Aan de EV rijders ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Apps die ik gebruik in volgorde van frequentie ABRP, ChargeFinder, Pump, Tesla, ChargeMap, ChargingTime (bepaalde apps alleen op iOS beschikbaar, weet alleen niet meer welke)honda4life schreef: 08 jan 2024, 07:22 Sinds vrijdag m'n Volvo XC40 na 14 maanden!
Wat vinden jullie goede apps / tips voor het laden?
Ik heb laadpassen van BlueCorner (Blink) en DKV.
Hoe gaan jullie om met die lompe kabel van 6 meter zonder vol lussen te komen... Ik heb al het gevoel beter een kabel van 2 meter bij te kopen.
Gezellig is dat ook niet als het regent en je de natte/vuile abel moet opruimen.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ok, wat met zo'n parkeerplaats voor autodelen?
Daar mag ik niet op parkeren... Maar mag ik wel m'n laadkabel er in steken? Deze is toch 6 meter en kan gerust een andere EV passeren en reglementair parkeren.
De gedeelde auto kan zo wel niet opladen
Daar mag ik niet op parkeren... Maar mag ik wel m'n laadkabel er in steken? Deze is toch 6 meter en kan gerust een andere EV passeren en reglementair parkeren.
De gedeelde auto kan zo wel niet opladen

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 31 keer
Wat het "standaard verbruik" ook veel minder relevant maakt dan bij een ICE auto is de invloed van de rijstijl op je verbruik. In de meeste bedrijven zijn de extra performante "sport" modellen uitgesloten en kan een sportieve chauffeur zijn verbruik bij een ICE auto wel 20-30% hoger krijgen dan een "normale?" chauffeur maar dat is het dan ook.boran_blok schreef: 06 jan 2024, 18:25 Het wordt wel vermeld hoor, maar je moet er wat naar zoeken.
Het zou idd beter zijn als dat net zoals het benzine verbruik altijd vermeld wordt. Want een auto met een tank van 60L is niet dubbel zo goed als een van 30L gegeven hetzelfde verbruik en dat zien we nu wel bij EV's idd met die focus op rijbereik.
Een 20Kwh/100Km wagen is toch een pak minder zuinig bvb dan een 15Kwh/100Km wagen.
Bij een EV is het héél wat makkelijker om je rijbereik te halveren door altijd te laten zien hoe snel je kan optrekken en hoe "vinnig" je auto wel is... Ik verbruik gemiddeld zo'n 35% batterij voor mijn woon-werk trip van 165Km (Tesla Model Y long range) een collega die ongeveer even ver moet rijden heeft daar elke keer 65-70% voor nodig. Het verschil tussen "Chill" mode & "Standard" + rijstijl...
Dat soort verschillen maakt het nut van verbruikcijfers vanuit de fabrikant minder relevant.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Dan kan je dat ook zeggen over het WLTP bereik. (en over de theoretische verbruikscijfers van ICE)
Maar het doel van het normeren is net dat je kan vergelijken. En wellicht kan je het verbruikscijfer afleiden van WLTPbereik icm batterij-capaciteit maar het zou de duidelijkheid ten goede komen als men dat genormeerd zou publiceren.
Maar het doel van het normeren is net dat je kan vergelijken. En wellicht kan je het verbruikscijfer afleiden van WLTPbereik icm batterij-capaciteit maar het zou de duidelijkheid ten goede komen als men dat genormeerd zou publiceren.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Meestal zijn die plaatsen duidelijk afgebakend en kan je er niet zomaar in de buurt van staan, misschien wel om die reden? Het lijkt me ook niet wenselijk dat er overal kabels van meerdere meters rondslingeren.honda4life schreef: 08 jan 2024, 17:55 Ok, wat met zo'n parkeerplaats voor autodelen?
De gedeelde auto kan zo wel niet opladen![]()
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het ergste is nog dat BMW tegenwoordig steeds een zware 22 kWh kabel meegeeft terwijl de auto maar kan laden aan 11 kWh.honda4life schreef: 08 jan 2024, 07:22 Hoe gaan jullie om met die lompe kabel van 6 meter zonder vol lussen te komen... Ik heb al het gevoel beter een kabel van 2 meter bij te kopen.
Gezellig is dat ook niet als het regent en je de natte/vuile abel moet opruimen.
-
- Elite Poster
Zo'n tas lijkt me niet echt handig want dan moet je hem zeker netjes oprollen en zijn je handen vuil bij slecht weer.
