Mobile Vikings start met abonnementen vast internet
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 23 keer
Bij glasvezel krijg je een modem van proximus.... die modem (met glasvezel aansluiting) verbind je dan met utp naar je eigen router (bvb fritzbox 7530).
Idd, weer heel omslachtig, zou moeten kunnen met 1 toestel.... minder energieverbruik, en minder ewaste
Idd, weer heel omslachtig, zou moeten kunnen met 1 toestel.... minder energieverbruik, en minder ewaste
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De SFP poort van de Fritz 7530 is niet compatibel met GPON (proximus/fiberklaar) dus dat zal niet lukken. Ik lees wel dat de Fritzbox 5530 die mogelijkheid heeft. Ook bestaan er verloopstukjes las ik op tweakers https://www.kst-bg.com/products/pub/med ... 170612.pdfFlying schreef:Ik doel volledig op een toestel waar er glasvezelpoorten op zitten. Je hebt via het netwerk van Fiberklaar immers de mogelijkheid om rechtstreeks op de glasvezel te werken. Het is uiteraard weer de tussenoplossing van Proximus om daar eerst een convertor tussen te steken die je dan via RJ-45 kan aansluiten op een bbox of de eerder vernoemde Fritzbox.Vaganzza schreef:Ze verkopen toch een Fritzbox die al fiber aankan met de 7530 ax. Dus is dit toch geen probleem? Of zie ik iets over het hoofd?
![]()
Ja doe ik ook, je login & password van de PPPoE is de CID@wholesale (en wachtwoord is gewoon je CID)Vaganzza schreef: Ik heb in feite enkel een modem-only nodig gezien mijn Ubiquiti netwerk. Ik hang zeker niet vast aan ene Fritzbox, ik las al op Tweakers dat iemand met enkel Ubiquiti router die MV fiber verbinding laat werken. Dat zou voor mij nog idealer zijn.
Thuis hangt de USG aan het Fiberdoosje van Proximus, en via de unifi controller een PPPoE opgezet
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Bij mij zat er al een smarttube. Van daaruit gaat de fiber naar een wit bakje. Vanuit dat wit bakje gaat er dan een kabel naar een zwart bakje (ongeveer 5x5 cm). Vanuit het zwarte bakje gaat er een UTP naar BBox3.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 8 keer
ter verduidelijkingDizzy schreef:Bij mij zat er al een smarttube. Van daaruit gaat de fiber naar een wit bakje. Vanuit dat wit bakje gaat er dan een kabel naar een zwart bakje (ongeveer 5x5 cm). Vanuit het zwarte bakje gaat er een UTP naar BBox3.
- - "wit bakje" = ONTP (Optical Network Termination Point), het passief aansluitpunt
- "zwart bakje" = ONT (Fiber modem): zet het optische signaal om in een elektrisch signaal (ethernet)
De Fritz!Box 7530AX kan fiber aan ... betekent niet dat je hierop een fiber kan aansluiten.Vaganzza schreef:Ze verkopen toch een Fritzbox die al fiber aankan met de 7530 ax. Dus is dit toch geen probleem? Of zie ik iets over het hoofd?
Wel in de betekenis dat deze de snelheid aankan die aangeboden wordt via fiber (1 gigabit WAN poort).
Maar het blijft een (dure) modem waarvan je alleen de routerfunctionaliteit gebruikt ...
Je hebt dan helemaal geen Fritz!Box nodig.Vaganzza schreef:Ik heb in feite enkel een modem-only nodig gezien mijn Ubiquiti netwerk. Ik hang zeker niet vast aan ene Fritzbox, ik las al op Tweakers dat iemand met enkel Ubiquiti router die MV fiber verbinding laat werken. Dat zou voor mij nog idealer zijn.
- - de "modem-only" functionaliteit komt van de (Proximus) ONT, die een ethersignaal afgeeft.
- hieraan sluit je je eigen router aan (voorwaarde: ondersteunt VLAN op de WAN poort).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 52 keer
Is dat ook bij MV het geval? Voor PX is dat idd het geval omdat je met TV en Phone? op een ander VLAN zit.philippe_d schreef: - hieraan sluit je je eigen router aan (voorwaarde: ondersteunt VLAN op de WAN poort).
Maar aangezien MV enkel internet is, heb je dan ook VLAN tagging nodig?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 459 keer
- Bedankt: 28 keer
Zij rekenen simpelweg (een deel van) de installatiekost die Proximus hen aanrekent door aan de klant. Daar zit geen strategie achter om de klant aan zich te binden. Ze zouden niet liever hebben dan geen installatiekosten te hoeven aanrekenen.macamba schreef:De strategie van EDPnet is gewoon: “als we het duur maken om in te stappen, dan blijven de klanten ons daarna wel trouw”

