Klimaat discussie (was: Elektriciteitsprijs door het dak)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

r2504 schreef:En wat moet dat kosten... geef eens een indicatie wat product X zou kosten op deze manier.
Markt-economisch dus, en dan gaan we het niet halen vrees ik.
Boulder schreef:Men geeft de indruk dat je bepaalde goederen die zeer energie-intensief zijn als bij toverslag energiezuinig kunt maken, of dat een bedrijf dat veel vervuilt, dat gewoon met veel minder kan.
Neen, dat klopt niet. "Energie anders" zou een betere term zijn. Waarschijnlijk gaan we meer energie nodig hebben. De vraag is welke bron je gaat gebruiken. Elke vierkante meter van de atmosfeer ontvangt per uur gemiddeld 1.367kWh. Gratis en voor niks. De uitdaging zal zijn om die energie zo efficiënt mogelijk op te vangen.
De rest van je betoog gaat uit van een kapitalistische visie, en je weet hoe we daar beiden over denken :beerchug:
Petrol242 schreef:Je kan meegaan in het verhaal van de "groene beweging" en stellen dat die vervuilende industrie weg moet, of je kan kiezen om die industrie te transformeren naar een meer milieuvriendelijke manier van produceren.
r2504 schreef:Dat is al een heel ander verhaal dat je begint te vertellen...
Neen, dat is geen ander verhaal dat ik vertel. Dat vertel ik al van in den beginne. Lees er mijn posts maar op na, ook in andere topics.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Hoe petrol242 zich hier in 45 bochten zit te wringen voor die nonsens uit te leggen is werkelijk verontrustend. Zeer zeer verontrustend. Ik vraag mij echt af waar sommigen hun realiteit vandaan halen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

DirkJan schreef:Hoe petrol242 zich hier in 45 bochten zit te wringen voor die nonsens uit te leggen is werkelijk verontrustend. Zeer zeer verontrustend. Ik vraag mij echt af waar sommigen hun realiteit vandaan halen.
Breng waarde aan de discussie. Neem mij op mijn argumentatie. Wees gerust ongerust. Weerleg mijn standpunten. Kom met degelijke tegen argumentatie. Bewijs dat je in de materie op zijn minst (ervarings)deskundige bent. Dat je op zijn minst weet wat een circulaire koolstofindustrie is.

Met gedrochten als hierboven bewijs je echter geen argumentatie te hebben, geen deskundigheid en dan ga je op de man spelen. Triest, tot zelfs zeer intriest en zeer verontrustend. Ik vraag niet om het met me eens te zijn. Uiteraard niet want anders zou de wereld er maar grijs uitzien. Maar heb op zijn minst respect voor je debatpartners. Mocht je nu nog een bijdrage geleverd te hebben...
DirkJan
Plus Member
Plus Member

petrol242 schreef:Wees gerust ongerust.
Ik ben helemaal niet ongerust. Want er gaat ook niets gebeuren.
In mei zijn het verkiezingen en dan is het klimaatprobleem op magische wijze opgelost. Zeker met Groen in het bestuur!
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Raar. Een paar lijnen hierboven was het zeer zeer verontrustend...

Inderdaad zijn het in mei verkiezingen en gaat er daarna ook geen reet veranderen. Maar dat is iets heel anders dan dat het klimaatprobleem opgelost zal zijn. Want daar maak ik uit dat je de hetze rond het klimaat bedoelt en niet het echte klimaatprobleem.

En ja, als je het topic goed gelezen zou hebben geef ik je gelijk wat Groen betreft... En dat zal dan misschien de 46ste bocht zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Neen, dat klopt niet. "Energie anders" zou een betere term zijn. Waarschijnlijk gaan we meer energie nodig hebben. De vraag is welke bron je gaat gebruiken. Elke vierkante meter van de atmosfeer ontvangt per uur gemiddeld 1.367kWh. Gratis en voor niks. De uitdaging zal zijn om die energie zo efficiënt mogelijk op te vangen.
Waarover heb je het?
Zonne-energie?
Je moet wel massaal zonnepanelen zetten om dat op te vangen.
En 's nachts wil het wel eens iets minder zonnig zijn...
Maar veel mensen trekken sucessen in andere landen gewoon door naar België, maar vergeten dat ieder land anders is.
Wij hebben hier niet gigantisch open ruimte waar we eens zonnepanelen kunnen zetten.
En om de burger te "helpen" weten we zelfs niet eens wat het effect van die "slimme" meter gaat zijn.
En wie in een appartementsgebouw woont, kan ook niet zomaar zonnepanelen zetten.
petrol242 schreef:De rest van je betoog gaat uit van een kapitalistische visie, en je weet hoe we daar beiden over denken :beerchug:
Ik ga uit van een sociaal gecorrigeerde markteconomie, geen zuiver kapitalisme (wat bijna nergens ter wereld bestaat).
Is dat ideaal?
Neen, maar het is nog altijd het beste systeem dat we kennen.
Communisme heeft al telkens weer bewezen dat het niet werkt.
In Venezuela klagen ze niet over het milieu, ze lijden honger...
Dus ik ga uit van de werkelijkheid, zelfs als jij anti-markteconomie bent, zul je moeten toegeven dat we het daar nog een hele tijd zullen (moeten) mee doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DirkJan
Plus Member
Plus Member

petrol242 schreef:Raar. Een paar lijnen hierboven was het zeer zeer verontrustend...
Wat ik verontrustend vind is hoe eenvoudig het is om 10.000den mensen mee te krijgen in iets wat volledige nonsens is. Dat verontrust mij inderdaad. Het verontrust mij ook dat die zelfde mensen zich 10 keer tegen dezelfde steen stoten, terwijl een ezel dat blijkbaar maar 3 keer kan.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

@DirkJan : Mensen die op straat komen, tja, dat kan verontrustend zijn. Breng een beweging op de been die het tegendeel kan stellen.

