Pagina 7 van 20

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 13:38
door Ramaht
Met die ambtenaren heeft het volgens mij niks met de NMBS te maken maar met de interne regelgeving!
A & B zijn collega's en hebben gelijke functie. Beiden moeten op opleiding, A is universitair & mag in eerste klasse reizen, B is bachelor & moet in tweede klasse reizen.
Ticket worden door de desbetreffende overheidsdienst betaald.

Overheid = diploma mentaliteit.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 14:12
door ubremoved_539
De vakbonden zijn al aan het wenen; http://www.standaard.be/cnt/dmf20170102_02654268

Waar zaten ze toen tankkaarten stegen van 17 naar 40% belasting ?

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 14:24
door heist_175
Is het echt de moeite om hier tijd en energie in te steken?
Wat is de besparing die de overheid hier mee kan realiseren?
En hoe hard strijk je uw personeel tegen de haren in?
Is het sop de kool dan wel waard?

Choose your battles...

Re: RE: Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 15:44
door MClaeys
boulder schreef: Of neen, die zal die secretaressejob van thuis doen, de deur openen voor klanten en zo.
Ze kunnen een schermpje zetten, dat ze haar gelaatsuitdrukking zien...
Zo doen ze het bij Cisco wel ;) niet van thuis uit weliswaar. Vanuit het hoofdgebouw bedienen ze zo de recepties in de andere gebouwen.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 15:52
door ubremoved_22196
r2504 schreef:De vakbonden zijn al aan het wenen; http://www.standaard.be/cnt/dmf20170102_02654268

Waar zaten ze toen tankkaarten stegen van 17 naar 40% belasting ?
Ze zijn "not amused" meer is er toch ook niet gezegd? Feit blijft wel dat deze overheid alles aan het uithollen is, voor iedereen. :|

Ik zou zeggen, we proberen het eens zonder vakbonden en zien waar we uitkomen als het voor veel mensen toch al het minste is wat als rode lap werkt.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 16:04
door ubremoved_539
Slafes schreef:Ze zijn "not amused" meer is er toch ook niet gezegd? Feit blijft wel dat deze overheid alles aan het uithollen is, voor iedereen.
Voor iedereeen... maar liefst niet voor de ambtenaar (die al zoveel voordelen heeft).
Slafes schreef:Ik zou zeggen, we proberen het eens zonder vakbonden en zien waar we uitkomen als het voor veel mensen toch al het minste is wat als rode lap werkt.
De vakbond is al lang niet meer wat het geweest is... en heeft nog geen één sluiting gestopt. In z'n huidige vorm voorbijgestreefd.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 16:49
door Dizzy
Ik weet niet of iedereen wel ambtenaar zou willen zijn met al die voordelen en als dit zo is waarom dan nog voor een andere job kiezen?

Vakbonden kunnen niet tegen een groot bedrijf op en dus geen sluiting tegenhouden. Soms lukt het hen wel om de sluiting te vertragen door een akkoord over loonmatiging te koppelen aan hogere productiviteit/flexibiliteit maar meestal sluit het bedrijf later toch gewoon. In ieder geval is het wel zo dat als je bedrijf sluit je beter in eentje zit met een sterke vakbond want anders ben je helemaal gekloot.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 17:06
door cadsite
Dizzy schreef:Ik weet niet of iedereen wel ambtenaar zou willen zijn met al die voordelen en als dit zo is waarom dan nog voor een andere job kiezen?
Niet dat ik het zou willen, maar ik kan niet werken in het vakgebied waar ik best in ben als ambtenaar.
De staat eist hier namelijk een diploma voor. Bij hen is dat een noodzaak, voor mijn werk, waar ik 15 jaar werk, niet. Zij zien wat ik kan, niet welk papier ik heb.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 18:11
door duizend
Ik vraag me af wat ze daar mee gaan winnen.
Beter alle dienstreizen voor elke medewerker eerste klasse ticket geven.

Nu ja, dan heb ik binnenkort NOG meer plaats in eerste klasse op de trein :twisted: :angel:

Re: RE: Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 22:12
door boulder
MClaeys schreef:
boulder schreef: Of neen, die zal die secretaressejob van thuis doen, de deur openen voor klanten en zo.
Ze kunnen een schermpje zetten, dat ze haar gelaatsuitdrukking zien...
Zo doen ze het bij Cisco wel ;) niet van thuis uit weliswaar. Vanuit het hoofdgebouw bedienen ze zo de recepties in de andere gebouwen.
Maar het is wel het bedrijf dat daarover beslist, niet de werknemer.
Maar het is dus wel die werknemer die ervoor gestraft wordt als die kilometerheffing er komt.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 02 jan 2017, 23:22
door MClaeys
Tuurlijk, dat was meer een reactie op de "ze kunnen er een schermpje zetten". Er zijn veel jobs die van thuis uit kunnen, maar werkgevers spelen er niet op in.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 00:24
door boulder
MClaeys schreef:Tuurlijk, dat was meer een reactie op de "ze kunnen er een schermpje zetten". Er zijn veel jobs die van thuis uit kunnen, maar werkgevers spelen er niet op in.
Ja, maar zeg nu zelf, als je nu ergens gaat, word je toch liever begroet door iemand die ter plaatse zit dan door een schermpje.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 08:27
door Vaganzza
r2504 schreef:Voor iedereeen... maar liefst niet voor de ambtenaar (die al zoveel voordelen heeft).
Voordelen zoals? Ik ken een aantal ambtenaren en geen van hen heeft een bedrijfswagen, tankkaart, gsm, ... (laptop begint wel meer en meer). Ze hebben wel gratis woon-werkverkeer met OV (geen echt cadeau voor velen :wink: ). Hun wedde is niet slecht (ze zijn daar vrij open over omdat iedereen die barema's kunnen zien), maar nu ook niet om te zeggen: "wauw".

Ik veronderstel dat je het dan ook nog over het hoge pensioen zal hebben, dat is vooral bruto wel waar. Netto gezien is het hetzelfde als iemand met een 2e peiler (gezien na x aantal tijd). De ambtenaren die nu op pensioen gaan hebben daar in het begin van hun carrière wel een zeer lage wedde moeten bijnemen... En de jeugd van nu die ambtenaar wordt, zal van zo'n pensioen niet meer moeten dromen, lijkt me.

Maar ik hoor dus graag over welke voordelen je het precies het, dan kan ik misschien ook nog overstappen :beerchug: :lol:

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 10:08
door ubremoved_539
Oei, we gaan weer klagen...

