Bhaalu : de toekomst van televisiekijken

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Net gemerkt: de afstandsbediening lijkt wel een MCE remote, maar is het niet, want de infraroodcodes zijn anders geprogrammeerd.
Ik had op de slaapkamer een extra 19v voeding + HDMI kabel en een MCE remote gelegd (voor als ik op de slaapkamer tv wil kijken en de Bhaalu box gewoon meeneem), maar de afstandsbediening van Bhaalu zal ook mee naar boven moeten.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

philippe_d schreef:
svenska schreef:Het zou handig zijn dat een Bhaalu medewerker zich hier registreert, en zo kort op de bal kan spelen.
Ik had het al eens vermeld in mailwisseling met hen, maar tot op heden nog geen official Bhaalu profiel zien passeren.
Bhaalu is geregistreerd en account is geactiveerd: http://userbase.be/forum/memberlist.php ... le&u=22483
Maar wegens problemen met het uitsturen van e-mails heeft hij nog geen bevestiging van ontvangen :(.
Met deze.
Wat is dan het probleem met mail? Vandaag een abo genomen op een topic en ik kreeg daarnet perfect een mail o.O

[Mod comment] probleem is opgelost
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Het kan een revolutie zijn in TV land maar de drempel van 300 € voor de box is in een land als België waar crowdfunding en kickstarter toestanden nog verre van ingeburgerd is te hoog. Waarom niet mikken op 150 € of verhuur aan pakweg 8 € per jaar ? Ik weet het, opstarten is een dure zaak. Maar soms ben je toch beter af als bedrijf van 3.000 klanten te hebben na een maand (als fictief voorbeeld) met een box aan 150 € dan 1.000 klanten na een maand met een box aan 300 € ? Of niet ?

Een bedrijf opstarten brengt niet geringe risico's met zich mee. Maar iets laagdrempeligs opstarten met relatief groot succes zou het toch moeten halen van een hoogdrempelige approach met bitter weinig succes? Ik ben geen econoom, ken niets van bedrijfskunde, ik vraag het mij gewoon openlijk af.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Tja cash is bitch voor het ogenblik. De banken doen heel moeilijk om geld te lenen. Mss is dat het.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

gbmed schreef:Waarom niet mikken op 150 € of verhuur aan pakweg 8 € per jaar ?
Misschien kan je eerst eens dit topic eens volledig doornemen, want de optie van huurkoop is hier al eerder vermeld: http://bhaalu.com/#!/faq/prijs
(Of als je vanaf nu elke maand 50 euro spaart, kan je een Bhaalu-box onder de kerstboom leggen.)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Svenska schreef:2) Ik heb opgemerkt dat er geen harde schijf inzit, net een kleine 8GB SSD voor het besturingssysteem. Maar hoe werkt het systeem dan in de community? Vanwaar komen de streams als de gebruikers zelf niets delen?
Waar er volgens mij toch ook weer een raar antwoord op kwam...
Bhaalu schreef:2) We zullen een extendable memory brengen op de usb poort, of eventueel ingebouwd in een volgende hardware versie. Tot dan gebeurt de meeste streaming gewoon vanuit de cloud.
... wat moet ik hier nu bij denken ? Eerst en vooral antwoorde Bhaalu voordien dat ze geen servers beschikken of zelfs maar onderhouden en dat het van de community is, maar langs de andere kant beschikt de community ook niet over storage (dixit de 8 GB SSD). Gaat men dan binnenkort iedereen verplichten nog eens een HDD aan z'n Bhaalu box te hangen of wat ?

Op de vraag hoe het nu effectief zit met die 60 dagen (in de veronderstelling dat je je box > 60 dagen hebt) blijft het ook stil... zal je alle programma's dan kunnen bekijken of enkel deze welke in je favorieten staan (al dan niet zelfs maar vanaf de datum dat je ze in favorieten hebt gezet).

