Pagina 54 van 78

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 aug 2023, 11:44
door Dizzy
Dat is gewoon logisch en werd in deze topic al meermaals aangehaald. De mindere inkomsten uit ICE's moeten gecompenseerd worden en het is logisch dat men dan de EV's in het oog krijgt.

De heffing per gewicht is ook niet onlogisch aangezien die wagens heel wat wegen en we een serieuze groei gehad hebben in SUV's. Zij belasten het wegdek extra door gewicht en dat kan belast worden.

Terwijl velen nog altijd denken dat EV's goedkoper gaan worden zien we enkel tekenen voor het omgekeerde en bovendien wil de overheid ook niet dat er goedkopere wagens komen waardoor problemen van teveel wagens, files,... uiteraard niet opgelost raken.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 aug 2023, 14:38
door Vaganzza
Als gewicht een bepalende factor wordt voor de wegenbelasting, dan mag de transport sector (toch nog diegene die met Belgische trucks rijden) zich klaarmaken voor een wel heel gepeperde rekening!

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 28 aug 2023, 04:47
door Block
Het gewicht is in Nederland toch al jaren een factor van de wegenbelasting?

Daarom dat er zoveel kleine stadsauto’s rijden.

Kilometerheffing voor vrachtverkeer in België is ook afhankelijk van de Maximaal toegestane massa van het voertuig.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 29 aug 2023, 11:36
door Dizzy
Wallonië krijgt 2.448 nieuwe laadpunten voor elektrische wagens

Vanaf de zomer van volgend jaar zullen in totaal 2.448 laadpunten voor elektrische voertuigen geïnstalleerd worden in Wallonië. In 2026 zou de operatie afgerond moeten zijn.

https://www.hln.be/binnenland/wallonie- ... ~ad9d4a66/

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 29 aug 2023, 11:46
door Vaganzza
Grappig hoe ze in Wallonië spreken van laadpunten en in Vlaanderen over laadequivalenten. Wetende dat een Tesla Supercharger van 250kW telt voor 5 laadequivalenten...

Hoeveel laadpunten zou Vlaanderen effectief hebben op die 35.000 equivalenten tegen 2025?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 02 sep 2023, 18:35
door SpecialK
SpecialK schreef: 04 aug 2023, 12:11 Ik heb een laadpaal-vraagje. Een collega heeft een elektrische wagen besteld, en zijn partner heeft er ook al één. Elk via een andere leasingmaatschappij. Er is al een laadpaal geïnstalleerd, met een service center (dat van de leasingmaatschappij van zijn partner). Hoe werkt dat dan als hij met zijn laadpas gaat opladen? Moet hij dan de paal openzetten voor "externe gebruikers" en op voorhand een prijs per kWh instellen? Of kan zijn leasingmaatschappij/service center zien dat het de laadpaal bij hem thuis is en dan de CREG tarieven terugbetalen?
Even op mijn eigen vraag terugkomen: de CPO stelt voor de laadpunten semipubliek te zetten; die staat dan wel open voor derden maar verschijnt niet in laadapps. Zij kunnen als laadtarief het CREG tarief instellen waardoor de "uitbater"' van het laadpunt dat tarief terugkrijgt. Op zich is dat een werkende oplossing. Toevallig is er iemand waarvan de partner zelfstandige is en zij zou gebruik kunnen maken van de verhoogde investeringsaftrek op laadpunten. Maar geldt dat ook als je het laadpunt niet als publiek instelt?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 21 sep 2023, 21:38
door sky
Misschien een domme vraag maar hoe ziet de velg van ev eruit aan de kant van de auto.
Het deel dat je ziet als je wiel eraf draait?
Of laat ik de vraag anders stellen, kan eender welke bandencentrale de banden van een EV vervangen of kan dat alleen in de garage vanwege de elektromotor?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 21 sep 2023, 21:45
door devilkin
Da's een wiel zoals een ander.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 22 sep 2023, 16:51
door ivob
sky schreef: 21 sep 2023, 21:38 Of laat ik de vraag anders stellen, kan eender welke bandencentrale de banden van een EV vervangen of kan dat alleen in de garage vanwege de elektromotor?
Ja dat kan door iedere bandencentrale gebeuren. De elektromotor zit niet in de velg.
Hier worden de winter- en zomerbanden van de EV al jaar en dag vervangen door een bandencentrale (Donckers).
Dat neemt ook niet meer tijd in beslag dan bij het vervangen van banden bij een ICE.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 22 sep 2023, 17:50
door jutuiz
Ik heb vorige week zelf m'n wielen geroteerd (voor <-> achter). Tot nader order ben ik niet geelectrocuteerd geworden.