Ter info, EDPnet geeft €50 korting op de modem bij een internetverbinding:Vaganzza schreef:Dan zal ik even mijn berekening delen: ...
https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... outer.html
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 127 keer
Die 50euro korting op router/modem is niet perse een cadeau, ze kopen in bulk aan wss dus ze betalen minder hoogstwaarschijnlijk
Bv fastic deze biedt de fritzboxen nog goedkoper aan dus wil je profeit doen als je nieuw instapt op vdsl en je wilt perse een fritzbox dan moet je fastic pakken
Bv fastic deze biedt de fritzboxen nog goedkoper aan dus wil je profeit doen als je nieuw instapt op vdsl en je wilt perse een fritzbox dan moet je fastic pakken
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Moderator
Ja.dupondje schreef:Is dat ook bij MV het geval? Voor PX is dat idd het geval omdat je met TV en Phone? op een ander VLAN zit.philippe_d schreef: - hieraan sluit je je eigen router aan (voorwaarde: ondersteunt VLAN op de WAN poort).
Maar aangezien MV enkel internet is, heb je dan ook VLAN tagging nodig?
- Internet via VLAN 10 / PPPoE of
- Internet via VLAN 20 / DHCP (indien je lijn overgeschakeld is naar "single VLAN" profiel)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Het is een bussiness model, ik heb graag fritzboxen, maar het is een risico, en een vorm van klantenbinding aangezien het idd maar rendabel wordt na 2 jaar. Anderzijds is het een extra zorg voor de consument de cpe te kopen. Ik zie dat sommige partijen aanbieden om de fritzbox te huren voor 3 euro / maand, ik vind het ergens raar dat edpnet dat niet doet. Ontzorging van de consument, valt minder op, en is er een nieuwe nodig geen probleem.DaNi0 schreef:Zij rekenen simpelweg (een deel van) de installatiekost die Proximus hen aanrekent door aan de klant. Daar zit geen strategie achter om de klant aan zich te binden. Ze zouden niet liever hebben dan geen installatiekosten te hoeven aanrekenen.macamba schreef:De strategie van EDPnet is gewoon: “als we het duur maken om in te stappen, dan blijven de klanten ons daarna wel trouw”![]()
Ter info, EDPnet geeft €50 korting op de modem bij een internetverbinding:Vaganzza schreef:Dan zal ik even mijn berekening delen: ...
https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... outer.html
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb de fritzbox bij edpnet niet gekocht.
Ik heb wel hetzelfde betaald, maar niet voor eigendom. Dat maakt wel dat als hij stuk gaat ik een nieuwe krijg. (wat al gebeurd is ondertussen)
Ik heb wel hetzelfde betaald, maar niet voor eigendom. Dat maakt wel dat als hij stuk gaat ik een nieuwe krijg. (wat al gebeurd is ondertussen)
- buthead
- Elite Poster
Installatie gebeurd.
Ging jammer genoeg niet vlekkeloos.
Mijn account was gelinkt aan persoon in Hasselt een dikke 100km verderop
Hierdoor klopte de details op men lijnnr,info en co niet dus laatste stapje lukte niet.
Na een reboot en uurtje of 2geduld werkte het opeens
Momenteel een 70/30 profiel nog geen DLM actief dus even wachten hierop
Werkt wel goed zoals het hoort
Ging jammer genoeg niet vlekkeloos.
Mijn account was gelinkt aan persoon in Hasselt een dikke 100km verderop

Hierdoor klopte de details op men lijnnr,info en co niet dus laatste stapje lukte niet.
Na een reboot en uurtje of 2geduld werkte het opeens

Momenteel een 70/30 profiel nog geen DLM actief dus even wachten hierop
Werkt wel goed zoals het hoort
- buthead
- Elite Poster
Had een heel goede technieker die meteen heel dossier maakte dus zal veel geholpen hebben gezien het binnen 2uurtjes toch werkte 

-
- Premium Member
Hier vandaag fiber aangesloten
Netjes alles opengegraven, fiber erin, alles aansluiten en gaan
De BBoX die ik had laten staan, geen nutteloze swap meer dus.
Speedtest haalde 950/480 ofzo, wel netjes
De PPPoE login is circuit-id@wholesale_pro
Passwd enkel circuit-id.
Vroeg de installateur ook naar single vlan optie, maar hij had daar al veel issues mee gehad. Dus niet geactiveerd.
Enige issue nu nog is dat mijn router (Edgerouter PoE5) precies niet snel genoeg is

