Ik heb het alvast als tip aan onze fleetmanager doorgegeven maar voorlopig houden ze nog vast aan het installeren van een specifieke laadpaal met backend

Wel een heel beperkt aantal merken die ze ondersteunen momenteel. Beetje useless dus.DarkV schreef: 27 maa 2023, 11:39 Het ganse gedoe met laadpalen en facturatie is te vermijden met EEVEE Business
Nadeel blijft dan wel dat laadverliezen voor je eigen rekening zijn. En het lost ook nog altijd het probleem van tariefbepaling niet op.DarkV schreef: 27 maa 2023, 11:39 Het ganse gedoe met laadpalen en facturatie is te vermijden met EEVEE Business
Ondertussen ondersteunen ze bijna alle merken dacht ik.dupondje schreef: 27 maa 2023, 11:59 Wel een heel beperkt aantal merken die ze ondersteunen momenteel. Beetje useless dus.
Blijkbaar zijn die verliezen hoofdzakelijk bij snelladers... bij gewoon thuisladen blijkt dit verwaarloosbaar.
Ik woon deeltijds bij m'n vriendin... dan heb ik aan m'n laadpaal thuis niets (en zelf een plaatsen bij m'n vriendin is zinloos).Tomby schreef: 27 maa 2023, 12:16 Lijkt me eigenlijk enkel nuttig voor werknemers die al een eigen privé laadpaal hadden, maar dat zal toch echt wel een verwaarloosbaar aantal zijn.
Voor wat het waard is, met de laadpas kan ik in heel Europa publiek laden.dupondje schreef: 25 maa 2023, 16:47 Als je met u laadpas publiek kunt laden, dan maakt het eigenlijk niet uit.
Want in het geval van een eigen laadpaal met eigen backend is uw laadpaal gewoon publiek.
Hij mag dan wel op uw oprit staan bv, uw laadsessie is een publieke laadsessie.
Net wanneer je (thuis) traag gaat laden lopen de laadverliezen op (want het vast verbruik van de electronica weegt dan meer door). Hoeveel het laadverlies is hangt af van het type EV, de laadsnelheid en nog wat andere factoren.DarkV schreef: 27 maa 2023, 21:34 Blijkbaar zijn die verliezen hoofdzakelijk bij snelladers... bij gewoon thuisladen blijkt dit verwaarloosbaar.
De eerste meting op een Niro EV MY23 leverde 23% verliezen op. Het verschil werd gemeten met een MID en wat in de accu terecht kwam met EVNotify.Hoeveel het laadverlies is hangt af van het type EV, de laadsnelheid en nog wat andere factoren.
Maar kan al snel oplopen tot 10-15% (op basis van metingen, niet op van horen zeggen). Lijkt me, toch voor wie deze laadverliezen zelf moet betalen, niet echt een verwaarloosbare hoeveelheid kWh.
Misschien het opwarmen van de batterijen... al lijkt het me enorm veel. Op zich doet een laadpaal quasi niets dus daar kan volgens mij het verlies moeilijk zitten.SpecialK schreef: 29 maa 2023, 12:15 Als dat verlies 30% zou zijn zou dat betekenen dat je zo'n 3,5 kW aan warmte zou moeten wegstoken tijdens het laden, en dat zou je volgens mij echt wel merken.
20.000 km per jaar * 4 * 18 kWh / 100 komt op 14.400 kWh, hiervan 15% is 2160 kWh aan 50 cent is een verlies van 1080 euro of 270 euro per jaar.ivob schreef: 29 maa 2023, 12:21 Gemeten over 4 jaar kom ik op een verlies van AC naar DC op 15% (Kona EV en e-Niro MY 2019).
En wat is je punt?DarkV schreef: 03 apr 2023, 19:25 20.000 km per jaar * 4 * 18 kWh / 100 komt op 14.400 kWh, hiervan 15% is 2160 kWh aan 50 cent is een verlies van 1080 euro of 270 euro per jaar.
Het was gewoon een puur theoretisch rekenvoorbeeld... nergens claim ik dat de gebruikte bedragen de referentie zijn.
Geen idee hoeveel kWh je panelen opleveren per dag maar ik vermoed niet dat je daar een EV volledig mee kan opladen (al zeker niet tijdens 50% van het jaar). Nu rijdt je ook iedere dag geen 350 km of meer vermoed ik maar doen alsof je puur op je PV stroom rond rijdt lijkt me ook wat te optimistisch.
Ah ok, pure zelf verzonnen theorie waarop geen claim berust dat het praktisch ergens op slaat.DarkV schreef: 03 apr 2023, 21:22 Het was gewoon een puur theoretisch rekenvoorbeeld... nergens claim ik dat de gebruikte bedragen de referentie zijn.
Hier ook niet. Integendeel zelfs.Niet iedereen zit namelijk constant op kantoor of mag constant aan de snelladers slurpen van het bedrijf.
