Radioamateur ON3

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In Geraardsbergen is een opleiding medio januari, heb wel interesse om te gaan:

https://www.uba.be/nl/opleiding-basisvergunning-162

Opleiding:

woensdag 15 januari 2020 van 19u30 tot 21u30
woensdag 22 januari 2020 van 19u30 tot 21u30
woensdag 29 januari 2020 van 19u30 tot 21u30
woensdag 5 februari 2020 van 19u30 tot 21u30
woensdag 12 februari 2020 van 19u30 tot 21u30
woensdag 19 februari 2020 van 19u30 tot 21u30

Praktische proef:

woensdag 4 maart 2020 vanaf 18u00
woensdag 11 maart 2020 vanaf 18u00

Andere regio's (Grimbergen is voor mij ook een optie):
https://www.uba.be/nl/actueel/opleiding ... -opleiding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu we het hier toch over hebben; ik zocht er laatst nog ns naar, maar ik kan de lijst met toegekende callsigns niet meer terugvinden op de bipt website.
Hebben ze die gewist?
Heeft iemand daar mss een kopietje van?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik wou bovenstaande vraag nog ns bumpen, want ik vind die lijst nog steeds niet.

De BIPT site voor ondersteuning van radio amateurs heeft blijkbaar een duikvlucht naar beneden genomen in de voorbije jaren.
Er is zo goed als niks van de voormalige resources meer te vinden.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Deze zijn verwijderd na de GDPR heisa. Je kan deze dus niet meer raadplegen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer
Te Koop forum

Het is zelfs zo erg gesteld dat de medewerkers van de dienst NCS ze momenteel niet direct hebben...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

ITnetadmin schreef:Nu we het hier toch over hebben; ik zocht er laatst nog ns naar, maar ik kan de lijst met toegekende callsigns niet meer terugvinden op de bipt website.
Hebben ze die gewist?
Heeft iemand daar mss een kopietje van?
Op www.hamradio.be kan je een deel vinden... maar is niet actueel meer.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Da's natuurlijk weer absurd.
Ik ben zeker dat het verwijderen van de persoonsdata genoeg zou geweest zijn.
Wat je in feite nodig hebt is de callsigns zelf, zeker bij het kiezen van eentje.

Maar dan nog.
De namen erbij kan je beschouwen als een telefoonboek.
Daar sta je toch ook in tenzij je dat niet wil.

Bedankt voor de ham link alvast.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Speaking of which...
Ik vind de online link om de ON3 vergunning aan te vragen niet meer terug?
Ze spreken over "een papier dat je bij je examen kreeg", maar ik herinner me niet iets gekregen te hebben, buiten een certificaat "examen geslaagd".
De online site om dit af te handelen (waarvoor ik nog een briefje terugvond) lijkt volledig plat te liggen ("niet beschikbaar, mail om een examen te plannen").

De dienstverlening is echt wel onder nul tegenwoordig.

Weet er iemand hoe dit verloopt?
Of heeft er iemand een kopietje om in te scannen?
Anders mail ik ns naar het examen adres, maar ambtenaren kennende zou dat wel ns niks kunnen worden "want daarvoor dient dat emailadres niet".
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

bdeblier schreef: 02 jul 2018, 16:31 Mijn pa was ON7HD (en jaren daarvoor ON5BU), destijds een van de fervente ARDF-ers van NOL. De 'vossen' van de club waren door hem gebouwd, en hij was ook continu op onderzoek om betere ontvangers te bouwen. De cubical quad thuis was ook al van ver te zien. Velddagen waren een 24-uurs bbq. Zelf nog nooit de tijd gemaakt om cursus te volgen en/of examens af te leggen, ook al heb ik alles bijna letterlijk met de paplepel binnengekregen.
Die herinner ik me nog goed van op 'het hoekske' vanaf 1983. Zodra hij wist dat ik daar boeken over radio's zocht kon hij heel enthousiast vertellen over de hobby.

Toegevoegd na 10 minuten 9 seconden:
Vieten
Premium Member
Premium Member

Toch een beetje met verbazing gelezen hier dat het ene niveau jaloers zou zijn op de andere en omgekeerd.
Maandag ga ik naar Brussel voor ON3. Zelf ben ik technisch van opleiding en heb het meest moeite met de wetteksten.