Spijtig dat niet elke laadpaal voorzien is van een kabel zoals bij snelladers.
Spijtig dat niet elke laadpaal voorzien is van een kabel zoals bij snelladers.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Ik gebruik zo'n tas (meegeleverd met de kabel die bij mijn Kona zit), en eerlijk: de kabel oprollen (wegens zeer stug) is vervelender dan het in dat tasje proppen 

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Je hebt een 32A (dus 22kW) kabel nodig om monofasig aan 7,4 kW te laden. In Frankrijk kom je bv nogal wat van die monofasige laadpunten tegen. Met een 11kW kabel laad je dan maar aan 3,7 kW.DarkV schreef: 08 jan 2024, 22:28 Het ergste is nog dat BMW tegenwoordig steeds een zware 22 kWh kabel meegeeft terwijl de auto maar kan laden aan 11 kWh.
Bij mijn auto was een 11kW kabel bijgeleverd en ik heb om bovenstaande reden speciaal nog een kabel bijgekocht.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
- Recent bedankt: 1 keer
MY2024?honda4life schreef: 08 jan 2024, 07:22 Sinds vrijdag m'n Volvo XC40 na 14 maanden!
Wat vinden jullie goede apps / tips voor het laden?
Ik heb laadpassen van BlueCorner (Blink) en DKV.
Hoe gaan jullie om met die lompe kabel van 6 meter zonder vol lussen te komen... Ik heb al het gevoel beter een kabel van 2 meter bij te kopen.
Ik moet wachten tot 22/3 en dan zal het 11 maanden geduurd hebben.
Keep us (ME

Qua kabel was ik ook al aan het nadenken gegaan, vaak in Brussel centrum... Ik denk zo'n krulsnoerding te gaan aanschaffen: https://evplug.eu/collections/laadkabel ... pe=Spiraal
EDIT:
https://www.cablesoolutions.shop/nl/kabel-hanger.html
Seriously overpriced, maar geen slecht idee.
Code: Selecteer alles
warmt 3D printer alvast op
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Is er al meer informatie over de ‘premie’ voor particulieren? Hoe gaan ze omgaan met een mogelijk grote vraag? Is het echt tot de jaarbudget pot leeg is en de rest heeft niets?
Dit omdat ik toch aan het twijfelen ben eventueel een EV zelf aan te kopen en dan is die premie toch wel doorslaggevend. Aan een loterij of premie race meedoen, daar heb ik geen zin in. Als je er naast valt is het geen 5000€ terug in je zak
Dit omdat ik toch aan het twijfelen ben eventueel een EV zelf aan te kopen en dan is die premie toch wel doorslaggevend. Aan een loterij of premie race meedoen, daar heb ik geen zin in. Als je er naast valt is het geen 5000€ terug in je zak

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Laatst gewijzigd door ivob 09 jan 2024, 16:49, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Als je niet weet wanneer je juist moet aanmelden omdat het nu nog niet eens kan, dan zullen er genoeg anderen zijn die het eerder dan jou zullen weten hoe het wél kan. Die pot van 20 miljoen is binnen de kortste keren leeg...
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Zeker wanneer je weet dat ook bedrijven naar de premie mogen meedingen die wel kunnen putten uit eigen stock (bv. d'Ieteren).
En de RvS, niet de beste vriend van de Vlaamse overheid wanneer het op hun doorgaans halfslachtig wetgevende werk aankomt, kan nog altijd een streepje door menige rekening trekken.
Wie een gokje wil wagen en zijn kansen zo hoog mogelijk wil houden leest en volgt dus beter dagelijks de voormelde link van de Vlaamse overheid en het Staatsblad (om de beslissing van de RvS zo snel mogelijk en zo nauwkeurig mogelijk te kennen.
En de RvS, niet de beste vriend van de Vlaamse overheid wanneer het op hun doorgaans halfslachtig wetgevende werk aankomt, kan nog altijd een streepje door menige rekening trekken.

Wie een gokje wil wagen en zijn kansen zo hoog mogelijk wil houden leest en volgt dus beter dagelijks de voormelde link van de Vlaamse overheid en het Staatsblad (om de beslissing van de RvS zo snel mogelijk en zo nauwkeurig mogelijk te kennen.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Tja, als dat waar is dan weten we hoe het zal lopen. Liberalen zijn tegen subsidies maar als ze er (bevriende) bedrijven kunnen mee helpen zijn ze zeer gul (remember de zonnepanelen?).ivob schreef: 09 jan 2024, 16:40 Zeker wanneer je weet dat ook bedrijven naar de premie mogen meedingen die wel kunnen putten uit eigen stock (bv. d'Ieteren).
