Enige weken terug heb ik met de Renault Zoe een test gedaan om te zien hoe praktisch het was om vanuit Oostende naar Arlon te rijden met een pure EV wagen. Dus besloot ik het om nu eens hetzelfde te doen met die andere wagen, een Nissan Leaf...
Op de standplaats te Vilvoorde 4 fonteinen vond ik de Nissan Leaf terug welke toen voor 99% was geladen, ofwel : ik zou 261km ver geraken. Dus meteen in de auto gesprongen en de eerste 165 elektrische kilometers gereden tot in Jabbeke. Aan het tankstation daar (richting Oostende) stond namelijk de gekende Allego fastcharger. En mijn gloednieuwe (bedankt Zencar) laadkaart zou nu wel werken op "alle" laadpalen in plaats van enkel Bluecorner. Dus daar even gestopt om te testen. En ... yes! Ik kan vanaf nu ook chargen aan de Allego laadpalen. Altijd handig als je een (elektrische) kilometervreter bent : er staan er genoeg langsheen autostrades of vlakbij op/afritten ervan! Ik kwam toe met nog 20% batterij (54km) en vertrok een half uurtje later met 66% batterijlading. Blijkbaar duurde de sanitaire stop en de "even snel een cola halen" toch langer dan gedacht...
Enkele minuten later stond ik terug aan het wetenschapspark te Oostende, het beginpunt van de eerste trip met de Zoe. Normaliter zou ik hier de auto dus moeten vol laden via AC (maximaal 6kW), maar ik had een beter idee : terug de A10 op richting Brussel en in Jabbeke stoppen (andere kant van de snelweg, richting Brussel dus) om daar de auto te laden en inmiddels daar iets te eten. We waren immers al voorbij 19u30...
Zo gezegd, zo gedaan : met 58% op de teller kwamen we aan bij de Allego fastcharger te Jabbeke waar we de auto aan zijn infuus hingen zodat wij konden eten. Iets minder dan een uurtje later kwamen we terug en zagen we een wagen die met 98% goed geladen had, en klaar was voor de trip richting Arlon!
Omstreeks 21u30 was het duidelijk dat we er met één lading niet zouden geraken. Logisch natuurlijk als je ziet dat we met die 98% batterijlading in Jabbeke maar 251km ver gingen geraken, terwijl we net iets meer dan 300km voor de boeg hadden. Dus was het kijken op Chargemap wat de eerste plaats was waar we konden laden met de CHAdeMO plug. Ons oog viel op Gembloux (Q8 tankstation) waar er een laadpunt van Luminus was. Benieuwd of mijn nieuwe laadkaart daar ook werkte besloten we deze te testen. Mocht het niet werken, hadden we nog een backup een paar kilometer verder.
Na wat zoeken aan het wegtankstation vonden we de twee laders van Luminus (tip : bij het tankstation de richting voor de auto's volgen, en wegrijden aan de linkerkant van het gebouw, daar vind je ze aan de achterkant. Rij je weg langs de rechterkant dan zit je meteen terug de autostrade op en moet je tegen de richting in terug rijden, niet handig dus!). Helaas : één van de twee laders werkte niet (alle lichtjes uit), maar de andere gelukkig wel. De CHAdeMO stekker in de wagen, even swipen met de kaart en ... ik kon op start duwen! Mijn nieuwe kaart werkt dus ook bij de Luminus laadpalen! Gelukkig, want ook deze zijn begonnen aan een netwerk uit te rollen in België (
https://lumiworld.luminus.be/slimme-inv ... laadpalen/). Maar de blijdschap was van korte duur : ik kreeg slechts 14kW in de auto geduwd en op een half uurtje was ik van 33 resterende kilometers naar 80 kilometers gegaan. Genoeg om deze laadsessie te beëindigen en mijn geluk te beproeven op de volgende "aire" op de snelweg naar Arlon!
Rond 23u25 kwamen we aan te Wanlin. Gelukkig maar, want met 11% (35km) batterijlading mocht het niet te lang meer duren. Ook hier rap de CHAdeMO verbonden met de wagen, en naar binnen gevlucht voor een sanitaire stop. Toen we om 0u15 terug buiten kwamen bleek er amper voor 43% geladen te zijn Vreemd ... Nazicht liet weten dat laden ging aan 18kW.
