Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Dizzy schreef:Alé, we zeggen dus exact hetzelfde. Blij dat je er nu ook achter bent gekomen :beerchug:
Tja, het ligt hem soms in bewoordingen, accenten in een zin, etc. Met geschreven taal kan je niet altijd even goed nuanceren als verbaal. Belangrijk is dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt. Ik ben ook al 2 zondagen gaan wandelen met het gezin in de onmiddellijke buurt en zonder gezelschap. Ik heb ook eens op een bankje gezeten omdat de veters van een wandelschoen los geraakt waren maar de veters waren geknoopt en ik was direct weg.

Het probleem is ook niet dat mensen daar 5 of 10 minuten verpozen als ze de nodige afstand in acht houden.

Problemen zijn er wel wanneer men daar zou afspreken met vrienden / kennissen en dit met de nodige spijs en/of drank. Dat kan duidelijk niet. Zoiets heet gezond verstand en verantwoordelijkheid opnemen dan wel solidair zijn versus het walgelijk egoïsme van diegenen die (flagrante) overtredingen begaan. Laat staan natuurlijk, barbecues organiseren in een achtertuin.
Dizzy schreef: In België zijn wij allen geniaal in het bedenken van uitzonderingen, dat gaat geen virus veranderen, zo blijkt. Als dan ook nog een bekend politicus de regels in vraag stelt, tja dan gaan de sluizen open. Ik zou dus de hoge boete voor hem reserveren, dat zou een sterk teken zijn dat het wel degelijk menens is en dat iedereen onder dezelfde regels valt.
Ja we zijn weer akkoord want stricto sensu is iemand aanzetten tot het overtreden van regels en wetten, juridisch op zich al een misdrijf ...
Erger nog: verzwarende omstandigheid is dat het hier om iemand gaat met een voorbeeldfunctie ... Spijtig dat het geweten van politici quasi nihil is en dat populisme en gewin van macht en geld bij hen nog altijd primeren boven de realisatie van hun maatschappelijke opdracht. Ook dit is nu éénmaal België.
Dizzy schreef:Anderzijds heb je mensen, zoals ik, die nog gaan werken. Buiten komen is zogezegd levensgevaarlijk maar naar Brussel sporen na een busrit en dan op de metro is perfect veilig :lol: Vreemd dat mensen gaan twijfelen of niet.
Hangt natuurlijk af van uw concrete werksituatie. Bv. een portier of bewaker van een bedrijf, kan niet thuis werken evenmin als iemand in de bouwsector. Een administratief bediende kan dit wel. Verder zijn er ook de essentiële en niet-essentiële sectoren. Hier is de overheid m.i. duidelijk: werk zoveel mogelijk thuis indien enigszins mogelijk maar ja, ... Ook hier weer is de ene werkgever breed denkender en gewilliger dan de andere.

En finaal: penaliseren is altijd een moeilijke. Eigenlijk zou het toch wel leuk zijn, mocht het aantal pv's nav inbreuken tegen corona maatregelen, verwaarloosbaar zijn.
De bedoeling is nog altijd een gevolg te koppelen aan verboden / ongewenst gedrag opdat het afneemt omdat de sanctie niet opweegt tegen de beloning van het negeren van maatregelen. Waarom dan ook niet de boetes koppelen aan inkomen. Dit lijkt me billijk. Stricto sensu zijn boetes voor eenzelfde inbreuk niet gelijk maar wel gelijkwaardig.
Iemand met een netto maandinkomen van 1.500€ zal weten wat hij gedaan heeft als hij een boete krijgt van 250 euro. Diezelfde 250 euro treft een gezin met een inkomen van 12.000€ nauwelijks. Dus ... Ik weet dat dit niet evident is maar ik ben alleszins voorstander.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 32 keer

wied schreef:
wied schreef: Misschien de wereld vertellen dat Duitsland enkel de 85+ slachtoffers telt...
België zoekt voor alles excuses. Lees dit maar eens, en dan weet je al wat beter hoe de vork aan de steel zit...
https://www.nytimes.com/es/2020/04/06/e ... virus.html

Voor degenen die Spaansonmachtig zijn: Google translate kan dit wel aan ;-).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

@AfAX

Juist, dat is me vorige week al duidelijk geworden dank zij mijn NYTimes abo: Duitsland maakt dus haast om zieken zo snel mogelijk te verkassen naar de beademingsfaciliteiten!!!
Laatst gewijzigd door wied 14 apr 2020, 17:26, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

koenraaddeconinck schreef:Waarom dan ook niet de boetes koppelen aan inkomen. Dit lijkt me billijk.

