Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Punt 4 zegt genoeg hé Petrol.

Vaccinatie beschermt nog steeds tegen zwaar ziek worden. Misschien ook even doorgeven aan de anti vaxxers.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja, so? Heb ik ooit anders beweerd? Ik ben consequent :wink: . Maar je moet wel de moeite doen om het volledige verslag te lezen. De punten die Alex Sigal hier aanhaalt en ik heb overgenomen zijn zijn eigen commentaar van vanavond op de laatste toevoegingen van zijn onderzoek en dat van zijn team.
Kijk, ik probeer hier de mensen op userbase dichter bij de onderzoeken te brengen waar heel de medische wereld op zit te kijken. Je krijgt hier inzage op wereld brekend cruciaal onderzoek. Ik vind dat gewoon razend fascinerend. Meer moet je daar niet achter zoeken. Ik ben nu eenmaal voorstander van empirisch wetenschappelijk onderzoek.

Wat betreft punt 4 : De sera waarbij de vaccins onderzocht zijn, zijn afgenomen net na vaccinatie : For neutralization, blood samples were taken soon after vaccination, so that vaccine elicited neutralization was close to peak. Op het punt dus dat de vaccins hun volle werking nog hadden om de factor tijd voor een stuk te kunnen uitsluiten : A waning neutralization response is likely to decrease vaccine effectiveness below these estimates.
Dat is geen onbelangrijk gegeven.

Laten we nu even de maatschappelijke discussie achterwege laten en eens eerlijk vragen aan onszelf stellen op basis van onderzoeken zoals dat van Alex Sigal. Neem nu mijn persoonlijke situatie. Ik ben gevaccineerd met Pfizer, tweede shot eind juni 2021. Eind november krijg ik symptomen en blijk positief te zijn. Een week serieus ziek geweest en nadien nog symptomen die minder worden, maar nog niet helemaal weg zijn. Al bij al een niet al te serieuze infectie. Bijna iedereen zegt : "Kijk, de vaccins hebben je geholpen." Waarschijnlijk wel, maar ik ben daar niet 100% zeker van. Veel mensen van mijn leeftijd met een gezonde afweer hebben hetzelfde doorgemaakt voor de vaccinatiecampagne. Procentueel gezien had de kans dat ik in het hospitaal zou terecht gekomen zijn zeer klein geweest.
Ik ben nu op het punt gekomen van gevaccineerd te zijn met twee dosissen, de laatste bijna zes maanden geleden, en een infectie doorgemaakt te hebben met symptomen. Ik vraag mij dan af of het zinvol is om nu een booster te krijgen gezien de bevindingen van bovenstaand onderzoek, een vervolgonderzoek in Londen en het onderzoek aan de Goethe universiteit in Frankfurt dat ik hier ook gepost heb. Uiteraard gaat het hier over mij maar zo zijn er nog. Dus vraag ik mij nog steeds af of het blind boosteren van een hele bevolking zinvol is. Ook als de termijnen tussen dosissen niet gerespecteerd worden om een optimale bescherming te krijgen, omdat er een variant aankomt die nog harder inbeukt op de geloofwaardigheid die ons een jaar geleden beloofd was. En het zal niet de laatste zijn.

Nu wordt er zelfs een periode van vier maanden toegelaten om die booster te zetten, terwijl vaccinologen dat met klem afraden. Het effect van die booster krijgt hierdoor rake klappen en hypothekeert de werking tegen het komende broertje van omicron.
Laatst gewijzigd door petrol242 15 dec 2021, 23:04, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Waarom zou je dat moeten doorgeven ? Ik ga geen 1,2,3,4,5,6... prikken laten zetten met een vaccin dat niet doet wat het het moet doen... na 1 prik gingen we dansen met Jansen... ondertussen zitten we aan prik drie en is er van dat dansen nog niet veel in huis gekomen.... tot zo ver die beloofde vrijheid, tot zo ver die herd immunity, tot zo ver we gaan de zorg redden.... ik zie maar 1 ding hoor, en dat is dat de gebieden met minder vaccinatie de laatste golf veel beter doorgekomen zijn dat de gebieden waar iedereen een spuit in z'n arm heeft gehad, voor de rest is het goochelen met cijfertjes om toch maar aan te tonen dat die vaccins o zo goed werken.. is het niet na de eerste prik dan is het na de tweede prik of na de derde of vierde prik :bang: :bang: :bang: Je snapt toch dat het lachwekkend begint te worden in mijn ogen ?
Als't zo verdergaat zitten jullie volgend jaar met 6 shots in jullie arm en staan we nog geen stap verder.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Voor zij die ook wat Duits verstaan...