In 1984 was ik 16 en heb toen meer dan een jaar cursus gevolgd voor HAREC, wat toen die naam nog niet had denk ik.
Helaas niet geslaagd toen. Als dit lukt ga ik mogelijk wel eens voor de Novice.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

ON3 is een vrij lichte cursus, dus als je een beetje aanleg hebt moet dat zeker lukken.
Ik vraag me trouwens terzijde af, voor de kenners: dat getuigschrift, is dat permanent geldig, of staat daar een beperkte geldigheidsduur op?
(Wat eigenlijk een opvolging blijkt van mijn vorige vraag, hier 3 posts hoger en 4 jaar geleden :-) ; ik heb die ON3 nooit aangevraagd door omstandigheden.)

En ik heb ook wel wat interesse om die cept novice te doen, want de basiscursus is niet internationaal erkend; maar hoe begin je daar aan?
Zijn er clubs die cursussen geven, is dat zelfstudie, ... ?
Vieten
Premium Member
Premium Member

Welk getuigschrift bedoel je? De practische proef die je moet afleggen voor ON3 is 1 jaar geldig.

In Opitter is ON6TM nog wachtende op cursisten om een cursus HAREC te starten.
https://www.on6tm.be/
De cursus die ik in 1984 in Bree volgde werd door hem gegeven.
Je kan er ook goede cursus bestellen voor zelfstudie als dat te ver weg is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Het volle getuigschrift van afgelegd theorie examen ON3.

Mijn praktische proef was wel langer geldig, mss dat dit nu veranderd is.
Vieten
Premium Member
Premium Member

Die wetteksten heb ik de voorbij weken meerdere keren gelezen en bij mijn weten staat daar nergens dat het attest van slagen beperkt geldig zou zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Da's wat ik ook dacht, gelukkig maar :-)
Ik ben wegens te druk en andere omstandigheden (covid, familiaal, etc) er nooit toe gekomen om mijn callsign (en operator license) aan te vragen, maar ik zou dus in theorie op elk moment een ON3 kunnen aanvragen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Vieten schreef: 25 mei 2024, 15:42 Toch een beetje met verbazing gelezen hier dat het ene niveau jaloers zou zijn op de andere en omgekeerd.
Je kan niet ontkennen dat er een groot verschil is tussen de licenties ON3 (wat iedereen kan behalen) en HAREC.

Op zich is het trouwens mooi dat er een lage drempel is om kennis te maken met de hobby al is er vandaag niet echt een stimulans (want de mogelijkheden die een ON3 heeft zijn quasi identiek als bij andere licenties - zeker wanneer sommige zich dan ook nog niet eens aan de beperkingen houden) bij de meesten om zich verder te verdiepen dmv. een HAREC.
ITnetadmin schreef: 25 mei 2024, 16:14 Ik vraag me trouwens terzijde af, voor de kenners: dat getuigschrift, is dat permanent geldig, of staat daar een beperkte geldigheidsduur op?
Er is ooit het idee geweest ON3 licenties in de tijd te beperken om deze mensen te stimuleren hun HAREC te behalen maar dit is er nooit gekomen (al ben ik de laatste jaren ook niet echt actief meer en dus ook niet echt meer mee met de wetgeving).
ITnetadmin schreef: 25 mei 2024, 16:14 En ik heb ook wel wat interesse om die cept novice te doen, want de basiscursus is niet internationaal erkend; maar hoe begin je daar aan?
Zijn er clubs die cursussen geven, is dat zelfstudie, ... ?
Ofwel zelfstudie maar zonder enige technische achtergrond is dat een stevige klus, ofwel via het volgen van een cursus bij een club (informeer eens in je regio welke dit zijn, niet alle afdelingen doen die inspanning maar ze kunnen je vaak verwijzen naar een andere club).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

ON3 is echt wel nodig als instap in een hobby die toch niet meer zoveel volk trekt als vroeger; jammer genoeg is het niet erkend in de buurlanden afaik.
HAREC is dan weer een zware dobber die eigenlijk te ver doorgaat om als enig ander niveau te bestaan naast ON3.
Vandaar dat de herinvoer van een tussenniveau toch echt wel broodnodig was; zeker omdat het nu gaat om een license die wel bruikbaar is in het buitenland.