- NuKeM
- Administrator
Klopt, die had ik ook al gevonden, maar bevat geen informatie naar engagement van de politiek (in zoverre je daarop kan rekenen). Ik vroeg mij af er daarnaast politiek nog discussie was en of er misschien nog veranderingen mogelijk zijn.
Het is inderdaad spijtig dat bv. ook deelwagen bedrijven hieraan mee kunnen doen, dat opent mogelijk grote/snelle deuren en is grootschaliger (tenzij ze ook maar één wagen per bedrijf mogen indienen voor de premie

-
- Elite Poster
Het ontwerp is reeds ingediend bij de RvS.
Ze kunnen dat dus niet meer wijzigen of ze moeten de procedure herbeginnen (en ze geraken nu al niet tijdig rond).
Het zal van het arrest de RvS afhangen of het ontwerp zonder bijsturingen/opmerkingen/verwerpingen zal gepubliceerd worden.
Het enige politieke engagement, mijn mening, was dat het leuk stond in de septemberverklaring om even te scoren bij de beter bemiddelde middenklasse waarvoor deze coalitie doorgaans rijdt.
En dan maar hopen dat dit vlak voor de effectieve verkiezingen alsnog niet verkeerd uitdraait en er meer mensen zich bekocht gaan voelen dan bevoordeeld.
Ze kunnen dat dus niet meer wijzigen of ze moeten de procedure herbeginnen (en ze geraken nu al niet tijdig rond).
Het zal van het arrest de RvS afhangen of het ontwerp zonder bijsturingen/opmerkingen/verwerpingen zal gepubliceerd worden.
Het enige politieke engagement, mijn mening, was dat het leuk stond in de septemberverklaring om even te scoren bij de beter bemiddelde middenklasse waarvoor deze coalitie doorgaans rijdt.
En dan maar hopen dat dit vlak voor de effectieve verkiezingen alsnog niet verkeerd uitdraait en er meer mensen zich bekocht gaan voelen dan bevoordeeld.

Sol Invictus!
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Yes, ik had MY2023 besteld, maar wegens lange levering een upgrade naar 24 gehad.serialchiller schreef: 09 jan 2024, 16:07 MY2024?
Ik moet wachten tot 22/3 en dan zal het 11 maanden geduurd hebben.
Keep us (ME) posted over je eerste maanden please!
Qua kabel was ik ook al aan het nadenken gegaan, vaak in Brussel centrum... Ik denk zo'n krulsnoerding te gaan aanschaffen: https://evplug.eu/collections/laadkabel ... pe=Spiraal
EDIT:
https://www.cablesoolutions.shop/nl/kabel-hanger.html
Seriously overpriced, maar geen slecht idee.Code: Selecteer alles
warmt 3D printer alvast op
Op zich wel zeer tevreden, toch had ik meer verwacht van de Android integratie, dat valt een beetje tegen.
Alsook is de app erg beperkt in functionaliteit.
Of bediening nu bewust eenvoud is, of niet mee kunnen met andere merken laat ik nog even in het midden.
Is een melding bij een volledig opgeladen batterij nu al te veel gevraagd?
Hopelijk wordt deze functionaliteit nog iets verder doorontwikkeld.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Ik moet toegeven, was ik nu op zoek naar een nieuwe auto, puur op de prijs alleen had ik die model y genomen. Mijn iX3 is/was gemakkelijk 30k duurder, maar het kwaliteitsverschil is echt niet zo hoog dat dat 30k rechtvaardigt. En als jarenlange bmw rijder doet dat zelfs pijn om te typen 

- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
12 jaar Lexus-rijder hier, en nu één jaar op Model Y. De Model Y is wat minder verfijnd in het interieur, maar voor de rest is er helemaal niets op aan te merken. Misschien had ik de vering wat zachter gewild, maar dat is het dan ook. En ik betaalde ook 25k minder dan had ik mijn Lexus vervangen door z'n nieuwe versie, en dan nog als PHEV.Sasuke schreef: 09 jan 2024, 19:27 Ik moet toegeven, was ik nu op zoek naar een nieuwe auto, puur op de prijs alleen had ik die model y genomen. Mijn iX3 is/was gemakkelijk 30k duurder, maar het kwaliteitsverschil is echt niet zo hoog dat dat 30k rechtvaardigt. En als jarenlange bmw rijder doet dat zelfs pijn om te typen![]()
-
- Elite Poster
Het kiezen van een auto is een redelijk subjectief (persoonlijk) iets.
