Duitse regering legt vrije routerkeuze vast

Nieuws omtrent telecom
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

r2504 schreef:
Sylvester schreef:duizend, jij weet ook wat hij bedoelt. Je moet het niet in het belachelijke trekken.
Als je geen inhoudelijke argumenten hebt dan moet je je verlagen tot dergelijke methodes.
Tja, als men het inhoudelijke niet wenst te lezen of steeds afdoet als dat is toch geen probleem dan moet de discussie anders he :angel:

Speciaal voor sylvester de voordelen nog eens opgesomt want hij vindt ze blijkbaar ook niet terug :roll:

[Afbeelding Post made via mobile device ]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Sylvester schreef:Het overnamepunt voor uw internet ligt achter het modem, daar maak jij de denkfout.
Jij maakt de denkfout, de modem is eindapparatuur en die wordt direct of indirect aangesloten op het overnamepunt. Eindapparatuur bevindt zich dus per definitie achter het overnamepunt en behoort dus tot het thuisnetwerk van de klant.
Lees het Easy Switch-verslag van het BIPT, daarin staat duidelijk uitgelegd welke apparaten tot de eindapparatuur behoren en wat de wettelijke vereisten zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden
Wat een klucht het verslag... "Easy switching" kan je alléén bekomen door alle providers een universele interface te laten aanbieden ! De klant opzadelen met telkens een andere modem is net contraproductief in deze context... het kleinste kind weet dat modems net gemaakt zijn om conversies van elektrische signalen te doen zodat apparatuur erna kan hergebruikt worden. Een modem op zich zal je dus nooit kunnen hergebruiken als je overstapt naar een andere technologie... DSL, coax, fiber zijn nu eenmaal anders.

Het verslag gaat trouwens voor het overgrote deel over administratieve procedures bij een overschakeling (het woordje modem komt amper voor in de tekst).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ben al minstens zeven keer overgestapt van provider en drie keer verhuisd.
ALTIJD een nieuwe modem MOETEN kopen, de oude liggen ook nog allemaal hier en werken nog, ik kan ze gewoon inpluggen en klaar.
Weliswaar coax op coax en dsl op dsl :roll:
Moest telenet vrije modemkeuze toelaten dan kwam er misschien wel een allinone die zowel coax als koper ondersteunt :roll:

Die modems die op mijn zolder liggen heeft toch ook iemand betaald ???
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:"Easy switching" kan je alléén bekomen door alle providers een universele interface te laten aanbieden !
Dat is misschien het ultieme einddoel, maar vandaag een technische utopie. Op coaxnetwerken en kopernetwerken, waar miljoenen klanten dagelijks gebruikmaken van verschillende legacy technologieën zoals PSTN, PAL en DVB-C, is dat op korte termijn compleet onhaalbaar.
Maar dat wil niet zeggen dat de huidige voorstellen van het BIPT een klucht zijn. Je begrijpt blijkbaar niet dat door de macht(=vrije keuze) bij de consument te leggen, de consument op lange termijn zijn goesting krijgt.
Als de consument liever een auto heeft dan een paard en kar, dan verdwijnen de paardenfokkers en karrenmakers vanzelf.
r2504 schreef:De klant opzadelen met telkens een andere modem is net contraproductief in deze context... het kleinste kind weet dat modems net gemaakt zijn om conversies van elektrische signalen te doen zodat apparatuur erna kan hergebruikt worden. Een modem op zich zal je dus nooit kunnen hergebruiken als je overstapt naar een andere technologie... DSL, coax, fiber zijn nu eenmaal anders.
Deze discussie gaat niet over modems op zich, maar over de vrijheid om als consument een toestel te kiezen dat aan al z'n behoeften voldoet. Een toestel kan ook één of meerdere technologieën combineren, zoals in een smartphone GPRS en LTE in één chip wordt gecombineerd omdat de consument eist dat hij met z'n smartphone altijd en overal op internet kan, ongeacht de netwerkinterface van de provider.
Als de keuze vrij is, leg je de macht bij de consument en de hardwarefabrikanten en verliest de provider z'n macht om de markt te verzieken met toestellen die alleen compatibel zijn met hun eigen propriëtaire netwerktechnologie en dichtgetimmerde producten.
Eens de consument zich bewust is van die macht, zal hij eisen dat z'n homegateway compatibel is met alle providers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

duizend schreef:Ik ben al minstens zeven keer overgestapt van provider en drie keer verhuisd.
ALTIJD een nieuwe modem MOETEN kopen, de oude liggen ook nog allemaal hier en werken nog
Bizar want bij Telenet kan je zelfs geen modem kopen (en dat hij nog zou werken kan je al evenmin weten) !

En bij Proximus krijg je hem ook in bruikleen voor zover ik weet. Een BBOX3 wordt volgens mij echter door alle DSL providers geaccepteerd... bizarre uitspraak dus.
duizend schreef:Die modems die op mijn zolder liggen heeft toch ook iemand betaald ???
Ja, jij... die zitten bij in je abonnement (zet zoals de kost van je NIU, de coaxkabel, je paddestoel buiten, de Proximus koperkabel, ROP kast en apparatuur, ...).

