taiwan (lees: internationale paria) heeft de EU schijnbaar heel vroeg ingelicht, en IJslandse Oostenrijkgangers eveneens! Maar nee, onze zachte heelmeesters maken liever stinkende wonden :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ja & Nee, je moet iemand volgen en volgens mij is dat voor die zaken het who. Je ziet dat in de berichtgeving, maar ook aan de uitleg van Van Ranst.
MAAR, we wisten al heel lang dat het who een enorme flater begaan heeft & toch bleef België volgen....

We hadden ook iets kunnen leren van China, maar ook daar is het dus misgelopen.
Kijk FF wat we nu weten tov 2 maand terug, awel China stond al 2 maand verder.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

En in plaats van zelf maar dan toch bv een mondmasker te dragen omdat we het beter weten, zagen we er gewoon op los en dragen we het niet, om achteraf als ze mondmaskers verplichten opnieuw te zagen dat het overdreven is :)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ook daar weer ja en nee, nu heeft het niet veel zin meer, dat mondmasker moest je dragen voor de piek en kort erna.
Maar, laat ons hopen dat we vanaf nu wat meer mondmaskers gaan dragen als we ziek zijn of ons ziek voelen & laat ons hopen dat ze in het najaar massaal gaan testen zodat we voor de 2nd wave allemaal terug een mondmasker op hebben ipv van een lockdown.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Intussen hebben ze in Nederland één weekje school achter de rug, eveneens op halve kracht.

https://www.nu.nl/algemeen/6051588/leer ... delen.html

Uit een peiling onder meer dan elfhonderd basisschooldirecteuren en directeuren in het speciaal onderwijs bleek dat 97 procent met een positief gevoel terugkeek op de eerste schooldagen.

Ellen Lusseveld, leerkracht op basisschool De Regenboog in Dedemsvaart, houdt er ook een goed gevoel aan over. "Het is ontzettend fijn om de kinderen weer te zien. De kids hadden ook erg veel zin om weer naar school te gaan en ze gedragen zich prima in deze situatie."
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef: Ellen Lusseveld, leerkracht op basisschool De Regenboog in Dedemsvaart, houdt er ook een goed gevoel aan over. "Het is ontzettend fijn om de kinderen weer te zien. De kids hadden ook erg veel zin om weer naar school te gaan en ze gedragen zich prima in deze situatie."
Uiteraard gaat het allemaal "uitstekend". Als men iets anders zou zeggen, riskeren de koepels om de controle over de organisatie van de maatregelen te verliezen. Dus het moet allemaal uitstekend gaan, ook als het niet zo is. Als ze de kinderen eens zelf aan het woord zouden laten zou het wel een ander verhaal zijn natuurlijk. De waarheid komt nog altijd uit de kindermond.

Het is veel te vroeg om onderwijs te heropenen, het is onmogelijk om social distancing te respecteren op school, we zullen het voelen de komende weken. Het is onverantwoord tot en met.

Gelukkig dat, zoals ik ook had voorspeld eerder in deze thread, er ouders zijn die ervoor kiezen om hun kinderen thuis te houden ondanks de heropening. Dr Anthony Fauci vs Ben Weyts, of iemand die heel zijn leven virussen bestudeerd heeft vs iemand die onderwijs wel eens een leuk postje vond na er niets van te bakken bij wegen en verkeer, en 15 mei koos op basis van prestige en macht, ik zou ook wel weten wie ik moet vertrouwen.

Hier houdt onze overheid het nog zolang mogelijk stil, maar MIS-C zal het codewoord zijn dat de scholen al gauw weer op slot zou kunnen laten gaan.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Ik had het over Nederland, daar hebben ze geen koepels. Als je het hele artikel leest, ontdek je dat ook de leerlingen het fijn vinden.

