Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Volvo valt bij mij dan weer af wegens gebruik van Google (wie wil er nu het OS van een advertentie bedrijf in zijn auto???) en omdat ik ze ook niet zo mooi vind :P Privacy en te weinig vrijheid waren bij Tesla trouwens ook een puntje waar ik mee zat. Ik weet dat alle autofabrikanten ondertussen wel een loopje durven nemen met de privacy, maar sommigen zijn duidelijk erger dan anderen.
De zoektocht gaat m.a.w. door.
Ik denk dat ik mijn betrouwbare Toyota Corolla hybride wel zal overnemen dit jaar en misschien een nieuwe EV als nieuwe salariswagen neem (dan kan mijn vrouw haar oudere Toyota hybride weg doen en kunnen we in de zomer zonder brandstofkosten rijden). Particulier een EV kopen met de 5000€ premie is ook aanlokkelijk, maar dan heb je ook alle risico’s ten koste (wat ik bij een Tesla ook een risico vind).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 3 keer

Google: het is volledig OT maar die privacy discussie trek ik me niets van aan. Het kan me echt niet schelen dat Google weet waar en wanneer ik rijd, waar ik laad en shop, etc. Als commerciële bedrijven daar hun dienstverlening en hun aanbod voor mij persoonlijk mee kunnen verbeteren heb ik daar voordeel aan.
Net zoals ik er geen probleem mee heb dat een supermarkt mijn consumptiepatroon kent. Want op basis daarvan kunnen ze hun gamma, hun voorraden en logistiek goed plannen, zodat ik beter vind wat ik zoek en minder voor lege rekken sta.
Dat is uiteraard ook ongelooflijk belangrijk voor het rendement van zo'n supermarkt en voorkomt voedseloverschotten die weggegooid moeten worden. En een
Klinkt naiëf hé, maar zo werkt het wel.

En Android Auto heeft als voordeel dat het goed werkt en nog updates en nieuwe functies krijgt, (net nog nieuwe aangekondigd op CES) terwijl er bij VW niet eens oplossingen kwamen voor softwareproblemen.
En dan moet je weten dat ik een verknocht Carplay gebruiker was maar dat ik dat dus nu niet meer nodig heb terwijl ik zelf toch een iPhone gebruik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vaganzza schreef: 10 jan 2024, 16:08 Dan de historie over de camera's: ja sensoren zijn veel accurater, zeker qua afstand berekening. Een combinatie van de systemen op een wagen is de way-to-go idd. Ik hoor ook bij carrosseriebedrijven dat vele Tesla gebruikers met hun achterbumper tegen de muur rijden omdat ze de inschatting niet kunnen maken op de camera. Dat snap ik werkelijk niet. Ik zie perfect mijn bumper op de camera tov een muur of ander obstakel. Volgens mij ligt dat echt wel aan de bestuurder ofwel moeten hun camera's een ander beeld geven :P
In één van de testen die ik over dat onderwerp zag (tussen een Tesla en een EV6) was er bij achteruit inrijden idd geen probleem en deden ze het beiden even goed.
Het verschil zat in vooruit inparkeren waar de EV6 een vooruit met vooraanzicht en afstandsgeluid had de Tesla niee en vanaf een korte afstand een dode hoek.
Als ik dan zelf het grootste punt van kritiek kan geven op Tesla: de automatische ruitenwissers. Ik vind die voor geen meter goed werken en is ook de reden waarom ik heel vaak de cruise control niet gebruik, omdat ze dan op automatisch gezet worden. Ook hier gebruikt Tesla de camera vooraan om dit te bepalen, maar een echte regensensor is de enige goede oplossing momenteel.
Dat wist ik niet eens. :thumbs:
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:42, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DaNat
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

DarkV schreef: 08 jan 2024, 22:28 Het ergste is nog dat BMW tegenwoordig steeds een zware 22 kWh kabel meegeeft terwijl de auto maar kan laden aan 11 kWh.
Bij mijn BMW pluh-in hybride is ook standaard een 22Kw kabel geleverd, wanneer ik laad aan een 22Kw lader laad de wagen op 1 fase aan 7.4Kw, wanneer ik laad aan een 11Kw lader laad de wagen op 2 fases, zijnde 2x 3.6Kw
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Appetijt voor de electrische wagen neemt af....

https://www.hln.be/binnenland/de-trend- ... ~a46b8c15/

( nog geen + artikel...)

