Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Het lijkt me wel degelijk een verplichting hoor, en zo staat het - volgens mijn bescheiden mening - ook in het energiedecreet.

Zie in het vet waarop mijn mening gebaseerd is :-D

-----------------------------------

Bron : https://codex.vlaanderen.be

Afdeling IX. [Meters en meetgegevens (verv. Decr. 26 april 2019, art. 15, I: 21 juni 2019)]
[Onderafdeling I. Plaatsing en functionaliteiten van de digitale meter (ing. Decr. 26 april 2019, art. 16, I: 21 juni 2019)]

Artikel 4.1.22/2. (16/06/2021- ...)

De netbeheerder plaatst een digitale meter bij netgebruikers met een laagspanningsaansluiting < 56 kVA en in de volgende gevallen met voorrang:
1° bij nieuwbouw en ingrijpende renovatie;
2° bij verplichte metervervanging;
3° bij installatie van nieuwe decentrale productie-installaties met een maximaal AC-vermogen van 10 kVa;
4° bij vervanging van bestaande actieve budgetmeters en plaatsing van nieuwe budgetmeters;
5° ...;
6° bij vervanging van de meters die geplaatst werden in het proefproject slimme meters en in het proefproject digitale budgetmeter van de distributienetbeheerders;
7° op verzoek van de netgebruiker.

Op expliciete vraag van de netgebruiker in de situatie, vermeld in eerste lid, 3°, wordt de productiemeter vervangen door de netbeheerder en desgevallend gekoppeld aan de digitale meter. De netgebruiker staat in voor de kosten van deze productiemeter, de plaatsing en de indienststelling.

De Vlaamse Regering kan op basis van de kosten-batenanalyse bijkomende gevallen bepalen waarin de netbeheerder een digitale meter met voorrang plaatst.

De Vlaamse Regering bepaalt de timing en de modaliteiten voor het plaatsen van de meters, vermeld in het eerste en derde lid.

In afwijking van het eerste lid kan de distributienetbeheerder, in afwachting van de beschikbaarheid van een digitale meter die met de distributienetbeheerder via bekabeling communiceert, op vraag van de netgebruiker voorlopig een elektronische meter zonder communicatiemiddel plaatsen.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

In dit kader wijzen wij op je verplichtingen als distributienetgebruiker overeenkomstig artikel 2.2.70 van het TRDE en artikel 2.2.47 van het TRDG. Daarin is voorzien dat je een permanente toegang dient te verschaffen tot onze installaties, en in ieder geval onmiddellijk op eenvoudig mondeling verzoek. Fluvius heeft namelijk, gelet op art. 4.1.22/2 en verder van het Energiedecreet, de verplichting om een digitale meter te plaatsen. Dit kadert binnen onze opdracht om in te staan voor de veiligheid, uitbouw en onderhoud van de elektriciteits- en gasnetten. Om de uitdagingen van de toekomst m.b.t. energievoorziening het hoofd te kunnen bieden willen we de werking van onze netten optimaliseren. De digitale meter is hierin een vitale schakel. Zo kunnen we een performant netwerk en een goede dienstverlening blijven garanderen.
Bron: Fluvius
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

EU-Richtlijnen: Hoewel de EU de installatie van digitale meters bevordert, is er een streefgetal van 80%. Dit impliceert dat niet iedereen verplicht kan worden

Technische Reglementen: Fluvius kan de Technische Reglementen aanhalen voor toegang, maar de Grondwet prevaleert. U kunt toegang weigeren op grondwettelijke basis.

Bescherming van de Woning: De Grondwet beschermt de onschendbaarheid van uw woning. Zonder uw toestemming kan niemand uw huis betreden om een meter te plaatsen.

De wet is duidelijk: Fluvius mag uw levering van gas of elektriciteit niet weigeren alleen omdat u geen digitale meter heeft

Fluvius spreekt over verplichting maar die verplichting staat nergens in het energiedecreet. Zou handig zijn mochten jullie dat decreet lezen in plaats van zomaar klakkeloos te kopiëren wat fluvius schrijft in zijn eigen regels. Ik heb het gelezen, nergens in dat decreet is er sprake van een verplichting om de DM te installeren.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 29 okt 2023, 00:16, in totaal 5 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Hier zijn de meters 1 september geplaatst, we zijn nu bijna 1 november maar ze zijn nog steeds niet online uit te lezen.