Jou modems op zolder zijn ook al lang afgeschreven en ondersteunen de nieuwste technieken (vectoring, channel bonding, docis 3, ...) vermoedelijk niet meer.

Of je hem nu zou kopen of huren is een andere discussie en staat los van een vrije keuze.
raf1 schreef:Dat is misschien het ultieme einddoel, maar vandaag een technische utopie.
Nochtans is het geen utopie... beide providers hebben een ethernet interface vandaag (als beide providers toelaten hun router in bridge mode te zetten is dit morgen opgelost).
raf1 schreef:Op coaxnetwerken en kopernetwerken, waar miljoenen klanten dagelijks gebruikmaken van verschillende legacy technologieën zoals PSTN, PAL en DVB-C, is dat op korte termijn compleet onhaalbaar.
Het is niet voor iedere technologie even eenvoudig... internet is simpel, telefonie op zich ook... TV is een andere zaak. Maar gaan schrijven dat een vrije modem keuze dit oplost is pertinent onwaar, het brengt de oplossing alléén nog maar verderaf !
raf1 schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de huidige voorstellen van het BIPT een klucht zijn. Je begrijpt blijkbaar niet dat door de macht(=vrije keuze) bij de consument te leggen, de consument op lange termijn zijn goesting krijgt.
Komaan raf1 wees eens een beetje ernstig ipv. je achter teksten en wetten te verstoppen. Het BIPT document gaat voor 99% over administratieve procedures die een overstap moeten vereenvoudigen, de 1% die over hardware gaat slaat de bal gewoon totaal mis en biedt geen oplossing voor het probleem dat er nu eenmaal verschillende technologieën bestaan (deze gaan afremmen door mensen iets te laten kopen waarvan ze niet weten wat en dan verplichten hier x-aantal jaar support op te geven is contraproductief).

Stel dat TN of PX morgen over willen gaan op fiber... vandaag is dat geen probleem omdat ze gewoon iedereen een andere modem moeten geven. Als we mensen hun eigen modem gaan laten kopen moeten bedrijven hier support op leveren en zullen ze minder vlot kunnen innoveren !
raf1 schreef:Deze discussie gaat niet over modems op zich, maar over de vrijheid om als consument een toestel te kiezen dat aan al z'n behoeften voldoet.
Maar die modem doet NIETS... hoe moeilijk is dat nu om te begrijpen dat je daarmee dus ook geen behoeften gaat voldoen. Het is even absurd te eisen dat je een eigen electriciteitsmeter moet kunnen plaatsen om vrij te zijn welke huishoudtoestellen je kan aansluiten... nee, het is net omdat 220V wisselspanning een universele interface is dat je dat voordeel hebt bekomen.
raf1 schreef:Eens de consument zich bewust is van die macht, zal hij eisen dat z'n homegateway compatibel is met alle providers.
Een consument heeft niets te eisen... dat recht ga je zelfs van hem afnemen door de ondersteuning bij hemzelf te leggen ipv. bij z'n provider. De consument zal in de toekomst dus moeten hopen dat er een commerciële partij geld ziet (ja die bedrijven willen centen verdienen) in z'n noden want anders zal het niets zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Toch liggen hier drie telenet modems :bang: :bang: :bang:
En telkens geld voor moeten betalen

Nu zijn we er, de modems kunnen dus UIT het abonnement en het abonnement kan goedkoper.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

duizend schreef:Toch liggen hier drie telenet modems
En telkens geld voor moeten betalen
Ja, ik heb hier ook nog een 2400 baud, 9K6, 14K4, 28K8, 56K, ... modem liggen en weet je wat... ik heb er ook steeds voor moeten betalen :lol:
duizend schreef:Nu zijn we er, de modems kunnen dus UIT het abonnement en het abonnement kan goedkoper.
Ja, en wat heeft dat te maken met vrijen hardware keuze :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vier van de modems die hier liggen kunnen adsl tot vdsl
Drie zijn identieke telenet modems

Kan (wil) je niet lezen :bang:

Als ik mijn oude modem kan herbruiken na verhuis of overstap kan het abbo goedkoper :roll:

Je wil het echt niet snappen hé :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

r2504 schreef:Een BBOX3 wordt volgens mij echter door alle DSL providers geaccepteerd... bizarre uitspraak dus.
Alle DSL providers? Bij mijn weten is er in België 1 DSL provider en dat is proximus. Alle andere zijn resellers. Bizarre uitspraak.

