Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Duitse spoorwegen zijn niet om over naar huis te schrijven hoor. Hun paradepaardje is notoir onbetrouwbaar.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Helemaal niet ironisch, dit past perfect in het plaatje van maken dat het niet werkt om daarna te kunnen zeggen van zie je wel dat het niet werkt laat onze vriendjes het nu maar uitmelken.
Graffiti is een probleem dat verder gaat dan de NMBS. Je kan niet al die treinen beveiligen tegen die gasten en het kost veel tijd en geld om die troep te verwijderen. Al het geld dat je in de preventie van graffiti steekt kan je ook niet tegelijk in de dienstverlening steken. De NMBS is dus altijd de klos en dat past uiteraard in het plaatje van wie voor de vriendjes pleit.
Graffiti is een probleem dat verder gaat dan de NMBS. Je kan niet al die treinen beveiligen tegen die gasten en het kost veel tijd en geld om die troep te verwijderen. Al het geld dat je in de preventie van graffiti steekt kan je ook niet tegelijk in de dienstverlening steken. De NMBS is dus altijd de klos en dat past uiteraard in het plaatje van wie voor de vriendjes pleit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Het lijkt nu vooral dat geen enkele trein hiertegen beveiligd wordt, behalve Eurostar en Thalys die wel veilig achter slot en grendel gestoken worden 's nachts. Natuurlijk is het dan elke dag weer van dat.Dizzy schreef: 16 jul 2023, 19:15 Graffiti is een probleem dat verder gaat dan de NMBS. Je kan niet al die treinen beveiligen tegen die gasten
De liberalisering zal een impuls geven voor verbetering, zoals we ook bij B-Cargo gezien hebben. Maar tot dan is het nog 10 jaar stilstand - met vertragingen, graffiti en slechte dienstverlening. Omdat het altijd al zo geweest is. En omdat er geen enkele reden is om structureel te verbeteren als er toch geen concurrentie toegestaan is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik vraag mij af wat iemand het bezielt om een volledig treinstel vol met graffiti te spuiten? die spuitbussen zijn toch ook niet gratis?
Een week geleden ook een spinksplinternieuwe M7 volledig in graffiti gezien...
Heb ook al meegemaakt dat een wagon die net van grafitti ontdaan was geen klasse markeringen meer had, dan moet ge rieken bij het opstappen waar de eerste klas is.
(en als ge dan klaagt dat er op trein "x" geen eerste klas was krijg je als antwoord "volgens onze gegevens was die er wel" -ticket dicht)
Nee, ik ben niet tevreden over de nmbs, maar de liberalisering zal ook geen beterschap brengen.
Een week geleden ook een spinksplinternieuwe M7 volledig in graffiti gezien...

Heb ook al meegemaakt dat een wagon die net van grafitti ontdaan was geen klasse markeringen meer had, dan moet ge rieken bij het opstappen waar de eerste klas is.
(en als ge dan klaagt dat er op trein "x" geen eerste klas was krijg je als antwoord "volgens onze gegevens was die er wel" -ticket dicht)
Nee, ik ben niet tevreden over de nmbs, maar de liberalisering zal ook geen beterschap brengen.
-
- Elite Poster
De NMBS had 2 jaar lang, en tot recent, een consultant in dienst die de maatschappij 2.200 EUR per dag factureerde.
Alhoewel noodzakelijk voor een overheidsbedrijf, werd er geen openbare aanbesteding uitgeschreven voor de rol die die consultant vervulde.
De consultant blijkt tevens een persoonlijke vriend te zijn van de CEO, Sophie Dutordoir.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 80994.html
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in de post?
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in de telefonie?
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in het luchtvervoer?
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in het goederenvervoer per spoor?
Ik dacht van wel...
Alhoewel noodzakelijk voor een overheidsbedrijf, werd er geen openbare aanbesteding uitgeschreven voor de rol die die consultant vervulde.
De consultant blijkt tevens een persoonlijke vriend te zijn van de CEO, Sophie Dutordoir.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 80994.html
"Ik ben niet tevreden, maar iets anders zal ook geen beterschap brengen"? Hoe weet je dat?Gray schreef: 17 jul 2023, 23:59 Nee, ik ben niet tevreden over de nmbs, maar de liberalisering zal ook geen beterschap brengen.
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in de post?
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in de telefonie?
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in het luchtvervoer?
Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in het goederenvervoer per spoor?
Ik dacht van wel...
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Aan schandalen nochtans ook geen gebrek: Men blijft nog steeds subsidies ontvangen en vandaag de dag zou ik niet graag postbode zijn.CCatalyst schreef: 18 jul 2023, 01:06 Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in de post?
Hmm, qua technologie gaan we vooruit ja, maar we betalen als klanten daar ook de prijs voor natuurlijk. Concurreren is niet eenvoudig waardoor het aanbod redelijk laag blijft en de prijs dus hoog.CCatalyst schreef: 18 jul 2023, 01:06Heeft de liberalisering dan geen beterschap gebracht in de telefonie?
Ik heb de indruk dat de liberalisering vooral goed is voor de CEO's, de aandeelhouders en de bedrijven ernaast die diensten kunnen leveren. Voor de klanten en het personeel blijven er vaak weinig voordelen over.
Dat zie ik met het spoor ook nog gebeuren: alles wat zal verbeteren qua dienstverlening zal dik betaald worden door de reiziger zelf en/of de belastingbetaler via subsidies die zullen blijven vloeien.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
Toch interessant dat men het dan uit die hoek bekijkt om de liberalisering vanuit ideologisch oogpunt te bekritiseen. Het klopt, bpost is geen bedrijf meer waar je goed betaald wordt voor weinig werk, zoals De Post vroeger. Maar tegelijk is men toch wel blij dat men pakjes in dit land aan 5 EUR kan sturen, tot groot gewicht/afmetingen, met levering op 24u. En dat men pakjes kan ontvangen aan goedkope prijs dankzij goedkope verzendkosten. En dat men pakjes naar andere landen in Europa kan sturen aan eveneens lage prijzen, niet dankzij bpost maar wel dankzij de andere spelers die gekomen zijn. Wanneer men van die privileges gebruik maakt hoor ik niemand klagen van "ik zou niet graag postbode zijn".MaT schreef: 18 jul 2023, 07:52 Men blijft nog steeds subsidies ontvangen en vandaag de dag zou ik niet graag postbode zijn.
Stel dat de postmarkt niet geliberaliseerd was: je zou een pak meer betalen en de service zou veel slechter geweest zijn.
Dat is internet, een markt die nog steeds niet volledig geliberaliseerd is omdat de infrastructuur niet volledig opengesteld wordt. Ik had het over telefonie, zowel mobiel als vast. Het is makkelijk om te vergeten hoe slecht het vroeger was, maar ten tijde van RTT/Belgacom betaalde je je blauw en op service moest je ook niet rekenen. Dat zowat iedereen zich een mobiel abonnement kan veroorloven vandaag is het gevolg van de liberalisering. Beeld je de prijzen in voor mobiele data als er nog steeds 1 speler wasMaT schreef: 18 jul 2023, 07:52 Hmm, qua technologie gaan we vooruit ja, maar we betalen als klanten daar ook de prijs voor natuurlijk. Concurreren is niet eenvoudig waardoor het aanbod redelijk laag blijft en de prijs dus hoog.

