Einde ondersteuning SD-decoders
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Ik heb in April 2013 een HD Digibox DB-AD200 laten registreren op mijn naam. Wat zou dit nu betekenen voor mij?
Ik hoop deze box met smartcard toch nog graag 5 jaar te gebruiken.
Zou er met de SD decoder met smartcard (aangekocht) nog radio kunnen beluisterd worden?
Ik hoop deze box met smartcard toch nog graag 5 jaar te gebruiken.
Zou er met de SD decoder met smartcard (aangekocht) nog radio kunnen beluisterd worden?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Heb je de uitleg van TN dan niet gelezen... net zoals er nu 5 jaar ondersteuning is voor de SD toestellen zal dit in de toekomst ook zo zijn voor de HD toestellen (misschien dat men wel overgaat van H.264 naar H.265).sardonis schreef:Ik heb in April 2013 een HD Digibox DB-AD200 laten registreren op mijn naam. Wat zou dit nu betekenen voor mij?
Theoretisch gezien wel... tenzij TN de smartcards zou schrappen.sardonis schreef:Zou er met de SD decoder met smartcard (aangekocht) nog radio kunnen beluisterd worden?
-
- Elite Poster
Ik denk niet dat de smartcards geschrapt gaan worden. Op het DB-AD200 model kan de nieuwe Yelo update niet uitgerold worden en ik denk ook niet dat deze cardless kan werken. Hier is het alleszinds nog steeds met een goeie ouwe smartcard
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Volgens gebruikers op tweakers, vallen veel SD gebruikers buiten de boot.
http://tweakers.net/nieuws/95849/telene ... eunen.html
http://tweakers.net/nieuws/95849/telene ... eunen.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Mijn vriendin had de onze indertijd ook gekocht en hebben gisteren een mail gehad van Telenet dat we inderdaad uit de boot vallen wegens langer dan 5j geleden gekocht.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... m'n SD Digibox en SD Digicorder zijn ook beide ouder dan 5 jaar... ik val dus tweemaal uit de boot.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Als men wil kan men perfect de smartcardnummers van de SD decoders schrappen en die van de HD decoders behouden. Als je inlogt op Mijn Telenet zie je daar toch staan welke decoders (type, MAC adres, serienummer en smartcardnummer) er op jouw abonnement staan geregistreerd. Bij mij staat er ook een melding "Vanaf 2 september stoppen de uitzendingen op je SD Digicorder". Als die SD Digicorder en zijn smartcardnummer op 2 september dus geschrapt zou worden, dan zal de smartcard geen updates meer ontvangen en weldra niets meer kunnen decoderen, ook ook geen andere radiozenders dan die van de VRT.sardonis schreef:Ik denk niet dat de smartcards geschrapt gaan worden. Op het DB-AD200 model kan de nieuwe Yelo update niet uitgerold worden en ik denk ook niet dat deze cardless kan werken. Hier is het alleszinds nog steeds met een goeie ouwe smartcard
Weet er trouwens iemand waarom (volgens de technische specificaties) alle decoders behalve de DC-AD2100 enkel MPEG-1 audio layer I, II kunnen decoderen? Enkel de DC-AD2100 kan MPEG-1 audio layer 3 (mp3) decoderen en geen enkele decoder ondersteunt AAC. Een beetje belachelijk om voor het beeld over te schakelen op H.264 en voor het geluid dan een inefficiënte codec van meer dan 20 jaar oud te blijven gebruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
de nieuwste boxen zijn zonder smartcards...
de info op "mijn telenet" over je digibox klopt niet altijd.....ikzelf heb 6 koopdecoders, 4 HD digiboxen en 2 HD digicorders in huis waarvan er 2 nog met een kaartje, bij de ene staat de smartcard vermeld, bij de andere staat er een vraagteken.... ook wanneer je meer info wil komt er regelmatig tevoorschijn dat het toestel niet interactief is nietegenstaande dit wel het geval is......de kaarten zijn steds gepaird aan je box.....
de info op "mijn telenet" over je digibox klopt niet altijd.....ikzelf heb 6 koopdecoders, 4 HD digiboxen en 2 HD digicorders in huis waarvan er 2 nog met een kaartje, bij de ene staat de smartcard vermeld, bij de andere staat er een vraagteken.... ook wanneer je meer info wil komt er regelmatig tevoorschijn dat het toestel niet interactief is nietegenstaande dit wel het geval is......de kaarten zijn steds gepaird aan je box.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
En ik blijf erbij dat support leveren niet hetzelfde is als zorgen dat de toestellen niet op zwart gezet worden. Ik ben helemaal akkoord dat oude technologieën niet eeuwig ondersteunt kunnen blijven worden maar slechts 5 jaar garantie dat het werkt is weinig. De trechnologie evolueert dan wel razendsnel, maar dat wil niet zeggen dat iets ouder ook per defenitie niet meer voldoende kan werken.MClaeys schreef:Ik blijf er bij dat 5 jaar lang is voor een dergelijk product, komt daar ook nog bij da ze niet onbruikbaar worden maar dat ze de kanalen niet meer kunnen decoderen vanwege de andere/nieuwere codec en opnames wel gewoon gaan blijven werken (hoe, dat weet ik niet).
Je voorbeelden zijn niet te vergelijken met deze situatie:MClaeys schreef:ik heb ook een laptop van 7 jaar liggen met Win8 en OSx op en die werkt ook nog zeer goed, maar ondersteuning kan ik er ook niet meer op krijgen. Dit zijn toestellen waarvan je WEET dat ze op een moment verouderd gaan zijn, zeker aangezien ze afhankelijk zijn van een andere technologie kan je daardoor dus ook weten dat ze op een gegeven moment mogelijk niet meer werken.
Ander voorbeeld: Het is een kwestie van tijd voor geen enkele tv nog een Scart aansluiting heeft, dan werkt mijn videorecorder ook niet meer (en jawel, ik bekijk nog video's). Misschien maar eens gaan klagen bij Panasonic dan voor een model met HDMI-aansluiting?