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Nochtans is het geen utopie... beide providers hebben een ethernet interface vandaag (als beide providers toelaten hun router in bridge mode te zetten is dit morgen opgelost).
Lol, met bridge mode is er helemaal niets opgelost, dat is de bestaande situatie. De consument betaalt dan nog steeds de dure nutteloze homegateways af via de maandelijkse aanrekening van de duopolisten. De duopolisten behouden nog steeds de macht om bepaalde functionaliteit of producten alleen via hun eigen homegateway aan te bieden. Hardwarefabrikanten en alternatieve providers worden nog steeds door de twee duopolisten uit de markt geduwd.
Er verandert dus niets, het duopolie blijft bestaan.
r2504 schreef:Stel dat TN of PX morgen over willen gaan op fiber... vandaag is dat geen probleem omdat ze gewoon iedereen een andere modem moeten geven. Als we mensen hun eigen modem gaan laten kopen moeten bedrijven hier support op leveren en zullen ze minder vlot kunnen innoveren !
Je verwart innoveren met monopoliseren. Ja, de duopolisten zullen in de toekomst meer rekening moeten houden met concurrentie. Dat is net de bedoeling van vrije keuze.
Of dacht je dat de alternatieve providers of hardwarefabrikanten geen problemen hadden met de dichtgetimmerde Bboxen?
r2504 schreef:Maar die modem doet NIETS... hoe moeilijk is dat nu om te begrijpen dat je daarmee dus ook geen behoeften gaat voldoen.
Deze discussie gaat niet over modems op zich, maar over eindapparatuur in het algemeen. Het is trouwens niet aan de jou om de bepalen wat de behoefte van de markt is. Laat de markt kiezen. Of heb je schrik van de markt? Heb je schrik dat iemand anders dan Telenet een innovatieve modem op de markt brengt?
r2504 schreef:Een consument heeft niets te eisen... dat recht ga je zelfs van hem afnemen door de ondersteuning bij hemzelf te leggen ipv. bij z'n provider.
Integendeel, de consument krijgt de vrije keuze om een modem via z'n provider aan te schaffen of via een andere commerciële partij. Concurrentie is nodig.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

raf1 schreef:Of heb je schrik van de markt? Heb je schrik dat iemand anders dan Telenet een innovatieve modem op de markt brengt?
Neen hoor, hij heeft schrik dat zijn netwerk plat gaat als iemand de vrijheid krijgt om een andere modem te installeren. Tot zover zijn 'objectiviteit'.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer
Provider

duizend schreef:
Sylvester schreef:Ik heb blijkbaar niet het ganse topic gelezen.
Wil mij iemand eens heel kort een lijst van voordelen opnoemen, die je bij een modem naar eigen keuze hebt ?
MODEM welteverstaan. Router en wifi mag je nu al zelf kiezen, dat is al 15 jaar zo.
Voordelen voor mezelf:
Slechts een kastje aan de muur ipv modem, router, wifi, antwoordapparaat, telefooncentrale, dect station, nas, apart
Bijgevolg ook geen lelijke kabels tussen de kastjes
Dus ook minder sluipverbruik
Bij overschakelen van provider hoef ik geen modem te kopen want ik heb van alles al reserve liggen
Als er geen internet is is het eerste advies de modem te resetten, ik kan beter, ik kan hem tijdelijk vervangen ...

Eigenlijk heb ik tot nu toe alleen maar nadelen/argumenten tegen gehoord voor eigen modem keuze.
Bovenstaande is in mijn ogen géén voordeel.
Het ietsiepietsie minder verbruik (t.o.v. modem met aparte router) doe je teniet aan eigen modem keuze. En zoals je zelf zegt zeker als je ook nog reserve hebt liggen want die moet je ook aankopen.
Bij overschakelen naar Proximus kan je niks met je eigen kabelmodem doen. Dus geen argument of voordeel.
Als er geen internet is (wat niet veel voorkomt bij Telenet), bel je gewoon naar Telenet. Bij eigen modelkeuze denk je het zelf te klaren. En dan gebruik je je eigen modem die je ook hebt betaald, om vast te stellen dat het dan nog niet werkt . En dan... ?
Als je dan wél internet hebt, is jouw modem kapot of heeft slechte communicatie. Dan moet je zelf een nieuwe kopen... En dan... ?
Het lijkt me toch allemaal niet zo'n rozengeur en maneschijn als je het mij vraagt.

Geen me eens een afdoend voordeel?

Ik denk dat velen alhier niet goed weten wat communicatie van de kabel met zich meebrengt.
Weet goed dat Telenet al alle moeite van de wereld heeft om hun eigen BEPERKT gamma aan modems draaiende te houden zonder hick-ups of software/hardware problemen. De nieuwe CMTS toestellen hebben een hoop nieuwe functies en uitbreidingen, maar de modems lusten het niet zo goed.
Stel dat je dan ook nog eens andere modems op het netwerk gaat toelaten, waarvan Telenet niet eens een firmware kan updaten, dan ken je wel het resultaat.
Vaak moeten CMTS en modemfirmware op elkaar 'afgesteld' worden om het zaakje stabiel te houden.
Met de huidige RF-technieken, modulatie profielen en snelheden is het niet zo eenvoudig.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sylvester schreef: Bovenstaande is in mijn ogen géén voordeel.
Nuff said.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dank u
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sylvester schreef:Geen me eens een afdoend voordeel?
Uit het leven gegrepen: Dat je op zondag portforwarding kan configureren en testen omdat morgenochtend je NAS bereikbaar moet zijn via internet.
Vandaag lukt het blijkbaar niet: https://mijn.telenet.be/
En ja, de betrokkene heeft bij bestelling een modem-only gevraagd, maar bij installatie een homegateway gekregen.
Iemand een oplossing?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tjah, iets met pushen.. als ze het nu nog niet willen inzien..

