Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 3 weken geleden nu voorzien in de loop van Q1 2016.
@koenraaddeconicnk Ik vermoed dat je "2" toets kapot is tenzij je echt al jaren geleden fiber had :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

@On4bam: dank voor de feedback. Is uiteraard 2026. Ik zal mijn wensen voor werkelijkheid genomen hebben zeker ...:-)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Iedereen zal dat wel door gehad hebben denk ik :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Lakesol
Starter
Starter

philippe_d schreef: 3 weken geleden 2016-2017? :eek:
Ik neem aan dat hij 2026 bedoelde :lol:
Ravelord
Starter
Starter

Eind 2022 is Fiberklaar in Bornem gestart. Kort erna met ook het openleggen van onze straat.

Nog nooit zoveel moeite moeten doen om ergens “klant” te worden. Verschillende mensen in de straat zijn aangesloten, waaronder mijn buur. Maar bij telefonisch contact is het steeds: we kunnen uw adres niet aansluiten, bel over een paar maand nog eens terug.

Zijn er mensen die succes hebben via Proximus en FK bypassen? Als ik daar de “fibercheck” doe geeft deze uiteraard aan dat ik niet aansluitbaar ben. Proximus is niet mijn hoofdkeuze maar als ik zo fiber binnen krijg destebeter.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zonet kreeg m'n vader iemand van Proximus op bezoek welke kwam informeren of de fiber reeds binnen lag ?

Volgens de man bestond Fiberklaar niet meer (ik weet dat dit inderdaad is overgenomen door Proximus al bestaat de website van Fiberklaar nog steeds) en moest men daarom nu alle adressen dubbel controleren om te kijken wie er reeds fiber binnen had of niet. Toen ik zei dat er niets binnen lag maar ik dit wel vrijblijvend wenste zoals destijds door Fiberklaar was aangegeven vertelde hij dat dit niet langer kon tenzij ik Proximus klant zou worden (hij vertelde wel dat ik Proximus kon nemen en na een weekje al opzeggen).

Aangezien m'n vader nu Telenet klant is moest ik volgens hem met hun contact opnemen ? Geen idee wat de status is van Telenet z'n fiber uitrol maar ik dacht dat dit Wyre was en een apart netwerk of gaan ze toch samenwerken ? Het lijkt me ook bizar dat ik nu Telenet zou moeten bellen zodat Proximus de fiber zou binnen leggen ?

Het is me dus een beetje onduidelijk hoe het nu verder gaat...
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

tom35 schreef: 3 weken geleden Bij de zoon ik sint niklaas ligt in zijn straat aan elk huis sinds midden vorig jaar een rolletje opgerolde fiber dat uit de grond komt, dat zou normaal in oktober binnen gelegd worden..
Laat uw zoon eens naar Besix bellen? Die zijn normaal echt wel actief bezig met aansluitingen wanneer de pop in orde is.

Ik heb ook 2 familieleden waar de blauwe tjoepen een jaar tot anderhalf jaar uitstaken, maar die werden al meermaals gecontacteerd door Besix om de kabel ook binnen te brengen. De ene deed dan direct na 1ste contact, de andere liet het nog een jaar aanslepen, want zag het nut niet. Uiteindelijk toch gedaan.

Het ligt dus niet altijd aan Fiberklaar of de aannemer, toch zeker niet in Sint-Niklaas, dat er zoveel tjoepen uitsteken. Ondertussen zijn er ook al mensen verhuisd en zullen de initiële gegevens waarschijnlijk ook niet kloppen bij Besix. (Het huis naast familielid 2 is al 3 keer verkocht op 4 jaar tijd, bij de huidige bewoners ligt de kabel ook nog steeds opgerold voor hun deur).

Moet trouwens wel zeggen, beide installaties zijn zeer mooi afgewerkt door Besix.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: 1 week geleden Het is me dus een beetje onduidelijk hoe het nu verder gaat...
Zonet even contact opgenomen met...

- Telenet welke bevestigde dat zij niets te maken hebben met het Proximus fibernetwerk en hun klanten tijdig zullen informeren wanneer hun netwerk beschikbaar is voor aansluiting. Er lopen wel gesprekken rond een samenwerking maar die was volgens de medewerker verre van concreet.

- Fiberklaar welke bevestigde dat ze nu onder de Proximus holding zitten maar nog steeds samenwerken met Proximus voor de uitroel van het fibernetwerk. Voor m'n vader z'n adres was er echter een sper periode (straat mocht dus niet meteen opnieuw open) maar ging men zodra de vergunningen in orde waren gewoon door met de gratis en vrijblijvende aanleg. De vriendelijke dame ging hiervover wel een klacht neerleggen bij Proximus omdat ze het vermoeden had dat de persoon contracten aan het ronselen was onder valse voorwendselen aangezien z'n verhaal totaal onjuist was.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik geef nog graag eens een update met de informatie die ik momenteel heb.