Mijn inbelmodem werkt nog perfect, maar daar moet ik ook geen website meer mee proberen openen (in theorie nog mogelijk, in praktijk valt dat dik tegen).
En men zegt toch wel dat analoog gaan kijken nog kan? Want ik dacht dat in het bericht stond dat men de decoder na die periode gewoon kan terugbrengen (daar staat dan wel tegenover dat ?volgend jaar? analoge tv op zwart gaat. In het geval van mijn meme moet ze dan ook een nieuwe tv kopen en een decoder of CI+ kaartje).
-De toestellen die je opnoemt werken door tot ze defect raken, ook zonder garantie en support van de fabrikant.
-Gaan ze defect dan heb je keuze in wat het volgende product zal zijn.
-Geen enkele fabrikant maakt de beslissing voor u tot wanneer je een product blijft gebruiken en wat het nieuwe product is (dat bovendien nog eens duurder is dan je huidig).
-In geval van stoppen met een verouderde standaard, die op zich al heel lang meegedraaid heeft, gaat er altijd een ruime tijd vooraf waarop je verwittigd word en je kan omschakelen naar iets nieuws.
De logica achter het feit dat de mensen met een decoder van €1 ook verwachten niet in kou gelaten te worden is dat dat een lokmiddel is om je te binden aan digitale TV. Een bedrijf als telenet geeft geen cadeau's als het hen ook niet rechtsreeks of onrechtstreeks opbrengt.MClaeys schreef:Natuurlijk kan Telenet iedereen gewoon een nieuwe decoder geven, maar verwachten mensen die een SD decoder voor 1 euro kochten nu echt een recent model gratis ter vervanging? Daar zit in mijn ogen niet veel logica achter en dan is het in mijn ogen nog niet zo een slecht voorstel omdat je nu weet waar je aan toe bent als je een decoder hebt/koopt.
Daarbij moest je ook nog eens €50 activatie en eventueel €50 installatie betalen. Sommigen hebben voor die box van €1 dus eigenlijk €51 of zelfs €101 betaalt.
Nu worden deze mensen voor de keuze gezet: ofwel stoppen met kijken op het toestel waar die promo box aan hangt ofwel alsnog de volle pot betalen voor hetgeen een promo was.
Dezelfde tactiek als drugsdealers: eerst zeer goedkoop of gratis proeven en eenmaal je eraan gewend bent kan je afkicken of betalen om door te gaan.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Toevallig de 'slimme energiestand' ingeschakeld? Hierdoor wordt het toestel bijna volledig uitgeschakeld en wordt de verbinding met Telenet verbroken, waardoor het de status 'niet-interactief' krijgt in Mijn Telenet.laroyj schreef:de nieuwste boxen zijn zonder smartcards...
Hoe dan ook, wees maar zeker dat Telenet een database heeft met de smartcardnummers en serienummers van alle decoders en dat het geen enkel probleem zou zijn om de smartcardnummers van (enkel) de SD decoders te schrappen waardoor deze geen updates meer ontvangen van de codering.
-
- Elite Poster
Ik vermoed nog steeds niet dat ze dit zullen doen. De uitzending zullen geleidelijk overgaan naar mpeg4 en de "oude" kanalen zullen tot vervelens toe banners krijgen met meldingen dat de SD decoders niet meer ondersteund zullen worden. Dit kan natuurlijk enkel maar als de nieuwe kanalen reeds actief zijn en in de zenderlijsten voorkomen van de nieuwere decoders.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Die technologie bestaat al langer dan 5 jaar, de boxen kunnen stammen van eind 2005 toen Telenet met digitale tv begon. Inmiddels bijna 9 jaar geleden dus, en in de tussentijd heeft het product verschillende wijzigingen ondergaan wat logisch is. 1 van die wijzigingen is nu dat men naar een andere (betere?) codec overschakelt na een tijd beide codecs te hebben ondersteund.MaT schreef:En ik blijf erbij dat support leveren niet hetzelfde is als zorgen dat de toestellen niet op zwart gezet worden. Ik ben helemaal akkoord dat oude technologieën niet eeuwig ondersteunt kunnen blijven worden maar slechts 5 jaar garantie dat het werkt is weinig. De trechnologie evolueert dan wel razendsnel, maar dat wil niet zeggen dat iets ouder ook per defenitie niet meer voldoende kan werken.MClaeys schreef:Ik blijf er bij dat 5 jaar lang is voor een dergelijk product, komt daar ook nog bij da ze niet onbruikbaar worden maar dat ze de kanalen niet meer kunnen decoderen vanwege de andere/nieuwere codec en opnames wel gewoon gaan blijven werken (hoe, dat weet ik niet).
Dat men het ruimer op voorhand had moeten laten weten daar kan ik best inkomen (geen idee hoe lang op voorhand het nu eigenlijk in het nieuws gekomen is). Klopt dat bij sommige producten het inderdaad niet op zwart gaat, het laptopvoorbeeld was als reactie op een ander laptopvoorbeeld. Overigens gaat de tv bij men meme wel degelijk op zwart als analoge tv stopt, toch zolang ze niet naar digitaal overschakelt.MaT schreef:Je voorbeelden zijn niet te vergelijken met deze situatie:MClaeys schreef:ik heb ook een laptop van 7 jaar liggen met Win8 en OSx op en die werkt ook nog zeer goed, maar ondersteuning kan ik er ook niet meer op krijgen. Dit zijn toestellen waarvan je WEET dat ze op een moment verouderd gaan zijn, zeker aangezien ze afhankelijk zijn van een andere technologie kan je daardoor dus ook weten dat ze op een gegeven moment mogelijk niet meer werken.
Ander voorbeeld: Het is een kwestie van tijd voor geen enkele tv nog een Scart aansluiting heeft, dan werkt mijn videorecorder ook niet meer (en jawel, ik bekijk nog video's). Misschien maar eens gaan klagen bij Panasonic dan voor een model met HDMI-aansluiting?