Lijkt me heel eerlijk, maar weing realistisch. Of wil je dat de flikken ook nog eens in je loonstrook gaan neuzen ???

Bovendien. Een zware overtreding door een leefloner dan maar door de vingers zien, want geen inkomen?

Vraag is enkel hoe "zwaar" de overtreding is. Voor picknick op bankje zitten gewoon zeggen "final warning", voor iemand die een BBQ doet voor 30 man of een café baas die behind closed walls gewoon "open blijft" ineens 2500 euro boete.

Enkel DAT werkt. De volgende zal twee keer nadenken voor hij hetzelde doet.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 32 keer

@Wied idd, en preventief opsporen.
ze gaan zelfs bij besmette mensen thuis ter plaatse om bloed te controleren, en zo kunnen ze checken of ze op voorhand kunnen ingrijpen voor je reeds half dood ligt te stikken, zoals in België.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Da stinkt hier naar repressie, soms snap ik het niet goed hoor, zagen en klagen over de N-VA maar wel willen gestapo'ke spelen. :angel:
wied
Elite Poster
Elite Poster

@AfAX

Zo is dat, en hopelijk trap ik niet op gevoelige tenen. Maar Koreanen, Taiwanezen, Japanners, en Duitsers zijn mensen die de logica kunnen inzien van snel opvolgen van bevelen/orders. In dit geval heeft die karaktertrek gunstige gevolgen :-D
Laatst gewijzigd door wied 14 apr 2020, 17:45, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Waarom dan ook niet de boetes koppelen aan inkomen. Dit lijkt me billijk.

Lijkt me heel eerlijk, maar weing realistisch. Of wil je dat de flikken ook nog eens in je loonstrook gaan neuzen ???
Ik zou daar op zich geen probleem mee hebben. De staat weet toch al alles als ik mijn vooraf ingevulde belasingaangifte bekijk.
phil48 schreef:Bovendien. Een zware overtreding door een leefloner dan maar door de vingers zien, want geen inkomen?
Alternatieve werkstraf voor dezen of een minimum boete, bv. 30 of 50€ rechtstreeks in te houden van het leefloon?
phil48 schreef:Vraag is enkel hoe "zwaar" de overtreding is. Voor picknick op bankje zitten gewoon zeggen "final warning", voor iemand die een BBQ doet voor 30 man of een café baas die behind closed walls gewoon "open woet.
De straf moet voor iedereen maken dat er 2X nagedacht wordt ... 250€ in deze omstandigheden voor picnic na "final warning" lijkt me nogal laag.
Idem voor de cafébaas: neem die direct zijn maandvergoeding af van 4000€ zou ik zeggen ...
iceke schreef:Da stinkt hier naar repressie
Als men het niet haalt met de redelijke vraag naar het gebruik van gezond verstand ...

Wat is een mensenleven u eigenlijk waard ? En wat met zorgverstrekkers die dag en nacht morgen ook zullen zorgen voor diegenen die nu aan alles hun laars lappen ... ?

Is het afpakken van het rijbewijs van iemand die tegen 90km/u door de bebouwde komt raast, voor u dan ook repressie?
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 14 apr 2020, 17:48, in totaal 1 gewijzigd.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

wied schreef: Duitsland maakt dus haast om zieken zo snel mogelijk te verkassen naar de beademingsfaciliteiten!!!
AfAX schreef: ze gaan zelfs bij besmette mensen thuis ter plaatse om bloed te controleren, en zo kunnen ze checken of ze op voorhand kunnen ingrijpen voor je reeds half dood ligt te stikken, zoals in België.

Dat gevoel heb ik ook al een paar weken: blijf maar thuis meneer en als het te erg wordt belt maar terug.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

phil48 schreef:
In een land als Noorwegen gebeurt dit nochtans allang zo.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

koenraaddeconinck schreef:
phil48 schreef:

In Zweden en Finland is dat het systeem. Een boete moet pijn doen anders is ze zinloos.

