Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Zal ook fel afhangen van de rijstijl maar een zwaardere machine afremmen zal wel meer moeite kosten dan een lichtere.

Dat van die garages is ook wel een dingetje. De huidige wagen staat in de garage maar veel EV's zijn groter en dat zal al pitsen zijn om hem te stallen. Het is een salariswagen dus hij kan ook buiten staan, maar toch. Past hij er niet meer in dan heb ik wel een extra kamer :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Sasuke schreef: 08 mei 2023, 12:05 Dat zegt men wel ... maar eigenlijk nog niet al teveel van gemerkt eigenlijk. Rijdt nu al 26000km met de originele zomerbanden set (nooit gewisseld in de winter zelfs) en heb nog altijd een hoop profiel over (zeker meer dan 5-6mm). Sinds ik elektrisch rijd, rijd ik ... over het algemeen toch, wel een pak rustiger dan voorheen, inclusief veel meer/beter regeneratief remmen.
Idem ervaring.
Zit nu aan 50.000 km met nog steeds de originele set zomer- en winterbanden (waarbij de zomerbanden 72% van het aantal km voor hun rekening hebben genomen).
De huidige EV 67 kWh is trouwens niet veel zwaarder dan mijn laatste ICE (volgetankt).

De banden hebben het in elk geval langer uitgehouden dan de elektromotor. :angel:
Er wordt hier wel hoofdzakelijk gebruik gemaakt van regeneratief remmen op de paddle. Schijfremmen zijn alleen nodig bij een onverwachte"noodstop".
Laatst gewijzigd door ivob 08 mei 2023, 12:19, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dizzy schreef: 08 mei 2023, 12:04 Van die dalende interesse in SUV of luxe merk ik toch weinig, integendeel, het lijkt er steeds meer op dat iedereen een SUV heeft.
Momenteel heb je weinig andere keuze, als je een EV wil/moet kiezen.
Een Astra-EV is toch gewoon een Astra zoals je die vandaag ook kent -> geplande lancering 2023/06
https://ev-database.org/car/1792/Opel-Astra-Electric
Afbeelding

51kWh netto batterij
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

febiac schreef:Als we de resultaten van de eerste jaarhelft analyseren, tonen de Belgische automobilisten meer dan ooit een voorkeur voor SUV's. Deze zijn goed voor meer dan 1 op de 2 (50,8%) nieuwe wagens die in 2022 in ons land ingeschreven zijn.
Kwam net dit tegen: Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand
https://www.hln.be/geld/elektrische-aut ... ~a6e77a46/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, weer zo'n clickbait kop van HLN.

Sommige merken EV door de gebruiker in een bepaalde stand gezet verbruiken meer stroom dan andere EV's zou een betere titel geweest zijn. Maar dat is uiteraard niet sensationeel genoeg, trekt geen lezers aan die dat dan gaan delen onder elkaar met als gevolg nog meer clickbaits voor HLN.

Wanneer je veronderstelde stilstandsverliezen eerst gaat veralgemenen en dan nog eens gaat vermeningvuldigen met een energiecontract dat je 50-60 cent/kWh kost en je weerhoudt dan nog eens de hoogste kost voor je titel ben je uiteraard goed vertrokken om een bepaald publiek daarvoor aan te trekken en nog wat olie op het vuur te gooien.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zo werkt media nu eenmaal, titels moeten lezers aantrekken. Hier gaat het over een artikel dat eigenlijk reclame is voor andere websites/diensten.

Voor de rest valt dit artikel nog mee. Er staan geen al te grote fouten in en men stelt terecht dat er een verbruik kan (voorwaardelijke wijs dus) zijn bij stilstand. Men is ook zo eerlijk om iemand van de sector erover te bevragen en die noemt de cijfers realistisch. Ook de conclusie is goed nl de fabrikanten vragen om hier wat meer aandacht aan te besteden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Dizzy schreef: 08 mei 2023, 11:45 En wat dan met parkeergarages? Nu is dat nog een minderheid die EV's maar dat zal ook veranderen.
Dat is recent nog in de pers verschenen, alleen weet ik niet meer waar ik het gelezen heb. De conclusie was wel dat het allemaal nog wel zal meevallen.

Ik ben eerder benieuwd naar brandveiligheid. EVs mogen dan al minder snel in brand vliegen dan ICE wagens, ze zijn ook veel moeilijker te blussen. Kun je met een brandende EV in een garage, de brand onder controle houden met een sprinkler ? En hoe krijg je de smeulende wagen buiten, want voor zover ik weet is compleet blussen enkel mogelijk door onderdompeling in water (of is dat een fabeltje ?).