Het lijkt Telenet wel, daar zijn ze ook goed in dossiers opmaken, nog wat geduld vragen en klanten afwimpelen.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

@hierboven

Raar, bij mij geplaatst op 13/10. Dezelfde dag beide Ean codes ingeven op Fluvius en 2 dagen later kon ik het verbruik bekijken.

Enige wat ik raar vind, bij mij zijn alle 3 meters (elec, gas en water) op hetzelfde moment vervangen door Fluvius onderaannemer.
Dag later was mijn moeder aan de beurt en daar hebben ze enkel elec en gas vervangen. Toen ze vroeg of ook haar watermeter zou vervangen worden, meldde de installateur dat ze dat niet doen.
Website van de Watergroep vermeldt dan weer dat ze die ook vervangen via Fluvius. (digitale watermeter is wel veel slechter leesbaar, dat is wel een serieus minpunt.)

Minder tevreden ben ik wel over Luminus, die besloten een tussentijdse afrekening te maken van het verbruik van de analoge meter ipv dit volgend jaar bij de jaarlijkse afrekening mee te verrekenen (bij Engie lukt dit blijkbaar wel, mijn ma kreeg geen tussentijdse afrekening voorlopig).
7 maanden voorschot op gas terugbetaald in een periode waar er nauwelijks verbruik is. Tegelijk stellen ze daarom voor om het voorschot te verlagen. En dat terwijl het stookseizoen net is begonnen. Volgend jaar ga ik dus een serieuze afrekening krijgen waar ik moet bijbetalen.
Kan mij voorstellen dat er zo toch wel veel gezinnen opeens voor een verrassing staan als ze daar niet bij stilstaan.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 29 okt 2023, 08:00, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Net daarom zou het logischer zijn dat ze de meter vervangen bij de meteropname.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Funfile
Premium Member
Premium Member

Jack Daniels schreef: 29 okt 2023, 00:03
De wet is duidelijk: Fluvius mag uw levering van gas of elektriciteit niet weigeren alleen omdat u geen digitale meter heeft

Fluvius spreekt over verplichting maar die verplichting staat nergens in het energiedecreet. Zou handig zijn mochten jullie dat decreet lezen in plaats van zomaar klakkeloos te kopiëren wat fluvius schrijft in zijn eigen regels. Ik heb het gelezen, nergens in dat decreet is er sprake van een verplichting om de DM te installeren.

Zie mijn post hierboven nog eens, met de kopie uit het relevante deel van het energiedecreet. En daar staat toevallig toch wel die verplichting in. Heb het zelfs in het vet aangeduid.

Trouwens Fluvius verwijst naar het deel van het energiedecreet dat door mij gepost is. Gaat dus helemaal niet om "Fluvius zijn eigen regels".

-------------------------

Nota : ik was benieuwd naar de bron van Jack Daniëls, en ik heb hem gevonden :

https://www.tscheldt.be/breaking-verpli ... renbedrog/

Aan alle lezers deze uitdrukkelijke disclaimer :
Advies van 't Scheldt op te volgen op uw eigen verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door Funfile 29 okt 2023, 07:44, in totaal 1 gewijzigd.
Pluk de dag

Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 29 okt 2023, 07:13 Net daarom zou het logischer zijn dat ze de meter vervangen bij de meteropname.
J.
Ik heb het waar ik vroeger woonde ook gehad, klant bij Engie: geen enkel probleem, geen tussentijdse rekening, wel een brief / bewijs van fluvius dat de meter vervangen werd.

Waar ik nu woon gewoon pech zeker. Geen brief en online bestaat de meter niet. Watermeter inderdaad ook niet vervangen.