Net op dat moment kwam er iemand met zijn VW E-Golf langs met de vraag of hij even met voorrang mocht laden voor een kwartiertje. Geduldig en vriendelijk als we zijn hebben we dan onze laadsessie afgebroken en die man laten chargen. Mijn mond viel dan ook (spreekwoordelijk) open toen de laadpaal aangaf dat hij (met de CCS stekker) aan het laden was tegen 45kW! Zou er dan iets zijn aan de CHAdeMO stekker? Of aan de wagen?
Even later vertrok de goede man en deden we een tweede poging om te laden. En deze keer kregen we maar 15kW door de slang geduwd. Vreemd ...
Tijdens het laten besloten we dan maar om onze "test" om te rijden naar Arlon af te breken en iets anders te doen : bij de Decathlon/Ikea/McDo te Arlon was er immers enkel AC beschikbaar en het was nu al duidelijk dat we daar anders héél lang gingen moeten laden om hetzelfde eindpunt te hebben als de vorige keer, en toch nog "iets" over te hebben om in Luxemburg of Frankrijk te kunnen laden via DC. Het nieuwe plan : proberen om tot in Nederland te geraken en een laadpunt van Fastned te testen! Tussen Luik en Maastricht was er eentje, dus dat was zeker doenbaar...
Althans ... dat dachten we toch... Want we waren amper vertrokken uit de "Aire de Wanlin" toen er een licht vervelende boodschap op het schermpje kwam van onze Nissan Leaf : "EV-Systeem is heet. Vermogen is verminderd. Rijd langzaam". Mijn anders zo knappe gelaat vertoonde plots een "What the f*ck" grimas. Wat in godsnaam is dit weer? En plots had ik inderdaad minder vermogen. Aan 120km/u een berg op rijden was er niet meer bij : ik kon dit nog maximaal aan 90km/u doen.
What goes up, must go down natuurlijk, en na de bergop was er uiteraard ook de bergaf. Iets dat normaal gezien altijd leuk is met een elektrische wagen : regeneratief remmen! Alleen was de fun nu helemaal weg : de melding kwam opnieuw op het scherm, pinkte 3x en plots kon ik maar 70km/u meer rijden. Levensgevaarlijk naar mijn mening! Dus de eerste afrit maar genomen zodat ik op zn minst van de autostrade af was. Ik was immers op weg met een auto die niet van mij was (een deelwagen van Zencar) en ik wou absoluut vermijden dat een autorijder (of erger nog : een vrachtwagenbestuurder) tegen de Nissan Leaf aan zou knallen. Die eerste afrit was natuurlijk een paar tientallen kilometers verder (en dus ook wat extra bulten en dalen verder) en het vermogen van de Nissan Leaf liep helemaal terug : op een bepaald moment kroop ik over de pechstrook verder aan een maximale snelheid van 30km/u! Hoe hard ik het gaspedaal ook induwde : sneller wou hij niet gaan.
Dus de eerste afrit genomen, en even verder de auto langs de kant van de weg gezet. En dan begon mn brein niet langer als ambulancier te werken, maar schakelde het terug over naar een verscholen IT deel : wat zou er gebeuren mocht ik de wagen simpelweg uitschakelen, en terug inschakelen. Je weet wel : "the IT crowd"-gewijs : did you try to turn it off and on again...
Ik lachte : 1-0 voor mij : de melding was weg. Dat stukje verstofte hersencellen uit een IT tijdperk kon dus toch nog hulp bieden. Waarom ik motorkap naar boven had gedaan om de batterij af te koelen is mij dan ook een raadsel. Ik vermoed omdat dit het eerste is dat iedereen doet bij een melding dat iets te warm aan loopt (bvb ... een motor). Anyway : motorkap naar beneden en we konden dus terug gas geven (sorry, elektriciteit geven).
Althans ... Dat was toch het plan. De Nissan gaf zich niet gewonnen : opnieuw die melding en opnieuw amper 90km/uur. 1-1 ...
Dus aan 90km/u verder getuft naar Bastogne waar we een gratis AC laadpaal vonden welke ons kon verder helpen. De kilometers die we nog konden rijden vlogen er immers door terwijl we er stonden op te kijken. Er schortte echt iets met die batterij ... Toegekomen met 17% batterij en een goed half uurtje later daar met 25% ofwel 61km vertrokken. De afstand die we nu wouden afleggen was maar 41km, dus dat moest wel lukken als we kalm reden.