Maar in een land als het onze waar de echte rijkdom niet in verhouding staat tot de belastingaanslag kan dat moeilijk werken. Ik ken er genoeg die zwemmen in het geld maar officieel zich maar een hongerloontje uitkeren. Die hebben zelfs recht op studiebeurzen en andere voordelen.
Vraag het maar aan hun ex-en die amper alimentatie krijgen omdat pappie straatarm schijnt te zijn.
Laatst gewijzigd door R2D2 14 apr 2020, 20:28, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Als men het niet haalt met de redelijke vraag naar het gebruik van gezond verstand ...
Oh, maar men haalt het juist wel met gezond verstand... héél dat repressief gedoe in de media en van die virologen die precies in een kleuterklas staan... dat is om "het volk"(lees de kudde) klaar te stomen voor de volgende maand lockdown
Mijn gezond verstand zegt me dat ik in een zone 30 30 rij, mijne rechter voet is het daar 's nachts meestal niet mee eens.
Wat is een mensenleven u eigenlijk waard ?
Je zou je beter afvragen wat een mensenleven waard is voor onze regering/samenleving, niet veel blijkbaar.
We zijn nu 3 1/2 maand verder -> geen plan -> geen actie -> geen oplossing -> geen werk -> wel ijsjes -> wel perkplantjes.
En wat met zorgverstrekkers die dag en nacht morgen ook zullen zorgen voor diegenen die nu aan alles hun laars lappen ... ?
Ja wat is er daar nu juist mee ? Ik vind dat een zeer vuile gedachte.. vervang "die alles aan hun laars lappen" door rokers/obese mensen/gevangene die ziek worden, enz... gaan we daar dan ook zo over denken ? Nee ? -> dan stinkt het hier naar repressie. PUNT
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

We zijn nu 3 1/2 maand verder -> geen plan -> geen actie -> geen oplossing -> geen werk -> wel ijsjes -> wel perkplantjes.
Dit is ook wel een vraag die ik mij voordurend stel, wat nu, wat hoe en daarna? En je krijgt geen antwoord, ze weten het zelf niet.
Maar ook Trump, die grote meneer die baas speelt over een continent heeft geen antwoord en is liever aant ruziën met de pers dan een daadwerkelijk plan te tonen.
Met dit alles in het achterhoofd, hoe kan je later nog vertrouwen geven aan zulke heren om ons en het land te besturen?
iceke schreef:Ja wat is er daar nu juist mee ? Ik vind dat een zeer vuile gedachte.. vervang "die alles aan hun laars lappen" door rokers/obese mensen/gevangene die ziek worden, enz... gaan we daar dan ook zo over denken ? Nee ? -> dan stinkt het hier naar repressie. PUNT
Vergelijk jij nu de medische zorg voor een Covid patiënt met de zorg die een roker of dergelijke zou ontvangen.
Deze zorg zal ook wel intens zijn, maar voor de zorgverstrekker in de inspanning heel wat minder en er is geen risico om zelf een besmetting op te doen.
Of begrijp ik je antwoord helemaal verkeerd?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nee je begrijpt mijn antwoord helemaal niet verkeerd....
Of je bent een zorgverlener of je bent het niet, we gaan toch geen onderscheid beginnen maken over het hoe of wat of het waarom die patiënt daar binnen komt. Dat doen we niet met rokers, dat doen we niet met obese mensen, dat doen we niet met verslaafden, dat doen we niet met gedetineerden en dat gaan we ook niet doen met covid patiënten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

iceke schreef:... en dat gaan we ook niet doen met covid patiënten.
Maar dat doen doen we nu wel!!
Een COVID-19 patiënt die "te oud" is en in een "woonzorgcentrum" verblijft, mag onder "palliatieve begeleiding" STIKKEN.
Terwijl bijna de helft van het aantal bedden, voorbehouden voor COVID-19 patiënten, op de intensieve zorgen NIET in gebruik is!

Zelfs de Zyklon B slachtoffers van Nazi Duitsland werd een dergelijke tergend langzame verstikkingsdood bespaard.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nee, wij doen dat niet, onze zorgverleners doen dat niet, dat is onze "niet" verkozen regering die dat doet !
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar staat "genezen" van corona niet altijd garant voor "immuun zijn" voor nieuwe besmetting.