- Lonen (die heus niet slechter zijn dan in de privé)
- Het pensioen (wat nog steeds ver boven de privé uitsteekt)
- Werkzekerheid (moeilijker en moeilijker in de privé)
- Verlof en aanverwanten (veel flexibelere dan in de privé)
- Promoties (in de privé vaak enkel als je van werk veranderd)
- Uitkeringen (langdurige ziekte ed.)
- Recuperatie overuren (in de privé maar normaal)
- Gratis openbaar vervoer
- Thuiswerken
- Veel "zware" beroepen
- Extra voordelen (bedrijfskeuken, kinderopvang, strijkdienst, gratis dokter, ...)
- ...

Dingen die in de privé soms ook bestaan maar helemaal niet zo strikt vastliggen.

Re: RE: Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 10:22
door MClaeys
Vaganzza schreef:Maar ik hoor dus graag over welke voordelen je het precies het, dan kan ik misschien ook nog overstappen :beerchug: :lol:
Met de ambtenarenkaart kan je op veel plaatsen een mooie korting krijgen, althans dat hoor ik toch van een kameraad die ambtenaar is. Tis al effe geleden dat we het er over hebben gehad dus ik kan niet meer met zekerheid kortingscijfers zeggen, mijn volgende laptop ging alleszins via hem gekocht worden.
Dat pensioen ziet er nog steeds niet slecht uit, dat in de privé zal er ook niet op beteren hoor. Twas eens op tv op Een die berekening.
Hij is tussen kerst en nieuw gaan werken, daar krijgen ze per dag een compensatiedag voor 8) dan zou ik ook geen verlof nemen.

Nadeel is dan weer dat ze steeds meer naar Brussel trekken, zijn vorige job ging plots van Antwerpen naar Brussel, hij heeft dan overplaatsing naar een andere job moeten vragen om terug in Antwerpen terecht te komen. Nuja, in de privé kunnen ze u ook zonder boe of ba overplaatsen.

Tkomt er op neer, elke job heeft wel iets.
boulder schreef:
MClaeys schreef:Tuurlijk, dat was meer een reactie op de "ze kunnen er een schermpje zetten". Er zijn veel jobs die van thuis uit kunnen, maar werkgevers spelen er niet op in.
Ja, maar zeg nu zelf, als je nu ergens gaat, word je toch liever begroet door iemand die ter plaatse zit dan door een schermpje.
Das waar, maar als dat dan betekent dat er iemand minder in de file staat waar ik in sta omdat mijn job niet vanop afstand kan dan kan ik daar gerust begrip voor opbrengen.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 10:35
door ubremoved_22196
MClaeys schreef:Tuurlijk, dat was meer een reactie op de "ze kunnen er een schermpje zetten". Er zijn veel jobs die van thuis uit kunnen, maar werkgevers spelen er niet op in.
Ah, goed punt aangehaald... Bij ons op het werk is het pas sinds kort mogelijk om van thuis uit te kunnen werken. Voor de toch wel 10 volle dagen per jaar. :oops: Nu zou er sprake zijn van 20 dagen op een jaar, en nog maar voor een zeer selecte groep. Het is wachten tot ze het opentrekken voor iedereen.

Werkgevers zien nog steeds graag hun kudde "vee" op de werkvloer verschijnen onder het mom van controle. Terwijl eigenlijk al vaak gebleken is dat werknemers vaak beter presteren als ze enkele dagen thuiswerken.

Wat de voordelen betreft die voor ambtenaren werden opgesomd, dat valt volgens mij onder jaloezie of stemmingmakerij. Ik ben gelijkgesteld ambtenaar en heb geen enkele van de opgesomde voordelen. Dat is zoals sommigen ook reageren als het gaat over hun stalen ros. :)

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 13:09
door James.
Niet onnozel doen Boulder, want zo bedoelen de mensen het niet.

Wat wél dwaas is om in een veld in West-Vlaanderen te gaan wonen en elke dag tot Brussel te pendelen. Ik kan dat namelijk ook, extreme situaties aanbrengen als norm om uw punt in het belachelijke te trekken. 8)

Daarnaast zouden mensen iets sneller geneigd moeten zijn om een job die hen niet aanstaat in te wisselen voor een die hen beter zou uitkomen (zij het in tijd, inkomen of pendelpret), want nu blijven mensen verwachten dat hun werkgever hen zal belonen voor loyaliteit terwijl dat de werkgever (toch vaak) geen bal kan schelen.

Aan jezelf denken, dát zou de leus moeten zijn! Kan de job beter? Kies er dan voor om een betere job te vinden! Van proberen is nog niemand doodgegaan. Maar neen, sommigen vinden het normaal om bij een kakwerkgever te blijven en besluiten dan maar vingerwijzend anderen te beschuldigen van hun slechte situatie. Weih weih! Mijn werkgever woont zo ver! Weeiih. Neen, net zoals wanneer uw provider besluit om de prijzen te verhogen, ga je niet zeuren op een forum (allez, het mag wel, maar of het nuttig is...), maar besluiten om van provider te wisselen.

Natuurlijk, het is niet evident om in dit pessimistisch klimaat een goeie nieuwe job te vinden, maar je moet proberen je job zo optimaal mogelijk te krijgen, je talenten en kunsten in acht genomen.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 14:07
door ubremoved_539
James. schreef:Weih weih! Mijn werkgever woont zo ver! Weeiih.
De meeste mensen hebben geen probleem met die afstand af te leggen... het zijn steeds anderen (inclusief vadertje staat) die zeuren.

Ik ben dus al tevreden dat men geen pest maatregelen neemt tegen mensen die gewoon hun boterham willen verdienen.

Maar neen... dat kan niet meer, je moet maar in een konijnenhok naast je werk gaan wonen en braafjes JA knikken zoals in de tijd van Daens.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 14:41
door bruma
James. schreef:Wat wél dwaas is om in een veld in West-Vlaanderen te gaan wonen en elke dag tot Brussel te pendelen.
Wat komt er eerst je woonplaats of je werkplaats in BXL?

Wie zegt dat indien je voor een lokale werkgever werkt je de baan niet op moet (naar klanten)
Zoals een W-VL die voor een bedrijf aan de andere kant in BXL werkte, zijn werk vaarwel heeft gezegd voor een werkgever in Gent. Gezien hij me om raad vroeg heb ik gevraagd waar de klanten zaten. Het is voor klantenondersteuning vanop kantoor was het antwoord. Toen hij er zat moest hij naar de vervelendste klant van het bedrijf, zoals ieder nieuw beginnende werknemer, in Leuven dus nog verder dan waar hij werkte.
Een paar maand later hoorde ik dat het bedrijf een afdeling had gekocht in Nederland en ja hoor een poos later mocht hij dagelijks naar Nederland rijden, eerst tijdens zijn vrije tijd, daarna helft zijn en de andere helft zijn baas zijn tijd en nog wat later mocht hij ter plaatse overnachten.