De komende 41km moest ik dus braaf rijden : maximaal 90km/u, niet teveel het gas induwen, niet teveel remmen, en dan ging dit wel goed komen. En dat lukte inderdaad : rond 3u kwamen we aan bij het Total tankstation van Vaux-Chavanne. Een total tankstation langsheen de E25 (vlakbij afrit 49 Manhay - Malmedy) met opnieuw een DC snellader van Allego. Volledig uitgestorven, maar de lader konden we van ver zien staan en was volledig verlaten. De CHAdeMO verbonden, swipe met de kaart en ... 22kW! We hadden natuurlijk op meer gehoopt maar gezien de vorige 2 laadpogingen was dit toch al iets beter. De Nissan liet ons weten dat hij op een uurtje 75% van zijn batterijpakket kon laden, dus lieten we hem vrolijk zijn gang gaan. De vriendin, volledig geëquipeerd met kussen en fleecedeken, besloot om een hazenslaapje te doen terwijl ik even ging wandelen. Dat wandelen beperkte zich dan ook snel tot eens rond het tankstation lopen want ik wou echt weten wat er aan de hand was met onze wagen...
Zoals altijd bracht internet de oplossing (met dank aan Google) : het was een gekend probleem bij Nissan Leafs! Als je pakweg twee of drie keer gaat snelladen op één dag dan heb je dus een oververhitte batterij. Als je daarbij ook nog sneller dan 100km/u wilt rijden, of bolt in een gebied met veel bergen en dalen (waarvan je kan veronderstellen dat dit klopt in de Ardennen ...) dan smeek je bijna voor dergelijke meldingen. De reden : de batterij van een Nissan Leaf is passief gekoeld, terwijl die van andere merken ofwel luchtgekoeld zijn (Renault Zoe) of gekoeld met een vloeistof (Tesla, Hyundai Kona, ...). Een paar fora verder las ik dat dit de manier was waarop Nissan er voor zorgde dat zijn batterij niet snel zou degraderen : je beperkt gewoon het aantal keer dat je kan DC laden. Foei Nissan. Echt : foei... Dat maakt de Nissan Leaf dus echt onbruikbaar om op een (korte) vakantie te gaan. Ik had liever gezien dat de wagen pakweg 2000 euro meer zou kosten, maar dat ze dan ook een degelijke koeling van het batterijpakket hadden voorzien...
Maar goed, na 1u11 minuten bleek er wel degelijk 77% batterijcapaciteit te zijn waarmee we zeker tot in Nederland konden geraken. Net geen 100km later kwamen we met 36% toe bij de "verzorgingsplaats Knuvelkes-Eijsden (
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzorgin ... _Knuvelkes), waar het gele Fastned laadstation opdoemde. Terwijl de auto daar kon bijladen via de CHAdeMO lader (20kW) konden wij in het tankstation even een ontbijt achter de tanden stoppen. Drie kwartier later (75% batterij, 196km) vertrokken we terug naar Vilvoorde waar we toekwamen met 14% batterijlading ofwel 37 kilometers.
In eerste instantie was het de bedoeling om met deze wagen 24u op pad te zijn en zo te kijken of je met snelladen makkelijk grote afstanden kon overbruggen. Ik wou namelijk een tocht maken van +/- 1000km en zo een "reis" nabootsen en kijken hoelang ik er over ging doen. De oorspronkelijke route was als volgt : Vilvoorde - Oostende - Arlon - Maastricht - Weert - Eindhoven - Tilburg - Breda - Steenbergen - Zierikzee - Burgh Haamstede - Middelburg - Terneuzen - Gent - Vilvoorde. Door de omstandigheden hebben we deze tocht niet doorgezet, maar na 727 kilometer de wagen terug op de standplaats te Vilvoorde afgeleverd.