Dat is voor mij ook niet vreemd al probeer ik het zo objectief mogelijk te benaderen en na het doorlopen van de objectieve criteria subjectief een keuze te maken op de "overblijvers".
Dat is voor mij ook niet vreemd al probeer ik het zo objectief mogelijk te benaderen en na het doorlopen van de objectieve criteria subjectief een keuze te maken op de "overblijvers".
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:46, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Bedankt: 253 keer
Wat betreft het "knopjes-nood-hebberij" wat je in een Tesla niet hebt: ik moest daar ook eerst aan wennen (en rij nu een dik half jaar met een Y rond). Echter zijn de meest gebruikte zaken (zoals bv de climate control) direct met 1 druk aanklikbaar op het scherm. De ruitenwissers kan je bv ook volledig vanaf het stuur bedienen om de snelheid in te stellen. Dat vraagt in het begin ff doortastendheid, maar eens gewoon...
En dan spreek ik nog niet over het gemakkelijkste: met je stem allerlei zaken bedienen. Dat gebruik ik eigenlijk nog het meeste tegenwoordig. Je kan zo goed als alles met je stem vragen (op wat uitzonderingen na die niet goed werken). Bij een Tesla raad ik mensen altijd aan om het gewoon eerst met Voice Command te proberen.
In de laatste refeshes waarbij de hendels verdwijnen: ja daar ben ik eigenlijk ook geen voorstander van. Vooral op rondpunten je richtingaanwijzers gebruiken, lijkt me omslachtig.
En dan spreek ik nog niet over het gemakkelijkste: met je stem allerlei zaken bedienen. Dat gebruik ik eigenlijk nog het meeste tegenwoordig. Je kan zo goed als alles met je stem vragen (op wat uitzonderingen na die niet goed werken). Bij een Tesla raad ik mensen altijd aan om het gewoon eerst met Voice Command te proberen.
In de laatste refeshes waarbij de hendels verdwijnen: ja daar ben ik eigenlijk ook geen voorstander van. Vooral op rondpunten je richtingaanwijzers gebruiken, lijkt me omslachtig.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:46, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator
Identiek aan ivob, heb ik ook naar de Model Y zitten kijken. De Excel-analyses gedaan etc. Maar, het gebrek aan een HUD of direct zicht op de snelheid is voor mij echt een breekpunt (zeker samen met nog wat andere puntjes). Misschien moet ik maar eens een testrit doen en valt het wel mee, maar ik vrees ervoor. Ik denk dat ik toch mijn benzine hybride ga overnemen van de leasemaatschappij en kijken naar een kleine en goedkopere EV.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Ik rij een half jaar met een ID5 rond, en maak nog altijd fouten. Bij het bedienen van de achterruitverwarming (die in een EV precies vaker nodig is dan in een ICE) zet ik nog vaak de mistlichten aan. De knoppen daarvoor zitten namelijk op een touch-sensitive paneeltje links acher het stuur, waar wel vaker de bediening voor de lichten zit. Ook vind ik nog steeds dat het bedienen van de verluchting, wat ook een veiligheidsfunctie is, via het centrale scherm niet goed gaat. Omdat je bij elke druk op een knop even moet wachten op de feedback. Allemaal tijd die je niet gebruikt om voor 100% op de weg te letten. Na een half jaar stoort me dat nog steeds. Toegegeven: voor de verluchting is er ook een panic-button die als een gek alles gaat ontwasemen, maar die knop zit ook op dat onhandig paneeltje voor de lichten/verlucting, en die stand is echt niet aangenaam voor de mensen in de auto.Vaganzza schreef: 10 jan 2024, 10:16 ik moest daar ook eerst aan wennen (en rij nu een dik half jaar met een Y rond)
Daarvoor het gesprek met je passagiers onderbreken is ook lastig.
