Kijk jij ook TV met een kaartje (CI+)?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Vandaag en kaartje gekocht en in een Samsung 6300 reeks geinstalleerd. In orde op 5 min. en werkt perfect. Hadden ze al véél eerder moeten op de markt brengen :!:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@VOID
Heb jij het kaartje moeten activeren (op jouw naam), of hadden ze dat in de winkel gedaan?
Bij mij had ik na 2 uur nog geen beeld (wel de boodschap dat het 30 min kon duren).
Pas nadat ik telefonisch mijn kaart liet activeren, had ik beeld (binnen de 20 min).

Hoe is de zendernummering op je Samsung?
Bij mij stonden de zenders gewoon alfabetisch (radio en TV door mekaar) van kanaal 1 tot en met kanaal 279.
Ik heb ze nu via een tool (ChannelListPCEditor) dezelfde nummers gegeven als op de digicorder ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Wegens tijdgebrek val ik vandaag pas binnen op dit topic. Blijkbaar een hele boterham om door te wurmen.
Tip : is het mogelijk om in de eerste post in dit topic eens een opsomming te plaatsen van alles wat wél en niet kan. Er staan al een paar dingen, maar is lang niet voldoende. Alles staat blijkbaar heel verspreid over het ganse topic, en dan is het nog steeds niet zo duidelijk.
Bijvoorbeeld deze dingen :
Het is blijkbaar toch mogelijk om te kijken op alle merken en modellen TV's, ook als deze niet in de lijst van Telenet staat.
Hoe zit het met Prime? Stel dat je al prime (of ander betaalpakket) hebt op twee boxen in huis, kan je dit dan ook bekijken op het kaartje?
enz...
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Als ik het goed begrijp is een TV met 2 DVB-C tuners en 2 CI+ slots nodig als ik TV wil kijken en opnemen tegelijk?

Panasonic heeft zijn high-end modellen voorzien van een dubbele tuner : http://tweakers.net/nieuws/87215/panaso ... tuner.html

En zo werkt het : http://www.panasonic.be/html/nl_BE/Prod ... index.html

Nadeel is dat je dan 2x 69€ kan dokken, maar laat Telenet dat eigenlijk wel toe?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:Het is blijkbaar toch mogelijk om te kijken op alle merken en modellen TV's, ook als deze niet in de lijst van Telenet staat.
Inderdaad, de certificatie van TN is dus niet bindend maar geeft alléén extra zekerheid dat het zal werken (al wil ik de eerste discussie nog zien van dergelijke TV waar het niet zal werken wegens een firmware issue).
Sylvester schreef:Hoe zit het met Prime? Stel dat je al prime (of ander betaalpakket) hebt op twee boxen in huis, kan je dit dan ook bekijken op het kaartje?
enz...
Nee... voor kaartjes moet je steeds een apart betaalpakket nemen (aangezien men er geen fraudecheck kan op doen).
MJ schreef:Als ik het goed begrijp is een TV met 2 DVB-C tuners en 2 CI+ slots nodig als ik TV wil kijken en opnemen tegelijk?
Voor zover ik het begrijp wel al vrees ik dat je dan nog geen garantie hebt (het zal een beetje afhangen van hoe het geimplementeerd is op je TV). Wil je echt opnemen ben je nog steeds beter af met een Digicorder.
MJ schreef:Nadeel is dat je dan 2x 69€ kan dokken, maar laat Telenet dat eigenlijk wel toe?
Zonder probleem... zelfs meer. Als je bijvoorbeeld 3 kinderen hebt met elk hun eigen TV kan je dus gerust drie kaartjes kopen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik zal morgenavond eens testen op een Panasonic met dual tuner en Dual CI+slot en 2 Telenet modules of men een geencrypteerd kanaal kan opnemen en tegelijkertijd naar een geencrypteerd kanaal kan kijken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:
MJ schreef:Als ik het goed begrijp is een TV met 2 DVB-C tuners en 2 CI+ slots nodig als ik TV wil kijken en opnemen tegelijk?
Voor zover ik het begrijp wel al vrees ik dat je dan nog geen garantie hebt. Wil je echt opnemen ben je nog steeds beter af met een Digicorder.
Je hebt zeker garantie dat je kan opnemen. Telenet communiceert zeer expliciet dat je kan opnemen wanneer jouw toestel dit ondersteunt. Er wordt zelfs expliciet vermeldt dat je kan opnemen met CI+ recorders. Je bent niet noodzakelijk beter af met een Digicorder want die is duurder en geeft Telenet veel meer controle over jouw kijkgedrag.
(@Sylvester: hier staat alles samengevat: http://klantenservice.telenet.be/sites/ ... 0hx120.pdf)
johan.devos schreef:Ik zal morgenavond eens testen op een Panasonic met dual tuner en Dual CI+slot en 2 Telenet modules of men een geencrypteerd kanaal kan opnemen en tegelijkertijd naar een geencrypteerd kanaal kan kijken.
Misschien is het voor jou mogelijk om het volgende ook eens te testen?