Fiberklaar ligt zeker niet stil, maar focust momenteel voornamelijk op de afwerking van bestaande PoP-gebieden.

Op LinkedIn kan je lezen dat Fiberklaar ondertussen hun 239ste PoP-cabine (GENK-01) heeft geplaatst.

Ondertussen heb ik ook gehoord dat in Sint-Niklaas (Sinaai-Belsele) de laatste twee PoP-cabines zijn geplaatst. De gebieden waar een PoP-cabine is geplaatst zullen zeker tegen eind 2028 volledig afgewerkt worden. Als je wil weten wanneer jouw adres precies aansluitbaar zal zijn, zal je dit individueel aan Fiberklaar moeten vragen. Sommige adressen komen veel later aan de beurt wegens bijvoorbeeld een sperperiode van 5 jaar of verplichte uitvoering in synergie met andere nutsmaatschappijen die binnen enkele jaren werken gepland hebben. De gemeentebesturen kunnen er dus voor zorgen dat de fiberuitrol vertraagt.

Voor gebieden zonder vergunde PoP-cabine (bijvoorbeeld AALST-01) zie ik momenteel geen evolutie. In die regio's kan je nog lang op fiber wachten. Ik heb de afgelopen maanden geen enkele nieuwe bouwaanvraag van Fiberklaar meer opgemerkt op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/

Wyre is nu ook begonnen met grote PoP-cabines (Wyre noemt dit HUB's) in te planten centraal op de backbone die tussen de reeds bestaande kopstations loopt. Er lopen momenteel bouwaanvragen in Evergem, Berlare, Hulshout en Lille. Deze HUB's zijn vergelijkbaar met Fiberklaar-hoofdPoP's. Voor de wijkPoP's gebruikt Wyre grote straatkasten per 500 à 800 aansluitingen.

Tegen eind juni belooft Proximus een update te geven over het samenwerkingsverband met Wyre. Het is zo goed als zeker dat bepaalde werken die Fiberklaar tussen 2021 en 2024 heeft uitgevoerd (voornamelijk aangelegde lege multiducts) ofwel niet zullen afgewerkt worden ofwel in het samenwerkingsverband met Wyre zullen opgenomen worden.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Leuke update!

Woon hier tussen in steden en gemeentes met fiber of fiber in aanleg.

Maar zelf nog 0 fiber van fiberklaar of wyre.

Volgens gemeente zouden deze werken moeten starten 2025 maar sinds laatste bericht niets meer vernomen.
Locatie voor POP zijn geweten 3 stuks en goedgekeurd dacht ik.
Verder stilte
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 6 dagen geleden Ik geef nog graag eens een update met de informatie die ik momenteel heb.
Voor gebieden zonder vergunde PoP-cabine (bijvoorbeeld AALST-01) zie ik momenteel geen evolutie. In die regio's kan je nog lang op fiber wachten. Ik heb de afgelopen maanden geen enkele nieuwe bouwaanvraag van Fiberklaar meer opgemerkt op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
Hartelijk Dank Raf voor deze update.

Voor wat de 'PoP Aalst-01' betreft, hebben we hier van Fiberklaar vernomen dat de plaatsing gepland is in Q1 van volgend jaar. Locatie is, aldus FK, nog steeds het Terlindenpark, eigenaardig want daar zijn ze al eens op een weigering van het stadsbestuur gebotst, gezien specifieke omgevingsfactoren daar (trage weg). Nochtans zijn er in de buurt tal van mogelijkheden om dergelijke cabine te plaatsen zonder dat iemand er hinder van heeft maar bon ...

De DUCT-kabels die hier boven de grond steken zijn nog altijd niet ingegraven en zijn een aantrekkingspool voor schoolgaande jeugd.

Van PX insiders heb ik vernomen dat een 'memory of understanding' tussen PX en TN, een feit is maar dat inhoudelijk nog niets gecommuniceerd is.

