duizend schreef:Als ik mijn oude modem kan herbruiken na verhuis of overstap kan het abbo goedkoper
Misschien moet je eerst eens een cursus bedrijfsvoering volgen... dan zou je dergelijke simplistisch uitspraken niet doen (afschrijvingskosten, recuperatie kosten, kosten techniekers, ... maken soms dat dingen nieuw plaatsen gewoon veel goedkoper zijn).
Eerst en vooral moet jij trouwens je modem laten hangen... en dan worden deze normaal hergebruikt door Telenet.
raf1 schreef:De consument betaalt dan nog steeds de dure nutteloze homegateways af via de maandelijkse aanrekening van de duopolisten
Je gooit ook graag alles op één hoop hé... huren of kopen staat volledig los van vrije hardware keuze. Vandaag de dag zou Telenet of Proximus je ook perfect kunnen laten kiezen tussen het huren of aankopen van je toestellen (voor de decoders doet men dat trouwens al).
raf1 schreef:De duopolisten behouden nog steeds de macht om bepaalde functionaliteit of producten alleen via hun eigen homegateway aan te bieden.
En jij gelooft dat je die allemaal gaat krijgen als iedereen zomaar eender welke modem gaan aankopen ? Wederom gooi je dingen als product standaardisatie en vrije hardware keuze op één hoop terwijl ze beide niets met elkaar te maken hebben. Hoe bijvoorbeeld het in-home IP-adres tot stand komt bij Telenet zal niet plots veranderen als jij morgen je eigen modem plaatst (het enige wat je daarmee bereikt is dat je je uitsluit van bepaalde functionaliteit).
raf1 schreef:Hardwarefabrikanten en alternatieve providers worden nog steeds door de twee duopolisten uit de markt geduwd.
Aanbestedingen noemt men dat... blijkbaar bieden die fabrikanten dan geen goede deal aan. Ieder bedrijf is vrij mee te dingen... TN gebruikte vroeger Motorola modems, nu gebruikt men een ander merkt
raf1 schreef:Er verandert dus niets, het duopolie blijft bestaan.
Met vrije hardware zal dat ook nog altijd blijven bestaan hoor.
raf1 schreef:Ja, de duopolisten zullen in de toekomst meer rekening moeten houden met concurrentie. Dat is net de bedoeling van vrije keuze.
Welke concurrentie ? Stel dat je vrije hardware keuze er komt... waar moet TN of Proximus dan rekening mee houden... spaar je de illusie, jij als klant zal rekening moeten houden dat je een hoop extra ellende zal hebben met je afwijkende keuze, niet de provider hoor.
raf1 schreef:Deze discussie gaat niet over modems op zich, maar over eindapparatuur in het algemeen. Het is trouwens niet aan de jou om de bepalen wat de behoefte van de markt is.
Jij kan toch vandaag ieder toestel aansluiten met een ethernet interface... je hebt dus reeds vrije keuze (met uitzondering van een modem). Ik ben trouwens volledig akkoord met die vrije keuze en daar is nog werk op gebied van decoders en telefonie (maar ik klamp me niet vast aan zinloze eisen voor modems gewoon uit princiepe).
raf1 schreef:Integendeel, de consument krijgt de vrije keuze om een modem via z'n provider aan te schaffen of via een andere commerciële partij. Concurrentie is nodig.
En de consument krijgt in ruil een euro korting op z'n abonnement... wow, dit gaat wereldschokkend zijn... dat is pas concurrentie
Sylvester schreef:Ik denk dat velen alhier niet goed weten wat communicatie van de kabel met zich meebrengt.
Voor hun is het ook maar een princiepes kwestie... nadenken wat dit in de realiteit betekend doet niets ter zake (en dat merk je duidelijk genoeg uit al hun antwoorden, gooi het allemaal maar op een hoop en verder denken ze dat ze er hemel en aarde gaan bijkrijgen omdat ze van het BIPT het recht gaan krijgen een eigen modem te plaatsen).
raf1 schreef:Uit het leven gegrepen: Dat je op zondag portforwarding kan configureren en testen omdat morgenochtend je NAS bereikbaar moet zijn via internet.
Dan geeft hij die rule gewoon in in z'n eigen firewall die achter de TN modem only hangt.
raf1 schreef:En ja, de betrokkene heeft bij bestelling een modem-only gevraagd, maar bij installatie een homegateway gekregen.
Dan is het een domme persoon... als ik een wasmachine bestel en ze leveren een droogkast dan stuur ik ze ook terug.
MaT schreef:Tjah, iets met pushen.. als ze het nu nog niet willen inzien..
HGW is de standaard... jij bent klant hé... trek je mond open zou ik zeggen. Hier is de technieker ook binnen gekomen met een HGW, heb hem gewoon laten weten dat het het verkeerde model was en die is gewoon naar z'n auto gestapt voor een modem only (zo hard heeft die dus toch niet gepushed als je mij vraagt).
duizend schreef:1. ja, alle beetjes helpen maar vooral het feit dat er geen kabels en bakjes rommel in mijn woonkamer staat.
Lol... in andere topics gaan schrijven dat een HGW op niets trekt... en dan hier terug komen ijveren voor een all-in-one... omdat je geen bakjes hebt in je woonkamer. Soms denk ik echt dat jullie gewoon niet weten wat je wil en maar klagen om te klagen... is precies een hobby op zich voor sommigen hier.
Sylvester schreef:Punt 2 : droom maar verder. Bij mijn weten heb ik de prijs van de frieten alleen maar omhoog zien gaan als de aardappel oogst slecht was. Ik heb de prijs nog nooit zien zakken als de oogst een keer héél goed was. Heb je hem?
Nee, ze hebben hem niet... ze denken dat de prijs van hun abbo met de helft zal dalen denk ik.