Ik moet toegeven : ik was echt fan van de Nissan Leaf en zat echt te denken om deze wagen te kopen over enkele maanden. Hoewel ik begrijp dat geen enkel zinnig mens elke dag zijn auto meerdere malen gaat snelladen wil ik het echter wel kunnen op sommige dagen. Ik ben dus zeer blij dat ik, met dank aan Zencar, deze rit heb kunnen maken en dit mankement zelf heb mogen tegenkomen. Iedereen weet inmiddels wel dat de aanschaf van een elektrische wagen gewoon duur is, en dat je echt moet investeren om nadien goedkoper te rijden. Als je dan weet dat de Nissan Leaf rond 33000 euro kost (bron :
https://www.auto55.be/nieuws/29815-de-t ... -kan-kopen) dan denk ik niet dat er veel mensen zouden vallen mochten ze die auto 2500 euro duurder maken, en een actieve koeling voorzien op die batterij.
Het is dus een beetje met een raar gevoel dat ik dit artikel schrijf. Aan de ene kant ben ik blij dat ik dit (voor mij zeer grote) minpunt heb mogen ontdekken voor ik 33000 euro heb uitgegeven. Aan de andere kant was het een wagen waar ik me goed bij voelde en een combinatie was van leuke grafiekjes en cijfertjes, prettig rijden, en "redelijk" betaalbaar. Ik ga dus verder mogen zoeken naar de ideale elektrische wagen voor mij...
Oh en voor wie reeds heeft opgemerkt dat ik me met een Zencar in het buitenland bevond en dit niet mag : klopt helemaal! Maar ze hebben bij Zencar inmiddels weet van mijn "gekke" testen en ik had hiervoor een uitzondering gekregen. Ik heb het probleem dan ook per direct gemeld daar en kreeg als reactie dat de gemiddelde deelautopersoon niet een kilometervreter was die met een elektrische auto op expeditie ging. Klopt helemaal, maar bij deelauto's draait het juist volgens mij allemaal rond snel laden zodat de auto snel terug klaar is voor de volgende persoon. Op dit moment zijn er misschien nog niet veel mensen die deelnemen aan autodelen, maar ik ben er van overtuigd dat dit principe meer mensen gaat overtuigen om geen tweede auto te kopen, maar er af en toe eentje te huren. En voor anderen is het dan weer de ideale vervangen voor de primaire wagen. Ik heb de Nissan Leaf teruggebracht met 14% batterij, want wilt zeggen dat hij met de AC lader waar hij aan hangt minimaal 12 uur moet laden om terug een volle batterij te hebben. Dat is 12 uur dat niemand anders van deze wagen gebruik kan maken. Als je die laadtijd kan verkorten door DC charging toe te passen tot pakweg een 20-tal minuten dan zal de wagen meer gehuurd worden, wat resulteert in hogere omzet.
Dus ... we zoeken verder naar de ideale wagen voor ons.
Renault Zoe : op zich een leuke wagen maar het voelt allemaal zo basic aan. Rijdt goed, maar kan op dit moment enkel AC laden. In de facelift welke is gepland voor dit jaar zou er een CCS plug komen (DC charging!). Maar wat mij het meeste stoort is het flashy scherm, de rare pinkergeluiden (welke je kan veranderen door een knop rechts van het scherm, maar ze klinken allemaal even afgrijselijk) en het goedkoop ogend interieur.
Nissan Leaf : leuke wagen, kost iets meer dan de Renault Zoe, heeft vele zaken standaard aan boord (bvb Lane Assist, automatische ruitenwisser, automatische lichten, ...) maar tja, bovenstaande is vermoedelijk duidelijk?
VW E-Golf : vooral duur (42000 euro) en eveneens een passieve batterij. Zou niet zo extreem zijn als de Leaf.
Hyundai Ioniq : leuke wagen, ook standaard heel goed uitgerust, alleen is de vriendin geen fan van de achterruit (nogal klein en in 2 delen) en zit de wagen nogal dicht tegen het wegdek, terwijl wij juist liever "hoger" zitten.
Hyundai Kona : hebben we 2x kunnen test rijden op een beperkt parcours. Heeft net zoals de Ioniq zaken standaard aan boord wat bij andere wagens opties zijn. Ik probeer nu links en rechts deze wagen vast te krijgen om deze eens voor 24u of voor een weekend te testen.
BMW I3 : misschien moeten we er eens naar kijken, hoewel we niet echt BMW fans zijn
Foto's van de rit te vinden op
https://we.tl/b-huC1TAzV3b