Werk, loon, extralegale voordelen en andere

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Om hier terug wat leven in te blazen

Leeftijd:37
Opleiding:TSO
Werkervaring:+15j IT
(Werkgever:) IT Consultancy
Huidige functie: Senior Servicedesk
Vakantiegeld:ja
Vakantiedagen: 20 + 6 + 6 dagen oncall
Maaltijdcheques: ja 8 euro
13/14e maand of winstuitkering: 13 maand + bonus bedrijfsresultaat
GSM: ja
Auto: ja
Laptop: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: groepsverzekering, nettovergoeding
Werkweek: 39u
Reistijd (woon werk en terug): thuiswerk of 10 minuten enkel
Tevreden over het werk?: ja
Tevreden over het loon?: mag altijd meer zijn maar op zich wel tevreden (+500 gegaan het laatste jaar)
Maand salaris(bruto): 3400
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

MichelJ schreef:....

Leeftijd: 37 49
Opleiding: A2 Chemie
Werkervaring: 10 jaar(huidige werkgever) 21
Werkgever: plastiek fabriek
Huidige functie: teamleader TA Coordinator(nieuwe nog te ontwikkelen functie)
Vakantiegeld: uiteraard is een bediende contract
Vakantiedagen: 24 42
Maaltijdcheques: nee, betalen 2 euro voor een maaltijdbon van 7 euro op te souperen in bedrijfskantine tijdens de week en aan een externe leverancier in het weekend
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand + bonus
GSM: yes
Auto: vrij te kiezen volgens budget ( huidige passat ) momenteel ne 5 reeks, totaal afhankelijk van hoe de lease zit
Laptop: neen ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: hospitalisatie- , groepsverzekering, extra pensioensparen, en nog wat andere
Werkweek: 36u ( maar shiftsysteem geeft maar 34.5 uren, dus dagen tekort waardoor minder verlofdagen ) 37
Reistijd (woon werk en terug): 40 minuten 1u enkel, vooral fiets
Tevreden over het werk?: gaat heel wat meer stress, compleet nieuwe omgeving/manier van werken
Tevreden over het loon?: zeker
Maand salaris(bruto): 4200/maand + 40% shiftpremie. 6400

....
Uit shift gegaan, werd te zwaar(vooral dan de richting van leiderschapsstijl, niet mijne dada).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Leeftijd: 29
Opleiding: Professionele bachelor
Werkervaring:+ 7j IT
(Werkgever:) Een openbaar bedrijf onder de Vlaamse overheid
Huidige functie: Senior Netwerk Expert
Vakantiegeld: ja
Vakantiedagen: minstens 38 (variabel per jaar)
Maaltijdcheques: nee, wel gesponsorde maaltijden (indien op kantoor) of terugbetaalde maaltijden (indien in the field)
13/14e maand of winstuitkering: 13 maand
Auto: dienstwagen, geen loonwagen
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: groepsverzekering, gratis Telenet-internet, eerste jaar ziekte geen verlies van loon, goedkope creche, en nog veel andere zaken waar ik nu niet aan kan denken
Werkweek: flexibel (maar de bedoeling is niet teveel afwijken van 38u/week)
Reistijd (woon werk en terug): thuiswerk of 75 minuten (auto zonder file) of 90 minuten (OV zonder problemen)
Tevreden over het loon?: mag altijd meer zijn (onlangs een aanbod gekregen van 1000 euro bruto meer, meer legale voordelen en dichter bij huis, en toch geweigerd wegens tevredenheid in huidige job)
Maand salaris(bruto): 3650
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Wat is eigenlijk een goed/normaal loon voor iemand van pakweg 30, 35, 40, 45,... in de IT, dit met de meest gangbare voordelen?
Ik besef dat ervaring en verantwoordelijkheid (en soms helaas nog zelf diploma) daar ook een rol in spelen, maar er is toch wel een soort van verwachting voor bepaalde leeftijden.
Dat is iets wat ik mij in mijn loopbaan steeds heb afgevraagd, zit ik nu goed of niet. Je hebt die salariskompas toestanden, maar ik weet niet hoeveel vertrouwen ik daarin moet hebben. M.a.w. waar vinden jullie dat een goed loon ongeveer licht?
Ikzelf denk uit de losse pols het volgende incl. al standaard voorwaarden zoals verzekering & bedrijfswagen (en dat is daarom niet wat ik heb (gehad), maar meer waarmee ik mij goed zou voelen):
20-30: < 3500bruto
30-35: > 3500bruto
35-40: +- 4500bruto
40+: rond en meer dan 5000bruto

