Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Velen snappen het hier nog altijd niet of hebben geen verstand van de (nieuwe) automarkt op dit ogenblik. Ik weet het zelf ook maar omdat ik mijn wagen, noodgedwongen, heb moeten vervangen in juni.

Een nieuwe gezinswagen (we zijn met 4 in totaal hier en dit is onze enige wagen, geen bedrijfswagen mogelijk) op benzine kostte bij bijna alle merken al minstens 30 tot 35k. Dit is dan een 1.0 versie. Ik ben sowieso geen fan van die beknepen cilinderinhouden, maar he dat is nu éénmaal hoe het nu is.

We moesten toen naar stockwagens kijken en buiten een trekhaak, airco en sensoren had ik geen grote eisen aan een wagen. Uiteraard is ook rijcomfort en ruimte binnenin altijd een issue bij je enige gezinswagen. Daarnaast heb ik het zelf niet echt voor Italiaanse en Franse merken, maar zelfs los daarvan waren ook daar de prijzen in dezelfde tred. Dacia heb ik wel buiten beschouwing gelaten: dat is een heel specifiek merk, maar wij houden persoonlijk niet van zo'n basis wagens (ook al zijn ze al enorm verbeterd de laatste jaren).

De automarkt op zich is dus een pak duurder geworden, gezien diezelfde wagens 8 tot 10 jaar geleden 1/3 tot de helft goedkoper waren.

Puur uit fun begon ik ook met EV te vergelijken en begon ik over een periode van 10 jaar te rekenen aan 20k km per jaar. Dit omvat: BIV, verkeersbelasting, onderhoud, rijkosten (benzine, elektriciteit, ...), ... Wat bleek? Enkel bij Tesla was, gezien de prijsverlaging van eerder dit jaar, de EV goedkoper na dik 6 jaar. Bij de andere merken deed je er, door de hogere prijs, minstens 2 jaar langer over en bij sommigen kwam je nooit uit de extra kost.

Ok, waarom vertel ik dit nu allemaal (nog eens): 40k voor een nieuwe gezinswagen is voor eender welke aandrijving geen uitzondering meer. Deze subsidie kan dus echt wel een verschil maken dat mensen toch meegaan in het EV verhaal. Mijn grootste probleem met deze subsidie is en blijft dat ze vooral de Chinese EV's ondersteunen. Net die EV's dus die voor onredelijke concurrentie zorgen hier in de EU, waarmee ik niet wil gezegd hebben dat de EU EV's over het algemeen te duur verkocht worden. Da's nog een andere discussie.
ivob schreef: 27 sep 2023, 09:05
Vaganzza schreef: 27 sep 2023, 07:50 Ze zouden beter als voorwaarde toevoegen dat de wagens in de EU moeten geproduceerd zijn (en dan met een iets hogere aankoopprijs tot 50k bv), zoals dat ook in de VS het geval is met de subsidie daar.
Dan zal je toch je best moeten doen om ietwat auto te vinden die onder de 40.000 € blijft EN in de EU geproduceerd wordt. Het is niet omdat er een logo van een Europees merk opstaat dat de auto ook daadwerkelijk in de EU werd geproduceerd. Of ga je dan subsidies geven voor (als vb.) een Tesla die in Oost-Duitsland is geproduceerd en niet voor dezelfde Tesla die in China of de US van de band is gerold?
En wat met een "Volvo", die in Gent is geproduceerd maar eigenlijk gewoon 100% Chinees is (Geely) of een Smart die 50% in Chinese handen is? Enz.
Zoals ik het begrepen heb in de VS is dat ze een echt specifiek aan merken en modellen een label toewijzen of ze er al dan niet onder vallen. Dat kan dus echt geen probleem zijn.

Een Volvo die geproduceerd is in Gent, valt dus perfect onder die subsidie voorwaarden. Ook al is dat een 100% Chinese auto. Het gaat er om dat die niet concurrentievervalsend geproduceerd is.
Idem voor die Tesla: ja dat verschil kan er perfect zijn, maar is in de praktijk geen probleem gezien hier geen Shangai Tesla's meer afgeleverd worden. In de VS wordt dit ook zo gewoon toegepast.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