Ik denk ook dat het aanmoedigen van de upgrade van ON3 naar HAREC nooit echt succesvol kon zijn, want de kenniskloof tussen beide niveaus is gewoon te groot en je verliest er meer geinteresseerden mee.
En qua ON3 voordelen: iirc waren die vroeger strenger, bv qua wattage van de radio, maar de overgrote meerderheid van de toestellen haalden gewoon die strenge limieten niet meer, waardoor het BIPT flexibeler werd daarin.
Belgie blijft ook een van de strengste landen inzake radio communicatie; wij beschouwen het beluisteren van andere frequenties (zoals de airband, of licensed bands waarop bv wielerploegen zitten) nog altijd als "wiretapping", en dus verboden, terwijl veel buurlanden daar veel flexibeler in zijn.

Blijft natuurlijk wel dat een vergunningshouder (nu heet dat een "bedieningscertificaat", wat een bureaucratische benaming :-P ) zich wel aan zijn regels moet houden, en als daar een probleem zit bij de ON3 houders, dan moet dat wel aangepakt worden.

Alleen lijkt het naar mijn aanvoelen nog vroeg dag voor die nieuwe ON2 license.
Ik heb het gevoel dat covid daar wel wat mee te maken heeft gehad; sommige clubs hebben een tijd moeilijker gefunctioneerd.

Ook de timing met de BIPT valt niet mee; die site is een paar jaar moeilijk bereikbaar geweest, met een redesign, veel broken links, en de GDPR waardoor ze geen lijst van ON callsigns meer vrijgeven (wat ambetant is om eentje te kiezen).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 26 mei 2024, 19:17 ON3 is echt wel nodig als instap in een hobby die toch niet meer zoveel volk trekt als vroeger; jammer genoeg is het niet erkend in de buurlanden afaik.
HAREC is dan weer een zware dobber die eigenlijk te ver doorgaat om als enig ander niveau te bestaan naast ON3.
Ik ga je stelling niet volledig ontkennen maar het voelt een beetje aan als het niveau van de examens op school verlagen omdat er niet genoeg studenten slagen.

Langs de andere kant bestaat de hobby uit veel meer dan zelf zenders bouwen (vroeger moest je wel, vandaag kan je nog amper) en is er wat mij betreft ruimte voor een categorie die hieraan tegemoet komt. Of de ON3 licentie hiervoor het juiste middel is betwijfel ik echter wel een beetje.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De lagere trap (de vroegere C vergunning) was vroeger een zwaarder examen; die mensen zijn dan naar ON3 verschoven toen de nieuwe (en idd verlaagde) ON3 basisvergunning intrede deed (iets later terug naar ON2, maar dat leidt ons te ver af).
De huidige ON3 basisvergunning wil nieuwe mensen binnenhalen en laten kennismaken met de hobby.
Trouwens, iirc hadden de nieuwe ON3 basisvergunning meer rechten dan de oudere ON2 C-vergunning (die een moeilijker examen hadden afgelegd).

De CEPT novice (nieuwe ON2) is echter een extra niveau (een B-vergunning), geen vervanging van HAREC (de A-vergunning), dus ik spreek liever niet over "de lat verlagen", eerder "een extra trede bijsteken".
Eerder "meer studenten aantrekken door makkelijkere studierichtingen in te voeren" (die dan ook minder rechten hebben dan de moeilijkere richtingen, maar daar vervalt de school analogie een beetje), dus.
Tegelijk de CEPT novice houders meer rechten geven dan de ON3 basisvergunning lijkt me daar een nuttige stap in.

En uiteindelijk blijft het niveau van de HAREC zelf overeind, dus daar wordt geen lat verlaagd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 00:14 Trouwens, iirc hadden de nieuwe ON3 basisvergunning meer rechten dan de oudere ON2 C-vergunning (die een moeilijker examen hadden afgelegd).
Dat is net het punt... een ON3 heeft zowat alle privileges (muv. 23 cm en hogere vermogens voor zover ik me herinner) van een volwaardige HAREC licentie.