Mijn inbelmodem werkt nog perfect, maar daar moet ik ook geen website meer mee proberen openen (in theorie nog mogelijk, in praktijk valt dat dik tegen).
En men zegt toch wel dat analoog gaan kijken nog kan? Want ik dacht dat in het bericht stond dat men de decoder na die periode gewoon kan terugbrengen (daar staat dan wel tegenover dat ?volgend jaar? analoge tv op zwart gaat. In het geval van mijn meme moet ze dan ook een nieuwe tv kopen en een decoder of CI+ kaartje).
-De toestellen die je opnoemt werken door tot ze defect raken, ook zonder garantie en support van de fabrikant.
-Gaan ze defect dan heb je keuze in wat het volgende product zal zijn.
-Geen enkele fabrikant maakt de beslissing voor u tot wanneer je een product blijft gebruiken en wat het nieuwe product is (dat bovendien nog eens duurder is dan je huidig).
-In geval van stoppen met een verouderde standaard, die op zich al heel lang meegedraaid heeft, gaat er altijd een ruime tijd vooraf waarop je verwittigd word en je kan omschakelen naar iets nieuws.
Klopt niet, als de toestellen geen 5 jaar oud zijn krijgen ze voor dat geld dus een nieuw model gratis in huur. Als het ouder is dan 5 jaar dan klopt het wel, maar dan heeft de gebruiker dat bedrag er wel weer uit gehaald. Geen enkel bedrijf geeft cadeaus en Telenet had even goed voet bij stuk kunnen houden en hun zin kunnen doordrijven (zou geen slimme zet geweest zijn naar de gebruikers toe weliswaar). Men kan technologieën niet tot in het oneindige ondersteunen, hoe graag gebruikers dat ook willen. Andere providers doen dat ook niet, en andere providers lossen dat probleem misschien beter op maar niemand houd je dan ook tegen om naar die providers te gaan natuurlijk.MaT schreef:De logica achter het feit dat de mensen met een decoder van €1 ook verwachten niet in kou gelaten te worden is dat dat een lokmiddel is om je te binden aan digitale TV. Een bedrijf als telenet geeft geen cadeau's als het hen ook niet rechtsreeks of onrechtstreeks opbrengt.MClaeys schreef:Natuurlijk kan Telenet iedereen gewoon een nieuwe decoder geven, maar verwachten mensen die een SD decoder voor 1 euro kochten nu echt een recent model gratis ter vervanging? Daar zit in mijn ogen niet veel logica achter en dan is het in mijn ogen nog niet zo een slecht voorstel omdat je nu weet waar je aan toe bent als je een decoder hebt/koopt.
Daarbij moest je ook nog eens €50 activatie en eventueel €50 installatie betalen. Sommigen hebben voor die box van €1 dus eigenlijk €51 of zelfs €101 betaalt.
Nu worden deze mensen voor de keuze gezet: ofwel stoppen met kijken op het toestel waar die promo box aan hangt ofwel alsnog de volle pot betalen voor hetgeen een promo was.
Dezelfde tactiek als drugsdealers: eerst zeer goedkoop of gratis proeven en eenmaal je eraan gewend bent kan je afkicken of betalen om door te gaan.
Ik snap echt wel dat het een tegenvaller is voor de klanten met een decoder van +5 jaar oud, maar ik snap het standpunt van Telenet ook wel (aangenomen dat ze de extra bandbreedte ook daadwerkelijk nuttig gaan gebruiken).
Dat hoort trouwens jammer genoeg in de hedendaagse voorgeprogrammeerde defecten-tijd, waarbij toestellen nog maar gemaakt zijn een bepaalde tijd mee te gaan. Gebruikers hebben hier op het forum reeds geopperd dat men dan liever op voorhand zou weten hoe lang hun toestel zou ondersteund/functioneel zijn, bij deze voldoen ze aan die regel want ze zeggen nu duidelijk 5 jaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Ik weet niet.sardonis schreef:Ik vermoed nog steeds niet dat ze dit zullen doen. De uitzending zullen geleidelijk overgaan naar mpeg4 en de "oude" kanalen zullen tot vervelens toe banners krijgen met meldingen dat de SD decoders niet meer ondersteund zullen worden. Dit kan natuurlijk enkel maar als de nieuwe kanalen reeds actief zijn en in de zenderlijsten voorkomen van de nieuwere decoders.
Ik denk dat je je baseert op hoe TV Vlaanderen het gedaan heeft, maar Telenet hoeft het niet op die manier te doen.
Alle klanten die in aanmerking komen zullen ruimschoots op voorhand verwittigd zijn, dus waarom zouden ze de omschakeling eindeloos uitschakelen ?
Bij TV Vlaanderen zijn we gewoon dat ze altijd alles eindeloos ontkennen, en dat omschakelingen maanden- of jarenlang duren, met eindeloze omschakelingen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
*KUCH* Teletenne klanten kregen wel hun centen terug. Waarom kan het bij deze Telenet klanten wel? Zagers en klagers kregen wel reeds mooie compensatie voorstellen (kijk naar het voorbeeld van mijn ouders). Zij die gewacht hebben zijn er nu aan voor de moeite. Krijgen niets meer.MClaeys schreef: Geen enkel bedrijf geeft cadeaus en Telenet had even goed voet bij stuk kunnen houden en hun zin kunnen doordrijven (zou geen slimme zet geweest zijn naar de gebruikers toe weliswaar). Men kan technologieën niet tot in het oneindige ondersteunen, hoe graag gebruikers dat ook willen. Andere providers doen dat ook niet, en andere providers lossen dat probleem misschien beter op maar niemand houd je dan ook tegen om naar die providers te gaan natuurlijk.
Ik snap echt wel dat het een tegenvaller is voor de klanten met een decoder van +5 jaar oud, maar ik snap het standpunt van Telenet ook wel (aangenomen dat ze de extra bandbreedte ook daadwerkelijk nuttig gaan gebruiken).
