Al dat gediscussieer hier, het feit dat ik zelf een EV moet kiezen voor het werk en het feit dat onze 2e wagen ondertussen zijn 15e verjaardag heeft gevierd deed me even aan het rekenen slaan over TCO Benzine vs EV als dat oud beestje vandaag de dag de geest zou geven.
Ik heb een chart gemaakt voor TCO van een Peugot 208 benziene vs electrisch. Want dat is waar we eventueel voor zouden gaan. Alleja, puur hypothetisch, zolang de huidige rijd houden we hem.
De conclusie was dat we toch nog niet direct electrisch gaan gaan, maar aan de andere kant heeft de TCO me ergens wel verrast.
Dit is de chart die ik bekwam Bezine vs Electrisch TCO over verschillende gebruiksprofielen (jaarlijkse KM)
Bemerkingen en parameters:
Aankoopkost van 22k (benzine) vs 37k (electrisch)
Onderhoud/belasting 1000 vs 500 jaarlijks (dit is in het begin een overschatting, maar ik wou niet per see de hele onderhoudstabel ingeven)
Benzineprijs van 1.8 euro/L
Electriciteitsprijs van 0,40 euro/Kwh
Bovenstaande bedragen met een inflatie van 2%, maar 4% voor benzine (die ik denk sneller gaat stijgen dan inflatie)
(Inflatie nummers zijn lager dan op dit moment, maar de algemene historische inflatie is nog lager, ik ga er van uit dat de inflatie dus meer naar de historische trend gaat evolueren)
Verbruik 6L en 16Kwh per 100km
Slijtage van de benzinemotor (meerverbruik) van 0,5% jaarlijks (We merken dat onze huidige nu toch meer verbruikt dan toen hij nieuw was)
Ik denk dat de mannen van lease maatschappijen nog wel betere modellen hebben, maar dit is maar mijn perspectief als consument.
Dit gegeven zie ik dus een break/even TCO van iets meer dan 12j bij 10k/jaar, 10j bij 15k/jaar, 8,5j bij 20k/jaar en 7,6 bij 25k/jaar
Wat nog altijd een redelijk lange tijd is om dat "terug te verdienen" Het plaatje verandert nog verder als je rekent dat we eigenlijk normaal geen nieuwe wagen kopen maar 2e hands. Voor een aankoopprijs van 14k graak je 2e hands al heel ver en dan komt electrisch niet echt in de buurt qua terugverdientijd.
Dus conclusie voor ons persoonlijk: de volgende 2e wagen zal nog wel verbrandingsmotor hebben.