Een ON2 welke een veel zwaarder examen moest afleggen mocht (destijds) enkel 2m gebruiken... hoe krom kan je de zaak maken ?

Trouwens ON2 was reeds een instap vergunning (al is het verschil met een HAREC niet noemenswaardig) maar een ON3 is echt wel enorm laagdrempelig.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

In vroegere tijden was het zo dat een ON1 (VHF and up) hetzelfde examens aflegde dan een ON4 (nu HAREC), het enige verschil was het CW examen (12WPM). In die periode ben ik enkele keren naar "de RTT" geweest om na (te weinig) zelfstudie en zonder enige voorafgaande opleiding, het examen af te leggen. Gecombineerd was ik geslaagd (telkens 1 deel niet genoeg punten). Na een cursus in de club (bij de zelfstudie had zat ik bij sommige dingen op het verkeerde spoor) haalde ik een ON2, een jaar later ON1 en nog een jaar later, na de morseproef, een ON4.
Ik heb nooit een achtergrond gehad in elektriciteit/electronica dus echt starten vanaf nul. Ook na de hervorming van de licenties denk ik dat het voor iedereen die er wat moeite wil in steken een HAREC mogelijk is. Een ON3 examen kan door logisch nadenken zelfs zonder moeite (multiple choice!) gehaald worden en een praktische proef daarvoor stelt ook niets voor. Een tijdslimiet voor de basisvergunning zou geen slecht idee zijn (2-3 jaar?) waarna je verplicht het B of A examen moet afleggen.
Dat velen "blijven hangen" bij ON3 heeft waarschijnlijk veel te maken dat "toch alles mag" (80m-70cm) en dat er geen controle is of de 100W zender wel op max 25W ingesteld staat. Als ik hoor dat een een A amateur met 1000W het in een pile-up moet afleggen tegen een ON3 met 25W op 80 of 40 meter dan rijzen er toch vragen of er binnen de wetgeving wordt gewerkt.

Meer info hier.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 27 mei 2024, 14:10 In die periode ben ik enkele keren naar "de RTT" geweest om na (te weinig) zelfstudie en zonder enige voorafgaande opleiding, het examen af te leggen. Gecombineerd was ik geslaagd (telkens 1 deel niet genoeg punten).
Zonder enige elektriciteit/electronica achtergrond lijkt het mij toch niet eenvoudig een HAREC (of zelfs de vroegere ON2) te halen maar mits het volgen van een cyclus (30 a 40 lessen van enkele uren dus) bij een club moet dit voor de meeste mensen inderdaad binnen hun bereik vallen.
on4bam schreef: 27 mei 2024, 14:10 Als ik hoor dat een een A amateur met 1000W het in een pile-up moet afleggen tegen een ON3 met 25W op 80 of 40 meter dan rijzen er toch vragen of er binnen de wetgeving wordt gewerkt.
Wat ik dus al eerder aangaf... maar hij zal een goeie antenne hebben zeker :wink:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Er zijn wel wat frequenties waar een ON3 niet op mag, maar die zitten vooral aan het lage eind van het spectrum, iirc.
Misschien is ON3 te permissive, zelfs in vgl met ON2.
Maar in de tijd beperken blijf ik als pesterij aanzien; sommige mensen hebben mss geen behoefte aan meer (ook al zou het beperkter zijn), en dan dwing je ze eigenlijk om door te schuiven.
Dan moet je ON3 echt gaan rebranden naar een oefenvergunning in afwachting van een permanente, maar of dat leven in de brouwerij gaat brengen...

Vroeger was het veel beperkter, maar de realiteit is ook dat materiaal van beperkter vermogen bijna niet meer gemaakt wordt (deels ook de reden van de versoepeling).

