Nee, zoals ik zei: binnen redelijke grenzen. Ik gaf ook al het voorbeeld van thuis opwachten, wat onaanvaardbaar is. Maar wat ik gelezen heb vind ik niet de redelijke grenzen overschrijden.boulder schreef: Dus een BV is vogelvrij voor jou, die mag je 's nachts SMS'en sturen?
Je gaat zeggen dat dit dan heel subjectief is, en dat klopt, stalking is een subjectief misdrijf. De wet bepaalt niet wat onder stalking valt, het bepaalt enkel een criterium: weten of hadden moeten weten dat de rust van de persoon ernstig verstoord zou moeten worden. Dat houdt dus zowel een beoordeling van de dader in (weten of had moeten weten) als een beoordeling van het slachtoffer (de rust ernstig verstoren; het BV-aspect: wie kiest voor een leven in de spotlights zal verondersteld worden meer te moeten verdragen dan een ander).
Sommige mensen, waaronder ik, menen dat betogen of staken niets meer uithaalt, en dat politici enkel maar luisteren naar wat de media zeggen of wat iemand rechtstreeks in hun gezicht zegt. Een GSM van een geprivilegeerd persoon spammen vind ik niet crimineel, temeer omdat deze erg gemakkelijk een ander GSM-nummer kunnen nemen of de GSM kunnen uitschakelen en op een alternatief nummer bereikbaar zijn voor familie en vooral voor Wouter Beke. Iemand die financieel amper kan rondkomen, of iemand die absoluut bereikbaar moet zijn (een arts van wacht) spammen op zijn GSM vind ik dan weer wel crimineel. Maar Vlaanderen gaat heus niet in een crisis vallen omdat Joke niet meer bereikbaar is op haar GSM.boulder schreef:Redelijke grenzen zijn voor mij betogen en staken, GSM nummers doorspelen zodat er massaal gespamd kan worden, dag en nacht is gewoon crimineel en crapuleus.
Ik zie niet in hoe dit de rust van een politicus die anders al de hele dag aan z'n smartphone gekluisterd zit - ook in het parlement terwijl de volksvertegenwoordigers (onze vertegenwoordigers) spreken wat het ultieme teken van disrespect van de politicus naar het volk is - zo zal verstoren. Thuis opwachten vind ik dan weer wel crimineel, maar dat is niet gebeurd.
Blijkbaar van een oude campagnepagina die ze vergeten was, maar waar ze het wel zelf op gezet had.boulder schreef: Maar als het niet zo is, leg mij dan eens uit hoe ze dan wel aan dat nummer geraakt zijn?
Heb ik niet gezegd. Schakel de GSM uit of neem een andere simkaart => nachtrust is terug. Als mensen midden in de nacht aan haar deur gaan staan bellen is het wel crimineel.boulder schreef: Dus dan hebben ze geen recht meer op nachtrust?
Ik ga akkoord dat je dat niet doet bij mensen die niet de spotlights zoeken. Maar ik ga niet verdedigen dat mensen die al in de meest geprivilegeerde lagen van de samenleving zitten, beschermd moeten worden tegen een van de weinige nadelen van hun job. De adelstand is al lang afgeschaft. Politicus worden is een keuze, niemand heeft Joke verplicht, en ze is heus niet de eerste politica die "belaagd" wordt, het is een gekend risico van de job.boulder schreef:Echt, als je maar zo weinig respect hebt voor anderen, moet je niet verschieten dat de maatschappij naar de kl... gaat.
Als het zo gekwalificeerd wordt, dan wel. Maar ik heb er twijfels bij dat dit zal gebeuren, uitleg hierboven met de subjectieve criteria. Soit, niets houdt Joke tegen van een klacht in te dienen tegen duizenden onbekenden. Maar ik zou een ander advies geven aan haar: laat de storm gewoon overwaaien en schenk er niet meer aandacht aan dan nodig.boulder schreef:Stalken is wel degelijk strafbaar.
Dat is iets anders. Joke heeft de SMS'ers ook niet te woord gestaan he. Maar de VTM en de SMS'ers hebben beiden de rust van hun tegenpartij verstoord. Of dat het "ernstig verstoord" is, heb ik twee keer mijn twijfels bij.boulder schreef:De site van dit groupuscule is trouwens offline gegaan vandaag, en VTM nieuws wilden ze niet meer telefonisch te woord staan.
Recht op rust, zeker?
Ik ga niet akkoord dat mensen die al in de meest geprivilegeerde lagen van de samenleving zitten, beschermd moeten worden tegen een van de weinige nadelen van hun job. De adelstand is al lang afgeschaft. Willen ze het niet, dan kunnen ze er altijd uit stappen. Wel het veel lagere loon aanvaarden natuurlijk, en het slechtere sociale statuut.boulder schreef: Er is niet een bepaald bedrag dat je kunt verdienen waarna je vogelvrij bent, en alle slagen toegestaan zijn.