Reizen met de trein (was: Mijn kleine frustratie van de dag ...)

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Dizzy schreef: 08 jun 2023, 13:55 Ik was gisteren toevallig bij een interview van Tony Wheeler, de initiatiefnemer van Lonely Planet. Bent van Looy vroeg hem welke tips hij had voor jonge reizigers? Hij zei, maak uw koffers, open ze opnieuw en gooi er de helft uit :)
En gelijk had ie. :beerchug:
Op de reis naar Praag hadden we bv. gewogen 14 kg mee voor 2 personen (in één hanteerbare tas voor beide personen + 1 handbagage voor 2 pers met de "essentials" in geval van lost luggage) en dit voor een verblijf van een week.
Bij terugkomst moeten vaststellen dat weer de helft overbodig was geweest. :twisted: :bang:
Nooit te oud om bij te leren dus.

Zoals eerder geschreven: op de treinreis heen- en terug verliep alles zeer vlot en volgens vooropgesteld schema.
Het vertrek van de vlucht liep wel een half uur vertraging op. Maar na rijp beraad hebben we daar de NMBS niet de schuld van gegeven.

Disclaimer: telkens persoonlijke ervaringen. Niet noodzakelijk toepasbaar op derden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

boulder schreef: 08 jun 2023, 14:09
Dizzy schreef: 08 jun 2023, 13:55 Ik was gisteren toevallig bij een interview van Tony Wheeler, de initiatiefnemer van Lonely Planet. Bent van Looy vroeg hem welke tips hij had voor jonge reizigers? Hij zei, maak uw koffers, open ze opnieuw en gooi er de helft uit :)
Onder het motto: "dit past in mijn kraam, dus ik verkondig het als absolute waarheid."...
Ik geef gewoon aan wat deze ervaren man vertelde, wie het als absolute waarheid wil zien moet dat zelf weten.

Niemand zegt hier dat de NMBS boven alle kritiek staat, integendeel, er wordt heel wat terechte kritiek gegeven. Dat maakt echter niet dat men inderdaad bepaalde problemen zelf kan oplossen of vermijden door verstandig te handelen.

De NMBS is er wel voor de klant maar de NMBS kan niet alle tekortkomingen van de klant oplossen. Ze hebben zelf al problemen genoeg.

Dat het in het buitenland ook niet altijd beter is werd ook al bevestigd maar er zijn aanhangers van het gras is groener aan de overkant maar ik ken geen vervoersmaatschappijen waar je wel zwaarbepakt een betere ervaring hebt dan bij minder bagage, ook niet in Japan dus waar ze u met zware bagage aanstaren.

Hoe kan een bewoner van Antwerpen het besluit van de stad om die schepen toe te laten zelf aanpakken? Dat kan enkel door het stadsbestuur weg te stemmen maar voor de rest heb je er geen invloed op. Hulpeloos zijn de schapen die erop zitten en achter de vlagjes moeten lopen tot ze weer in kuddes op hun drijvend verveelpaleis moeten gedreven worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Vandaag trein naar de luchthaven genomen.
Er was een apart rek voor grote valiezen in de wagon.
Er stond geen enkele valies in…
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

duizend schreef: 09 jun 2023, 12:31 Vandaag trein naar de luchthaven genomen.
Waar was dat juist?
Ik heb hier nog nooit zo'n rek gezien.
De laatste keer heb ik dan ook niet meer de trein genomen.

Toegevoegd na 2 minuten 19 seconden:
Dizzy schreef: 09 jun 2023, 10:09 Niemand zegt hier dat de NMBS boven alle kritiek staat, integendeel, er wordt heel wat terechte kritiek gegeven. Dat maakt echter niet dat men inderdaad bepaalde problemen zelf kan oplossen of vermijden door verstandig te handelen.
Dat is dus wat professor Elchardus als fenomeen beschrijft: "mijn problemen zijn ernstig, de jouwe zijn futiel/ingebeeld/..."
Dizzy schreef: 09 jun 2023, 10:09 De NMBS is er wel voor de klant maar de NMBS kan niet alle tekortkomingen van de klant oplossen. Ze hebben zelf al problemen genoeg.
Als ze geen mogelijkheid voor grote bagage voorzien is dat hun tekortkoming, niet die van de klant.
Als er geen treinen rijden naar de luchthaven terwijl er wel vluchten vertrekken, is dat geen tekortkoming van de klant.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 09 jun 2023, 12:31 Vandaag trein naar de luchthaven genomen.
Op onze lijn ook al meermaals tegengekomen. Maar niet altijd (allee, voor zover wij konden zien, we hebben niet de gewoonte alle gekoppelde wagons door te lopen op zoek naar een treinstel met een rek. Maar het bestaat ook op Belgische lijnen wel degelijk.
Vandaar ook mijn eerdere verwijzing dat een fragmentarische foto uit het buitenland geen bewijs is dat het in het buitenland wel altijd kan en daarom beter is. Hier kan het soms ook. En soms niet. Niet zoals elders.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 09 jun 2023, 13:01 Waar was dat juist?
Van Brussel naar de luchthaven zag ik dit rek.

dan ook eens simpelweg gevraagd aan ene met een kepie op het perron
“wat je moet doen met XL bagage.”

In verschillende treinstellen is er zelfs blijkbaar een speciale “fiets” vervoer wagon.
Heeft volgens hem ook een extra brede deur …
“daar kan je een serieuze verhuis mee organiseren” :angel:

Zo simpel kan het dus zijn. :-D
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

De Nederlandse vervoersmaatschappij Arriva, een dochtermaatschappij van Deutsche Bahn, wil een treinverbinding opstarten tussen Groningen en Parijs, met haltes in Antwerpen en Brussel. Ze heeft daarvoor een aanvraag ingediend bij de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). De treinverbinding zou in juni 2026 moeten worden opgestart.
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 8.02
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Waterboy schreef: 09 jun 2023, 15:46 De Nederlandse vervoersmaatschappij Arriva, een dochtermaatschappij van Deutsche Bahn, wil een treinverbinding opstarten tussen Groningen en Parijs, met haltes in Antwerpen en Brussel.
Alle initiatieven zijn welkom maar vanuit Antwerpen en Brussel naar Parijs is uiteraard al lang geen probleem meer.
Wanneer je de tijd neemt om te boeken op de Thalys en aan niets gebonden bent kan je ook al voor bijna niets met de Thalys mee. Tenminste als je de tijd neemt om door de data te scrollen op zoek naar de goedkoopste dag(en).
Zal dus eerder afhangen van de prijszetting en de tijdsduur of dit concurentieel zal zijn vanuit België.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 598 keer

Als SNCF en SNCB trouwen en een kind zouden voorbrengen dat enkel de slechte eigenschappen van beide bevat, dan is Thalys de naam van dat kind. Geen wonder dat dit product weinig lovende reviews krijgt. Onderhand sterk verouderde treinstellen waarin vanalles stuk is, vaak veel te duur, onbetrouwbaar, onvriendelijk, en walmt naar zowel Franse arrogantie en anti-klant-cultuur als arrogantie van staatsmonopolisten. Mooi dat er concurrentie komt, hoe meer hoe liever.

Het is duidelijk dat de staatsmonopolisten compleet gefaald hebben om in Europa een echt high-speed internationaal spoornetwerk uit te bouwen dat hen de afgunst van de luchtvaartsector zou opleveren. Teveel bezig met zichzelf, teveel bezig met politieke belangen die de reizigers worst zullen wezen, teveel irrelevante prestigeprojecten.

Europa geeft nu eindelijk de kans aan de private sector om het te proberen, deze keer dus met de klant als prioriteit. Ik wens hen alle succes toe. Hopelijk zullen de (ex-)staatsmonopolisten de pogingen niet saboteren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: 09 jun 2023, 15:21
boulder schreef: 09 jun 2023, 13:01 Waar was dat juist?
Van Brussel naar de luchthaven zag ik dit rek.

dan ook eens simpelweg gevraagd aan ene met een kepie op het perron
“wat je moet doen met XL bagage.”

In verschillende treinstellen is er zelfs blijkbaar een speciale “fiets” vervoer wagon.
Heeft volgens hem ook een extra brede deur …
“daar kan je een serieuze verhuis mee organiseren” :angel:

Zo simpel kan het dus zijn. :-D
Jamaar, jij speelt vals en gebruikt uw mond om een oplossing te vinden ipv te klagen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef: 09 jun 2023, 15:21 Zo simpel kan het dus zijn. :-D
Het is nu niet omdat jouw trein dat had, dat elke trein dat heeft.
Ik moet ook niet iedere dag naar de luchthaven.
Dat je met de fiets op de trein kunt, wist ik wel. Maar dat is wel iets anders.

Toegevoegd na 1 minuut 26 seconden:
Dizzy schreef: 10 jun 2023, 12:27 Jamaar, jij speelt vals en gebruikt uw mond om een oplossing te vinden ipv te klagen :lol:
Toch raar, mijn vraag was zogezegd belachelijk, want niemand heeft daar behoefte aan, beweerde je, enkel 'domme' mensen die met veel bagage zeulen.
Nu het (op sommige?) treinen wel mogelijk blijkt te zijn, is de vraag plots niet meer belachelijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja, over domme of slimme mensen ga ik niet oordelen maar dat veel bagage meesleuren op reis niet slim is, dat is gewoon een feit. Verwachten dat anderen dit zelf veroorzaakt probleem voor hen gaat oplossen is overdreven optimistisch. Bovendien geven meerdere personen hier aan dat het hen wel lukt, aan wie ligt het dan? Zit de NMBS in een complot tegen u?
Niemand zegt hier dat de NMBS boven alle kritiek staat, integendeel, er wordt heel wat terechte kritiek gegeven. Dat maakt echter niet dat men inderdaad bepaalde problemen zelf kan oplossen of vermijden door verstandig te handelen.
Kortom, ik zeg gewoon, gebruik uw verstand en neem niet teveel bagage mee, dat maakt dat uw reis veel aangenamer is EN dat je ook de NMBS niet belast met problemen die je zelf veroorzaakt hebt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2023, 15:56 Dat je met de fiets op de trein kunt, wist ik wel. Maar dat is wel iets anders.
Vervang het woordje “fiets” in jouw tekst door “XXL bagagekoffer” en het is ineens hetzelfde :angel:

Of is de afmeting van je XXL koffer groter dan een fiets?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zelfs mijn fiets, een stevige tourbike, weegt "maar" 13 kg.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat dan ook totaal niet over het gewicht.
Een trein kan wel wat gewicht hebben.

Het gaat over afmetingen van de XXL koffer en op de trein in de weg staan.

Ik ken geen enkele koffer die zonder toeslag op de vlieger mee kan, waarvan de afmetingen groter zijn dan de afmetingen van een fiets… :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bwah, je hebt wel van die zeer compacte plooifietsen.

Ik verwonder me daarentegen altijd op wat sommigen als handbagage beschouwen, soms is die groter dan mijn hoofdbagage. En dan is het uiteraard wel lachen als ze afkomen en beginnen klagen dat hun gigantische handbagage er niet meer bij kan want ze zijn bij de laatste op het vliegtuig omdat ze niet vooruit komen met hun zware last. Uiteraard is dat de fout van de vliegtuigmaatschappij die speciaal voor hen toch grotere bergruimte had moeten voorzien want he, in zo'n vliegtuig is er toch ruimte zat :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 15 jun 2023, 16:45 Bwah, je hebt wel van die zeer compacte plooifietsen.
Daar gaat het dus ook weer niet over. :roll:
Waarom er continu totaal irrelevante zaken bijsleuren? :think:
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Ik heb zelfs al mensen gezien die een grote hond meenemen op de trein en dat terwijl er ook kleinere honden zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 14 jun 2023, 16:03 Kortom, ik zeg gewoon, gebruik uw verstand en neem niet teveel bagage mee, dat maakt dat uw reis veel aangenamer is EN dat je ook de NMBS niet belast met problemen die je zelf veroorzaakt hebt.
Als men op het vliegtuig 23kg toelaat (het gaat trouwens niet echt over het aantal kilo's maar om de afmetingen van de koffer!), dan neemt iemand die dat meeneemt niet teveel bagage mee, zo simpel is dat.

Toegevoegd na 4 minuten 20 seconden:
duizend schreef: 14 jun 2023, 17:23 Vervang het woordje “fiets” in jouw tekst door “XXL bagagekoffer” en het is ineens hetzelfde :angel:
Of is de afmeting van je XXL koffer groter dan een fiets?
Aan die foto te zien lijkt mij een fiets stallen toch iets helemaal anders dan een XXL koffer plaatsen.
De man lijkt ook van plan te zijn om heel de treinreis naast zijn fiets door te brengen.
Bij een XXL koffer zou ik verwachten dat je die op een rack plaatst, en dan gewoon op een zetel kunt plaatsnemen.
Die grotere koffers (XXL lijkt mij overdreven, ik zou dit gewoon een large noemen, L dus) hebben ook meestal wieltjes, dus je moet die ofwel kunnen platleggen, of ervoor kunnen zorgen dat hij niet wegrolt bij de bewegingen van de trein.
Voor de fiets is er trouwens een fietssupplement van 4€, en je moet op voorhand informeren of er wel plaats is op de betreffende trein, het aantal plaatsen is ook beperkt.
Niet de oplossing voor als je naar de luchthaven moet dus.

https://www.railtech.be/nl/specials/202 ... dpr=accept
duizend
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 15 jun 2023, 23:32 Bij een XXL koffer zou ik verwachten dat je die op een rack plaatst, en dan gewoon op een zetel kunt plaatsnemen.
https://www.lesoir.be/376927/article/20 ... le-au-velo

Dat gaat toch… :roll:
Maar je moet de fiets wegdenken en er een XXL koffer in de plaats zetten.

Gij ziet precies overal problemen? :angel:
Iemand die opslossingsgericht denkt zou zijn XXL koffer zelfs nog naast de fiets kunnen zetten

Kijk hier voor zo een oplossingsgericht persoon.
Zou dieje dat ook met een XXL koffer kunnen ? :angel:

https://fietsbult.wordpress.com/2010/10 ... beldekker/
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Een ticket met ecocheques?
Maar natuurlijk kan dat! (Maar wel enkel aan het loket…) aan de automaat zou te gemakkelijk geweest zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

on4bam schreef: 15 jun 2023, 18:37 Ik heb zelfs al mensen gezien die een grote hond meenemen op de trein en dat terwijl er ook kleinere honden zijn.
Een totaal foute vergelijking want een hond neem je uiteraard om mee op reis te gaan :lol: Een hond meenemen op een (vlieg)reis is trouwens voor het beest zelf alles behalve plezant.

Een andere foute redenering is dat als je 23 kg MAG meenemen dat je ook 23 kg zou moeten meenemen. Integendeel, met de helft lukt me dat ook al 25 jaar. Het is dus een EIGEN keuze die bepaalde gevolgen heeft. De gevolgen van die eigen keuze wil men echter op anderen afschuiven. DAAR gaat de discussie over.

Voor fietsen bestaan er speciale dozen/koffers om ze mee te nemen op een vlucht. Ook dit blijven redelijk grote stukken en zijn dus niet handig op een trein. Je kan die dozen uiteraard wel met de fietswagon meesturen. Wie dat doet die zorgt dat zijn uitzonderlijk vervoer voorzien is, niet dat men het ganse treinnet gaat aanpassen aan deze uitzonderlijke eis. Het is immers ook zo dat men ook buiten België de fiets al ontdekt heeft en je er veel eenvoudiger eentje ter plekke kan huren.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het ging over grote bagage op de trein (kijk maar naar de topic titel) ... dus de vergelijking gaat op. BTW, we mochten dit jaar 3X (2x23Kg) meenemen maar hielden het bij 41Kg (voor 24 dagen).
Ik kan mij niet herinneren dat ik wat dan ook afschuif op anderen. We trekken onze plan met onze bagage, zowel op de trein als het vliegtuig. Koffers wegen niet te veel, handbagage past onder de stoel voor ons of in de overhead en we kiezen een huurwagen volgens de tijd/afstand die we in de auto doorbrengen.
We reizen trouwens niet om het moeilijker/slechter te hebben dan wat we thuis gewoon zijn vandaar dat "rugzaktoerisme" niets voor ons is (maar dat is OT).
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat is het probleem dan? Je geeft zelf aan dat men met veel minder kan dan de max. toegestane kilo's.

Dat afschuiven ging over de eis van sommigen hier om het treinnet en OV af te stemmen op de zware bagage die men zelf beslist mee te nemen en waarover wij het dus eens zijn dat het met veel minder kan en dat in ieders voordeel.

Er zijn veel manieren om te reizen en ieder beslist voor zichzelf welke methode voor hen past. Ik ben trouwens blij dat er zoveel verschillen zijn want anders zou het nog veel drukker worden op de plaatsen waar ik zelf graag ga.

Persoonlijk reis ik voor de ervaring om iets compleets anders te beleven. Dat betekent voor ons, in de prachtige natuur actief zijn, culturele dingen ontdekken en proeven van alles wat een land/streek te bieden heeft. Ik wil anders terugkeren dan dat ik vertrokken ben door alles wat ik meegemaakt heb. Luxe is dus niet mijn doel en een rugzak kan veel bijdragen aan de ervaring die ik hierboven geef. Voor sommige dingen moet men nu eenmaal moeite doen. Dat is ook het leuke aan bvb lange trekkingen, de overgrote meerderheid kan dat gewoon niet, zelfs als ze het zouden willen. Als ik terug thuis ben dan kan ik opnieuw genieten van de luxe en het contrast. Als alles hetzelfde is als thuis waarom dan geld uitgeven om datzelfde elders te hebben?
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Alweer maak je er iets van dat het niet is.
Dizzy schreef: 19 jun 2023, 11:42 Persoonlijk reis ik voor de ervaring om iets compleets anders te beleven. Dat betekent voor ons, in de prachtige natuur actief zijn, culturele dingen ontdekken en proeven van alles wat een land/streek te bieden heeft. Ik wil anders terugkeren dan dat ik vertrokken ben door alles wat ik meegemaakt heb.
Nu geef je exact aan wat wij ook doen. Alleen komen we 's avonds in een normale hotelkamer terecht. Dat hoeft echt geen luxe te zijn.
Dizzy schreef: 19 jun 2023, 11:42 Dat is ook het leuke aan bvb lange trekkingen, de overgrote meerderheid kan dat gewoon niet, zelfs als ze het zouden willen.
Afhankelijk van de bestemming mag dat er bij zitten. (Tongariro al gedaan? Eén van de "great walks" in NZ).
Dizzy schreef: 19 jun 2023, 11:42Als alles hetzelfde is als thuis waarom dan geld uitgeven om datzelfde elders te hebben?
Sinds wanneer is "alles" hetzelfde als thuis als je enkel je hotelkamer ziet om te slapen?
Bye, Maurice
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Hoe het ook kan:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

We komen beter overeen dan het lijkt dus :)

Inderdaad, niets mis met een hotelkamer, wie (soms) met backpack reist kan perfect ook in een hotelkamer terecht. Ze bestaan in alle klasses. Wij kregen in Thailand ooit een kamer in een poepchic hotel op de bovenste verdieping. Volgens mij omdat ze door onze backpacks dachten dat we fuifbeesten waren en er was een zakencongres aan de gang. De kamer was groot genoeg om een bal in te houden en het zicht was fenomenaal. We betaalden ongeveer de helft van een kamer bij Ibis hier.

Tongariro crossing heb ik inderdaad gedaan. Het is zeer mooi als je het juiste weer hebt maar ook al bij al easy, er liepen daar veel mensen rond die er beter niet aan begonnen waren maar ja, de bustour was geboekt. Voor dergelijke populaire plaatsen gaan we redelijk vroeg op pad. De bussen komen pas later en ze gaan toch niet vooruit, zo heb je de wandeling zo goed als voor uzelf en staan er ook geen fluojassen op uw foto's of mensen die denken dat ze gaan ontdekt worden voor de cover van Vogue :)

Wij verbleven in een soort camping met cabins in de buurt van de startplaats, zo waren we er al vroeg bij en dus voor de stroom. We reizen ook buiten seizoen zodat je sowieso al minder volk hebt en betere prijzen en beschikbare accomodatie. September is voor veel bestemmingen een goede periode.

Mijn reactie sloeg enkel op de uitspraak dat je niet minder wil dan je thuis gewent ben. Dat is voor ons minder belangrijk, ook omdat dat soms amper te vinden is en dat ik er ook niet naar zoek. Voor mij is een hotelkamer ook enkel om te slapen, als de matras goed is, dan is het meestal al goed genoeg. Ik heb geslapen op plekken voor 10$, dat was een rieten hut van 2,5 op 2 meter of een hut met zand als vloer. Dat was dan wel op een strand waarvan uw onderkaak op de grond viel van verbazing, zo schoon. Douchen (een houten emmer met koord aan) was in open lucht met een wilde papegaai op de rand van de douche, onvergetelijke herinneringen.

@woutervh dat ziet er goed uit maar ze hebben ook de Rocky Mountaineer, heel mooi met panoramisch dak maar ook niet echt goedkoop. Ik zal het binnenkort eens bekijken.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

Als je even graaft heb je nog ergens Tony Robinson die wereld rond gaat per trein (https://www.imdb.com/title/tt11609526/). Zitten wel paar leuke reizen tussen (als ik me goed herinner ook de mountaineer) maar was beetje te weinig trein om ze te houden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef: 16 jun 2023, 08:35 https://www.lesoir.be/376927/article/20 ... le-au-velo

Dat gaat toch… :roll:
Maar je moet de fiets wegdenken en er een XXL koffer in de plaats zetten.
De reden dat ik die in een rack wil zetten is omdat hij anders wel eens zou wegrollen.
Ik weet niet of die manier van bevestigen ook zal werken voor een L koffer, maar die wieltjes onder een L koffer zijn bijna altijd bijzonder handig, behalve als je niet wilt dat je koffer door de bewegingen van de trein wegrolt of omvalt.

Eventjes gecheckt, een fiets meenemen op de trein kan met een fietssupplement van 4€.
Of het echt mogelijk is, is weer een andere vraag.
Als ik van het dichtstbijzijnde station eventjes voor morgenvroeg check, dan zie ik dat de eerste trein waar 'aangeraden' bijstaat om de fiets mee te nemen al die van 06:11 is.
Daarvoor heb je een aantal waar het 'mogelijk' is en eentje waar het 'niet aangeraden' is.

In elk van de gevallen is het aantal fietsplaatsen beperkt.
Als jij dus een fietsplaats gaat innemen voor je reiskoffer, dan zou je misschien wel eens problemen kunnen krijgen met de conducteur.
Het is niet omdat je creatief bent, dat dat altijd geapprecieerd wordt.
Soms is het "regels zijn regels".
duizend
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 21 jun 2023, 18:26 De reden dat ik die in een rack wil zetten is omdat hij anders wel eens zou wegrollen.
Plat leggen te moeilijk? :angel:
Kan er een fiets over staan, weer 2 problemen ineens opgelost!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef: 21 jun 2023, 18:31
boulder schreef: 21 jun 2023, 18:26 De reden dat ik die in een rack wil zetten is omdat hij anders wel eens zou wegrollen.
Plat leggen te moeilijk? :angel:
Kan er een fiets over staan, weer 2 problemen ineens opgelost!
Als de conducteur daar geen problemen van maakt, het is niet omdat jij creatief bent dat het allemaal mag.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het wordt door de conducteurs tot vervelens toe herhaald om de koffers vooral plat te leggen, zo nemen ze zo weinig mogelijk plaats in en kunnen ze ook niet wegrollen. Zware koffers liggen ook om andere redenen beter op de grond want wie wil zo'n gevaarte over zich heen krijgen?

Dat probleem heb je trouwens ook in vliegtuigen met mensen die soms meer handbagage meenemen dan mijn hoofdbagage. Dan staan ze te janken bij de stewardess omdat ze hun olifant niet in de bagagerek krijgen maar hun bagage is zo groot als de ruimte voor 4 man! De fout van de vliegtuigontwerpers ongetwijfeld.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Dramatische stiptheidscijfers zetten financiering NMBS onder druk

De Belgische spoorwegen zijn op weg naar een dramatisch jaar, zowel voor de stiptheid als het aantal geschrapte treinen. De nieuwe beheersovereenkomst dreigt de NMBS financieel af te rekenen op die slechte prestaties.
https://www.tijd.be/tablet/newspaper/vo ... k/10480927

Sent from my SM-X800 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Deze zomer is ook echt een ramp aan het worden. Gisteren nog "7 minuten vertraging" om dan 5 minuten later te volgen met "de trein is geschrapt".

Meer treinen niet op tijd dan wel op tijd, dewelke ik neem. En we praten dan niet over 5 minuten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Er is geen vooruitgang bij het spoor enkel achteruitgang. Zo ervaar ik het toch.
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Zo is het helaas... de verloedering van de stations en het rollend materieel (graffiti) is walgelijk om aan te zien.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja, daar spelen de reizigers ook een rol in want de boel wat proper houden is ook deels een verantwoordelijkheid van degene die ze vuil maakt. Graffiti wordt zelden door de NMBS aangebracht, wel zorgt het dat materieel onbeschikbaar is en extra kosten die men niet in bijvoorbeeld kuisen kan steken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 16 jul 2023, 10:57 Graffiti wordt zelden door de NMBS aangebracht, wel zorgt het dat materieel onbeschikbaar is en extra kosten die men niet in bijvoorbeeld kuisen kan steken.
Het is een zeer vervelend probleem, want elke graffiti trekt binnen de kortste keren nog meer graffiti aan; je moet het dus altijd ASAP opkuisen.

Ik vraag me tegelijk ook af of de NMBS toch geen security probleem heeft als men zo makkelijk bij die treinstellen kan raken met graffiti.

Stel dat men 20 jaar geleden een grote investering gemaakt had in het beter beveiligen van de stallingsplaatsen, zou dat dan onderhand niet terugverdiend zijn in de besparing op graffitiopkuis?

Op de geprivatiseerde Britse treinen zie je dat eigenlijk niet zo vaak, die graffiti (langs de sporen dan weer wel). Die staan 's nachts doorgaans wel in beveiligde yards geparkeerd.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

devilkin schreef: 15 jul 2023, 13:16 Dramatische stiptheidscijfers zetten financiering NMBS onder druk

De Belgische spoorwegen zijn op weg naar een dramatisch jaar, zowel voor de stiptheid als het aantal geschrapte treinen. De nieuwe beheersovereenkomst dreigt de NMBS financieel af te rekenen op die slechte prestaties.
https://www.tijd.be/tablet/newspaper/vo ... k/10480927
Da's toch extreem ironisch, structureel ondergefinancierd, doen jullie het slecht, krijgen jullie nóg minder geld tot jullie het beter doen :eek:. Wat voor een kl*teland is dit toch :?.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Borromini schreef: 16 jul 2023, 13:36 Da's toch extreem ironisch, structureel ondergefinancierd, doen jullie het slecht, krijgen jullie nóg minder geld tot jullie het beter doen :eek:. Wat voor een kl*teland is dit toch :?.
Da's relatief natuurlijk, want wie past de uiteindelijk gemaakte verliezen op het einde van de rit weer bij? Juist...

Jammer dat onze federale regering (niet de NMBS) gekozen heeft voor 10 jaar langer stilstand en voort te doen met dit systeem waarbij de belastingbetaler maar moet bijpassen. In Duitsland, bijvoorbeeld, zie je dat het toch ook anders kan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 jul 2023, 13:52, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”