Handig is dat de TPMS sensoren zelf kunnen gereset worden (tesla), dat was bij m'n vorige wagen toch wel anders. Dan reed ik een seizoen rond met een oranje lampje.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 22 sep 2023, 18:29
door Tomby
Sky heeft misschien videos/info gezien over de Lightyear One die wél zijn motoren in de wielen steken heeft... maar inderdaad, bij 'normale' EVs ziet dat er gewoon uit gelijk eender welke andere wagen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 22 sep 2023, 19:52
door sky
Ik had ergens zo wielen gezien maar, maar had er verder niet bij stilgestaan.
Thx voor de info.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 25 sep 2023, 15:06
door Vaganzza
De septemberverkaring van de Vlaamse Regering is net afgelopen en o.a. dit staat er in:
Tot 5000 euro premie voor elektrische auto

De regering komt met een nieuw premiesysteem voor elektrische wagens. Elke burger kan daar aanspraak op maken. Ook vzw's en aanbieders van deelauto's kunnen een beroep doen op de premies.

Je krijgt een premie als je een elektrische wagen koopt die maximaal 40.000 euro kost. Voor nieuwe wagens bedraagt de premie volgend jaar 5.000 euro, voor tweedehands 3.000 euro. Daarna wordt de premie jaar na jaar afgebouwd. Voor nieuwe wagens naar 4.000 euro in 2025 en 3.000 euro in 2026. Voor tweedehands wagens 2.500 euro in 2025 en 2.000 euro in 2026.
Hoeveel wagens zijn er momenteel nieuw beschikbaar voor max. 40.000 euro? Dat zullen er niet veel zijn op dit ogenblik...

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 25 sep 2023, 15:11
door heist_175
Definieer nieuw? Directiewagens? Jonge 2de hands?
Definieer "max €40K", inclusief kortingen, overnamepremie, ...? Of enkel catalogusprijs?

Een Dacia Spring kost zo maar €12K :)

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 25 sep 2023, 16:38
door Vaganzza
Ik las al op een FB groep: dit zal vooral de Chinese merken ten goede komen.

Dat kan ik wel vooral beamen en heeft een averechts effect op wat de EU aankondigde vorige week... Waarom ze dat bedrag nu niet gezet hebben op 50k waarbij de basis Tesla model 3 en Y er in passen, snap ik echt niet...

Veel is nog niet gekend op basis van wat die 40k gedefinieerd is, dat zal nog uitgewerkt moeten worden. Maar ik vermoed dat dit catalogus prijs is.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 25 sep 2023, 17:26
door Block

Niet om een dikke Tesla of een BMW X3 te kopen, maar wel om mensen te stimuleren die het echt nodig hebben. Dixit minister Peeters.


Dat is dus de reden.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 25 sep 2023, 18:35
door Vaganzza
Een dikke tesla noem ik een model X of S, niet de 3 of de Y. Want dan zijn een ID 3 en 4 ook al dikke bakken.

Een standard range model 3 in het wit (basiskleur) kost net geen 46.000 euro, een Y net geen 48.000 euro...

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 25 sep 2023, 18:40
door duizend
Als den elon de prijs met 6000 euro laat zakken, verkoopt hij er dus een pak meer.
Zorgt dus misschien voor een mini prijzen oorlogje

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 25 sep 2023, 21:44
door Vaganzza
Tesla heeft zijn prijzen dit jaar al serieus laten zakken en ligt al gevoelig voor op de EU concurrenten.

