FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

seppe schreef:Bij mij heeft die LAN4 poort nooit gewerkt voor digitale tv, kan aan mij liggen: 1 of andere instelling niet juist staan ofzo(en ik ben geen expert in die zaken).
Ik kreeg de 2e tv op LAN4 poort niet aan de praat. Ik heb toen zelfs via edpnet een andere fritz!box 7360 opgestuurd gekregen(onder garantie), maar die deed juist hetzelfde: digitale tv op LAN 4 werkt(bij mij) niet. En omdat deze nieuwe modem net hetzelfde deed...
Ik heb het opgelost met een switch op LAN3 poort en zo de 2e tv aangesloten.

Misschien is er iemand op dit forum die me hierin tegenspreekt en waarbij het wel werkt, maar ik geraakte er in ieder geval niet uit...
Ik heb mijn 7360 v2 net binnen en heb exact hetzelfde vastgesteld: poort 4 werkt niet! Ik gebruik de "Proximus + TV" modus en poort 4 geeft gewoon geen kick (statusledjes branden zelfs niet bij aansluiten kabel). Volgens mij kunnen we dus over een structureel probleem spreken; waarschijnlijk een bug in de firmware, en dit zowel bij het kiezen van "Proximus" als "Proximus + TV". Enfin, bij de modus zonder TV ga ik er althans vanuit dat het probleem daar ook nog bestaat, volgens jouw info in een ander topic.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb een neef waar een 7360 staat, internet zonder vaste lijn, geen Belgacom TV.
LAN4 schijnt normaal te werken: er staat een Powerline op LAN4, en boven staat een Grandstream IP telefoon, met in de 2de poort een laptop.

Ikzelf heb een 7490. Hier is LAN4 ingesteld op het Gastnetwerk, met daarop een Meraki AP op zolder (Internet voor de voorbijganger). Werkt ook perfect (maar wel apart van mijn LAN).

Als er nog gebruikers van de 7360 zijn die LAN4 niet kunnen gebruiken voor TV, zou ik aanraden om hiervoor een ticket aan te maken bij AVM, zodat ze dat kunnen fixen. Zo'n fix zou eenvoudig kunnen met een aangepast configuratie bestand ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Zoals je kunt zien in een ander topic van mij met hetzelfde probleem heb ik dit opgelost met een switch. En omdat toen op mijn vraag of er iemand nog een oplossing had er geen antwoord kwam heb ik het zo maar gelaten... De switch werkt even goed, maar is inderdaad niet ideaal, poort 4 werkt gewoon niet naar behoren.
Ik heb als ik het me goed herinner geen contact gehad met AVM, maar met edpnet omdat ik de modem daar had aangekocht(heb een abbo bij edpnet gehad) en die hebben me gewoon een andere modem opgestuurd, maar daar werkte die poort 4 ook niet bij, maar ondertussen had ik die switch toch al gekocht en heb ik het maar zo gelaten.

Als er iemand hier toch een oplossing voor heeft mag je me dit laten weten natuurlijk...
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Ik heb zonet een support-ticket aangemaakt bij AVM. Als er een oplossing voor gevonden wordt zal ik dit hier laten weten...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het probleem is bij AVM bekend. Er is ook een heel simpele work-around:
Ga naar Home Network > Network Settings > Guest Access
  • a) "Guest access enabled for LAN 4" eventjes aanvinken en Apply drukken.
    b) Daarna "Guest access enabled for LAN 4" terug uitvinken & Apply.
Nu zou LAN4 het terug moeten doen :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

ik heb volgende situatie:

een fritzbox 7490 op een scarlet trio lijn
deze modem staat in verbinding(draadloos) met een repeater....
op deze repeater is via utp een router aangesloten.
ik vraag op deze router een 2 de PPPoE sessie aan...
blijkbaar krijg ik deze PPPoE sessie niet stabiel... moet ik in de fritzbox een instelling wijzigen?
of laat Scarlet trio nog maar max 1 PPPoE sessie toe? die nu op de fritzbox al actief staat?

iemand info?