Bhaalu blijft op dit moment een echte "cloud" oplossingen... een mistige wolk dan wel.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

raf1 schreef:
gbmed schreef:Waarom niet mikken op 150 € of verhuur aan pakweg 8 € per jaar ?
Misschien kan je eerst eens dit topic eens volledig doornemen, want de optie van huurkoop is hier al eerder vermeld: http://bhaalu.com/#!/faq/prijs
(Of als je vanaf nu elke maand 50 euro spaart, kan je een Bhaalu-box onder de kerstboom leggen.)
Het blijft 300 € kosten, niet waar ?
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Op zich is dat het ook als je 150 + 8 euro huur... Op twee jaar is het dan ook 300 € kosten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is ofwel 300 euro éénmalig ofwel 150 euro + 12 maanden dat je 15 euro betaald (dus totaal 330 euro).
Is ook vrij logisch : standaard heeft het product 2 jaar garantie (wettelijk geregeld in EU dacht ik). Als men dit gaat doen zoals Belgacom en Telenet het al jaren doen (x euro per maand extra vragen) dan moet je de Bhaalu boxen die defect gaan ook kosteloos gaan vervangen. En dan kan dit wel eens duur worden voor hun. Bhaalu heeft niet de financiele middelen die Belgacom of Telenet heeft, en voor het product dat ze aanbieden is dat bakje nu eenmaal een noodzaak.

Het is volledig waar dat niet iedereen staat te springen om 300 euro te betalen voor iets waar niemand nog van gehoord heeft. Immers weten we niet of het rekenmodel dat ze momenteel hebben gemaakt er voor zorgt dat ze solvabel zijn en op deze manier genoeg inkomsten hebben. Gaat Bhaalu immers morgen failliet dan sta je daar met je bakje.

Het is een keus die iedereen voor zich moet maken denk/vermoed ik. 300 euro is zeker niet min, maar je krijgt er wel héél wat voor terug. Ik denk hierbij aan naar elk tv programma kijken van de voorbije maand waar en wanneer je wilt. Op dit ogenblik heb ik enkel analoge tv via de kabel van Telenet. Dit omdat ik en mijn vriendin graag eens kijken naar discovery. Ik heb zowel BGC tv als digitale TV van telenet gehad in mijn appartement, maar het telkens snel weggedaan na een jaar : ik vond de kosten die ik moest betalen voor TV véél te hoog als ik bekeek hoeveel ik tv keek. Bhaalu is zeker niet goedkoper in het begin maar als dat bakje het beloofde werk doet, en de programma's kan tonen die overdag op discovery te zien zijn (als ik niet thuis ben of slaap) dan maakt dit voor mij al veel goed. Ik moet mij geen zorgen maken over het instellen van een opname van een programma, ik kom thuis, plof mij in mijn zetel en ik kijk. Letterlijk zoals het op de doos staat : relax, discover, watch. De reden waarom ik het niet per direct koop?
1. Ik heb thuis nog een "bak" van een TV staan (yes, beeldbuis) waarop geen HDMI poorten zitten, dus moet mij eerst een nieuwe TV aankopen
2. Hoewel ik al diverse aangetekende brieven heb verstuurd, sluit TN de kabel niet af. Dus kijken we maar via dat kanaal. En tis gratis :)

Als morgen de huidige TV de lucht in vliegt of TN de kabel plots komt afsluiten (wat nog steeds hun goed recht is), dan is de kans groot dat Bhaalu de opvolger zou worden hier!