De trend voorbij: vier op de tien Belgen wil geen elektrische wagen

De appetijt van de Belg voor de elektrische auto neemt af. Zowat 42 procent van de Belgische gezinnen geeft vandaag aan nooit te willen overgaan naar een elektrische of hybride wagen. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek in opdracht van BNP Paribas Fortis bij 2000 Belgen. Vorig jaar ging het nog maar om 35 procent van de bevraagden, al kan het stijgend percentage wel voor een stuk verklaard worden doordat heel wat ‘early adopters’ zich ondertussen een elektrische wagen aangeschaft hebben.
IHB 11-01-24, 15:02 Bron: Belga
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe dat men een bevraging van 2000 personen op een bevolking van 11 miljoen relevant kan vinden is mij ook wel een raadsel …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

En dan is de opdrachtgever ook een bank die een hoofdsponsor is van de fossiele industrie. Wij van wc-eend?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Maakt toch allemaal niet uit?
Dit topic is gericht "Aan de EV rijders....".
Deze hebben hun keuze al gemaakt. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Is het wil geen EV of kan geen EV betalen?

Soit de taksen op de ICE's nemen toe en de wagens zullen op steeds minder plaatsen mogen rijden wat hun nut beperkt. De vraag is dus niet wat men zou willen maar hoe het gaat evolueren. Die mensen kunnen gelukkig terecht bij ons prachtige OV dat volop verbeterd wordt... door het stevig kapot te besparen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als de vraag was: Ben jij van plan tussen dit en 2030 een electrische wagen te kopen? En je kan enkel JA of NEEN aanklikken.

Dan gaan er inderdaad veel mensen NEEN aanvinken (ik ook). Als ik kijk hoeveel mensen op het werk die grotendeels in de stad leven, geen behoefte meer hebben aan een eigen wagen. Of mensen die zoals ik zakelijk kunnen leasen zie ik mezelf niet direct nog een nieuwe wagen kopen voor het netto geld dat ik moet inleveren kan ik geen nieuwe wagen kopen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dure wagens zullen tweedehands ook duurder zijn logischerwijze. De verhoging van de prijs blijft dus voor wie geen bedrijfswagen heeft. De verhoging van de lasten op ICE's worden gewoon even doorgeschoven, de kosten komen er toch zij het na de verkiezingen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Eerder vandaag gelezen: Hertz ruilt 20.000 elektrische voertuigen terug in voor benzinevoertuigen, vooral omwille van de confrontatie met hogere reparatiekosten en een snellere waardevermindering van EV’s.
In Nederland heeft Tesla de prijs van een nieuwe Model Y verlaagd met zo’n €5000 naar €44.990. Daarmee is een nieuwe Tesla momenteel goedkoper dan een tweedehands. Dat zorgt voor grote problemen bij tweedehands- en leasebedrijven.
Autoblog.nl gaat er ook dieper op in (artikel van november 2023): Nieuwe Tesla inmiddels goedkoper dan tweedehands (wel toegespitst op Nederland).
Computer(k)nul
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Rental giant Hertz dumps EVs, including Teslas, for gas cars

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-01-11/
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ivob schreef: 11 jan 2024, 21:13 Bijkomend voordeel, in tegenstelling tot veel ICE zonder e-kachel - was dat door de WP na 700 meter de verwarming al volop warme lucht naar binnen joeg en het voor de eerste km aangenaam warm werd (richtgetal 19°C). En dit met een extra verbruik van 2 tot 0.9 kW. En dan viel de range "terug" naar een ruime 387 km.
Vanmorgen met de ice gereden.
Het was er 18 graden binnenin toen ik de motor startte. De zetelverwarming deed direct zijn job volle bak.
Na twee kilometer de kachel aangezet tot lekker warme 22 graden, niks richtgetal 19.
De range viel opeens terug met nul kilometer.
Je kan nog 830 km rijden wist de boordcomputer te vertellen… :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:43, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het lijkt wel een clickbait titel, maar het is echt:
België heeft vorig jaar een enorme sprong voorwaarts gezet in de elektrificatie van het wagenpark. De snelheid verrast de autobranche én de wetgevers.