116 Zuid-Koreanen die “genezen” verklaard waren, hebben opnieuw positief getest op het coronavirus. Dat werpt nieuwe vragen op over de immuniteit, waar de hele wereld zijn hoop nu op heeft gesteld. Maken zieke mensen die hersteld zijn wel voldoende antistoffen aan, zodat we dankzij groepsimmuniteit snel weer een normaal leven kunnen leiden? Of moeten we wachten tot er een vaccin is?

Bron: NB

Wat ik mij verder afvraag is waarom België als enige land ter wereld per se de doden in rusthuizen (waarvan zelfs niet zeker is dat ze aan corona stierven) moet meetellen in de stats. Is dat een soort van heiliger willen zijn dan de paus? Tel die (net als de andere landen) NA AFLOOP mee en wijs jezelf niet ten onrechte aan als de slechtste leerling van de klas.

Van Ranst: "Mensen met hartstilstand worden meegerekend bij covid-overlijdens. Ik vind dat dom"
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer

phil48 schreef:@ Ordon

Je moet het niet zo zwart wit stellen. Elk geval is anders en soms heeft het nog weinig zin om naar de IC afdeling te gaan.
Allicht moet je eens verduidelijken wat jij onder "soms" verstaat en wat jij onder "weinig zin" verstaat indien iemand aan het stikken is...

Edit: Ik zie dat je jouw bericht reeds verandert hebt...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

̶D̶a̶t̶ ̶d̶o̶e̶t̶ ̶O̶d̶o̶n̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶h̶é̶ ̶s̶l̶i̶m̶m̶e̶,̶ ̶d̶a̶t̶ ̶d̶o̶e̶t̶ ̶o̶n̶z̶e̶ ̶r̶e̶g̶e̶r̶i̶n̶g̶,̶ ̶i̶n̶ ̶d̶e̶ ̶r̶i̶c̶h̶t̶l̶i̶j̶n̶e̶n̶ ̶s̶t̶a̶a̶t̶ ̶d̶a̶t̶ ̶e̶e̶n̶ ̶c̶o̶v̶i̶d̶ ̶p̶a̶t̶i̶e̶n̶t̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶m̶e̶e̶r̶ ̶n̶a̶a̶r̶ ̶h̶e̶t̶ ̶a̶z̶ ̶g̶a̶a̶t̶,̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶w̶e̶ ̶b̶e̶k̶i̶j̶k̶e̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶g̶e̶v̶a̶l̶ ̶p̶e̶r̶ ̶g̶e̶v̶a̶l̶
https://www.zorg-en-gezondheid.be/coron ... uderenzorg
Wat ik mij verder afvraag is waarom België als enige land ter wereld per se de doden in rusthuizen (waarvan zelfs niet zeker is dat ze aan corona stierven) moet meetellen in de stats.
Omdat je zo misschien een beter beeld krijgt op wat er gaande is ? Nog beter zou zijn om ineens alle doden te tellen, dan krijg je tenminste een beeld van wat erecht gaande is en kan je gaan vergelijken(en dat hoeft niet echt dag per dag)
Gaan we morgen de mensen die gestorven zijn aan een longontsteking of hartfalen ook niet meer meetellen ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

@ ordon

was een beetje lastig om het in een paar zinnen uit te leggen, vandaar het deleten ;)

@ iceke

Was een item vanavond in De Afspraak op tv. De "economische" imago schade voor België is blijkbaar gigantisch, want de hele wereld denkt dat ze bij ons bij bosjes doodvallen aan corona. Nochtans ligt het aantal sterfgevallen niet hoger dan in andere landen, alleen tellen ze in die landen iedereen die buiten het ziekenhuis sterft niet mee in de corona statistieken.

Zo is het niet moeilijk om in de Top 3 van meeste sterfgevallen ter wereld inzake doden per miljoen inwoners te komen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Gelukkig hebben ze in China niet veel last van imago schade met hun 3000 doden :bang: :bang: :bang: Idd, véééééél beter
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

phil48 schreef:De "economische" imago schade voor België is blijkbaar gigantisch, want de hele wereld denkt dat ze bij ons bij bosjes doodvallen aan corona.
Ik kan u zeggen dat dat wel meevalt hoor met die imagoschade. Het gros van de mensen zijn bezig met wat er in hun eigen land afspeelt en houdt zich echt niet bezig met elke dag de cijfers van Belgie te bekijken. Ik neem aan dat de WHO, eenmaal ze zich noodzakelijk herpakt heeft van haar huidig slecht bestuur, na de epidemie wel globale cijfers zal publiceren die aan de hand van identieke criteria alle landen zal oplijsten.