Tot slot: TN slooft zich werkelijk uit om de coax-problemen hier opgelost te krijgen. Recent zijn onderbrekingen aangekondigd via mail met als melding "dat men werkzaamheden ging uitvoeren om de kwaliteit van het netwerk hier in de buurt, te verbeteren".
Blijkbaar slagen ze daar ook in. Recent ben ik nog gecontacteerd door het SWAT-team met de vraag naar het tijdstip van de laatste onderbreking bij mij (alhoewel ze dat zelf ook kunnen zien). Maar soit, die dateert ondertussen van iets minder dan 3 weken geleden. Ook geen problemen meer met digi-tv sedertdien. Dus mogelijk zijn de TN coax problemen hier opgelost of toch zo goed als.
Denk dat TN hier toch een beetje de hete adem van PX-fiber voelt alhoewel ze zich anderzijds niet bedreigd moeten voelen door het tempo waarmee FK verder werkt.
Als de TN- services echt stabiel blijven, is PX-fiber voor mij veel minder urgent. Ben dan eerder geneigd enkel fiber te laten binnen brengen indien ik met dezelfde aansluiting nog kan switchen van provider. Dus in eerste instantie al afwachten wat het samenwerkingsverband concreet inhoudt in dit opzicht.

Verder heb ik het gevoel - althans in mijn omgeving - dat enorm veel mensen zitten te wachten op fiber. PX heeft, denk ik, al veel potentiële klanten zo links laten liggen en dus ook massa's geld en had TN al lang een hak kunnen zetten. Ik begrijp niet waarom ze al lang niet geprobeerd hebben de uitrol van hun fiber netwerk te forceren. Toch winst genoeg? Overheidsbedrijf waar het niet zo nauw steekt? .... ?

Tot slot: nog een artikel gelezen in 'Het Nieuwsblad' https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250523_96646680
In Oudenburg is FK er blijkbaar opnieuw een zootje van aan het maken ...

Ik heb het gevoel dat het er bij FK niet op betert met de overname door PX.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Effe voor de duidelijkheid en mijn gemoedsrust bij het lezen.
Een duct is een duct en geen kabel.
Een kabel is een kabel en geen duct.
Een kabel gaat door een duct.

https://www.google.com/search?ie=UTF-8& ... ser&q=duct

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de verduidelijking en info ! Ik ga proberen in de toekomst tot uw gemoedsrust bij te dragen :wink:
codus
Starter
Starter

hephaistos schreef: 2 maanden geleden
raf1 schreef: 4 maanden geleden Je kan ook je UDM Pro rechtstreeks op de Fiberklaar-contactdoos aansluiten.
Heb je dan input hoe je de serial nummer van de SFP GPON module bepaalt?

Vanuit de ISP (FastFiber) geven ze aan dat het serial nummer zoals het vermeld staat op de SFP module niet juist is...
Als je het standaard MACID doorgeeft van de UDM of zelfs van de specifieke SPF poort, dan wordt er geen connectie gemaakt.

Ik ben benieuwd of er al iemand dit werkend heeft gekregen met een eigen SFP module.
Misschien antwoord ik naast de kwestie, maar: dat hangt van de module. Bij de modules van FS, zoals de XGS-ONU-25-20NI, kan je aan de account manager die je bij bestelling toegewezen krijgt vragen naar het serienummer. Het gaat dan niet om het nummer dat op het etiket van de module zelf staat, maar een serienummer dat geprogrammeerd staat op de module, met 4 (hoofd)letters en 8 karakters (vooral cijfers, ofwel hier en daar een kleine letter). Bvb. GPON1234567a . Dit nummer moet je aan de provider doorgeven.

Is het bij mij tot nu toe gelukt met eigen module? Nog niet :-( Maar dan hierom: blijkbaar is er (minstens in een aantal zones van Fiberklaar volgens Fastfiber) een beperking bij Fiberklaar opgelegd waarmee providers op de fiber enkel GPON kunnen aanbieden, en géén XGSPON. Dus in (sommige?) zones kan je geen snelheden hoger dan 1Gbps krijgen (ik dacht dat je in theorie tot 2.5Gbps down kon gaan met GPON, en 1.25Gbps up, maar ik vind in België geen abonnementen die dat aanbieden, het eerst volgende na 1Gbps down vond ik bij FastFiber en dat was ineens ook 2.5Gbps up, dus geen GPON).

XGSPON werkt op een andere frequentie dus is niet compatibel met GPON. Je hebt dus een andere module nodig voor GPON dan voor XGSPON (ik wist dat zelf niet, maar ik had me dan ook weer geen vragen gesteld of ik wel XGSPON had, was dat nog nergens tegen gekomen dat er mensen enkel GPON mogelijkheden hadden).

Ik heb een nieuwe, GPON SFP module besteld (GPON-ONU-34-20BI ) in de hoop dat het daarmee wel lukt.
Belangrijk als je een FS module gebruikt: standaard staat de Ethernet UNI port daar op 10. Dit moet voor de Proximus fiber op 1 staan. Dat moet je via telnet configureren.
Voor de rest zou dit gewoon plug en play moeten werken als je je eigen router al gebruikt voor internet (zonder bvb. Internet Box van Proximus).
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”