Het zou interessanter zijn moest men energie recupereren (bij het remmen ed.) om de batterij op te laden (zoals een aantal BEV's doen).
Aan de EV rijders ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 09:26, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Een aantal BEVs ?? Zijn er überhaupt BEVs die dat niet doen ?!DarkV schreef: 18 jun 2023, 12:51 Het zou interessanter zijn moest men energie recupereren (bij het remmen ed.) om de batterij op te laden (zoals een aantal BEV's doen).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Gisteren toch nog gratis bij Lidl aan de laadpaal gehangen voor een uur aan 18KW.
Kan iemand mij zeggen hoeveel Lidl vraagt per kWh bij de reeds betalende palen?
Kan iemand mij zeggen hoeveel Lidl vraagt per kWh bij de reeds betalende palen?
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Matt555
- Elite Poster
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer


Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
En de rebuttal van iemand die meer kan dan een reeks marketing slides aflezen:
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Gek dat ie zijn eigen investeringen waardeloos claimt te willen maken?Matt555 schreef: 18 jun 2023, 18:18 Toyota CEO: "This new engine will destroy the entire EV industry !
https://www.economist.com/united-states ... -heartland
On May 31st it announced that it will produce its first American-made electric vehicle—a three-row SUV—at its factory in Georgetown. These cars are likely to hit the road in a couple of years, with batteries from a new plant in North Carolina. It is a $600m investment in Kentucky
- Matt555
- Elite Poster
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
Of gewoon wedden ze op 2 paarden ..... eigenlijk 3 als ge de verbrandingswagens nog meerekent ......maar die waterstof energie zal er toch ook wel komen .(ofwel slaat daar de twijfel voor EV. ook al toe bij Toyota.....)heist_175 schreef: 19 jun 2023, 09:04Gek dat ie zijn eigen investeringen waardeloos claimt te willen maken?Matt555 schreef: 18 jun 2023, 18:18 Toyota CEO: "This new engine will destroy the entire EV industry !
https://www.economist.com/united-states ... -heartlandOn May 31st it announced that it will produce its first American-made electric vehicle—a three-row SUV—at its factory in Georgetown. These cars are likely to hit the road in a couple of years, with batteries from a new plant in North Carolina. It is a $600m investment in Kentucky
Elk systeem zal wel zijn voor en nadelen hebben , ik heb ooit met LPG gereden , dus die waterstof zal wel zelfde vulsystemen hebben , niet zoveel afwijkend toen van de benzinestations (dubbel functie )
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Ik denk oprecht dat als waterstof een speler wordt als brandstof voor voertuigen, dat dit via vrachtwagens zal moeten gebeuren.
Mogelijks dan met een scenario zoals Diesel:
Diesel zou nooit voor personenwagens gebruikt worden, niet interessant. Uiteindelijk is dat wel gebeurd.
Eerst de infrastructuur voor vrachtverkeer, die dan mogelijk ook later gebruikt kan worden voor personenwagens.
2e voorwaarde is dat er wel een veel efficiëntere productie en logistieke keten van Waterstofgas nodig zal zijn OF dat we een mega abundantie energie hebben die we inefficiënt om kunnen zetten in waterstofgas.
Ik ben benieuwd en blijf mijn ogen open houden, observeren.
Batterij heeft het nadeel van traag opladen (dat is trouwens relatief en is tegenwoordig eigenlijk geen issue, maar zal wel bijna altijd trager zijn dan brandstof(waterstof) te tanken.
Maar voornamelijk omdat er gebruik gemaakt wordt van materialen die eindig zijn en soms zelfs echt problematisch (schaarste maar ook sociaal). Maar ook voor batterijen kunnen er verdere verbeteringen ontwikkeld worden.
We blijven observeren en laten ons niet leiden door dromen. Open staan voor alles, maar ook kritisch blijven. De aandrijfmotor van voertuigen zullen sowieso elektrisch zijn en moeten dat ook zijn, maar hoe we de stroom opslaan, dat zien we wel nog.