Is dat teveel of te weinig?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik weet nu dat Salariskompas absoluut geen goede maatstaf is. Ik begon stillekes aan te geloven dat ik serieus overbetaald was, tot ik recent ook in de gewone pers nog eens artikels las over hoe goed ingenieurs in de IT in de markt liggen en hoeveel ze verdienen, en dat was dus ook een pak meer dan wat Jobat je doet geloven. Als ik bvb gewoon ingeef in Salariskompas : Middle mgmt, universitaire Master, 20 jaar ervaring, ICT. Dan geven ze een gemiddelde van €4500. Dat lijkt me toch wel zeer laag voor een ICT manager van 42. Voor een 'gewone' expertrol zonder Master zakt dat al naar €3600.

Jouw schattingen lijken toch al meer in de juiste richting te gaan. Maar als je bvb op Glassdoor kijkt, zie je ook dat de verschillen enorm (60% of meer) kunnen zijn afhankelijk van bedrijf tot bedrijf. Probleem is natuurlijk ook dat 1 job-omschrijving van 2 woorden nooit goed de lading kan dekken.

Hier nog een voorbeeld dat illustreert dat Salariskompas er behoorlijk naast zit : https://www.hln.be/mijn-gids/in-chemie- ... ~a6449aed/ . Volgens het artikel (notabene met Jobat als bron!) is het gemiddeld loon voor een R&D medewerker over alle sectoren heen ongeveer €5000. Geef eronder in dat beknopte Salariskompas formpje dit in, en je komt zelfs met 30j ervaring (zowat de piek qua verloning) nog niet aan €4400.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Tomby schreef:Middle mgmt, universitaire Master, 20 jaar ervaring, ICT. Dan geven ze een gemiddelde van €4500. Dat lijkt me toch wel zeer laag voor een ICT manager van 42. Voor een 'gewone' expertrol zonder Master zakt dat al naar €3600.
Dat ligt volgens mij tussen de €6000-8000, afhankelijk van welk bedrijf. Grote bedrijven durven wel veel betalen aan hun managers.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:Ikzelf denk uit de losse pols het volgende incl. al standaard voorwaarden zoals verzekering & bedrijfswagen (en dat is daarom niet wat ik heb (gehad), maar meer waarmee ik mij goed zou voelen):
20-30: < 3500bruto
30-35: > 3500bruto
35-40: +- 4500bruto
40+: rond en meer dan 5000bruto

Is dat teveel of te weinig?
Als ik kijk naar m'n eigen loon en dat wat ik weet van collega's ligt wat je hier opnoemt minstens 1000 euro hoger dan wat bij ons gangbaar is. Wat in alle bovenstaande verklaringen niet vermeld wordt, is locatie... En ik vrees dat hier in Limburg de verloning een pak lager ligt dan elders in het land.
//edit: eens salariskompas ingevuld: "Je verdient € 405 minder dan de gemiddelde persoon met hetzelfde profiel." Hmmm :?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

idd ik kan dit ook bevestigen en heb het dan over West-Vlaanderen
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Pas op, dat waren mijn heel losse pols, niet management, voel zeker en goed grenzen/streefwaarden eh :)
Ik heb ook een ingenieursdiploma dat kan meespelen. Daarnaast zit ik niet in HR en ben geen werkgever. Misschien leg ik dus de lat dan te hoog voor mezelf.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Een andere factor is wellicht ook de grootte van het bedrijf. Sinds ik voor een grote Amerikaanse multinational (Brussel) werk, ging ik er wel snel op vooruit qua loon en voordelen. Een andere factor is af en toe van job veranderen, zelfs al is het intern (al zal dat laatste ook wel niet overal zo zijn). Ben op 10j tijd al paar keer van team/functie veranderd en telkens met erbij gaande opslag. Ik verdien nu zo'n 50% meer (verschiet er zelf van) dan 10 jaar geleden, al is de job nu niet zoveel verschillend als toen. Moet wel toegeven dat de werkdruk/stress wel een stuk hoger is ondertussen.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Interne visibiliteit is en blijft ook heel belangrijk. Als je gewoon stilletjes je job blijft doen is de kans veel groter dat je over het hoofd gezien wordt dan zij die hun kennis en kunde ook laten zien.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