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/opm ... 0dVkZECURs
Laatst gewijzigd door R2D2 12 jan 2024, 15:05, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 jan 2024, 12:58 Het punt was dat men in echte winterse omstandigheden met een kwalitatieve EV duidelijk meer dan 100 km kan afleggen zonder bij te laden.
Deze quote zegt eigenlijk alles.

Overgestapt op een EV salariswagen omdat de werkgever anders geen subsidie krijgt.

En dan fier als ne gieter aantonen dat je in de winter meer dan 100 km kan rijden met den EV. Ne kwalitatieve welteverstaan, met nen andere lukt dat dan niet of wat?

Als je 10 jaar terug iemand ging vertellen dat je in de toekomst dolgelukkig zou rondlopen omdat je auto 100km aan 1 stuk kan rijden in de winter, dan hadden ze je rechtstreeks met de dwangbuis naar het zothuis gevoerd. En Terecht… :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:44, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 jan 2024, 14:09 net dat die 100 km al lang achterhaald zijn en heden in het beste geval een non argument.
Ge kunt niet in de ene post joepiejee roepen dat uwen EV meer dan 100km kan rijden in de winter en dan in de volgende post dit afdoen als non argument he ivo… :lol:
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

johan.devos schreef: 12 jan 2024, 12:23 Rental giant Hertz dumps EVs, including Teslas, for gas cars

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-01-11/
Hertz zal zeker zijn redenen hebben en feiten zijn feiten.
Maar Reuters is niet meer geloofwaardig als objectieve nieuwbron tegenover Tesla.
Net zoals ook Business Insider gekend staat als biased.

En dichter bij huis moeten we niet ver zoeken, de flutartikels die de stal van het HLN uit z'n mouw schudt over Tesla zijn ook wel gekend.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Nu, als je dat artikel leest gaat het vnl over hogere reparatiekosten wegens ongevallen en schade. Ik heb den indruk dat er dus veel volk gedacht heeft "nekeer zien hoe snel deze tesla wel echt kan accelereren" en vervolgens ondervond dat dit "te snel om te besturen" was.

Ik heb bewust voor de "traagste" EV uit de mogelijkheden gegaan om te voorkomen dat het verschil tussen onze 2e wagen en de EV echt wel extreem wordt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Net als elke andere auto doet een Tesla, of eender welke BEV, uiteraard alleen wat de bestuurder ervan verlangt.
Je kan dus best een Tesla, of eender welke BEV, besturen wanneer je de controle over jezelf kan bewaren. Dan volgt de auto vanzelf. :-)

Benieuwd wat de uitslag van de vraag:
Block schreef: 12 jan 2024, 10:52 Als de vraag was: Ben jij van plan tussen dit en 2030 een electrische wagen te kopen? En je kan enkel JA of NEEN aanklikken.
zou zijn geweest indien men ze formuleerde als: "Ben jij van plan tussen dit en 2030 een electrische wagen te kopen indien deze niet meer dan 20.000 € zou kosten? En je kan enkel JA of NEEN aanklikken".
of
"Ben jij van plan tussen dit en 2030 een electrische wagen te rijden indien deze voor jou beschikbaar zou zijn in de carpolicy van je werkgever? En je kan enkel JA of NEEN aanklikken".

Zoals iedereen weet kan je bij zo'n bevragingen door de wijze van beperkende vraagstelling de gewenste uitslag heel goed sturen.

Het heeft, buiten het verzamelen van de broodnodige clickbaits, uiteraard weinig zin om op dit ogenblik zo'n bepekrte vraag voor te leggen met bovendien een horizon van zeven jaar in een omgeving die jaar na jaar wijzigt.

Tien jaar geleden had je nauwelijks range in een BEV, vond je nauwelijks openbare laadpunten laat staan een thuislaadpunt, duurde laden uren en was de batterijdegradatie bedroeven.
Nu, zonder zelfs uitontwikkeld te zijn, integendeel, is een range tussen de 400 en 500 km een normaal gegeven voor een lagere prijs dan tien jaar geleden, groeien de openbare laadpunten aan, zie je thuislaadpunten steeds meer opduiken in het straatbeeld, gaat de oplaadtechnologie met rasse schreden vooruit en is er van bettzrijdegradatie nog maar nauwelijks sprake. Alleen de verkoopprijs moet nog gevoelig naar beneden. Maar met de hete adem van Chinese goedkopere EV's in de nek is dat ook nog maar een kwestie van tijd. Toch wanneer men zich niet achter protectionistische maatregelen wil blijven wegsteken.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 2 keer

Of misschien rammelen die Tesla's gewoon uit elkaar na een "typische" behandeling als huurwagen?
't Is niet dat Tesla bekend is om de bouwkwaliteit. Niet uit eigen ervaring, maar "van horen zeggen" :).