PS : even bij de ouders aan het testen, en er nog eens een routerboard tussen gestoken. Ik zie redelijk wat connecties naar de Amazon cloud...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

De prijs is hoog, maar het "bhaalubakje" is niet een gewoon bakje. Het is een zotac mini htpctje (om het maar een naam te geven). Er zijn redelijk wat aansluitingen op en het kastje werkt zeer vlot. Je krijgt echt wel een degelijk device. Hetgeen mij echter tegenhoudt om daar in te investeren is het kwaliteit van het beeld dat momenteel best tegenvalt. Voor een stream die hoger ligt dan weepee had ik beter beeld verwacht. Ik vind echter het concept fantastisch!
Je kan ook het anders bezien, als je elke keer een aflevering moet opvragen via iwacht, net gemist en ga zo maar verder dan denk ik dat de bhaalu een goed alternatief is ;)
Je hebt natuurlijk ook de minder legale wegen die het mogelijk maken om programma's terug te zien. Maar zoals eerder aangegeven, het concept mag er echt wel zijn.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

TiTanium : wat mij vooral opvalt is dat het op een groot scherm (Philippe zijn 42 incher) inderdaad niet zo een supergoed beeld is (wat WeePee overigens wel had). Ik heb het nu al getest op de volgende schermen, waar de beeldkwaliteit toch hoger was. Ergens logisch, zijn kleinere schermen dus minder "flue". Als ze spoedig met HD uitzendingen zouden komen, dan gaat de kwaliteit van het beeld zeker er ook op vooruit gaan...

28 inch : Samsung UE28F4000
32 inch : Salora 32LED8100C
37 inch : Panasonic TX-L37ET5
40 inch : Samsung UE40EH5000

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

HD*** beeld op phillipe zijn tv via weepee was gewoonweg uitstekend, wat vooral opviel was dat het maar 1Mbps meer was dan Bhaalu zijn SD stream. Ik hoop dat beide toch ergens de optie gaan geven om HD te leveren. Weepee zou het al kunnen gebruiken. Bij Bhaalu zouden ze misschien eens moeten kijken hoe ze hun beeld verbeterd krijgen.

*** HD stream beschikbaar is door het "GFK/kijkcijferprogramma" gebeuren, standaard gebruikers van weepee hebben geen HD zender op het moment ***
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Inderdaad, HD zou zeker een meerwaarde betekenen. Of het nu WeePee, Bhaalu of een andere TV oplossing is. Immers veel mensen hebben een HD ready of Full HD televisie en het lijkt me vrij logisch dat als je dat koopt...je deze ook ten volle wilt benutten :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Krisken, gisteren vergeten te vragen, kan je de resolutie van de bhaalubox veranderen? Of is dit vast 1280x720?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Resolutie veranderen kan volgens mij niet, gezien er geen enkel optiemenu in zit...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Vele mensen weten niet wat ze kopen. Die denken dat doordat ze full HD kopen, opeens hun kabelsignaal zoveel mooier gaat worden. :nono:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

De resolutie op mijn Samsung 46" is 640x480, en op mijn Polaroid 32" geeft is 720p aan. Heel merkwaardig...

Net ook nog opgemerkt op volgende unboxing youtube film
http://www.youtube.com/watch?v=P8Hv2LlZci0

VESA mountplate en IR USB extension cord/receiver zijn inbegrepen.

Bij mijn box zaten geen van beide in de doos. Nu had ik van Yuri al gehoord dat ze die VESA mount nog beschikbaar gingen bestellen, alleen jammer dat ze dat achteraf gaan verkopen (vermoed ik), waarschijnlijk om extra centjes te kunnen ontvangen. Begrijpelijk als het zo is, wel jammer.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

TiTanium schreef:De prijs is hoog, maar het "bhaalubakje" is niet een gewoon bakje. Het is een zotac mini htpctje (om het maar een naam te geven). Er zijn redelijk wat aansluitingen op en het kastje werkt zeer vlot.
Ben mijn menig aardig aan het veranderen. Heb net dit filmpje gezien:

[youtube]UEvQGGEak3Q[/youtube]

Dit kost 350 € (maar kan al minder kosten) en deze beschikt over een 64 GB SSD !