En tijdens een chat ben ik er dan nog achter gekomen dat hij in plaats van 38u/week er nu wel 39 mocht doen zodat het aantrekkelijke loon er minder aantrekkelijk uitzag gezien hij 6dag ADV kwijt was.

En zelf heb ik ooit gesolliciteerd bij een bureau in Gent, die bleek een doorgeefluik te zijn voor een bedrijf in BXL die mij een job aanbood in Gent (tot de opdracht ten einde liep)

Ondertussen zijn we wel even het werk van de echtgenote en het sociale aspect van de kids even uit het oog verloren, incl de gratis kinderopvang door de lokale W-VL grootouders.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 15:24
door heist_175
Er wordt vanalles bijgesleurd dat er niets mee te maken heeft.
Heus niet iedereen moet in Gent of Bxl gaan wonen, verre van. Je kan net zo goed in "een dorp" gaan wonen, maar wel in de kern.

Wonen in de stad is heus niet zo'n verbetering qua mobiliteit.
Een vriendin woont in Brussel en is 's ochtends even lang onderweg als ik. Ik doe 50km met de auto en zij doet 15km met de metro (+ wandeling naar de metro). Zij woont in een appartementje, ik woon in een vrijstaande woning met 1800m² tuin.
Als de treinen stipt zouden rijden, zou ik met de trein ook sneller zijn vanuit Heist-op-den-Berg, dan zij binnen Brussel.
Idem Leuven of Antwerpen bv.
Dus wonen in de stad zou ik niet als de Heilige Graal beschouwen, wonen in de kern wel.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 16:10
door CCatalyst
Slafes schreef:
MClaeys schreef:Tuurlijk, dat was meer een reactie op de "ze kunnen er een schermpje zetten". Er zijn veel jobs die van thuis uit kunnen, maar werkgevers spelen er niet op in.
Ah, goed punt aangehaald... Bij ons op het werk is het pas sinds kort mogelijk om van thuis uit te kunnen werken. Voor de toch wel 10 volle dagen per jaar. :oops: Nu zou er sprake zijn van 20 dagen op een jaar, en nog maar voor een zeer selecte groep. Het is wachten tot ze het opentrekken voor iedereen.

Werkgevers zien nog steeds graag hun kudde "vee" op de werkvloer verschijnen onder het mom van controle. Terwijl eigenlijk al vaak gebleken is dat werknemers vaak beter presteren als ze enkele dagen thuiswerken.
Inderdaad, terechte opmerkingen. Men gelooft in veel bedrijven nog steeds pas dat je werkt als men je ziet werken (of beter: als men je achter je computer ziet zitten, ook al is dat met Solitaire). Het toppunt van wantrouwen tav je werknemers trouwens, want dat betekent dat je ze niet vertrouwt wanneer ze niet op het kantoor zijn.
bruma schreef:
James. schreef:Wat wél dwaas is om in een veld in West-Vlaanderen te gaan wonen en elke dag tot Brussel te pendelen.
Wat komt er eerst je woonplaats of je werkplaats in BXL?
Het probleem is net dat je (en de Vlaming in het algemeen), nog steeds in termen van die 2 plaatsen denkt, aka de Vlaamse kerktorenmentaliteit. Terwijl het dus de bedoeling is dat woonplaats en werkplaats dezelfde worden, een evolutie die in andere ontwikkelde landen al voltrokken is. Dat woon- en werkplaats nog verschillend zijn is eigenlijk een concept uit de 20ste eeuw. En als het in andere ontwikkelde landen kan (ik vergelijk met Duitsland, de VS), snap ik niet waarom het hier niet zou kunnen, alle argumenten van "en wat als ik van job verander" ten spijt (dat zal in die andere landen ook wel gebeuren). Het is niet omdat we in een kleiner land leven dat we dan maar elke dag massaal files moeten veroorzaken.

Gezien ik weer ad hominems mag verwachten na bovenstaande paragraaf zeg ik er meteen bij: ik ben verhuisd naar mijn werk en ik ben geen ambtenaar.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 18:38
door ubremoved_539
CCatalyst schreef:Het probleem is net dat je (en de Vlaming in het algemeen), nog steeds in termen van die 2 plaatsen denkt, aka de Vlaamse kerktorenmentaliteit.
De Vlaming is net bereidt inspanningen te doen voor z'n werk... hij werkt heus niet onder de kerktoren meer !
CCatalyst schreef:Terwijl het dus de bedoeling is dat woonplaats en werkplaats dezelfde worden, een evolutie die in andere ontwikkelde landen al voltrokken is.
Dat mensen zo'n nonsens blijven schrijven... je partner moet dan ook z'n werk maar opgeven en je sociale leven is ook niet meer belangrijk ?

Nu ja, de kinderen kan je dan in crèches stoppen op kosten van de maatschappij ipv. dat ze eens bij grootouders kunnen blijven.
CCatalyst schreef:En als het in andere ontwikkelde landen kan (ik vergelijk met Duitsland, de VS), snap ik niet waarom het hier niet zou kunnen
Ontwikkelde landen hebben een deftig OV en wegennet (het is trouwens absurd van zo'n landen met Belgie te vergelijken)... of denk je dat de gemiddelde Amerikaan of Duitser ook geen 50 km enkel per dag doet ? In die landen moet je afstanden afleggen om werk te hebben... nog veel meer dan bij ons.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 19:24
door CCatalyst
r2504 schreef:
Dat mensen zo'n nonsens blijven schrijven... je partner moet dan ook z'n werk maar opgeven en je sociale leven is ook niet meer belangrijk ?
Tja, "nonsens" dat is de typische reactie die je dan krijgt, die getuigt van weinig flexibel denken. Je verhuist je sociaal leven mee met je werk, en ja de partner gaat mee (over het algemeen zal de job van de partner (M/V) die het meeste verdient bepalend zijn voor de woonplaats). Deed ik ook, doen ze in andere landen ook. Als je dat niet haalbaar ziet, dan betekent dat dat je je leven onder de kerktoren niet wilt opgeven. Je klampt vast aan je huidige omgeving en je ziet er tegenop om een nieuw sociaal level op te bouwen in een andere omgeving, uit angst voor het onbekende waar je geen voeling mee hebt. En dat is de tekstboekdefinitie van... kerktorenmentaliteit.