Persoonlijk vind ik het cynisch en ondoordacht: 2 weken geleden kondigt de EU een onderzoek aan naar oversubsidiëring door China ivm EV en bijgevolg concurrentieverstorend, omdat de EU markt overspoeld wordt door veel goedkopere EV's van daar. Vandaag kondigt de Vlaamse regering een subsidie aan waarbij die Chinese merken er ook nog eens ondervallen... Dit werkt dus dubbel bij aan concurrentievervalsing in mijn ogen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 26 sep 2023, 14:07
door Block
Vaganzza schreef: 25 sep 2023, 18:35 Een dikke tesla noem ik een model X of S, niet de 3 of de Y. Want dan zijn een ID 3 en 4 ook al dikke bakken.
Een standard range model 3 in het wit (basiskleur) kost net geen 46.000 euro, een Y net geen 48.000 euro...
Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik vind zelfs een skoda enyaq al een beest!

Of de regering dit moeten blijven subsidieren heb ik wel bedenkingen bij. Auto moet op electriciteit rijden en niet op subsidies.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 26 sep 2023, 15:18
door bruma
deleted

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 26 sep 2023, 16:24
door Sasuke
Block schreef: 26 sep 2023, 14:07
Vaganzza schreef: 25 sep 2023, 18:35 Een dikke tesla noem ik een model X of S, niet de 3 of de Y. Want dan zijn een ID 3 en 4 ook al dikke bakken.
Een standard range model 3 in het wit (basiskleur) kost net geen 46.000 euro, een Y net geen 48.000 euro...
Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik vind zelfs een skoda enyaq al een beest!

Of de regering dit moeten blijven subsidieren heb ik wel bedenkingen bij. Auto moet op electriciteit rijden en niet op subsidies.
Eerlijk gezegd, als 'ondernemer', kan ik mij best vinden dat de regering de 'max' aankoopwaarde nog naar beneden stelt zelfs. Zodoende gaan de fabrikanten automatisch hun prijzen verlagen ook. Een particulier die zulke subsidies 'nodig' heeft om de keuze te maken kan zich in veel gevallen ook nooit een auto van 40k EUR veroorloven. En voor de leaserijders heeft deze korting al helemaal geen zin, want de leaseprijs zal er niet (veel) door dalen.

Dus nee, laat ons maar wat druk op de fabrikanten leggen en als enkel de Chinezen hun wagens aan 'normale' prijzen kunnen/willen verkopen heeft de auto industrie het volledig aan zichzelf te danken. Vrije markt is voor iedereen geldig ... en een wagen van 60k EUR aan een particulier proberen te verkopen is waanzin (en zeker geen reden om daar een subsidie aan toe te kennen).

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 26 sep 2023, 18:04
door duizend
Sasuke schreef: 26 sep 2023, 16:24 Eerlijk gezegd, als 'ondernemer', kan ik mij best vinden dat de regering de 'max' aankoopwaarde nog naar beneden stelt zelfs. Zodoende gaan de fabrikanten automatisch hun prijzen verlagen ook. Een particulier die zulke subsidies 'nodig' heeft om de keuze te maken kan zich in veel gevallen ook nooit een auto van 40k EUR veroorloven.
Eerlijk gezegd, als 'particulier', kan ik mij best vinden dat de regering de 'max' aankoopwaarde nog naar beneden stelt zelfs en deze subsidie grens ook instelt voor de bedrijfswagens. Zodoende gaan de fabrikanten automatisch hun prijzen verlagen ook. Een ondernemer die zulke subsidies 'nodig' heeft om de keuze te maken kan zich in veel gevallen ook nooit een auto van 40k EUR veroorloven.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 26 sep 2023, 20:21
door Sasuke
Voor zover ik weet is de subsidie niet van toepassing op bedrijven of zelfstandigen (zoals altijd), dus je mag je overbodige cynische commentaar weglaten. Ik heb de indruk dat je het positieve van mijn boodschap gewoon hebt genegeerd vanaf het moment je ‘ondernemer’ zag staan …