Bron: SWR - 3.12.21

https://www.swr.de/wissen/neue-studie-u ... t-100.html

An bis zu neun von zehn Corona Infektionen seien Ungeimpfte beteiligt. Zu diesem Ergebnis kommt eine neue Modell-Studie der Humboldt-Universität Berlin. Doch was passiert, wenn der Impfschutz mit der Zeit nachlässt? Sind dann wieder Geimpfte die Pandemietreiber?

An bis zu 91 Prozent der Infektionen sind Ungeimpfte beteiligt, so das Ergebnis der vorveröffentlichten Studie der Humboldt-Universität Berlin. Das bedeutet, dass entweder ein*e Ungeimpfte*r eine andere Person ansteckt oder dass ein*e Ungeimpfte*r von einer anderen Person angesteckt wird. Das würde bedeuten, dass Ungeimpfte das Infektionsgeschehen zu einem sehr hohen Anteil vorantreiben.

Dabei sind die Ungeimpften mit einem Bevölkerungsanteil von rund einem Drittel in der Minderheit, sagt Dr. Ben Maier, Experte für die Verbreitung von Infektionskrankheiten an der Humboldt-Universität Berlin. Er ist Mitautor der Studie, die bisher im Preprint veröffentlicht ist, also noch nicht von anderen wissenschaftlichen Experten gegengeprüft wurde.

Nur in etwa 10 bis 15 Prozent der Fälle infiziert eine geimpfte Person eine andere geimpfte Person, so die Ergebnisse der Studie. Das liege einerseits daran, dass Geimpfte insgesamt ein geringeres Infektionsrisiko haben. Der Schutz kann zwar unterschiedlich ausfallen, je nach Alter, Impfstoff und zeitlichem Abstand zur Impfung, aber Geimpfte sind insgesamt deutlich besser vor einer Infektion geschützt als Ungeimpfte.

Außerdem würden sich Geimpfte trotz Impfung besser an Hygienemaßnahmen halten, so Maier. Auch Dauer und Intensität der infektiösen Krankheitsphase sei bei Geimpften möglicherweise geringer. Darauf deuten laut Maier Studien hin. Er schließt daraus, dass es für Geimpfte insgesamt eine geringere Übertragungslast von Impfdurchbrüchen gebe.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Gezien mijn banden met Duitsland is het voor mij geen probleem, maar laat me rechtstreeks naar het biostatistisch schattingsverslag verwijzen en dat is eigenlijk al te veel krediet waar het artikel zich op baseert : https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21266831v1 en uitgaat van een aantal veronderstellingen, een simulatiemodel. De uitvoerige commentaren zeggen op zich ook al veel.

Er wordt enkel rekening gehouden met nieuwe infecties van ongevaccineerden, terwijl nieuwe infecties van gevaccineerden volledig buiten beschouwing worden gelaten. MMM, ik weet niet hoor. Ik vind het bij zijn haar getrokken zeker als we dit doortrekken naar bijvoorbeeld Vlaanderen. Dan valt het als een kaartenhuis in elkaar. Alleszins goed geprobeerd van het RKI.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

In deze kan ik Petrol volgen, en zit al van het begin van deze pandemie met deze vragen. Wat we missen is uitleg, veel uitleg...
- Ik heb 2 phizers gehad, en corona. Wat is het nut nog van een booster, van een booster na 4 maanden? Ik ga ervanuit dat ik antistoffen heb door de episode.
- Waarom een boosterprik tegen de omikron variant, terwijl ze nu al zeggen dat deze minder ziekmakend, antilichaam-ontwijkend en bijna "compleet nieuw" is. Vaccin tegen omikron zelf ten vroegste in maart of zo verwacht. En opnieuw, wat als je al ziek bent geweest?
- Vaccin voor kinderen vanaf 6 jaar. En wat als het kind een episode heeft doorgemaakt. Nog nodig? Ik ben in ieder geval niet van plan de mijne te laten vaccineren. Toch niet voor er meer duidelijkheid is.
- De cijfers dalen, super. Ligt het nu aan de extra maatregelen, of gewoon omdat heel veel mensen het ondertussen gehad hebben (zowel kinderen als volwassenen)
- Ik ken mensen dubbel gevaccineerd die zwaar ziek zijn geweest, en mensen die niet gevaccineerd waren en die geen symptomen hadden. Hebben deze vaccins ons echt geholpen?
- Ik heb de indruk dat de opvolging van de gevolgen van het vaccin zelf vooral in de rusthuizen (oudere bevolking) gebeurt. Iedereen die ik hoor en met een dafalganneke huiswaarts gestuurd is na een 3e inspuiting, is eigenlijk serieus ziek geweest van de 3e spuit zelf. Heeft deze geen andere uitwerking op de niet-opgevolgde jongere bevolking?
- We mogen niet voortgaan op het verloop van omikron in Zuid-Afrika, aangezien ze daar al een hoge mate van natuurlijke bescherming hebben. Eh, is het niet dat wat we ook willen?
- Gisteren drama, er is ergens in Engeland iemand gestorven aan Omikron. Hoe/wie/wat/waar/welk drama? Was dat een kerngezonde jongeling van 25 of een oud betje van 96 jaar? 1 sterfgeval op een exponentieel stijgend aandeel lijkt me net helemaal geen drama.
- Bestaan er eigenlijk statistieken van hoeveel personen het al hebben doorgemaakt onertussen?
- Dus kort gezegd, we hebben veel meer randinformatie nodig. Niet iedereen is zoet met wat voorgekauwde info die maar in één kraam past
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Is het nu wel niet zo dat tegen eind van de zomer de meeste mensen al hun 2de gehad hebben? Dus in de praktijk ga je dan toch niet veel mensen hebben die op 4 maanden al eentje gaan krijgen? Het lijkt mij veel gedoe over niks.