Wat betreft gelijktijdig opnemen en kijken: Je tv-toestel heeft zeker twee tuners nodig. Maar het is nog niet ontegensprekelijk bewezen dat je twee CI+-modules en smartcards zou nodig hebben. Dat moet eerst nog eens goed uitgetest worden, bijvoorbeeld door een identieke test uit te voeren met een CI-module van TV Vlaanderen én een CI+-module van Telenet. Een test met Nederland 3 en VTM zou voor beide providers een betrouwbaar resultaat opleveren en een bewijs leveren dat de beperking niet aan het tv-toestel ligt maar aan de smartcard en CI+-module.
Laatst gewijzigd door raf1 27 jun 2013, 10:43, in totaal 1 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Op een Panasonic DT60 kun je met 1 Telenet module maar 1 geëncrypteerde zender opnemen maar dan niet meer tegelijkertijd kijken naar een geëncrypteerd kanaal.

Dus:
Opname VTM en kijken naar VT4: Niet mogelijk
Opname VTM kijken Canvas: OK

Zie ook mijn post van eergisteren met meer details hieromtrent.

Helaas hebben ze in de winkel waar ik dit test geen TVVlaanderen zodat ik dit niet kan testen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ja, dat heb ik inderdaad gelezen. Maar het staat nog niet ontegensprekelijk vast waar de oorzaak van deze beperking ligt: ofwel bij het tv-toestel, ofwel bij de smartcard/CI+-module.

EDIT: Ik heb ondertussen de oorzaak van de beperking gevonden.

Telenet gebruikt de SmarDTV SmarCAM-3.5-module en die werkt volgens CI+ versie 1.3 waarbij dual decoding niet mogelijk is.
Vanaf CI+ versie 1.4 zal dual decoding ondersteund worden en is er slechts één CI+-module meer nodig: http://tweakers.net/nieuws/78415/dvb-or ... -goed.html

Vandaag zijn er bij Telenet dus twee CI+-modules nodig als je tegelijkertijd twee versleutelde kanalen wil opnemen of live bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Telenet gebruikt de SmarDTV SmarCAM-3.5-module en die werkt volgens CI+ versie 1.3 waarbij dual decoding niet mogelijk is.
Vanaf CI+ versie 1.4 zal dual decoding ondersteund worden en is er slechts één CI+-module meer nodig: http://tweakers.net/nieuws/78415/dvb-or ... -goed.html
De link op Tweakers is ondertussen ook al meer dan 1.5 jaar oud... en ondertussen krijg je van TN een oude versie dus.

Ik zie het al gebeuren... binnen een jaartje kan je allemaal een nieuw "TV met kaartje" kopen :lol:
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Heb zopas van een Telenet verkoper vernomen dat er volgende week (donderdag?) een actie gelanceerd wordt in verband met "TV met een kaartje". Wat die actie juist inhoudt kon (wilde) hij mij nog niet vertellen (secret?).

Dus in plaats van op maandag 24 juni massaal naar de Telenet shop te runnen voor zo'n CI+ module (aan 69 EUR), kunnen we misschien beter wachten tot donderdag? Wellicht komt er een speciale lanceerprijs :).
Iemand nog iets gehoord?
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Een paar kernvragen :

1. Is er ergens een lijst beschikbaar van TV types die Telenet WEL getest heeft , maar NIET goed bevonden werden ?

2. Heeft er iemand een LG TV met software versie 3.00.12 , en die werkt met de CI+ kaart ?

3. Heb ik 14 dagen bedektijd bij de aanschaf van die CI+ "kaartje" en kan ik het terug brengen indien niet tevreden ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:EDIT: Ik heb ondertussen de oorzaak van de beperking gevonden.