@Boulder : Makker, communisme etc... Een sociaal gecorrigeerde markteconomie, wat dat ook mag betekenen... Ach kom. Die toer gaan we niet op gaan hé. Laat 'mijn ideologie' misschien buiten dit topic. Sorry dat ik daar over begonnen was.

Ik had het inderdaad over zon energie. Elke hernieuwbare vorm van energie op deze planeet komt van onze zon. Dat vertaalt zich in wind, in getijden, in neerslag voor hydrodammen, zelfs in reductie door fotosynthese, biobrandstoffen, bliksems, ...

De technologie staat voor niets stil. Zowel in het capteren, als in het uitvlakken van pieken en dalen in de productie van elektriciteit, of het gebruik in bijvoorbeeld electrolyse en electroinductie synthese van koolwaterstoffen. Ik kan je daar pakken informatie over geven als je daar interesse in hebt.

Persoonlijk zit ik in een aantal werkgroepen die daar heel intensief mee bezig zijn en in het bijzonder naar de petrochemische cluster in Antwerpen waar ik te werk gesteld ben. Bij deze mag dus iedereen dat weten, als ze het al niet wisten :). Groot industrie dus. Maar ik denk dus ook verder dan het appartementsgebouw, waar we bijvoorbeeld met een wijk energie kunnen opwekken, en dan ben je gelijk van die kut slimme meter van af :-D Maar dat mag niet uiteraard, want dan kunnen er geen zakken gevuld worden.

Om eerlijk te zijn ben ik laaiend enthousiast omdat ik weet dat er alternatieven zijn op ons huidig industrieel weefsel. Geografisch hebben we inderdaad niet de beste troeven. Maar we hebben de kennis en uiteindelijk is het 'probleem' groter dan dat Vlaanderen als zakdoek groot is.

Zelfs voor energie bestaan er blijkbaar grenzen, denkbeeldige lijnen die uitgevonden zijn door mensen, en al vlug praten we over het importeren van energie en dan doet de grootte van onze zakdoek er ook toe, terwijl dat niet zou mogen.

Al wie zegt dat ik nonsens verkoop, groot gelijk, maar ook geen gelijk. Dat is wat een discussie uitmaakt. Vanaf dat iemand zegt dat ik nonsens verkoop zonder daar een tegen argumentatie op te geven, zijn voor mij niet geloofwaardig, he DirkJan? Maar je bent niet alleen hoor :beerchug:
DirkJan
Plus Member
Plus Member

petrol242 schreef: Breng een beweging op de been die het tegendeel kan stellen.
Die mensen hebben werk en hebben daar dus geen tijd voor.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:De technologie staat voor niets stil. Zowel in het capteren, als in het uitvlakken van pieken en dalen in de productie van elektriciteit, of het gebruik in bijvoorbeeld electrolyse en electroinductie synthese van koolwaterstoffen. Ik kan je daar pakken informatie over geven als je daar interesse in hebt.
Ik vrees dat ik daar geen tijd voor heb.
petrol242 schreef:Persoonlijk zit ik in een aantal werkgroepen die daar heel intensief mee bezig zijn en in het bijzonder naar de petrochemische cluster in Antwerpen waar ik te werk gesteld ben.
De petrochemie houdt zich toch bezig met het verwerken van petroleum tot eindproducten?
Dat gaat toch altijd vervuilend blijven, want je gaat toch altijd van aardolie vertrekken?
petrol242 schreef:Zelfs voor energie bestaan er blijkbaar grenzen, denkbeeldige lijnen die uitgevonden zijn door mensen, en al vlug praten we over het importeren van energie en dan doet de grootte van onze zakdoek er ook toe, terwijl dat niet zou mogen.
Ik zie niet zozeer een probleem in de oppervlakte van Vlaanderen/België, maar in het gebrek aan open ruimte, vooral voor windmolens.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petrol242 schreef:Breng waarde aan de discussie.
Door dingen waarvan je zelf schrijft dat ze niet markteconomisch zijn ? Maar jij was het ook die schreef dat we massa's geld in overvloed hadden ?
petrol242 schreef:Ik had het inderdaad over zon energie. Elke hernieuwbare vorm van energie op deze planeet komt van onze zon.
Zoals kernfusie ? Ooit lachen we met zonnepanelen en windmolens...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

CCatalyst schreef: Het paniekvoetbal van onze carriėrepolitici zoals Schauvliege die - in tegenstelling tot échte staatsmannen of -vrouwen - geen alternatieve carrière hebben uitgebouwd waar ze op kunnen terugvallen bij electoraal verlies (beetje zielig eigenlijk), is echt wel heel vermoeiend voor iedereen die er mee in aanraking komt ...
Daarom: termijnlimieten invoeren aub - ... Maak na 10 jaar maar eens plaats voor anderen, want dat is zowat de sweet spot waar ... de eerste symptomen van een aberrant realiteitsbesef beginnen op te treden.
:eek:

Het aberrant realiteitsbesef was al goed doorgedrongen blijkbaar. Haar conspiracy-theorie en de leugen van de Staatsveiligheid heeft haar de das om gedaan. De eerste klimaatkop is gerold.

Uiteraard blijft ze wel lijsttrekker, want een carrièrepoliticus raakt op den duur zodanig verbrand dat die anders geen echte job meer vindt, en CD&V heeft ook niet te kiezen uit een pool van andere capabele kandidaten (er zijn er namelijk geen).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Daarom: termijnlimieten invoeren aub - ... Maak na 10 jaar maar eens plaats voor anderen, want dat is zowat de sweet spot waar ... de eerste symptomen van een aberrant realiteitsbesef beginnen op te treden.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190204_04152775
Macron denkt aan referendum om crisis te overstijgen
Moet er een verbod komen op het aantal opeenvolgende mandaten dat een politicus mag uitoefenen? Het zijn vragen die aan bod komen tijdens het grote debat dat de Franse president Emmanuel Macron op 15 januari lanceerde om een antwoord te bieden op de protesten van de gilets jaunes en dat nog tot 15 maart loopt.