bedankt!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Volgens mij is dit een gekend probleempje, hopelijk kan iemand dit bevestigen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:Het probleem is bij AVM bekend. Er is ook een heel simpele work-around:
Ga naar Home Network > Network Settings > Guest Access
  • a) "Guest access enabled for LAN 4" eventjes aanvinken en Apply drukken.
    b) Daarna "Guest access enabled for LAN 4" terug uitvinken & Apply.
Nu zou LAN4 het terug moeten doen :)
Gaan we es proberen... :) Ik geloof dat ik dat toen allemaal eens geprobeert heb.....
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

@Philippe: ik heb dit gisteren uitgevoerd terwijl ik een laptop aan poort 4 had gehangen. In de oorspronkelijke situatie gingen de lichtjes op de Ethernetpoort zelfs niet branden. Nu doen ze dat wel, en de laptop probeert via DHCP een IP-adres te verkrijgen, maar dat lukt niet. Ten tijde van de test kon ik helaas geen decoder op poort 4 hangen, omdat we er maar 1 hebben en er toen TV werd gekeken.

Als ik het goed begrijp krijgen enkel decoders dus een IP-adres toegewezen? Ik snap dat het uiteraard nutteloos is om iets anders dan een decoder op poort 4 te gebruiken, maar ik dacht dat ik het op zijn minst op die manier wel kon testen... niet dus ?
Afbeelding
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:Het probleem is bij AVM bekend. Er is ook een heel simpele work-around:
Ga naar Home Network > Network Settings > Guest Access
  • a) "Guest access enabled for LAN 4" eventjes aanvinken en Apply drukken.
    b) Daarna "Guest access enabled for LAN 4" terug uitvinken & Apply.
Nu zou LAN4 het terug moeten doen :)

Nope, helpt bij mij dus niet... toch bedankt voor de tip. :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kenw00t schreef:@Philippe: ik heb dit gisteren uitgevoerd terwijl ik een laptop aan poort 4 had gehangen. In de oorspronkelijke situatie gingen de lichtjes op de Ethernetpoort zelfs niet branden. Nu doen ze dat wel, en de laptop probeert via DHCP een IP-adres te verkrijgen, maar dat lukt niet. Ten tijde van de test kon ik helaas geen decoder op poort 4 hangen, omdat we er maar 1 hebben en er toen TV werd gekeken.?
Je zou toch eens kunnen testen door jouw decoder op LAN4 aan te sluiten in plaats van op LAN3?
Ik denk inderdaad, dat in bridge mode, de PC geen IP zal krijgen van de DHCP server (op VLAN30), maar alleen een STB.
seppe schreef:Nope, helpt bij mij dus niet... toch bedankt voor de tip. :)
Ik zal het melden aan AVM (van hen kreeg ik de "tip" :cry: ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

fritzbox 7490 en fritz repeater...

hallo,

ik heb 2 repeaters... als ik deze beide via wps verbind met mijn fritzbox 7490 kan ik deze beide registreren op de fritzbox
maar ik heb een vermoeden dat ze storen op elkaar.... kan dit?
als ze beide geregistreerd zijn, zie ik constant schommelingen in het ontvangst op de repeaters....en als ik eentje uit het stopcontact haal werkt die heel stabiel precies....
kan ik dit verhelpen op 1 of andere manier?

bedankt voor de info!
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Als het enigszin kan, gebruik geen repeaters, dit halveert je bandbreedte! Extra ap laatsen is veel beter

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

heeft Fritz repeaters (of ander merk) met twee radio's zodat je snelheid niet halveert.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hoezo een repeater verlaagt je bandbreedte?
is toch juist om te versterken?
ik heb een repeater die zowel op 2.4 en /of 5 GHz werkt...
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Nee, dat zie je verkeerd. Een repeater is bedoeld om het signaal te versterken, maar aangezien een wireless radio niet gelijktijdig data kan verzenden en ontvangen, wordt je bandbreedte effectief gehalveerd.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hey peter,

ik lees dit: De nieuwe FRITZ!WLAN Repeater maakt transmissiesnelheden van tot 1300 Mbit/s mogelijk en maakt gebruik van beide WLAN-frequentiebanden tegelijk.
dus echt hinder in snelheid kan ik niet merken he?
ik heb maar een dsl lijn met 70 mbits down en 6 up.....