Toegevoegd na 4 minuten 33 seconden:
Dizzy schreef: 08 mei 2023, 16:49 Voor de rest valt dit artikel nog mee. Er staan geen al te grote fouten in en men stelt terecht dat er een verbruik kan (voorwaardelijke wijs dus) zijn bij stilstand. Men is ook zo eerlijk om iemand van de sector erover te bevragen en die noemt de cijfers realistisch. Ook de conclusie is goed nl de fabrikanten vragen om hier wat meer aandacht aan te besteden.
Ik was nochtans ook stomverbaasd over dit artikel.
* 3kWh per dag ? Da's dus 3% batterij of zo, per dag ?! Ik heb al 1 keer 3 dagen niet met mijn wagen gereden en dan was ik welgeteld 1% kwijt. Ik weet wel dat de Sentry Mode van Tesla berucht is om de batterij relatief snel leeg te trekken.
* 3kWH per dag is ook nog eens 125W continu. Je gaat me toch echt niet wijsmaken dat de communicatie-module in een EV 125W non-stop trekt. Da's gewoon regelrechte BS.
* Bovendien spreken ze ook over wagens die zowel in standby als in sleep gezet kunnen worden. Klinkt heel erg PC-achtig. Welke wagens hebben er dit soort instelmogelijkheid ?

Ik dacht eerst ook, typische HLN nonsense, maar ze geven wel heel concrete bronnen aan (re.alto, EV Belgium...).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 08 mei 2023, 17:19 Ik dacht eerst ook, typische HLN nonsense, maar ze geven wel heel concrete bronnen aan (re.alto, EV Belgium...).
Het is dan ook HLN zever.
Ja, Tesla heeft meer verbruik in stiklstand bij bepaalde instellingen (bv. de sentry mode).
Maar er zijn buiten Tesla nog wel meer EV's in de markt.
Mijn EV (Kia) verbruikt bv. in stilstand bijna niets. Zeker geen 600 € per jaar. Kan ook niet wat dat is ongeveer het totale verbruik van mijn totale huishouden op een jaar. Ik heb dan ook geen energiecontract van 60 cent/kWh. :roll:

HLN stookt graag tegen EV's en de energietransitie. Meer moet je er niet achter zoeken.
Sol Invictus!
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Dizzy schreef: 08 mei 2023, 14:10
febiac schreef:Als we de resultaten van de eerste jaarhelft analyseren, tonen de Belgische automobilisten meer dan ooit een voorkeur voor SUV's. Deze zijn goed voor meer dan 1 op de 2 (50,8%) nieuwe wagens die in 2022 in ons land ingeschreven zijn.
Kwam net dit tegen: Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand
https://www.hln.be/geld/elektrische-aut ... ~a6e77a46/
Ik was toch ook verschoten dat de batterij aanzienlijk zakt als je hem stil laat staan, en ik heb maar een hybride.
Dat, en het capaciteitstarief, wat nog is enkele 100'de euros extras is als je de wagen moet opladen. :eek:
En dan nog op het laagste wattage, wat dan weer extra verliezen betekend tussen de meter en de batterij.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Al dat gediscussieer hier, het feit dat ik zelf een EV moet kiezen voor het werk en het feit dat onze 2e wagen ondertussen zijn 15e verjaardag heeft gevierd deed me even aan het rekenen slaan over TCO Benzine vs EV als dat oud beestje vandaag de dag de geest zou geven.

Ik heb een chart gemaakt voor TCO van een Peugot 208 benziene vs electrisch. Want dat is waar we eventueel voor zouden gaan. Alleja, puur hypothetisch, zolang de huidige rijd houden we hem.

De conclusie was dat we toch nog niet direct electrisch gaan gaan, maar aan de andere kant heeft de TCO me ergens wel verrast.

Dit is de chart die ik bekwam Bezine vs Electrisch TCO over verschillende gebruiksprofielen (jaarlijkse KM)
BenzinevsElectrischTCO_droplines.png
Bemerkingen en parameters:

Aankoopkost van 22k (benzine) vs 37k (electrisch)
Onderhoud/belasting 1000 vs 500 jaarlijks (dit is in het begin een overschatting, maar ik wou niet per see de hele onderhoudstabel ingeven)
Benzineprijs van 1.8 euro/L
Electriciteitsprijs van 0,40 euro/Kwh
Bovenstaande bedragen met een inflatie van 2%, maar 4% voor benzine (die ik denk sneller gaat stijgen dan inflatie)
(Inflatie nummers zijn lager dan op dit moment, maar de algemene historische inflatie is nog lager, ik ga er van uit dat de inflatie dus meer naar de historische trend gaat evolueren)
Verbruik 6L en 16Kwh per 100km
Slijtage van de benzinemotor (meerverbruik) van 0,5% jaarlijks (We merken dat onze huidige nu toch meer verbruikt dan toen hij nieuw was)

Ik denk dat de mannen van lease maatschappijen nog wel betere modellen hebben, maar dit is maar mijn perspectief als consument.

Dit gegeven zie ik dus een break/even TCO van iets meer dan 12j bij 10k/jaar, 10j bij 15k/jaar, 8,5j bij 20k/jaar en 7,6 bij 25k/jaar

Wat nog altijd een redelijk lange tijd is om dat "terug te verdienen" Het plaatje verandert nog verder als je rekent dat we eigenlijk normaal geen nieuwe wagen kopen maar 2e hands. Voor een aankoopprijs van 14k graak je 2e hands al heel ver en dan komt electrisch niet echt in de buurt qua terugverdientijd.