Spijtig dat die persoon de HGW niet meteen geweigerd heeft natuurlijk, dat was een stuk simpeler geweest. Of was het omdat de technieker geen toestellen meer bij had en een 2e interventie extra zou kostten?
Oplossing zou moeten zijn een wissel te vragen bij telenet. Kostteloos uiteraard omdat er niet is geleverd wat er is gevraagd. In praktijk kan dat wel tegenvallen en is de kans groot dat men toch iets zal willen aanrekenen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sylvester schreef: Bovenstaande is in mijn ogen géén voordeel.
En in mijn ogen is een allinone naar keuze kunnen plaatsen een ENORM groot voordeel met een pak minder verbruik, zonder rommel en kabels in de living.
Bovendien kan het abbonement goedkoper omdat de modem niet moet aangekocht of afgeschreven worden bij overschakelen.

En uiteraard heeft vrijde modemkeuze GEEN ENKEL nadeel
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Drie fouten in 1 post :
1. met een eigen all-in-one ga je zeker geen 'pak' minder verbruiken. Hoogstens een beetje.
2. Jij denkt dat het abonnement goedkoper zou worden? Nee hoor. Verwacht dat maar niet.
3. Geen nadeel ? Pardom? Er zijn amper voordelen. Nadelen zijn er genoeg. Je moet wel een beetje bekend zijn met de techniek om dit te vatten.

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1. ja, alle beetjes helpen maar vooral het feit dat er geen kabels en bakjes rommel in mijn woonkamer staat.
2. ja ik denk dat, systeem "batteries not included", retail vs oem, diy vs technieker install
3. ik lees vooralsnog geen enkel nadeel en heb genoeg technische bagage, just bring it :beerchug:
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Punt 1 dat is waar, alle beetjes helpen. Maar ik vrees dat je met de winst amper een paar pintjes extra kunt gaan drinken. Over de bakskes en rommel heb je gelijk. Volgens mij is dit dan ook zowat het enige zinvolle doch magere voordeel. Anderzijds moet je niet verwachten dat je met eigen hardware keuze een wauw-effect gaat krijgen op het gebied van WIFI (wat meestal een hekel punt is bij HGW's). Je gaat er dezelfde toer op, en je zult toch een extra AP moeten voorzien om in een doorsnee huis overal prima WIFI te hebben.
Punt 2 : droom maar verder. Bij mijn weten heb ik de prijs van de frieten alleen maar omhoog zien gaan als de aardappel oogst slecht was. Ik heb de prijs nog nooit zien zakken als de oogst een keer héél goed was. Heb je hem?
punt 3 klopt helemaal niet. Dan moet je dit topic nog maar eens nalezen, en waarschijnlijk te weinig kennis. Misschien genoeg technische bagage maar niet over dit (zoals meerderen alhier aanwezig), daar ben ik zeker van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

duizend schreef:Als ik mijn oude modem kan herbruiken na verhuis of overstap kan het abbo goedkoper :roll:
Misschien moet je eerst eens een cursus bedrijfsvoering volgen... dan zou je dergelijke simplistisch uitspraken niet doen (afschrijvingskosten, recuperatie kosten, kosten techniekers, ... maken soms dat dingen nieuw plaatsen gewoon veel goedkoper zijn).