of zie ik het nog steeds fout?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

darom dat ook de vraag stelde over die 2 radio's, en één op 2,4 plus één op 5 Ghz zijn ook twee radio's, dus met zo'n systeem zou je inderdaad geen halvering meer hebben van de snelheid.
maar ik weet niet of de fritz zo kan werken, 'k heb er geen ervaring mee.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Een halvering van de snelheid wil niet zeggen dat je maar 25 mbit/s internet heb in plaats van 50 mbit/s
Wel dat de bandbreedte van je WiFi vermindert ...
Maar als die (gereduceerde) bandbreedte nog groter is dan jouw internet snelheid, dan zal je daar natuurlijk niets van merken...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

jackho schreef:heeft Fritz repeaters (of ander merk) met twee radio's zodat je snelheid niet halveert.
zoiets? http://newsletterstack.technicolor.com/ ... _tg213.pdf
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

dommelgebruiker schreef:fritzbox 7490 en fritz repeater...

hallo,

ik heb 2 repeaters... als ik deze beide via wps verbind met mijn fritzbox 7490 kan ik deze beide registreren op de fritzbox
maar ik heb een vermoeden dat ze storen op elkaar.... kan dit?
als ze beide geregistreerd zijn, zie ik constant schommelingen in het ontvangst op de repeaters....en als ik eentje uit het stopcontact haal werkt die heel stabiel precies....
kan ik dit verhelpen op 1 of andere manier?

bedankt voor de info!
Zal hier even reageren, ook al heb je dit in een ander onderwerp ook gevraagd.

Je hebt dus een 1750E en een 300E. De 1750E is een model dat zowel op 2.4Ghz als op 5Ghz tegelijkertijd kan uitzenden. De 300E kan enkel uitzenden op 2.4Ghz. Ze in cascade zetten is technisch mogelijk, maar niet aangeraden, noch ondersteund door AVM.

De Fritz repeaters zoeken standaard trouwens ook naar het meest optimale kanaal om in te functioneren. Als de kanalen in jouw omgeving echter verzadigd zijn kan het zijn dat deze constant van kanaal veranderen, en elkaar daardoor bezig houden (kip-ei probleem). Wat je best doet, indien mogelijk, is het inzetten van de Fritz repeaters op plaatsen waar het signaal van de Fritz!Box zelf zwak is, maar waar je wel de mogelijkheid hebt om via UTP de Fritz repeater op de Fritz!Box aan te sluiten. Je kan de Fritz repeater dan in "LAN bridge" modus zetten, zodat deze zich als een access point gedraagt ipv als een repeater.

Indien UTP niet mogelijk is, kan je misschien nog bekijken of Powerline een optie is om de repeater op aan te sluiten. AVM heeft trouwens Powerline modellen met ingebouwde WiFi access points.
Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Sturen je repeaters dezelfde ssid uit als de fritzbox?
Indien ja, kan je inderdaad die ring-topologie hebben.
Als je repeaters een andere ssid uitzenden, ben je alvast zeker dat ze het signaal van de fritzbox oppikken en verder zetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

seppe schreef:
philippe_d schreef:Het probleem is bij AVM bekend. Er is ook een heel simpele work-around:
Ga naar Home Network > Network Settings > Guest Access
  • a) "Guest access enabled for LAN 4" eventjes aanvinken en Apply drukken.
    b) Daarna "Guest access enabled for LAN 4" terug uitvinken & Apply.
Nu zou LAN4 het terug moeten doen :)
Nope, helpt bij mij dus niet... toch bedankt voor de tip. :)
Blijkbaar is de work-around voor FW6.20 om de guest access voor LAN4 enablen (en dus enabled laten).
Dit zou zo zijn voor alle FRITZ!Boxen behalve de 7390.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Blijkbaar is de work-around voor FW6.20 om de guest access voor LAN4 enablen (en dus enabled laten).
Dit zou zo zijn voor alle FRITZ!Boxen behalve de 7390.
:D is inderdaad de oplossing. :) Hoe zou dit komen???

