Ik ben zelf geen voorstander van Groen en centrales op fossiel gas, maar al 20 jaar is de hete aardappel doorgeschoven. Dat is de problematiek waar we nu mee zitten. Het is te gemakkelijk om dat nu op 1 persoon te gaan steken.Ordon schreef:Petrol, ik stel maar vast dat zelfs een groene minister van energie NIET met een duidelijke, langetermijnvisie komt.
Inderdaad en dat is schandalig!Ordon schreef:k hoor hier allerhande verwijten als zouden vorige legislaturen "niets" gedaan hebben.
Awel, nu hebben ze de kans.
Doen ze het zelf ook niet.
De huidige technologie zeker niet. Ik heb jarenlang het ITER project gevolgd. Zeer interessant, maar als je de socio-economische aspecten er bij neemt is het dat al een pak minder. Wetenschappelijk gezien is het allemaal fascinerend (heb zelfs ooit gedacht aan een ingenieursopleiding kernenergie) maar als ik de pro en contra's naast elkaar leg en de alternatieven bekijk... Een zeer beperkte mix, ja in de toekomst, maar het gaat onze huidige problemen niet oplossen.Ordon schreef:En ja, daar is mijn inziens wel degelijk plaats in die mix.
Ordon schreef:Doch de chemische sector is heden een grootverbruiker van energie.
Zeer zeker. Ik zit er zelf in. En dan nog in één van de grootste energievreters van de Scheldelaan. Het is ook daar dat inderdaad de transitie zal moeten gebeuren. Wanneer we spreken over synthesefabrieken voor koolwaterstoffen komen we daar terecht bijvoorbeeld. Ook de warmterecuperatie uit die sector heeft enorm potentieel.
Absoluut waar Ordon. Het is zielig wat dat betreft. Nog een voorbeeld. Wist je dat de waterstofcel reeds in 1841 is uitgevonden? Eindelijk zijn we de laatste 10 jaar bezig om dat te verbeteren en de zware metalen te vervangen door polymeren (die we kunnen synthetiseren).Ordon schreef:Nikske van terug te vinden in die vaag omschreven "hernieuwbare initiatieven".
Ik geloof heel sterk in menselijk kunnen en vernuft. Alleen moet het ten dienste staan van de maatschappij en niet van de korte termijnwinst. Daar botsen we nu elke keer op, ook in andere dossiers.
Sorry, dat geloof ik niet. Tijd, geld, etc...CCatalyst schreef:SMR is een veelbelovend antwoord op onze problematiek,