Telenet gebruikt de SmarDTV SmarCAM-3.5-module en die werkt volgens CI+ versie 1.3 waarbij dual decoding niet mogelijk is.
Vanaf CI+ versie 1.4 zal dual decoding ondersteund worden en is er slechts één CI+-module meer nodig: http://tweakers.net/nieuws/78415/dvb-or ... -goed.html
@raf1
Bedankt voor jouw research en nuttige bijdrage.
Ik vroeg me ook al de hele tijd af of de beperking bij het tv-toestel lag, ofwel bij de smartcard/CI+-module...
Hiermee hebben we dus een éénduidig antwoord op de vraag :-) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bunnybugs schreef:1. Is er ergens een lijst beschikbaar van TV types die Telenet WEL getest heeft , maar NIET goed bevonden werden ?
Nee, er is zelfs geen lijst van die WEL goed bevonden zijn.
bunnybugs schreef:2. Heeft er iemand een LG TV met software versie 3.00.12 , en die werkt met de CI+ kaart ?
Indien het toestel CI+ heeft is er normaal geen reden dat het niet zou werken.
bunnybugs schreef:3. Heb ik 14 dagen bedektijd bij de aanschaf van die CI+ "kaartje" en kan ik het terug brengen indien niet tevreden ?
Nee, waarom zou je (het is geen aankoop op afstand).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:De link op Tweakers is ondertussen ook al meer dan 1.5 jaar oud... en ondertussen krijg je van TN een oude versie dus.
CI+ 1.3 is de meest recente versie, CI+ 1.4 komt pas in 2015 op de markt http://www.digitaltveurope.net/54271/de ... ntil-2015/
bunnybugs schreef:2. Heeft er iemand een LG TV met software versie 3.00.12 , en die werkt met de CI+ kaart ?
Geen idee, kijk eens of de specificaties CI+ vermelden. Je kan ook proberen de software eens te upgraden met een USB-stick. http://www.lg.com/nl/ondersteuning/prod ... 7305125921

bunnybugs schreef:3. Heb ik 14 dagen bedenktijd bij de aanschaf van die CI+ "kaartje" en kan ik het terug brengen indien niet tevreden ?
Bij een online bestelling heb je 14 dagen bedenktijd. In een winkel in principe niet, maar je kan natuurlijk altijd vragen of het kaartje binnen de 14 dagen kan teruggebracht worden, moest het niet goed werken in combinatie met jouw tv-toestel. Vraag zeker ook of het volledige aankoopbedrag dan wordt terugbetaald.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:CI+ 1.4 komt pas in 2015 op de markt http://www.digitaltveurope.net/54271/de ... ntil-2015/
Ten vroegste... en we weten allemaal wat dat betekend... daarna moet het dan nog in de producten verschijnen (nieuwe TV dus).
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
bunnybugs schreef:1. Is er ergens een lijst beschikbaar van TV types die Telenet WEL getest heeft , maar NIET goed bevonden werden ?
Nee, er is zelfs geen lijst van die WEL goed bevonden zijn.
Die lijst blijkt er wel te zijn : http://telenet.be/sites/default/files/l ... s-v0-8.pdf via http://klantenservice.telenet.be/conten ... -ci-module
bunnybugs schreef:2. Heeft er iemand een LG TV met software versie 3.00.12 , en die werkt met de CI+ kaart ?
Indien het toestel CI+ heeft is er normaal geen reden dat het niet zou werken.
Ok ...
bunnybugs schreef:3. Heb ik 14 dagen bedektijd bij de aanschaf van die CI+ "kaartje" en kan ik het terug brengen indien niet tevreden ?
Nee, waarom zou je (het is geen aankoop op afstand).
Ik bedoelde eigelijk of ik de module zou mogen terugbrengen indien blijkt dat die niet op mijn TV zou werken : "niet tevreden , geld terug"
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

ImageUploadedByTapatalk1372348522.523036.jpg
(177.4 KiB) 44 keer gedownload
Als mijn pintje op is, eens naar huis gaan en installeren se :)