Ik ga gewoon wachten tot midden januari, dat is 6 maanden na m'n 2de spuit en dat zal er snel zijn, de kans dat ik eerder een afspraak kan maken is waarschijnlijk toch klein.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

woutervh schreef:In deze kan ik Petrol volgen, en zit al van het begin van deze pandemie met deze vragen. Wat we missen is uitleg, veel uitleg...
- Ik heb 2 phizers gehad, en corona. Wat is het nut nog van een booster, van een booster na 4 maanden? Ik ga ervanuit dat ik antistoffen heb door de episode.
- Waarom een boosterprik tegen de omikron variant, terwijl ze nu al zeggen dat deze minder ziekmakend, antilichaam-ontwijkend en bijna "compleet nieuw" is. Vaccin tegen omikron zelf ten vroegste in maart of zo verwacht. En opnieuw, wat als je al ziek bent geweest?
- Vaccin voor kinderen vanaf 6 jaar. En wat als het kind een episode heeft doorgemaakt. Nog nodig? Ik ben in ieder geval niet van plan de mijne te laten vaccineren. Toch niet voor er meer duidelijkheid is.
- De cijfers dalen, super. Ligt het nu aan de extra maatregelen, of gewoon omdat heel veel mensen het ondertussen gehad hebben (zowel kinderen als volwassenen)
- Ik ken mensen dubbel gevaccineerd die zwaar ziek zijn geweest, en mensen die niet gevaccineerd waren en die geen symptomen hadden. Hebben deze vaccins ons echt geholpen?
- Ik heb de indruk dat de opvolging van de gevolgen van het vaccin zelf vooral in de rusthuizen (oudere bevolking) gebeurt. Iedereen die ik hoor en met een dafalganneke huiswaarts gestuurd is na een 3e inspuiting, is eigenlijk serieus ziek geweest van de 3e spuit zelf. Heeft deze geen andere uitwerking op de niet-opgevolgde jongere bevolking?
- We mogen niet voortgaan op het verloop van omikron in Zuid-Afrika, aangezien ze daar al een hoge mate van natuurlijke bescherming hebben. Eh, is het niet dat wat we ook willen?
- Gisteren drama, er is ergens in Engeland iemand gestorven aan Omikron. Hoe/wie/wat/waar/welk drama? Was dat een kerngezonde jongeling van 25 of een oud betje van 96 jaar? 1 sterfgeval op een exponentieel stijgend aandeel lijkt me net helemaal geen drama.
- Bestaan er eigenlijk statistieken van hoeveel personen het al hebben doorgemaakt onertussen?
- Dus kort gezegd, we hebben veel meer randinformatie nodig. Niet iedereen is zoet met wat voorgekauwde info die maar in één kraam past
Inderdaad. Het beleid is nu als een kip-zonder-kop iedereen een derde prik zetten en bidden dat het nu wel helpt.
Dat je deze gok neemt met risico patiënten kan ik begrijpen, maar waarom weer de gehele bevolking?
Zouden ze niet beter eens inzetten op de algemene gezondheid van de mens?
Want uiteindelijk kan je een 'Van Ranst' 4x per jaar inenten, maar gezien zijn risicoprofiel heeft hij nog altijd kans om op intensieve te belanden...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