Dat bedrijven niet met cadeaus zwaaien, goh, Telenet doet daar toch anders gretig aan mee hoor, maar het is zoals MaT zegt, het lijkt een beetje op dealen.
Beide standpunten zijn inderdaad te verdedigen, maar het had Telenet een heisa gescheeld en veel klantvriendelijker overgekomen als ze iedereen een deftige compensatie had gegeven. Waarom de ene wel een cadeau en de andere weer niet?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ondertussen is de werkwijze van Telenet gekend hé. Als Telenet bandbreedte nodig heeft voor een upgrade van de duurste abonnementen, pakt men die bandbreedte zonder pardon af van de klanten met de goedkoopste abonnementen.
Uiteindelijk weet Telenet zeer goed dat een groot deel van de benadeelde klanten zal overstappen naar een duurder abonnement.
Dus als je niet van plan bent om Whoppa-klant te worden, zal Telenet je de komende jaren sowieso wegpesten richting DSL/satelliet/internet tv.
Uiteindelijk weet Telenet zeer goed dat een groot deel van de benadeelde klanten zal overstappen naar een duurder abonnement.
Dus als je niet van plan bent om Whoppa-klant te worden, zal Telenet je de komende jaren sowieso wegpesten richting DSL/satelliet/internet tv.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
zoals beloofd gebeld naar Telenet....de omruil is enkel voor de koop SD receivers....Wie een huidige koop digibox/corder van de serie 200 heeft en geen gebruik kan maken van de nieuwe yelotv kan niet omruilen, zelfs niet met bijbetalen !!!
Het gaat enkel om het leveren van de basis televisiediensten en daar hoort yelotv blijkbaar niet bij , ik stelde ook dat de nieuwe yelo tv streamen van audio en video van een oa pc's mogelijk maakt, dat deze funcionaliteit op de oude versie niet werkt maar geen oren naar....
ook het bijbetalen bij omruil is enkel van toepassing bij het huren van een digicorder, omruil naar een nieuwer model voor 25 euro extra...
Het gaat enkel om het leveren van de basis televisiediensten en daar hoort yelotv blijkbaar niet bij , ik stelde ook dat de nieuwe yelo tv streamen van audio en video van een oa pc's mogelijk maakt, dat deze funcionaliteit op de oude versie niet werkt maar geen oren naar....
ook het bijbetalen bij omruil is enkel van toepassing bij het huren van een digicorder, omruil naar een nieuwer model voor 25 euro extra...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Elite Poster
Maar deze HD boxen (200-reeks) blijven wel werken met een smartcard neem ik aan?
-
- Elite Poster
Teletenne lijkt mij een product dat nooit echt van de grond gekomen is.Slafes schreef:*KUCH* Teletenne klanten kregen wel hun centen terug. Waarom kan het bij deze Telenet klanten wel?
Het bestaat ook nog maar heel kort, en er was geen huurmodel.
Lijkt mij dus wel een andere situatie dan digitale TV via de kabel, dat al van in 2005 bestaat, en toch wel een groot succes is.
-
- Elite Poster
Februari 2010 vind ik terug over de start van Teletenne. Dus 4 jaar. In uw optiek zou Telenet ook niet verplicht zijn om de klanten ook maar 1 cent terug te betalen. Toch deden ze het. Waarschijnlijk net omdat het over maar een handvol klanten gaat maar de vergelijking lijkt voor mij behoorlijk goed te kloppen.
Nu ja, ik zei het al op het tik forum, in deze materie gaan we nooit of te nimmer overeenkomen.
Had Telenet trouwens dezelfde korting gegeven zoals ze aan mijn ouders gegeven hadden, en de mensen zo goed als verplicht naar de huurdigicorder geduwd had men 1: tevreden klanten en 2: allemaal koopklanten die niets opleverden omgezet in huurklanten. Vooral puntje 1 is belangrijk, want nu stappen klanten ook over naar een huurexemplaar, en wees maar zeker dat ze die digicorder weer door de deur met een rode strik afleveren als er een concurrent op de kabel komt.
Nu ja, ik zei het al op het tik forum, in deze materie gaan we nooit of te nimmer overeenkomen.
Had Telenet trouwens dezelfde korting gegeven zoals ze aan mijn ouders gegeven hadden, en de mensen zo goed als verplicht naar de huurdigicorder geduwd had men 1: tevreden klanten en 2: allemaal koopklanten die niets opleverden omgezet in huurklanten. Vooral puntje 1 is belangrijk, want nu stappen klanten ook over naar een huurexemplaar, en wees maar zeker dat ze die digicorder weer door de deur met een rode strik afleveren als er een concurrent op de kabel komt.
- MaT
- Elite Poster
MPEG-4 is geïntroduceerd in 1998.MClaeys schreef: Die technologie bestaat al langer dan 5 jaar, de boxen kunnen stammen van eind 2005 toen Telenet met digitale tv begon. Inmiddels bijna 9 jaar geleden dus, en in de tussentijd heeft het product verschillende wijzigingen ondergaan wat logisch is. 1 van die wijzigingen is nu dat men naar een andere (betere?) codec overschakelt na een tijd beide codecs te hebben ondersteund.
Telenet verkocht tot 2009 boxen die enkel MPEG-2 ondersteunen, met de 1 euro actie zelfs tot 2011.
In 2014 willen ze MPEG-2 schrappen ten voordele van MPEG-4.
Zie je niet wat er schort?
Telenet kiest bewust om zeer lang boxen te verkopen die enkel MPEG-2 ondersteunen terwijl ze daar donders goed weten dat een complete overschakeling op MPEG-4 er zit aan te komen. Ze willen zelf besparen op die boxen en/of willen niet verder in de toekomst kijken dan hun neus lang is (voor het gemak en voordeel van de klant dan toch) en nu moet de klant daar maar voor opdraaien.
Juist, maar dat analoog, dat ondertussen wel al 60 jaar meegaat, ooit eens op zwart gaat weten we wel al jaren in tegenstelling tot telenet die met hun aankondiging 5 maand op voorhand kwam en meme zal die TV niet tegen 2011 gekocht hebben.MClaeys schreef:Overigens gaat de tv bij men meme wel degelijk op zwart als analoge tv stopt, toch zolang ze niet naar digitaal overschakelt.