En daar zijn trouwens ook de kleuterscholen open gegaan, zonder probleem.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

CCatalyst schreef:het is onmogelijk om social distancing te respecteren op school
Zal toch niet meer nodig zijn, op het openbaar vervoer is het ook al niet meer nodig.
Niet te begrijpen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Hangt het van mij af vanaf morgen de restaurants en cafe's open.
Komende week een echte zomerweek 27 graden.
Of gaan we nog meer zaken kapot maken?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een man, zijn kleine zoon en een ezel gingen op reis. De man zette zijn zoon op de rug van de ezel, en ze vertrokken. ‘Wat een schande’, zeiden de mensen. ‘Die jongen zit op de rug van de ezel en laat zijn ­oude, vermoeide ­vader te voet gaan.’ Toen wisselden ze om. ‘Wat een egoïstische ­vader’, reageerden de mensen. ‘Die dwingt zijn kleine kind te voet te gaan.’ Vader en zoon beslisten om samen op de rug van de ezel te gaan zitten. ‘Wat een luiheid’, vonden de mensen. ‘Zie dat ­arme beest afzien.’ Vader en zoon kozen de laatste optie: allebei stapten ze naast de ezel. ‘Wat een domheid!’, lachten de mensen nu. ‘Ze hebben een ezel en ze maken er geen gebruik van.’
‘De conclusie is helder’, zei vader Doornaert aan de kleine Mia. ‘Wat je ook doet of denkt in je leven, je zult altijd kritiek krijgen. Doe dus wat jouw hart en hoofd jou vertellen wat je moet doen.’
bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200430_04940949 - interview met Mia Doornaert - het kloppend hart van conservatief Vlaanderen (maar wel een mooie quote :)).
Dus laat u niet leiden door lobbygroepen, maar door cijfers. En net dat ontbreekt vandaag: de wetenschap heeft nog niet de tijd gehad om het cijfermateriaal ondubbelzinnig te bepalen.

Er zijn meer kinderen met Kawasaki of MIS-C, maar in normale tijden aanvaarden we ook dat er elke dag kinderen worden platgereden in het dagelijkse verkeer. Maatregelen tegen dat soort platrijden zijn veel minder ingrijpend dan een lockdown en die nemen we toch ook niet?

Ondertussen is er cijfermateriaal uit Denen en die lijken toch de eerdere voorzichtige conclusies te bevestigen: weinig risico's bij en weinig propagatie via kinderen. Al laten de Denen de zwakkeren en de minderheden wel koudweg vallen. Maatschappelijk toch niet zo makkelijk te verdedigen.
bton: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200515_04961547
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Gisteren langsgeweest bij de tandarts omdat mijn mond een risico is om te lang te laten wachten.

Aankomst voeten vegen op een gedesinfecteerde natte dweil. Handgel gebruiken. Iets invullen. Terug handgel gebruiken. Bankkaart en identeiteitskaart afgeven deze werden gereinigd door de tandarts. Ik nam echter mijn portefeuille vast dus ik moest men portefeuille in een gesloten doos leggen en terug handgel aanbrengen.

Redelijk veel handgel maar is dit zo streng nodig?

Rest van de consultatie verliep vrij normaal alleen werd ik vaak behandeld door 2 tandartsen omdat het water dat ze in hun boren gebruiken moest opgezogen worden vanwege corona.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Unicorn1 schreef:Hangt het van mij af vanaf morgen de restaurants en cafe's open.
Het zal leuk worden dan, lekker op elkaar gepropt op een terrasje :roll:
Unicorn1 schreef:Of gaan we nog meer zaken kapot maken?
Of mensen "kapot" maken ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Unicorn1 schreef:Hangt het van mij af vanaf morgen de restaurants en cafe's open.
Of gaan we nog meer zaken kapot maken?
Ik heb hier gewoon maar één woord voor: misdadig.

Nu HORECA openen en binnen 1 maand - als het al zo lang al duurt - een 2° pandemie met NOG MEER menselijk leed en EEN NOG GROTER economische puinhoop?

Ik heb u in vorige post als eens gevraagd naar uw alternatief voor het huidig beleid. Indien het dit zou zijn, dan word ik als hulpverlener in de zorg kotsmisselijk.

Dat het u niet scheelt welk lot eventueel u en uw naasten te wachten staat met dergelijk gedrag en dergelijke ideeën, is voor mij totaal geen probleem. Maar het feit dat je met dergelijke scenario's het lot van een hele samenleving alsook de economie ervan op zowel korte als (middel)langer termijn volledig op de helling zet, is voor mij veeeeeeeeeeeeeeeeel bruggen te ver.