Mogelijks dan met een scenario zoals Diesel:
Diesel zou nooit voor personenwagens gebruikt worden, niet interessant. Uiteindelijk is dat wel gebeurd.
Eerst de infrastructuur voor vrachtverkeer, die dan mogelijk ook later gebruikt kan worden voor personenwagens.
2e voorwaarde is dat er wel een veel efficiëntere productie en logistieke keten van Waterstofgas nodig zal zijn OF dat we een mega abundantie energie hebben die we inefficiënt om kunnen zetten in waterstofgas.
Ik ben benieuwd en blijf mijn ogen open houden, observeren.
Batterij heeft het nadeel van traag opladen (dat is trouwens relatief en is tegenwoordig eigenlijk geen issue, maar zal wel bijna altijd trager zijn dan brandstof(waterstof) te tanken.
Maar voornamelijk omdat er gebruik gemaakt wordt van materialen die eindig zijn en soms zelfs echt problematisch (schaarste maar ook sociaal). Maar ook voor batterijen kunnen er verdere verbeteringen ontwikkeld worden.
We blijven observeren en laten ons niet leiden door dromen. Open staan voor alles, maar ook kritisch blijven. De aandrijfmotor van voertuigen zullen sowieso elektrisch zijn en moeten dat ook zijn, maar hoe we de stroom opslaan, dat zien we wel nog.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Toyota, en vooral door de vorige CEO, heeft jarenlang volgehouden dat EV geen toekomst had en heel veel geld gestoken in zaken om dat te kunnen bewijzen.heist_175 schreef: 19 jun 2023, 09:04 Gek dat ie zijn eigen investeringen waardeloos claimt te willen maken?
Het is de Japanese overheid die Toyota nu min of meer gedwongen heeft om toch in te zetten op EV's omdat de kans anders bestaat dat de eventuele ondergang van het bedrijf Toyota de volledige Japmanese economie in de neerwaartse val zou meelseuren.
Daar zijn ze zogezegd nu ook, tegen heug en meug EV's aan het verkopen. Het maakt echter nog maar 13% van hun totale verkoop uit en de EV's worden grotendeels niet eens in eigen huis ontworpen en geproduceerd.
Toegevoegd na 12 minuten 37 seconden:
Zoals je zelf zegt is bij de nieuwste generatie EV's de range en tijdsduur van opladen al geen punt meer.Belgissschenaap schreef: 19 jun 2023, 11:01 Ik ben benieuwd en blijf mijn ogen open houden, observeren.
Batterij heeft het nadeel van traag opladen (dat is trouwens relatief en is tegenwoordig eigenlijk geen issue, maar zal wel bijna altijd trager zijn dan brandstof(waterstof) te tanken.
Maar voornamelijk omdat er gebruik gemaakt wordt van materialen die eindig zijn en soms zelfs echt problematisch (schaarste maar ook sociaal). Maar ook voor batterijen kunnen er verdere verbeteringen ontwikkeld worden.
Al zullen er altijd de spreekwoordelijke uitzonderingen zijn die pas een auto kopen wanneer ze daar 1000 km zonder halt te moeten houden mee kunnen afmalen (maar die hadden toen personenauto's nog allemaal op benzine reden ook hetzelfde probleem).
De nieuwste batterijtechnologie gebruikt ook steeds minder zeldzame aardmetalen. LFP gebruikt bv. al geen kobalt en nikkel meer. En LMFP is nu al (bijna) gereed voor de productielijn.
De meeste van deze metalen worden trouwens gebruikt bij de raffinage van olie tot bruikbare verbrandingsbrandstoffen.
Tanken aan een H2 station is ook niet het sprookje zoals het verkondigd wordt. H2 is niet zoals elektriciteit bijna overal beschikbaar maar moet met tankwagens tot op de plek van verdeling gebracht worden. H2 moet ook steeds onder druk gebracht worden alvorens je het in een personenauto kan tanken. Na x aantal auto's heeft een H2 station dan weer tijd nodig om onder druk gebracht te worden en kan je er niet tanken.