En nu kan die switch er gewoon tussenuit...

Ik ben es benieuwd wat de oplossing van AVM hiervoor zal zijn... I keep you posted

Bedankt voor deze (toch wel simpele) oplossing
Zwart
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:
flyerken schreef:Heeft de fritzbox ook een fully routed optie zoals de BBOX2 / 3 heeft.
Neen

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Nog steeds niet, hè? Is AVM daarmee bezig? Weet iemand dat? Heb de BBOX2 maar weer aangesloten voor de Fritz.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De FritzBox 3490 is door Proximus ook vectoring approved

De FritzBox 3490 is het "kleinere broertje" van de 7490 (zonder telefonie).
Behalve de beperkte telephony features (*) heeft de FritzBox 3490 nagenoeg dezelfde mogelijkheden als de 7490:
4 gigabit LAN, Wifi AC en N in 3x3 MIMO, USB 3.0, Vectoring, FRITZ!OS 6.20, ...

Dus ideaal voor de mensen die graag wat meer doen met hun internet dan enkel google en facebook. Mensen die een snellere wifi willen, poorten openzetten, VPN, Dynamic DNS, ...

(*)
De FritzBox 3490 heeft geen telefonie hardware aan boord: geen ISDN, geen telefoniepoorten, geen DECT
Standaard is het Telephony menu in de web interface verborgen, maar als je de "Support voor Fritz!Fon" aanvinkt, krijg je een beperkt telephony menu:
  • - je kan 20 VoIP providers registreren
    - je kan IP telefoons aansluiten (dus ook de Fritz!Fon App of andere softphones)
    - ingebouwde antwoordapparaten
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Viatchislav
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jul 2005, 21:07
Bedankt: 2 keer

Is er eigenlijk een verschil tussen de Duitse versie of de Internationale versie van de 3490? Ik zie op Amazon.de een prijsverschil van 20 euro tussen beide.

Ik zou hem willen gebruiken voor Scarlet Trio ( het telefonie gedeelte gebruik ik toch niet )

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja, zoals met alle fritzBoxen is er een Duitse versie en een internationale versie.
Hardwarematig zijn deze boxen identisch, maar het verschil is de Firmware.
Je kan ook geen internationale FW flashen op een Duitse (of omgekeerd), tenzij met speciale tools of truukjes.

Voor de 3490 is dat in ieder geval niet mogelijk, want de internationale FW van de 3490 staat (nog) niet op de AVM website: dit is een nieuwe Box, en wordt dus uitgeleverd met de laatste (Proximus approved) firmware (OS 06.20)

PS. Soms vind je op internet een A/CH versie. Deze is bestemd voor Oostenrijk / Zwitserland. Die kan je wel gebruiken in belgië, gezien hier ook de internationale FW 06.20 op staat.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ik heb even bijgelezen.
Klopt dit nog steeds ?
  • De Fritzbox 7390 is (met behoud van zijn zelfde functionaliteit: voip client, voip sip server e.d.) vervangen door een Fritzbox 7490.
  • De Fritzbox 7490 is 'WhiteList approved' bij Proximus voor VDSL2 Vectoring.
  • De Fritzbox 7390 is NOT 'WhiteList approved' bij Proximus voor VDSL2 Vectoring en zal dit ook nooit worden! (ijdele hoop)
Ik beschik over een Fritzbox 7390 en zal op een fall-back profiel belanden, eens ze hier (Regio Merelbeke) naar VDSL2 Vectoring overschakelen.
philippe_d schreef:However, please be aware that this FritzBox 7390 is not (will not be) whitelisted by Belgacom for vectoring. Therefore, once vectoring is enabled on your line, you will be put on a fall-back profile (max 7 mbps down).
Het moment dat dit gebeurt heb ik 2 opties:
  • Mijn oude Fritzbox 7390 verkopen en een nieuwe Fritzbox 7490 aanschaffen (iets duurdere optie, waarbij wel al mijn VOIP & router functionaliteit binnen één en hetzelfde toestel behouden blijft, zoals nu). Een Fritzbox 7490 kan ik al voor 200 euro (inclusief verzending) bij bol.com aanschaffen.
  • Een BBOX3 voor 100 euro bij Proximus kopen (of mijn 'gehuurde' BBOX2 bij Proximus gratis proberen omruilen, als ze dit willen). Vervolgens mijn oude Fritzbox 7390 als VOIP client/server + netwerk router achter die BBOX3 hangen. Ik veronderstel dat dit laatste nog steeds mogelijk is (zoals indertijd met de BBOX2). Deze optie is 100 euro goedkoper. Nadeel is wel dat ik dan twee toestellen in huis heb aangesloten.
Heeft er iemand een zicht op, wanneer de regio 'Merelbeke' naar VDSL2 vectoring zal overschakelen ?
Krisken ? (Of is die ondertussen al verhuisd, niet meer woonachtig te Merelbeke)
Anno juni 2015 merk ik van die VDSL2 vectoring nog steeds niet veel van.