Wel weer typisch VRT, die egocentrische illusie dat de hele wereld bang de cijfers van Belgie zit af te wachten. Nee, dat is dus niet zo.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 15 apr 2020, 09:29, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Van Ranst was het gisteren in De Afspraak ineens eens dat het een slechte zaak is hoe we onze doden tellen.
Geconfronteerd met het gewijzigd standpunt over de scholen (aanvankelijk wilden ze ze open houden, en nu is het ineens een risico van ze te openen) of over de mondmaskers (eerst totaal geen zin, nu begint het al te gaan richting: uiteindelijk gaan we niet meer buiten komen zonder) ontkende hij dat hij zijn kar aan het keren was. Idem tijdje terug over dat hij het in het begin een griepje genoemd had, waar het uiteindelijk een discussie werd over het verkleinwoord.
Hij deed me waarempel aan Trump denken :roll: .
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Van Ranst was het gisteren in De Afspraak ineens eens dat het een slechte zaak is hoe we onze doden tellen.
Hoe tel je corona doden? Gewoon door een optelsom te maken. Toch niet zo moeilijk?? Hoe worden verkeersdoden geteld? Door een optelsom te maken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:
phil48 schreef:
In Zweden en Finland is dat het systeem. Een boete moet pijn doen anders is ze zinloos.
Maar in een land als het onze waar de echte rijkdom niet in verhouding staat tot de belastingaanslag kan dat moeilijk werken. Ik ken er genoeg die zwemmen in het geld maar officieel zich maar een hongerloontje uitkeren. Die hebben zelfs recht op studiebeurzen en andere voordelen.
Vraag het maar aan hun ex-en die amper alimentatie krijgen omdat pappie straatarm schijnt te zijn.
Dit is nu off-topic maar wat hier geponeerd wordt, is een pleidooi voor een meer dan terechte herziening van ons belastingsstelsel. Alleen zal dat natuurlijk niet gebeuren omdat politici dan in hun eigen voeten moeten schieten en in die van hun aanhang - nl. "the high society" - die beiden onderling mekaar dikke cadeau's doen ...
iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef: Als men het niet haalt met de redelijke vraag naar het gebruik van gezond verstand ...
Oh, maar men haalt het juist wel met gezond verstand... héél dat repressief gedoe in de media en van die virologen die precies in een kleuterklas staan... dat is om "het volk"(lees de kudde) klaar te stomen voor de volgende maand lockdown
Hier ben ik echt niet meer mee Iceke. Die virologen doen dat toch ook niet voor hun plezier. En als zij het niet weten, wie dan wel. Ik ben al blij dat onze - op enkele uitzonderingen na - onbenullen van politici zich laten adviseren door wetenschappers en voor één keer toegeven dat ze er geen snars van kennen. En als de maatregelen verlengd worden heeft dat zijn reden ... En die kleuterklas mentaliteit is blijkbaar wel nodig: cf. journaal gisteren met opnieuw 30% extra verkeer buiten de eigen gemeentes zoals vastgesteld door de telecom-operatoren.
Dus beroep doen op gezond verstand werkt voor 20 tot 30% van bevolking helaas niet ... En het zijn juist deze kortzichtige egoïsten die ervoor gaan zorgen dat de 70 tot 80% die wel over gezond verstand beschikt, langer onder een lockdown gaan lijden terwijl ze wel vatbaar zijn voor rede en er zich naar gedragen ook nog. We gaan de wereld hier toch niet op zijn kopt zetten?
Wat is een mensenleven u eigenlijk waard ?
Je zou je beter afvragen wat een mensenleven waard is voor onze regering/samenleving, niet veel blijkbaar.
Nogmaals, blijf de traditionele politieke partijen steunen en er volgt nog meer van dit ... Die zijn enkel bezig met eigen portemonnee en die van hun vrienden, macht en aanzien ... Wanneer gaat de doorsnee Belg dit nu eigenlijk eens beseffen. Bij de laatste verkiezingen is "den euro" gelukkig al gevallen maar dan zijn er in dit land dictatoriale en perverte ! mechanismen die er voor zorgen dat winnaars van verkiezingen, gewoon op zij kunnen gezet worden. België is een schijndemocratie ...
En wat met zorgverstrekkers die dag en nacht morgen ook zullen zorgen voor diegenen die nu aan alles hun laars lappen ... ?