"Ik wil een nieuwe auto en ik ben niet moeilijk, maar ik ga wel goedkope merken uitsluiten en wil extra opties en rijcomfort."
Je komt hier dus verdedigen dat jouw extra luxe betaald moet worden met belastingsgeld ipv een auto te kopen die wel binnen jouw budget valt maar waarvan het autobandventieldopje niet mooi genoeg is. :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:52, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

sky schreef: 26 sep 2023, 21:24 In andere Europese landen bestaat dat ook, bv Frankrijk, dus enkel België klopt al niet.
Dat je dat waanzin vind, heb je ook al duizend keer laten horen.
Je vergeet het stuk "in deze mate". Geen enkel land heeft een dergelijk gulle subsidieregeling voor wagens. Ik vind dat geen waanzin, het is waanzin in een realiteit waarbij we elke dag kampen met teveel wagens, files, vervuiling, verkeersslachtoffers,... Je kan oordelen dat de stimulering van EV's opportuun is maar de vervanging van ICE's door EV's lost niets van deze problemen op, zeker als men alternatieven veel slechter behandelt.

De maatregel past in een overheidscampagne om het eigen imago op te poetsen bij bepaalde kiezers. Het is leuker voor politici om uit te delen of die indruk te geven maar alle cadeau's dienen uiteindelijk betaald te worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 27 sep 2023, 00:09
Sasuke schreef: 26 sep 2023, 20:21 Voor zover ik weet is de subsidie niet van toepassing op bedrijven
Dat klopt.
Bedrijven krijgen veel meer subsidie dan 5000 euro voor de wagens die ze aan hun personeel leasen. En er is geen beperking qua maximum bedrag op de aankoopprijs.

Begin al eens met dat gelijk te trekken met de nieuwe subsidie maatregel en je zal zien dat de prijzen van de EV letterlijk in elkaar zullen stuiken.
/rant: Laat ons de 'lasten' dan ineens mee gelijk trekken ... het 'mogen aftrekken van de belasting' is zeker geen subsidie hoor ... als je dat blijft denken, dan denk ik dat je best ook zelfstandige/ondernemer wordt om dat eens te ervaren. Moesten die regelingen er niet zijn, dan was de zelfstandige ondernemer nog meer de melkkoe van de regeringen dan dat hij/zij nu al is. Ik mag/moet als zelfstandige veel meer 'afgeven' dan wanneer ik geen zelfstandige was hoor.
Maar ok, je ziet als stier weer enkel de 'rode lap' van het ondernemerschap staan ... want ja, alle ondernemers en bedrijven zijn zakkenvullende profiteurs zeker ?

/ontopic: Ben akkoord met Dizzy, deze subsidie is inderdaad niets meer dan een manier om kiezers te paaien, net zoals de meeste van de andere maatregelen. Spijtig, want we gaan hier met zijn allen weer serieus voor mogen opdraaien :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

cadsite schreef: 27 sep 2023, 10:44 "Ik wil een nieuwe auto en ik ben niet moeilijk, maar ik ga wel goedkope merken uitsluiten en wil extra opties en rijcomfort."
Je komt hier dus verdedigen dat jouw extra luxe betaald moet worden met belastingsgeld ipv een auto te kopen die wel binnen jouw budget valt maar waarvan het autobandventieldopje niet mooi genoeg is. :beerchug:
Euh, ik zeg nergens dat ik niet moeilijk ben. Wel dat ik eigenlijk maar 3 opties ECHT nodig heb, naast rijcomfort en ruimte. Gezien mijn hele uitleg zou je in feite niet anders kunnen concluderen dat ik zelfs verre van makkelijk ben. Dus leg me hier geen quotes en woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

FYI: ik heb al gekocht, zonder subsidie (ik zou er ook niet onder vallen). Het is een weloverwogen keuze geweest. Dus ook hier trek je conclusies alsof ik subsidie wil, maar het zijn in feite je eigen fabeltjes/verhaaltjes die je enkel gelooft.

Ik heb de auto reeds gekocht en de auto viel dus wel binnen budget. Ik had anders wel een 100k+ auto gekocht als het buiten budget was.

Dus cadsite: hou je eigen verzinsels op andermans woorden voor jezelf of reageer op wat er feitelijk staat.