Plannen om de meter te vervangen bij de jaarafrekening lijkt me praktisch lastig haalbaar. Deze afrekening zou in november moeten plaatsvinden dus ik ben benieuwd of fluvius tegen dan in gang schiet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:03, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef: 29 okt 2023, 00:03 EU-Richtlijnen: Hoewel de EU de installatie van digitale meters bevordert, is er een streefgetal van 80%. Dit impliceert dat niet iedereen verplicht kan worden
Vermoedelijk is dat een percentage op EU-niveau.
In Roemenië gaat een deel van het transport letterlijk nog met paard en kar, daar verwacht ik geen wonderen qua DM-adoptie :).
Technische Reglementen: Fluvius kan de Technische Reglementen aanhalen voor toegang, maar de Grondwet prevaleert. U kunt toegang weigeren op grondwettelijke basis.
Bescherming van de Woning: De Grondwet beschermt de onschendbaarheid van uw woning. Zonder uw toestemming kan niemand uw huis betreden om een meter te plaatsen
Niemand verplicht u om hen binnen te laten. Uw woning blijft onschendbaar.
Dat is ook helemaal niet nodig.
Als Fluvius morgen een studie bestelt bij een consultant - waarvan iedereen weet dat de vereiste conclusies gegeven worden tijdens de mondelinge toelichting bij de RFP - dat gebruikers zonder DM een onbalans etc veroorzaken, kan daar zonder veel tegenspartelen vanuit de VREG een goedkeuring voor tarief op komen. Genre: geen DM, dan is uw forfait voor netaansluiting €50 per dag. Ik overdrijf even om aan te geven dat met zulke tarieven iedereen met graagte de deur zal openen voor Fluvius :).
En niet vergeten dat in een rechtstaat toetsenbordridders minder te zeggen hebben dan een uitspraak van de rechtbank. Dus als de rechter u verplicht om een DM te laten plaatsen, is mijn gok toch dat je aan het kortste eind zal trekken.
De vraag is ook of het voordeel van het weigeren van de plaatsing van een DM opweegt tegen de rechtskosten.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Als Fluvius een afspraak probeert te maken om hier een DM te installeren, ben ik dan 'strafbaar' als ik een nieuwe datum voorstel die kortbij de jaarlijkse afrekeningsdatum ligt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee, er is niets strafbaar aan het doen van een (tegen)voorstel.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Sinds 1 september hangen er hier digitale meters voor elektriciteit en aardgas.

Het heeft 2 maanden geduurd voordat fluvius ze geactiveerd kreeg maar inmiddels is dit in orde en kan ik ze uitlezen (online bij fluvius en via de MyEnergyID app).

Voorheen hield ik mijn standen van de analoge meters strikt bij en noteerde ik deze maandelijks in een excel sheet + de app van de leverancier.

Nu valt het me op dat het elektriciteitsverbruik sinds het plaatsen van de digitale meters toch wel fors gedaald is. -30-40% toch wel.

Ik ben gaan checken of het dag en nacht verbruik beiden geregistreerd worden in de apps die ik gebruik, en ik heb enkel afname dus geen injectie.

Nu zou het kunnen dat september de maand is van terug naar school, terug naar kantoor maar toch vind ik de daling opmerkelijk omdat er verder geen grote veranderingen zijn qua gedrag / structuur of apparatuur. Geen nieuwe droogkast ofzo dus.

Nu hoor je mij niet klagen natuurlijk maar ik vraag me af: heeft nog iemand die ervaring?
Zou de analoge meter die ik had iets te enthousiast gedraaid hebben? Een defect aan de digitale meter lijkt me uitgesloten. Ik heb ook gecheckt of deze zeker bij mijn appartement hoort door deze uit te schakelen en inderdaad viel toen de stroom bij mijn appartement uit.

Al bij al bijzonder dus.

Het enige dat nog niet in orde is is het verbruik in de Luminus app zien, ondanks dat de koppeling wel gemaakt is.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Nu blijkt dat de meters in ons gebouw verkeerd zijn aangesloten en verwisseld zijn met de buren.

Het viel me al op dat ik een laag verbruik had.
viewtopic.php?t=63878&start=120

Ik heb het kunnen testen door de meter uit te schakelen waar mijn EAN code op stond en toen ging het licht bij de buren uit en omgekeerd.

Fluvius komt het binnenkort oplossen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Jammer, we hadden bijna iemand gevonden waarbij het gevraagde vermogen verandert door een DM te plaatsen.
Maar helaas pindakaas, de DM doet net zoals de AM maar 1 ding: nl meten.
Vermogens aanpassen in beide richtingen is er niet bij. :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:03, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Hier zijn we weer met het standaard riedeltje. :angel:
En de halve leugens.
De DM is voor niets NODIG.
De AM volstaat uitstekend om zijn taak uit te voeren.
Ook met de DM maakt men de verbruikskosten op aan de hand van een model en niet aan de hand van de dagelijkse waarden.