Er zijn ook zaken waar de UI van het scherm in een auto wel beter is dan een smartphone. Zo worden berichten, open vensters, etc.. allemaal lang genoeg getoond zodat je "veilig" op de weg kan letten wanneer het echt nodig is. Als je dan daarna terug tijd hebt om terug even naar het scherm te kijken is er geen timeout verlopen waardoor het scherm waar je mee bezig was er nog staat, en je verder kan doen.
-
- Elite Poster
Private lease of bedrijfslease?NuKeM schreef: 10 jan 2024, 11:34 Identiek aan ivob, heb ik ook naar de Model Y zitten kijken. De Excel-analyses gedaan etc. Maar, het gebrek aan een HUD of direct zicht op de snelheid is voor mij echt een breekpunt (zeker samen met nog wat andere puntjes). Misschien moet ik maar eens een testrit doen en valt het wel mee, maar ik vrees ervoor. Ik denk dat ik toch mijn benzine hybride ga overnemen van de leasemaatschappij en kijken naar een kleine en goedkopere EV.
Bij bedrijfslease spelen veel meer (tijdelijke) parameters mee dan alleen de catalogusprijs.
Al meermaals meegemaakt dat (wat betreft catalogusprijs) een veel duurdere auto van merk x finaal een kleinere hap nam uit hetzelfde leasebudget dan een goedkopere auto.
Dat was trouwens voor de Tesla 3 Highland ook het geval. Een (bijna) full optie van merk x met een cataloguswaarde van 65000 € had hetzelfde leasebudget dan een standaard Tesla zonder opties (catalogus ergens rond de 44.000 €).
En bij merk x zat daar dan standaard een HUD en 3 verspreide digitale schermen in en nog een reeks knoppen (al dan niet digitaal).
Bijkomend voordeel is dat bij problemen en klachten Tesla doorgaans zijn eigen ding doet en bij andere merken je een dealer hebt die voor je wil springen (in het geval van bedrijfslease).

Geen idee hoe private lease werkt dus daar kan ik niet over meespreken.
Privé (persoonlijke mening) zou ik al helemaal geen hybride (totaal achterhaald systeem waarbij je de nadelen van beide systemen in één auto verenigd zonder optimaal van de voordelen te kunnen gebruik maken) en al zeker geen BEV kopen (de positieve evolutie gaat nog te snel dus na vier jaar is de beschikbare techniek ook al redelijk achterhaald.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Blijkbaar is de prijs inderdaad plots stevig gezakt... https://www.hln.be/videos/productie/tes ... and-420550Sasuke schreef: 09 jan 2024, 19:27 Ik moet toegeven, was ik nu op zoek naar een nieuwe auto, puur op de prijs alleen had ik die model y genomen.
Met de premie zou je also zelfs op 35.000 euro komen voor een Tesla Model Y

Maar voor mij blijft het een nogal kale auto wat toch wel wat gewenning vraagt.
-
- Elite Poster
Als ik dat onderweg nodig heb, vraag ik dat. Maar eerlijk, ik heb het nog maar amper voorgehad dat ik het nodig heb onderweg.depeje schreef: 10 jan 2024, 12:05 Ik rij een half jaar met een ID5 rond, en maak nog altijd fouten. Bij het bedienen van de achterruitverwarming (die in een EV precies vaker nodig is dan in een ICE) zet ik nog vaak de mistlichten aan. D
Ik hoor vele klachten over de software bij VW groep, omdat deze op vele modellen inderdaad niet goed is. Bij een vervangwagen eerder dit jaar reed ik met een Skoda Scala rond (non-EV) en ik vond het daar ook echt niet handig in gebruik.depeje schreef: 10 jan 2024, 12:05Ook vind ik nog steeds dat het bedienen van de verluchting, wat ook een veiligheidsfunctie is, via het centrale scherm niet goed gaat. Omdat je bij elke druk op een knop even moet wachten op de feedback. Allemaal tijd die je niet gebruikt om voor 100% op de weg te letten. Na een half jaar stoort me dat nog steeds.
Bij tesla zit het allemaal veel logischer in elkaar en, nog belangrijker, dat scherm is heel responsive.
Is te zien met wie je in de auto zit... Meestal zeg ik het wel even tussendoor dat ik het ga vragen.depeje schreef: 10 jan 2024, 12:05 Daarvoor het gesprek met je passagiers onderbreken is ook lastig.