De TV zelf hoeft ook niet perse naar het containerpark (tenzij ze geen enkele andere input heeft) in tegenstelling tot de digiboxen die compleet waardeloos worden. Van de digicorders kan je de opnames dan nog wel bekijken maar dat ga je ook geen jaren aan een stuk doen of 100x doen.
Kort uitgelegd: teletenne werd bewust aan de grond gehouden om niet te kannibaliseren op het succes van de kabel.boulder schreef: Teletenne lijkt mij een product dat nooit echt van de grond gekomen is.
Het bestaat ook nog maar heel kort, en er was geen huurmodel.
Lijkt mij dus wel een andere situatie dan digitale TV via de kabel, dat al van in 2005 bestaat, en toch wel een groot succes is.
Wellicht werden alle kosten rond teletenne, inclusief het terugbetalen van een handvol klanten, bekeken als investering om de kabel te doen groeien.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dat is nu eenmaal een keuze geweest van Telenet, om met MPEG-2 te werken in het begin en niet MPEG-4. Ze waren lang niet de enige en net als anderen stappen ze daar nu vanaf. En ja, men had meteen voor MPEG-4 kunnen gaan maar dat is nu eenmaal Telenet die daar over beslist. Dat de boxen MPEG-2 gebruikten was overigens al zeer lang geweten, net zoals er al zeer lang geweten is dat ze dat heus niet gingen blijven ondersteunen (dat was eigenlijk al te bedenken bij de eerste HD-box die uitkwam.
Ze hebben deze nog lang verkocht, ik geef u dan toch ook volkomen gelijk op het vlak dat ze het vroeger hadden moeten aankondigen?
De tv van men meme heeft ze van 2012. Een CRT-toestel uit een erfenis en die van haar was net stuk. Ze vind het nogal belachelijk om op haar leeftijd nog een nieuw toestel te kopen.
En diezelfde korting had hen inderdaad miserie bespaard, maar we kennen Telenet al langer dan vandaag en we weten gewoon dat men liever de randjes opzoekt omdat er veel klanten zijn die het toch gewoon zo laten . Daar zijn ze lang niet de enige in trouwens.
Ze hebben deze nog lang verkocht, ik geef u dan toch ook volkomen gelijk op het vlak dat ze het vroeger hadden moeten aankondigen?
De tv van men meme heeft ze van 2012. Een CRT-toestel uit een erfenis en die van haar was net stuk. Ze vind het nogal belachelijk om op haar leeftijd nog een nieuw toestel te kopen.
En diezelfde korting had hen inderdaad miserie bespaard, maar we kennen Telenet al langer dan vandaag en we weten gewoon dat men liever de randjes opzoekt omdat er veel klanten zijn die het toch gewoon zo laten . Daar zijn ze lang niet de enige in trouwens.
-
- Elite Poster
Ik vind het niet hetzelfde, de mensen die Teletenne namen hadden waarschijnlijk gehoopt dat na korte tijd VTM, 2Be en andere zenders gingen beschikbaar worden.Slafes schreef:Februari 2010 vind ik terug over de start van Teletenne. Dus 4 jaar. In uw optiek zou Telenet ook niet verplicht zijn om de klanten ook maar 1 cent terug te betalen. Toch deden ze het. Waarschijnlijk net omdat het over maar een handvol klanten gaat maar de vergelijking lijkt voor mij behoorlijk goed te kloppen.
Ze hebben geïnvesteerd in een decoder die ze moesten kopen, en het product is nooit echt tot bloei gekomen.
Dat is een groot verschil met digitale TV via de kabel, dat van in het begin een zeer ruim aanbod had, en een groot succes was.
In feite worden die mensen beloond voor het feit dat ze toch in het product geloofd hebben.
Het product wordt ook niet opgevolgd door iets nieuws, want er is geen ander product dat via de ether digitale TV levert.
-
- Elite Poster
TV Vlaanderen verkocht nog veel langer boxen die alleen MPEG2 aankonden.MaT schreef:MPEG-4 is geïntroduceerd in 1998.
Telenet verkocht tot 2009 boxen die enkel MPEG-2 ondersteunen, met de 1 euro actie zelfs tot 2011.
In 2014 willen ze MPEG-2 schrappen ten voordele van MPEG-4.
TV Vlaanderen begon een jaar later dan Telenet met digitale TV.
Maar kijk, ik vond het indertijd ook jammer dat ze niet ineens met H.264 begonnen, zowel bij Telenet als TV Vlaanderen.
Als je dan vroeg waarom bleek het vooral om de kostprijs van de boxen en andere apparatuur te gaan die nodig is om het TV beeld tot bij jou te brengen.
Voor mijn eigen satelliet apparatuur (eerst PCI DVB-S2 kaarten voor in mijn PC, jaren later een Dreambox 8000) wou ik ook H.264, maar het kostte effectief een pak meer voor H.264 apparatuur dan voor MPEG2.
Had Telenet dus onmiddellijk voor H.264 gekozen dan zou de kritiek geweest zijn dat het veel te duur en dus elitair was, en dat ze maar eerst eens met MPEG2 moesten beginnen.
Dat systeem had al zijn sporen verdiend en was ten minste betaalbaar.
Anders gezegd, als je wilt klagen ga je altijd iets vinden.
Die boxen van 1€ vind ik erg om daarover te klagen, als je ze voor 1€ gehad hebt, klagen dat ze máár een 3 tal jaar bruikbaar waren.
Zie je niet wat er schort?
Telenet kiest bewust om zeer lang boxen te verkopen die enkel MPEG-2 ondersteunen terwijl ze daar donders goed weten dat een complete overschakeling op MPEG-4 er zit aan te komen. Ze willen zelf besparen op die boxen en/of willen niet verder in de toekomst kijken dan hun neus lang is (voor het gemak en voordeel van de klant dan toch) en nu moet de klant daar maar voor opdraaien.