De Fransen kunnen er binnenkort mogelijk zelf op antwoorden. Macron overweegt om op 26 mei, de dag van de Europese verkiezingen, ook een referendum te houden over deze vragen.
:)

Het was een minister die zich bekwaamde in het verkwanselen en mismeesteren van dossiers, ze zal niet gemist worden.
Hoe zij aan 50K stemmers is gekomen, is mij een raadsel. Met haar dossierkennis, communicatietalent of bruggenbouwvaardigheden zal het alvast niets te maken hebben, want ze had geen van de 3.

Terug over het topic zelf (klimaatdiscussie):
Kernfusie en thorium zijn toch geen oplossingen voor het "nu"? Over enkele jaren zijn onze kerncentrales steendood kapot, wat gaat er dan gebeuren? De roeper op het schoon verdiep komt met een mogelijke of theoretische, maar zeker een hypothetische, oplossingen tegen 2050, maar zo lang trekken onze kerncentrales het niet. Wat doen we in de tussentijd?
De rapporten die alle heil verwachten van kernenergie, gaan in hun rapporten ook uit van een serieus lagere prijs van kernenergie. Momenteel is die lagere prijs er zeker niet voor nieuwe centrales, integendeel: zelfs met forse subsidies en de instap van de overheid, trekt Hitachi zich volledig terug. Zo haalbaar zal kernenergie dan toch niet zijn hé.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190201_04147132
Recente studies tonen keer op keer aan dat kernenergie vandaag de duurste vorm van energie is ­geworden en windenergie de goedkoopste. Alleen als een overheid bereid is er enorm veel belastinggeld in te pompen, lijkt er nog iets mogelijk. De privésector trekt er haar handen van af. De reactoren van de nieuwe generatie die worden gebouwd in Frankrijk, Finland en Groot-Brittannië, lopen niet alleen eindeloze vertragingen op, ze kosten ook een veelvoud van wat was begroot. Giganten als Toshiba en Hitachi hebben zich onlangs nog teruggetrokken uit Britse energieprojecten. Ze schreven liever miljarden af dan verder te gaan in dit avontuur.
Bovendien hoeven kerncentrales zich niet volledig te verzekeren, in tegenstelling tot windmolens. De aansprakelijkheid van de eigenaar van een kerncentrale is beperkt tot 1,2 miljard euro. Dat is maar een fractie van de potentiële schade na een ongeval. Voorstanders van kernenergie verzekeren dat dit scenario nooit zal plaatsvinden en dat de centrales 100 procent veilig zijn. Maar waarom wil niemand ze dan verzekeren?
Chris Peeters van Elia haalt er de cijfers bij. ‘Je moet er niet te veel op rekenen dat investeren in een nieuwe kerncentrale de komende decennia goedkoper zal worden, terwijl dat wel het geval is voor windparken op zee’, zegt hij. ‘De ­recentste maatstaf voor de kostprijs van een nieuwe kerncentrale in Europa is de prijsgarantie die de Britse overheid heeft gegeven aan de bouwer van de nieuwe centrale van Hinkley Point. De gegarandeerde prijs bedraagt 92,5 pond (105,3 euro) per megawattuur. Vergeleken daarmee is een nieuwe gascentrale met 60 euro bijna de helft goedkoper en de jongste windparken op zee in Duitsland en Nederland kwamen uit op een kostprijs tussen 50 en 60 euro. Zelfs met de kosten om de stroom aan land te krijgen, ben je dan nog altijd een pak goedkoper af.’
‘Er is veel potentieel: mochten we in Vlaanderen alle goed georiënteerde daken vol met zonnepanelen leggen, zou dat 57 gigawatt stroomcapaciteit opleveren, rekende het Vlaams Energieagentschap uit, genoeg om de huidige energievraag in Vlaanderen en Brussel te dekken.’
Alleen: die stroom wordt vooral in de zomer geproduceerd, terwijl de meeste elektriciteit in de winter wordt gebruikt. Om die seizoenen te overbruggen is grootschalige langetermijnsopslag ­nodig. ‘Daar is nog meer onderzoek nodig’, zegt Claeys. ‘Batterijen dalen dan wel snel in prijs, om seizoenen te overbruggen zullen ze niet volstaan.’ Onder andere waterstof of omzetting naar synthetisch gas worden onderzocht als mogelijke oplossing.
Mijn conclusie:
- er is een overvloed aan energie als we inzetten op wind en zon, de opslag kan gebeuren via waterstof of lokale batterijen
- kernenergie is financieel niet (meer) rendabel

Voor mobiliteit kan je een gelijkaardige analyse maken:
- meer inzetten op (en dus investeren in) openbaar of gemeenschappelijk vervoer
- aangevuld met (elektrische) fietsen en elektrische auto's waar het niet anders kan
- woonbonus en andere fiscale gunstmaatregelen laten afhangen van de bereikbaarheid met OV

Je ziet nu al (enkele jaren) dat bedrijven vooral rond stations gaan zitten en niet meer ergens een wei verkavelen. In de haven van Antwerpen, maar ook in "Groot-Brussel" is mobiliteit nu al een belangrijke reden dat kandidaten afhaken of personeel vertrekt.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Genoeg wind en zon !?