Voordeel van batterijen in personenauto's is dat een deel van de gebruikers thuis of op locatie (bv. werk) kan laden en de tijd er dan niet echt toe doet. Een auto staat statistisch gezien immers meer stil dan dat hij rijdt.
Een bijkomend voordeel is dat een deel van de prosumenten een deel van de energie voor een BEV zelf kan produceren.
Dat is uiteraard weer problamatisch voor de fossiele brandstofindustrie wiens monopolie daardoor in gevaar komt.
Het is dan ook niet te verwonderen dart juist die industrie er miljarden voor over heeft om batterijen in een slecht daglicht te stellen en e-fuels en H2 voor personenauto's te promoten.
Vroeg of laat zullen de meeste mensen het wel niet alleen meer bij observeren kunnen houden en een keuze moeten maken voor een nieuw vervoermiddel. Dan is de huidige situatie dat je kan kiezen tussen verbrandingsmotor op fossiele brandstof of een BEV of een combiantie van beiden maar de volgende jaren zeker nog niet voor een betaalbare H2 personenauto waar je vlot overal H2 kan inslaan.
Toegevoegd na 2 uren 51 minuten 44 seconden:
Wat betreft thuislaadpalen is er na de publicatie van de circulaire 2023/C/57 dd 8 juni 2023 een aanpassing in de fisclae voordelen:
- Voor slimme laadpalen wordt de max. waarop de belastingvermindering van toepassing is verhoogd van 1.500€ naar 1.750€.
Voor uitgaven gedaan in 2023 komt 30% van het factuurbedrag in aanmerking als belastingvermindering, dit verhoogt het fiscale voordeel van 450€ naar 525€.
Wie pas in 2024 - en t.e.m. 31/8/24 - een slimme laadpaal plaatst, mag nog 15% van het factuurbedrag in mindering brengen, waardoor het voordeel dus minimaal stijgt van 225€ naar 262,50€.
Je kan nu ook bidirectionel laadpalen plaatsen en een hoger forfait toegkend krijgen.
De percentages voor de belastingvermindering blijven gelijk als bij een slimme laadpaal, 30% in 2023, 15% in 2024, maar dit is dan wel van toepassing op een aanzienlijk hoger plafondbedrag van 8.000€.
Dan gaat het om een max. belastingvermindering tot 2.400€ in 2023, en 1.200€ in 2024.
Probleem is wel dat Synergrid/Fluvius tot op heden nog maar één bidirectionele laadpaal voor de Belgische markt heeft gehomologeerd en dat is de Wallbox Quasar 1. Maar deze maakt gebruik van het in de EU minder interessante CHAdeMO protocol. Je hebt wel al de Quasar 2 voor CCS type 2 maar deze is nog steeds niet gehomologeerd. Verwachtingen zijn Q4 2023/Q1 2024 voor homologatie. Wie van het belastingsvoordeel wil genieten wordt het dus spannen en is de keuze uitermate beperkt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Matt555
- Elite Poster
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/19 ... voor-batt/
Europa krijgt waarschuwing over omschakeling naar batterijwagens tegen 2035: "Tekort aan grondstoffen dreigt"
Volledig leesbaar artikel
Europa krijgt waarschuwing over omschakeling naar batterijwagens tegen 2035: "Tekort aan grondstoffen dreigt"
Volledig leesbaar artikel
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Volvo XC40 besteld begin november, ze weten eindelijk een levertermijn... December?!
Die zijn ze vergeten bestellen zeker.... Niet normaal...