En hoe komt dat dat het 60 jaar meegaat ?MaT schreef:Juist, maar dat analoog, dat ondertussen wel al 60 jaar meegaat, ooit eens op zwart gaat weten we wel al jaren in tegenstelling tot telenet die met hun aankondiging 5 maand op voorhand kwam en meme zal die TV niet tegen 2011 gekocht hebben.
Is dat de verdienste van je TV producent, of heeft hij gewoon geluk dat de TV normen die door anderen worden vastgelegd downwards en upwards compatible waren (een zwart-wit TV kon natuurlijk geen kleur weergeven, maar de kleurinformatie werd er apart bijgezet, zodat die gewoon genegeerd kon worden).
Je TV producent verdient dus geen lof, want qua ondersteuning geeft hij jou 2 keer niks.
Toen NICAM stereo uitkwam heeft die ook je TV niet komen een upgrade geven, en toen analoge TV via een antenne stopte, is hij niet bij jou langsgeweest om je gratis een omruiling te geven naar een toestel met een DVB-T tuner.
Integendeel, als analoge kabel nu nog werkt, is het omdat Telenet dit zo lang ondersteund heeft, de TV producent verdient hier geen lof voor te krijgen.
Komt jouw TV fabrikant je toestel niet gratis omruilen ?MaT schreef:De TV zelf hoeft ook niet perse naar het containerpark (tenzij ze geen enkele andere input heeft)
Je vindt dat precies wel normaal van sommige andere leveranciers.
Je opnames zijn bestaande content, de nieuwe TV uitzendingen nieuwe content.MaT schreef:Van de digicorders kan je de opnames dan nog wel bekijken maar dat ga je ook geen jaren aan een stuk doen of 100x doen.
Je kunt je oude content blijven gebruiken, zo simpel is het.
-
- Deel van't meubilair
Je TV fabrikant heeft er wel niet voor gezorgd dat je ZW TV plots geen beeld meer gaf toen er kleur kwam, of dat je plots geen klank meer had toen er NICAM stereo kwam.boulder schreef:Komt jouw TV fabrikant je toestel niet gratis omruilen ?
Je hebt je TV dus altijd kunnen blijven gebruiken... de TN decoders worden nu van de ene op de andere dag gewoon waardeloos... er is dus wel degelijk een verschil.
Het spijtige is dat TN z'n service garantie in het verleden niet duidelijk heeft gemaakt... en er nu pas mee komt onder druk van TA. Nu mijn twee SD decoders zijn ouder dan 5 jaar en persoonlijk had ik ze zelf al vervangen (dingen waren gewoon oer traag)... maar ik kan begrijpen dat de termijn iets hoger had mogen zijn (je smeet vroeger je TV, video, DVD player, ... ook niet weg na 5 jaar).
- raf1
- Elite Poster
Probeer nu toch geen historische feiten te ontkennen. Het zijn net de tv-producenten (RCA en Telefunken) die steeds het voortouw genomen hebben in de ontwikkeling van tv-standaarden, eerst NTSC in Amerika, kort daarna PAL in Europa. Steeds was de compatibiliteit van het tv-signaal met oudere tv-toestellen een absolute voorwaarde die niemand wilde opgeven.boulder schreef:En hoe komt dat dat het 60 jaar meegaat ?
Is dat de verdienste van je TV producent, of heeft hij gewoon geluk dat de TV normen die door anderen worden vastgelegd downwards en upwards compatible waren (een zwart-wit TV kon natuurlijk geen kleur weergeven, maar de kleurinformatie werd er apart bijgezet, zodat die gewoon genegeerd kon worden).
Je TV producent verdient dus geen lof, want qua ondersteuning geeft hij jou 2 keer niks.
Het heeft de ingenieurs van deze tv-producenten bloed, zweet en tranen gekost maar elke tv-kijker kon alle zenders blijven bekijken op z'n vertrouwde zwart-wit tv-toestel.
Telenet is de laatste die een verdienste heeft aan het respecteren van tv-standaarden. Zenders die vroeger vrij te bekijken waren op éénder welk tv-toestel zitten nu achter slot en grendel op een handvol dichtgetimmerde bakjes met een Telenet-logo erop.
-
- Deel van't meubilair
Langs de andere kant moeten we ook eerlijk zijn... het is niet de schuld van TN dat MPEG2 en MPEG4 niet backwards compatible zijn.
TN zou vermoedelijk ook veel liever zien dat dit zo was... het zou de migratie heel wat eenvoudiger maken... maar het is nu éénmaal niet zo.
TN zou vermoedelijk ook veel liever zien dat dit zo was... het zou de migratie heel wat eenvoudiger maken... maar het is nu éénmaal niet zo.
-
- Elite Poster
Je TV fabrikant heeft daar gewoon nul de botten verdienste aan.r2504 schreef:Je TV fabrikant heeft er wel niet voor gezorgd dat je ZW TV plots geen beeld meer gaf toen er kleur kwam, of dat je plots geen klank meer had toen er NICAM stereo kwam.boulder schreef:Komt jouw TV fabrikant je toestel niet gratis omruilen ?
Het zijn gewoon standaarden die upwards en downwards compatible zijn.
Dat kun je doen zolang het niet over bandbreedte gaat.
H.264 dient om minder bandbreedte te gebruiken, dat kun je moeilijk upwards compatible maken, anders heb je geen enkel voordeel aan de nieuwe codec.
-
- Elite Poster
Gooi dan je verwijten in hun richting dat MPEG2 niet upwards compatible is met H.264.raf1 schreef:Probeer nu toch geen historische feiten te ontkennen. Het zijn net de tv-producenten (RCA en Telefunken) die steeds het voortouw genomen hebben in de ontwikkeling van tv-standaarden, eerst NTSC in Amerika, kort daarna PAL in Europa. Steeds was de compatibiliteit van het tv-signaal met oudere tv-toestellen een absolute voorwaarde die niemand wilde opgeven.