Doe eens normaal, .. deze zomer toen het zo warm was, draaide er windmolens ! Als men overschot aan elektriciteit heeft zet men die uit ! Dat wil zeggen dat met al de zon die we deze zomer hadden zelfs niet voldoende voorraad aan energie hadden, om het land te voorzien. Wetende dat de winter periode de meest energie belastende is, .. vind ik dat triest.

En als er op dat moment niet genoeg zon is dan zal dat er nooit zijn. Op alle daken liggen er zowat zonnepanelen. Dus, .. je zult altijd moeten combineren kern/thorium reactors wind, zon enz. Men moet energie ook meer gaan decentraliseren zodat men niet zo afhankelijk is van 1 kerncentrale die net in de winter periode uitvalt.

Alle andere fabeltjes zijn gewoon dromen, illusies en sprookjes. Wij leven niet in een sprookje. Dus wordt wakker.
heist_175 schreef:Dus opnieuw: zonder mega subsidies is kernenergie niet rendabel of zelfs maar levensvatbaar, wat de tegenstanders van groene energie ook beweren.

Een tijdje geleden was er in InterneKeuken op Radio1 iemand die over Thoriumcentrales kwam spreken. Thorium is zowel de heilige graal van de anti-groene energie lobby en van de kernenergie lobby.
Los van het dagdromen over Thorium, zei hij dat er 4 jaar lang een kleine proefcentrale in de US heeft gedraaid, in de jaren '60 of '70. Een mens vraagt zich dan af: als het toen zo goed ging, waarom hebben we er dan zoveel jaren niets ven gehoord (als in: opgeleverde centrales).
De persoon in InterneKeuken zei wel dat er nog heel veel R&D nodig is (wat me toch wat in tegenspraak leek tot de 4J draaiende proefcentrale) om tot een bouwplan te komen (dan ben je dus nog niet aan het bouwen) van een centrale.
Gelukkig kreeg hij wat kritische vragen en was de conclusie: waar steken we subsidies, R&D en tijd in: Thoriumcentrales of groene energie.

Ik zie groene energie projecten in een gezapig tempo opgeleverd worden (on time & on schedule), ik zie kerncentrales afgelast worden (tijd, budget).
Bij nieuwe groene projecten wordt er met een luizenkam op subsidies gezocht, bij kerncentrales worden de sluisdeuren van de subsidiekraan gewoon helemaal open gezet.

De baas van Ineos, die net een miljardeninvestering in de haven van Antwerpen aangekondigd/getekend heeft, vroeg wel om de milieuplannen niet in aanvaring te laten komen met de investeringsplannen. Misschien moeten we nog een minister bij fantaseren die zich daarover kan buigen, energieministers hebben we anders al genoeg en het resulteert vooral in non-beleid qua energie en visie daarop.
Thorium centrales zijn niet interessant omdat men met thorium centrales geen verreikt plutonium krijgt, omdat men dat nodig heeft om kernwapens te maken. Waarom denk je dat men zo hysterisch doet als landen zoals Iran een kerncentrale opstarten.

De instabiele tijdbom nachtmerrie genaamd uranium centrales, ogen met als doel kernwapens te vervaardigen, .. elektriciteit is gewoon een bij product. Vandaar ook de subsidies naar kernenergie, dat was een militaire subsidie, .. net zoals men morgen miljarden wil uitgeven aan vliegtuigjes.

Je kan natuurlijk niet in de krant zetten morgen we gaan kernwapens maken, .. we hebben zoveel miljard nodig, ..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

CCatalyst schreef:Haar conspiracy-theorie en de leugen van de Staatsveiligheid heeft haar de das om gedaan.
Ik wil wel geloven dat er meer achter zit... wat, wie, hoeveel is een andere zaak.

De timing en de wil om door te gaan tot aan de verkiezingen zijn allemaal een beetje teveel toeval.
heist_175 schreef:Mijn conclusie:
- er is een overvloed aan energie als we inzetten op wind en zon, de opslag kan gebeuren via waterstof of lokale batterijen
- kernenergie is financieel niet (meer) rendabel
Waarom slaat niemand het dan op in waterstof of batterijen (en dan spreek ik niet over een dag maar langere termijn... zomer/winter dus).

Ik vrees dat iets dergelijks gewoon wishfull thinking is laat staan financieel rendabel... je bent dus appelen en peren aan het vergelijken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

De timing en de wil om door te gaan tot aan de verkiezingen zijn allemaal een beetje teveel toeval...

It walks like a duck, it talks like a duck! Very likely, it`s a (green) duck :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

"If it looks like a duck, walks like a duck, and talks like a duck, it must be a duck."
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Oost-west en noord-zuid maar voornamelijk oost-west zou het perfect mogelijk zijn om enkel met PV en wind aan de behoeftes te voldoen, echter er zitten onbetrouwbare regeringen tussen om dat te verzekeren.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bruma schreef:Oost-west en noord-zuid maar voornamelijk oost-west zou het perfect mogelijk zijn om enkel met PV en wind aan de behoeftes te voldoen, echter er zitten onbetrouwbare regeringen tussen om dat te verzekeren.
Je hebt altijd een opslagsysteem nodig, zoals het stroomnet nu als opslag dient. Met zonnepanelen die gericht staan op 3 windrichtingen kan je al iets doen. Wat windmolens betreft: je krijgt nooit een vergunning om zo een gedrocht in je tuin te zetten. Die ene uitzondering niet te na gesproken die heel waarschijnlijk wat poen op tafel heeft gelegd om zijn "vergunning" in orde te krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Wat me opvalt is dat er op industrieterreinen steeds meer meedraaiende zonnepaneel-palen opduiken. Rond de middag nu lijken dat platte borden op een paal. Ze draaien mee met de zon. Zoiets zou ik particulier in een grote tuin ook nog wel overwegen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
CCatalyst schreef:Haar conspiracy-theorie en de leugen van de Staatsveiligheid heeft haar de das om gedaan.
Ik wil wel geloven dat er meer achter zit... wat, wie, hoeveel is een andere zaak.