Conclusie: als Bhaalu TV failliet zou gaan dan is het niet zo van "nu blijf ik hier achter met dat bakje". Want dat zou impliceren dat je er verder niets meer aan hebt. Het tegengestelde is waar !
Afbeelding Afbeelding
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Dit filmpje is van de XS plus, de bhaalu box is een VD01.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een mounting plate en IR extension cable zit er alvast niet bij bij Bhaalu :)
Wat betreft de resolutie : dit moet ik eens nagaan!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Ondertussen hebben we nog altijd geen zicht op het werkelijke dataverbruik van dat ding. Heeft er iemand een idee van met welke compressie ze opnemen, en hoeveel 1 uur video bijvoorbeeld verbruikt?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het werkelijke dataverbruik is al eerder vermeld in dit topic:
krisken schreef:Tijdens het kijken naar televisie verbruikt de box zo een 3 a 4mbit down en 0.5 a 1mbit up
Dus het gaat in werkelijkheid écht om 4,5 Mbps continu verbruik.

Dit komt perfect overeen met de richtlijnen van Bhaalu betreffende downloadsnelheid en datavolume:
- een minimale bandbreedte van 4,5 Mbps (binnenkort slechts 2 Mbps zonder kwaliteitsverlies).
- liefst een onbeperkt download volume (al kan je met 150GB ook al heel wat).
bron: http://bhaalu.com/#!/faq/nodig

Als je elke dag vier uur tv kijkt (worst case scenario) dan mag je maandelijks rekenen op volgend verbruik: 31 dagen x 4 x 3600 seconden x 4,5 Mbps = 251,1 GB/maand

Dus ja, een internetabonnement met onbeperkt datavolume is eigenlijk wel een must als je een Bhaalu-box in huis haalt. (Ter vergelijking: een internetabonnement met 100 GB datavolume komt overeen met 2u en 23 minuten per dag Bhaalu-tv.)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Als men dit gaat doen zoals Belgacom en Telenet het al jaren doen (x euro per maand extra vragen) dan moet je de Bhaalu boxen die defect gaan ook kosteloos gaan vervangen. En dan kan dit wel eens duur worden voor hun. Bhaalu heeft niet de financiele middelen die Belgacom of Telenet heeft, en voor het product dat ze aanbieden is dat bakje nu eenmaal een noodzaak.
Wees maar zeker dat het verhuren TN geen verlies geeft... maar eerder extra inkomsten. Belangrijk hierbij is wel dat TN zo'n miljoen decoders kan afnemen van z'n leverancier en dus mooie inkoop prijzen zal hebben... daar waar Bhaalu momenteel eerder nog in de orde van enkele honderden/duizenden zal zitten.
krisken schreef:300 euro is zeker niet min, maar je krijgt er wel héél wat voor terug. Ik denk hierbij aan naar elk tv programma kijken van de voorbije maand waar en wanneer je wilt. Bhaalu is zeker niet goedkoper in het begin maar als dat bakje het beloofde werk doet, en de programma's kan tonen die overdag op discovery te zien zijn (als ik niet thuis ben of slaap) dan maakt dit voor mij al veel goed. Ik moet mij geen zorgen maken over het instellen van een opname van een programma, ik kom thuis, plof mij in mijn zetel en ik kijk.
Zo werkt het momenteel maar tussen de regels lees ik al heel wat anders... en tot op heden is er nog steeds geen officieel antwoord.
krisken schreef:2. Hoewel ik al diverse aangetekende brieven heb verstuurd, sluit TN de kabel niet af. Dus kijken we maar via dat kanaal. En tis gratis :)
Het is niet omdat er geen "slot" op zit dat je het zomaar mag gebruiken.
krisken schreef:Ik zie redelijk wat connecties naar de Amazon cloud...
Wederom veel onduidelijkheid... Bhaalu heeft geen servers volgens hen.
krisken schreef:TiTanium : wat mij vooral opvalt is dat het op een groot scherm (Philippe zijn 42 incher) inderdaad niet zo een supergoed beeld is
Groot scherm ? Een 42" is vandaag de dag eerder een klein scherm... de meeste merken promoten tegenwoordig volop 46" en meer.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