Anderzijds, hoe zou dat ook mogelijk zijn ?
De nieuwe codec dient om bandbreedte te sparen, dat kun je niet upwards compatible maken.
- MaT
- Elite Poster
Boulder nogmaals, de grootste ergernis is niet dat ze overschakelen op MPEG-4 en dat daarmee de oude boxen waardeloos worden, het is de manier waarop.
Amper 3 jaar nadat ze ze nog verkochten beslissen ze even op op amper 5 maanden tijd de mensen opnieuw in de kosten te jagen.
Oftewel: de communicatie naar de klant schiet tekort en de overgangsperiode is te kort.
De boxen in promo kostten dan wel maar €1 maar om hem effectief te gebruiken betaalde je uiteindelijk wel €51 of sommigen zelfs €101. Dat is toch iets pijnlijker dan €1.
Plus het feit dat die boxen ook vaak gekocht werden voor de 2e of 3e TV (bijv in de keuken of op de slaapkamer van de kinderen), terwijl ze aan volle pot misschien niet gekocht geweest zouden zijn. Zij kunnen kiezen uit meedoen met het dure grapje, voor boxen die 'ochot toch maar €1 kosten', of de extra TV op zwart zetten.
Ik ben trouwens een benieuwd naar de voordelen die de klant gaat krijgen ten gevolge van de besparing in bandbreedte.
Amper 3 jaar nadat ze ze nog verkochten beslissen ze even op op amper 5 maanden tijd de mensen opnieuw in de kosten te jagen.
Oftewel: de communicatie naar de klant schiet tekort en de overgangsperiode is te kort.
De boxen in promo kostten dan wel maar €1 maar om hem effectief te gebruiken betaalde je uiteindelijk wel €51 of sommigen zelfs €101. Dat is toch iets pijnlijker dan €1.
Plus het feit dat die boxen ook vaak gekocht werden voor de 2e of 3e TV (bijv in de keuken of op de slaapkamer van de kinderen), terwijl ze aan volle pot misschien niet gekocht geweest zouden zijn. Zij kunnen kiezen uit meedoen met het dure grapje, voor boxen die 'ochot toch maar €1 kosten', of de extra TV op zwart zetten.
Ik ben trouwens een benieuwd naar de voordelen die de klant gaat krijgen ten gevolge van de besparing in bandbreedte.
-
- Elite Poster
Boxen in promo, dat waren dus wel digicorders, en geen digiboxen.
51€ voor een digicorder die je dan in het slechtste geval 3 jaar hebt kunnen gebruiken, is toch mooi.
En een tweede of derde box, dat klopt volgens mij niet, die 1€ toestellen werden aangeboden aan wie nog geen digitale TV had.
51€ voor een digicorder die je dan in het slechtste geval 3 jaar hebt kunnen gebruiken, is toch mooi.
En een tweede of derde box, dat klopt volgens mij niet, die 1€ toestellen werden aangeboden aan wie nog geen digitale TV had.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Er koopt niemand een toestel als ze zwart op wit te horen krijgen dat ze het na drie jaar moeten wegsmijten.
Zeker niet voor 51 - 101 euro
Zeker niet als de leverancier er malgre voor zorgt dat er dank zij hem geen keuze is tussen toestellen.
Moeilijk te snappen hé waarom iedereen zo geambeteerd is
Mr. Boulder heeft wss geen telenet box ...
Zeker niet voor 51 - 101 euro
Zeker niet als de leverancier er malgre voor zorgt dat er dank zij hem geen keuze is tussen toestellen.
Moeilijk te snappen hé waarom iedereen zo geambeteerd is
-
- Elite Poster
Boulder, op het moment van het uitbrengen van het nieuws van Telenet stonden er nog ettelijke SD digicorders te koop op 2de hands sites. Ook daar floreerde de markt nog zeer goed. Stel nu dat je zo'n corder koopt, en 2 dagen later krijg je dat nieuwsbericht onder ogen, dan kan ik me voorstellen dat je Telenet niet naar de hemel wenst.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Slafes,
Vandaag de dag worden er nog altijd SD digicorders aangeboden op 2dehands, waarschijnlijk mensen die hopen zo nog snel van hun oud toestel af te geraken aan andere goedgelovigen die ze daarna met oude rommel opzadelen.
Tom
Vandaag de dag worden er nog altijd SD digicorders aangeboden op 2dehands, waarschijnlijk mensen die hopen zo nog snel van hun oud toestel af te geraken aan andere goedgelovigen die ze daarna met oude rommel opzadelen.
Tom
-
- Elite Poster
Vraag is : wist Telenet drie jaar geleden al dat ze over 3 jaar ze zouden stopzetten ?duizend schreef:Er koopt niemand een toestel als ze zwart op wit te horen krijgen dat ze het na drie jaar moeten wegsmijten.
Ik heb het al gezegd, Telenet moet blijkbaar als enige toekomstvoorspellende gaven hebben, zodat zij jaren op voorhand precies weten wanneer technologie precies zal uitgefaseerd worden.
Als nieuwe toestellen 250€ kostten, is die 100€ wel degelijk een koopje.duizend schreef:Zeker niet voor 51 - 101 euro
Maar je wist ook dat je een refurbished toestel kocht, dat weerspiegelde zich ook in de garantie.
Er zijn altijd mensen die kaviaar willen voor de prijs van biefstuk.
Toch wel, heb het hier al geschreven, HD digibox, gekocht in januari 2010 (ergens in februari geactiveerd).duizend schreef:Moeilijk te snappen hé waarom iedereen zo geambeteerd is
Ik heb gewacht tot er een HD kooptoestel was.
EDIT:
Tja, er staan nu ook nog massa's zaken uit de jaren '70 en '80 op de tweede hands markt.Slafes schreef:Boulder, op het moment van het uitbrengen van het nieuws van Telenet stonden er nog ettelijke SD digicorders te koop op 2de hands sites. Ook daar floreerde de markt nog zeer goed. Stel nu dat je zo'n corder koopt, en 2 dagen later krijg je dat nieuwsbericht onder ogen, dan kan ik me voorstellen dat je Telenet niet naar de hemel wenst.