7j geleden had ik bij een grootbank/verzekeraar volgende :

Diploma: geen
Functie: Team Lead Workplace Engineer (non-mgmt)
Kader: ja, vergelijkbaar met middle mgmt
Niveau: Expert rol - zelfstandig projecten leiden met teams tot 10 medewerkers
Ervaring: 16j ICT (toen al wegens IT carrière begonnen op 19j leeftijd)

Loon: 5500 EUR bruto
Bedrijfswagen: Neen
Verlofdagen: 36
Arbeid regime: 36u/week officieel, 40-50 onofficieel, glijdende werkuren ( mijn kader klasse moest niet inprikken)
Overuren: Onbetaald, behalve bij missies of bij projecten op vraag.
Voordelen: Familiale verzekeringen, gesponsorde maaltijden, trein abbo, korting op fiscale producten, …
Groepsverzekering: Ja, 170 EUR eigen inbreng (nettoloon), 340 EUR inbreng door werkgever ( maandelijks dus 510 EUR pensioen sparen)

Ik heb daar 5,5j gewerkt maar gestopt om zelfstandig te worden.

Ondertussen zijn we heel wat jaartjes verder. Vergeleken met anderen van mijn leeftijd had ik een vrij hoog loon, vooral wegens expertise en ervaring (aantoonbaar en gekend in mijn vakgebied)

Toen ik wegging was men net bezig met een cafetaria plan ik te voeren. Ik had kunnen blijven en vermoedelijk iets verder gestaan dan waar ik vandaag ben, maar de Office Politics waren, toen, voor mij er wat te veel aan.

Ik zal, als zelfstandig bedrijfsleider nu ,in vergelijking, iets meer hebben, maar het verschil is niet groot. De verloning is als zelfstandige vooral ‘anders’.

De lonen die NuKeM voorstelt zijn een voor echte mediaan, als ik onze klanten en partners bekijk, maar zijn zeer afhankelijk van de sector waarin de werkgever zich bevindt. Bij een Kmo dienstenleverancier zal dit sowieso minder zijn dan bij een bank :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik weet dat IT veel verdient maar dit zijn toch bedragen. Wel veel werkdruk dus denk dat dat ook scheelt

Nu ik ben tevreden met wat ik heb en dat is het voornaamste. Daarnaast is de werkdruk een voorspelbare en fluctueert nauwelijks.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Leeftijd: 39
Opleiding: Industrieel ingenieur
Werkervaring: 17 jaar, 6 bij huidige werkgever (maar volledig andere functie/sector als voorgaande werkgevers)
(Werkgever:) Laten we het consulting noemen (niet IT-gerelateerd)
Huidige functie: Project Manager (ik werk volledig zelfstandig aan projecten bij klanten en geef vooral ook veel (commerciële en technische) ondersteuning aan projecten van collega's (= +/- halftijds thuiswerk). Ik geef geen rechtstreekse leiding ( = no stress)
Vakantiegeld: ja
Vakantiedagen: 26
Maaltijdcheques: ja, 1,09€ werknemer, 6,91€ werkgever
13/14e maand of winstuitkering: 13 maand + winstuitkering (CAO90)
GSM: ja, maar geen privégebruik (eigen keuze, bewust zeer strikt werk/privé gescheiden om de werkgsm ook af te zetten als ik niet aan het werk ben)
Auto: goed uitgeruste VW Passat
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: groepsverzekering (150€ werknemer, 370€ werkgever), forfaitaire onkostvergoeding voor thuiswerk 250€, gratis hospitalisatie voor volledige gezin
Werkweek: heel veel flexibiliteit/vertrouwen (absoluut geen controle, mijn werkgever weet zelden waar ik ben (of ik bij klanten aanwezig ben, bij welke klant dat dan is of dat ik van thuis uit werk). Als ik maar op tijd en stond (wat) facturatie doorgeef.
Reistijd (woon werk en terug): Zeer variabel (klanten over het volledige land, toch maar +/- 30k km professioneel per jaar door het vele thuiswerk)
Tevreden over het werk?: ja, echt helemaal geen stress, werken is voor mij puur plezier. hiervoor een managementsfunctie gedaan waar ik netto de helft meer had, maar ik superongelukkig was door alle miserie.
Tevreden over het loon?: mocht wat meer zijn, maar vorig jaar nog aanbod afgewezen voor een functie die me wel leuk leek, maar waar ik veel vrijheid zou afgeven en meer zou moeten werken als zuiver 'fun' hebben. Overstap van vorige job (manager) naar deze was veel nettoloon afgeven, maar geen enkele spijt. Geen stress meer, veel gelukkiger, veel meer energie, veel gezondere prive/werkbalans, ...
Maand salaris(bruto): 4000
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Bij Odoo kan je jouw salarispakket simuleren. Initiële loon voor mijn ervaring lag stuk hoger, maar als ik dan de extra's aanpaste aan mijn huidige situatie gaf dat wel direct een andere beeld :-)
https://www.odoo.com/nl_NL/jobs
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 62 keer