De timing en de wil om door te gaan tot aan de verkiezingen zijn allemaal een beetje teveel toeval.
Dat denk ik ook.
Onze media zeggen voortdurend dat we moeten opletten voor buitenlandse inmenging naar aanloop van de verkiezingen, ik krijg echter de indruk dat het bij uitblijven daarvan de binnenlandse media en allerlei schimmige belangengroepen zelf wel de boel manipuleren.
Is er spontaan plots zo'n roep naar groene thema's?

'De regering doet niets' vindt men, terwijl ik op VTM Nieuws hoorde dat het aanpassen van een modale woning naar de verplichte norm in 2050, makkelijk 100.000 euro kan kosten.
Geen wonder dat je dan makkelijk scholieren op straat krijgt om dat soort kreten te roepen.
Mamma en pappa zullen de rekening wel betalen, maar de dag dat ze zelf moeten hun huis opknappen, zullen ze dat plots niet meer "niets" vinden.

Ook de redenering dat dit voor massa's stemmen zal zorgen voor Groen, moet nog bewezen worden.
Leerlingen van het lager onderwijs mogen niet stemmen, die van het hoger, enkel de 18 jarigen en ouder.
Vraag is dus of die ouders en grootouders die voorstellen om vliegverkeer peperduur te maken, auto's op fossiele brandstoffen snel van de markt willen halen, enz.

PS: de manier waarop ze Joke Schauvlieghe aangepakt hebben, vind ik schandalig.
In "De Afspraak" gaven die van Climate for Change toe dat ze haar GSM nummer via QR codes massaal verspreid hebben, en standaard SMS'en ter beschikking stelden.
De minister kon dus eigenlijk de GSM quasi niet meer gebruiken (soort DDOS aanval, dus).
Betogen is één zaak, maar ervoor zorgen dat iemand zo overspoeld wordt met berichten dat hij niet meer met familie of vrienden kan communiceren, dat gaat te ver.
Dat is een vorm van stalking.
(en neen, ik ben geen CD&V stemmer...)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

liegebeestig schreef:Wat me opvalt is dat er op industrieterreinen steeds meer meedraaiende zonnepaneel-palen opduiken. Rond de middag nu lijken dat platte borden op een paal. Ze draaien mee met de zon. Zoiets zou ik particulier in een grote tuin ook nog wel overwegen.
zo een opstelling staat al jaren in Ninove op de parking van Zelfbouwmarkt (langs de grote baan tussen Erembodegem en Ninove)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ofloo schreef:Genoeg wind en zon !?

Doe eens normaal, .. deze zomer toen het zo warm was, draaide er windmolens ! Als men overschot aan elektriciteit heeft zet men die uit ! Dat wil zeggen dat met al de zon die we deze zomer hadden zelfs niet voldoende voorraad aan energie hadden, om het land te voorzien. Wetende dat de winter periode de meest energie belastende is, .. vind ik dat triest.
Je hebt gelijk, maar dat is de situatie vandaag.
Je kan perfect de keuze maken om op alle daken zonnepanelen te leggen en dan kom je in het scenario van 54GWh (en dus niet 54GW) terecht: meer dan voldoende energie, alleen heb je opslag of overbrugging nodig.

@Groen
Of Groen veel/meer stemmen gaat halen door die betogingen moet nog blijken. De analyses maken is niet zo moeilijk. Het komt erop aan om met voorstellen voor de dag te komen die haalbaar zijn: technisch, financieel, timing, sociale impact, ...
De NVA heeft al laten blijken dat ze het allemaal dikke zever vinden, maar de andere partijen zouden wel eens geloofwaardiger voor de dag kunnen komen dan Groen.

@Schauwvlieghe
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190206_04157210
DE ‘KLIMAATSTALKER’
Van stalking is hier geen sprake volgens de verschillende experts privacyrecht die we contacteerden: dat zou pas het geval zijn als een individu meerdere sms’jes of mails naar de ministers had gestuurd met de intentie te pesten of voor overlast te zorgen. Hier gaat het om duizenden mensen die elk een sms, email en/of tweet hebben gestuurd.
Volgens privacyjurist Matthias Dobbelaere-Welvaert van deJuristen is het wel mogelijk dat de actie indruist tegen de GDPR (General Data Protection Regulation), de nieuwe privacywetgeving die sinds 25 mei 2018 van kracht is.
Op de persoonlijke website van minister Schauvliege staat haar gsm-nummer alvast niet vermeld, maar op een enkele webpagina uit 2006 is dat wel het geval. Het nummer is dus online te vinden en vrij beschikbaar.
Dumortier: ‘Er is dus wel een wet die als basis kan dienen voor een veroordeling, maar met strafrecht moet je voorzichtig zijn want ook de intentie telt. Over een persoon die een sms stuurt of een organisatie die oproept om aandacht te vragen voor de opwarming van de aarde, kan de rechter oordelen dat die niet de intentie had om overlast te veroorzaken. In tegenstelling tot iemand die je ’s nachts opbelt en je slaap verstoort.’

Algemeen belang speelt dus ook een rol. ‘Maar je kunt de vraag stellen wat het algemeen belang is om iemands gsm-nummer op de straat te gooien?’, werpt Matthias Dobbelaere-Welvaert tegen. ‘Ik denk dat er twee wegen zijn om dat te weten te komen: de gerechtelijke weg, met een uitspraak, ofwel gaat de Gegevensbeschermingsautoriteit hier zelf mee aan de slag en geeft ze een duidelijk signaal.’
Ik vind het niet goed te praten, ik zou er zelf ook niet meteen aan meedoen, maar strafbaar lijkt het toch niet meteen te zijn.
En stalking is het al zeker niet.