Het vriendelijke madammeke dat mij de CI+ verkocht heeft begon wel over hun nieuwe Floppa's maar ik heb vriendelijk bedankt :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Dingske
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2005, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Juist gekocht en geinstalleerd, werkt perfect.
14 dagen betaalzenders erbij om te proberen :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef: Indien het toestel CI+ heeft is er normaal geen reden dat het niet zou werken.
Toch wel: indien het toestel geen kabeltuner heeft (DVB-C), zal het ook niet werken. Alléén CI+ is dus geen garantie dat het werkt.
bunnybugs schreef:Heb ik 14 dagen bedektijd bij de aanschaf van die CI+ "kaartje" en kan ik het terug brengen indien niet tevreden ?
Je kan het altijd in de winkel vragen of je het eens mag testen, en eventueel terugbrengen indien het niet werkt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Zo, thuisgekomen en het onding geinstalleerd. Is helemaal niets aan. CI+ module in de Samsung TV achteraan gestoken, TV aangezet, kanalen laten zoeken "digitaal", alles gevonden, kon meer dan de helft niet bekijken "encrypted channel" ofzo. CI+ module erin geramd als de TV aanstond (in de handleiding stond niet dat je je TV moest afzetten, dus maar geriskeerd), boodschap van de TV dat de kaart geïnitialiseerd aan het worden was. 30 minuten gewacht, en voila, het werkt.

Nu gebruik je dus alle functionaliteit van je TV, voor te zappen, kanaal-lijst, TV gids, allemaal in de interface van je TV.

kwaliteit is zonder meer goed, even goed als met de Digicorder, geen opmerkingen over. Alleen zappen gaat nu trager dan met de Digicorder, geen idee of dat aan de versleutelde kanalen ligt, of aan de TV die gewoon in "TV" mode traag zapt.

Ik kan blijkbaar ook opnemen, althans ik zie die opties in het menu van m'n TV. Misschien moet je er nog een USB disk op aansluiten ofzo, straks eens testen.

Het exacte model TV ontgaat me, straks eens opzoeken... 55" Samsung, UE6**** nogwatnogwat :)

EDIT:
Yep, een 2,5" 500GB USB2 disk aangesloten, TV vraagt om hem te formatteren om klaar te maken voor opnames, er voila.

Bye bye Digicorder en huur digicorder :)
Laatst gewijzigd door TiTanium 27 jun 2013, 21:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: dubbeltje samen gevoegd ;)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mmm... enkele dagen geleden kon je op die pagina nog niets vinden... trouwens Panasonic staat niet in hun lijst :bang:
philippe_d schreef:Toch wel: indien het toestel geen kabeltuner heeft (DVB-C), zal het ook niet werken. Alléén CI+ is dus geen garantie dat het werkt.
Dat lijkt me de evidentie zelf... ik hoop dat iedereen begrijpt dat je met een sat-tuner geen kabel kan ontvangen.
selder schreef:kwaliteit is zonder meer goed, even goed als met de Digicorder, geen opmerkingen over.
Het is dan ook identiek hetzelfde signaal.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

philippe_d schreef:@VOID
Heb jij het kaartje moeten activeren (op jouw naam), of hadden ze dat in de winkel gedaan?
Bij mij had ik na 2 uur nog geen beeld (wel de boodschap dat het 30 min kon duren).
Pas nadat ik telefonisch mijn kaart liet activeren, had ik beeld (binnen de 20 min).

Hoe is de zendernummering op je Samsung?
Bij mij stonden de zenders gewoon alfabetisch (radio en TV door mekaar) van kanaal 1 tot en met kanaal 279.
Ik heb ze nu via een tool (ChannelListPCEditor) dezelfde nummers gegeven als op de digicorder ...
Kaartje werd in de winkel geactiveerd. Ik heb mischien 3 minuten moeten wachten op beeld na het in de TV te steken.

De verkoper vertelde mij dat een Samsung TV de zenderlijst & nummering van Telenet zou overnemen maar dit is bij mij NIET het geval. Hij zei ook dat het op Panasonic TV's (hij verkoopt veel Panasonic) gewoon random is de nummering.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

r2504 schreef:
selder schreef:kwaliteit is zonder meer goed, even goed als met de Digicorder, geen opmerkingen over.
Het is dan ook identiek hetzelfde signaal.
Er kan toch een kwaliteitsverschil zijn. Het signaal wordt op een andere manier gedecodeerd (met andere decoder) en anders verwerkt. Maar die verschillen zijn minimaal en dus minimaal tot niet zichtbaar.
Kijk maar naar het oude indi verhaal. Er was wel degelijk een verschil merkbaar, ondanks dat het hetzelfde signaal was, en zelfs bijna dezelfde hardware in de decoder.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