Ik heb wel geen zicht meer over hoe het vroeger vroeger ging; hoe zijn die categorieen gegroeid, want aan de cijferlogica van de ON vergunningen geraak ik niet echt uit.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09 Er zijn wel wat frequenties waar een ON3 niet op mag, maar die zitten vooral aan het lage eind van het spectrum, iirc.
Nee vooral de hogere frequenties >440MHz en 1.8Mhz
ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09 Misschien is ON3 te permissive, zelfs in vgl met ON2.
Idd, Ik mocht met mijn ON2 enkel op 2m en 70cm, qua incentive op te upgraden kan dat tellen. Het voordeel is dat je hiermee het gebruik van radio gewoon wordt en later geen schrik meer hebt van een microfoon. :-D
ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09 Maar in de tijd beperken blijf ik als pesterij aanzien; sommige mensen hebben mss geen behoefte aan meer (ook al zou het beperkter zijn), en dan dwing je ze eigenlijk om door te schuiven.
Dan moet je ON3 echt gaan rebranden naar een oefenvergunning in afwachting van een permanente, maar of dat leven in de brouwerij gaat brengen...
In elk geval zou er meer verschil moeten zijn tussen de licenties, met het lage niveau van het C-examen mag je in verhouding al heel veel. ON3 is in het begin trouwens als een "instapvergunning" gecreëerd, je blijft geen 10-tallen jaren "instappen" en enige doorstroming zou logisch moeten zijn.
ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09 Vroeger was het veel beperkter, maar de realiteit is ook dat materiaal van beperkter vermogen bijna niet meer gemaakt wordt (deels ook de reden van de versoepeling).
Klopt, hoewel er toch wel veel QRP toestellen op de markt zijn tegenwoordig, die waren er natuurlijk niet toen men de regelgeving veranderde en 100W toestellen toeliet maar men ze op 25W moest instellen.... Bij de eerste ON3's was het vermogen beperkt tot 10W, ideaal voor de QRP toestellen van vandaag.
ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09 Ik heb wel geen zicht meer over hoe het vroeger vroeger ging; hoe zijn die categorieen gegroeid, want aan de cijferlogica van de ON vergunningen geraak ik niet echt uit.
Vroeger was het eenvoudig, ON1 = VHF and up, ON4 = alle banden, ON8 = Belgen met buitenlandse vergunning (militairen in Duitsland bv.), ON9 = buitenlanders in België (bv ambassade personeel), ON0 = onbemande stations.

Tegenwoordig mag je je roepnaam zelf kiezen (ON4 - ON9)
Bye, Maurice
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09 Maar in de tijd beperken blijf ik als pesterij aanzien; sommige mensen hebben mss geen behoefte aan meer (ook al zou het beperkter zijn), en dan dwing je ze eigenlijk om door te schuiven.
Je blijft ook niet eeuwig met een L op je auto rijden.
ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09 Dan moet je ON3 echt gaan rebranden naar een oefenvergunning in afwachting van een permanente, maar of dat leven in de brouwerij gaat brengen...
Het is en blijft dubbel natuurlijk... het sexy aspect van de hobby is weg nu iedereen een GSM heeft en kan videochatten met de andere kant van de wereld met z'n PC. Radio amateurs zijn dus in weze een uitstervend ras (net als duivenmelkers :lol: ) al is de vraag op welke manier je dat leven in de brouwerij wil brengen en wat het uiteindelijke doel is ?
ITnetadmin schreef: 27 mei 2024, 18:09Vroeger was het veel beperkter, maar de realiteit is ook dat materiaal van beperkter vermogen bijna niet meer gemaakt wordt (deels ook de reden van de versoepeling).
Vroeger mocht je enkel een toestel (met +3 dB vermogen) bezitten volgens de categorie van je vergunning... op zich was dat niet echt realistisch omdat fabrikanten dergelijke dingen gewoon niet maakten. Vandaag mag je alles bezitten en moet je het gewoon gebruiken binnen de restricties van je vergunning (en dat legt de verantwoordelijkheid bij jou) wat op zich een positieve evolutie is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

DarkV schreef: 27 mei 2024, 23:21 Je blijft ook niet eeuwig met een L op je auto rijden.
Dan ga je er idd vanuit dat ON3 een opstap is naar een echte vergunning.
Ik kan me gerust voorstellen dat sommige mensen de basisvergunning zien zoals rondrijden met zo'n Aixam autootje, en dat ze vinden dat ze niet meer nodig hebben (ook al zou dat terug meer ingeperkt worden).