Dus conclusie voor ons persoonlijk: de volgende 2e wagen zal nog wel verbrandingsmotor hebben.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het is uiteraard een groot verschil tussen rijden met een ICE/BEV van het werk (salarisauto) en moeten kiezen tussen een privé aankoop van een auto.
En wanneer je kiest voor een EV om (thuis) te moeten laden aan 40 c€/kWh of 11/28 c€/kWh.
Wanneer je er voor kiest om in het gezin maar één auto aan te houden of meerdere,...
Enz.

Zoveel mogelijke verschillende parameters leiden tot andere resultaten.

Om op het voorgaande punt terug te komen, niemand is verplicht om (privé of salarisauto) te kiezen voor een BEV die tot 1000 kWh "verbruikt" door gewoon stil te staan.
Niemand is ook verplicht om voor een BEV te kiezen die jaarlijks 500 € aan onderhoud kost (hier is de jaarlijkse onderhoudskost bv. 120 tot 150 €).
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

En daar is al het volgende HLN EV-bash artikel : https://www.hln.be/mobiliteit/waarom-we ... ~a419b726/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Laat ons eerlijk zijn, er zijn aan EV's ook nadelen en dat mag gezegd worden ook al zal een media als HLN hierin graag overdrijven of een beetje eenzijdig berichten maar dat doen ze over zowat alle onderwerpen.

Dat tweede artikel is erger dan het eerste want eigenlijk gaat het over rijstijl. Met een EV KAN je sneller optrekken maar dat hangt nog altijd aan uw rijstijl af en is dus een keuze. Het sluipverbruik bij stilstand is dat minder want ik denk niet dat iemand daar zijn keuze op baseert. Veel mensen krijgen ook amper keuze en dan is er nog de budgetbeperking.

EV's zullen talrijker worden en dat is goed maar het is logisch dat een nieuwe tech ook nog zijn kinderziektes en nadelen heeft maar die zijn niet onoplosbaar. Elke verandering zal een aanpassing vergen, deze ook dus. Soms in positieve zin, soms minder positief.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Offerte van ev doorgegeven om te bestellen, hopelijk wordt ie goedgekeurd.
Ik vraag me af hoe accuraat de laadpaal bezetting is in de navigatie van de auto bij een niet-tesla auto.
Iemand daar ervaring mee? Of gebruik je beter andere apps zoals chargemap, lumunis laadpaal app, …?

A Better route planner zou je in de betalende versie ook kunnen koppelen met je auto zodat die weet hoeveel het percentage van je batterij is. Iemand soortgelijke ervaringen met andere apps? Misschien iets voor waze?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Dizzy schreef: 08 mei 2023, 12:11 Het is een salariswagen dus hij kan ook buiten staan, maar toch.
Leasing bedrijven zijn strenger geworden voor schade bij inleveren.
Ga ook maar bewijzen wie die kras op je auto gezet heeft als er nergens camera's hangen.
Ja, je kan het aan de verzekering opgeven, maar dan komt dat op jou rekening.
Betaal je eigen risico.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Abusimbal schreef: 08 mei 2023, 21:40 Leasing bedrijven zijn strenger geworden voor schade bij inleveren.
Komkom, laten we eerlijk zijn, ze hebben een nieuwe bron van inkomsten ontdekt. Als het aan hen lag moest ge uw auto 4 jaar lang onder een glazen stolp zetten.

Maar goed, dat is wat off topic.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

sky schreef: 08 mei 2023, 20:58 Ik vraag me af hoe accuraat de laadpaal bezetting is in de navigatie van de auto bij een niet-tesla auto.
Iemand daar ervaring mee? Of gebruik je beter andere apps zoals chargemap, lumunis laadpaal app, …?
Hoe bedoel je? Of je kan zien dat een laadpaal in gebruik is? Dit is totop heden altijd heel accurraat geweest, zowel de built-in nav van m'n Kona als de apps die ik gebruik.
sky schreef: 08 mei 2023, 20:58 A Better route planner zou je in de betalende versie ook kunnen koppelen met je auto zodat die weet hoeveel het percentage van je batterij is. Iemand soortgelijke ervaringen met andere apps? Misschien iets voor waze?
Dit werkt als je een ODB2 plug in je wagen steekt en deze gaat koppelen aan ABR. Zelf nog niet gedaan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Tomby schreef: 08 mei 2023, 19:21 En daar is al het volgende HLN EV-bash artikel : https://www.hln.be/mobiliteit/waarom-we ... ~a419b726/
Wat wil je met een merk als Tesla dat hoge toppen scheert zonder ook maar 1 euro reclame uit te geven? Ik denk niet dat HLN dat zo tof vindt. Dus bespelen ze maar even de publieke opinie met misinformatie. Zo gaat dat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 08 mei 2023, 20:41 Laat ons eerlijk zijn, er zijn aan EV's ook nadelen en dat mag gezegd worden ook al zal een media als HLN hierin graag overdrijven of een beetje eenzijdig berichten maar dat doen ze over zowat alle onderwerpen.
Niets mis met pro en contra informatie meedelen gebaseerd op feiten.
De twee voorgaande artikels grenzen evenwel aan flauwe kul van het ergste soort.

