Petrikske schreef: 3 maanden geleden
Een laadpaal voor 1 of 2 EV's zou er ook nog bij mogen naar alle waarschijnlijkheid.
Dus eigenlijk zou de grootte van die batterij dan ook een nachtelijk verbruik van een airco installatie moeten kunnen dragen, als dat uberhaupt zelfs al mogelijk is.
(geen idee vh verbruik van zo'n systeem)
Een L/L warmtepomp (die zowel kan verwarmen als koelen) verbruikt in een goed geïsoleerde woning

relatief weinig.
Daar kan men je geen cijfers over geven die jij kan gebruiken want geen twee huizen zijn hetzelfde.
Verwarmen met de L/L WP kost door de dag hier maar een paar 100 Wh. Na 22:00 uur wordt er sowieso nooit verwarmd want de woning koelt nauwelijks af tegen dat we in bed liggen en daar volstaat, zelfs met open ramen in de winter, een kwalitatieve donsdeken die na de eerste investering geen energie meer verbruikt.
Deze week, door de zoninstraling, ook nog geen kWh moeten besteden aan verwarming.
Alle overproductie kan dan in de HV accu van de EV.
Technisch koelen hebben we - zolang de buitentemperatuur onder de 35°C blijft ook niet nodig.
Daarvoor hebben we eenmalig geïnvesteerd in buitenscreens en bladverliezende beplanting => in de winter, voor en najaar kan de zon dan naar binnen en tijdens de zomermaanden afgeschermd van rechtstreekse instraling.
De EV heeft hier ook een dubbele functie.
Tijdens de maanden dat PV te weinig produceert (december en januari) is het een back up accu om terug te leveren aan de woning (de BEV moet dan wel minstens over V2L beschikken maar dat wordt de komende jaren standaard of een verkrijgbare optie).
Een reden dat de thuisaccu over minstens zoveel capaciteit moet beschikken als het dagverbruik in de winter. Vooral in de winter is de EV nogal eens op de baan en dan moet de thuisaccu, indien nodig bijgeladen uit de accu van de BEV, voldoende kWh bevatten om tijdens de afwezigheid van de EV de woning van voldoende energie te voorzien.
Tijdens de maanden dat PV teveel produceert is het een back up om overproductie op te vangen.
Daarom moet de thuisaccu hier ook ruimer bemeten zijn. De EV is tijdens de uren van PV topproductie immers niet alle dagen aangesloten op de woning.
Dan gaat door de dag de overproductie in de thuisaccu om nadien, eenmaal de EV terug geland is, tussen 20:00 en 23:00 uur overgeheveld te worden in de accu van de EV.
De EV kan de volgende dag op zonnestroom dan weer de baan op en de thuisaccu, waar juist genoeg energie + 5% reserve in blijft om de nacht door te komen, heeft weer voldoende vrije capaciteit om de volgende dag PV overproductie tot zich te nemen.
Hoe ver men in zijn zelfredzaamheidsgraad wil gaan moet moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Mijn doelstelling is dat wanneer er geen GSC meer wordt uitgekeerd en het niet meer lonend is om thuis aan het net te hangen de knop richting netkoppeling letterlijk om te draaien.
Gezien de technische evolutie inzake PV en accu's is dat nu eigenlijk al geen technisch probleem meer.
Het is dus gewoon afwachten tot het einde van de GSC's - vervroegd of via de normale tijdsduur van 20 jaar - wordt bereikt. Het economisch voordeel is voorlopig nog veel te groot om de knop richting net definitief om te draaien.