powaq schreef:Dus in de praktijk ga je dan toch niet veel mensen hebben die op 4 maanden al eentje gaan krijgen? Het lijkt mij veel gedoe over niks.
Vanaf 6 maanden wel, maar het feit dat de task force bijeen wordt geroepen om de termijn naar vier maanden te brengen wil toch wel zeggen dat het over een pak mensen gaat.Dus 'niks' is 'veel' gezegd.
Ik zou ook even willen meegeven dat er een verschil is tussen interpretatie van derde prik en booster. Termen die ook in de pers nogal eens door elkaar gezwierd worden. Die interpretaties zijn niet hetzelfde. Een booster is een oppepper van de voorgaande vaccinatie. Bij Moderna wordt zelfs maar de helft van de dosis gegeven. Boosters behoren dus niet in het bestaande vaccinatieschema van het overgrote deel van de bevolking.
Een derde prik is nodig voor mensen met een slechte respons. Daar hoort de derde en zelfs vierde prik wel bij het basisvaccinatieschema.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ikzelf heb alleszinds niet ziek geweest van de 2de prik maar ook niet van de booster. Dus sommige mensen reageren er helemaal niet op en anderen wel.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

boonpwnz schreef:Ikzelf heb alleszinds niet ziek geweest van de 2de prik maar ook niet van de booster. Dus sommige mensen reageren er helemaal niet op en anderen wel.
Ken in mijn omgeving veel vrouwen die slecht gereageerd hebben op hun prik. Deed mij aan het denken zetten:
Uiteindelijk geven ze iemand van 50kg of van 100kg dezelfde dosis. Zouden om deze reden meer vrouwen ziek worden?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Inderdaad, iedereen reageert ngl. zijn eigen immuunsysteem waarschijnlijk dat voor de wetenschap nog veel verborgen houdt. Petrol kan daar meer over zeggen. De rol van ACE2 bij het infectieproces wordt momenteel volop onderzocht o.m. omwille van het feit dat er ook vragen waren en nog steeds zijn over het effectie van ace inhibitoren (bloeddrukverlagende medicatie).

Wie zei ook weer: "hoe meer we te weten komen, hoe meer we beseffen dat we nog maar weinig weten."

En veel speculaties zijn gevaarlijk. Sommigen dachten dat ze onmiddellijk moesten stoppen met het innemen van ace inhibitoren om de kans op corona te reduceren. Zeer gevaarlijk want bloeddrukverlagende middelen stoppen, impliceert tegelijkertijd ook enorme stijging va de kans op acute hart- en vaatproblemen ... Ook hieromtrent is nog onderzoek lopend maar voorlopig is de medische wereld blijbkaar toch geneigd mensen op te roepen om niet stoppen met de inname van deze medicatie.

Dus ... laat ons zeer voorzichtig blijven met bepaalde uitspraken, ook al doen we die graag omdat ze onze eigen mening ondersteunen en visie.

Ook wat vaccinatie en maatregelen betreft: er is medisch nog altijd consensus dat de combinatie ervan de kans op verspreiding en verwikkelingen signifant begrenst. Dus ...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Avenger 2.0 schreef:
boonpwnz schreef:Ikzelf heb alleszinds niet ziek geweest van de 2de prik maar ook niet van de booster. Dus sommige mensen reageren er helemaal niet op en anderen wel.
Ken in mijn omgeving veel vrouwen die slecht gereageerd hebben op hun prik. Deed mij aan het denken zetten:
Uiteindelijk geven ze iemand van 50kg of van 100kg dezelfde dosis. Zouden om deze reden meer vrouwen ziek worden?
Ik heb me hier al dezelfde bedenking gemaakt... We hebben hier allemaal corona gehad, met uitzondering van mijn vrouw, die dan nog in het eerste leerjaar staat. Maar mijn vrouw weegt letterlijk de helft van mij (48kg) en heeft bloedgroep O-. Dus of ze is van nature uit al beter beschermd, of haar dosis was inderdaad dubbel (4 dosissen tov 2)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Ook wat vaccinatie en maatregelen betreft: er is medisch nog altijd consensus dat de combinatie ervan de kans op verspreiding en verwikkelingen signifant begrenst. Dus ...
Dus...wat ?
er is medisch nog altijd consensus dat alcohol drinken niet echt goed is voor je gezondheid, dus....
er is medisch nog altijd consensus dat roken de kans op longkanker drastisch verhoogd, dus....
er is medisch nog altijd consensus dat overgewicht..... dus....
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

powaq schreef:Dus in de praktijk ga je dan toch niet veel mensen hebben die op 4 maanden al eentje gaan krijgen? Het lijkt mij veel gedoe over niks.
Niet vergeten dat ze al in januari waren begonnen met vaccineren. De 60 plussers nog in de lente, de 50 plussers meteen daarna. Dus alle risicoleeftijden (ook al zijn ze fit) zitten normaal gezien aan minimum 5 maanden.