Dat je dat dan als niet EV rijder en duidelijk de "kwaliteit" van de berichtgeving HLN kennende nog wil goedpraten ook zegt ook meer dan genoeg.

Budgetbeperking heeft niets te maken met je als bestuurder zo onverantwoordelijk te gedragen dat de inzittenden ziek worden en is niet eens uitsluitend EV gerelateerd.
Waarom publiceren ze geen artikel over kopers van sportwagens met een verbrandingsmotor waar "je het gevaar loopt" ziek in te worden wanneer de bestuurder wil uitpakken met zijn "rijkunsten"?
Waarom geen artikel met gedegen onderzoeksjournalistiek waar je de lezers informeert welke auto's tot 600 € stilstandsverlies opleveren en welke niet?
Waarom eerst publiekelijk een oproep doen wie slechte ervaringen heeft met EV's en dan het ergste verhaal publiceren?
Eén verhaal uit de duizenden en dan nog het gevolg van een in één richting gestuurde oproep.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 8 keer

Gray schreef: 08 mei 2023, 18:22 Dat, en het capaciteitstarief, wat nog is enkele 100'de euros extras is als je de wagen moet opladen.
Je moet al serieus moeite doen om zo zwaar gestraft te worden door het CPT. De meest mensen slapen 8u per etmaal, als je uw auto die tijd geeft om op te laden, zie ik niet in hoe je aan zulke exuberante bedragen zou komen. Zonder invloed op het CPT zal je moeten laden aan 3-4kW, makkelijk met load-balancing gedurende de nacht, wat na 8u slaap al 100+ km oplevert. Ik ken wel projectingenieurs en vertegenwoordigers die meer km's doen per dag, maar dat zal eerder een uitzondering zijn.
N=1 -> ik moet maar 2 dagen per week naar kantoor, de rest van de tijd staat de auto thuis. Ik kan dus opladen aan 1kW en nog met een volle batterij de week aanvatten :).
boran_blok schreef: 08 mei 2023, 18:54 Ik heb een chart gemaakt voor TCO van een Peugot 208 benziene vs electrisch. Want dat is waar we eventueel voor zouden gaan. Alleja, puur hypothetisch, zolang de huidige rijd houden we hem. (...)maar aan de andere kant heeft de TCO me ergens wel verrast.
(...) Electriciteitsprijs van 0,40 euro/Kwh
Uw elektriciteitsprijs lijkt me correct, gegeven de laatste 1-2 jaar.
Als je wat PV toevoegt, zal de prijs nog serieus dalen en dus uw TCO-break-even-punt vervroegen.
Abusimbal schreef: 08 mei 2023, 21:40
Dizzy schreef: 08 mei 2023, 12:11 Het is een salariswagen dus hij kan ook buiten staan, maar toch.
Leasing bedrijven zijn strenger geworden voor schade bij inleveren.
De Renta-normen en niets anders. En volgens mij zijn die niet veranderd?
Bij een "afrekening" contesteer ik zowat alles, behalve echte schade. Niet zelden plooien ze uiteindelijk.

@HLN: je kiest zelf welke onzin je wil lezen natuurlijk :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 09 mei 2023, 08:10 Je moet al serieus moeite doen om zo zwaar gestraft te worden door het CPT. De meest mensen slapen 8u per etmaal, als je uw auto die tijd geeft om op te laden, zie ik niet in hoe je aan zulke exuberante bedragen zou komen.
En al helemaal niet wanneer je op de "laagste wattage" gaat laden want dat is bij een EV doorgaans 6A wat een capaciteit van 1.4 kW betekent => onder de min. factuur van 2.5 kW.

Komt daar nog eens bij dat wie een thuislaadpaal gebruikt doorgaans veel kWh verbruikt.
Van het net, van PV of een combinatie.
Wie veel kWh verbruikt van zijn PV heeft sowieso minder last van de jaarafrekening CPT.
Wie veel kWh van het net afneemt heeft zoveel keer meer kans om daarmee (door de goedkopere kWh kost voor het netgebruik tov pre 2023) zijn extra capaciteitskost naar beneden te halen dan iemand die minder kWh van het net afneemt.
De afrekening per kWh (incl. CPT) zal voor een grootverbruiker (en een thuislaadpaal is daar een uitstekend middel voor) dus voordeliger uitkomen dan een kleinverbruiker (laag kWh afname maar af en toe een hoge CPT).
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 09 mei 2023, 00:01
Dizzy schreef: 08 mei 2023, 20:41 Laat ons eerlijk zijn, er zijn aan EV's ook nadelen en dat mag gezegd worden ook al zal een media als HLN hierin graag overdrijven of een beetje eenzijdig berichten maar dat doen ze over zowat alle onderwerpen.
Niets mis met pro en contra informatie meedelen gebaseerd op feiten.
De twee voorgaande artikels grenzen evenwel aan flauwe kul van het ergste soort.