Al de rest van de cijfers haal je uit je zonnepaneel omvormer app… totaal geen DM NODIG

De DM is enkel nodig voor Fluvius, zodat ze je verder kunnen big brotheren en extra taksen opleggen aan de hand van dat big brotheren.
Funfile
Premium Member
Premium Member

Nog effe wachten en dan komen ze met de oplossing om mensen te kunnen laten kiezen tussen DM en analoge meter :

Analoge meter : kan, maar dan eentje die niet kan terugdraaien (ja, die bestaan ook). Wedden dat het dan voor de meesten niet meer hoeft ? :-D

----

Nog even een bron, om aan te tonen dat analoge meters die niet terugtellen effectief bestaan in België :

Deze klant had een analoge meter mét teruglooprem, en hij wilde graag een digitale meter omdat anders zijn overproductie van zonnepanelen helemaal niet geregistreerd werd :

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190428_04357842
Pluk de dag

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:04, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 15 nov 2023, 10:11 (omdat je geen inzicht wil geven in je afname en teruglevering op het net aan diegenen die dat moeten beheren en in balans houden) dan voor een digitale (waarbij dat beheer plots veel makkelijker wordt door meer inzicht in de energiestromen.
Nu mag jij eens verklaren welke bijkomende inzichten er gebruikt worden bij de DM om het net in balans te houden.
Wat doet men dagelijks met de DM gegevens van elk huishouden om de balans te sturen?
Vandaag zijn alle gegevens van huisgezinnen daarvoor al lang beschikbaar.

Het enige wat de DM bijbrengt is big brother om ACHTERAF taksen bij te voegen zoals cap tarief.

De analoge meter met rem wordt een mega succes vanaf pakweg 2026 als je mag betalen voor injectie. :angel:

De analoge meter zonder rem is al een megasucces, jammer voor de azijnpissers die te vroeg overgeschakeld zijn en het terugdraai voordeel niet meer gunnen aan de mensen die de “goeie beslissing” genomen hebben.
Wat een afgunst toch… :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

In vlaanderen is er een forfait voor cap tarief voor de analoge meter.
Het forfait komt overeen met het laagste tarief dat je bij de DM kunt bereiken.
Dus de big brother DM straft elke klein kwartierpiekje boven het forfait genadeloos af, tenzij je zeer weinig van het net verbruikt.
Tot zover het correcte en volledige verhaal
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee hoor, even melden dat hier geld verdiend wordt met de DM en dat al vanaf dag 1. Enkele van die kansen zijn intussen wel weg.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Fijn voor jou, doe zo voort.
Hier wint de AM het nog steeds.
Nog geen kansen verkeken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Waarom zeuren jullie dan zo dat iedereen moet omschakelen.
Laat die dommerikken met hun AM toch meer betalen.

Ik wacht trouwens nog steeds op de “grote inzichten van de DM bij huisgezinnen” die fluvius gebruikt om het net te balanceren
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Het zoveelste ja/nee spelletje mag hierbij gaan stoppen. Ieder kiest (binnen de wettelijk toegestane termijn) voor de voor zich beste oplossing. Wil je echt geen DM, vecht het dan aan via het wettelijke parcour.

Graag terug on-topic over de DM, niet over hoe goed of slecht je keuzes wel niet zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Sinds gisteren valt de Fluvius meter uit bij ‘piekverbruik’.
Ik dacht dat het aan m’n keuken apparaten lag of de binneninstallatie dus een elektricien is komen kijken maar kan niets vinden (binnen).

Geen enkele automaat / schakelaar valt uit, enkel de fluvius meter schiet in een soort beveiliging. Je kunt dan 3 seconden de groene knop indrukken om terug elektriciteit te krijgen.
IMG_4327.jpeg
Fluvius gebeld en ik krijg geen duidelijk antwoord wat dit zou kunnen zijn. Mijn belangrijkste zorg: is dit gevaarlijk of eerder een soort capaciteitsbeperking?

Ik heb toch wat slecht geslapen met wat angst voor kortsluiting omdat je normaal verwacht dat je eigen binnen installatie afslaat en niet de meter zelf?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Je zit toch niet met een prepaid optie?
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... citeit.pdf
pagina 7
Dit kan je blijkbaar online nakijken.