Ik deed het ook eigenlijk gewoon om kennis te maken met de hobby, maar ik ben er niet veel mee bezig momenteel, dus laat ik het wat op standby staan.
Dat maakt het handig dat het C examen wel permanent geldig is, zodat ik kan instappen wanneer ik wil.
ON7MHZ
Starter
Starter
Twitter: ON7MHZ
Contacteer:

Toevallig op dit forum terechtgekomen.

Ik blijf ervan overtuigd dat de basislicentie ON3 een stap in de goede richting is om meer menden de kans te geven om deze hobby te beoefenen, de tijd dat de meesten op CB begonnen en nadien radioamateur werden om meer te mogen/kunnen ligt (helaas) achter ons. Of je nadien ook HAREC wil afleggen is volgens mij een eigen keuze, ik heb geen probleem met iemand die gewoon ON3 blijft (met de gekende beperkingen, daarom is het ook een instapvergunning).

Hét allerbelangrijkste , en wat de hobby levendig houdt, is de microfoon nemen en je laten horen. Inmelden op een vriendenronde, QSO via simplex of een 2m of 70cm repeater, een POTA / BOTA / ... activeren op HF , ... En af en toe eens langsgaan bij je lokale radioclub /vereniging/ sectie of helpen bij activiteiten die georganiseerd worden.

Ik heb alvast de indruk dat er toch terug stilaan wat meer leven in de brouwerij komt, met dank aan heel wat mensen die de handen uit de mouwen steken !

En vergeet vooral niet om veel reclame te maken omtrent de hobby. Véél te weinig mensen weten nog wat een zender/ontvanger is. Geef aan de (klein) kinderen een setje PMR446's om mee te spelen en wie weet hebben we er binnen een paar jaar nog een paar amateurs bij ;-)
Modbreak:
link verwijderd
Als de interesse er is stuur ze dan gerust door naar www.OnlyHams.be :-D

73
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

ON7MHZ schreef: 22 dec 2024, 13:41 Toevallig op dit forum terechtgekomen.
Ik blijf ervan overtuigd dat de basislicentie ON3 een stap in de goede richting is om meer menden de kans te geven om deze hobby te beoefenen, de tijd dat de meesten op CB begonnen en nadien radioamateur werden om meer te mogen/kunnen ligt (helaas) achter ons. Of je nadien ook HAREC wil afleggen is volgens mij een eigen keuze, ik heb geen probleem met iemand die gewoon ON3 blijft (met de gekende beperkingen, daarom is het ook een instapvergunning).
Alvast welkom :-)

Dit topic is alweer effe geleden, maar iirc was mijn standpunt daarover vooral dat de ON3 een leuke instap is, maar te beperkt, en de sprong naar harec te groot.

Er is al jaren sprake om op de ON2 terug een CEPT license in te voeren, zodat je als beginneling ook in het buitenland er iets mee bent, en ik wacht al een tijdje op meer nieuws, maar ik hoor of merk er niet veel van, behalve dan het occasionele stukje info dat het ingevoerd zou zijn (verder niks over lesmateriaal, cursussen, examens, etc...).
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

CEPT is niet onoverkoombaar als je wat moeite doet. Ik heb het, weliswaar voor de multiple choice periode, gedaan zonder enige achtergrond in elektriciteit of electronica. Wel na het volgen van een cursus in de lokale club. Ondertussen zijn er nog mensen die recenter na een tijdje ON3 toch een HAREC haalden terwijl ze zelf dachten dat het nooit zou lukken, gewoon met zelfstudie en hulp van clubleden wanneer er iets niet duidelijk was.
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Mijn punt was eerder dat er over CEPT bitter weinig info te vinden is.
De besluiten tekst over de examens kan je terugvinden op de BIPT website, en professionelere sites als die van UBA vermelden hem wel, maar verder wordt er met zeer weinig woorden gerept op de meeste sites van de clubs zelf, die het (nog altijd) enkel over Harec en ON3 (de A en C vergunning) hebben.
En de meeste info blijft vaag; uitgebreid studeermateriaal is er (nog altijd) niet bij.