Taaner242 schreef:Bij Odoo kan je jouw salarispakket simuleren. Initiële loon voor mijn ervaring lag stuk hoger, maar als ik dan de extra's aanpaste aan mijn huidige situatie gaf dat wel direct een andere beeld :-)
https://www.odoo.com/nl_NL/jobs
Wel grappig om met te spelen. Wel absurd dat ze iedereen gewoon standaard uitbetalen met auteursrechten.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

En hier nog een anoniem voorbeeld van een Senior Manager . Lijkt me een mooi vergelijk.
AnonymousManager schreef: Leeftijd:43
Opleiding:Graduaat
Werkervaring: 23 jaar
(Werkgever:) Pharma
Huidige functie: Senior management
Vakantiegeld:ja dubbel
Vakantiedagen: 44
Maaltijdcheques: ja - 8 euro
13/14e maand of winstuitkering: 13de + 14de maand + bonustarget 18% van jaarsalaris + aandelen + afgelopen jaar een extra bijkomende bonus van 3 maanden bruto (bedrijfsresultaat gebonden)
Auto: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: groepsverzekering, hospitalisatieplan (zeer uitgebreid voor hele gezin), bedrijfsopvang kinderen in vakantieperiode, carwash, strijkdienst, vaste onkostenvergoeding …
Werkweek: 40u - werkelijkheid >50 uren
Reistijd (woon werk en terug): 130 km
Tevreden over het loon?: ja
Maand salaris(bruto): momenteel 7263 euro

—————

Mijn team - 34 mensen in 1st level en 2nd level support:

Profielen: masters, bachelors, phd’s, zonder diploma hoger onderwijs.

Starters: 50.000 - 60.000 / jaar
Seniors: 62.000-68.000 / jaar
40u / week
Verlof: 34 dagen + 1 dag per 5 jaar anciënniteit

2nd level heeft een wagen (referentie A4 avant) met tankkaart

1st level krijgt terugbetaling abonnement openbaar vervoer

Allen dubbel vakantiegeld, 13de maand, maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering voor het hele gezin, groepsverzekering, onkostenvergoeding, 5% bonustarget, GSM, laptop, kinderopvang, strijkdienst, carwash en afgelopen jaar een bijkomende bonus van 3 maanden bruto.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

powaq schreef:Wel grappig om met te spelen. Wel absurd dat ze iedereen gewoon standaard uitbetalen met auteursrechten.
Dit is een andere fiscale constructie die ter discussie staat (niet alleen bedrijfswagens).

Real-Dolmen gebruikt het ook in z'n verloning dacht ik (en dat kan al snel over enkele honderden euro's netto gaan).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

NuKeM schreef:Wat is eigenlijk een goed/normaal loon voor iemand van pakweg 30, 35, 40, 45,... in de IT, dit met de meest gangbare voordelen?
"in de IT"
Dat hangt toch van het profiel af?
- 1st line desk
- architect
- team lead 50 man
- ...

Allen "15 jaar ervaring in IT", maar ze zullen wel met een andere zak geld de maand afsluiten...
En dan vergeten we de sector nog: pharma + chemie betalen véél meer dan andere sectoren
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Pharma zit inderdaad wel een stuk hoger dan de rest. Mijn ervaring is dat je pas echt beter gaat verdienen als je ofwel af en toe verandert van job, ofwel je op een bepaald moment ook echt gaat onderhandelen (bijvoorbeeld bij verandering van functie). Ik heb heel lang onderbetaald geweest in mijn functie tot ik de keuze moest maken om uit 2 werkgevers er één te kiezen, toen was er plots mogelijkheid om een serieuze verhoging te krijgen. Men gaat ervan uit als je niks zegt, dat je tevreden bent.