Eerlijk: ik had daar ook schrik van dat je snelheid op dat grote scherm staat. Ik dacht echt dat ik daar zwaar aan zou moeten wennen, maar na alles op een rij (kost, kwaliteit, software, uit stock,...) te zetten toch voor die Y LR gegaan. Vanaf rit 1 heb ik mij nooit gestoord dat de snelheid links bovenaan op dat grote scherm staat. Mijn oog valt er altijd direct op en ik merk amper tot geen verschil met een HUD. Dat had ik nooit gedacht. Het meest bevreemdende voor mij om zonder HUD te rijden is als het donker is het donkere geheel achter je stuur... Echter lijkt me dat vooral een gewoonte...NuKeM schreef: 10 jan 2024, 11:34 Identiek aan ivob, heb ik ook naar de Model Y zitten kijken. De Excel-analyses gedaan etc. Maar, het gebrek aan een HUD of direct zicht op de snelheid is voor mij echt een breekpunt (zeker samen met nog wat andere puntjes). Misschien moet ik maar eens een testrit doen en valt het wel mee, maar ik vrees ervoor. Ik denk dat ik toch mijn benzine hybride ga overnemen van de leasemaatschappij en kijken naar een kleine en goedkopere EV.
-
- Elite Poster
Van mij moet er ook geen HUD op een auto zitten om een go te krijgen.
Maar indien niet aanwezig een klein scherm met basic info in de zichtlijn van de bestuurder (zoals iedere andere auto doorgaans nog heeft). Dus minstens één van de twee. Dat een ander daar aan wil wennen, daar heb ik uiteraard ook geen voordeel aan (en omgekeerd, vandaar gedeeltelijk subjectief).
De uitgangspunten verschillen ook wat, zoals gewoonlijk, tot andere resultaten leidt.
Maar indien niet aanwezig een klein scherm met basic info in de zichtlijn van de bestuurder (zoals iedere andere auto doorgaans nog heeft). Dus minstens één van de twee. Dat een ander daar aan wil wennen, daar heb ik uiteraard ook geen voordeel aan (en omgekeerd, vandaar gedeeltelijk subjectief).
De uitgangspunten verschillen ook wat, zoals gewoonlijk, tot andere resultaten leidt.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:47, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik zal mij idd wel sneller kunnen overzetten (zelf zonder een echte testrit te doen, heb enkel op een parking een klein rondje kunnen doen aan 10 per uur :d ), dan vele andere mensen. Echter rijden er al vele Tesla's zonder HUD rond en ik moet zeggen: ik hoor er ook niet veel klachten van. Ik zou het dus zeker niet als een breekpunt zien 

-
- Elite Poster
Uiteraard niet want onze uitgangspunten zijn (heden) totaal verschillend en bijgevolg ook de eindconclusie.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik ben zelf met een Y gaan testrijden en het ontbreken van een instrumentenscherm achter het stuur was voor mij de afknapper. Tijdens zo een kennismakingsrit moet je veel nieuwe dingen opnemen die totaal anders zijn dan wat je gewend bent en waarvan ik denk, dat lukt me wel. Alles went. Maar dat je voor de meest basic info naar dat middenscherm moet kijken, laat staan aanraken, dat is de afknapper. Zelfs als dat went, ergonomisch en veilig is het niet.
Nu moet je weten dat ik al jaren uitkeek om elektrisch te gaan en dat dat dan hoogstwaarschijnlijk een Tesla zou worden: een model S was de eerste EV waar ik ooit kennis mee maakte en ik waardeer de pioniersrol en de vernieuwingen door Tesla. Maar een Y is het dus niet geworden.
Ik heb met verschillende EV gaan testrijden. Het is uiteindelijk een Polestar2 geworden. Het was moeilijk kiezen want veel kanshebbers maar de snelle levertijd heeft de doorslag gegeven.
Ook naar VW gekeken en met name de ID Buzz. Nog een beetje spijt van dat ik die niet heb gekozen maar te veel nadelen: te duur voor wat het is (zelfs de cargoversie is aberant duur), te zwaar (je hebt amper nog laadvermogen over, laat staan dat je er een camper wil van maken). En praktisch toch wat jammere designkeuzes in verband met de achterbank. Die is slechts met zeer veel moeite verwijderbaar en is helemaal niet flexibel verplaatsbaar. En een derde rij is in deze versie ook niet voorzien. En dat terwijl hun andere busjes (Multivan etc.) net wel zeer veelzijdig en flexibel in richten zijn. 15 jaar aan design en dan zo een ergonomische miskleun.