@raf1 : ik denk dat men eerder het stroomverbruik bedoeld :-) Op de UB meeting hebben we dit gemeten en dit zal spoedig naar buiten gebracht worden. Ik dacht dat dit voor de Bhaalu box op ongeveer 27 Watt kwam. Het correcte cijfer lees je dus binnenkort hier wel ergens :) (niet 100% zeker...). Wat dataverkeer betreft : momenteel zitten ze in een overgangsfase. Vorige week kwam dit neer op 4mbit per zender. Sinds dit weekend zijn sommige zenders gestreamd aan 2mbit. De bedoeling is dat ze uiteindelijk allemaal aan 2mbit gaan uiteraard. Ook hierbij even wachten op de exacte cijfers : op de UB meeting hebben we een Bhaalu box gehangen aan een routerboard en konden zo perfect meten wat dit verbruikt na x minuten tv kijken.

@r2504:
1. Het verhuren brengt TN zeker geen verlies, maar zij zijn - zoals je zegt - net iets groter dan Bhaalu ook.

2. Wat lees jij dan tussen de regels door? Want dit is hoe het werkt op dit moment en hoe wij dit ervaren hebben?

3. Ivm eigen servers staat op de website het volgende
Right Brain streamt niet van eigen servers; er worden wel servers in de cloud gedeeld door leden van de bhaalu-gemeenschap. Daarmee streamen ze in unicast naar hun eigen thuisomgeving. Er zijn dus cloudservers, maar Right Brain bezit of beheert die niet. Dat doet de bhaalu-community zelf. Het is tenslotte een collaborative PVR.
Ik zie nergens een echte onduidelijkheid? Het zijn inderdaad geen eigen servers, maar gevirtualiseerde servers die ze huren. Het enige vraagtekentje dat ik heb (en gevraagd heb aan Bhaalu om dit uit te klaren) is dat de Bhaalu community die cloudservers bezit en beheert.

4. Ik weet niet wat voor een mega TV je thuis hebt staan, maar als je 42 inch klein noemt....

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:2. Wat lees jij dan tussen de regels door? Want dit is hoe het werkt op dit moment en hoe wij dit ervaren hebben?
Er is totaal geen duidelijkheid of je "na de zomer wanneer het achterpoortje dicht gaat" (offciele quote van Bhaalu) nog opnames zal kunnen bekijken die niet in je Favorieten staan, noch of dit zal kunnen van voor de datum dat je het programma in de Favorieten hebt geplaatst.
krisken schreef:Ik zie nergens een echte onduidelijkheid? Het zijn inderdaad geen eigen servers, maar gevirtualiseerde servers die ze huren. Het enige vraagtekentje dat ik heb (en gevraagd heb aan Bhaalu om dit uit te klaren) is dat de Bhaalu community die cloudservers bezit en beheert.
Kom, kom... we gaan niet naief zijn... iemand moet centen op tafel leggen voor Amazon... de enige die dat kan is Bhaalu (jij hebt het alvast niet rechtstreeks gedaan). De community dat ben jij dus en andere Bhaalu box bezitters en ik denk niet dat jullie officieel iets huren bij Amazon, in het beste geval doet Right Brain dat (en als het officieel moet vraag ik me af of men dat zomaar kan in jou naam) maar de vraag is met welke centen ? (van de 300 euro gaat er ongeveer 90% naar de hardware zelf).