Een overzichtje van andere acties die heel nadrukkelijk de persoonlijke omgeving van een figuur raakten: https://www.nieuwsblad.be/cnt/gtdfoifb
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Stalking, ach kom nou. In de VS worden mensen voortdurend aangemaand om hun senatoren te mailen om er bepaalde zaken door te krijgen. Stalken die dan ook allemaal hun senatoren?

En dan nog, moeten we inzitten met het gegeven dat Joke "gestalked" wordt of met het gegeven dat ze er gewoon een zooitje van heeft gemaakt. Ik denk dat dat laatste toch 1000 keer zwaarder doorweegt. Haar onbekwaamheid verdoezelen achter stalking vind ik veel bruggen te ver.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Je kan perfect de keuze maken om op alle daken zonnepanelen te leggen en dan kom je in het scenario van 54GWh (en dus niet 54GW) terecht: meer dan voldoende energie, alleen heb je opslag of overbrugging nodig.
Kijk, dat is weer zo wishful thinking. Neen, je kan niet op alle daken zonnepanelen leggen. Waar kan/mag/ga je er geen leggen? Huurders, daken met een slechte oriëntatie, appartementsgebouwen, schaduw door (hoge) bomen in geval van goede ligging van het dak... Als je de helft van de daken in België gaat kunnen bekleden met zonnepanelen dan ga je al heel erg blij mogen zijn. Om nog niet te spreken van een onnoemelijk aantal mensen die ondertussen zodanig hun buik vol hebben van die zonnepanelen discussie dat ze er in de verste verte niet (meer) aan denken om die panelen te leggen. Persoonlijk is mijn idee: na een kapot zonnepaneel door een gevallen dakpan, de derde groene stroom teller die werd geïnstalleerd op minder dan 8 jaar, de gigantische kosten die ondertussen in het leven werden geroepen om het net te gebruiken, de slimme meter... Nooit zouden er nog zonnepanelen in komen bij mij.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Er zijn nog genoeg locaties waar massa's zonnepanelen kunnen worden gelegd. Ik woon op het platteland en als ik zie hoeveel stallen hier staan (met enorme oppervlakte aan daken), dan zijn er nog veel mogelijkheden.... Wil je nog subsidies beste landbouwer, laat dan zonnepanelen op je dak leggen (door een coöperatie ofzo, die dan ook nog eens een verzekering afsluit). Als je maar wil kan er veel. Als je natuurlijk niemand voor het hoofd wil stoten, dan gaat er nooit iets veranderen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
Van stalking is hier geen sprake volgens de verschillende experts privacyrecht die we contacteerden: dat zou pas het geval zijn als een individu meerdere sms’jes of mails naar de ministers had gestuurd met de intentie te pesten of voor overlast te zorgen. Hier gaat het om duizenden mensen die elk een sms, email en/of tweet hebben gestuurd.
Dat is een beetje rare redenering van die experten.
Dan zou je ook kunnen zeggen : ik heb uw server niet platgelegd, ik heb één keer een ping gestuurd, maar als je dus overeenkomt dat 1 miljoen toestellen gaan pingen, dan leg je de server wel plat.
Nob schreef:En dan nog, moeten we inzitten met het gegeven dat Joke "gestalked" wordt of met het gegeven dat ze er gewoon een zooitje van heeft gemaakt. Ik denk dat dat laatste toch 1000 keer zwaarder doorweegt. Haar onbekwaamheid verdoezelen achter stalking vind ik veel bruggen te ver.
Ik vind dat geen vergelijking, als mijn garagist onbekwaam is, geeft dat mij ook niet het recht om hem met SMS'en te bestoken.
Het gaat er mij dus niet om om die minister te verdedigen, want ik stem geen CD&V.
Maar het verzoenen van economie en milieu is sowieso een heel moeilijke oefening, om het even wie dat op zijn of haar bord krijgt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Ik wil wel geloven dat er meer achter zit... wat, wie, hoeveel is een andere zaak.

Grappig dat van die timing, alsof JS deze bom niet zelf lanceerde :roll:

Mensen die complotten willen zien zullen ze zien maar het zijn vaak dezelfden.

JS was gewoon belabberd als minister en deze fout was de fout teveel. HAAR timing was deze keer niet juist maar dat heeft niets met haar tegenstanders te maken. Pro JS is wel dat ze zo eerlijk is om af te treden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

En Joke neemt vrijwillig ontslag, ze heeft dus geen recht op een ontslagpremie. Ze kan weer eens beginnen bleiten...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Sommige publieke personen - aka BV's - willen niet alleen de voordelen van hun status: het hogere loon en de vele media-aandacht, ze willen zich ook het privilege van "rust" toe-eigenen en zich afsluiten van de rest van de bevolking op dezelfde manier dat iemand die niet in de aandacht wil lopen en het hogere loon dan ook laat liggen kan doen. Zo werkt het natuurlijk niet, alleen maar de voordelen willen. Frank Deboosere zei het ooit goed: "mensen hebben een beetje recht op een BV". Een beetje recht op een BV betekent ook een beetje minder recht op rust voor de BV. Wil je dat niet, loop dan niet in de kijker. In de kijker lopen is - voor de meeste mensen - nog altijd een keuze die veelal gepaard gaat met een (veel) hoger loon.