Code: Selecteer alles

kerk­to­ren­men­ta­li­teit
kerk·to·ren·men·ta·li·teit
zelfstandig naamwoord • de v • g.mv.
toegevoegd in 2011
 
1 be­krom­pen en ge­slo­ten op­stel­ling, met wei­nig aan­dacht voor al­les bui­ten de ei­gen ge­meen­schap
Alhoewel de definitie weinig flatterend is hoef je er niet beschaamd voor te zijn. Het is nu eenmaal typisch Vlaams. Maar als we dat eindelijk zouden aanvaarden dan helpt dat de discussie wel verder. Er zijn trouwens heel wat redenen die een kerktorenmentaliteit kunnen rechtvaardigen.
r2504 schreef:(het is trouwens absurd van zo'n landen met Belgie te vergelijken)
Is het niet. Met welk land zou je vergelijken dan? Het is dat of het zijn landen die ook in de 20ste eeuw zijn blijven steken.
r2504 schreef:... of denk je dat de gemiddelde Amerikaan of Duitser ook geen 50 km enkel per dag doet ? In die landen moet je afstanden afleggen om werk te hebben... nog veel meer dan bij ons.
Bij de HQ van ons bedrijf in de VS woont iedereen binnen een straal van 20 mijl. Ik zeg ook niet dat je naast je werk moet gaan wonen in dezelfde straat, kan ook niet. Maar >50 km, wat nog steeds zeer gangbaar is in Vlaanderen, is te ver en onhoudbaar voor het wegennet zonder extra belasting.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 19:54
door ubremoved_539
CCatalyst schreef:Je verhuist je sociaal leven mee met je werk
Je sociaal leven mee verhuizen... jij bent misschien een slaaf van je werk maar ik nog altijd niet. Dat bedrijven dan maar verhuizen... dat lijkt me een veel groter probleem... welk nut hebben ze van allemaal in Brussel te zitten ?

Je ziet duidelijk niet in dat het geen kwestie is van verhuizen... maar dat het een ganse kettingreactie veroorzaakt al heb je daar in de volgende quote duidelijk ook al een "oplossing" voor gevonden.
CCatalyst schreef:en ja de partner gaat mee (over het algemeen zal de job van de partner (M/V) die het meeste verdient bepalend zijn voor de woonplaats)..
Laten we meteen de vrouw terug aan de haard zetten... dat zou pas veel file problemen oplossen :bang:

Dat ze dan trouwens de kilometers die ik minder zou doen zelf extra doet is dus de oplossing ?
CCatalyst schreef:Is het niet. Met welk land zou je vergelijken dan?
Jij kijkt ook enkel naar steden als Berlijn, Londen, Parijs... denk je nu echt dat het land daar verder leeg is ? De autostrades naar die steden staan iedere dag ook propvol hoor.
CCatalyst schreef:Maar >50 km, wat nog steeds zeer gangbaar is in Vlaanderen, is te ver en onhoudbaar voor het wegennet zonder extra belasting.
Trek eens een straal van 20 miles rond Antwerpen, Gent, Brussel, Kortrijk en Brugge... dan heb je 95% van de Vlaamse bevolking... dus wat jij eigenlijk wil is hier reeds gewoon een feit ! Iemand die in Londen woont en werkt moet misschien zelfs meer kilometers doen (maar dan moet je voor de grap eens het metronet van Londen vergelijken met dat van Brussel... dan weet je meteen genoeg) !

Misschien moet je eens beseffen dat de overgrote meerderheid niet voor z'n plezier in de file gaat staan maar wel om z'n boterham te verdienen en gewoon geen andere keuze heeft (of denk je nu dat iedereen uit het Brusselse in Antwerpen werkt, en iedereen uit het Antwerpse in Brussel ?).

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 20:23
door Dizzy
cadsite schreef: Niet dat ik het zou willen, maar ik kan niet werken in het vakgebied waar ik best in ben als ambtenaar.
De staat eist hier namelijk een diploma voor. Bij hen is dat een noodzaak, voor mijn werk, waar ik 15 jaar werk, niet. Zij zien wat ik kan, niet welk papier ik heb.
Om toch te kunnen solliciteren voor een job waarvoor je niet het vereiste diploma hebt, kan je deelnemen aan een ‘instapkaartproef’ bij Selor. Met zo'n proef wordt er nagegaan of je op een bepaald niveau kan functioneren.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 20:41
door CCatalyst
r2504 schreef:
CCatalyst schreef:Je verhuist je sociaal leven mee met je werk
Je sociaal leven mee verhuizen... jij bent misschien een slaaf van je werk maar ik nog altijd niet. Dat bedrijven dan maar verhuizen... dat lijkt me een veel groter probleem... welk nut hebben ze van allemaal in Brussel te zitten ?
Omdat locatie nu eenmaal telt in deze globaliserende wereld. Het buitenland kent enkel Brussel en - in mindere mate maar vooral in specifieke sectoren - Antwerpen. Met Gent, Hasselt, etc moet je gewoon niet afkomen, laat staan met een stad in Wallonie. Niet in het minst omdat er ook geen luchthaven met intercontinentale bereikbaarheid is. Zelfde reden waarom AB Inbev tot vorig jaar officieel een adres (postbus) in Brussel had (nu zijn ze zo incontournable geworden dat dat niet meer hoeft).
r2504 schreef:
CCatalyst schreef:en ja de partner gaat mee (over het algemeen zal de job van de partner (M/V) die het meeste verdient bepalend zijn voor de woonplaats)..
Laten we meteen de vrouw terug aan de haard zetten...
Dat ze dan trouwens de kilometers die ik minder zou doen zelf extra doet is dus de oplossing ?
Geen idee waar ik dat zou geinsinueerd hebben. Waarom zou 1 van de partners geen job kunnen vinden in een andere stad?
r2504 schreef: Trek eens een straal van 20 miles rond Antwerpen, Gent, Brussel, Kortrijk en Brugge... dan heb je 95% van de Vlaamse bevolking... dus wat jij eigenlijk wil is hier reeds gewoon een feit !
Enkel indien die mensen ook in hun respectievelijke steden zouden werken en niet in Brussel, quod non.
r2504 schreef: Misschien moet je eens beseffen dat de overgrote meerderheid niet voor z'n plezier in de file gaat staan maar wel om z'n boterham te verdienen en gewoon geen andere keuze heeft
De keuze is er voor iedereen. Je had de keuze om te verhuizen, maar In jouw geval KOOS je om te blijven wonen onder de kerktoren, omdat je bepaalde aspecten van je leven niet wilt opgeven. Je KOOS er ook voor om een job in een andere locatie te aanvaarden en om te pendelen met het OV of met de wagen in de file. Dat is allemaal je KEUZE. Niemand heeft je daartoe verplicht, behalve dan jezelf en je commitments die je niet wil opgeven.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 21:17
door ubremoved_539
CCatalyst schreef:Omdat locatie nu eenmaal telt in deze globaliserende wereld.
Het telde... al is die tijd gedaan. Als ik zie hoe hard travel erop achteruit gegaan is... allemaal vervangen door tele/videoconferencing. Iemand die aankomt op Zaventem is trouwens sneller in Mechelen dan in Brussel.