Netjes alles opengegraven, fiber erin, alles aansluiten en gaan

De BBoX die ik had laten staan, geen nutteloze swap meer dus.
Speedtest haalde 950/480 ofzo, wel netjes

De PPPoE login is circuit-id@wholesale_pro
Passwd enkel circuit-id.
Vroeg de installateur ook naar single vlan optie, maar hij had daar al veel issues mee gehad. Dus niet geactiveerd.
Enige issue nu nog is dat mijn router (Edgerouter PoE5) precies niet snel genoeg is

Sinds 17 mei vast superfast internet van Mobile Vikings op Proximus fiber, maar het is allesbehalve superfast. Aangeprezen als 1Gbps down en 500Mbps up, haal ik via UTP (cat 5e) maximaal 380Mbps down en 430Mbps up. Of de BBox V3+ er aan hangt of mijn FritzBox 7530 maakt niet veel verschil (Fritzbox is eigelijk nog iets sneller). Mails gestuurd, gebeld naar de helpdesk. Resultaat: tja, dat is de snelheid die je op jouw locatie kan krijgen. Op fiber? Nou, valt behoorlijk tegen. Helpdesk van MV kan mij ook geen technieker sturen want Proximus vindt geen fout op het netwerk. Nog mensen met dat probleem? Iemand die me iets kan aanraden? Thanks.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Klacht indienen bij Ombudsman Telecom. Proximus moet de capaciteit van haar fibernetwerk in jouw regio verhogen zodat je de geadverteerde snelheid krijgt: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36Tiwas schreef:tja, dat is de snelheid die je op jouw locatie kan krijgen.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Zij moeten gelijk inderdaad hun "vlan" capaciteit verhogen.
EDPnet heeft dit tg ook geregeld en ligt bij hen telkens daar aan toch?
EDPnet heeft dit tg ook geregeld en ligt bij hen telkens daar aan toch?
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
Gisteren is de technieker hier geweest voor de installatie van VDSL. We hadden al Proximus, dus geen probleem. De bbox v3+ moest wel vervangen worden door een... bbox v3+. Alles goed aangesloten, bleek de nieuwe bbox defect. Dan maar de oude gebruikt en de defecte gekregen om terug te sturen naar Proximus.
Ik ben niet overtuigd dat die bbox echt stuk is, dat zou ik nog eens willen uitzoeken. Hij ging wel aan, maar kreeg geen signaal.
Verder wel tevreden. Ongeveer een uur na de installatie kreeg ik een mail van Proximus om te bevestigen dat we niet langer internetklant zijn. Profiel is nu 100/35 geworden i.p.v. 100/30 bij Proximus. Stiekem hoopte ik op 100/40, maar dat zal er vast niet inzitten:

Ik ben niet overtuigd dat die bbox echt stuk is, dat zou ik nog eens willen uitzoeken. Hij ging wel aan, maar kreeg geen signaal.
Verder wel tevreden. Ongeveer een uur na de installatie kreeg ik een mail van Proximus om te bevestigen dat we niet langer internetklant zijn. Profiel is nu 100/35 geworden i.p.v. 100/30 bij Proximus. Stiekem hoopte ik op 100/40, maar dat zal er vast niet inzitten:

-
- Premium Member
Blijkbaar afhankelijk van de installateur. Hier gewoon oude BBoX 3V+ mogen houden en geen nieuwe gekregen. Ook geen moeten terugsturen naar Proximus.Flying schreef:Gisteren is de technieker hier geweest voor de installatie van VDSL. We hadden al Proximus, dus geen probleem. De bbox v3+ moest wel vervangen worden door een... bbox v3+.
- buthead
- Elite Poster
Je zal heel waarschijnlijk op 100/35 blijven zitten, mijn lijnwaarden zijn op 1/10 na gelijk aan de jouweFlying schreef:Gisteren is de technieker hier geweest voor de installatie van VDSL. We hadden al Proximus, dus geen probleem. De bbox v3+ moest wel vervangen worden door een... bbox v3+. Alles goed aangesloten, bleek de nieuwe bbox defect. Dan maar de oude gebruikt en de defecte gekregen om terug te sturen naar Proximus.