Die zijn ze vergeten bestellen zeker.... Niet normaal...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Matt555 schreef: 19 jun 2023, 18:39 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/19 ... voor-batt/
Europa krijgt waarschuwing over omschakeling naar batterijwagens tegen 2035: "Tekort aan grondstoffen dreigt"
Volledig leesbaar artikel
Vreemd. Als het gaat om zoveel andere grondstoffen, voeding, halffabrikaten, technologie en consumentengoederen dan is dat allemaal geen probleem maar als het om EV gaat dan ineens wel zeer kritisch zijn…."Dat heeft een invloed op het geopolitieke vlak en op de soevereiniteit"
Zo een doorzichtige zet van de Europese auto-industrie die zich op alle vlakken heeft laten inhalen door vast te houden aan fossiele brandstoffen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Levertijden van 12 maanden zijn tegenwoordig, zeker voor EV's, het nieuwe normaal.honda4life schreef: 19 jun 2023, 22:40 Volvo XC40 besteld begin november, ze weten eindelijk een levertermijn... December?!
Die zijn ze vergeten bestellen zeker.... Niet normaal...
En al zeker als het geen standaard uitrusting betreft.
Een auto gaat tegenwoordig pas in productie na afronden van de bestelling.
Tesla is één van de weinige uitzonderingen op deze regel.
De primaire markt voor BEV is nu China en niet langer de EU en de VS.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Bij Tesla zijn de levertijden ongeveer een maand momenteel. Dat is al enkele maanden zo. Het is ooit anders geweest 

Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het probleem zit ook (deels?) bij de leasebedrijven en merkdealers (die Tesla in het laatste geval ook niet heeft).
Bestel je als bedrijf rechtstreeks een batch EV's voor de werknemers bij de invoerder gaat het meestal ook veel vlugger.
Bestel je als bedrijf rechtstreeks een batch EV's voor de werknemers bij de invoerder gaat het meestal ook veel vlugger.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
De huidige consessies van de traditionele merken leven tegenwoordig vooral van de leasing. Ik heb zelf uit mijn entourage al van 5 VW groep wagens horror verhalen van hoe ze particulieren aanpakken in verschillende consessies (van verschillende groepen). Het is gewoon systematisch dat ze de mensen vanalles en nog wat wijsmaken, puur voor het geld te pakken en het liefst opnieuw een nieuwe auto te verkopen en zelf met de winst te gaan lopen. Ik walg er gewoon van.
Dit spelletje gaat niet blijven duren als ze op deze manier verder gaan doen. Met die EV's maken ze de mensen ook vanalles wijs. Ik denk hier vooral aan het zogenaamde onderhoud en vooral nog de software...
Dit spelletje gaat niet blijven duren als ze op deze manier verder gaan doen. Met die EV's maken ze de mensen ook vanalles wijs. Ik denk hier vooral aan het zogenaamde onderhoud en vooral nog de software...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- TheCeet
- Elite Poster
- Berichten: 952
- Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mn buur heeft er 16 maand op moeten wachten.honda4life schreef: 19 jun 2023, 22:40 Volvo XC40 besteld begin november, ze weten eindelijk een levertermijn... December?!
Die zijn ze vergeten bestellen zeker.... Niet normaal...
Den band in Gent (waar die XC40 gemaakt wordt) bevat soms hele week geen full EV wegens onderdelen tekorten.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Dat spelletje duurt dan toch al geruime tijd.Vaganzza schreef: 20 jun 2023, 07:53 Dit spelletje gaat niet blijven duren als ze op deze manier verder gaan doen. Met die EV's maken ze de mensen ook vanalles wijs. Ik denk hier vooral aan het zogenaamde onderhoud en vooral nog de software...
Al sindsdien de kleine zelfstandige garagisten bijna volledig verdwenen zijn en je bijna uitsluitend nog grote consessies hebt spelen verkopers het op deze wijze. Ongeacht of het een EV, diesel of benzine is.
Aan een particuliere koper is ook bijna niets meer te verdienen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Men vreest dat de prijzen van de batterijen nog gaan stijgen, zeker voor Europese merken, zodat de wagens nog duurder worden en er dus nog minder mensen ze kunnen veroorloven.
Het is ook logisch dat als de markt krimp omdat er minder verkocht wordt door de hoge prijzen er gekeken wordt naar andere inkomsten, onderhoud is daar eentje van. Ook de overheid haalt geld uit taksen en als die door minder gebruikers dalen zullen de taksen voor de anderen stijgen. Uiteindelijk moeten de inkomsten blijven volgen.