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 26 sep 2023, 20:27
door Dizzy
Wagens subsidiëren is waanzin en daarom gebeurt het enkel in België in deze mate. Het is dus niet zo verrassend dat ze er nog een schepje bovenop doen. Vergelijk het met de investeringen in OV en het wordt helemaal pijnlijk. Morgen nog eens lang GSP, het grootste station van Vlaanderen dat al decennia een bouwwerf is waar men het aantal mensen die werken aan het station op 2 handen kan tellen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 26 sep 2023, 21:24
door sky
In andere Europese landen bestaat dat ook, bv Frankrijk, dus enkel België klopt al niet.
Dat je dat waanzin vind, heb je ook al duizend keer laten horen.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 00:09
door duizend
Sasuke schreef: 26 sep 2023, 20:21 Voor zover ik weet is de subsidie niet van toepassing op bedrijven
Dat klopt.
Bedrijven krijgen veel meer subsidie dan 5000 euro voor de wagens die ze aan hun personeel leasen. En er is geen beperking qua maximum bedrag op de aankoopprijs.

Begin al eens met dat gelijk te trekken met de nieuwe subsidie maatregel en je zal zien dat de prijzen van de EV letterlijk in elkaar zullen stuiken.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 07:48
door sky
Je moet er natuurlijk wel eerst verkopen.
Is het niet logisch dat een nieuwe technologie in het begin duurder omwille onderzoek, nieuwe materialen, ….
De prijs zal op termijn wel zakken een korte subsidie ‘kan’ dan misschien helpen. (Zie zonnepanelen, waren ook eerst heel duur, daar hebben ze met de subsidie de bal wel compleet misgeslagen)

Het doel is minder afhankelijk te zijn van aardolie.
De hele maatschappij draait op subsidie en belastingaftrek, liggen zeuren dat een premie / belastingsaftrek waanzin is gaat daar niets aan veranderen. Voor sommige is het ov een alternatief, er zijn er die geen auto nodig hebben en er toch mee rijden, maar voor heel veel niet. De (firma)wagen afschaffen is momenteel dus een utopie.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 07:50
door Vaganzza
Block schreef: 26 sep 2023, 14:07
Vaganzza schreef: 25 sep 2023, 18:35 Een dikke tesla noem ik een model X of S, niet de 3 of de Y. Want dan zijn een ID 3 en 4 ook al dikke bakken.
Een standard range model 3 in het wit (basiskleur) kost net geen 46.000 euro, een Y net geen 48.000 euro...
Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik vind zelfs een skoda enyaq al een beest!

Of de regering dit moeten blijven subsidieren heb ik wel bedenkingen bij. Auto moet op electriciteit rijden en niet op subsidies.
Voor mij is het geen waanzin om de EV markt aan te zwengelen als dit het doel is van de regering. Wat ik wel waanzin vind, is dat deze regering auto's zal subsidiëren die al het onderzoek uitmaken van oversubsidiëring in China en hier concurrentieverstorend verkocht worden. Ze zouden beter als voorwaarde toevoegen dat de wagens in de EU moeten geproduceerd zijn (en dan met een iets hogere aankoopprijs tot 50k bv), zoals dat ook in de VS het geval is met de subsidie daar.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 08:01
door duizend
sky schreef: 27 sep 2023, 07:48 (Zie zonnepanelen, waren ook eerst heel duur, daar hebben ze met de subsidie de bal wel compleet misgeslagen)
En met de subsidie van de auto’s slaan ze de bal dan niet mis ????
Later rekeningrijden invoeren “omdat er teveel auto’s zijn” :bang:

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 08:10
door NuKeM
Het speelveld is helemaal niet gelijk tussen auto’s geproduceerd in Europa en die in andere werelddelen. Toegegeven, er zal bij enkele ‘Europese’ merken vast wel een premium betaald moeten worden voor de naam, maar ik geloof echt dat ook de productie best wel duurder zal zijn dan in pakweg China. In China zullen vast ook wel andere zaken spelen, zoals meer staatssteun en minder last van milieutaksen, lagere loonkosten, …

