Een nieuwe gezinswagen (we zijn met 4 in totaal hier en dit is onze enige wagen, geen bedrijfswagen mogelijk) op benzine kostte bij bijna alle merken al minstens 30 tot 35k. Dit is dan een 1.0 versie. Ik ben sowieso geen fan van die beknepen cilinderinhouden, maar he dat is nu éénmaal hoe het nu is.
We moesten toen naar stockwagens kijken en buiten een trekhaak, airco en sensoren had ik geen grote eisen aan een wagen. Uiteraard is ook rijcomfort en ruimte binnenin altijd een issue bij je enige gezinswagen. Daarnaast heb ik het zelf niet echt voor Italiaanse en Franse merken, maar zelfs los daarvan waren ook daar de prijzen in dezelfde tred. Dacia heb ik wel buiten beschouwing gelaten: dat is een heel specifiek merk, maar wij houden persoonlijk niet van zo'n basis wagens (ook al zijn ze al enorm verbeterd de laatste jaren).
De automarkt op zich is dus een pak duurder geworden, gezien diezelfde wagens 8 tot 10 jaar geleden 1/3 tot de helft goedkoper waren.
Puur uit fun begon ik ook met EV te vergelijken en begon ik over een periode van 10 jaar te rekenen aan 20k km per jaar. Dit omvat: BIV, verkeersbelasting, onderhoud, rijkosten (benzine, elektriciteit, ...), ... Wat bleek? Enkel bij Tesla was, gezien de prijsverlaging van eerder dit jaar, de EV goedkoper na dik 6 jaar. Bij de andere merken deed je er, door de hogere prijs, minstens 2 jaar langer over en bij sommigen kwam je nooit uit de extra kost.
Ok, waarom vertel ik dit nu allemaal (nog eens): 40k voor een nieuwe gezinswagen is voor eender welke aandrijving geen uitzondering meer. Deze subsidie kan dus echt wel een verschil maken dat mensen toch meegaan in het EV verhaal. Mijn grootste probleem met deze subsidie is en blijft dat ze vooral de Chinese EV's ondersteunen. Net die EV's dus die voor onredelijke concurrentie zorgen hier in de EU, waarmee ik niet wil gezegd hebben dat de EU EV's over het algemeen te duur verkocht worden. Da's nog een andere discussie.
Zoals ik het begrepen heb in de VS is dat ze een echt specifiek aan merken en modellen een label toewijzen of ze er al dan niet onder vallen. Dat kan dus echt geen probleem zijn.ivob schreef: 27 sep 2023, 09:05Dan zal je toch je best moeten doen om ietwat auto te vinden die onder de 40.000 € blijft EN in de EU geproduceerd wordt. Het is niet omdat er een logo van een Europees merk opstaat dat de auto ook daadwerkelijk in de EU werd geproduceerd. Of ga je dan subsidies geven voor (als vb.) een Tesla die in Oost-Duitsland is geproduceerd en niet voor dezelfde Tesla die in China of de US van de band is gerold?Vaganzza schreef: 27 sep 2023, 07:50 Ze zouden beter als voorwaarde toevoegen dat de wagens in de EU moeten geproduceerd zijn (en dan met een iets hogere aankoopprijs tot 50k bv), zoals dat ook in de VS het geval is met de subsidie daar.
En wat met een "Volvo", die in Gent is geproduceerd maar eigenlijk gewoon 100% Chinees is (Geely) of een Smart die 50% in Chinese handen is? Enz.
Een Volvo die geproduceerd is in Gent, valt dus perfect onder die subsidie voorwaarden. Ook al is dat een 100% Chinese auto. Het gaat er om dat die niet concurrentievervalsend geproduceerd is.
Idem voor die Tesla: ja dat verschil kan er perfect zijn, maar is in de praktijk geen probleem gezien hier geen Shangai Tesla's meer afgeleverd worden. In de VS wordt dit ook zo gewoon toegepast.