Het spreekt ook voor zich denk ik dat stalking zeer subjectief is. De wet is ook in die zin opgesteld dat er een appreciatiebevoegdheid bestaat: "Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren". Publieke personen moeten aanvaarden dat ze door hun visibiliteit nu eenmaal meer aandacht zullen krijgen dan anderen. Dat wil niet zeggen dat ze niet gestalkt kunnen worden, maar wel dat de kwalificatie van stalking minder snel zal gebeuren dan bij iemand die helemaal niet in de kijker loopt. Als meerdere personen een "gewone" individu op die manier zouden berichten sturen, dan kan er idd een kwalificatie zijn van stalking. Maar voor een politicus? De rechter zal oordelen dat, gezien het anders al zo drukke SMS en emailverkeer van politici, dit niet aanzien kan worden als het ernstig verstoren van de rust. Als het echt uit de hand zou lopen en ze wordt thuis opgewacht of dat soort zaken is het natuurlijk een ander verhaal.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

boulder schreef:Dat is een vorm van stalking.
Zoals in veel Angelsaksische landen 'Call your member of Congres'.

Zowieso, (zeker als politicus) je prive telefoon als werk telefoon gebruiken maakt het gemakkelijker voor Russische of andere hackers om toegang te krijgen (cfr. Hillary Clinton)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:Je kan perfect de keuze maken om op alle daken zonnepanelen te leggen en dan kom je in het scenario van 54GWh (en dus niet 54GW) terecht: meer dan voldoende energie, alleen heb je opslag of overbrugging nodig.
Kijk, dat is weer zo wishful thinking. Neen, je kan niet op alle daken zonnepanelen leggen. Waar kan/mag/ga je er geen leggen? Huurders, daken met een slechte oriëntatie, appartementsgebouwen, schaduw door (hoge) bomen in geval van goede ligging van het dak... Als je de helft van de daken in België gaat kunnen bekleden met zonnepanelen dan ga je al heel erg blij mogen zijn. Om nog niet te spreken van een onnoemelijk aantal mensen die ondertussen zodanig hun buik vol hebben van die zonnepanelen discussie dat ze er in de verste verte niet (meer) aan denken om die panelen te leggen. Persoonlijk is mijn idee: na een kapot zonnepaneel door een gevallen dakpan, de derde groene stroom teller die werd geïnstalleerd op minder dan 8 jaar, de gigantische kosten die ondertussen in het leven werden geroepen om het net te gebruiken, de slimme meter... Nooit zouden er nog zonnepanelen in komen bij mij.
Ik denk niet dat er in België zoveel bomen in de weg staan dat de helft van de daken niet nuttig/zinvol met panelen volgelegd kunnen worden.
De rest van uw argumentatie is helaas correct, maar een gevolg van politieke keuzes. Die kunnen we ook aanpassen/veranderen en dus de belemmering om massaal panelen te leggen wegnemen.

Dus nee, het is niet noodzakelijk wishful thinking.
Maar ja, met de huidige context (regelgeving, ...) zal het niet gebeuren :).

@Joke
Mijn garagist is geen publiek persoon, dus die vergelijking gaat niet op.
Wat is er allemaal over Kris Peeters geschreven en gezegd, oa over zijn verhuis van Puurs naar Antwerpen. Ga jij dat allemaal tegen uw garagist zeggen? Amai...
boulder
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Sommige publieke personen - aka BV's - willen niet alleen de voordelen van hun status: het hogere loon en de vele media-aandacht, ze willen zich ook het privilege van "rust" toe-eigenen en zich afsluiten van de rest van de bevolking op dezelfde manier dat iemand die niet in de aandacht wil lopen en het hogere loon dan ook laat liggen kan doen
Je draait de zaken om.
Ik ben geen BV, geen politicus, en heb niet het privilege van de rust, maar toch word ik niet bestookt met SMS'en of whatsapp berichten.

Nog eens, haar bekwaamheid is één zaak, maar iemand persoonlijk lastigvallen om druk te zetten is een stap te ver.

Dit zal trouwens gevolgen hebben op langere termijn.
Indertijd gaf Yves Leterme vrijwillig zijn GSM nummer op TV als teken van vertrouwen.
Na deze schaamteloze misbruiken moet je daar niet meer op rekenen.
heist_1975 schreef:Mijn garagist is geen publiek persoon, dus die vergelijking gaat niet op.
Wat is er allemaal over Kris Peeters geschreven en gezegd, oa over zijn verhuis van Puurs naar Antwerpen. Ga jij dat allemaal tegen uw garagist zeggen? Amai...
Er wordt van alles over geschreven, het verschil is als hij daar duizenden SMS'en over krijgt, zodat hij ook privé niet meer normaal kan communiceren.
Maar de teneur bij sommigen lijkt wel te zijn dat als je publiek figuur bent dat je dan alle rechten verliest.
Ik zet BV's niet op een voetstuk, maar ik heb respect voor hun privacy, van welke partij ze ook zijn.
Laatst gewijzigd door boulder 06 feb 2019, 19:41, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: Ik ben geen BV, geen politicus, en heb niet het privilege van de rust, maar toch word ik niet bestookt met SMS'en of whatsapp berichten.
Als je geen BV bent, heb je dat privilege wel. Natuurlijk is "rust" relatief, maar ik denk dat het wel duidelijk is welke rust hier bedoeld wordt, het gaat niet over de grasmaaier van de buren, het gaat wel over het zeer regelmatig aangesproken worden door onbekenden.
boulder schreef: Nog eens, haar bekwaamheid is één zaak, maar iemand persoonlijk lastigvallen om druk te zetten is een stap te ver.
Ik vind van niet - binnen redelijke grenzen. Ik denk dat men vergeet voor wie de politici ten dienste staan. Het is wel degelijk niet alleen van hun eigen portemonnee.
boulder schreef: Indertijd gaf Yves Leterme vrijwillig zijn GSM nummer op TV als teken van vertrouwen.
Na deze schaamteloze misbruiken moet je daar niet meer op rekenen.
Denk dat er anders ook geen politici meer geweest zijn die dat deden, ongeacht de "misbruiken".