Er zitten trouwens genoeg bedrijven in de Brusselse regio die totaal NIETS van internationale karakter hebben.
CCatalyst schreef:Waarom zou 1 van de partners geen job kunnen vinden in een andere stad?
Er is natuurlijk een overaanbod aan jobs... je hebt ze maar te kiezen (en dan mag je hopen dat de sfeer, jobinhoud, collega's, voorwaarden, ... allemaal evenzeer meevallen als de job die je hebt opgegeven voor je partner) :roll: Trouwens je lost totaal niets op... voor de ene persoon dichterbij is voor de andere vaak verder weg.

Ik denk dat de meeste trouwens hun kinderen graag zien opgroeien in een fijne landelijke omgeving in plaats van in een vuile grootstad, tenzij je kinderen gans de dag achter hun Playstation binnen zitten.
CCatalyst schreef:Enkel indien die mensen ook in hun respectievelijke steden zouden werken en niet in Brussel, quod non.
Als mensen kunnen kiezen tussen een job naast de deur en 25 kilometer verder dan kiezen ze die wel naast de deur... dat ze dat niet doen is duidelijk een bewijs dat het aanbod er gewoon niet is of totaal niet vergelijkbaar is ! Locatie is een belangrijke factor vandaag de dag maar niet zo heilig als jij laat uitschijnen.
CCatalyst schreef:De keuze is er voor iedereen. Je had de keuze om te verhuizen, maar In jouw geval KOOS je om te blijven wonen onder de kerktoren, omdat je bepaalde aspecten van je leven niet wilt opgeven. Je KOOS er ook voor om een job in een andere locatie te aanvaarden en om te pendelen met het OV of met de wagen in de file. Dat is allemaal je KEUZE. Niemand heeft je daartoe verplicht, behalve dan jezelf en je commitments die je niet wil opgeven.
Man toch... als ik jou hoor zijn we allemaal domme kloten die het onszelf aandoen ? Ik heb trouwens gekozen voor een boeiende en uitdagende job... en m'n bedrijf is al tweemaal overgenomen, inclusief de bijhorende verhuis van de hoofdzetel... trouwens ik werk steeds bij klanten en kom zelden of nooit op het bedrijf, verhuizen heeft dus ook totaal geen zin voor mij want de volgende dag zit ik terug "ver" van m'n werk.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 21:32
door CCatalyst
r2504 schreef:
CCatalyst schreef:Omdat locatie nu eenmaal telt in deze globaliserende wereld.
Het telde... al is die tijd gedaan. Als ik zie hoe hard travel erop achteruit gegaan is... allemaal vervangen door tele/videoconferencing.
Nope. Als Telenet, een bedrijf dat onder andere infra voor tele/videoconferentie legt, in 2016 beslist om haar hoofdzetel naar Brussel te verhuizen, dan weet je dat locatie nog steeds telt. Ik vind het persoonlijk ook achterhaald, maar de realiteit is wat ze is.
r2504 schreef: Ik denk dat de meeste trouwens hun kinderen graag zien opgroeien in een fijne landelijke omgeving in plaats van in een vuile grootstad, tenzij je kinderen gans de dag achter hun Playstation binnen zitten.
Hier haal je een argument aan dat duidelijk bevestigt dat je kiest (nu omwille van een opvoedkundige voorkeur). Hopelijk besef je dat je in een luxepositie zit, op wereldschaal gezien, als je die keuze kunt maken.
r2504 schreef: Als mensen kunnen kiezen tussen een job naast de deur en 25 kilometer verder dan kiezen ze die wel naast de deur... dat ze dat niet doen is duidelijk een bewijs dat het aanbod er gewoon niet is of totaal niet vergelijkbaar is !
Je kan ook verhuizen naar 25 km bij die goede job, probleem opgelost.
r2504 schreef: Man toch... als ik jou hoor zijn we allemaal domme kloten die het onszelf aandoen ?
Ik zeg niet dat je keuzes verkeerd zijn, ik zeg niet dat je keuzes niet onderbouwd zijn, ik zeg enkel dat je een keuze had.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 22:09
door ubremoved_539
CCatalyst schreef:Nope. Als Telenet, een bedrijf dat onder andere infra voor tele/videoconferentie legt, in 2016 beslist om haar hoofdzetel naar Brussel te verhuizen, dan weet je dat locatie nog steeds telt. Ik vind het persoonlijk ook achterhaald, maar de realiteit is wat ze is.
De verhuis van TN heeft dan ook niets te zien met internationale karakter... maar met z'n expansie plannen naar Wallonië... het is dus niet meer dan wat typische Belgische "politiek". Trouwens ik denk niet dat er veel mensen bij TN in Brussel werken... maar als ik jou theorie moet volgen dan moet iedereen die noordelijk van Mechelen woont z'n huis maar te koop zetten en TN achterna hollen :bang:
CCatalyst schreef:Hier haal je een argument aan dat duidelijk bevestigt dat je kiest (nu omwille van een opvoedkundige voorkeur). Hopelijk besef je dat je in een luxepositie zit, op wereldschaal gezien, als je die keuze kunt maken.
Iedereen kiest constant op basis van veel factoren... al is blijkbaar je woon-werkafstand bij jou een fobie ?
CCatalyst schreef:Je kan ook verhuizen naar 25 km bij die goede job, probleem opgelost.
Oei, nu is 25 km al teveel ? Probleem (tijdelijk) opgelost en tien andere in de plaats gekregen :roll:
r2504 schreef:ik zeg enkel dat je een keuze had.
Dat is een non-argument... zo kan ik zeggen dat je kan kiezen om werkloos te worden en het wat zuiniger aan te doen (al hoop ik dat je beseft dat het een even absurd advies is als dat van jou, ook al zullen sommigen ervoor kiezen).