Nou gisteren was dat bv. 31 kWh waarvan 22 kWh in de accu van de BEV geladen kon worden. Meer dan 100 km range dus. En vandaag ziet het plaatje er al even rooskleurig uit. Niet dat we die EV range onmiddellijk nodig hebben want bij dit weer gebeuren de verplaatsingen, indien nodig, met de e-bike. Via de fiets-o-strade bijna even snel ter plaatse en het verbruikt maar 800 Wh per 100 km. Puur op zonnestroom te doen dus. Zelfs putteke winter.Geen idee hoeveel kWh je panelen opleveren per dag maar ik vermoed niet dat je daar een EV volledig mee kan opladen (al zeker niet tijdens 50% van het jaar). Nu rijdt je ook iedere dag geen 350 km of meer vermoed ik maar doen alsof je puur op je PV stroom rond rijdt lijkt me ook wat te optimistisch.
Code: Selecteer alles
BMW i4 eDrive35 Gran Coupé (41AW)
Technische gegevens
Cilinderinhoud (cc) 0000
CO2-uitstoot WLTP (g/km) 0
Kleur & Binnenbekleding
C4E Sanremo Green
KGNL Sensatec/Alcantara Schwarz met contraststiksel Blau
Standaard uitrusting
1CB Interne code
2PA Antidiefstalbouten
2VB Weergave bandendruk
3DE Zonder designelementen exterieur
430 Spiegelpakket
431 Automatisch dimmende binnenspiegel
493 Opbergpakket
4AW Dashboard overtrokken met Sensatec
4T2 Snellaadkabel tot 22kW (Mode 3)
4T3 Flexible Fast Charger (Mode 2)
4U9 Akoestische voetgangersbescherming
534 Automatische airconditioning met 3 zones
544 Cruise Control
5AQ Active Guard Plus
5DA Desactivatie passagiersairbag
654 DAB-Tuner
6AE BMW Teleservices
6AF Intelligent Emergency Call - eCall
6AK ConnectedDrive Services
6C4 ConnectedPackage Professional
6U2 BMW Live Cockpit Navigation Plus
6WC Widescreen Display
760 M Shadow Line hochglänzend
7CG Garantie 3 jaar, zonder kilometerbeperking
886 Handleiding Nederlands
ZEV Battery Electric Vehicle
ZLD LED Headlights
337 M Sportpakket
3FA Alu velgen styling 858 M 18" (bicolor Midnightgrey)
4LN M Decoratieve lijsten Aluminium Rhombicle Anthrazit
710 M sportstuur
715 M Aërodynamicapakket
775 M Hemelbekleding Anthrazit
322 Comforttoegang
420 Zonnewerend glas achteraan
491 Leuningbreedteverstelling voor bestuurder
5AS Driving Assistant Pack
5DN Parking Assistant Pack Plus
688 Harman/kardon Surround Sound System
868 Spraakversie Nederlands
ZKS Veiligheidskit
Aan wat voor argumenten moeten we dan zoal denken ? (al denk ik niet dat men bij ons daar oren naar gaat hebben)selder schreef: 04 apr 2023, 09:52 Hah, gelukt! Normaal gezien mogen we maar 10% boven het maandelijks lease (afin - TCO) budget gaan, maar mijn argumenten werden allemaal aanvaardt en ik mag er nog een extra 1,3% boven gaan.
Mijn ID.4 (besteld Q1 2022) staat klaar op een parking in Duitsland en vertrek eerstdaags naar België!Goztow schreef: 09 mei 2023, 17:35 Mijn Hyundai Ioniq 5 is in september besteld. verwachte leverdatum april 2024. Vandaag boodschap van de garage: hij is in productie met verwachte levertermijn juli 2023.![]()
Ga je veel km's doen waardoor de situatie 10-80% zich veel gaat voordoen ? Bij mij is post-Corona mijn km's/jaar van 50000 naar ~19000 gedaaldselder schreef: 09 mei 2023, 20:27 Als ik de huidige 1-fase houd dan kan ik aan max 3,7 kW laden, da's dan 14 uur van 10% tot 80% te laden op de 67kW batterij van de auto. Maar omdat dat zo traag is mag je gerust naar 100% laden, da's dan iets onder de 18 uur om van 10% tot 100% te laden.
..
1-fase installatie is zo'n €2300, met de upgrade naar 3-fase zitten we over de 3000€.
Betaling van m'n werkgever zal wel via de config van een CPO zijn op die Smappee laadpaal, and if not is dat een stukje administratie dat erbij komt - who cares, I like![]()
Vermoedelijk zal dat wel 25A of 32A zijn, maar als je maar 1 fase hebt ga je dan toch niet aan 32A laden ?
Waarom niet ? Capaciteitstarief ?Sasuke schreef: 10 mei 2023, 10:38 Vermoedelijk zal dat wel 25A of 32A zijn, maar als je maar 1 fase hebt ga je dan toch niet aan 32A laden ?![]()
Ik heb inderdaad ook een loadbalancer en de aansluiting is 40A.Sasuke schreef: 10 mei 2023, 10:43 Heb jij dan geen enkele andere verbruikers ? Als je fase/aansluiting max 32A is, en je gaat laden aan 32A en iemand steekt een wasmachine in dan is het gedaan met spelen. Of je moet al loadbalancing e.d. hebben, wat imho enkel interessant is voor zij die gewoon altijd 'snel' willen laden OF mensen met genoeg zonnepanelen.