---- Recente films, gerangschikt van slecht naar goed, naar mijn oordeel:
The Marvels (2023) -- Ondanks Brie Larson voelt het meer aan als een film voor kinderen, en dan niet eens een interessante; gewoon gevechtjes na elkaar met gezever ertussen.
The Equalizer 3 -- Denzel 3 gaat wel erg traag deze keer maar echt slecht kan ik het ook niet noemen want het blijft Denzel, hé.
Beverly Hills Cop - Axel F (2024) -- Eddie Murphy en de oude garde doen hun ding nog eens. Het verhaal had een stuk beter gemogen maar de nostalgie mildert de kritiek dus 't was okee.
Ghostbusters - Frozen Empire (2024) -- voor mij iets beter dan de vorige,
Ghostbusters - Afterlife (2021) maar toch nog altijd niet het niveau van het oude origineel.
The Ministry of Ungentlemanly Warfare (2024) -- van Guy Ritchie, met Henry Cavill. Leuk en spannend maar zonder overtuigende apotheose dus je blijft toch wat op je honger zitten.
Godzilla x Kong - The New Empire (2024) -- leuke avonturenfilm met erg mooie cgi maar het eindgevecht had nog wat straffer mogen zijn.
---- Oudere films, chronologisch gerangschikt:
The Andromeda Strain (1971) -- eigenlijk zou dit oersaai moeten zijn maar op één of andere manier toch erg beklijvend.
The Anderson Tapes (1971) -- Sean Connery wil andermans spulletjes stelen, en steelt de show in een overigens goeie film maar het einde had nog iets beter gemogen.
The Day Of The Jackal (1973) -- blijft één van mijn favoriete films.
The Man Who Would Be King (1975) -- van John Huston, met Sean Connery en Michael Caine op avontuur in India. De 7.8 rating van imdb zou ik wat overdreven noemen maar ze hebben natuurlijk wel een goeie chemie tesamen.
Jaws (1975) -- een vinnige hap Spielberg.
The Eiger Sanction (1975) -- Clint Eastwood als killer. Hij deed blijkbaar z'n eigen stunts in deze film, dus vooral bergbeklimmen (en gratuite bedbeklimmen) en dat ziet er erg imposant uit.
Logan's Run (1976) -- gelijkaardig aan het betere
THX 1138 (1971) (zowel origineel als de latere cgi versie van 2004) maar Michael York z'n gezicht stoort mij teveel.
Hopscotch (1980) -- met Walter Matthau die als spion niet op pensioen wil. Eigenlijk vermakelijker dan wat ik me herinner van de eerste bezichtiging.
Fletch (1985) -- Chevy Chase zowat op z'n best, al is dat inmiddels al wat gedateerd.
The Fourth Protocol (1987) -- met Michael Caine en Pierce Brosnan als 2 spionnen die elkaar opjagen. Goeie thriller die ik om de paar jaar eens herbekijk.
The Abyss (1989) -- (nog) een meesterwerk van James Cameron. De langere Special Cut vind ik wel niet de beste gezien enkele onnodige extra scenes op het einde.
Bill & Ted's Bogus Journey (1991) -- iets beter dan ik me herinner maar destijds was er uiteraard de druk om het excellente eerste deel (
Bill & Ted's Excellent Adventure (1989)) te evenaren. De recentelijke
Bill & Ted Face the Music (2020) vond ik nog minder iirc dus die ga ik niet opzoeken.
My Cousin Vinny (1992) -- met Joe Pesci en Marisa Tomei in een erg leuke en grappige film.
Terminal Velocity (1994) -- Charlie Sheen op z'n energetisch, in een leuke actiethriller. Meer moet dat niet zijn, behalve bij de veel te lage 5.5 imdb rating?!
Die Hard - With a Vengeance (1995) -- zoveelste keer herbekeken en dat geldt voor velen, neem ik aan.
Mars Attacks! (1996) -- van Tim Burton met allerhande grote sterren. De grappen werken wel steeds wat minder, merk ik, maar het blijft een koddige film.
Beverly Hills Ninja (1997) -- Chris Farley geeft er een lap op. Grappig genoeg om te blijven kijken.
Contact (1997) -- Jodie Foster zoekt contact met aliens. U toch ook?
Ronin (1998) -- met Robert De Niro en Jean Reno. Hoeft ook geen betoog, neem ik aan?
The Sum Of All Fears (2002) -- Ben Affleck en Morgan Freeman saven de world op een vermakelijke manier.
Solaris (2002) -- met George Clooney in een ruimtestation. Toch maar eens het Russisch origineel
Solaris (1972) bekijken want dat staat veel hoger aangeschreven.
Napoleon Dynamite (2004) -- grappig op het randje tussen cool en cringe.
Team America - World Police (2004) -- serieuze onnozelheid (in a good way!) van Trey Parker en Matt Stone.
Collateral (2004) -- fantastische thriller met Tom Cruise en Jamie Foxx, van Michael Mann en in gelijkaardige stijl als zijn magnifieke
Heat (1995).
Salt (2010) -- Angelina Jolie in gepeperde actiethriller. Smakelijk.
Nightcrawler (2014) -- spijtig dat Jake Gyllenhaal hiervoor naast de Oscar greep want hij zet hier een serieus venijnige creep op het scherm.
Verder nog enkele documentaires en standups, waaronder:
Frank Lloyd Wright - The Man Who Built America (2017) -- een goed overzicht van de gebouwen en het leven en filosofie van de bekende architect van o.a. het
Guggenheim museum in New York, en
Fallingwater, het huis bovenop een waterval.
Touching the void (2003) -- bergbeklimmen of beter gezegd bergafvallen. Ongelofelijk waargebeurd verhaal. Uiteraard daarna nog eens
Free Solo (2018) herbekeken.
James Acaster - Cold Lasagne Hate Myself 1999 (2020) -- één van de grappigste komieken als je z'n stijl kunt smaken, met een erg goeie show; al raad ik aan om z'n werk eerst wat te leren kennen als je 'm niet kent.
Ricky Gervais - Armageddon (2023) -- 't was okee maar niet z'n beste show.