Ik zit nog steeds met mijn Fritzbox 7390 op het Proximus netwerk aangesloten (heb een 50 profiel, het maximum haalbare met VDSL2). Een 70 profiel (via vectoring) lijkt me ook mogelijk (ik zit < 200 meter verwijderd van de ROP) al heb ik dergelijk 70 profiel niet meteen nodig. Mijn voornaamste bezorgdheid is mijn 50 profiel "straks" te dreigen verliezen.

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gent32m schreef:Klopt dit nog steeds ?
  • De Fritzbox 7390 is (met behoud van zijn zelfde functionaliteit: voip client, voip sip server e.d.) vervangen door een Fritzbox 7490.
  • De Fritzbox 7490 is 'WhiteList approved' bij Proximus voor VDSL2 Vectoring.
  • De Fritzbox 7390 is NOT 'WhiteList approved' bij Proximus voor VDSL2 Vectoring en zal dit ook nooit worden! (ijdele hoop)
Dat klopt nog steeds.
Gent32m schreef:Ik beschik over een Fritzbox 7390 en zal op een fall-back profiel belanden, eens ze hier (Regio Merelbeke) naar VDSL2 Vectoring overschakelen.
Dit klopt niet meer.
De praktijk heeft uitgewezen dat de FritzBox 7390 (h)erkend wordt door Proximus als "vectoring friendly", en dus niet op het fall-back profiel terecht komt, maar op het gewone 17a DLM profiel blijft (zoals je nu hebt).
Dat geldt waarschijnlijk ook voor alle andere modems die vectoring aan boord hebben, maar niet op de whitelist staan.

Jouw voornaamste bezorgdheid om jouw 50 profiel "straks" te verliezen is dus ongegrond.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

@philippe_d: mijn 7390 is wel degelijk op 7560 kbps/576 kbps teruggevallen!

Toen Proximus de Broadcom kaart geplaatst heeft, syncte hij nog mooi op 14560 kbps/4064 kbps (DLM profiel, komende van 12 Mbps/1 Mbps). Oorspronkelijk ging het dus wel goed! Maar toen ik na enkele weken ongeduldig werd (ik hoopte op 16,5 Mbps/4 Mbps) en een lijntest startte, viel hij meteen terug op 7560 kbps/576 kbps en bleef daarop.

Nu heb ik een 7360 geplaatst, en zit terug op 12/1. Nu dus terug wachten op DLM...
Laatst gewijzigd door Edward Valckx op 17 jun 2015, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ik ben wat in verwarring nu. Zal ik met mijn Fritzbox 7390 op een fallback path vallen of niet ?
Voorlopig sta ik nog steeds op een 50 profiel.