Het is ook logisch dat als de markt krimp omdat er minder verkocht wordt door de hoge prijzen er gekeken wordt naar andere inkomsten, onderhoud is daar eentje van. Ook de overheid haalt geld uit taksen en als die door minder gebruikers dalen zullen de taksen voor de anderen stijgen. Uiteindelijk moeten de inkomsten blijven volgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Europa heeft te lang ingezet op verouderde technologie en/of gedacht dat ze het beter wisten en het nog decennia verder konden rekken met het verbranden van E-fuels en andere ongein.
Ze zullen dus moeten kiezen: goedkopere auto's uit de hedendaagse autolanden toelaten (voornamelijk Azië) en werk verliezen of protectionistisch handelen en die invoer gaan verbieden of er hoge invoertaxen op heffen. Maar in het laatste geval vergeten ze dat ze zelf nauwelijks nog grondstoffen hebben, geen leger die naam waardig om indruk te maken op wie dan ook en dat hun voorraad aan "uitmuntende grijze massa" met rasse schreden achteruit gaat.
De slinger is decennia geleden doorgeslagen naar onze kant, daar een tijdje blijven hangen maar dreigt nu versneld terug te keren naar de andere zijde.
Ze zullen dus moeten kiezen: goedkopere auto's uit de hedendaagse autolanden toelaten (voornamelijk Azië) en werk verliezen of protectionistisch handelen en die invoer gaan verbieden of er hoge invoertaxen op heffen. Maar in het laatste geval vergeten ze dat ze zelf nauwelijks nog grondstoffen hebben, geen leger die naam waardig om indruk te maken op wie dan ook en dat hun voorraad aan "uitmuntende grijze massa" met rasse schreden achteruit gaat.
De slinger is decennia geleden doorgeslagen naar onze kant, daar een tijdje blijven hangen maar dreigt nu versneld terug te keren naar de andere zijde.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dit is de laatste maanden toch stevig aan het veranderen, bv. van 6 weken voor een Audi Q8 Sportback (gemaakt in Vorst) tot 6 maanden voor een BMW iX3 (gemaakt in China). De levertijden zijn dus stevig aan het inkorten op enkele merken na (oa. Volkswagen al kreeg een collega plots ook de melding dan een ID4 acht maanden sneller zou geleverd worden).ivob schreef: 19 jun 2023, 23:19 Levertijden van 12 maanden zijn tegenwoordig, zeker voor EV's, het nieuwe normaal.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Toegegeven, een Audi Q8 Sportback zit niet in het persoonlijke budget en een BMW niet in het (persoonlijke) smakenpalet.
Geen ervaring mee dus.
Maar wanneer je anderzijds op meer gespecialiseerde fora de werkelijke levertijden er op na leest zijn deze nog steeds zeer hoog. Maar voor die ervaring kan ik persoonlijk niet instaan en is voor rekening van de desbetreffende posters.
Binnen ons gezin zijn de levertijden voor meerdere merken recentelijk ook teruggevallen naar minder dan een maand. Maar gezien dit louter een wijziging is in de strategie van de verantwoordelijke werkgever (voor salarisauto's werken buiten de reguliere leasemaatschappijen om) niet van toepassing op andere werknemers met een andere carpolicy.
Geen ervaring mee dus.
Maar wanneer je anderzijds op meer gespecialiseerde fora de werkelijke levertijden er op na leest zijn deze nog steeds zeer hoog. Maar voor die ervaring kan ik persoonlijk niet instaan en is voor rekening van de desbetreffende posters.