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 22:11
door ITnetadmin
CCatalyst schreef:Omdat locatie nu eenmaal telt in deze globaliserende wereld.
Uiteraard "telt" locatie nog. Omdat degenen die dat beslissen daar geen miserie aan hebben; "er geraken" is een probleem voor de werknemer, en de files eentje voor de staat.
Gewoon keihard "neen" zeggen als maatschappij.
CCatalyst schreef:Je verhuist je sociaal leven mee met je werk
Hah. Nooit ofte nimmer :-p
Ik leef niet om te werken; de tijd van Daens is al voorbij.
Dizzy schreef:Om toch te kunnen solliciteren voor een job waarvoor je niet het vereiste diploma hebt, kan je deelnemen aan een ‘instapkaartproef’ bij Selor. Met zo'n proef wordt er nagegaan of je op een bepaald niveau kan functioneren.
Volgens mij bestaat dat tot nu toe slechts uit een beperkte selectie jobs, en is IT daar voor zover ik weet nog niet bij.
Wat wel interessant kan zijn, is dat een graduaat (niveau 5) gelijkgesteld is aan een bachelor (niveau 6) bij selor.

r2504 schreef:Oei, nu is 25 km al teveel ? Probleem (tijdelijk) opgelost en tien andere in de plaats gekregen :roll:
Hangt ervan af waar naartoe.
De 25km naar Brussel zou ik al veel minder zien zitten dan pakweg naar Aarschot.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 22:29
door CCatalyst
CCatalyst schreef:
r2504 schreef: De verhuis van TN heeft dan ook niets te zien met internationale karakter... maar met z'n expansie plannen naar Wallonië... het is dus niet meer dan wat typische Belgische "politiek".
Maar toch verhuizen ze omwille van locatie. En zo kan je bij zoveel firma's wel iets vinden. Trouwens, geen enkele firma vertrekt ook uit Brussel, ondanks de files. De Brusselse politici hebben ondertussen al door dat al die dreigementen om te vertrekken door de files enkel maar bluf zijn.
r2504 schreef:
Iedereen kiest constant op basis van veel factoren... al is blijkbaar je woon-werkafstand bij jou een fobie ?
Graag stoppen met ad hominems en emotionele zaken (FUD) erbij te sleuren. Ik kies om vlakbij te wonen voor de tijdswinst.
r2504 schreef:
Oei, nu is 25 km al teveel ? Probleem (tijdelijk) opgelost en tien andere in de plaats gekregen :roll:
Je weet goed genoeg wat ik bedoel. Je moet je niet blindstaren op cijfers. Zoals ITnetadmin al zei, wat "te veel" is hangt af van locatie tot locatie. >50 km is sowieso teveel. 25 km is teveel als dat een uur in een structurele file staan betekent.
r2504 schreef: Dat is een non-argument... zo kan ik zeggen dat je kan kiezen om werkloos te worden en het wat zuiniger aan te doen (al hoop ik dat je beseft dat het een even absurd advies is als dat van jou, ook al zullen sommigen ervoor kiezen).
Dat is een keuze die ook gemaakt wordt. Komt met heel wat nadelen wel, niet in het minst tijd zat hebben om alles te doen wat je wil, maar gewoon het geld er niet voor hebben.
ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Omdat locatie nu eenmaal telt in deze globaliserende wereld.
Uiteraard "telt" locatie nog. Omdat degenen die dat beslissen daar geen miserie aan hebben; "er geraken" is een probleem voor de werknemer, en de files eentje voor de staat.
Gewoon keihard "neen" zeggen als maatschappij.
Vlamingen kunnen zich niet verenigen om aan een laken trekken. Dat zie je in de volledige Vlaamse geschiedenis (met de oorlogscollaboraties als triestig hoogtepunt). Als je een heleboel mensen kan vinden die "neen" gaan zeggen, zullen er altijd Vlaamse opportunisten zijn die "ja" gaan zeggen om je job af te nemen. Als je al zover zult raken, want elke poging om Vlamingen te verenigen eindigt veelal in ruzies en afscheidingen. Dat laatste zie je toch minder in andere landen (opportunisten heb je overal natuurlijk).
ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Je verhuist je sociaal leven mee met je werk
Hah. Nooit ofte nimmer :-p
Ik leef niet om te werken; de tijd van Daens is al voorbij.
Wie leeft om te werken? Hij die zijn sociaal leven mee verhuisd heeft en na zijn werk veel vrije tijd vindt om daarin te participeren, of hij die elke dag uren sociaal vertier moet afstaan aan files?

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 22:44
door ITnetadmin
Mijn punt is: dat zou mss nog een optie kunnen zijn als jonge 20er als je nog je sociaal leven aan het uitbouwen bent.
Maar eenmaal dat allemaal op rolletjes staat en al jaren bezig is, verander je dat niet zomaar meer.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 22:47
door CCatalyst
ITnetadmin schreef:Mijn punt is: dat zou mss nog een optie kunnen zijn als jonge 20er als je nog je sociaal leven aan het uitbouwen bent.
Maar eenmaal dat allemaal op rolletjes staat en al jaren bezig is, verander je dat niet zomaar meer.
Ja, da's weer de kerktorenmentaliteit he :-) . Zie je nu hoe dat er steeds weer inkruipt.

Mijn ouders collega's in de VS ervaren dat hoegenaamd volledig niet. Vrienden komen en gaan in het leven. Ook als je steeds op dezelfde plaats woont. En in verschillende steden wonen betekent niet dat je je familie nooit meer kan zien.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 03 jan 2017, 23:40
door ITnetadmin
Het gaat hem niet over "je familie nooit meer zien"; het gaat hem om je dagdagelijks/wekelijks sociaal leven, je vriendenkring.

Ik ken iemand die bij de KUL de internationale studenten opvangt, en ik garandeer je dat die elke keer de studen moet duidelijk maken "dat je niet makkelijk bevriend geraakt met de gemiddelde Belg, daar moet je serieus voor aandringen".
En elk jaar geven de internationale studenten hem gelijk.

Een Belg vormt het grootste deel van zijn hechte vriendenkring tijdens zijn studentenjaren, en daarna breek je daar niet makkelijk meer bij in.
Ik kan ervan meespreken; mijn beste kameraad is in het buitenland gaan wonen en werken, en een andere vriendenkring is een beetje uit mekaar gevallen door partners/kinderen, en nu vind ik het verdomd moeilijk om terug een hechte kring (of twee) op te bouwen; iedereen heeft er nl al en de rangen zijn gesloten hoor.