Nu ik zelf een aantal mensen onder mij heb, ben ik daar behoedzaam voor. Ik heb al mensen een hoger loon gegeven zelfs als ze niks vragen, op basis van verdienste en vergelijking met referentiebarmea's. Anderen vragen maar krijgen niet noodzakelijk indien er onvoldoende inzet is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 62 keer

DarkV schreef:
powaq schreef:Wel grappig om met te spelen. Wel absurd dat ze iedereen gewoon standaard uitbetalen met auteursrechten.
Dit is een andere fiscale constructie die ter discussie staat (niet alleen bedrijfswagens).

Real-Dolmen gebruikt het ook in z'n verloning dacht ik (en dat kan al snel over enkele honderden euro's netto gaan).
Yep, ik heb dat in het verleden (als zelfstandige) ook al meermaals gebruikt. Maar dan voor echt auteursrechtelijk werk. Gewoon iedereen standaard daarin uitbetalen is gestoord. Dat kan je toch nooit hardmaken bij een controle?
Ik hoop voor hen dat ze daar een ruling voor hebben.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

Goztow schreef:Ik heb heel lang onderbetaald geweest in mijn functie tot ik de keuze moest maken om uit 2 werkgevers er één te kiezen, toen was er plots mogelijkheid om een serieuze verhoging te krijgen.
Als je werkgever je enkel correct kan belonen als er druk komt dan stap je beter op... conclusie is dat hij al die jaren ook geen respect voor je had.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

DarkV schreef: Als je werkgever je enkel correct kan belonen als er druk komt dan stap je beter op... conclusie is dat hij al die jaren ook geen respect voor je had.
Is te zien, als je werkgever ook niet de bloemetjes buitenzet in verloning kan het financieel wel te verdedigen zijn.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

heist_175 schreef: En dan vergeten we de sector nog: pharma + chemie betalen véél meer dan andere sectoren
Ik moet hier al efkes op mijn tanden bijten... :lol: Ik werk zelf in de scheikunde en heb tussendoor ook nog 10 jaar in de petroleum gewerkt. Altijd in shift.

Ik zie hier ook veel 'kader' functies en als ik dat zie in mijn sector zijn die altijd gechareld.
Wij (syndicale delegatie) proberen beide groepen terug wat meer bij elkaar te krijgen. Dat is uiteraard niet evident maar zo hebben we onlangs een cao kunnen afsluiten voor kaders en bedienden omtrent telewerk.
tom35
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Dit is een eeuwige discussie.. Wie er geen heeft speelt met het riedeltje dat ze 4 miljard moeten bijleggen en omgekeerd is het wat anders.
Het verhaal dat het alleen voor de begoede bediende is is al lang voorbij, er zijn genoeg bedrijven die dat aan hun arbeiders ook geven en de kleine it er maakt er zijn loon mee goed..
Diegene die denken dat de werkgever ineens 4 miljard euro meer belastingen gaat betalen is er aan voor de moeite, dus blijf maar dromen, bij diegene dat het in hun loon zit zal die werkgever niet ineens dat bedrag van de lease en daarbovenop al de sociale lasten nog is gaan betalen . Diegene die denken dat de werkgever de werknemer gaat compenseren voor dat verlies is er ook aan voor de moeite.
Waar je wel kan op rekenen is als die auto er aan gaat dat de eco cheque, maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering en alle andere voordelen netjes gaan volgen, dus al die roeptoeters die jaloers zijn en dat wel hebben.. Wees gewaarschuwd..
Dat dit alles banen gaat kosten is reëel, de garages gaan minder auto's verkopen, mensen kopen zelf 1 maar rijden er 10j mee ipv 4, er gaan veel meer vervuilende auto's rondrijden. Ik rij nu met een hybride maar no way dat ik 50k ga betalen voor een auto.. Dus de economie en het milieu zal het geweten hebben.. Dus in heel deze discussie zullen er alleen verliezers zijn.. Maar ja.. Diegene die er geen heeft is meestal jaloers.. Zo zijn wij Vlamingen nu eenmaal.. Als een andere iets meer heeft dan ik dan is dat een schande.. Dat die daar iets meer of anders moet voor doen dat is bijzaak

Tom
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

tom35 schreef:, dus al die roeptoeters die jaloers zijn en dat wel hebben.. Wees gewaarschuwd..
.. Maar ja.. Diegene die er geen heeft is meestal jaloers..
Tom
Waarom denkt men altijd dat er jaloersheid mee gemoeid is?
Men kan ook gewoon omwille van ethische/ecologische redenen voor minder autoverbruik zijn.

