raf1 schreef: 6 dagen geleden
Ik geef nog graag eens een update met de informatie die ik momenteel heb.
Voor gebieden zonder vergunde PoP-cabine (bijvoorbeeld AALST-01) zie ik momenteel geen evolutie. In die regio's kan je nog lang op fiber wachten. Ik heb de afgelopen maanden geen enkele nieuwe bouwaanvraag van Fiberklaar meer opgemerkt op
https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
Hartelijk Dank Raf voor deze update.
Voor wat de 'PoP Aalst-01' betreft, hebben we hier van Fiberklaar vernomen dat de plaatsing gepland is in Q1 van volgend jaar. Locatie is, aldus FK, nog steeds het Terlindenpark, eigenaardig want daar zijn ze al eens op een weigering van het stadsbestuur gebotst, gezien specifieke omgevingsfactoren daar (trage weg). Nochtans zijn er in de buurt tal van mogelijkheden om dergelijke cabine te plaatsen zonder dat iemand er hinder van heeft maar bon ...
De DUCT-kabels die hier boven de grond steken zijn nog altijd niet ingegraven en zijn een aantrekkingspool voor schoolgaande jeugd.
Van PX insiders heb ik vernomen dat een 'memory of understanding' tussen PX en TN, een feit is maar dat inhoudelijk nog niets gecommuniceerd is.
Tot slot: TN slooft zich werkelijk uit om de coax-problemen hier opgelost te krijgen. Recent zijn onderbrekingen aangekondigd via mail met als melding "dat men werkzaamheden ging uitvoeren om de kwaliteit van het netwerk hier in de buurt, te verbeteren".
Blijkbaar slagen ze daar ook in. Recent ben ik nog gecontacteerd door het SWAT-team met de vraag naar het tijdstip van de laatste onderbreking bij mij (alhoewel ze dat zelf ook kunnen zien). Maar soit, die dateert ondertussen van iets minder dan 3 weken geleden. Ook geen problemen meer met digi-tv sedertdien. Dus mogelijk zijn de TN coax problemen hier opgelost of toch zo goed als.
Denk dat TN hier toch een beetje de hete adem van PX-fiber voelt alhoewel ze zich anderzijds niet bedreigd moeten voelen door het tempo waarmee FK verder werkt.
Als de TN- services echt stabiel blijven, is PX-fiber voor mij veel minder urgent. Ben dan eerder geneigd enkel fiber te laten binnen brengen indien ik met dezelfde aansluiting nog kan switchen van provider. Dus in eerste instantie al afwachten wat het samenwerkingsverband concreet inhoudt in dit opzicht.
Verder heb ik het gevoel - althans in mijn omgeving - dat enorm veel mensen zitten te wachten op fiber. PX heeft, denk ik, al veel potentiële klanten zo links laten liggen en dus ook massa's geld en had TN al lang een hak kunnen zetten. Ik begrijp niet waarom ze al lang niet geprobeerd hebben de uitrol van hun fiber netwerk te forceren. Toch winst genoeg? Overheidsbedrijf waar het niet zo nauw steekt? .... ?
Tot slot: nog een artikel gelezen in 'Het Nieuwsblad'
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250523_96646680
In Oudenburg is FK er blijkbaar opnieuw een zootje van aan het maken ...
Ik heb het gevoel dat het er bij FK niet op betert met de overname door PX.