Nogmaals, uw vrijheid eindigt waar je mij, mijn omgeving en vele duizenden anderen in gevaar brengt. En dat is letterlijk "hier". Dergelijke uitspraken vind ik ronduit beschamend en zou ik hier zelfs totaal net durven posten. Over egoïsme en kortzichtigheid gesproken ...

Nogmaals, ik sta in de zorg en weerom: zie vorige posts. Hopelijk hangt er bij u geen vlag uit uit solidariteit met de duizenden slachtoffers, besmette mensen en zorgverleners die maanden in extreme fysieke en emotioneel belastende omstandigheden gewerkt hebben om patiënten. Dat laat u waarschijnlijk koud. En let op: ik hoef geen heldenstatuut te krijgen. Indien je in de gezondheidszorg stap en afhaakt op dit moment, zou dit evenveel betekenen als een soldaat die niet in actie wil schieten bij oorlog of gevaar. Dergelijke gevolgen schat je in bij de jobkeuze.

Het spijt me erg maar tTotaal gedégoûteerd. In Bart De Wever heb je een partner. Maar ja, ik zou daar nu niet direct mee willen vergeleken worden ...

Verder zou je toch nog een maatschappelijke waarde kunnen hebben: ga uw gang of laat u opzettelijk besmetten met corona. Men zoekt momenteel gewezen covid 19 besmette patiënten voor tal van klinische studies. Als je het al overleeft, word je nog een held.

En tenslotte: misschien ook een solliciteren bij ene Donald Trump genaamd ? Daar staat u een heel grootse carrière te wachten ...
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 16 mei 2020, 12:23, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
Er zijn meer kinderen met Kawasaki of MIS-C, maar in normale tijden aanvaarden we ook dat er elke dag kinderen worden platgereden in het dagelijkse verkeer. Maatregelen tegen dat soort platrijden zijn veel minder ingrijpend dan een lockdown en die nemen we toch ook niet?
De veronderstelling is dat het coronavirus een reactie losmaakt in het immuunsysteem van kinderen, zegt Emmeline Buddingh, kinderarts en immunoloog van het Leids Universitair ­Medisch Centrum. “Maar hoe dat precies werkt, weten we nog niet.”

Disproportioneel

Buddingh benadrukt dat met corona besmette ­kinderen die kawasaki-achtige symptomen hebben doorgaans goed behandeld kunnen worden met ontstekingsremmende middelen als prednison en immunoglobuline, zodat overlijden kan worden voorkomen. Ook stelt ze dat de ziekteverschijnselen slechts zeer sporadisch voorkomen, ook al doordat kinderen minder ­ontvankelijk zijn voor het coronavirus dan volwassenen. “Een Engelse studie vond 20 tot 30 van dit soort ziektegevallen in een gebied waar 19 miljoen kinderen wonen.”

Om die reden zegt Buddingh dat er geen reden is het huidige beleid ten aanzien van de scholen in Nederland te veranderen. “De scholen hierom sluiten zou disproportioneel zijn. Er over­lijden in Nederland ook kinderen aan de waterpokken, maar dat is zo zeldzaam dat we er de scholen en kinderdagverblijven evenmin voor op slot doen. Als kinderen geen onderwijs krijgen, lopen ze daardoor schade op.”

Kuijpers is het daarmee eens. “De ziektegevallen die verband houden met het coronavirus zijn zo zeldzaam dat je er geen beleid op kunt maken. Ik denk niet dat ouders zich zorgen hoeven te maken.”

Bron: het parool (gisteren)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Gelukkig wordt er niet alleen naar de zorg geluisterd, iedereen willen redden en wachten op een pilleke, een spuit of een zalfje, mij goed, maar ik sta liever aan de toog pinten te pakken terwijl jij die Mensenlevens nog een jaar of 2 rekt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Gelukkig wordt er niet alleen naar de zorg geluisterd, iedereen willen redden en wachten op een pilleke, een spuit of een zalfje, mij goed, maar ik sta liever aan de toog pinten te pakken terwijl jij die Mensenlevens nog een jaar of 2 rekt.
Het spijt me. Respect voor uw keuze en u meer dan van harte gegund die pint. Maar nogmaals, daar hoeven ik, noch duizenden anderen het slachtoffer van te zijn.

En die pint smaakt me ook momenteel thuis zonder dat ik me daarvoor anti-sociaal moet gedragen ...