De centen zullen er ook moet blijven komen, maand na maand want op je eigen box is er geen storage (die 8 GB SSD is louter voor je OS) al was er wederom een vaag antwoord over het aanschaffen van een eigen lokale disk (waarom zou je dat doen of hoe gaat men je dat verplichten).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

krisken schreef:4. Ik weet niet wat voor een mega TV je thuis hebt staan, maar als je 42 inch klein noemt....
42 inch is totaal niet groot voor HDTV. Vergeet niet dat bij de overgang van de 4:3 verhouding naar 16:9 er redelijk wat oppervlakte is verloren gegaan als je dezelfde diagonalen vergelijkt (lees hier na). Daarbij komt ook nog eens dat je bij hogere resoluties zoals 1080p en binnenkort 4K Ultra HD steeds een grotere TV nodig hebt omdat je anders het verschil amper ziet. In de toekomst zie ik 50 inch en groter nog standaard worden, waar 42 inch dat nu is als "gewone maat".
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Simpel : via het resellprogramma van TV Vlaanderen uiteraard. Als je daar een leuk percentage op krijgt kan dit volgens mij wel, niet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:De community dat ben jij dus en andere Bhaalu box bezitters en ik denk niet dat jullie officieel iets huren bij Amazon, in het beste geval doet Right Brain dat (en als het officieel moet vraag ik me af of men dat zomaar kan in jou naam) maar de vraag is met welke centen ? (van de 300 euro gaat er ongeveer 90% naar de hardware zelf).
Een Bhaalu-box aankopen en gebruiken heeft juridische consequenties want je tekent een contract met Right Brain Interface NV. ==> http://bhaalu.com/_docs/bhaalu_algemene_voorwaarden.pdf

Iedereen die een persoonlijke Bhaalu-box koopt en gebruikt wordt lid van de Bhaalu-community. Juridisch gezien wordt je dus lid van een collectieve rechtspersoon waarbij Right Brain Interface NV bepaalde handelingen kan uitvoeren om het doel van de Bhaalu-community te dienen. Misschien is die collectieve rechtspersoon niet meer dan een feitelijke vereniging zoals de plaatselijke voetbalclub, waarbij het bestuur van de voetbalclub ook zaken doet in naam van de leden.

Er gaat natuurlijk ook geen 90% van die 300 euro naar de Bhaalu-boxen. Het is niet omdat jij ergens op een willekeurige website op internet een consumerprijs van een vergelijkbare Zotax Zbox hebt gezien dat Right Brain hun Bhaalu-boxen aan die prijs inkoopt.
Laatst gewijzigd door raf1 op 10 jun 2013, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

@r2504: hoe kom jij aan een kost van 90% van de 300 euro voor die box?

http://tweakers.net/pricewatch/293024/z ... -vd01.html

Kijk op bovenstaande link even.
Geheugen kost vandaag de dag echt niet veel meer. 10 euro misschien voor wat er in zit?
8Gb SSD? 30 euro misschien?

Blijft er nog 200 euro over. En dan tel ik enduser kost. Bhaalu kan zeker betere prijzen afdwingen.
Vooral als ze bvb de vesa mount plate en usb naar ir module niet moeten afnemen, eigen verpakking kost dan weer wat extra.

Die 100 euro die over is, hebben ze uiteraard wel nodig voor de ontwikkeling van het platform, maar als ze dat kunnen afschrijven op een groot aantal boxen, dan nog moet er naar mijn mening genoeg overblijven voor cloudstorage, alleen, voor hoelang... ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ygeffens schreef:@r2504: hoe kom jij aan een kost van 90% van de 300 euro voor die box?
Ik had blijkbaar gekeken naar de VD01 Plus welke 262 euro kost zonder HDD.
ygeffens schreef:Blijft er nog 200 euro over. En dan tel ik enduser kost. Bhaalu kan zeker betere prijzen afdwingen.
Ik denk dat Bhaalu momenteel nog niet echt garanties kan maken voor grote volume kortingen... stel nog dat ze 150 euro winst maken op de box, daar huur je niet echt lang services voor bij Amazon (en gezien hun boxen geen eigen storage hebben is dit duidelijk geen tijdelijke oplossing) en de mensen van Bhaalu zelf werken volgens mij ook niet gratis.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

@2504: wat ik dan ook schreef hé: "alleen, voor hoelang"... en ik schreef ook nog over de ontwikkelkost van het platform.