Kijk ook eens 17.0.0 na, de ingestelde vermogensbegrenzing:
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... m-t211.pdf
pagina 5
Op wat staat die?
Eventueel ook de volgende, namelijk 31.4.0, ingestelde stroombegrenzing.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 22 dec 2023, 11:55 Je zit toch niet met een prepaid optie?
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... citeit.pdf
pagina 7
Dit kan je blijkbaar online nakijken.

Kijk ook eens 17.0.0 na, de ingestelde vermogensbegrenzing:
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... m-t211.pdf
pagina 5
Op wat staat die?
Eventueel ook de volgende, namelijk 31.4.0, ingestelde stroombegrenzing.
Ik kan je niet genoeg bedanken voor deze tip en je kennis, merci! :beerchug:

Direct na het lezen van deze info ben ik ze gaan controleren, en inderdaad dit is exact het probleem.

Dus voor de 3e keer vandaag naar Fluvius gebeld, alles exact uitgelegd zoals hierboven. Direct werd er dringend een technieker gestuurd.

Ik heb die man alles exact moeten uitleggen en tonen zoals jij hierboven schrijft en hij was mee en is beginnen bellen.

Daarna is hij alle elektriciteit en gasmeters gaan overlopen, en alles zit door elkaar. Werkelijk alles!

Dat moet dus administratief worden rechtgezet, door de juiste EAN aan de juiste meter te koppelen.

Ik heb dus de pech dat ik door hun vergissing nu aan een meter hang van een klant die inderdaad in budgetbeheer staat. Ik was tot vandaag niet eens op de hoogte van alle mogelijkheden (beperkingen) aangezien ik het geluk heb dat ik nog nooit financieel in de problemen ben geraakt maar soit.

Ik dacht dus, ze zullen vast wel van op afstand die blokkade van die meter kunnen afhalen, bij die andere klant.. maar dat is dus moeilijker dan gedacht. Hij heeft de meter fysiek opengemaakt door de zegel te verbreken, handmatig die limiet eraf gehaald, maar over een paar dagen gaat die weer terug staan en moet hij weer terugkomen om fysiek die meter te ontgrendelen.

Ik weet natuurlijk dat het een luxeprobleem is maar wel iets waar ik niet om gevraagd heb, en ja tijdens de feestdagen wil ik m’n airfryer en de vaatwasser tegelijk kunnen opzetten. Maar ik ervaar nu pas hoe vervelend zo’n piek beperking kan zijn.

Ik snap niet dat die installateurs hun werk niet beter controleren op vergissingen want dit is er eigenlijk wel los over. Ik wil mij dan eigenlijk nog bescheiden opstellen, want een ander persoon gaat nu een hoge rekening krijgen van mijn comfortabel / luxe verbruik. Misschien iedere maand tientallen euro’s teveel. Dat is niet oké natuurlijk.

Ik heb er vertrouwen in dat men dit zal rechtzetten, maar het duurt gewoon ontzettend lang, en pas na vandaag heeft het echt de aandacht getrokken, nogmaals dank! Je hebt hiermee dus een heel appartementsgebouw geholpen.

Straf hè dat als ik zelf naar fluvius bel dat ze me niet goed kunnen helpen terwijl de info hierboven de weg naar de oplossing was.

Toegevoegd na 1 uur 36 minuten 19 seconden:
Begrensde meter
Begrensde meter
Normale situatie
Normale situatie
Toegevoegd na 1 uur 12 minuten 57 seconden:
The drama continues: ondanks dat de technieker deze namiddag de beperkingen in de meter had afgezet zijn deze nu weer terug.
Alsof ze dus terug gepusht worden uit de cloud zeg maar.
Elektriciteit is hier al meermaals weer afgeslagen daardoor.

Behalve dat het frustrerend en niet te doen is, vind ik het ook ontzettend confronterend als ik er bij stil sta dat er wellicht duizenden mensen in deze situatie (of nog erger) leven. (Mogelijk sommige hier in België wel door eigen schuld door verkeerde prioriteiten te stellen maar toch het is onvoorstelbaar).
..de smallband van de elektriek.

Echt empatisch zijn ze ook niet meer bij Fluvius nu als ik ze vraag of ze de blokkade er niet kunnen afhalen..
dit zijn toch de verhalen die je normaal alleen in de krant leest he.

Tijdens kerst dan maar op restaurant gaan en de rekening naar Fluvius sturen? :-D

Ik was enthousiast over de digitale meter, maar nu zeker niet meer.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:05, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/08 ... oblemen-m/

Naar de pers stappen heeft niet veel zin met een bedrijf dat een monopolie heeft, tenslotte kan je toch nergens anders terecht en is er geen haast voor hen.