Binnen ons gezin zijn de levertijden voor meerdere merken recentelijk ook teruggevallen naar minder dan een maand. Maar gezien dit louter een wijziging is in de strategie van de verantwoordelijke werkgever (voor salarisauto's werken buiten de reguliere leasemaatschappijen om) niet van toepassing op andere werknemers met een andere carpolicy.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Sasuke
- userbase crew
- Berichten: 5719
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Er begint inderdaad terug wat stock te komen voor sommige wagens waarvan men de productie zeer hoog had geschaald, vooral de populaire modellen zoals de iX3, iX1 en ID4. Maar levertermijnen zijn een lastig concept met die wagens, want die worden veelal met gelijkaardige opties besteld en dus worden die op voorhand gereserveerd door de verdelers. En afhankelijk van waar je besteld zal die er al ene hebben … of niet. Voorbeeld: collega besteld een iX3 bij centrauto in Wijnegem: 11 maanden levertermijnen verwacht. Andere collega besteld exact dezelfde wagen, kleur en opties bij garage in Genk, 4 maanden levertermijn. Maar toen men dan dacht slim te zijn en de bestelling te annuleren in Antwerpen, zei men in Genk schoorvoetend dat dat hun volgende productie reservaties pas 6 maanden later waren en ze dus ook. 10-12 maanden levertermijn hadden voor nieuwe wagens. De collega was dus toevallig juist op tijd …. First come, first serve, at the right time and the right dealership dus.DarkV schreef: 21 jun 2023, 13:44Dit is de laatste maanden toch stevig aan het veranderen, bv. van 6 weken voor een Audi Q8 Sportback (gemaakt in Vorst) tot 6 maanden voor een BMW iX3 (gemaakt in China). De levertijden zijn dus stevig aan het inkorten op enkele merken na (oa. Volkswagen al kreeg een collega plots ook de melding dan een ID4 acht maanden sneller zou geleverd worden).ivob schreef: 19 jun 2023, 23:19 Levertijden van 12 maanden zijn tegenwoordig, zeker voor EV's, het nieuwe normaal.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik zie links en rechts toch ook "stockmodellen" beschikbaar staan, met - als de optielijst u aanstaat - levertermijnen van enkele dagen.
Ook "directiewagens" zijn nu als EV te krijgen, oa Skoda Enyaq en dus vermoedelijk iD3/4/5 ook.
Ook "directiewagens" zijn nu als EV te krijgen, oa Skoda Enyaq en dus vermoedelijk iD3/4/5 ook.
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Mij is verteld dat de korting op stockwagens een pak lager is... Goed profiteren van de situatie dus.heist_175 schreef: 22 jun 2023, 16:19 Ik zie links en rechts toch ook "stockmodellen" beschikbaar staan, met - als de optielijst u aanstaat - levertermijnen van enkele dagen.
Ook "directiewagens" zijn nu als EV te krijgen, oa Skoda Enyaq en dus vermoedelijk iD3/4/5 ook.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 2000
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Straks naar de garage voor een KIA EV9 GT Line Launch Edition.
De leveringen zouden starten in januari 2024.
Ik heb hem nodig in april 2024.
De leveringen zouden starten in januari 2024.
Ik heb hem nodig in april 2024.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Toen ik het vorige maand bij de hoofddealer navroeg was de levertijd nog 12 maanden.seagull schreef: 23 jun 2023, 09:01 Straks naar de garage voor een KIA EV9 GT Line Launch Edition.
De leveringen zouden starten in januari 2024.
Ik heb hem nodig in april 2024.
Maar dat ging niet om een privébestelling.
Altijd mogelijk dat je privé iets sneller kan krijgen als je iets kan regelen met een dealer wat al in stock was en/of je de opties kan aanpassen aan een reeds bestelde batch. KIA dealers hebben tegenwoordig al een probleem om tijdig voldoende showroommodellen en testwagens op voorraad te hebben.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het kan verkeren ...
In den tijd toen de salariswagens nog dieselmotoren hadden wou geen enkele salariswaqgen rijder in een KIA gezien worden.
En nu zijn ze ambetant omdat ze geen KIA kunnen krijgen
Tja, vroeger vonden ze het ook ambetant om vijf minuten aan te schuiven in het tankstation en nu vindt de salariswagenrijder het ineens superleuk om 20 minuten te wachten aan de snellader ...