selder schreef:kwaliteit is zonder meer goed, even goed als met de Digicorder, geen opmerkingen over. Alleen zappen gaat nu trager dan met de Digicorder, geen idee of dat aan de versleutelde kanalen ligt, of aan de TV die gewoon in "TV" mode traag zapt.
Hier zelfde ervaring (Samsung UE40ES6570S):
- kwaliteit beduidend beter dan met digicorder (SD digicorder > Scart).
- zappen beduiden trager, vooral bij HD kanalen (3-4 sec).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:- kwaliteit beduidend beter dan met digicorder (SD digicorder > Scart).
Da's ook niet meer dan normaal... SCART is analoog (en als het dan ook nog composiet is is het helemaal dramatisch) en nu kijk je plots digitaal.
Sylvester schreef:Er kan toch een kwaliteitsverschil zijn. Het signaal wordt op een andere manier gedecodeerd (met andere decoder) en anders verwerkt. Maar die verschillen zijn minimaal en dus minimaal tot niet zichtbaar.
Zoals je zelf al aangeeft is het louter theorie... normaal ga je hier dus niets van merken. Het voordeel van de CI+ oplossing is wel dat je TV de native resolutie zal gebruiken van de zender daar waar je decoder nu ofwel op 720p of 1080i staat (en dus sommige zenders moet up/downscalen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:
philippe_d schreef:Toch wel: indien het toestel geen kabeltuner heeft (DVB-C), zal het ook niet werken. Alléén CI+ is dus geen garantie dat het werkt.
Dat lijkt me de evidentie zelf... ik hoop dat iedereen begrijpt dat je met een sat-tuner geen kabel kan ontvangen.
Dat is niet zo evident. Vele toestellen hadden tot voor kort alleen een DVB-T (en soms DVB-S) aan boord, zelden DVB-C ...
Er Telenet vermeldt nergens de noodzaak voor DVB-C, wat wel jammer is, en sommige klanten zal ontgoochelen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Mijn Samsung TV geeft via de "i" knop toch anders ook wel 1810i aan (en dus geen 1080p of 720p)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:Zoals je zelf al aangeeft is het louter theorie... normaal ga je hier dus niets van merken. Het voordeel van de CI+ oplossing is wel dat je TV de native resolutie zal gebruiken van de zender daar waar je decoder nu ofwel op 720p of 1080i staat (en dus sommige zenders moet up/downscalen).
En toch...
Ik heb geen CI+ module gekocht, maar als ik één HD vergelijk dat via mijn Dreambox speelt en dan rechtstreeks via de DVB-C tuner in de TV ziet het er scherper uit op de TV zelf.
Het is wel iets beter nu ik de Autoresolution plugin op Dreambox geïnstalleerd heb, die gaat bijv. 720p signaal ook als 720p, en 576i als 576i, enz. naar de TV sturen, zodat die zelf kan scalen.
Blijkbaar is de scaler in mijn TV toch nog wat scherper dan die van de Dreambox, maar die heeft dan natuurlijk andere voordelen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

selder schreef:Mijn Samsung TV geeft via de "i" knop toch anders ook wel 1810i aan (en dus geen 1080p of 720p)
Telenet noch een andere provider heeft 1080p in Belgie.

Test trouwens eens met VRT en VTM... beide gebruiken een andere resolutie.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

wat gebruiken VTM en VRT dan wel als resolutie, ik dacht dat beide 720 p gebruikten voor HD
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

één HD, Canvas HD = 720p
VTM HD = 1080i
Vier HD = 1080i
Prime Star HD = 1080i

Ik weet dat omdat die zenders een tijdje geleden een tijdje ongeëncrypteerd op de kabel zaten (toen ze begonnen met testen voor CI+).
Die zenders zitten nog altijd dubbel op de kabel (maar dan wel versleuteld, op 562 mHz en 570 mHz), maar vraag mij niet waarom want CI+ is nu toch in gebruik genomen.
Ofwel hebben ze die ergens nodig voor troubleshooting
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Zou het niet interessant zijn om een infoBase te maken voor 'TV met een kaartje'? Er is nu toch al heel wat informatie bekend geraakt hoe het technisch in elkaar zit, welke mogelijkheden/beperkingen er zijn ivm opnemen, wat de minimum hardware vereisten zijn, welke toestellen zeker of niet werken, enz...