Ja wat is er daar nu juist mee ? Ik vind dat een zeer vuile gedachte.. vervang "die alles aan hun laars lappen" door rokers/obese mensen/gevangene die ziek worden, enz... gaan we daar dan ook zo over denken ? Nee ? -> dan stinkt het hier naar repressie. PUNT
Zorgverstrekkers die voor een roker of obese persoon zorgen met hart- & vaat of andere aandoeningen of voor een gevangene met om het even welke aandoening, doen dit niet op risico voor hun eigen leven en niet in abnormaal fysiek en mentaal belastende omstandigheden waarbij je voor uren badend in het zweet door beschermkledij, verminderd ademhalingscomfort door mondmaskers na shifts van 12 u en meer uitgeput thuis komt in de hoop dat je zelf niet besmet bent geraakt met alle gevolgen van dien voor de eigen omgeving ...

Ook familieleden van de door u opgesomde patiënten krijgen de mogelijkheid nog om deftig afscheid te nemen als het de verkeerde kant uitgaat. Ik ken iemand die op spoed zijn moeder heeft zien vertrekken naar een covid-afdeling waar ze 5 dagen verbleven heeft zonder dat hij ze mocht bezoeken. Bij zijn volgende ontmoeting mocht hij de urne nog eens groeten en vasthouden ...

Je bent dus aardappelen met bananen aan het vergelijken ... En nogmaals, repressie moet er zijn als men geen beroep kan doen op de redelijkheid en het gezond verstand van mensen. En zoals velen hier schrijven moet die van dien aard zijn dat men voelt wat men gedaan heeft ...

En trouwens het gaat hier niet om 'repressie' in de zin van 'onderdrukking", het gaat hier om het penaliseren / bestraffen van sociaal onverantwoord gedrag ... Dat zijn totaal andere dingen.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 15 apr 2020, 09:47, in totaal 3 gewijzigd.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe weet je wie er allemaal gestorven is aan Covid19? Momenteel, niet. Enkel de gevallen in het ziekenhuis ben je zeker.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Hoe weet je wie er allemaal gestorven is aan Covid19? Momenteel, niet. Enkel de gevallen in het ziekenhuis ben je zeker.
Als je iets niet weet moet je er zeker geen cijfermateriaal over publiceren. Want dan sla je er naar zoals een blinde naar een ei.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Van Ranst betreurt het dan ook dat overledenen in WZ Centra overleden door een hartstilstand mee verrekend worden in de statistieken. Cf. artikel in "Het Nieuwsblad" deze morgen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Op dit moment kan je gewoon niet exact weten hoeveel mensen er sterven aan Covid-19.
Er zijn gewoon onvoldoende testen.

Wat de politiek betreft, ik denk niet dat er iemand 1 politieke partij kan noemen die dit 'beter' had gedaan. De Wever is gewoon pissed dat hij er niet bij is en probeert met muiterij toch in de media te komen, en het lukt hem helaas ook nog. Maar hij heeft er zelf voor gekozen.

Wat het 'kar keren' betreft, de situatie is ongewoon, de situatie verandert, de situatie duurt langer dan gedacht, natuurlijk gebeuren er dan aanpassingen.

En op alle niveau's zie je dat iedereen terugplooit op zichzelf in tijden van crisis. Bedrijven, landen, individuen, continenten, het is ieder voor zich. Menselijk maar ergens wel jammer om te zien.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Ze mogen vandaag toch stilaan beginnen met de maatregelen wat af te zwakken. Bijvoorbeeld de grote doe-het-zelf zaken zoals Brico's of Hubo's, niet dat ik persoonlijk daar wat moet halen, maar ik kan me best voorstellen dat er veel mensen zijn die terwijl ze thuis zitten wat om handen willen hebben. De meeste van dit soort zaken hebben ruime afstanden tussen rekken en aan kassa's zoals supermarkten dit ook hebben.
En zou het niet in het voordeel werken om die straatlopers wat meer in hun kot te doen blijven, als je klust kan je geen ijsjes gaan eten?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Op dit moment kan je gewoon niet exact weten hoeveel mensen er sterven aan Covid-19.
Zoals ik hierboven ook al schreef: als je iets niet weet moet je geen cijfers bekend maken. Conclusie van heel dit verhaal: niemand weet hoeveel corona doden we hebben, alle publicaties ten spijt. Voor hetzelfde geld zitten er nog wat verkeersdoden tussen, overlijdens door malaria, dodelijke werkongevallen, zelfmoorden...
Of nog: het aantal corona doden is het perfecte voorbeeld van het betere duimzuigwerk.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Jack Daniels schreef:
Joe de Mannen schreef:Op dit moment kan je gewoon niet exact weten hoeveel mensen er sterven aan Covid-19.
Conclusie van heel dit verhaal: niemand weet hoeveel corona doden we hebben
True, alle rankings en grafieken ten spijt...