En dan de dooddoener: de VW-software. Mijn vorige auto was een VW en dat was al vloeken maar het is nog steeds niet verbeterd.
Ik hoop dat een versie 2 van de Buzz op al die vlakken verbetering zal brengen, maar deze heb ik dus (nogmaals, met pijn) laten voorbij gaan.
Nu moet je weten dat ik al jaren uitkeek om elektrisch te gaan en dat dat dan hoogstwaarschijnlijk een Tesla zou worden: een model S was de eerste EV waar ik ooit kennis mee maakte en ik waardeer de pioniersrol en de vernieuwingen door Tesla. Maar een Y is het dus niet geworden.
Ik heb met verschillende EV gaan testrijden. Het is uiteindelijk een Polestar2 geworden. Het was moeilijk kiezen want veel kanshebbers maar de snelle levertijd heeft de doorslag gegeven.
Ook naar VW gekeken en met name de ID Buzz. Nog een beetje spijt van dat ik die niet heb gekozen maar te veel nadelen: te duur voor wat het is (zelfs de cargoversie is aberant duur), te zwaar (je hebt amper nog laadvermogen over, laat staan dat je er een camper wil van maken). En praktisch toch wat jammere designkeuzes in verband met de achterbank. Die is slechts met zeer veel moeite verwijderbaar en is helemaal niet flexibel verplaatsbaar. En een derde rij is in deze versie ook niet voorzien. En dat terwijl hun andere busjes (Multivan etc.) net wel zeer veelzijdig en flexibel in richten zijn. 15 jaar aan design en dan zo een ergonomische miskleun.
En dan de dooddoener: de VW-software. Mijn vorige auto was een VW en dat was al vloeken maar het is nog steeds niet verbeterd.
Ik hoop dat een versie 2 van de Buzz op al die vlakken verbetering zal brengen, maar deze heb ik dus (nogmaals, met pijn) laten voorbij gaan.
Laatst gewijzigd door R2D2 10 jan 2024, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
- serialchiller
- Premium Member
- Bedankt: 87 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ja, die melding "ik ben klaar met laden" is voor mij ook wel belangrijk... Indien niet hoop ik dat de "Volvo On Call" (oude naam vd app) integratie met HomeAssistant het nog doet en probeer langs die weg een melding te krijgen.honda4life schreef: 09 jan 2024, 18:57 Yes, ik had MY2023 besteld, maar wegens lange levering een upgrade naar 24 gehad.
Op zich wel zeer tevreden, toch had ik meer verwacht van de Android integratie, dat valt een beetje tegen.
Alsook is de app erg beperkt in functionaliteit.
Of bediening nu bewust eenvoud is, of niet mee kunnen met andere merken laat ik nog even in het midden.
Is een melding bij een volledig opgeladen batterij nu al te veel gevraagd?
Hopelijk wordt deze functionaliteit nog iets verder doorontwikkeld.
Sorry voor de anderen die nu over TeslaY en andere boeiende zaken bezig zijn. Heb getwjifeld om via PM verder te gaan, maar sharing is caring he...
-
- Elite Poster
De Polestar (een vriend reed er jaren mee dus wel wat kortbij ervaringen mee) viel hier dan weer af wegens, in vergelijking met anderen, niet zo efficiënt omgaan met de opgeslagen energie.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik heb de EX30 ook overwogen maar levertijd is inderdaad een probleem.
Toen ik in oktober de voorstelling van de EX30 bijwoonde en er al eens in kon zitten viel die wel dadelijk af wegens wel zeer klein. Chauffeur-positie kan nog net maar achterbank is echt te klein. Been/knieruimte schiet veel te kort en maakt de achterbank enkel mogelijk voor kinderen. En de koffer is navenant ook klein. Nu zag ik een kleinere hatchback wel zitten (ik kom van een T-ROC) maar de EX30 is echt te klein.
De achterbank van de P2 is ook niet royaal qua beenruimte. Grootste probleem is dat de voeten ook niet onder de voorzetels kunnen. Een maat 45 kan zijn voeten amper recht zetten. De P2 is best haalbaar terwijl ik zou bedanken voor een korte rit op de achterbank van de EX30.
Toen ik in oktober de voorstelling van de EX30 bijwoonde en er al eens in kon zitten viel die wel dadelijk af wegens wel zeer klein. Chauffeur-positie kan nog net maar achterbank is echt te klein. Been/knieruimte schiet veel te kort en maakt de achterbank enkel mogelijk voor kinderen. En de koffer is navenant ook klein. Nu zag ik een kleinere hatchback wel zitten (ik kom van een T-ROC) maar de EX30 is echt te klein.