En zonder anekdotiek:
https://www.jdpower.com/business/press- ... y-studyvds
Afbeelding
^ Tesla does not allow J.D. Power access to owner information in the states where that permission is required by law
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Je moet zelfs niet naar de US om te lezen dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van Tesla's niet dat is...

https://www.autoevolution.com/news/tesl ... 24595.html
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

ivob schreef: 12 jan 2024, 18:15 Nu, zonder zelfs uitontwikkeld te zijn, integendeel, is een range tussen de 400 en 500 km een normaal gegeven
Dan spreek je toch over de zomermaanden... en zelfs dan is het geen algemeen gegeven.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Range op m'n Kona Electric (64kWh batterij)

Zomer: 500km
Winter: 400km.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 12 jan 2024, 22:19 Dan spreek je toch over de zomermaanden... en zelfs dan is het geen algemeen gegeven.
Het is hier nu putje winter hoor en bij SoC 100% en minus 7,9°C een range van 411 km voor 64 kWh netto/67 kWh bruto. Met verwarming op 19°C net eronder. En dat was bij de tot nu toe laagst gemeten buitentemperatuur van deze winter die in 2023 niet eens gehaald werd.
In de zomer (rond 25°C) zit het eerder tegen de 500 km (en de EV is al vier jaar oud).
Maar die details had je eerder in dit topic ook al kunnen lezen.
De accudegradatie op vier jaar en na 68.000 km bedraagt 5% (en bij het laden kijk ik nergens naar dus ook regelmatig laden naar 100%).
Koreaan van oorsprong, dus al zeker geen "premium" merk (al wil dat in EV land niet veel meer zeggen want daar lopen de "gevestigde waarden" idd doorgaans nog achter in efficiëntie).
En de vermoedelijke opvolger, nog maar vier jaar later, heeft een accu van 74 kWh netto/77 kWh bruto en kan, bij een geschikt laadstation, DC al tot drie keer sneller laden. Maar is door o.a. de grotere wielen iets minder efficiënt want dan weer wordt opgevangen door de hogere accu capaciteit. En is nog steeds geen premium merk. Zowat alle Tesla's doen op dat vlak beter.

En laat het nog minder zijn. Dat maakt voor mij persoonlijk niet uit. Ik rij, gelukkig, dagelijks geen 400 km aan een stuk en wanneer ik uitzonderlijk langere afstanden moet doen had ik zelfs bij ICE de gewoonte om de 250 tot 300 km een pauze te nemen. Bij de laatste snellaadtijden moet je je al haasten om na de plaspauze nog een koffie te kunnen verbruiken voordat de auto weer geladen is voor de volgende 250 tot 300 km. Dus hier geen "aanpassing" nodig.
Maar toegegeven, wie op regelmatige basis onafgebroken minstens 800 km wil rijden moet zeker niet voor een BEV kiezen. Die kan en mag dat nog altijd op fossiel doen. Wat wel vreemd is wanneer je overal elders luidop ligt te verkondigen dat we zo vlug mogelijk van het fossiel afmoeten. :roll:

Een algemeen gegeven zal het idd niet zijn want dat is doorgaans afhankelijk van de zwaarte van de rechtervoet.

Toegevoegd na 12 minuten 14 seconden:
heist_175 schreef: 12 jan 2024, 20:24 Of misschien rammelen die Tesla's gewoon uit elkaar na een "typische" behandeling als huurwagen?
't Is niet dat Tesla bekend is om de bouwkwaliteit. Niet uit eigen ervaring, maar "van horen zeggen" :).
Daar staat de tijd ook niet stil.
Vanaf de nieuwe Highland serie is dat al veel verbeterd.
Niet dat ik daarin bevooroordeeld ben want om verscheidene andere (subjectieve) redenen verkies ik als BEV nog altijd eerder voor een Koreaan dan voor een Europese of Tesla badge.
En ik rij met salarisauto's waarbij er voorafgaandelijk vrije keuze is tussen zowat alle merken. Heb dus ook geen merk x of y te verdedigen omdat ik dat toevallig zelf kocht en ik dat publiekelijk niet wil afvallen.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