Het betreft in de regel personeel dat nog werkt volgens de normen van de vorige eeuw. Weinig uren, weinig productief. De aanpassing valt natuurlijk zwaar voor hen. Maar ook in onze bedrijfstakken is die gebeurd - wij werken ook niet meer zoals in de vorige eeuw.MaT schreef: 18 jul 2023, 07:52Voor de klanten en het personeel blijven er vaak weinig voordelen over.
Dat zie ik met het spoor ook nog gebeuren: alles wat zal verbeteren qua dienstverlening zal dik betaald worden door de reiziger zelf en/of de belastingbetaler via subsidies die zullen blijven vloeien.
Met het overige ga ik niet akkoord. Zoals ik hierboven al aangehaald heb, je plukt zelf elke dag de vruchten van liberalisering. Waar die standaard heel kritische houding tegenover liberalisering vandaan komt snap ik niet goed - misschien bepaald door afkomst of door de media die je consumeert? - maar liberalisering heeft zich bewezen en zal dit ook voor het spoorvervoer doen. Het heeft dat al gedaan voor het goederenvervoer per spoor.
Daarnaast wijs ik erop dat de discussie overbodig is gezien de liberalisering in 2033 al vastgelegd werd door de EU. Het is alleen jammer dat we nog 10 jaar stilstand voor de boeg hebben.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jul 2023, 08:38, in totaal 3 gewijzigd.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
De link tussen 'reizen met de trein' en bpost is me wat zoek.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
De link is liberalisering. De ene is geliberaliseerd (en heeft een metamorfose ondergaan); de tweede liberaliseert binnen 10 jaar wat de grootste vooruitgang van het spoorvervoer zal zijn die we tijdens ons leven zullen meemaken. Veel van de frustraties die hier vermeld worden, zullen pas dan opgelost worden (evenwel niet elke frustratie).
Bpost wordt gewoon vaak aangehaald als voorbeeld van pre- en post-liberalisering omdat iedereen het kent.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Alsof men geprivatiseerde treinen niet vol graffiti kan spuiten
We zien dat nu al bij gebouwen, enkel overheidsgebouwen worden met graffiti beklad, privébedrijven laat men gerust, of toch

We zien dat nu al bij gebouwen, enkel overheidsgebouwen worden met graffiti beklad, privébedrijven laat men gerust, of toch

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Het klinkt allemaal zoooo bekend en is in 10 jaar niets veranderd.
Nu ja, sommigen gaan dit oplossen door de miljarden van de bedrijfswagens te doneren aan het OV... ondertussen moeten we dan maar stappen en trappen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Het zal alleszins niet verslechteren als men er elk jaar 4,5 miljard extra in kan steken.
En nogmaals, je moet helemaal niet stappen of trappen.
Je mag gerust met de wagen rijden, maar privé gebruik sponseren door de staat moet asap stoppen.
Allemaal nogal moeilijk te begrijpen precies
Voor de rest wel leuk artikel
Het kan direct gebruikt worden als zaalshow van een beginnend stand up comedian
En nogmaals, je moet helemaal niet stappen of trappen.
Je mag gerust met de wagen rijden, maar privé gebruik sponseren door de staat moet asap stoppen.
Allemaal nogal moeilijk te begrijpen precies

Voor de rest wel leuk artikel

Het kan direct gebruikt worden als zaalshow van een beginnend stand up comedian