Jongere mensen (tenzij dus obesitas etc) lopen minder risico en kunnen dus inderdaad wel nog wachten. Ik wacht in ieder geval nog even :wink:
Avenger 2.0 schreef:Ken in mijn omgeving veel vrouwen die slecht gereageerd hebben op hun prik.
Elke case verschilt natuurlijk. De ene weegt 50, de andere 100. De ene kreeg Zeneca, de andere Johnson, de ene heeft diabetes, de andere...

Denk dat het redelijk moeilijk is om voor al die aparte situaties aparte dosissen te gaan samenstellen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

phil48 schreef:
Denk dat het redelijk moeilijk is om voor al die aparte situaties aparte dosissen te gaan samenstellen.
En daar hadden we dus een huisdokter voor, maar blijkbaar kan dus iedereen een spuit zetten :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De reactie is inderdaad persoonlijk en dus anders voor iedereen. Zelf ben ik kerngezond, in goede conditie en toch was ik van de 2de prik redelijk ziek (gedurende anderhalve dag).

Het gaat hier ook om kansen op... zelfs met 99% bescherming kan je het krijgen dus maar je kan ook ontsnappen met 1% bescherming, ik zou echter eerder zelf op de hoogste bescherming mikken :lol:

Het gedoe over de vervroegde booster zal inderdaad voor veel mensen niets of weinig uitmaken. Zelf was ik eind juni de tweede keer geprikt (Moderna). Als ik mijn booster in januari krijg is er dus 6 maanden gepasseerd.

Voor de rest worden dezelfde fouten herhaald, dalende effectiviteit wordt al snel gelijkgesteld met geen/amper effectiviteit al ben ik nog altijd liever iemand met 30% kans dan iemand met 0% kans. Dan zijn er vergelijkingen met roken die ook al zo oud zijn als de sigaret zelf. Uiteraard zijn er rokers die 100 worden en zijn er niet rokers met longkanker maar bekijk de cijfers en dan gok ik toch eerder op niet roken.

Mensen die het virus al op bezoek gehad hebben zijn inderdaad beter beschermd na vaccinatie en hun kansen zullen dus minder verhogen dan anderen maar minder verhogen is nog iets anders dan niet verhogen. Als je blij bent met een mindere bescherming dan is dat een persoonlijke afweging. Zelf zou ik wel zoveel mogelijk kogels uit het roulettepistool halen. Zoals petrol zelf aangeeft zijn de gevolgen soms lang te voelen en hij heeft dan nog het geluk gehad dat hij niet zo hard getroffen is als zou kunnen.

Het doet me aan een uitspraak denken, gezonde mensen willen 1000 dingen, zieke mensen willen maar 1 ding. Ondertussen ligt het kerkhof vol met onsterfelijken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef:Waarom zou je dat moeten doorgeven ? Ik ga geen 1,2,3,4,5,6... prikken laten zetten met een vaccin dat niet doet wat het het moet doen...
Maar met de griepspuit doe je dat wel.

Elk jaar braaf je spuitje halen.
Dat de griep niet tegenhoudt, je kan ook griep krijgen als gevaccineerde
Dat maar een paar maanden werkt, je moet zelfs de datum van de spuit “kiezen”, te vroeg en nada, te laat ook nada.
Dat elk jaar aangepast moet worden.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

phil48 schreef: Niet vergeten dat ze al in januari waren begonnen met vaccineren. De 60 plussers nog in de lente, de 50 plussers meteen daarna. Dus alle risicoleeftijden (ook al zijn ze fit) zitten normaal gezien aan minimum 5 maanden.
Awel ja, dat bedoel ik. Wat overblijft zijn echt de jongeren, die statistisch gezien toch wel echt weinig kans hebben om te overlijden, en dan de mensen die veel later beslist hebben om toch maar een spuitje te nemen. Zo enorm veel mensen kunnen dat niet zijn als je kijkt naar het tempo waarin iedereen z'n 2 spuitjes heeft gehad? Om dan de beslissing te nemen om mensen niet optimaal te beschermen door vaccinatie te vervroegen dat kan er bij mij niet in.
Begrijp mij niet verkeerd, ik denk absoluut dat de booster nuttig en zelfs noodzakelijk is. Maar nu lijkt het gewoon paniekvoetbal zonder, weer maar eens, langetermijnvisie.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

iceke schreef:Waarom zou je dat moeten doorgeven ? Ik ga geen 1,2,3,4,5,6... prikken laten zetten met een vaccin dat niet doet wat het het moet doen...
Maar uw griepvaccin wat je wel laat zetten doet wel wat het moet doen? :banana:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

powaq schreef:Om dan de beslissing te nemen om mensen niet optimaal te beschermen door vaccinatie te vervroegen dat kan er bij mij niet in.
Je maakt een klein foutje want het is niet "niet optimaal beschermen" maar eerder de booster niet optimaal toepassen. De booster zal de bescherming dus wel degelijk verbeteren maar niet maximaal.