Het feit dat men dankzij een tankkaart minder snel een fiets/openbaar vervoer overweegt, is problematisch op ecologisch vlak.
Het feit dat men dankzij een tankkaart zonder problemen in de middle of nowhere gaat wonen(maar wel nutsvoorzieningen nodig heeft), is problematisch voor onze ruimtelijke ordening.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Goztow schreef:Nu ik zelf een aantal mensen onder mij heb, ben ik daar behoedzaam voor. Ik heb al mensen een hoger loon gegeven zelfs als ze niks vragen, op basis van verdienste en vergelijking met referentiebarmea's. Anderen vragen maar krijgen niet noodzakelijk indien er onvoldoende inzet is.
Je moet ook wel oppassen dat je de ene niet laat stilstaan omdat de andere slecht heeft onderhandeld toen hij binnenkwam he...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Stroper schreef:Het feit dat men dankzij een tankkaart minder snel een fiets/openbaar vervoer overweegt, is problematisch op ecologisch vlak.
Het feit dat men dankzij een tankkaart zonder problemen in de middle of nowhere gaat wonen(maar wel nutsvoorzieningen nodig heeft), is problematisch voor onze ruimtelijke ordening.
corona heeft redelijk bewezen dat deze uitspraken grotendeels BS zijn.

-> in veel gevallen is thuiswerk perfect mogelijk, maakt dan niet uit waar je woont

-> ruimtelijke ordening zou veel beter kunnen als er incentives zijn voor bedrijven om ofwel kleiner en gespreider, ofwel gewoon gespreider te lokaliseren (bijlange niet alle bedrijven in bxl hebben de luchthaven nodig, of in antwerpen de haven, dus wat is het excuus dat ze allemaal daar neerpoten?)

-> er zijn meer als genoeg studies die aantonen dat mensen teveel op elkaar steken, nefast is op verschillende vlakken en agressie uitlokt

-> hoe korter je alles en iedereen op elkaar steekt, hoe minder nuttig je de beschikbare ruimte in het land benut
(en een gigantische villa met 20 voetbalvelden tuin is een groter probleem dan een paar halfopen huisjes in "de middle of nowhere")

-> je zou de prijzen opdrijven (iedereen die samenhokt in 1 buurt doet automatisch de prijzen serieus stijgen door hogere vraag dan aanbod)

-> en je stigmatiseert/generaliseert ivm het volk dat "in de middle of nowhere" woont alsof ze iets misdoen (maar er mss zijn opgegroeid / lokaal werken / ...)
(kan je beter kijken naar onze politiekers, die in een kast van een huis wonen, en met een prive chauffeur 5km verderop gereden worden voor het werk, of onze koning die voor de klimaatverandering bootje nummer zoveel koopt)