Het doet toch iets met ne mens zo een ellentrieken gocar.
In den tijd toen de salariswagens nog dieselmotoren hadden wou geen enkele salariswaqgen rijder in een KIA gezien worden.
En nu zijn ze ambetant omdat ze geen KIA kunnen krijgen

Tja, vroeger vonden ze het ook ambetant om vijf minuten aan te schuiven in het tankstation en nu vindt de salariswagenrijder het ineens superleuk om 20 minuten te wachten aan de snellader ...
Het doet toch iets met ne mens zo een ellentrieken gocar.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Wagens zijn altijd voor een deel statussymbolen geweest. Nu kan je met een EV je status tegenover anderen benadrukken want zij krijgen het steeds moeilijker om überhaupt een wagen te kunnen veroorloven. Je kan het dus zien als een nadeel, wat het feitelijk ook is, maar je kan het dus ook zien als een lidkaart van de eliteclub 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 2000
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
De lijst met opties is beperkt:ivob schreef: 23 jun 2023, 10:13 Toen ik het vorige maand bij de hoofddealer navroeg was de levertijd nog 12 maanden.
Maar dat ging niet om een privébestelling.
Altijd mogelijk dat je privé iets sneller kan krijgen als je iets kan regelen met een dealer wat al in stock was en/of je de opties kan aanpassen aan een reeds bestelde batch. KIA dealers hebben tegenwoordig al een probleem om tijdig voldoende showroommodellen en testwagens op voorraad te hebben.
- Pack 6 Seats Swivelling
- Pack 6 Seats Relaxation
- Metaalkleur
- Matte Kleur
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 2 keer
In het diesel-tijdperk was er geen specifieke reden om voor een KIA te gaan.duizend schreef: 23 jun 2023, 10:37 In den tijd toen de salariswagens nog dieselmotoren hadden wou geen enkele salariswaqgen rijder in een KIA gezien worden.
En nu zijn ze ambetant omdat ze geen KIA kunnen krijgen
Specifiek in de leasewereld is/was de herverkoopwaarde te laag.
Met mijn diesel moet ik naar een tankstation rijden, met een EV op de oprit kan ik thuis laden.Tja, vroeger vonden ze het ook ambetant om vijf minuten aan te schuiven in het tankstation en nu vindt de salariswagenrijder het ineens superleuk om 20 minuten te wachten aan de snellader
Geen tijdverlies

-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Niemand die hier beweert dat het superleuk is om als salarisrijder 20 min. te wachten aan de snellader.duizend schreef: 23 jun 2023, 10:37 Tja, vroeger vonden ze het ook ambetant om vijf minuten aan te schuiven in het tankstation en nu vindt de salariswagenrijder het ineens superleuk om 20 minuten te wachten aan de snellader ...
Ik reageer dus uit de opgedane ervaring door het jarenlang met salarisauto's en al aan de tweede BEV toe (met over zes maanden de mogelijkheid tot de derde in de rij). En niet door (als buitenstaander?) te gokken op wat een elektrische salarisrijder zou moeten ervaren.
Bij je reactie zie je over het hoofd dat veel salarisrijders uiterst zelden noodzaak hebben aan een snellader in de middle of nowhere.
Bij de elektrische salarisauto hoort nogal eens een thuislaadpaal, een laadkaart om overal gratis te kunnen laden en laadpalen op de parking van het bedrijf.
Laden doet men in dat voorkomend geval dus vooral thuis wanneer de auto toch staat te niksen, op de parking van het bedrijf waar ie uren stilstaat of op locatiebestemmingen met een destinationlader.
Het vijf minuten aanschuiven in een tankstation behoort, voor wie als salarisrijder bewust kiest/mag kiezen voor een BEV, dan ook tot het verleden.