Dat is blijkbaar een typisch belgisch fenomeen. Heel moeilijk om mee bevriend te geraken, maar als je eenmaal bevriend bent is het vaak voor zeer lange duur.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 04 jan 2017, 01:02
door pussyfooter
@Ccatalyst: hoe kan je nu van mij verwachten dat ik mijn kerktorenmentaliteit vaarwel zeg als de overheid mij 10% registratierecht aansmeert bij aankoop van een woning in de nabijheid van het werk?

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 04 jan 2017, 08:21
door vverbeke
r2504 schreef:Oei, we gaan weer klagen...


- ...

Dingen die in de privé soms ook bestaan maar helemaal niet zo strikt vastliggen.
*Geeuw*, een discussie over rekeningrijden moet dus een potje ambtenaren bashen worden? Dat krikt alvast het niveau van userbase op.

- Lonen (die heus niet slechter zijn dan in de privé)
Lonen liggen voor pure administratieve functies wat hoger dan in privé, voor de technische en andere meer specialistische profielen is het een andere zaak.
- Het pensioen (wat nog steeds ver boven de privé uitsteekt)
Enkel voor wie vastbenoemd is en dat zijn er steeds minder. Ook geen tweede pijler voor vastbenoemden. Wie niet vast benoemd is is vaak slechter af, tweede pijler stelt daar amper iets voor. Met wat er zit aan te komen voor vastbenoemden gaan mensen nog vragen om contractueel te mogen worden.
- Werkzekerheid (moeilijker en moeilijker in de privé)
Zelfde verhaal: Steeds meer contractuelen, die kunnen even makkelijk buitengesjot worden als in de privé. Maar idd, bij de overheid is die kans een pak kleiner, overheden gaan niet failliet en moeten niet zo snel herstructureren.
- Verlof en aanverwanten (veel flexibelere dan in de privé)
Is idd een voordeel.
- Promoties (in de privé vaak enkel als je van werk veranderd)
Klopt niet, dit hangt er sterk vanaf waar je zit en hoe groot de organisatie is. Om nog maar te zwijgen van de diplomafetisj bij de overheid. Promoties zitten er vaak niet in, het zijn eerder mutaties naar andere functies op hetzelfde niveau.
- Uitkeringen (langdurige ziekte ed.)
Ook hier het contractueel vs statutair verhaal: Contractuelen vallen onder hetzelfde principe als de privé. Voor statutairen gaat het verhaal ook niet lang meer duren, daar worden de voorwaarden met wat nu op tafel ligt heel binnenkort op een aantal punten slechter dan die voor de privé.
- Recuperatie overuren (in de privé maar normaal)
Hangt er sterk van af waar je werkt.
- Gratis openbaar vervoer
En geen bedrijfswagen.
- Thuiswerken
Kan op veel besturen nog bijlange niet.
- Veel "zware" beroepen
Kan zijn. Maar niet voor bureauwerkers.
- Extra voordelen (bedrijfskeuken, kinderopvang, strijkdienst, gratis dokter, ...)
Niks van gemerkt hier. Hangt af van waar je werkt, net als in privé. Daar heeft men soms ook dergelijke zaken.

Beetje triestig dat men de dag van vandaag nog altijd gelooft dat ambtenaren een "speciaal soort mensen" zijn. Ziet de ambtenarij er zo fantastisch uit? Stop dan met blèten en doe mee aan een examen.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 04 jan 2017, 08:25
door boulder
James. schreef:Niet onnozel doen Boulder, want zo bedoelen de mensen het niet.
Jij bent het die onnozel doet, want het WERKT wel zo.
Dat familielid heeft er niet voor gekozen, maar zal er straks toch voor gestraft worden.
Dat ze liever bij het vorige bedrijf was blijven werken, maakt niet uit.
Ze is ook niet ontslagen, want het is met een tussenbedrijf, ze heeft dus geen recht op opzegvergoeding, en als ze zelf haar ontslag geeft heeft ze dus geen werkloosheidsvergoeding.
James. schreef:Wat wél dwaas is om in een veld in West-Vlaanderen te gaan wonen en elke dag tot Brussel te pendelen. Ik kan dat namelijk ook, extreme situaties aanbrengen als norm om uw punt in het belachelijke te trekken. 8)
Mijn punt is gewoon een reëele situatie, het is geen toeval dat ik dit nu schrijf, dit is ingegaan op 1 januari voor haar.
En hoe u het ook draait of keert, zo'n algemene strafmaatregel geldt voor iedereen, of die nu zo bedoeld is of niet.
James. schreef:Natuurlijk, het is niet evident om in dit pessimistisch klimaat een goeie nieuwe job te vinden, maar je moet proberen je job zo optimaal mogelijk te krijgen, je talenten en kunsten in acht genomen.
Blablabla, gesproken als een echte politicus.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 04 jan 2017, 09:13
door James.
When life gives you lemons, just say "f*** the lemons!" and bail...

(ik ben even mijn eigen draad kwijt, niet wetende op welke jouwer reactie ik de mijne bedoelde, maar soit :oops:)

Uiteraard is het rot dat jouw familielid in die situatie zit en dat het niet makkelijk is om daar iets aan te doen, maar net zoals bedrijven de liberale kans krijgen om dit te lappen bij hun werknemers, hebben werknemers dezelfde kans om zelf te kiezen waar ze werken of om zelfs zelf een bedrijf op te richten.

Straks ga je nog vertellen dat werkzekerheid (bij dezelfde werkgever en op dezelfde locatie voor de hélé carrière!) een eis van de bevolking mag zijn. Wat is dit, communisme? :angel:

Het moet duidelijk zijn dat ik zélf absoluut geen liberaal ben, maar de realiteit is helaas wel dat de samenleving de laatste decennia de liberale kant opgroeit en dat deze regering de meest (neo)liberale is sinds lang. Ik vraag mij af of mensen wel goed beseffen wat dat allemaal inhoudt. Dingen zoals wat jou familielid moet doorstaan, onder andere. Rekeningrijden, hogere tarieven bij nutsvoorzieningen, het bewust laten aftakelen van openbare diensten (zoals OV) en het enkel maar dienen van (grote) bedrijven en hun winsten. Yep, dat is ondertussen wel al duidelijk.