Nu ben ik al lang overstag gegaan en bij mij thuis draaien 2 boxen, echter, ik heb nog steeds vragen (zoals velen) naar de manier van werken van hen. Niet dat ik het niet vertrouw, wel dat ik me meer "op mijn gemak voel" als ik de achterliggende structuren/werking zou kennen.
Ik ken die van Telenet ook niet, maar daar is de situatie anders, hier wordt er aardig wat in de cloud bewaard en dat blijf je betalen. Ze moeten de uitzendingen van 28 zenders 60 dagen bewaren, dat is 40320 uur beeld. 2Gb per uur (om makkelijk te tellen), dat is 80TB, juist? à 0,064 euro/Gb is dat ruim 5000 euro maandelijkse kost, en dan tel ik nog niet eens de datatransfer/puts/gets/... mee.

Stel dat ze maandelijks 2 euro commissie krijgen op een abo (vroeger toen ik verdeler was van TVV kreeg ik een eenmalige vergoeding, ik hoop dus dat ze iets anders hebben kunnen onderhandelen). Met 2 euro moeten ze dus 2500 boxen kunnen plaatsen om amazon te blijven betalen.

Ik vraag af of bovenstaande redenering een beetje klopt. Nu moet 2500 boxen echt wel te doen zijn. Hopelijk hebben ze een adem die lang genoeg is om de periode te overbruggen zolang ze niet voldoende klanten hebben. De winst die ze uit de box halen gaat in bovenstaand scenario puur naar ontwikkelkost.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je het zo bekijkt/berekend is 2500 boxen wel doenbaar, zeker omdat ze naast BE, ook NL en DE willen aandoen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

@Krisken: dat laatste klopt uiteraard niet, andere landen, dus ook andere content/zenders, dus per land moet je (ontwikkelkost/personeel niet meegerekend) je rekening wel opnieuw maken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Inderdaad, daar had ik geen rekening mee gehouden!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

@Raf en Kris
raf1 schreef:Het werkelijke dataverbruik is al eerder vermeld in dit topic:
krisken schreef:Tijdens het kijken naar televisie verbruikt de box zo een 3 a 4mbit down en 0.5 a 1mbit up
Dus het gaat in werkelijkheid écht om 4,5 Mbps continu verbruik.
Da's niet echt wat ik bedoelde. Ik had graag geweten wat de bitrate is van de video-opname zelf. Bovenstaande cijfers zijn immers gewoon de 'minimum-vereisten', een beetje zichzelf indekken ook uiteraard, maar waarbij er geen zicht is op de werkelijke datatransfer. Ook erbij opmerken dat het platform nog jong is, dus vermoedelijk dat (in zoverre het cloud/torrent-verhaal klopt) individuele boxen veel meer staan te transfereren (vooral in upload dan) dan ze later zullen doen eenmaal er meer boxen actief zullen zijn. Dus ik zou graag weten hoeveel het videosignaal echt verbruikt, en hoeveel daar dan in werkelijkheid nog bijkomt door datauitwisseling allerhande. Het zou ook helpen om te begrijpen waarom men later maar 2Mbps als minimum spec opgeeft i.p.v. 4. Als men geen kwaliteitsverlies belooft, kan dat enkel door een andere compressie. Trouwens, met een moderne codec kan je al heel mooie resultaten bekomen met een bitrate van pakweg 1Mbps, dus daarom dat ik graag wat meer inzicht zou hebben.

Nog een opmerking. Er wordt hier vaak over streaming gesproken. Klopt niet helemaal he. Als ik het goed begrijp wordt alles in pakketten binnengehaald (een soort torrentprincipe), en lokaal gebufferd op het opslagmedium (SSD). Da's een belangrijke nuance omdat livestreaming bijzonder gevoelig is aan storingen (jitter bijv.) en vertraging (lag) op het signaal (zoals bijv. Weepeetv), terwijl zo'n bufferprincipe daar geen last van heeft. Anderzijds, zelfde vaststelling als anderen, met zo'n 8GB SSD ga je ook niet ver geraken. Met een goede compressie past daar max. een uur of 8 video op.