Dat je dat dan als niet EV rijder en duidelijk de "kwaliteit" van de berichtgeving HLN kennende nog wil goedpraten ook zegt ook meer dan genoeg.
Dat eerste artikel is misschien te weinig genuanceerd maar wordt wel bevestigd door iemand van de sector, het punt dat EV's kunnen verbruiken bij stilstand is geen kul maar gewoon juist, het varieert gewoon serieus en dat hadden ze wat beter mogen duiden.

Het tweede artikel is inderdaad erger, het is meer een kwestie van rijgedrag en dus niet enkel gerelateerd aan EV's.

Ik ben weldra ook een EV rijder maar zelfs als je dat niet bent kan je ook aandacht hebben voor nadelen. Net zoals je niet alles van EV's moet afbranden geldt dat ook voor kranten. HLN is zeker niet mijn favoriete krant maar dat betekent ook niet dat er niets van klopt wat ze schrijven. Anderzijds maken ook kranten die zich kwaliteitskrant noemen geregeld gelijkaardige fouten. Gazetten moeten verkopen en alle truken zijn goed blijkbaar. Ik praat dat niet goed, ik bevestig enkel dat het een realiteit is.

En de aandacht voor EV's ligt eerder aan het feit dat dit thema actueel is en dat er bij heel wat mensen nu eenmaal een zekere achterdocht is zoals bij elke verandering. De kranten brengen nieuws dat daarop inspeelt. Je kan het dan ook positief bekijken, de berichten verschijnen omdat er interesse is voor EV's.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik moet wel zeggen dat de "mindere" rijprestaties van de ID4 (in vergelijking met de Audi Q4 bvb) voor mij eerder een voordeel waren dan een nadeel. als je continu wisselt tussen een auto die 14 seconden 0 tot 100 doet (met meewind, zoals eerder vermeld, 15 jaar oud) en een die er 7 seconden over doet dan is dat vragen om verrast te worden.

En eerlijkgezegd, het is geen race auto hé. Het optrekvermogen van die ID4 is meeer dan genoeg voor gewoon rijgedrag.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 09 mei 2023, 10:03 En de aandacht voor EV's ligt eerder aan het feit dat dit thema actueel is en dat er bij heel wat mensen nu eenmaal een zekere achterdocht is zoals bij elke verandering. De kranten brengen nieuws dat daarop inspeelt. Je kan het dan ook positief bekijken, de berichten verschijnen omdat er interesse is voor EV's.
Het gaat in deze helemaal niet over wat andere kranten over wat dan ook schrijven.
Het gaat over de twee aangehaalde artikels van HLN.
Dat is geen informatie meer maar desinformatie.
Je levert geen content waar lezers iets aan hebben om zich terdege te oriënteren naar wat beter of slechter is maar men voedt enkel nog de achterdocht.
Men speelt dus niet in op een interesse waarbij men aan journalistiek doet en duidt wat pro en contra ii maar enkel op het sentiment en het behalen van clickbaits op basis van het versterken van het sentiment.

Ik wacht dus nog altijd op terdege onderzoek en duiding over welke EV's die in stilstand tot 600 € aan stroom per jaar verbruiken. Daar had men iets aan gehad want zo'n EV's moet men dan mijden want er zijn ook BEV's die nauwelijks capaciteit verliezen bij stilstand.
De twee artikels zijn dus gewoon onzin van het ergste soort verkocht als journalistiek zogenaamd gebaseerd op gedegen onderzoek.
Zulke beweringen zijn trouwens geen nieuws meer en keer op keer al ontkracht als FUD en kul.

Zoals eerder geschreven, het staat je vrij welke flauwe kul dan ook te lezen en je op HLN te baseren als betrouwbare bron, daar in mee te gaan en dat verder te verspreiden. Maar daardoor stijgt het waarheidsgehalte van die flauwe kul niet. Integendeel. Het geeft alleen aan dat een deel van de lezers blijft meegaan in het nemen van HLN als een serieus schrijven en daarna nog eens meewerkt aan het spreiden van regelrechte onzin.

Zoals ieder product heeft ook de EV zijn voor- en nadelen en deze zijn dan nog eens deels afhankelijk van het persoonlijke verbruikersprofiel. Verschillende zijn hier dan ook al ter sprake gekomen.
Maar dat BEV's op jaarbasis tot 600 € aan stroom verbruiken door stil te staan is er geen van. Noch dat je in een EV meer "ziek" zou worden dan in een andere auto met een gelijkaardig rijgedrag.
Sol Invictus!
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

ivob schreef: 09 mei 2023, 09:28
heist_175 schreef: 09 mei 2023, 08:10 Je moet al serieus moeite doen om zo zwaar gestraft te worden door het CPT. De meest mensen slapen 8u per etmaal, als je uw auto die tijd geeft om op te laden, zie ik niet in hoe je aan zulke exuberante bedragen zou komen.
En al helemaal niet wanneer je op de "laagste wattage" gaat laden want dat is bij een EV doorgaans 6A wat een capaciteit van 1.4 kW betekent => onder de min. factuur van 2.5 kW.