ivob schreef: 13 jan 2024, 00:33 Toegevoegd na 12 minuten 14 seconden:
heist_175 schreef: 12 jan 2024, 20:24 Of misschien rammelen die Tesla's gewoon uit elkaar na een "typische" behandeling als huurwagen?
Daar staat de tijd ook niet stil.
Vanaf de nieuwe Highland serie is dat al veel verbeterd.
Tesla's in bepaalde Amerikaanse fabrieken en de Shangai fabriek waren inderdaad bij de eerste producties van de modellen niet zo helemaal tot in de puntjes afgewerkt. Vanaf de productie van de Y in Berlijn heb ik hierover niets meer gezien dat er zwaar fout gaat. Laat nu alle EU Y wagens in Berlijn gebouwd zijn nu.
ivob schreef: 13 jan 2024, 00:33 Niet dat ik daarin bevooroordeeld ben want om verscheidene andere (subjectieve) redenen verkies ik als BEV nog altijd eerder voor een Koreaan dan voor een Europese of Tesla badge.
Klopt ik moet ook van de vele klassieke EU merken niet veel meer weten en de Koreaan of Japanner zou ik wel overwegen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
duizend
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 12 jan 2024, 22:32 Range op m'n Kona Electric (64kWh batterij)

Zomer: 500km
Winter: 400km.
Op de site van huyndai spreekt men van up to 484 km
Op de real test sites van 275 tot 580 km
Deze 275 range is dan met heating tot 19 graden, iedereen die ik ken zet de heating hoger dan 21.
En max 110 op de snelweg, iedereen die ik ken rijdt daar 120.
De 580 km is dan in de zomer, in de stad en zonder airco op.

Dus ja als je de EV gebruikt voor afstanden en verplaatsingen die je normaal met een (elektrische) fiets doet en je blijft van de airco en de heating af dan klopt de stelling.

Maar met EV is het altijd zo, je moet er steeds een uitvlucht bijzetten om aan te tonen dat er geen nadelen zijn: 19 graden is warm genoeg, om de 250 km ga ik toch pissen en een koffie of drie drinken, als je 110 rijdt op de snelweg verlies je maar een paar minuutjes.

En steeds kom je terug (enkele uitzonderingen nagelaten) op hetzelfde uitgangspunt “ik moest nen EV pakken van de werkgever”

Mijn volgende wagen, hopelijk pas over een 5 tal jaar zal ook een EV zijn, maar ik ben niet blind voor de huidige nadelen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Temperatuur is altijd persoonlijk, maar als ik de temperatuur op 21° of meer zet dan heb ik direct autozieken in de auto zitten. Da's veel te warm en wagenziekte kan je vooral tegen gaan door warmte tegen te gaan en de baan te volgen. Bij mij staat de temperatuur meestal op 19,5 + zetel- en stuurverwarming. Da's voor mij (en het gezin) meer dan aangenaam.

Wat betreft de range: ik zit in de zomer met redelijk wat autosnelweg (120km/u) aan een 15 kWh/100 km. Dezer dagen eenzelfde rit zit ik aan een 18 kWh/100km verbruik. Natuurlijk wat meer, maar mijn diesel verbruikte ook meer in de winter. Dus ik ben eigenlijk nog verrast dat het verschil nog zo beperkt is. De horror verhalen van EV's met verbruik in de winter zijn vooral diegene zonder warmtepomp.
duizend schreef: 13 jan 2024, 09:21 Mijn volgende wagen, hopelijk pas over een 5 tal jaar zal ook een EV zijn, maar ik ben niet blind voor de huidige nadelen.
Dat was ook mijn gedacht, maar het is even wat anders gelopen dit jaar........