In welke mate Proximus de regio "Merelbeke" naar VDS2 Vectoring reeds heeft overgeschakeld, weet ik niet.
Kan ik dat ergens in mijn Fritzbox 7390 zien ?
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Op interface Dsl klikken (groen bolletje):DSL Central Exchange: Ikanos.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Blijkbaar is vectoring hier ook actief geworden, maar ik zat al op een 70/10 en dat is niet veranderd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

silencer schreef:Op interface Dsl klikken (groen bolletje):DSL Central Exchange: Ikanos.
Ik denk dat Philippe_D dan gelijk heeft.
Want dat staat er: DSL Central Exchange: Ikanos

Mijn andere instellingen/waarden in de modem zijn:
Profile = 17a
Internet = ready, 50,2 Mbit/s 10,0 Mbit/s
Firmware = FRITZ!OS 05.22
philippe_d schreef:
Gent32m schreef:Ik beschik over een Fritzbox 7390 en zal op een fall-back profiel belanden, eens ze hier (Regio Merelbeke) naar VDSL2 Vectoring overschakelen.
Dit klopt niet meer.
De praktijk heeft uitgewezen dat de FritzBox 7390 (h)erkend wordt door Proximus als "vectoring friendly", en dus niet op het fall-back profiel terecht komt, maar op het gewone 17a DLM profiel blijft (zoals je nu hebt).
Dat geldt waarschijnlijk ook voor alle andere modems die vectoring aan boord hebben, maar niet op de whitelist staan.

Jouw voornaamste bezorgdheid om jouw 50 profiel "straks" te verliezen is dus ongegrond.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Er is hier toch geen misverstand ? Ikanos = geen vectoring.
Voor vectoring zijn het Broadcom kaarten in de ROP.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ng#p553378
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gent32m schreef:Mijn andere instellingen/waarden in de modem zijn:
Firmware = FRITZ!OS 05.22
Ik zou beginnen met mijn Firmware te upgraden!
Laatste FW voor de 7390 is de FRITZ!OS 06.20-29491 BETA: ftp://service.avm.de/Beta/FRITZ!Box_7390/english/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Philippe_d, akkoord.

Maar welk risico loop ik hierbij, dat bepaalde instellingen erna niet meer zullen werken ?
Ik ben vrij voorzichtig met Firmware updates (als iets goed werkt, werkt het).
Edward Valckx schreef:@philippe_d: mijn 7390 is wel degelijk op 7560 kbps/576 kbps teruggevallen!
Toen Proximus de Broadcom kaart geplaatst heeft, syncte hij nog mooi op 14560 kbps/4064 kbps (DLM profiel, komende van 12 Mbps/1 Mbps). Oorspronkelijk ging het dus wel goed! Maar toen ik na enkele weken ongeduldig werd (ik hoopte op 16,5 Mbps/4 Mbps) en een lijntest startte, viel hij meteen terug op 7560 kbps/576 kbps en bleef daarop.
Misschien ondervind ik (na een firmware upgrade) ook deze problemen (die Edward Valckx met zijn 7390 had) ?

Alles werkt hier voorlopig goed bij me.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
jelle87
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2014, 07:11

Ik heb een Fritzbox 7390 en altijd een 70/10mbit connectie gehad. Stabiel geen problemen. Deze morgen deed mijn internet het even niet en ben ik ingelogd in mijn fritzbox om te kijken wat er aan de hand was. Na 2 keer reconnecten krijg ik terug een verbinding maar heb ik plots 60mbit/10mbit. Ik ben is even naar de waarden gaan kijken maar wat me vooral opviel is dat er bij g.vector nu opeens de waarde "full" staat. Ik weet de de 7390 niet vector whitelisted is, maar ik heb enkel bij andere mensen g.vector "on" zien langskomen (wat ik voorheen ook had dacht ik ben wel niet 100% zeker) dus vroeg me af of iemand weet wat dit dan betekent? Ik zit trouwens bij edpnet
Bijlagen
fritzbox 7390 waarden.png
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 8 keer

Met de laatste firmware (6.20) krijg ik nu inderdaad ook G.Vector full zowel bij send als receive.
En ik zit 100% zeker met vectoring active want ik had minder geluk, mijn 7390 hadden ze op fallback gezet. Daarom heb ik nu een 7490.
Wel goed om zien dat ze de 7390 nu 'tolereren', dus dan heb ik nu een volledig functionele back-up modem in de kast.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”