Komt daar nog eens bij dat wie een thuislaadpaal gebruikt doorgaans veel kWh verbruikt.
Van het net, van PV of een combinatie.
Wie veel kWh verbruikt van zijn PV heeft sowieso minder last van de jaarafrekening CPT.
Wie veel kWh van het net afneemt heeft zoveel keer meer kans om daarmee (door de goedkopere kWh kost voor het netgebruik tov pre 2023) zijn extra capaciteitskost naar beneden te halen dan iemand die minder kWh van het net afneemt.
De afrekening per kWh (incl. CPT) zal voor een grootverbruiker (en een thuislaadpaal is daar een uitstekend middel voor) dus voordeliger uitkomen dan een kleinverbruiker (laag kWh afname maar af en toe een hoge CPT).
Alleen hebben veel hybridegebruikers nog een "niet slimme" laadstekker.
Als ik hier oplaad aan 2,3Kwh wat zo een 10km/h is,(lager zou ik niet gaan want nog meer stroomverliezen), kom ik smorgens aan 70km rijbereik op de teller, in realiteit nog wat minder.
Stel, ik werk een dag thuis en ik wil de stroom van mijn zonnepanelen gebruiken duurt het zo een 7u eer de batterij volledig vol is, in die periode moet ik dus opletten om eten te maken (fritketel, microgolf, kookplaten, waterkokers) of was/afwas/droogkast op te zetten, of elektrische verwarming of warmtepomp en goh, komt er op dat moment ook wel geen wolkje tevoorschijn zeker :|

Dit moet welgeteld 1 keer op de maand gebeuren gedurende 1 kwartier en uw rekening gaat de hoogte in. Eerste maand met de digitale meter had ik al direct prijs. piekvermogen van 4,7Kwh
Ik heb nu zelf wat zitten knutselen zodat de laadstekker uitspringt bij 5 min boven de 3250Kw maar als je dit niet doet ben je vroeg of laat gechareld. (Of je moet altijd snachts opladen)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan niet zeggen dat iets desinformatie is als de sector het bevestigt en als het ook gewoon klopt. Je kan wel kritiek hebben dat men onvolledig was of te weinig aandacht had voor duiding.

Ik vind het vreemd dat je vandaag nog moest realiseren dat gazetten vooral willen verkopen en dat de volledigheid en juistheid steeds vaker van ondergeschikt belang is. Elke krant heeft een klantendienst en je kan eventueel een klacht indienen maar ik wens je veel succes ermee of veel geduld bij het wachten op het gewenste onderzoek.

Ik vind de sector wel betrouwbaar inzake EV's, zeker als het over kritiek op de sector gaat, en ik maak geen onderscheid aan wie feiten aanbrengt. Dat EV's kunnen verbruiken bij stilstand is gewoon een feit volgens de sector. Het is niet de fout van HLN of welke krant dan ook om feiten te brengen die sommigen niet graag horen.

Ik ga niet zo ver om de lezers van HLN te excommuniceren, het is een nogal ruime groep en bovendien zijn de andere kranten vaak in hetzelfde bedje ziek. Het doet me ook niet meestappen in het MSM-bashen. Gazetten willen verkopen en ze brengen nieuws waar lezers op reageren door te lezen/clicken. Sensatie, geweld en seks zijn kruiden in dat verhaal. Je kan dat betreuren maar het is wel zo. Ik kreeg ooit een lijst te zien van de meest aangeklikte verhalen van "kwaliteitskrant" De Standaard. De top 10 was bijna allemaal van dit soort verhalen, velen nog erger of onbeduidender. Dat was een eye-opener jaren geleden al. Ik heb nog altijd een abo op oa die krant want er staat ook heel veel ander nieuws in en goede artikels. Als lezer moet je zelf kritisch genoeg zijn om de fouten, onvolledigheden en andere hiaten te ontdekken. Dat is ook de reden waarom ik meerdere kranten lees, geen enkele is 100% neutraal omdat dat niet bestaat bij mensen en ook niet bij AI.

En het is altijd leuk als je snel een ontkrachting krijgt van bepaalde accusaties:
https://www.hln.be/mobiliteit/je-elektr ... ~a078e186/

Nu staat er toch een artikel in dezelfde krant die positief nieuws brengt over EV's, zou Musk ineens een pak reclame gekocht hebben of is het allemaal wat overdreven?