Eerst en vooral moet jij trouwens je modem laten hangen... en dan worden deze normaal hergebruikt door Telenet.
raf1 schreef:De consument betaalt dan nog steeds de dure nutteloze homegateways af via de maandelijkse aanrekening van de duopolisten
Je gooit ook graag alles op één hoop hé... huren of kopen staat volledig los van vrije hardware keuze. Vandaag de dag zou Telenet of Proximus je ook perfect kunnen laten kiezen tussen het huren of aankopen van je toestellen (voor de decoders doet men dat trouwens al).
raf1 schreef:De duopolisten behouden nog steeds de macht om bepaalde functionaliteit of producten alleen via hun eigen homegateway aan te bieden.
En jij gelooft dat je die allemaal gaat krijgen als iedereen zomaar eender welke modem gaan aankopen ? Wederom gooi je dingen als product standaardisatie en vrije hardware keuze op één hoop terwijl ze beide niets met elkaar te maken hebben. Hoe bijvoorbeeld het in-home IP-adres tot stand komt bij Telenet zal niet plots veranderen als jij morgen je eigen modem plaatst (het enige wat je daarmee bereikt is dat je je uitsluit van bepaalde functionaliteit).
raf1 schreef:Hardwarefabrikanten en alternatieve providers worden nog steeds door de twee duopolisten uit de markt geduwd.
Aanbestedingen noemt men dat... blijkbaar bieden die fabrikanten dan geen goede deal aan. Ieder bedrijf is vrij mee te dingen... TN gebruikte vroeger Motorola modems, nu gebruikt men een ander merkt
raf1 schreef:Er verandert dus niets, het duopolie blijft bestaan.
Met vrije hardware zal dat ook nog altijd blijven bestaan hoor.
raf1 schreef:Ja, de duopolisten zullen in de toekomst meer rekening moeten houden met concurrentie. Dat is net de bedoeling van vrije keuze.
Welke concurrentie ? Stel dat je vrije hardware keuze er komt... waar moet TN of Proximus dan rekening mee houden... spaar je de illusie, jij als klant zal rekening moeten houden dat je een hoop extra ellende zal hebben met je afwijkende keuze, niet de provider hoor.
raf1 schreef:Deze discussie gaat niet over modems op zich, maar over eindapparatuur in het algemeen. Het is trouwens niet aan de jou om de bepalen wat de behoefte van de markt is.
Jij kan toch vandaag ieder toestel aansluiten met een ethernet interface... je hebt dus reeds vrije keuze (met uitzondering van een modem). Ik ben trouwens volledig akkoord met die vrije keuze en daar is nog werk op gebied van decoders en telefonie (maar ik klamp me niet vast aan zinloze eisen voor modems gewoon uit princiepe).
raf1 schreef:Integendeel, de consument krijgt de vrije keuze om een modem via z'n provider aan te schaffen of via een andere commerciële partij. Concurrentie is nodig.
En de consument krijgt in ruil een euro korting op z'n abonnement... wow, dit gaat wereldschokkend zijn... dat is pas concurrentie :roll:
Sylvester schreef:Ik denk dat velen alhier niet goed weten wat communicatie van de kabel met zich meebrengt.
Voor hun is het ook maar een princiepes kwestie... nadenken wat dit in de realiteit betekend doet niets ter zake (en dat merk je duidelijk genoeg uit al hun antwoorden, gooi het allemaal maar op een hoop en verder denken ze dat ze er hemel en aarde gaan bijkrijgen omdat ze van het BIPT het recht gaan krijgen een eigen modem te plaatsen).
raf1 schreef:Uit het leven gegrepen: Dat je op zondag portforwarding kan configureren en testen omdat morgenochtend je NAS bereikbaar moet zijn via internet.
Dan geeft hij die rule gewoon in in z'n eigen firewall die achter de TN modem only hangt.
raf1 schreef:En ja, de betrokkene heeft bij bestelling een modem-only gevraagd, maar bij installatie een homegateway gekregen.
Dan is het een domme persoon... als ik een wasmachine bestel en ze leveren een droogkast dan stuur ik ze ook terug.
MaT schreef:Tjah, iets met pushen.. als ze het nu nog niet willen inzien..
HGW is de standaard... jij bent klant hé... trek je mond open zou ik zeggen. Hier is de technieker ook binnen gekomen met een HGW, heb hem gewoon laten weten dat het het verkeerde model was en die is gewoon naar z'n auto gestapt voor een modem only (zo hard heeft die dus toch niet gepushed als je mij vraagt).
duizend schreef:1. ja, alle beetjes helpen maar vooral het feit dat er geen kabels en bakjes rommel in mijn woonkamer staat.
Lol... in andere topics gaan schrijven dat een HGW op niets trekt... en dan hier terug komen ijveren voor een all-in-one... omdat je geen bakjes hebt in je woonkamer. Soms denk ik echt dat jullie gewoon niet weten wat je wil en maar klagen om te klagen... is precies een hobby op zich voor sommigen hier.
Sylvester schreef:Punt 2 : droom maar verder. Bij mijn weten heb ik de prijs van de frieten alleen maar omhoog zien gaan als de aardappel oogst slecht was. Ik heb de prijs nog nooit zien zakken als de oogst een keer héél goed was. Heb je hem?
Nee, ze hebben hem niet... ze denken dat de prijs van hun abbo met de helft zal dalen denk ik.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer
Provider

Jij leest anders ook maar wat je wil lezen hoor...

Iedereen begreep denk ik wel wat duizend bedoelde met: Als ik mijn oude modem kan herbruiken na verhuis of overstap kan het abbo goedkoper :roll:

Het gaat natuurlijk over zijn EIGEN modem die hij zelf heeft aangekocht die hij telkens mee wil verhuizen. Ik denk niet dat Telenet daar iets over te zeggen heeft. :roll:
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ben pas verhuisd en wil morgen Telenet in mijn nieuwe woning.
Ergens in mijn verhuisdozen heb ik dit nog steken :
Afbeelding

Graag wil ik dat Telenet mijn modem aansluit... en graag met een goedkoper abonnement :roll:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zul je toch een grotere prent moeten gebruiken, uit dat postzegelformaat kan ik niet eens afleiden dat het een modem zou zijn.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je iets of wat op de hoogte bent, ken je hem. Niet geheel hetzelfde kleurtje maar intern wel hetzelfde.
Ik mocht hem toch kopen waar ik wilde.... vrije hardware keuze. En ik wil dat Telenet die nu aansluit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

In je verhuisdozen gevonden? Dus wat jij eigenlijk wilt is (om een vergelijking te maken) een 56k baud modem aansluiten op een vdsl signaal? Beetje serieus blijven aub en jezelf niet nodeloos belachelijk maken.