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Voor de haters … zelfs al reed mijn BEV maar max 250km op 1 lading, dan nog was dit voldoende voor mij. Dat men de ‘range’ als een nadeel bekijkt is enkel voor zij die grote afstanden moeten doen. Mijn woon/werk verkeer is 58km enkel (kantoor) tot 103km (enkel) verste klant in .BE … dus ja, ik rijd 120/130, airco aan op,20/21, stoelverwarming en niet in ecopro … ik heb op 3 jaar tijd al 5x moeten stoppen aan een laad station. Dus ja, zever maar op, voor mij is die EV met zijn 300pk nog altijd leuker om mee te rijden dan de ‘fiscaal’ afgeknepen standaard 2.0 diesel met max 184pk … EN hij kost me nog eens een pak minder in verbruik en onderhoud :-)
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

De range van +400km in de winter moet je inderdaad met een korrel zout nemen. Dat is niet objectief te beoordelen. Iedereen rijdt anders, heeft een auto met een andere efficiëntie. Met mijn id5 heb ik op 100% momenteel een rijbereik van 303 km, verwarming op 21gr.

Ik rij elk jaar aan een stuk naar de Alpen. Altijd met een diesel. Dit jaar de eerste keer met een EV, ook ‘‘s nachts en ook zonder overnachting. De rit duurde inderdaad een uur of 2 langer, maar ik was relaxter en frisser dan toen met de diesel.

Ik zou mijn ev toch niet meer inruilen voor een diesel.
Zou ik op dit moment EV uit eigen zak betalen, waarschijnlijk ook niet.
Maar ben wel zeer tevreden van deze EV.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 13 jan 2024, 09:12 Klopt ik moet ook van de vele klassieke EU merken niet veel meer weten en de Koreaan of Japanner zou ik wel overwegen.
Welke Japanner zou je dan overwegen?
Want als er iets is waar Japanse autobouwers de boot gemist hebben is het wel een BEV.
Wacht nog altijd op hun eerste betaalbare en praktisch bruikbare FCEV.

En inderdaad, het grootste "nadeel" aan een BEV (en dat is idd subjectief) is voor mij dat wanneer je het eenmaal gewoon bent nooit meer terug wil naar een ICE. De nadelen van een ICE wegen niet op tegen de vele voordelen van een BEV.
En de TCO, die idd doorgaans in het voordeel van de ICE zijn, spelen dan, bij een salarisauto, niet eens een rol. Het is dus puur een vergelijking op basis van de techniek en uiteraard beschikbare persoonlijke voordelen (zoals niet gebonden zijn aan dagelijks honderden km te moeten afmalen, op het werk en thuis kunnen laden, niet moeten instaan voor de privé financiering, .....). Maar had ik die laatste persoonlijke voordelen niet reed ik ook niet meer in een persoonlijke ICE.
Laatst gewijzigd door ivob 13 jan 2024, 10:43, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik sprak in het algemeen, niet specifiek over BEV of EV. Maar Toyota is ook altijd wel iets waar ik naar zou kijken. Alleen zijn ze nogal duur voor wat je krijgt. Daarbij zit je bij Kia en Hyundai beter.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ok, maar dit topic gaat wel specifiek over EV's.
En Toyota zet daarbij in op FCEV (tot de overheid hen dwong met medewerking van derden vlug een BEV op de markt te brengen om de totale ondergang nog trachten te voorkomen, dat model zou ik dus al zeker niet verkiezen) en dat kan je nog altijd niet in de praktijk gebruiken om over de aankoopprijs en zeer beperkte keuze nog maar te zwijgen.
Wil je een BEV met een range van 400 km in de winter (en bij zeldzame extreme koude ergens rond de 380 km, gecombineerd met een zware voet ergens rond de 300 km) dan kan je KIA en Hyundai ook niet meer echt "goedkoop" noemen. Dan zit je ook al snel over de 40K en met wat uitrusting snel richting 50 tot over de 60K.
"Goedkoop" zal dan van de Chinezen moeten komen of toegevingen doen op accu-inhoud en dan idd een lagere range.

Gisterenavond voor de eerste keer aan een openbare laadpaal van "Proximus fiber" gestaan. Wist niet eens dat Proximus ook laadpalen in beheer had noch wat fiber daarmee te maken heeft. Niet dat het echt moest maar het was de enige parkeerplek die nog vrij was. Nog een klein voordeel van het rijden met een EV (zolang het nog duurt). :-D
Sol Invictus!
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Mijn specifieke ervaring.