Nogmaals, iemands vrijheid stopt waar die deze van anderen in het gedrang brengt. En dat vind ik heel logisch ...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Die zijn daar het slachtoffer niet van, niemand is verplicht morgen een pint te gaan pakken, op een strand te gaan liggen,uw kinderen naar 't school te sturen, een biefstuk te gaan eten, of godbetert te gaan aanschuiven aan de Ikea voor een geurkaars van 2.50€.
Life Goes On, met of zonder Corona, met of zonder vaccin, en voor mijn part met een pak minder absurde maatregelen
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Jammer genoeg is het niet zo eenvoudig. Als ik naar mijn werk ga en daar is een collega wiens vrouw een pint gaan drinken is met jou, dan kan ik jouw coronavirus doorgeven aan mijn vrouw die thuis op de kinderen let en die asthma geeft en haar op icu beademing sturen. Haar overlevingskans is dan 1 op 2. Direct mijn ganse bubbel besmet alsook de bubbel van mijn collega's.

Ik stel het nu even wat scherp maar uiteindelijk is het wel dit wat we proberen te vermijden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Jammer genoeg is het niet zo eenvoudig. Als ik naar mijn werk ga en daar is een collega wiens vrouw een pint gaan drinken is met jou, dan kan ik jouw coronavirus doorgeven aan mijn vrouw die thuis op de kinderen let.

Dat risico ga je altijd hebben hé.

Als je broer langs komt (als hij in je bubbel zit) en die is op zijn werk in contact gekomen met een besmet persoon, heb je het ook vlaggen. Dan kan je gewoon niet meer buiten komen, maar ook je pakjesbezorger kan in contact geweest zijn met iemand die besmet werd door iemand.

Net zoals je nog steeds in de supermarkt besmet kan worden als je een "item" aanraakt die een besmet persoon aanraakte (voor jou) en je per ongeluk daarna je neus even aanraakt of erger.

En dan openen ze bibliotheken waar bezoekers boeken kunnen besnuffelen, zonder dat er zekerheid is dat de besnuffelaar niet corona vrij is. Leuk voor de persoon die erna komt en datzelfde boek vastneemt.

Wat zijn daar de voorzorgsmaatregelen? Handgel en mandjes. :bang:

Terwijl om het even wie in een boek kan hoesten, op de kaft kan hoesten enz. Binnenkomende artikelen gaan twee of drie dagen in quarantaine, maar de boeken in de bib zelf worden niet ontsmet na aanraking door de "klanten". Terwijl in winkels de "gepaste" kleren wel in quarantaine moeten.

Levensgevaarlijk en dom, die bibs openen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

DarkV schreef:
Het zal leuk worden dan, lekker op elkaar gepropt op een terrasje :roll:
Unicorn1 schreef:Of gaan we nog meer zaken kapot maken?
Of mensen "kapot" maken ?
Hoezo? Men zet de tafelkes 1.5m uit elkaar.
Net het nieuws gezien, ze stonden mee heel wat aan de winkels achter elkaar aan te schuiven, op 5cm van elkaar.

Nog op het nieuws, alweer 8000 banen weg. Maar voor de rest alles toppie.
Laatst gewijzigd door Unicorn1 16 mei 2020, 14:49, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Jammer genoeg is het niet zo eenvoudig. Als ik naar mijn werk ga en daar is een collega wiens vrouw een pint gaan drinken is met jou, dan kan ik jouw coronavirus doorgeven aan mijn vrouw die thuis op de kinderen let en die asthma geeft en haar op icu beademing sturen. Haar overlevingskans is dan 1 op 2. Direct mijn ganse bubbel besmet alsook de bubbel van mijn collega's.

Ik stel het nu even wat scherp maar uiteindelijk is het wel dit wat we proberen te vermijden.
Tja, in dit hypothetisch voorbeeld zullen we dan nog maar zwijgen over andere contacten die besmette personen, in een symptoomvrij stadium, gehad hebben met anderen ...

En zo gaat de bal weer aan het rollen.

Ik snap niet dat het zo moeilijk is om dat allemaal verkocht te krijgen ... Misschien moeten sommigen toch eens met mij een dagje mee komen draaien in het ziekenhuis om eens te kijken wat dit virus aanricht ...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”