Ik denk dat die informatie zeker nog gaat uitbreiden naargelang er meer en meer forumleden TV met een kaartje aanschaffen, het zou wel leuk zijn om die informatie ergens te bundelen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@philippe

trager zappen is waarschijnlijk te wijten aan de cam, want met TVV kaartje in een cam/module gaat ook alles trager...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Zoals beloofd eens getest met een panasonic DT60 met dual tuner / dual CI+ slots en 2 Telenet kaartjes.

Alles werkt zoals vewacht. Er kan een versleuteld kanaal opgenomen worden en men kan tegelijkertijd kijken/zappen naar andere versleutelde zenders.

Op alle Panasonics (VT30 / VT50 en DT60) is zappen behoorlijk vlot (<2sec) en geen merkbaar verschil tussen HD/SD en versleuteld/onversleuteld.

Ik heb ook eens een test gedaan op een Loewe Connect ID. Geen problemen opgemerkt. Wat wel opviel was dat de Loewe heel traag opstart (>20 sec) en ook heel traag zapt (5 sec) en dit zowel met als zonder kaartje.

Edit:
De VT30 (bouwjaar 2011) is iets trager (2-3 sec) bij het zappen dan de modellen van 2012/2013.
Laatst gewijzigd door johan.devos 29 jun 2013, 09:09, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MJ schreef:Zou het niet interessant zijn om een infoBase te maken voor 'TV met een kaartje'?
zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=102&t=38209
johan.devos schreef:Op alle Panasonics (VT30 / VT50 en DT60) is zappen behoorlijk vlot (<2sec) en geen merkbaar verschil tussen HD/SD en versleuteld/onversleuteld.
Dat wil dus zeggen dat snelheid van zappen méér te maken heeft met de performance van het TV toestel, dan met de CI+ module :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Bij Loewe is het ook zo dat er langer gewacht wordt om eventueel een 2de toetsdruk op te vangen, bijvoorbeeld bij het vormen van een kanaal met meer dan 1 cijfer. Als je bij Loewe direct wil zappen naar '2' moet je er iets langer op duwen zodat ie direct overschakelt. Maar de snelheid van het zappen hangt inderdaad ook af van het toestel en de firmware.
Afbeelding
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

johan.devos schreef:Zoals beloofd eens getest met een panasonic DT60 met dual tuner / dual CI+ slots en 2 Telenet kaartjes.

Alles werkt zoals vewacht. Er kan een versleuteld kanaal opgenomen worden en men kan tegelijkertijd kijken/zappen naar andere versleutelde zenders.
Leuk, dit toestel had ik net op het oog om binnen een maand of 2 te kopen.

Heb je ook getest of je kon time-shiften?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Kenw00t schreef:Bij Loewe is het ook zo dat er langer gewacht wordt om eventueel een 2de toetsdruk op te vangen, bijvoorbeeld bij het vormen van een kanaal met meer dan 1 cijfer. Als je bij Loewe direct wil zappen naar '2' moet je er iets langer op duwen zodat ie direct overschakelt. Maar de snelheid van het zappen hangt inderdaad ook af van het toestel en de firmware.
Maar om de zapsnelheid te testen gebuik ik de P+ en P- toetsen
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

MJ schreef:
johan.devos schreef:Zoals beloofd eens getest met een panasonic DT60 met dual tuner / dual CI+ slots en 2 Telenet kaartjes.

Alles werkt zoals vewacht. Er kan een versleuteld kanaal opgenomen worden en men kan tegelijkertijd kijken/zappen naar andere versleutelde zenders.
Leuk, dit toestel had ik net op het oog om binnen een maand of 2 te kopen.
Heb je ook getest of je kon time-shiften?
Ja, die kan time-shiften net zoals de duurdere modellen van 2011/2012.

Die DT is idd een heel capabel toestel en ik zou het ook overwegen moest ik een nieuw toestel kopen voor mezelf. Panasonic heeft in zeer korte tijd een mooi LCD gamma opgebouwd. Ik heb vorig jaar een paar uur een WT50 (lcd) naast een VT50 (plasma) vergeleken met testdisks, calibratie,... en de plasma was nog duidelijk beter dan de LCD voor duistere omgevingen. Ik heb nu kort de WT60 en DT60 naast een VT60 gezien en op het eerst zicht is het verschil niet groot meer.

Ik heb trouwens gisteren voor een kennis een FT60 gekocht (die net onder de DT60 reeks zit) maar deze heeft geen DVB-S/dual tuner/bluetooth/...
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”