zelfs in een gewone rondvraag naar werk/loon, krijg je dus de eeuwige discussie van mensen dat niet snappen dat er heel wat anders aan de grond van de problemen ligt, en zich dus tevreden stellen met maar altijd de schuld af te schuiven op een kleinere groep die noch oorzaak, noch oplossing is.
(zoals nederland hun aanpak van de snelwegen 100/u te maken want dat zal de verontreiniging in de wereld oplossen)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Splitter schreef: -> in veel gevallen is thuiswerk perfect mogelijk, maakt dan niet uit waar je woont
Ruimtelijke ordening gaat verder dan dichtbij je werk.
Ik neem aan dat je riolering, internet, elektriciteit,... belangrijk vindt? Als iedereen zo verspreid mogelijk woont, is dit duurder en kostelijker.
Splitter schreef: -> ruimtelijke ordening zou veel beter kunnen als er incentives zijn voor bedrijven om ofwel kleiner en gespreider, ofwel gewoon gespreider te lokaliseren (bijlange niet alle bedrijven in bxl hebben de luchthaven nodig, of in antwerpen de haven, dus wat is het excuus dat ze allemaal daar neerpoten?)
Akkoord, indien men ook rekening houdt met bereikbaarheid met Openbaar vervoer
Splitter schreef: -> er zijn meer als genoeg studies die aantonen dat mensen teveel op elkaar steken, nefast is op verschillende vlakken en agressie uitlokt
Er is een tussenwereld tussen iedereen in een studio steken en iedereen in een dallas-villa.
Belgie is qua woonoppervlakte trouwens een van de grootste in Europa.
Splitter schreef: -> hoe korter je alles en iedereen op elkaar steekt, hoe minder nuttig je de beschikbare ruimte in het land benut
(en een gigantische villa met 20 voetbalvelden tuin is een groter probleem dan een paar halfopen huisjes in "de middle of nowhere")
Wat is nuttige ruimte? Is een bos/natuurpark nuttig?
Overigens vindt je dergelijke villa's vooral in de middle of nowhere.
Splitter schreef: -> je zou de prijzen opdrijven (iedereen die samenhokt in 1 buurt doet automatisch de prijzen serieus stijgen door hogere vraag dan aanbod)
Nogmaals er is een tussenwereld tussen iedereen in een studio in de stad steken en iedereen in een open villa met een tuin van een paar voetbalvelden.
Splitter schreef: -> en je stigmatiseert/generaliseert ivm het volk dat "in de middle of nowhere" woont alsof ze iets misdoen (maar er mss zijn opgegroeid / lokaal werken / ...)
Ik stigmatiseer niemand, maar kiezen om zo landelijk mogelijk te wonen en dan de wagen nemen omdat de dichtste bakker 5km verder is en elke dag massa's km's te rijden om te gaan werken is maatschappelijk niet wenselijk.
Splitter schreef: (kan je beter kijken naar onze politiekers, die in een kast van een huis wonen, en met een prive chauffeur 5km verderop gereden worden voor het werk, of onze koning die voor de klimaatverandering bootje nummer zoveel koopt)
Het feit dat sommigen niet stilstaan bij hun gedrag, is geen reden om zelf niet stil te staan bij je eigen gedrag.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer

Trouwens even de discussie hier omtrent meer loon te doorbreken. Is het slecht om tevreden te zijn over het loon dat je hebt en eigenlijk liever flexibiliteit krijgt ipv loonsverhoging?

In flexibiliteit bedoel ik telewerk, afwijking van uurrooster etc.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

boonpwnz schreef:Trouwens even de discussie hier omtrent meer loon te doorbreken. Is het slecht om tevreden te zijn over het loon dat je hebt en eigenlijk liever flexibiliteit krijgt ipv loonsverhoging?

In flexibiliteit bedoel ik telewerk, afwijking van uurrooster etc.
Zeker niet, maar flexibiliteit is tegenwoordig een vereiste waarop je ze beoordelen in je functioneringsgesprek en dergelijke.

Onderhandelen over het loont lukt ook niet altijd.
Ik ken er waar dat afhankelijk is van je functioneringsgesprek. Stel je hebt zeer goed gewerkt, dan krijg je een 7/10, al die punten van alle medewerkers worden opgeteld en dan krijg je dus 7/10.000 van dat budget indien er bv 1000 man werkt.

Van werk veranderen is meestal de enige optie als je meer wilt verdienen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Kunnen we de discussie over de firmawagens houden waar ze sowieso al heftig woedt ?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... start=1200
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Leeftijd: 41
Opleiding: TSO Mechanica
Werkervaring: 21 jaar
Werkgever: bijstandscentrale
Huidige functie: bijstandsverlener
Vakantiegeld: ja, 13de maand, bij weinig ziektedagen (<5) eveneens 14de maand
Vakantiedagen: 16 (werk 4/5) + 4 dagen anciënniteit
Maaltijdcheques: ja, 8 EUR
13/14e maand of winstuitkering: zie vakantie geld
GSM: nee
Auto: nee
Laptop: Ja, pas sinds het verplichte thuiswerk
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: vergoeding woon - werk verkeer = kost nmbs abo, hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, hw vergoeding
Werkweek: 24/24 en 7/7, presteer 4/5 aan 7h36 / dag. Nachtshiften duren 8h36, hiervoor krijgen we per nacht een uur recup. Vorig jaar waren dat 77 uren.
Tevreden over het werk?: Ja, anders blijft ge daar geen 21 jaar.
Tevreden over het loon? : Ja
Maand salaris(bruto): basisloon in 4/5 is 2300, met de maandelijkse vergoedingen, zonder de maaltijdcheques = +- 3400 / varieert naar gelang het aantal weekends, nachten en feestdagen. Totaal bruto jaarloon / 12 komt meer op 3800 EUR. Voltijds zou dat rond de 4700 EUR liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”