Ik zal het nog 1x goed zeggen hier: ik ben voor die subsidie voor auto's binnen een bepaald budget, maar subsidieer geen EV's die voor concurrentieverstoring zorgen (zoals hier vele van de Chinese EV's op de markt).
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sasuke schreef: 27 sep 2023, 11:02 Ik mag/moet als zelfstandige veel meer 'afgeven' dan wanneer ik geen zelfstandige was hoor.
Nieuwe boekhouder zoeken dan…
Nu ja, als je niet snapt dat de salariswagens gewoon herverpakte subsidies zijn … tja …

En nu gaan ze ook al auto subsidies voor particulieren invoeren… :bang:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het is alvast geen subsidie voor fossiele brandstof, waar er wel een paar miljard van rondklotst in BE.
Het is een dwaze maatregel, daar niet van. Het is een verkiezingsjaar hé.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 27 sep 2023, 13:32 Nieuwe boekhouder zoeken dan…
Nu ja, als je niet snapt dat de salariswagens gewoon herverpakte subsidies zijn … tja …
Subsidie: Hier is een korting in cash of geld dat je terugkrijgt
Aftrekbare kosten: We begrijpen dat je dit toestel nodig hebt om met je bedrijf de economie van België te ondersteunen, daardoor mag je een bepaald bedrag in 'mindering' brengen op de lasten die we jou aanrekenen op je bedrijfsvoering en het gebruik van de infrastructuur.

Dat lijkt voor jou misschien hetzelfde ... maar is het niet. Maar ok, jij spreekt weeral over 'salariswagens' ... wat iets helemaal anders is dan waar ik op doelde. Maar er valt toch niet te discussieren dus dit is de laatste post (van mij) hierover.

En dat je zelf aanhaalt om 'een nieuwe boekhouder te zoeken' duid verder aan dat je gerust snapt wat ik bedoel maar dat je dus gewoon wil blijven trollen op salariswagens. Succes ermee in ieder geval.
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: 27 sep 2023, 14:16
Subsidie: Hier is een korting in cash of geld dat je terugkrijgt
Aftrekbare kosten: We begrijpen dat je dit toestel nodig hebt om met je bedrijf de economie van België te ondersteunen, daardoor mag je een bepaald bedrag in 'mindering' brengen op de lasten die we jou aanrekenen op je bedrijfsvoering en het gebruik van de infrastructuur.
En het stuk waarbij je de kost van het toestel* mag aftrekken van het brutoloon van de werknemer hoe noemen we dat?

* waarbij je de EV gemakshalve nu maar “toestel” noemt omdat anders de uitleg echt op niks slaat.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ach ja, het is altijd hetzelfde verhaal.
Er zijn zoveel zaken die echt niet kloppen, maar stop met mensen die er gebruik van maken aan te vallen, of te snelle conclusies te trekken.
Ik doe het zelf ook soms, het is 'des mensen' (nietwaaar @Vaganzza :wink: )

Ik denk dat elke verstandige mens zal erkennen dat die regeling niet fair is, maar zoals hier al een aantal keer aangehaald zijn er zoveel zaken die niet fair zijn dat je de totale som moet maken. Dan zal je merken dat het merendeel van de mensen wel ergens 'foutief profiteert' van een systeem.
Ik ben het wel helemaal eens dat dit geen reden mag zijn om de schouders op te halen en foert te zeggen, maar we moeten die knoeiers die die verschrikkelijke koterij bouwen bekritiseren.
Gewoon jammer dat er echt nergens een deftige partij is die opstaat om dat rommeltje op te kuisen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:52, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is inderdaad niet nodig om mensen persoonlijk aan te vallen als ze gebruik maken van mogelijkheden die legaal aangeboden worden. Iedereen zal inderdaad wel ergens op één of andere manier in dat geval zijn. Wel is het zo dat zelfs als je gebruik maakt van een kromme regel je wel minstens kan erkennen dat de regel krom is. Als je je oordeel aanpast naargelang je er al dan niet zelf gebruik van maakt dan is dat even krom. Voor alle duidelijkheid, ik beschik ook over een salariswagen.

De subsidie van wagens is ooit ingevoerd met aannemelijke argumenten zoals de ondersteuning van de Belgische autoindustrie, die toen nog iets voorstelde, en het counteren van hoge loonlasten voor sommigen. Het systeem is echter totaal uit zijn voegen gebarsten en de situatie is gewijzigd ondertussen. We zitten nu in de absurde situatie dat men mensen die zelf een wagen kunnen veroorloven er eentje subsidiëren en zij die het niet meer kunnen een groeiende groep begint te worden. De problemen van teveel wagens worden niet opgelost door het subsidiëren van wagens, daar kunnen we het over eens zijn.

