DarkV schreef: 12 jan 2024, 22:19
Dan spreek je toch over de zomermaanden... en zelfs dan is het geen algemeen gegeven.
Het is hier nu putje winter hoor en bij SoC 100% en minus 7,9°C een range van 411 km voor 64 kWh netto/67 kWh bruto. Met verwarming op 19°C net eronder. En dat was bij de tot nu toe laagst gemeten buitentemperatuur van deze winter die in 2023 niet eens gehaald werd.
In de zomer (rond 25°C) zit het eerder tegen de 500 km (en de EV is al vier jaar oud).
Maar die details had je eerder in dit topic ook al kunnen lezen.
De accudegradatie op vier jaar en na 68.000 km bedraagt 5% (en bij het laden kijk ik nergens naar dus ook regelmatig laden naar 100%).
Koreaan van oorsprong, dus al zeker geen "premium" merk (al wil dat in EV land niet veel meer zeggen want daar lopen de "gevestigde waarden" idd doorgaans nog achter in efficiëntie).
En de vermoedelijke opvolger, nog maar vier jaar later, heeft een accu van 74 kWh netto/77 kWh bruto en kan, bij een geschikt laadstation, DC al tot drie keer sneller laden. Maar is door o.a. de grotere wielen iets minder efficiënt want dan weer wordt opgevangen door de hogere accu capaciteit. En is nog steeds geen premium merk. Zowat alle Tesla's doen op dat vlak beter.
En laat het nog minder zijn. Dat maakt voor mij persoonlijk niet uit. Ik rij, gelukkig, dagelijks geen 400 km aan een stuk en wanneer ik uitzonderlijk langere afstanden moet doen had ik zelfs bij ICE de gewoonte om de 250 tot 300 km een pauze te nemen. Bij de laatste snellaadtijden moet je je al haasten om na de plaspauze nog een koffie te kunnen verbruiken voordat de auto weer geladen is voor de volgende 250 tot 300 km. Dus hier geen "aanpassing" nodig.
Maar toegegeven, wie op regelmatige basis onafgebroken minstens 800 km wil rijden moet zeker niet voor een BEV kiezen. Die kan en mag dat nog altijd op fossiel doen. Wat wel vreemd is wanneer je overal elders luidop ligt te verkondigen dat we zo vlug mogelijk van het fossiel afmoeten.
Een algemeen gegeven zal het idd niet zijn want dat is doorgaans afhankelijk van de zwaarte van de rechtervoet.
Toegevoegd na 12 minuten 14 seconden:
heist_175 schreef: 12 jan 2024, 20:24
Of misschien rammelen die Tesla's gewoon uit elkaar na een "typische" behandeling als huurwagen?
't Is niet dat Tesla bekend is om de bouwkwaliteit. Niet uit eigen ervaring, maar "van horen zeggen"

.
Daar staat de tijd ook niet stil.
Vanaf de nieuwe Highland serie is dat al veel verbeterd.
Niet dat ik daarin bevooroordeeld ben want om verscheidene andere (subjectieve) redenen verkies ik als BEV nog altijd eerder voor een Koreaan dan voor een Europese of Tesla badge.
En ik rij met salarisauto's waarbij er voorafgaandelijk vrije keuze is tussen zowat alle merken. Heb dus ook geen merk x of y te verdedigen omdat ik dat toevallig zelf kocht en ik dat publiekelijk niet wil afvallen.