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 04 jan 2017, 17:18
door boulder
heist_175 schreef:Als de treinen stipt zouden rijden, zou ik met de trein ook sneller zijn vanuit Heist-op-den-Berg, dan zij binnen Brussel.
En als mijn auto een kip was, had ik iedere dag verse eieren.
Wat ben je met dergelijke redeneringen...
Ccatalyst schreef:Je verhuist je sociaal leven mee met je werk,
Papier is gewillig, zou men in het pre-internet tijdperk zeggen.
Ik veronderstel dat je familie en vrienden allemaal meeverhuizen?
En als je ergens bijv. lid bent van een fitnessclub, met duur abonnement, dan gooi je dat toch gewoon in de vuilbak, en koopt een nieuw op de nieuwe woonplaats?
Het is toch makkelijk om nonsens te schrijven...
Ccatalyst schreef:De keuze is er voor iedereen. Je had de keuze om te verhuizen, maar In jouw geval KOOS je om te blijven wonen onder de kerktoren, omdat je bepaalde aspecten van je leven niet wilt opgeven. Je KOOS er ook voor om een job in een andere locatie te aanvaarden en om te pendelen met het OV of met de wagen in de file. Dat is allemaal je KEUZE. Niemand heeft je daartoe verplicht, behalve dan jezelf en je commitments die je niet wil opgeven.
Dit is een typische politieke truuk die men gebruikt. Je legt de schuld bij de gebruiker, en na hem te culpabiliseren, belast je hem nog eens extra 'voor zijn slechte gedrag'.
Ondertussen weet je maar al te goed dat hij daar niets kan aan doen, maar je hebt toch mooi de schuld in zijn schoenen geschoven, en bent met het extra geld van de belastingen gaan lopen.
Ccatalyst schreef:Nope. Als Telenet, een bedrijf dat onder andere infra voor tele/videoconferentie legt, in 2016 beslist om haar hoofdzetel naar Brussel te verhuizen, dan weet je dat locatie nog steeds telt. Ik vind het persoonlijk ook achterhaald, maar de realiteit is wat ze is.
En volgens jou moeten al die Mechelaars die voor een locaal bedrijf gekozen hebben nu allemaal verhuizen naar Brussel.
Pech voor de vrienden en familie, die zien je dan niet veel meer.
En als sociaal leven voor jou om het even waar hetzelfde is en van de ene dag op de andere kan veranderen, dan denk ik dat jij eigenlijk geen sociaal leven hebt.
CCatalyst schreef:Je weet goed genoeg wat ik bedoel. Je moet je niet blindstaren op cijfers. Zoals ITnetadmin al zei, wat "te veel" is hangt af van locatie tot locatie. >50 km is sowieso teveel. 25 km is teveel als dat een uur in een structurele file staan betekent.
Bij rekeningrijden word je gestraft vanaf de eerste kilometer.
Of je veel of weinig file hebt zal niet uitmaken, je moet altijd dokken.
Dat is nu net het onrechtvaardige van het systeem.
Je doet alle bestuurders van personenauto's boeten om wat ruimte vrij te krijgen in het verkeer, en tegelijk ga je e-commerce aanmoedigen om de files weer langer te maken.
Waar zijn die pipo's mee bezig ? :roll:
James. schreef:Uiteraard is het rot dat jouw familielid in die situatie zit en dat het niet makkelijk is om daar iets aan te doen, maar net zoals bedrijven de liberale kans krijgen om dit te lappen bij hun werknemers, hebben werknemers dezelfde kans om zelf te kiezen waar ze werken of om zelfs zelf een bedrijf op te richten.
Oh, ja, nu is het weer de neoliberale overheid, maar Groen, SP.a, CD&Vee, de meeste partijen zijn voor dat rekening rijden.
En extra belastingen heffen heeft niets te maken met neoliberalisme.
Het idee : "jij kiest toch zelf ook waar je werkt", is simplistisch.
Het familielid waar ik het over heb is er bijna 50.
Zelf ben ik er bijna 48, en ik lees dat men op je 45e je al niet zo gemakkelijk meer aanwerft.
Al die argumentatie die ons zou moeten overtuigen is gewoon één grote ontkenning van de werkelijkheid.
De waarheid is dat de meeste mensen die keuze helemaal niet hebben.
De meeste mensen hebben niet zomaar van job te veranderen, laat staan dat ze dan evenveel verdienen.
Dus als je plots meer betaalt via rekeningrijden, tov. een andere job hebben, die dan weer een pak minder betaalt, dan zullen de mensen noodgedwongen voor dat eerste kiezen.
Sommigen zullen dat een keuze noemen.
Een beetje zoals je de keuze hebt om het losgeld niet te betalen als ze je kind gijzelen.
Mooie keuze noem ik dat...

Re: Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

Geplaatst: 06 jan 2017, 08:10
door James.
Je haalt nu twee dingen door elkaar: dat de overheid de bedrijven maar laat doen met hun massale afdankingen van personeel, dat is eigenlijk onaanvaardbaar aangezien die grote bedrijven ondertussen wél gunsten hebben kunnen afdwingen bij de overheid onder het mom dat ze een grote hoeveelheid personeel tewerkstellen en dus fungeren als sociale catalysator voor de overheid: veel jobs jobs jobs! Dat ze die verantwoordelijkheid nu niét opnemen wanneer ze grote hoeveelheden ontslaan, toont maar aan hoe opportuun en sluw alle grote bedrijven zijn. Gelukkig is daar een remedie voor: ervan uitgaan dat élk bedrijf uit is op winstmaximalisatie en niks anders. Dat ze personeel een job aanbieden is voor dat bedrijf een noodzakelijk kwaad. Dat wil dus ook zeggen dat ze geen gunsten moeten verwachten, zoals belastingskorting of subsidiëring van de overheid.

Voor de rest ben ik wel pro rekeningrijden als het tenminste volgens een eerlijk tarief en eerlijk verdeling gebeurt, dat dus dezelfde totale inkomst aan verkeersbelasting nu wordt geïnd volgens een andere verdeling: de hoeveelheid gereden kilometers ipv het aantal en de hoedanigheid van de ingeschreven voertuigen. Wanneer de totale inkomst ferm stijgt, dan gaat het idd over een platte belastingverhoging en dus verwerpelijk in het huidige klimaat van het uitpersen van de gewone man. In dat opzicht vind ik het niet erg dat groen pleit voor rekeningrijden: het is immers een variabele last op de medemens en de natuur die best variabel wordt aangerekend ipv met een forfaitair bedrag. Zoals ik al eens zei: we betalen ons water en elentrik ook niet met een plat maandelijks bedrag, toch? Waarom zou het gebruikmaken van een dienst als de openbare weg dat wél verantwoorden? Nope, dus. Wie veel wil rijden en ons wil opzadelen met smeerlapperij en verzadiging, mag betalen!