Heb je als salarisrijder met een thuislaadpaal ook toegang tot PV kan je in tegenstelling tot gratis tanken van benzine en diesel, doorgaans dan nog beperkt tot het merk van één keten, naast gratis laden ook nog eens een extra cent bijverdienen door thuis via de zon te laden. Momenteel aan een 58,3 cent (incl. 6% BTW) per geladen zonne-kWh.
In voorkomende situatie alleen maar extra voordelen.
Uiteraard kan niet iedere salarisrijder dat.
Maar het is dus niet correct om ervan uit te gaan dat wat jij stelt opgaat voor "de salariswagenrijder".
Een salarisrijder is immers geen standaardgegeven.
Iedere salarisrijder zal volgens eigen situatie dus een andere keuze moeten maken om zijn individuele situatie te optimaliseren.
Toegevoegd na 6 minuten 41 seconden:
Correct.seagull schreef: 23 jun 2023, 11:03 De lijst met opties is beperkt:Vind ik veel handiger dan bij de meest andere merken.
- Pack 6 Seats Swivelling
- Pack 6 Seats Relaxation
- Metaalkleur
- Matte Kleur
Het punt dat ik wou maken is dat er (in levertijd) nogal een verschil kan zijn tussen kiezen vanuit een privé standpunt of uit het standpunt van een salarisrijder afhankelijk van de aangeboden modellen en opties op een keuzelijst en meestal voor aflevering nog beperkt bent tot de aangeduide regiodealers. De lokale garagist/dealer om iets mee te regelen valt dus meestal al uit de boot.
Hier is bv. metaalkleur al één van de verplichte opties.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Lees het topic nog eens door zou ik zeggen …ivob schreef: 23 jun 2023, 12:00 Niemand die hier beweert dat het superleuk is om als salarisrijder 20 min. te wachten aan de snellader.

Het staat bol van de statements over hoe plezant het is om te wachten aan de snellader en hoe gelukkig men daarmee is.

-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik zou dat maar niet te hard roepen... je brengt de fiscus op ideeen !ivob schreef: 23 jun 2023, 12:00 naast gratis laden ook nog eens een extra cent bijverdienen door thuis via de zon te laden. Momenteel aan een 58,3 cent (incl. 6% BTW) per geladen zonne-kWh.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik zou niet weten waarom ik dat niet in het openbaar zou mogen schrijven.DarkV schreef: 23 jun 2023, 17:28 Ik zou dat maar niet te hard roepen... je brengt de fiscus op ideeen !
De fiscus is daar perfect van op de hoogte.
Ten eerste heeft het bedrijf dat de salarisauto verstrekt een ruling met de fiscus.
Ten tweede is die laadvergoeding geen persoonlijk iets maar geldig voor iedere werknemer binnen het bedrijf met een BEV en thuislaadpaal (en dat zijn er duizenden) en gewoon de boordtabellen van de CREG, in deze een neutrale instantie.
Aan welke prijs de iedere werknemer individueel zijn binnengehaalde stroom betaalt is afhankelijk van ieders individueel energiecontract en doet in de overeenkomst niet ter zake.
Werknemers welke individueel een duurder energiecontract hebben dan de prijs die de boordtabellen van de CREG voorziet doen dus "verlies" door thuis te laden. Dat kan je ook niet recupereren bij de fiscus. Het is dus de bluts bij de buil nemen of zelf zien dat je eenheidsprijs om thuis te laden nooit hoger is dan de laadvergoeding.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Zijn dit die boordtabellen?
https://www.creg.be/sites/default/files ... 202304.pdf
Waar vind je dan dat CREG tarief? Ik veronderstel dat dit een gemiddelde is volgens een bepaalde berekening(formule). Is dat lager dan uw persoonlijk energiecontract dan heb je winst en omgekeerd verlies.
https://www.creg.be/sites/default/files ... 202304.pdf
Waar vind je dan dat CREG tarief? Ik veronderstel dat dit een gemiddelde is volgens een bepaalde berekening(formule). Is dat lager dan uw persoonlijk energiecontract dan heb je winst en omgekeerd verlies.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.