Na edit: er zijn er nog wel pro-EV artikeles als je even zoekt:
https://www.hln.be/mobiliteit/chinezen- ... ~a7586623/
https://www.hln.be/mobiliteit/dit-zijn- ... ~aa4d16c7/
https://www.hln.be/deinze/premier-en-mi ... ~abe9bd31/
https://www.hln.be/mobiliteit/is-elektr ... ~ac44642b/
https://www.hln.be/mobiliteit/de-byd-do ... ~aee6923c/
https://www.hln.be/antwerpen/elektrisch ... ~ae03c537/
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef: 09 mei 2023, 12:52 Alleen hebben veel hybridegebruikers nog een "niet slimme" laadstekker.
Als ik hier oplaad aan 2,3Kwh wat zo een 10km/h is,(lager zou ik niet gaan want nog meer stroomverliezen), kom ik smorgens aan 70km rijbereik op de teller, in realiteit nog wat minder.
Stel, ik werk een dag thuis en ik wil de stroom van mijn zonnepanelen gebruiken duurt het zo een 7u eer de batterij volledig vol is, in die periode moet ik dus opletten om eten te maken (fritketel, microgolf, kookplaten, waterkokers) of was/afwas/droogkast op te zetten, of elektrische verwarming of warmtepomp en goh, komt er op dat moment ook wel geen wolkje tevoorschijn zeker :|

Dit moet welgeteld 1 keer op de maand gebeuren gedurende 1 kwartier en uw rekening gaat de hoogte in. Eerste maand met de digitale meter had ik al direct prijs. piekvermogen van 4,7Kwh
Ik heb nu zelf wat zitten knutselen zodat de laadstekker uitspringt bij 5 min boven de 3250Kw maar als je dit niet doet ben je vroeg of laat gechareld. (Of je moet altijd snachts opladen)
De relatie tussen het verbruik van kWh en kW heeft niets te maken met het gebruik van een "slimme" laadpaal.
Jij bekijkt het capaciteitstarief duidelijk als een "nieuw" en op zichzelf staand gegeven waarbij je dat capaciteitstarief zo laag mogelijk moet houden om niet "gestraft" te worden.
Dat is het dus duidelijk niet. Je moet de huidige totale jaarprijs voor netgebruik afwegen tov de jaarprijs voor 2023. Niet vanaf nul beginnen te vergelijken vanaf dit jaar. En de huidige totalprijs is de som van het nettarief betekend op kWh afname + capaciteitstarief.
Een piekvermogen van 4,7 kW - 2,2 kW hoger dan het forfaitaite minimum - is één deel van de factuur. Daar moet je het netverbruik berekend in kWh bij optellen dat een 5 cent/kWh goedkoper is dan voor 2023. Vandaar dat iemand die een EV laadt zijn factuur, in verhouding en onder dezelfde omstandigheden dan vorig jaar, incluis capaciteitstarief lager kan zijn dan voor 2023.

Je eerste maand piektarief van 4,7 kW veroorzaakte dus een meerkost van 1/12de van 2,2 kW of in euro ongeveer 8,3 €, heel ver van "honderden" euro. Deze 8,3 € moet je dan ook nog eens verminderen met het aantal kWh maal 5 cent (of wat in jouw subnetgebied de minwaarde van het kWh netdeel tov kWh netdeel 2022 is).

Wanneer het capaciteitstarief een onoverkomelijk probleem is om gewoon te laden kan je uiteraard ook 's nachts laden.
Of door de dag op zonnestroom laden op een vermogen dat onder het vermogen blijft van het opgewekte vermogen van je PV installatie. Dan heb je nog altijd 2,5 kW (het forfaitaire minimum dat je toch moet betalen al verbruik je nul kW en nul kWh dus het heeft economisch totaal geen zin daaronder proberen te blijven) om je andere toestellen te doen draaien.

Je geeft nu ook aan elektrisch te koken en te verwarmen met een warmtepomp.
Door de combinatie van elektrisch laden + elektrisch koken + elektrisch verwarmen behoor je juist tot diegenen die in normale omstandigheden een dusdanig aantal kWh afnemen van het net dat dit de prijs van het capacitetistarief zal omlaag halen en de totaliteit van je netvergoeding niet significant zal doen stijgen tov vorige jaren.

Het gemiddelde vermogen ligt ook rond de 4 kW en niet zoals velen denken op 2,5 kW. Dat laatste is een forfaitair minimum dat men ook moet betalen wanneer men het net niet of nauwelijks gebruikt. Het gemiddelde om tov vorige jaren een gelijkaardige factuur te krijgen (inzake netkosten) ligt iets boven de 4,1 kW (en verschilt licht van subnetgebied tot subnetgebied).

Een gemiddeld elektrisch verbruik van 23 kWh/100 km in het dagdagelijkse WW-verkeer is ook al aan de hoge kant.
Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het concept van een PHEV, de rijstijl of een combinatie van beiden?
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 12 mei 2023, 11:37 Fastned nu ook op carplay
https://www.iculture.nl/nieuws/fastned-carplay/
Is dat iets dat we willen... dat iedere laadpaalboer z'n eigen app gaat uitbrengen :bang:

Men zou zich beter concentreren op een betere integratie met de routeplanners.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, veel beter integratie in Google maps en waze,...