* Wagen is een leasing. EV was een keuze, voornamelijk uit nieuwsgierigheid. Benzine/diesel kon ook nog (weliswaar meerkost)
* Ivm range had ik op voorhand gekozen voor een grotere batterij, specifiek omdat je wel wat meer tijd kwijt bent aan het laden. Is dit een probleem in mijn geval? Absoluut niet - het aantal keer dat ik range anxiety gehad heb is 1x geweest ;) en ik rij nu sinds mei rond met deze wagen.

Ik heb expliciet een "kleinere" (wat is klein ... ) en minder dure (...) EV gekozen omdat een wagen niks doet behalve me van A naar B brengen op een veilige en comfortabele manier. Geen nood aan een bepaald merk (behalve een harde afkeer van merken), geen kinderen en ben geen bouwpromotor Afbeelding

Rijden is aan de snelheid limiet, met verwarming aan, stuur verwarming en zetelverwarming indien nodig ;)

Laden doe ik wanneer ik kan - boodschappen, muziekles, aan het werk voor die paar dagen

Het rijden met een EV is gewoon een andere ervaring. Terwijl het ding een pak meer PK's heeft dan mijn vorige (Prius), voel ik absoluut de nood niet om die te gebruiken en is de rijervaring gewoon een stuk rustiger. Minder (motor)lawaai, traploos versnellen, gewoon een zeer fijne rijervaring.

Ieder moet kiezen wat voor zich het beste past - zowel naar budget, range (wat tegenwoordig heeeel goed meevalt), ruimte in de wagen, ... voor mij werkt deze perfect.

Heb ik me moeten aanpassen? Een klein beetje - ik kijk nu op voorhand als ik ergens nieuw naartoe ga even of er ergens een laadpaal in de buurt is.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Woensdag een hele dag de KiA EV9 gaan testrijden in een ritje naar Luxemburg heen en weer. Wou testen of de afstand 300 km overbrugbaar was aan mijn gewone rijervaring.

Helaas was dat dus niet ondanks de WLTP van 505 km.

Reed in België aan 125 km op de autosnelweg. Luxemburg aan 133. M.a.w. de Max niet flits-snelheid.

Moest dus 1 keer tanken onderweg. Helaas de fout gemaakt om de auto niet te volgen en te gaan tanken aan Total Walhin. Na 30 minuten amper 15% batterij gerecupereerd. Op de terugweg net voor Brussel op snellader carpoolparking op 20 minuten 60% erbij.

Was zeer leuk om mee te rijden. Maar toch wel heel groot. En vooral het psychologisch van geen 300km op 1 lading te kunnen doen.

Maar dus wat deed ik verkeerd? Ja ik had 110 kunnen rijden en wellicht sneller aankomen. Maar dat is toch te traag voor mij en concentratie zwakt dan helemaal af.

En zijn er andere auto’s die op autosnelweg zuiniger zijn. Want gevoel was super.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

De KIA EV9 is dan ook een niet bepaald zuinige EV :)
213 Wh/km https://ev-database.org/car/1834/Kia-EV9-998-kWh-RWD

Bij een KIA EV6 is dat 177
Renault Megane E-Tech = 154
BMW i4 eDrive35 = 156

Misschien eens kijken naar een Ford Mach-E ER, die doet 190Wh/km
https://ev-database.org/car/2035/Ford-M ... h-E-ER-RWD
Highway - Cold Weather * 345 km
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

mgo72 schreef: 13 jan 2024, 13:44 Woensdag een hele dag de KiA EV9 gaan testrijden in een ritje naar Luxemburg heen en weer. Wou testen of de afstand 300 km overbrugbaar was aan mijn gewone rijervaring.

Helaas was dat dus niet ondanks de WLTP van 505 km.

Reed in België aan 125 km op de autosnelweg. Luxemburg aan 133. M.a.w. de Max niet flits-snelheid.
Over een 'bakbeest' gesproken :-) En woensdag was het dan ook nog eens bitterkoud (-7) wat de range al zeker niet goed doet inderdaad. Dan ga je aan die snelheden met zulke wagen inderdaad geen 300km halen. En ja, dat is nog een zwakte van de EV dat zwaarte van de auto én de koude, de range compleet onderuit haalt.

Als je dus regelmatig naar Luxemburg moet, dan is de EV9 niet de auto die je zoekt :-) Met mijn iX3 kan dat bvb ook niet aan die snelheden en koude temperaturen, maar ik rijd niet regelmatig naar luxemburg :-)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”