Het lijkt me zinvoller om testen voor te behouden voor de levenden, dan om post mortem te willen vaststellen of het al dan niet Covid19 was.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

En intussen weten we ook dat we vanuit de EU niks moeten verwachten, als het om "gemeenschappelijke" richtlijnen gaat.

Om idiote regeltjes op te leggen zijn ze altijd de eersten, als er een crisis is, dan hoor je ze niet.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik zei het toch, de EU bestaat nu niet meer, elk land plooit terug op zichzelf, net zoals elk bedrijf dat doet en net zoals elk gezin dat doet.
Dat is een menselijke reactie maar ergens wel jammer.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:En intussen weten we ook dat we vanuit de EU niks moeten verwachten, als het om "gemeenschappelijke" richtlijnen gaat.

Om idiote regeltjes op te leggen zijn ze altijd de eersten, als er een crisis is, dan hoor je ze niet.
Het zou best kunnen dat de EU gemeenschap met dit Corona virus een Trojaans paard hebben binnengehaald.
Laat ons wachten hoe de EU staten nadien gaan reageren, vele hebben water in de kelder.

De EU globalisten hebben met veel rekening gehouden, zelfs een Brexit hebben ze enigzins onder controle. Maar een wereldwijde epidemie die uitbreekt en meteen de economie op stilstand zet... Daar hebben ze nooit werkgroepen en onderzoekscommissies voor opgezet.
Daarom zie je nu ieder land om zich heen slaan en enkel aan zelfbehoud denken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Het lijkt me zinvoller om testen voor te behouden voor de levenden, dan om post mortem te willen vaststellen of het al dan niet Covid19 was.
probleem gaat ook heir verder
een dode kunt ge testen en die mens kan positief testen. maar als 'm z'n eigen op de E40 heeft doodgereden kunt ge da moeilijk op corona steken hé.

heti s gisteren gezegd
wij tellen fundamenteel anders als andere landen en schieten ons daarmee in de voet. straks zijn we dus nr 1 in de wereld qua sterftecijfer en denkt iedereen dat er hier Italiaanse/spaanse toestanden heersen.
wied
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schrijft: ...Daar hebben ze nooit werkgroepen en onderzoekscommissies voor opgezet...

Daarom opent Mevrouw Lagarde (ECB) meteen de geldkist! Wanneer dit middel wordt gebruikt om eindelijk een meer sociaal Europa op poten te zetten, dan hebben zij (EU) mogelijk een overlevingskans :-)
PS: de EU globalisten hadden T. May onder controle, Johnson is andere koek...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

timmermc schreef:De EU globalisten hebben met veel rekening gehouden, zelfs een Brexit hebben ze enigzins onder controle. Maar een wereldwijde epidemie die uitbreekt en meteen de economie op stilstand zet... Daar hebben ze nooit werkgroepen en onderzoekscommissies voor opgezet.
Daarom zie je nu ieder land om zich heen slaan en enkel aan zelfbehoud denken.
De verschillende landen hebben de EU nooit bevoegdheden ter zake gegeven, dus wat zou je dan nu plots van de EU verwachten?
Schiet dus op de landen die tegen waren om de bevoegdheid hierover aan de EU te geven, niet op de EU zelf.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Het coronavirus wordt niet doorgegeven via klinken, gsm’s, afstandsbedieningen, katten of in kapsalons of winkels. Het gevaar op besmetting bestaat vooral als mensen urenlang samenzijn in een enge ruimte.” Dat stelt de Duitse viroloog Hendrik Streeck na onderzoek in de regio Heinsberg nabij Sittard.

Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200401_049 ... voorwerpen
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”