Op zich is het steunen van de EV markt alleen maar positief te noemen enkel bij de manier waarop kunnen inderdaad vraagtekens gezet worden.
Men zou idd beter rekeningrijden invoeren, ook op gewicht met een factor <1 of vaste absolute massacorrectie voor EV’s om ze interessant te houden en niet af te straffen.
Of, men zou het geld van de subsidies misschien beter steken in extra laadpunten…

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 08:11
door sky
duizend schreef: 27 sep 2023, 08:01
sky schreef: 27 sep 2023, 07:48 (Zie zonnepanelen, waren ook eerst heel duur, daar hebben ze met de subsidie de bal wel compleet misgeslagen)
En met de subsidie van de auto’s slaan ze de bal dan niet mis ????
Later rekeningrijden invoeren “omdat er teveel auto’s zijn” :bang:
Er is nogal een verschil tussen een premie die je 20 jaar krijgt en waarbij je je installatie 6x terugverdiend of een eenmalige premie van 5000€.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 08:21
door ddd
Zijn er eigenlijk regels voorzien voor tweedehands wagens?
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/re ... 03735042ae
Renault Zoe van 2014 voor €6500. Krijg je dan ook €3000 terug??

Of bv. ik verkoop mijn elektrische wagen aan mijn partner... €3000?

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 09:05
door ivob
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 09:30
door cadsite
Ik zit onder de "lagere middenklasse" (wat is dat dan, marginaal?), dus kan wel netjes mee betalen aan de €5.000 voor de arme sukkelaars die wel €35.000 aan een auto kunnen geven.
Compleet van de pot gerukt, deze maatregel.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 09:43
door ivob
Tja, dat heb je nu eenmaal met belastingen.
Het gaat in één pot en wordt dan herverdeeld volgens de waan van de dag.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 09:50
door cadsite
Ik weet ook wel dat je soms krijgt en soms neemt.
Mij ging het vooral over de uitspraak van 'het grote licht':
Afbeelding
Vandaar mijn uitspraak over 'klasse'.

Ik begrijp gewoon niet dat deze maatregel er komt en dat er ondertussen degoutante wachtlijsten in de zorg zijn en dat men dat dan doodleuk weg wuift met "het geld groeit niet aan de bomen", maar we gaan het wel uitgeven aan mensen die het niet nodig hebben voor iets waarvan we er al veel te veel hebben.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 09:57
door NuKeM
Alhoewel ik waarschijnlijk een goed loon heb zie ik me ook zelf geen 40k€ neerleggen voor een wagen omdat ik dat er niet voor over heb. Ik denk dat als men de bedrijfswagens zou terugdringen velen ook niet meer zouden kiezen voor een wagen uit dezelfde prijsklasse als hun vroegere bedrijfswagen. Toen men bij mijn huidige werkgever de salariswagen invoerde zijn de wagens op de parking van goedkoop tweedehands naar premium/luxe geëvolueerd…
40k€ is gewoon veel geld als het uit je eigen zak moet komen. Misschien niet relevant, maar niet iedereen zet ook om de 5-10jaar een nieuwe keuken bv., ook niet als je 5000€ korting krijgt ;)

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 10:01
door ivob
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.

Re: Aan de EV rijders ...

Geplaatst: 27 sep 2023, 10:09
door cadsite
ivob schreef: 27 sep 2023, 10:01 We zullen binnen een jaar al kunnen inschatten hoeveel % van de Vlamingen zich daar in kan vinden.
Jij bent verstandiger dan dat...
Sinds wanneer stemt het grote deel van de kiezers weloverwogen? :roll:

Ter illustratie: als ik in de gevangenis peil naar politieke voorkeur komt Vlaams Blok er steevast als favoriet uit. Als ik hen dan vraag welke straf ze via VB zouden moeten krijgen ipv wat ze effectief kregen dan is het plots van 'jamaar, jamaar,...'. :angel: