Laadpaal merken: advies

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Onlangs had ik een technieker van Tesla bij mij ivm een garantieherstelling. O.a. de laadpaal kwam ter sprake, omdat ik eerlijk gezegd niet goed snap (voor mij dus) waarom ik meer geld zou moeten uitgegeven hebben voor een slimme laadpaal (de laadpaal van Tesla kost 535€ + plaatsing en keuring). Hij zei dat dit jaar het batterijpack van Tesla ook in België op de markt kwam en dat de laadpaal van Tesla via een software update veel slimmer zal worden op dat ogenblik.

Als die info effectief klopt (en dan moeten we zien wat er in de praktijk effectief slimmer zal zijn), zou dit mogelijks die markt wel eens kunnen omgooien.

In ieder geval zou het niet de eerste keer zijn dat Tesla stiekem al hardware levert om ze daarna softwarematig te activeren. Zo gebeurde het bv ook al met de koplampen die in feite hardwarematig al jaren Matrix koplampen waren :) En mogelijks volgen nog zo'n verrassingen in de toekomst.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

pfuhu schreef: 3 maanden geleden Ondertussen (zie enkele posts geleden) is de laadpaal geïnstalleerd. Een Easee, maar ander model: een charge max (mét mid-certificatie). Ze hebben het op het werk zelf ingezien denk ik.

Enige nadeel: de loadbalancing en PV-laden marcheert (nog) niet. Staat bij dat dit door de operator is geblokkeerd. Installateur en splitbillingbeheerder (of hoe noem je dat) verwijzen naar elkaar om het vrij te geven ...

Toegevoegd na 12 uren 7 minuten 46 seconden:
Zelf eens online gezocht. Laadpaal zou het niet ondersteunen in combinatie met splitbilling. Nieuwsgierig wanneer ze er zelf achter gaan komen.

In de offerte staat duidelijk de loadbalancing en PV-laden van de laadpaal als verkoopsargumenten. Ze hebben dus iets verkocht wat ze niet waar kunnen maken. Ze gaan hem mogen komen vervangen ...

Conclusie: geen Easee kopen ...
Installateur is er ondertussen zelf ook achtergekomen. Stelt voor deze te vervangen door een ander merk die het wel kan, en enkel het prijsverschil door te rekenen. Als het van mij afhing: geen meerprijs: laadpaal met bepaalde functies beloofd en besteld, zorg dan maar dat het voor die prijs kan. Als mijn werkgever de meerprijs wilt betalen, maakt het mij niet uit ... :) We zullen zien hoe ze reageren.

Conclusie again: geen Easee ...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Hier voor naast de Wallbox Copper SB socket een 2de bijgekocht, een Wallbox Pulsar Plus socket.

Al 6 jaar zeer tevreden van de Wallbox Copper SB, rij al sinds 2019 met een Tesla Model 3.
Jammer genoeg 1 x een defect gehad na 3 jaar, en keurig buiten garantie gratis vervangen door Wallbox!
Vandaar opnieuw een Wallbox.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

pfuhu schreef: 3 maanden geleden

Installateur is er ondertussen zelf ook achtergekomen. Stelt voor deze te vervangen door een ander merk die het wel kan, en enkel het prijsverschil door te rekenen. Als het van mij afhing: geen meerprijs: laadpaal met bepaalde functies beloofd en besteld, zorg dan maar dat het voor die prijs kan. Als mijn werkgever de meerprijs wilt betalen, maakt het mij niet uit ... :) We zullen zien hoe ze reageren.

Conclusie again: geen Easee ...
Installateur is gezwicht. Komt de Easee vervangen omdat deze niet kan wat beloofd werd. Tegelijkertijd zie ik dat deze nog steeds bij collega's wordt aangeboden, maar die zijn ondertussen al op de hoogte en weigeren natuurlijk ook :)

Valt me wel op dat veel bedrijven laadpalen installeren en er eigenlijk niets vanaf kennen en zomaar iets doen. En al doende bijleren. Ook al collega's gezien die met andere installateurs werkten die totaal geen idee hadden hoe ze de loadbalancing moesten instellen ....
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

Idem. Bij mij werd er een extra UTP getrokken om de P1 aan te sluiten, dan werd die verkeerd ingesteld (P1 niet gebruikt) en uiteindelijk bleek dat de afstand te hoog is om het P1-signaal over te brengen dus het toch niet werkt. Maakt weinig uit aangezien ik 'm uiteindelijk toch aanstuur over modbus via EVCC, maar viel wel op dat de installateur telkens uit de lucht viel bij alles wat een niet-standaard vraag of configuratie was.
Ik heb wel zelf een service installer account voor Alfen dus kan alles zelf beheren.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”