Een snelle google search bracht me op een (top result) site die linkt naar "Informatie ivm Basisvergunning – HAREC-examen – Handboek – proefexamen enz… " door die link naar een site te sturen die het alleen heeft over... de harec en de basisvergunning.
Ze vermelden dan wel even de CEPT vergunning bij het doorlinken, maar de rest van hun tekst heeft het nog altijd over "2 vergunningen/examens", dus de toevoeging ervan was duidelijk een tussendoortje.

De rest van de google page 1 results hebben het over CEPT vooral in relatie tot "welk niveau vergunning is nodig als buitenlander om in ons land te mogen werken met een radio", plus een of twee nieuws sites die vermelden dat er eindelijk een nieuw niveau is (uiteraard links van een paar jaar oud).
Laat ons dus stellen dat de B vergunning nog op heel veel plaatsen onbekend en/of onbemind is.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik bedoelde "HAREC is niet onoverkoombaar" sri...
CEPT is de overeenkomst waarbij een groot aantal landen elkaars vergunning erkennen en heeft als dusdanig niets met de examens zelf te maken. De voorwaarden om een ON3 te halen is niet geharmoniseerd (HAREC=HARMONISED AMATEUR RADIO EXAMINATION CERTIFICATE) en dus kan je een basisexamen hier niet vergelijken met een basisexamen in andere CEPT landen als ze dat al hebben.
Mochten alle andere CEPT Recommendation TR61 landen een standaard afspreken voor een basisvergunning dan mocht je in al deze landen je on3 gebruiken (binnen de voorwaarden van je vergunning EN die van het bezochte land waarbij de meest beperkende geldig zijn).
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, ik snap nog altijd niet goed waarom men hier zolang getreuzeld heeft om een CEPT novice niveau vergunning terug in te voeren.
Ik vind al veel langer dat het basisniveau hier te laag is (om als enig alternatief te bestaan), en de HAREC direct een sprong die je toch niet mag onderschatten als je jongeren wil aantrekken tot de hobby.

CEPT zelf schrijft dit:
Presently, to obtain an amateur radio licence (or in some countries a certificate), candidates attend a theoretical course,
often part time, given by instructors from local amateur radio clubs. An examination is then taken, often undertaken by the
national Administration or by an agent on their behalf. This process may take up to one year and during this time often no
real practical experience of amateur radio is gained since the candidate is not active ‘on the air’ and neither is any training
given in such aspects.
This is too long. The elapsed time from declaration of interest to obtaining a radio amateur licence should be a few weeks
or months at most. It should take a short time to obtain an Entry Level licence. The intention is to get newcomers involved
quickly to build up their interest.
The Entry Level course and examination should be much shorter, less theoretical and include a practically oriented, radio
operating training such that the candidate will be a ‘safe’ operator. ‘Safe’ means that the licence holder will understand the
regulations and technical requirements which protect other users of the radio spectrum, and be aware of amateur radio best
practice.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het probleem is dat een instapvergunning niet overal hetzelfde niveau heeft (HARMONISED).
men zou eerst moeten afspraken maken wat het minimum aan kennis is om een novice vergunning te halen zodat de examens overal vergelijkbaar zijn. Er moet in alle landen dan ook een novice licentie zijn en dat is nu ook niet zo.
Bye, Maurice
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Akkoord.
En zeker in de EU zou het toch allang een keer eengemaakt mogen zijn.

Nu heb je blijkbaar het rare neveneffect dat als je een wederkerige CEPT hebt, je in het buitenland beperkt bent tot wat jouw CEPT in BE mag, en wat je in dat land zou mogen (maw mag men in het buitenland meer met hetzelfde niveau, dan mag jij daar geen gebruik van maken, maar omgekeerd mag je uiteraard ook niks doen dat je in dat land ook niet zou mogen).
Terwijl als je geen wederkerige hebt, en de mogelijkheid om een guest license te krijgen, dan mag je ineens wel alles wat in dat land mag met dat licentieniveau.
Ook weer zo'n absurde toestand.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Niettegenstaande dat is CEPT wat schoonheidsfoutjes heeft is toch handig. Ik heb nog gastlicenties moeten aanvragen voor de US, Canada enz. Ooit moest persoonlijk in Sydney een VK2 call licentie halen. Nu is dat toch gemakkelijker.
Bye, Maurice
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”