Dit is trouwens met een korrel zout te nemen want die ideale moment is niet voor iedereen gelijk en dus is de periode (6 maanden) ook maar een gemiddelde, voor de ene zal dat te vroeg zijn voor een ander te laat. Wat telt is dat de booster voor iedereen een hogere bescherming biedt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dizzy schreef:Je maakt een klein foutje want het is niet "niet optimaal beschermen" maar eerder de booster niet optimaal toepassen. De booster zal de bescherming dus wel degelijk verbeteren maar niet maximaal.
Euh...dit volg ik niet. De werking is toch optimaal op 6 maanden in functie van wat het vaccin kan? Optimaal wilt niet zeggen maximaal. Sorry maar wat je nu doet is gewoon discuteren over woorden en de zaken moeilijker maken dan ze zijn. Je weet maar al te goed wat er met die zin bedoelt wordt lijkt mij?
En inderdaad die 6 maanden is een gemiddelde en dus "optimaal" in de mate van het mogelijke.
Laatst gewijzigd door powaq 16 dec 2021, 16:09, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

duizend schreef: Elk jaar braaf je spuitje halen.
Dat de griep niet tegenhoudt, je kan ook griep krijgen als gevaccineerde
Dat maar een paar maanden werkt, je moet zelfs de datum van de spuit “kiezen”, te vroeg en nada, te laat ook nada.
Dat elk jaar aangepast moet worden.
Ga je dan ook om de 2, 4, 6 maanden om een spuitje tegen de griep? En die griepprik is bijlange geen mRNA-vaccin.
Straks haal je nog het polio vaccin erbij.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

iceke schreef: En daar hadden we dus een huisdokter voor, maar blijkbaar kan dus iedereen een spuit zetten :bang:
Ik moest direct krak hetzelfde denken.
Dizzy schreef:Wat telt is dat de booster voor iedereen een hogere bescherming biedt.
Daar is geen consensus over. Verder onderzoek moet dat nog uitwijzen. Voor zover we nu weten is de beste combinatie wat betreft omicron althans, 2 dossisen m-RNA vaccin + recente infectie met symptomen. (opgelet ook hier : infectie) Voor alle duidelijkheid, boosters activeren terug bestaande immuniteit uit voorgaande vaccinatie. Zeg maar het wakker schudden van de afweer.
koenraaddeconinck schreef:De rol van ACE2 bij het infectieproces wordt momenteel volop onderzocht o.m. omwille van het feit dat er ook vragen waren en nog steeds zijn over het effectie van ace inhibitoren (bloeddrukverlagende medicatie).
Sorry voor mijn late reactie maar ik heb vandaag CPBW en OR vergaderingen gehad.

Wat ik er toen uit begrepen heb is dat we met 2 verschillende eiwitten te maken hebben maar dat ze wel een balans vormen. Enerzijds ACE (Angiotensim Converting Enzyme) en anderzijds ACE2 het receptoreiwit in voornamelijk de slijmvliescellen in de neus, longweefsel en darmen. Zeg maar het ontvangstcomité op de celwand waar het spike-eiwit op aansluit.
Onderzoek begint stilaan uit te wijzen dat mensen met een hoog gehalte ACE2 eiwit vatbaarder zijn om ziek en zeer ziek te worden. Wanneer er een binding ontstaat tussen het viraal S-eiwit en een ACE2 recpetor komt er bradykinine vrij dat bloedvaten aantast en als dat in de longen gebeurt krijg je dus longbeschadiging. Hoe meer ACE2 eiwit, hoe meer binding met het S-eiwit, hoe meer bradykinine en meer beschadiging dus. Het verklaart waarschijnlijk waarom sommige mensen vatbaarder zijn om ziek te worden, maar ook om ongemak te ervaren bij vaccinatie.

Maar zoals gezegd, er is een samenhang in de verhouding ACE en ACE2.
ACE is het eiwit dat hormonen regelt die bloedvaten doet inkrimpen en minder ACE betekent minder krimpen van de bloedvaten wat resulteert in bloeddrukverlaging. Men vermoed, maar dat is dus helemaal niet zeker, dat wanneer we ACE gaan onderdukken door ACE inhibitors om bijvoorbeeld bloeddruk te verlagen, wordt er door het lichaam daar op gereageerd met de aanmaak van extra ACE2 wat dus meer ziektesymptomen betekent.