Deze mensen incasseren belastingsgeld van mensen die daar vaak heel hard voor werken, ze verdienen meestal ook veel meer dan die mensen, en ze genieten van een veel beter sociaal statuut dan die mensen. Ze mogen dus wel degelijk bereikbaar zijn voor die mensen, binnen redelijke grenzen. Willen ze dat niet, is een job in de prive (en het bijhorend lagere loon) altijd een optie. Niemand is verplicht politicus.

Wij Vlamingen aanvaarden van gewone werkmensen niet dat ze enkel maar de voordelen willen van hub job, zonder de nadelen. Ik zie niet in waarom dit voor politici anders zou moeten zijn.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel sms’en kreeg Schauvliege precies?
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ho ... ~aefd0bc4/
Niettemin blijven veel vragen onbeantwoord. Konden de IT-diensten van Schauvliege het bombardement van berichten echt niet technisch lamleggen? Maar vooral: moet een minister met 10 jaar dienst en een veelvoud aan stormpjes op haar conto daar niet boven staan? Is dit bijgevolg geen flauw excuus om te verhullen dat je bij het ene publiek de klimaatbetogers prijst en bij boeren leugens gaat verkondigen? En is de slotconclusie dan niet dat je taak te zwaar weegt?
DirkJan
Plus Member
Plus Member

heist_175 schreef: De NVA heeft al laten blijken dat ze het allemaal dikke zever vinden, maar de andere partijen zouden wel eens geloofwaardiger voor de dag kunnen komen dan Groen.
Nog maar pas terug open en de leugens vloeien weer in overvloed.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
boulder schreef: Ik ben geen BV, geen politicus, en heb niet het privilege van de rust, maar toch word ik niet bestookt met SMS'en of whatsapp berichten.
Als je geen BV bent, heb je dat privilege wel.
Dus een BV is vogelvrij voor jou, die mag je 's nachts SMS'en sturen?
Ik denk dat er sommige mensen echt wel een totaal gebrek aan respect hebben.
CCatalyst schreef:Ik vind van niet - binnen redelijke grenzen. Ik denk dat men vergeet voor wie de politici ten dienste staan. Het is wel degelijk niet alleen van hun eigen portemonnee.
Alsof de hele maatschappij hetzelfde wil, mocht dat zo zijn, dan was er geen klimaatprobleem.
Het is van een ongelofelijk fanatisme als een groepje denkt dat zij alleen dé burger vertegenwoordigen.
Redelijke grenzen zijn voor mij betogen en staken, GSM nummers doorspelen zodat er massaal gespamd kan worden, dag en nacht is gewoon crimineel en crapuleus.
CCatalyst schreef:Denk dat er anders ook geen politici meer geweest zijn die dat deden, ongeacht de "misbruiken".
Die GSM nummers waren redelijk gemakkelijk te achterhalen.
Maar als het niet zo is, leg mij dan eens uit hoe ze dan wel aan dat nummer geraakt zijn?
CCatalyst schreef:Deze mensen incasseren belastingsgeld van mensen die daar vaak heel hard voor werken, ze verdienen meestal ook veel meer dan die mensen, en ze genieten van een veel beter sociaal statuut dan die mensen.
Dus dan hebben ze geen recht meer op nachtrust?
Echt, als je maar zo weinig respect hebt voor anderen, moet je niet verschieten dat de maatschappij naar de kl... gaat.
CCatalyst schreef:Ze mogen dus wel degelijk bereikbaar zijn voor die mensen, binnen redelijke grenzen. Willen ze dat niet, is een job in de prive (en het bijhorend lagere loon) altijd een optie. Niemand is verplicht politicus.
Stalken is wel degelijk strafbaar.
De site van dit groupuscule is trouwens offline gegaan vandaag, en VTM nieuws wilden ze niet meer telefonisch te woord staan.
Recht op rust, zeker?
CCatalyst schreef:Wij Vlamingen aanvaarden van gewone werkmensen niet dat ze enkel maar de voordelen willen van hub job, zonder de nadelen. Ik zie niet in waarom dit voor politici anders zou moeten zijn.
Vreemde redenering, en waar eindigt dat?
Een taart in het gezicht zal ook nog wel kunnen, zeker?
En brieven met wit poeder sturen is ook normaal, zeker?

Het is een gebrek aan opvoeding, en respect.
Er is niet een bepaald bedrag dat je kunt verdienen waarna je vogelvrij bent, en alle slagen toegestaan zijn.
HLN schreef: Maar vooral: moet een minister met 10 jaar dienst en een veelvoud aan stormpjes op haar conto daar niet boven staan?
Die journalisten die vinden dat het allemaal niet erg is, dat ze dan zelf eens hun GSM nummer te grabbel gooien, ze zouden rap anders piepen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

oeps
Laatst gewijzigd door warpozio2 06 feb 2019, 20:25, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Van UK tot Rusland (oost-west)
Andere tijdzones ander opwekking en verbruik spatelen ifv tijd.
Jack Daniels schreef:
bruma schreef:Oost-west en noord-zuid maar voornamelijk oost-west zou het perfect mogelijk zijn om enkel met PV en wind aan de behoeftes te voldoen, echter er zitten onbetrouwbare regeringen tussen om dat te verzekeren.
Je hebt altijd een opslagsysteem nodig, zoals het stroomnet nu als opslag dient. Met zonnepanelen die gericht staan op 3 windrichtingen kan je al iets doen. Wat windmolens betreft: je krijgt nooit een vergunning om zo een gedrocht in je tuin te zetten. Die ene uitzondering niet te na gesproken die heel waarschijnlijk wat poen op tafel heeft gelegd om zijn "vergunning" in orde te krijgen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

En zie je wel, het is weer extreem-links dat toont dat het totaal ongemanierd is:

https://www.demorgen.be/politiek/deze-m ... W5p1kMVIjQ
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”