Voor de rest stel ik me, zoals anderen blijkbaar, dezelfde vraag rond het zakenmodel, want momenteel houdt dit weinig steek. Er is nauwelijks sprake van recurrente inkomsten, op een kleine commissie op de TVV-gelden na wellicht. Tenzij men, wat de Angelsaksers een 'exit strategy' noemen, op het oog heeft. Maar opnieuw, duidelijke communicatie (het eeuwige probleem) zou al veel helpen. Ik stel me trouwens nog altijd de vraag hoeveel ze nu al verkocht hebben, hier op het forum blijkbaar een paar, maar die 'likes' op hun FB-pagina gaan toch ook niet echt steil omhoog. Ik wens ze het beste toe, maar ik mis momenteel wat vaart in het gebeuren.
Laatst gewijzigd door Gautier op 15 jun 2013, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit is de effectieve bitrate, gemeten met een mikrotik routerboard. Dus geen cijfertjes van de handleiding zeg maar :)
En het is weldegelijk streaming die komt van de amazon cloud.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

PS misschien mierenneukerij, maar WeePeeTV kan je krijgen vanaf 9 euro als student (https://weepee.tv/students).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Als je het zo bekijkt/berekend is 2500 boxen wel doenbaar
En Bhaalu zelf werkt gratis dan... ik bedoel hun personeel, gebouwen, toekomstige ontwikkelingen, bug fixes, marketing, ... ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Uiteraard? Wie wilt er niet gratis meewerken aan dergelijk project?

Alle gekheid op een stokje : ik denk niet dat het aan ons is om hun rekening te maken. Ik begrijp best dat je wat argwanend bent voor hun solvabiliteit maar we zien over een jaartje dan wel weer hoe ver ze staan. Wij kunnen op dit moment enkel gokken hoeveel ze aan amazon cloud betalen, hoeveel euro winst ze maken per verkochte Bhaalu box etc. Of ze nou eigen servers hebben of niet (om maar een voorbeeld te geven) maakt in mijn ogen weinig uit. Van Telenet noch van Belgacom weten we waar hun servers staan en wat de specs zijn, dus waarom moeten we het van hun wel weten? Ik denk dat - vooral als starter in het tv-wereldje - het belangrijker is dat ze zich nu focussen op het product dat ze uitbrengen.

het is al lang duidelijk r2504 dat jij een pak meer technische bagage hebt dan mezelf of het gros van de UB'ers. Ben jij eventueel bereid om zelf zo een bakje voor x dagen in test te hebben en alles uit te pluizen? Ik vermoed dat als je even aanklopt bij Bhaalu dat dit wel mogelijk is. Ik kan alleen maar zeggen dat ik veel connecties zie naar de amazon cloud. Daarmee zeg ik niet dat hun cloud daar staat of iets dergelijks...

Ik stel voor dat we het financiële plan van Bhaalu en andere onzekerheden eens naast ons leerleggen en ons baseren op de feiten die we hebben.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Alle gekheid op een stokje : ik denk niet dat het aan ons is om hun rekening te maken.
Maar als (potentiele) klant wil je wel weten of je investering rendabel is of niet (zeker indien je het bedrag op voorhand moet betalen terwijl je leest dat er "bepaalde" zaken na de zomer nog gaan veranderen)... al is het grote voordeel dat het hier gaat om standaard PC hardware en je in het slechtste geval je nog een HTPC hebt.

Ik heb destijds de opmerking ook gemaakt bij WeePeeTV... maar blijkbaar is het voor bedrijven moeilijk om op een transparante manier te communiceren met hun klanten.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”