En de politiek durft zelden de maatregelen nemen die nodig zijn. Deze maatregel is een perfect voorbeeld, ipv een absurde situatie aan te pakken gaat men er nog een schepje bovenop doen. Maar ja, die postjes moeten verdedigd worden, dat is het enige belang dat echt verdedigd wordt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Stop met het subsidiëren te noemen (want dat is het niet). Geld storten/toesteken, dat is subsidiëren en dat wordt hier niet gedaan.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Al de “argumenten” eens mooi samengevat in een artikel

https://www.sampol.be/2023/07/doof-het- ... wagens-uit

Prima voorstellen ook

Laten we om te beginnen de omvang van het probleem zichtbaar maken en in één beweging de statuswaarde wat temperen. Voortaan krijgen salariswagens een eigen kenteken met het prefix ‘SUB’. Van subsidie, dat spreekt.

Tegelijk zorgen we ervoor dat de nieuwe salariswagens het klimaat en de verkeersveiligheid écht vooruit helpen: ze worden fiscaal gestuurd richting LISA-cars (‘Light and Safe’) en verplicht uitgerust met (niet uitschakelbare) Intelligente SnelheidsAssistentie (ISA) en een alcoholslot.

Tot slot kiezen we voor ‘grandfathering’ als strategie: we laten de werknemers in het bestaande verloningssysteem rustig uitbollen en voorzien in een alternatief voor nieuwe werknemers. Dat laatste noemen we gewoon ‘loon’ – ach, zomaar een los ideetje voor een fiscale hervorming die arbeid minder belast.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

pfuhu schreef: 27 sep 2023, 22:44 Stop met het subsidiëren te noemen (want dat is het niet). Geld storten/toesteken, dat is subsidiëren en dat wordt hier niet gedaan.
Als het beestje maar een naam heeft wat telt is het resultaat en dat is hetzelfde, ongeacht de naam.

De genoemde voorstellen gaan vooral in de richting van het stigmatiseren van gebruikers ipv het afbouwen van een totaal ontspoord systeem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:53, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De lasten op arbeid zijn niet in dalende lijn, het belang van de lokale autoassemblage wel. De lasten op arbeid zijn hoog, ook voor mensen dus zonder salariswagen.

Ik gun ook iedereen een salariswagen maar dat maakt het systeem nog niet beter. Dat mensen van legaal aangeboden voordelen gebruik maken is logisch maar dat zegt niets over de rationaliteit van het voordeel dat nergens ter wereld in deze mate bestaat.

Zoals BDW het zei, rationeel is het niet te verdedigen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:53, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Als iedereen (verplicht) electrisch gaat rijden is het een kwestie van tijd vooraleer ons electriciteitsnet implodeert. Er zijn nu al her en der problemen en het aantal EV is op 1 hand te tellen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Grappig, klagen over off topic en dan zelf een off topic deel aan dezelfde post toevoegen :)

Het is ook niet de bedoeling dat iedereen elektrisch gaat rijden, dat wordt steevast vergeten. De prijs maakt al dat het voor een aanzienlijke groep gewoon niet te betalen is. De vervanging van alle ICE's door EV's is helemaal niet de bedoeling en ook niet wenselijk.

De problemen met het net heeft meer te maken met de onderinvesteringen in hetzelfde net en niet zozeer met EV's.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 28 sep 2023, 10:41 Het is ook niet de bedoeling dat iedereen elektrisch gaat rijden, dat wordt steevast vergeten.
Is dat zo?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/27 ... itief-doo/
OK, 2035 is nog even, maar zo lang nu ook weer niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:54, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ben volledig akkoord met ivob in deze, er zijn oplossingen voor de gestelde problemen en een aanpassing van gedrag is ook een goede optie.

De problemen van teveel wagens lost men niet op met het vervangen van ICE's door EV's en dus is een vermindering van het aantal wagens logisch en wenselijk.

Die vermindering is makkelijker te verwezenlijken als de prijzen hoog zijn, de schifting wordt zo AUTOmatisch (what's in a name) gemaakt.