Siri, breng me naar de dichtsbijzijnde en vrije fast charger.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Nu we het over publiek laden hebben. Bestaan er kostenloze laadkaarten, in de zin dat je enkel betaalt voor je laadbeurten, zonder enige voorwaarden inzake aantal keer laden per jaar of zo ? We hebben een laadkaart van Leaseplan, maar worden aangeraden van toch nog privé ook een te namen voor het geval dat er issues zijn met die kaart van Leaseplan (wat eigenlijk Shell is). En blijkbaar is dat geen overbodige luxe want een collega is in het buitenland in de problemen geraakt omdat zijn Leaseplan kaart niet werkte aan een laadstation, alhoewel we dus normaal dekking in heel Europa hebben.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een gratis laadkaart die in binnen- en buitenland op alle palen van de aanbieders werkt toch nog niet tegengekomen.
(Zoals bij tankstations gewoon werken met een bankkaart was blijkbaar veel te eenvoudig?)
Wel al regelmatig tegengekomen dat de "officiële" laadkaart van Totalenergy's her en der dienst weigert. Ook geen lijn in te trekken want de ene keer werkt ze bij openbare laadpaalaanbieder x wel op de ene locatie en op een andere locatie niet. Werkgever zag zich zelfs genoodzaakt een eigen kaart aan de werknemers te verschaffen (als back up voor deze van Total).
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Chargemap pass.
Eenmalige kost van 20€ voor aanschaf.
Geen dekking op alle palen maar misschien wel nuttig in geval van nood.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Heeft er iemand een Bluecorner Curved Pro laadpaal?
Ff serieus, 500€ surplus voor een module die de actief de stroom meet, dat zijn van de pot gerukte industrie prijzen die toch "gunstig" door de bonus betaald worden.
(daar kan je wel eens een keertje extra voor aan de snellader gaan hangen, of toch ipv. 32A een 16A monofase overwegen)

Er moet voor de handige Harry in Home Assistant toch wat te doen zijn dat de waarden van de digitale meter kan aanbieden, en al zeker een load balancing te doen, rekening houdende met zo veel mogelijk stroom van de zonnepanelen te laden...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: 17 mei 2023, 21:57 Er moet voor de handige Harry in Home Assistant toch wat te doen zijn dat de waarden van de digitale meter kan aanbieden, en al zeker een load balancing te doen, rekening houdende met zo veel mogelijk stroom van de zonnepanelen te laden...
Hoe het met BC zit weet ik niet maar in een Alfen kan je wel met HA aan de slag om zonnestroom naar de laadpaal te sturen. Loadbalancing moet je er dan weer niet zelf mee sturen want om met HA aan de slag te kunnen moet je de software van de loadbalancing activeren en eenmaal dat gedaan doet ie dat gewoon via een UTP verbinding met de P1 poort. Laden op overproductie zit er niet standaard in en dat dien je dan idd zelf via bv. HA te implementeren.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Een handige manier om te laden volgens de Japanners.
Het parkeersysteem wordt overal gebruikt, auto wordt in de lift gereden en verdwijnt naar ???? Bij het ophalen komt de auto er reeds 180° gedraaid uit. Gezien Japanners geen auto mogen kopen als ze geen parkeerplaats hebben is dit een goede manier om laadpunten te hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

on4bam schreef: 29 mei 2023, 11:23 Het parkeersysteem wordt overal gebruikt
Overal is veel gezegd, maar zeker op plaatsen waar er een tekort is aan plaats. Want het is een heel dure oplossing indien plaats minder een issue is als in de grootsteden van Japan. Voor andere locaties is dit dus minder interessant (tot op heden).

Tom Scott heeft hier een filmpje over gemaakt:

op dit moment 59-61 fietsdepots en voor auto's maar 6 depots, waarvan nog geen enkele het automatisch laadsysteem heeft. Dat wordt nu nog getest op hun campus.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

OK, Overal .. in de steden... We hebben er al regelmatig gebruik van gemaakt (en het kostte minder dan 2-3 uurtjes onder de Groenplaats in Antwerpen parkeren).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De EV is een goede evolutie maar het lost niets op om alle wagens om te zetten in EV's. De fileproblemen blijven net zoals oa het probleem van (parkeer)plaats.

We moeten niet enkel de aandrijving vernieuwen maar het hele concept vervoer/mobiliteit. Iedereen in een loodzware bak die we amper een fractie van de tijd gebruiken is gewoon complete verspilling.

En het is nergens waar men dit goed weet dan Japan, veel van hun grote steden zouden onleefbaar zijn moest men het concept iedereen een eigen wagen gebruiken omdat de bevolkingsdichtheid gewoon te hoog is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 29 mei 2023, 19:13 We moeten niet enkel de aandrijving vernieuwen maar het hele concept vervoer/mobiliteit. Iedereen in een loodzware bak die we amper een fractie van de tijd gebruiken is gewoon complete verspilling.
Dat weet ik zo nog niet.
In tegenstelling tot een auto met verbrandingsmotor kan een EV ook stilstaand dienst doen en zelfs geld opbrengen.
En het is ook niet verboden de eigen auto te delen met anderen noch de auto van anderen te gebruiken wanneer je deze zekf niet veel nodig hebt.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”