De achterbank van de P2 is ook niet royaal qua beenruimte. Grootste probleem is dat de voeten ook niet onder de voorzetels kunnen. Een maat 45 kan zijn voeten amper recht zetten. De P2 is best haalbaar terwijl ik zou bedanken voor een korte rit op de achterbank van de EX30.
-
- Elite Poster
Ja hij is klein maar dat heeft in het verkeer ook zijn eigen voordelen en onze eerste BEV was een Kona EV MY 2018 (niet te vergelijken met de huidige).
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:48, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Klopt, normaal zou ik dat ook niet doen. Echter was de situatie bij ons thuis precair en nood breekt wet soms...ivob schreef: 10 jan 2024, 14:48 Uiteraard niet want onze uitgangspunten zijn (heden) totaal verschillend en bijgevolg ook de eindconclusie.
Zelf zou ik ook nooit een relatief duur item als een auto langdurig in gebruik nemen zonder deze voorafgaandelijk te kunnen testen in uiteenlopende omstandigheden. Daar verschillen we dus ook in.
Da's de hoofdreden idd. Doe ik niet flauw over. Echter moet ook gezegd worden dat de prijszetting van Tesla ook agressief is. In juni was een gelijkaardige wagen met dezelfde toeters en bellen 10k euro DUURDER. Ik zou vandaag de dag ook eerder die Y van 40k kopen (met de standaard range dus) dan een Skoda, VW of ander merk van 40k euro. De verschilpunten zijn echt wel groter dan enkel die knoppen die bij de ene er op zit en bij de Y niet. Kijk maar eens onder de motorkap en de efficiëntie van de wagen (o.a. warmtepomp standaard of niet).ivob schreef: 10 jan 2024, 14:48De afwezigheid van steeds meer fysieke knoppen in een auto en slechts één centraal display zijn an sich ook niet gemaakt omdat het gebruiksvriendelijker voor de bestuurder is noch dat het veiliger is. Dat is gewoon een kostenbesparende maatregel voor de producent. Daar moeten we ook niet flauw over gaan doen.
Persoonlijk laat ik mijn eindoordeel afhangen van wat persoonlijk gebruiksvriendelijker en veiliger is en niet wat eenvoudiger en goedkoper voor de producent is.
Dus ja: het minimalistische design van Tesla is kostenbesparend, maar het is niet dat ze die kostenbesparing volledig in hun pocket steken.
Dat van die richtingaanwijzers vind ik ook geen goed idee, dat heb ik al gezegd in dit topic. Als ik dan wel bekijk hoe de schakelhendel vervangen is op het scherm: dat zal makkelijker wennen. Maar het feit is wel dat Tesla geïmplementeerd heeft dat wanneer je instap de wagen zelf kijkt welke richting je zal uitgaan en hem automatisch in drive of reverse zet bv. Volgens wat ik op YT zie, werkt dat meer dan prima.ivob schreef: 10 jan 2024, 14:48 Over de verhuis van de bediening van de richtingaanwijzer lees ik toch redelijk veel klachten. Ook het recentelijk vervangen van o.a. omgevngssensoren door hun eigen systeem blijkt na praktijktesten niet meer zo goed te werken als de combinatie van sensoren, radar en camera's.
Dan de historie over de camera's: ja sensoren zijn veel accurater, zeker qua afstand berekening. Een combinatie van de systemen op een wagen is de way-to-go idd. Ik hoor ook bij carrosseriebedrijven dat vele Tesla gebruikers met hun achterbumper tegen de muur rijden omdat ze de inschatting niet kunnen maken op de camera. Dat snap ik werkelijk niet. Ik zie perfect mijn bumper op de camera tov een muur of ander obstakel. Volgens mij ligt dat echt wel aan de bestuurder ofwel moeten hun camera's een ander beeld geven

Als ik dan zelf het grootste punt van kritiek kan geven op Tesla: de automatische ruitenwissers. Ik vind die voor geen meter goed werken en is ook de reden waarom ik heel vaak de cruise control niet gebruik, omdat ze dan op automatisch gezet worden. Ook hier gebruikt Tesla de camera vooraan om dit te bepalen, maar een echte regensensor is de enige goede oplossing momenteel.