Die 5mbps up is leuk meegenomen
- buthead
- Elite Poster
Zelfde probleem hier zeker men back up van de RAW foto's 
Die extra upload is altijd mooi

Die extra upload is altijd mooi
-
- Moderator
- Bij MV, EDPNet, Proximus .... kan je om het even welke router gebruiken (op voorwwaarde dat deze VLAN ondersteunt (op de WAN poort) en PPPoE aankan.Stroper schreef:Is het mogelijk om bij MV-fiber met een FB7590AX als router te werken(al dan niet met bbox als modem-only)?
- bbox als modem-only is helemaal niet nodig, want Proximus plaats zijn eigen fiber modem (ONT)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik heb bij Mobile Vikings de vraag gesteld, maar nog geen antwoord gekregen. M'n Turris Omnia heeft een SFP poort, en ondersteunt verschillende ONT modules (in het buitenland).rtl schreef:En je eigen ONT gebruiken kan enkel op non-Proximus fiber als ik het goed begrijp? (Fiberklaar, ..)
Eigenlijk wel idioot als je een SFP poort hebt en dus geen extra apparaat nodig is.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Je kan proberen. Specificatie en authenticatie-gegevens opvragen bij Proximus.rtl schreef:En je eigen ONT gebruiken kan enkel op non-Proximus fiber als ik het goed begrijp? (Fiberklaar, ..)
Zie https://www.proximus.com/nl/investors/r ... ation.html
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Volgens mij zet Proximus steeds een fibermodem en van daaruit ga je dus naar je BBOX - ongeacht Proximus of Fiberklaar-fiber.rtl schreef:En je eigen ONT gebruiken kan enkel op non-Proximus fiber als ik het goed begrijp? (Fiberklaar, ..)
Eigenlijk wel idioot als je een SFP poort hebt en dus geen extra apparaat nodig is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Zowel bij proximus als fiberklaar (met mv) wordt er gpon gebruikt, dus dat moet ondersteund worden
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Maar de fiber bij Fiberklaar is toch point-to-point aka dedicated?qless schreef:Zowel bij proximus als fiberklaar (met mv) wordt er gpon gebruikt, dus dat moet ondersteund worden
Lijkt me een standaardisatieverhaal van Proximus mbt de gebruikte tech.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 41 keer
Fiberklaar heb je een eigen fiber naar een fiberhuisje waar ze dan verdelen (gpon) bij proximus doen ze dat op de muur of onder de grond en niet in een centraal punt zoals fiberklaar (fiberklaar is makkelijker te upgraden of een andere technologie te gebruiken omdat ze alles op 1 punt verdelen).
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters
maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Hier kwamen ze met een bbox v3 af... (de v+ mocht niet, waren te weinig van... ) direct er weer uitgesmeten, en mijn fritzbox weer terug geplaatst.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Premium Member
Oude. Alhoewel de tech hier gesproken heeft over de internet box. Maar aangezien ik de BBoX toch niet gebruik er niet specifiek achter gevraagd.robokat schreef:Installeert MV eigenlijk nog een oude BBOX op die fiber abbo's of is het al zo'n nieuwe "internet box" met Wifi 6?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
Hier vandaag mobile vikings - vdsl installatie gehad (ik kwam van scarlet
Oude Bbox V3+ met waarden:
werd vervangen door een andere V3+ met direct DLM waarden:
=> nu nog afwachten dat de facturatie correct loopt! (dat was een ramp bij scarlet in het begin - nu 2 jaar geleden)
Tot hier zeer tevreden, het was mij vooral om :
-de veel betere upload te doen
-en dat scarlet zijn dsn servers/routering al eens er de brui aan gaf
Volgens de technieker gebruik MV, 100% de infra van proximus. Is er in principe technisch geen verschil (in tegenstelling tot scarlet, edpnet,... uiteraard)
Oude Bbox V3+ met waarden:
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 99.997 kbps
Upstream current bit rate: 35.000 kbps
Downstream max bit rate: 138.914 kbps
Upstream max bit rate: 42.397 kbps
Downstream attenuation: 5,8 dB
Downstream noise margin: 20,1 dB
Upstream noise margin: 10,0 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 93 m
Proximus profile name: 100/35
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 99.997 kbps
Upstream current bit rate: 35.000 kbps
Downstream max bit rate: 141.728 kbps
Upstream max bit rate: 43.508 kbps
Downstream attenuation: 6,0 dB
Downstream noise margin: 21,1 dB
Upstream noise margin: 10,9 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 98 m
Proximus profile name: 100/35
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Tot hier zeer tevreden, het was mij vooral om :
-de veel betere upload te doen
-en dat scarlet zijn dsn servers/routering al eens er de brui aan gaf
Volgens de technieker gebruik MV, 100% de infra van proximus. Is er in principe technisch geen verschil (in tegenstelling tot scarlet, edpnet,... uiteraard)