Dat men fossiel aangedreven wagens wil weren is bovendien nog iets heel anders dan dat iedereen een EV zal kunnen hebben.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:54, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 28 sep 2023, 12:28 (maar zo stom kan de Vlaamse overheid toch niet zijn?).
Durf je hierop te wedden? :twisted:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Raar dat hier nog niemand heeft stil gestaan bij hogere verkeersbelasting. Al die accijnzen op brandstof die de overheid niet meer gaat hebben eens EV verplicht is, moeten ergens vandaan komen. 40% van de prijs aan de pomp zijn accijnzen
https://gocar.be/nl/autonieuws/benzine/ ... zen-en-btw
Voor 2021 net geen 5,5 miljard euro.
Nog wat leesvoer over de EV gekte en daarmee gepaard gaande leugens
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/opr ... 13461.html
Google desnoods op "Nikola" en "Trevor Milton". Een e-truck, zonder motor van een helling laten bollen en dan claimen dat het een rijdende electrische truck is.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:54, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Die opmerking is wel degelijk al gemaakt. De daling van inkomsten uit de accijnzen op fossiele brandstoffen zal inderdaad elders moeten gehaald worden en dan komen EV's uiteraard en logischerwijze in het vizier.

Het is wel vaker zo dat zogenaamde cadeau's zelf betaald worden, dat is enkel een teken van de onzin van de maatregel. Het is bovendien elders en bij andere gelijkaardige maatregelen al gebleken dat de cadeau vaak al door de verkopers (deels) wordt opgegeten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:55, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik vrees trouwens dat die tweedehands premie ook voor een stuk in de zakken van de verkoper zal eindigen (die zijn prijs wat hoger zet). Leasemaatschappijen, garages en particulieren zullen dit niet nalaten imo. Ook de nieuwprijzen kunnen omhoog bijgesteld zullen worden (onder 40k€)… het zal afwachten worden. Iedereen zal zijn zakken willen vullen met dit systeem, rechtstreeks of onrechtstreeks.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:55, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Meer nog ... ik "hoop" daarop zodat ik mijn huidige EV in 2024 voor een premium prijs kan wegdoen :-)
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nog niet inderdaad en we hoeven er ook niet over te piekeren, het is gewoon een logisch gevolg.

Er is geen kunst aan het matheuseffect, het is een ongewenst effect van slechte regelgeving. Voor de rest een mooie definitie van profiteurs maar iedereen valt wel eens aan deze of gene zijde van de wispelturige maatregelen van ons competent bestuur.

En ik heb al meermaals aangehaald dat men ook ontvanger kan zijn en toch de onzinnigheid van maatregelen kan inzien.

Het effect van een subsidie kan inderdaad soms prijsverhogend werken, dat zei men ook over de woonbonus. De verkopers rekenen dat mee in hun prijsbepaling.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:55, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Zou dit een revival van zwart geld in de auto-verkoop kunnen aanzwengelen?
De auto kost €42.000, maar op factuur €40.000 + €2.000 zwart.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De prijzen van huizen zijn afhankelijk van meer dan 1 parameter. De rente speelt bvb een grotere rol. Als de vraag hoog blijft zullen de prijzen dus niet zomaar zakken. Dat gaat echter niet op voor EV's, de vraag is er amper omdat particulieren ze te duur vinden.

Dat subsidies soms deels opgegeten worden door andere partijen dan de kopers is helaas al vaker gebleken.

De voorwaarden zullen wel bekend gemaakt worden en dan kunnen we zien wat de Vlaamse overheid aan beveiliging tegen misbruiken heeft voorzien... of niet.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zoals algemeen geweten gaat er heel wat fake news en FUD rond over de EV's.
Allemaal vooroordelen deels uit onwetendheid en wellicht ook gestuurd door sommige partijen.
In deze video van de Fully Charged Show worden ze stuk voor stuk duidelijk weerlegd met heldere argumenten en vooral ook al veel kennis uit de praktijk.

zie ook de bijgeleverde links naar de documenten die één en ander staven.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

(je moet geen account hebben om het filmpje te zien) :-)
Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

EV is besteld. Voorlopig geen thuislaadmogelijkheid dus probeer ik mij te oriënteren in de jungle van de laadpassen. Zonder veel succes. Bestaat er een universele laadpas of moet ik er verschillende hebben? Liefst zonder abonnementskosten, lage transactiekosten en lage kwh prijs.
Thuisregio Brussel: graag laden via het openbare netwerk want dat is goedkoper meen ik te begrijpen.
Langere afstanden: enkel buurlanden, voornamelijk NL.
Bestaat er ergens een vergelijkingssite want het is zeer verwarrend.
Aanvulling: het is een Polestar.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”