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nee, 2 x fout. Het is een kabelmodem, en die sluit je uiteraard aan op een coax kabel dus niet VDSL. Een aantal jaren geleden heeft deze nog perfect gewerkt.

Edit : laten we maar stoppen met de discussie. Velen zijn niet mee.
Ik heb deze echt jaren aan een stuk gehad. Werkte prima. Ondertussen zijn er al heel wat modems gepasseerd, alsook NIU's. Allemaal gratis vervangen door Telenet omdat ze hun CMTS gingen upgraden (en andere werken). Deze voldeden dus niet meer.
Als je je eigen hardware wil, moet je dit allemaal zelf bekostigen. Wie zei dat er geen nadelen waren?
Dat is er ééntje uit de rij.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Alles heeft voor- en nadelen Sylvester, maar dat is het mooie van vrije keuze: je kan zelf kiezen of de nadelen het voordeel waard zijn.
Voor 'de 95%' is het trouwens geen nadeel, die 'kiezen' gewoon de telenet modem.
ronron261
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Vrije hardware ziet er voor mij zo uit, volledige vrije keuze hebben over ieder toestel (die het juiste protocol ondersteunt volgens de technologie)
- modem: afhankelijk door gebruikte technologie, zoals kabel, telefoon, fiber, enz
- router
- wifi
indien gewenst een all-in-one of een combinatie van de verschillende toestellen zoals bv gecombineerde modem/router - aparte wifi
- decoder die meerdere protocollen of combinaties aankan, zolas bv. ipTV + netflix + HBO (of gelijk welke combinatie die gewenst is).
Via een hptc is zoiets zeker mogelijk en indien er voldoende vraag komen er zeker toestellen op de markt die verschillende combinaties toelaten.
- tv: keuze eigen merk/grootte/enz.
Natuurlijk kunnen we onmogelijk rekenen op veel ondersteuning bij de provider voor al die toestellen, enkel voor het signaal tot u thuis.

Daartegen met verplichte hardware kunnen ze u totale ondersteuning bieden, maar of dat een prijs (kostprijs/vrijheid) die we (in de toekomst) willen betalen is iets anders.
- Zoals het nu is word de modem/router/wifi reeds grotendeels opgedrongen. Willen we een extra uitbreiding/functie word het ons zeer moeilijk tot soms onmogelijk gemaakt.
- De decoders word nu ook opgedrongen die enkel doen wat zij wensen. Nu worden bv. opnames beperkt in tijd, om welke redens dit is, me nog steeds onduidelijk (geef hier minstens de mogelijkheid om de opnames (al of niet) gecodeerd te bewaren op een externe schijf die leesbaar is door een andere decoder).
Hier enkel uitbreiding mogelijk door bijplaatsen van toestellen.

Voorlopig nog niet aan de orde maar wie weet bij verplichte hardware.
Internet: enkel op een door hen goedgekeurde pc/laptop met een verplicht dichtgetimmerde OS en voor diensten die niet door hen geleverd worden het onmogelijk maken om deze te gebruiken.
TV: bv keuze tussen 2 toestellen, een 32" of een 40". Enkel die afmetingen omdat het toestel in ieder huis moet passen.
Zenders: nog enkele zenders die overstelpt worden met reclame van de provider/zender en hun goedgekeurde partners.
Huur media (film/serie) enkel deze van hun goedgekeurde partners nog.
Wens je ook met een gsm/smartphone op het (door de uw providers geleverd) internet dan enkel met een door de provider geleverd model, natuurlijk ook met een dichtgetimmerd OS.

Of de voorstanders van verplichte hardware hiermee ook akkoord gaan betwijfel ik ook te zeerste.
Ik, in ieder geval, zal ik toch proberen om uit de greep te blijven van zulke providers.
Want indien ze het zover krijgen mag je indien je wil overschakelen alles vernieuwen naar de toestellen van uw volgende provider ook al maakt hij gebruik van het zelfde netwerk/technologie. Want die toestellen zullen dan ook wel niet goedkoop zijn om alles met hun verplichte software te voorzien en dus aan (goedkope)(torenhoge)(dure) abonnementen te leveren.

Ronald
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

De totale vrijheid bestaat niet... maar blijkbaar is het moeilijk om dat te accepteren (maar dan moet je ook eerst begrijpen wat een modem exact doet, pas dan kan je inzien dat je blij bent met een dooie mus als je daar wel vrijheid krijgt).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef: Misschien moet je eerst eens een cursus bedrijfsvoering volgen... dan zou je dergelijke simplistisch uitspraken niet doen (afschrijvingskosten, recuperatie kosten, kosten techniekers, ... maken soms dat dingen nieuw plaatsen gewoon veel goedkoper zijn).

