petrol242 schreef:Velen hebben daar niet voor gekozen en nog eens een hoeveelheid voelt zich enorm misleid. Ik heb er alleszins geen leedvermaak in. Het is weeral Jan Modaal die er het slachtoffer van is.
Jan Modaal wil(de) zich laten misleiden.
Toen de dramatische (voor de Britten) uitslag bekend was, werd er plots veel via Google gezocht naar wat de EU voor de UK betekende.
de EU heeft kansen genoeg gehad (en laten liggen) om haar voordelen in de kijker te zetten, maar ze was helaas teveel met zichzelf bezig zodat de weg vrij lag voor Nigel Farage en Sky/The Sun/The Daily Mail.
Opnieuw: de gemiddelde Brit nam niet eens de moeite om na te gaan wat de EU voor hen betekende.
En de lezers van een rioolkrant hebben zelf gekozen voor dat soort journalistiek, dan moet je achteraf toch niet komen zeuren? Ze kozen er zelf voor om slecht geïnformeerd te zijn?
Gelet op het feit dat tot op heden geen van de voorspelde plagen uitgekomen zijn - geen leegloop van de City, geen sluiting van de autofabrieken (integendeel, productie verhuist naar het VK), geen visserij/landbouwproblemen - zullen zij die voor de Brexit gestemd hebben zich zeker gesteund voelen in hun beslissing.
Die lezing van de realiteit geeft meteen aan dat je u niet bijster veel zorgen maakt om de feiten
? De visexport is compleet in elkaar gestuikt. Logisch, want de bijkomende administratie die sinds de Brexit vereist is, maakt dat verse fis half rot toekomt in de EU. En de vissers wisten wel hoeveel ze naar de EU exporteerden, maar ze dachten zich interessant te maken door contrair te doen.
Als - ALS - de EU truckers beslissen om niet mee te stappen in deze visa scheme, zou het de eerste keer zijn dat ze zwaar in de problemen komen. Maar ik acht de kans groter dat de truckers - zekere jongere truckers - de EU zonder verpinken zullen verraden om toch maar enkele centen meer te kunnen verdienen per uur ook al bouwen ze geen rechten op, waardoor de Britse regering de gevolgen van de Brexit verder zal kunnen maskeren voor haar bevolking, die zich verder gesteund zullen voelen in hun beslissing.
Wat bazel je nu over "de EU verraden"? Als EU truckers beslissen om ginder meer te gaan verdienen, is dat gewoon logisch. De truckers, noch de EU verraden daar eender welk principe. Het is de UK en de Brexit-believers die net moeten toegeven dat het hen niet lukt, zo op hun uppie op hun eiland. Iets wat iedereen met 2 frank verstand al van in het begin had aangegeven.
Het ging hem eerder over hoe buitenlandse werkkrachten het werk kwamen stelen van de Britten. Nu komen er enkele maanden in het jaar dat er teveel werk is voor de Britten, en dan denk ik niet dat de modale Brit er problemen mee heeft dat ze komen want hij wil zijn kalkoen op tafel.
Je gelooft die UKIP onzin ook echt hé
?
Buitenlandse werkkrachten steelden voor de Brexit geen jobs. Het is net andersom. De buitenlandse werkkrachten deden de jobs die de modale Brit niet (meer) wilde doen en hield zo de economie mee staande. Seizoensarbeid, hospitality (hotels etc), NHS, ... Geen van allen mogelijk zonder massale "import" van buitenlandse krachten.
Lege winkelrekken in Colruyt wegens een conflict met Nestle, lege winkelrekken in Carrefour door een staking in het distributiecentrum, lege winkelrekken in Delhaize door de watersnood in Wallonië. Het betreft idd nooit compleet lege winkelrekken, maar dat is in het VK tot heden ook niet het geval geweest.
Er zijn daar winkels met rekken die echt leeg zijn. Niet enkel door het binnenlandse gebrek aan transporteurs, maar gewoon omdat er niet genoeg voorradig is. De enige keer dat ik ooit lege rekken gezien heb in BE is de aanloop naar de coronalockdown. Toen was de koeling bij de Colruyt echt leeg. Ik heb toen de laatste 4 venkels meegepakt om 's avonds een risotto te maken. Verder waren er geen groenten meer.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210926_97798720
Brits leger moet tekort aan truckers bestrijden
Bij de akkefietjes die jij aanhaalde, heb ik nog nooit het leger weten inzetten. Qua minimalisering kan dat tellen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210926_97798720
Intussen stapelen de tekorten zich op in het VK. Eerst waren er lege rekken in de supermarkten, nu zijn er lege tankstations. De Britten vertonen hamstergedrag. Op verschillende plekken staan lange rijen auto’s aan te schuiven om nog snel te tanken, waardoor nog meer stations zonder brandstof vallen. Volgens Bloomberg is 1 procent van de 8.380 Britse tankstations volledig dicht, andere kampen met gedeeltelijke lege pompen. De uitbater EG Group legde beperkingen op: klanten kunnen maximaal voor 30 pond tanken.
Bij de corona-stormloop op WC-papier werden er ook beperkingen opgelegd door sommige winkels. Om maar te zeggen hoe "niet-normaal" het leven er nu is.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210917_97362759
Afvalwater dat niet gezuiverd raakt, lege rekken in supermarkten, beddengoed in hotels dat slechts mondjesmaat ververst wordt: het tekort aan vrachtwagenchauffeurs laat zich in het Verenigd Koninkrijk steeds harder voelen.
En als je dacht dat het iets recents is, vergeet het maar.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210827_97862405
Geen milkshake in Britse McDonald’s door tekort aan chauffeurs
De Britse economie begint steeds harder de gevolgen te voelen van een groot tekort aan werknemers als gevolg van de Brexit. Winkels en fastfoodketens raken moeizaam bevoorraad omdat er te weinig chauffeurs zijn.
petrol242 schreef:Ik heb er alleszins geen leedvermaak in.
Ik evenmin. Het is jammer dat de Britten zich bewust hebben laten misleiden door hele (Farage) en net-niet hele (Cameron & BoJo) leugenaars en bedriegers en dat ze er collectief voor gekozen hebben om zich te verarmen.
Ik hoop dat de Vlamingen, bij een even idioot referendum, kiezen om zich te informeren en niet te laten bedriegen. Het jammere is dat de niet-stemmers en vote-remain'ers mee in de miserie zitten.