Als de provider daar moet op wachten om technologie te laten evolueren, dan gaan we leven zoals de Amish...
Laatst gewijzigd door TiTanium 10 mei 2014, 11:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Dubbeltjes samengevoegd.
Reden: Dubbeltjes samengevoegd.
-
- Deel van't meubilair
Dat ze gingen stoppen met de SD decoders wel... net zoals men nu al weet dat men gaat stoppen met de HD H.264 decoders.boulder schreef:Vraag is : wist Telenet drie jaar geleden al dat ze over 3 jaar ze zouden stopzetten ?
Ik heb het al gezegd, Telenet moet blijkbaar als enige toekomstvoorspellende gaven hebben, zodat zij jaren op voorhand precies weten wanneer technologie precies zal uitgefaseerd worden.
Een exacte datum zal men hier niet voor hebben... vandaar dat het mooi is dat ze nu hun service statement hebben gemaakt waarin men duidelijk aangeeft dat er 5 jaar ondersteuning zal zijn.
-
- Elite Poster
Volgens mij kan je met deze technologie echt wel een duidelijke einddatum naar voren schuiven. Dat het dan langer duurt kan geen kwaad, maar korter zou niet mogen. Op het werk hebben we verdorie een10 jaren plan wat investeringen betreft...
Boulder, die massa's zaken van de jaren 70 en 80 zijn ook gewoon bruikbaar. We moeten daarom ook niet leven zonder technologie maar kom... Ik zei ook enkel, stel dat jij de klant bent die zoiets aankoopt en dan maar enkele maanden er van kan profiteren. Het is al tientallen keren gezegd, zo'n aankondiging kun je veel langer op voorhand maken.
Boulder, die massa's zaken van de jaren 70 en 80 zijn ook gewoon bruikbaar. We moeten daarom ook niet leven zonder technologie maar kom... Ik zei ook enkel, stel dat jij de klant bent die zoiets aankoopt en dan maar enkele maanden er van kan profiteren. Het is al tientallen keren gezegd, zo'n aankondiging kun je veel langer op voorhand maken.
- raf1
- Elite Poster
In een vrije markt wordt consumer-technologie niet uitgefaseerd op zo'n korte termijn. De normale gang van zaken is dat verschillende technologieën naast elkaar blijven bestaan. Om nieuwe diensten te kunnen aanbieden doet men eerst netwerkuitbreidingen, men creëert eerst extra bandbreedte. Kijk maar naar de GSM-netwerken. De Nokia 3310 kan bijvoorbeeld nog steeds wereldwijd bellen en sms'en terwijl de nieuwste smartphones tegelijkertijd tegen +50 Mbps data kunnen downloaden.
Een identieke werkwijze is mogelijk op de coaxkabel. Alleen monopolist Telenet trekt zich daar niets van aan.
Een identieke werkwijze is mogelijk op de coaxkabel. Alleen monopolist Telenet trekt zich daar niets van aan.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... maar 2G en 3G gebruiken een verschillend spectrum... moest men dat niet beschikbaar hebben gehad dan was dit ook niet mogelijk.raf1 schreef: De Nokia 3310 kan bijvoorbeeld nog steeds wereldwijd bellen en sms'en terwijl de nieuwste smartphones tegelijkertijd tegen +50 Mbps data kunnen downloaden.
TN heeft ook een tijd SD en HD naast elkaar laten bestaan... maar op een gegeven moment moet je daarmee ophouden (en dat zal uiteindelijk met 2G ook gebeuren).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Als je dat als bedrijf niet weet, komaan zeg.boulder schreef: Vraag is : wist Telenet drie jaar geleden al dat ze over 3 jaar ze zouden stopzetten ?
Trouwens niemand verplicht hen om te stoppen hé.
Analoog stoppen ze niet, ah neen want dat is een concurrentievoordeel tov belgacom etc.
Als dat nieuwe toetel onbeperkt bruikbaar blijft (zoals elk toestel zonder vendor lock in) is het een koopje.boulder schreef: Als nieuwe toestellen 250€ kostten, is die 100€ wel degelijk een koopje.
Maar je wist ook dat je een refurbished toestel kocht, dat weerspiegelde zich ook in de garantie.
Nu dus duidelijk niet.
Die blijft wel werken hé, dus jij hebt geen probleem en dus mag een ander niet klagenboulder schreef: Toch wel, heb het hier al geschreven, HD digibox, gekocht in januari 2010 (ergens in februari geactiveerd).
Ik heb gewacht tot er een HD kooptoestel was.
-
- Elite Poster
Ja, natuurlijk, in 2005 weet je toch perfect hoe de evolutie zal gaan, hoe snel mensen precies naar een HD toestel gaan omschakelen, hoe snel de zenders met een HD variant op de proppen gaan komen, je weet perfect hoe snel de apparatuur zowel bij de consument als in de hele ketting van apparaten die eraan vooraf gaan in prijs gaat dalen.duizend schreef:Als je dat als bedrijf niet weet, komaan zeg.
Misschien moet je hen eens bellen, volgens jou hebben ze ook al de winnende Lotto cijfers van de volgende 3 jaar.
Goh, net zoals er zijn die blijven kankeren dat ze omschakelen naar H.264 zullen er binnenkort wel anderen zijn die zeuren dat er nog geen 4K beschikbaar is, en nog anderen zullen klagen dat de limieten te strak zijn.duizend schreef:Trouwens niemand verplicht hen om te stoppen hé.
Maar dat het allemaal van dezelfde bandbreedte komt, goh, dat kan duizend natuurlijk niet schelen.
Dat heeft er niets mee te maken, ik vind het gewoon egoïstisch om alles gratis (lees : op kap van al de andere klanten) te willen.duizend schreef:Die blijft wel werken hé, dus jij hebt geen probleem en dus mag een ander niet klagen