Eerst en vooral moet jij trouwens je modem laten hangen... en dan worden deze normaal hergebruikt door Telenet.
Misschien moet jij eens met je voetjes terug naar de realiteit toestappen.
Ik heb de laatste drie maal dat ik overgestapt/verhuisd ben naar een andere provider steeds "nieuwe" modem MOETEN kopen
Steeds mijn "oude" modem in de plaats gezet hoewel de provider dit niet ondersteunt.

Die 50 euro die ik steeds betaalde voor de nieuwe modem kan er toch af hé :bang: :bang: :bang:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef: Lol... in andere topics gaan schrijven dat een HGW op niets trekt... en dan hier terug komen ijveren voor een all-in-one... omdat je geen bakjes hebt in je woonkamer. Soms denk ik echt dat jullie gewoon niet weten wat je wil en maar klagen om te klagen... is precies een hobby op zich voor sommigen hier.

LOL LOL LOL

Steeds maar selectief blijven lezen ... :roll:
HGW heeft geen antwoordapparaat, nas, dectstation, telefooncentrale, dus ik blijf met een hoop bakjes zitten :bang:
en de HGW hardware kan ik die vrij kiezen ?????????
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sylvester schreef:Punt 1 dat is waar, alle beetjes helpen. Maar ik vrees dat je met de winst amper een paar pintjes extra kunt gaan drinken. Over de bakskes en rommel heb je gelijk. Volgens mij is dit dan ook zowat het enige zinvolle doch magere voordeel. Anderzijds moet je niet verwachten dat je met eigen hardware keuze een wauw-effect gaat krijgen op het gebied van WIFI (wat meestal een hekel punt is bij HGW's). Je gaat er dezelfde toer op, en je zult toch een extra AP moeten voorzien om in een doorsnee huis overal prima WIFI te hebben.
Punt 2 : droom maar verder. Bij mijn weten heb ik de prijs van de frieten alleen maar omhoog zien gaan als de aardappel oogst slecht was. Ik heb de prijs nog nooit zien zakken als de oogst een keer héél goed was. Heb je hem?
punt 3 klopt helemaal niet. Dan moet je dit topic nog maar eens nalezen, en waarschijnlijk te weinig kennis. Misschien genoeg technische bagage maar niet over dit (zoals meerderen alhier aanwezig), daar ben ik zeker van.
Punt1 : blij dat we het eens zijn. Ik heb in gans het huis van kelder tot zolder en zelfs tot achter in de tuin wifi met één all in one :banana:

Punt 2 : zie 2 posts hoger, heb je hem ?

Punt 3 : ik lees niks want jij schrijft niks :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sylvester schreef: Ondertussen zijn er al heel wat modems gepasseerd, alsook NIU's. Allemaal gratis vervangen door Telenet omdat ze hun CMTS gingen upgraden (en andere werken). Deze voldeden dus niet meer.
Oh dat doet telenet allemaal gratis voor jou ???
Maar korting geven als ik een eigen modem gebruik en ze dus niks moeten gratis vervangen zit er niet in volgens jou ???

go figure ...
ronron261
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Totale vrijheid heeft nooit bestaan. Vandaar dat er om samen te kunnen leven allerlei regels en wetten overeengekomen zijn in de samenleving.
Een modem is niet zo moeilijk te begrijpen, zet één soort signaal om in een andere. Punt uit.
Welke technologie gebruikt word doet hier niet veel aan toe.
Indien iedereen zich aan de regels (hier protocollen) houd waarom zou een vrije keuze niet kunnen.

Daar zit het nu net. De provider wil het je zo moeilijk mogelijk maken om te veranderen van provider door aan klantbinding te doen.
Dat is natuurlijk ook de visie van een commercieel bedrijf, niets verkeerd mee. Maar hier wringt het schoentje, door politiek gelobby hebben 2 firma's (in Vlaanderen) de macht in handen gekregen. Willen we meer concurrentie creëren dan is er maar één weg.
Splitsen van het diensten gedeelte zoals tv, internet en telefonie en langs de andere zijde de fysieke diensten zoals kabel, raw-copper, enz.
Dan geeft vrije hardwarekeuze je gemakkelijk een overschakeling tussen provider (met dezelfde technologie) door bv enkele instellingen aan te passen. Zijn het door hen geleverde toestellen dan is die verandering door hen uit te voeren anders zijn ze zelf te doen.

Neem nu de komende situatie tussen Telenet/Mobistar. Mobistar gaat gebruik maken van het Telenet-netwerk. Hoef je bij Mobistar een andere modem/router te krijgen, nee. Gaat dit gebeuren, waarschijnlijk niet. Mobistar gaat mogelijks verplicht worden om een andere modem/router te komen zetten want die modem is eigendom van Telenet. Al hoewel er enkel een paar instellingen hoeven te veranderen.