Ik vermoed, en noem het dit keer wel mijn buikgevoel, dat mensen die symptomen hebben na vaccinatie eigenlijk het best af zijn met die vaccinatie. Het toont aan dat ze veel ACE2 eiwit hebben en dus mogelijks meer ernstige symptomen ontwikkelen indien ze een infectie doormaken.

Edit : Nog vergeten te vermelden dat mensen met onderliggende aandoening veelal een hoger ACE2 gehalte hebben, wat natuurlijk ook veel verklaard dan. Het is niet altijd een verzwakte immuniteit hé. Zwaarlijvigheid, diabetes, hoge bloeddruk,...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

timmermc schreef: Ga je dan ook om de 2, 4, 6 maanden om een spuitje tegen de griep? En die griepprik is bijlange geen mRNA-vaccin.
Straks haal je nog het polio vaccin erbij.
Inderdaad, wil je een jaar beschermd zijn tegen de griep is het om de twee maanden een spuit.

Voor corona zitten we nu op zes maanden...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Maar nee, ik ga elk jaar in januari om een griepspuit, voor maanden dat mijn immuumsysteem op een laag pitje draait, wegens te koud, te nat, te donker, te weinig zon en juist de drukste maanden van het jaar qua werk.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:
iceke schreef: En daar hadden we dus een huisdokter voor, maar blijkbaar kan dus iedereen een spuit zetten :bang:
Ik moest direct krak hetzelfde denken.
Ja, want die mensen - die in pre corona tijden al super druk waren in deze periode van verkoudheden, griepjes enz. - hebben buiten testen afnemen en vaccins toedienen echt niks anders te doen. Ze kunnen dus à la carte apotheker spelen. Ahja, de petrol moet maar een klein dosiske, want die heeft een gezonde afweer. En Iceke, doe die maar ne mini Johnson - zal wel volstaan. En Ordon - goh laat dat maar zo, die is niet zo voor vaccins.

BTW - hoe was de verhouding alweer? 20 000 euro (kostprijs voor de zorg) voor iemand die gemiddeld twee weken op IC lag versus 60 euro (kostprijs voor de overheid) voor drie prikken. Plus natuurlijk revalidatie en langdurige nazorg, reken maar op 50 000 per patiënt die nodeloos in het ziekenhuis belandde, omdat die dacht dat het haar of hem niet zou overkomen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

euh Phil, weet je wel waar het over gaat?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:euh Phil, weet je wel waar het over gaat?

Ja ook een dagje te druk geweest, net als jij.

Dus ik antwoordde op iemand die schreef dat bij sommige mensen de dosis onvoldoende is of te hoog, iemand van 50 kilo of iemand van 100. Waardoor de vaccins bij sommigen beter werken dan bij anderen, want iedereen krijgt dezelfde hoeveelheid. Waarop ik schreef dat het niet mogelijk is om à la carte vaccins samen te stellen.

En dan antwoordt Iceke daarop dat we daar huisartsen voor hebben. Tja. Die stellen toch geen vaccins samen ??
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het gaat er over dat in normale omstandigheden een dokter over vaccinatie gaat. Hoe, wat, wie waar etc. Nu krijg je een uitnodiging van de overheid uit een geautomatiseerd systeem waar geen enkele medische overweging wordt gemaakt of je die medische behandeling al dan niet nodig hebt. Ook al is het routine maar ook hier "Raadpleeg uw arts, etc". Over "een dosis" an sich heb ik dat niet gelezen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef:Maar nee, ik ga elk jaar in januari om een griepspuit, voor maanden dat mijn immuumsysteem op een laag pitje draait, wegens te koud, te nat, te donker, te weinig zon en juist de drukste maanden van het jaar qua werk.
Daarmee zijn al de dingen die je over de coronaspuit als nadelen aanhaalt ook weer van de baan.
Dus logisch gezien ga je daar dan ook in januari achter.
Of is 14 dagen corona hebben in februari minder erg dan 14 dagen griep hebben?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Natuurlijk is corona erger dan de griep, voor de griep moet ik geen 10 dagen in isolatie, heb ik mijn winkel nog nooit maanden moeten sluiten, ben ik nooit van bankjes verjaagd, ben ik nooit 's nachts moeten thuisblijven, heb ik nooit mijn reis moeten annuleren,, ben ik nooit uitgesloten geweest van cafe,bioscoop,restaurant of theater....en dat is dan meteen ook de reden nummer 1 dat ik die spuit niet ga halen, stop de waanzin & zorg dat die rommel werkt
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

stop de waanzin
Na 2 jaar kwakzalverij is mijn vrees dat we nog maar aan het begin staan van een veel ergere waanzin.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het ziet er inderdaad niet goed uit. Zoals voorspeld gaat het hard, heel hard en komt het ook weeral eens uit dat Van Klucht er een maand naast zit waardoor er weeral eens getalmd wordt om deftige maatregelen door te voeren. Behalve als het gaat over de boosters, die zelfs als ze allemaal op tijd gezet zouden worden geen aarde aan de dijk brengen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

En intussen vraagt het nachtleven om "weer te mogen heropenen".