Nu in Vlaanderen heb je niet veel keuze ofwel Telenet ofwel Proximus en willen ze zij alles voor u leveren, modem/router, decoder.
Voorlopig blijft het enkel daarbij. Maar wat zal de volgende stap zijn?
Worden we verplicht om het door hen geleverde tv-toestel te nemen indien we tv willen kijken.
Of indien je op het internet wil dan nog enkel via hun decoder of een door heb verplicht internet toestel.

Wat voor de provider is het voldoende om tot aan de muur zijn signaal te leveren, daarna stop het.
Wens je volledige support door de provider dan gebruik je de toestellen dat de provider voorstelt.
Anders kies je eigen toestellen en kijk je ook uit voor je eigen support.
De meesten zullen dan ook gemakzuchtig kiezen voor een all-in oplossing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

duizend schreef:dus ik blijf met een hoop bakjes zitten
Sinds wanneer is esthetiek een argument in deze discussie ? Voor het BIPT is dat alvast een non-issue.

Koop je een plastic doos en stop er al je kastjes in... problem solved :roll:
duizend schreef:en de HGW hardware kan ik die vrij kiezen ?????????
Natuurlijk... gewoon achter je modem-only aansluiten.
duizend schreef:Oh dat doet telenet allemaal gratis voor jou ???
Nee, gratis is dit niet... dit zit in je abonnement inbegrepen. Maar zoals zo vaak geschreven heeft dit niets met vrije hardware keuze te maken.

Telenet zou je evenzeer de modem of HGW éénmalig kunnen aanrekenen... zonder dat je een vrije keuze hebt.
duizend schreef:Maar korting geven als ik een eigen modem gebruik en ze dus niks moeten gratis vervangen zit er niet in volgens jou ???
Eerst en vooral kan jij NOOIT een eigen modem bezitten... die moest namelijk blijven hangen op je vorige locatie (en wordt dan hergebruikt door nieuwe klanten). Het feit dat je hem dus wel hebt betekend dat je hem ofwel gestolen hebt, ofwel dat hij gewoon was afgeschreven (dit kan zowel financieel als technisch zijn omdat er geen garantie mee op is vanuit de leverancier) en dus niet meer gebruikt wordt.
ronron261 schreef:Totale vrijheid heeft nooit bestaan. Vandaar dat er om samen te kunnen leven allerlei regels en wetten overeengekomen zijn in de samenleving.
Een modem is niet zo moeilijk te begrijpen, zet één soort signaal om in een andere. Punt uit.
Prachtige conclusie... en daarmee geef je meteen aan waarom het totaal nutteloos is te voorzien in een vrije modem keuze.

Focus je op de andere issues die echt een probleem vormen...SIP toegang, DVB-C toegang, ...
ronron261 schreef:Wat voor de provider is het voldoende om tot aan de muur zijn signaal te leveren, daarna stop het.
De provider geeft je een ethernet SIGNAAL aan je muur... maar blijkbaar is dat niet voldoende ? Waarom moet dit een complex HF signaal zijn ?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Sinds wanneer is esthetiek een argument in deze discussie ? Voor het BIPT is dat alvast een non-issue.

Koop je een plastic doos en stop er al je kastjes in... problem solved :roll:
Vreemd, in de HGW vs modem-only discussie was esthetiek, samen met stroomverbruik, HET grote argument om alles in 1 toestel te hebben. Nu is het van geen belang meer opeens... :roll:

En ga jij de brandweer uitleggen waarom iemand meerdere toestellen in een kleine afgesloten doos gestoken heeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Vreemd, in de HGW vs modem-only discussie was esthetiek
Voor jou en duizend... ik zie hier verder niemand klagen over esthetiek... trouwens zo'n Fritzbox is nu ook niet het mooiste ding.

In moderne woning steken die dingen trouwens gewoon in de meterkast (en da's meteen één van de hoofdredenen om geen AIO te hebben).
MaT schreef:En ga jij de brandweer uitleggen waarom iemand meerdere toestellen in een kleine afgesloten doos gestoken heeft?
Boor er een aantal gaatjes in... dit is echt zielig aan het worden :roll:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Smaken verschillen, daar heb jij niets op te zeggen. Met vrije hardwarekeuze kies je er de mooiste en coolste gewoon uit omdat het dan kan.

Niet iedereen woont in een moderne woning, denk toch eens 2x na voor je iets schrijft. Mijn woning is trouwens nog vrij recent en daar zit het ook niet in de meterkast. Dus dat zal dan enkel maar voor woningen van enkele jaren oud zijn dan. Maar bij deze begrijp ik dus dat ook jij aan niemand een HGW aanbeveelt.

Wat zielig is zijn uw oplossingen voor een probleem dat er niet moet zijn in de eerste plaatst. Een beetje extra geld uitgeven, knutselen om dan alsnog iets lelijks over houden :nono:
Gesloten

Terug naar “Telecom nieuws”