Tja - dat heb je als iedereen zo maar wat aanmoddert. Wordt het geen tjjd dat er échte maatregelen komen in plaats van daf eeuwig "geen vis noch vlees" gedoe ??
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/16 ... lingsweek/
Scholen/leerkrachten laten zich weer van hun beste kant zien (toch in dit artikel, ik wil ze niet allemaal over dezelfde kam scheren).
"Ook het gesprek met de scholen liep moeilijk omdat men gehoord had dat het om een extra week vakantie ging."
Niet alle leerkrachten in Diepenbeek zijn blij met die beslissing. "We voelen ons onder druk gezet, want we zitten natuurlijk in met onze school en gaan dan toch maar weer opvang doen maar eigenlijk is het officieel een vrije week", klinkt het.
Ok ok, er is misschien wel wat slechte communicatie geweest, maar ik begrijp niet dat men dit verkocht heeft als een extra week (betaalde) vakantie voor de leerkrachten... er is werk genoeg in het onderwijs, al was het maar eens samen zitten om elkaar te ondersteunen in het afstandsonderwijs etc. Het had beter een pedagogische studieweek geworden in het teken van o.a. afstandsonderwijs. Gemiste kans.

Die van ons gaan volgende week twee dagen naar de noodopvang, de rest regelen we zelf wel. Gelukkig hebben we beiden attesten (want daar werd serieus achter gezaagd), anders was het sowieso boel geweest. Alsof (al dan niet thuis)werkende ouders geen recht hebben op (nood)opvang, laat me niet lachen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij ons zitten de kinderen wel thuis, maar de leerkrachten werken verder:
- er zijn "magjes"
- oudercontact volgende week
- ondersteuning volgende week (voor zij die het nodig hebben)
Opvang wordt georganiseerd op niveau van de gemeente (zoals het altijd al is/was voor naschoolse opvang).

Maar ik herinner me toch ook eerder dat het politiek aangekondigd werd als extra vakantieweek, niet?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Maar ik herinner me toch ook eerder dat het politiek aangekondigd werd als extra vakantieweek, niet?
In het persbericht van het federale overlegcomité staat er:
De kerstvakantie voor het kleuter- en lager onderwijs wordt met een week vervroegd en zal ingaan op 20 december.
De Vlaamse Minister van Onderwijs heeft vervolgens in een gulle bui nog 2 dagen vakantie extra cadeau gegeven:
De kerstvakantie voor het kleuter- en lager onderwijs wordt met een week vervroegd en gaat in op 18/12.
De Minister-president van Vlaanderen gaf nog de volgende officiële statement:

"Dat we de kerstvakantie uitbreiden met een week, laat ons daar toch eerlijk over zijn, een week waar er niet veel pedagogische impact van is, ik denk niet dat de laatste week voor de kerstvakantie, ik herinner mij dat toch nog van toen ik jong was en bij mijn kinderen en nu bij mijn kleinkinderen dat dat toch eerder weken zijn van, euh, een kerstfeestje hier en nog wat voorlezen en weet ik veel wat daar, dus de pedagogische impact ervan is toch eerder minimaal wat die week betreft, dat vonden we toch belangrijk."
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 dec 2021, 13:31, in totaal 6 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Geen boosters of trager werken zal nog veel minder zoden aan de dijk brengen maar wel meer doden op de dijk, dat is een feit.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy, het is bijna gelijk de Michel destijds, jobs, jobs, jobs, weet je nog wel? Alles wordt ingezet op die boosters, boosters, booster terwijl maatregelen die onmiddellijk effect hebben straal genegeerd worden! Mensen uit elkaar houden betekent niet gaan versoepelen zoals Jan JoJo wil hé. Dat is het probleem dat ik aanklaag. De boosters zijn voor mij al lang minder van tel sinds omicron.

In mijn omgeving hoor ik ook al meer en meer mensen die de booster niet willen laten zetten en afwachten op 'het nieuw vaccin' van Pfizer...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”