Best al direct de ombudsdienst informeren.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 22 dec 2023, 18:36 Zoals jij het vertelt lijkt het me dan ook een verhaal om mee naar de pers te stappen.
De redacties van Pano of Factcheckers eens contacteren?
Of Fluvius in kennis stellen dat indien ze binnen de kortste keren je probleem niet verhelpen je ermee naar de pers stapt?
Komt er misschien wel schot in de zaak.
Inderdaad ik heb de druk een beetje opgevoerd bij de storingsdienst en ik denk binnen het half uur stond er een sympathieke technieker hier die het creatief heeft opgelost.

Ze komen dan na de feestdagen al die meters hier goed programmeren via een geplande interventie maar tot die tijd ga ik er zeker geen last meer van hebben.

Zo zie je maar wat de impact is van slordig werk, hoeveel man er achteraf mee bezig zijn om het recht te zetten.

Hij vertelde me ook dat die uitval bestaat om mensen echt maar een minimale dienstverlening te geven omdat ze hun budgetmeter moeten opladen. Je krijgt dan maar 10A of in mijn beleving 2300 kw wat veel lijkt maar je kunt er in de praktijk niet normaal mee leven.

Dit was in ieder geval een bijzondere ervaring om te delen, maar ik ben wel blij hoe snel de storingstechniekers zijn gekomen en het uiteindelijk dan toch oplossen (pas wanneer het escaleert maar soit). :-)
robokat
Member
Member
Bedankt: 25 keer

Ik lees het volgende in de Fluvius handleiding van de digitale meter:

Waarom mag ik de hoofdschakelaar van mijn digitale meter niet uitschakelen?
Wanneer je de hoofdschakelaar van je digitale meter uitschakelt werken wij, zoals wettelijk
voorgeschreven, met schattingen voor je piekverbruik. In veel gevallen krijg jij dan een hogere
piek aangerekend dan de minimum standaard piek van 2,5 kW.
Om extra kosten te vermijden raden we je aan om de hoofdschakelaar van je zekeringskast af te schakelen.

Ik vind dat heel bizar. Ze redeneren dat ze met schattingen moeten werken omdat de meter de werkelijke piek niet kan meten als je de hoofdschakelaar uitschakelt. Als je op dat moment meer dan zero kan verbruiken?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik heb dat ook gelezen en vond dit ook zeer vreemd. Als ik die hoofdschakelaar een maand uitzet verbruik ik niets en zijn er dus ook geen pieken… wat zouden ze mij dan meer dan 2.5kW geven aanrekenen?
Mogelijk ziet Fluvius niet het verschil tussen een meter die uit staat of een die geen verbinding heeft? Maar zelfs bij geen verbinding denk ik dat ze de lopende maandpiek wel kunnen opvragen bij reconnect? Dus in dat geval is het enkel bij uitschakelen (lees geen verbinding) met een maandovergang dat er problemen zijn (dus wanneer ze de meterstanden opnemen)? Van het moment dat je bv. meer dan 2.5kWh verbruikt hebt in een maand waarvan ze de piek niet kennen (door niet kunnen uitlezen maandpiek), kunnen ze volgens mij niet weten of dit binnen het uur getrokken werd of verspreid was over een langere periode.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Ik kwam er bijna 2 maanden geleden pas achter.
Ik dacht dat nu met een digitale meter dat ik bij mijn energie leverancier (Luminus) het verbruik zou zien.
Ging ervan uit dat ze regelmatig het verbruik doorkregen van Fluvius.
Ik check dan de voorschotten.
Ik had het kunnen weten eigenlijk want zag geen meterstanden staan. Voorschot wel regelmatig aangepast op aanraden van Luminus.

Dan eens gebeld naar Luminus, "Nee meneer we krijgen die data niet door"
Ik vroeg dan kan ik dat ook niet ergens activeren of goedkeuren dat jullie dat mogen opvragen en ik zodoende niet altijd zelf mijn meterstand moet ingeven?
"nee, dat gaat niet, u kan dit enkel doen door op de digitale meter te gaan kijken en dan op de site het ingeven.

PS: ik heb ook een Luminus EnergyControl Monitor met P1 lezer van hen, zelf hiermee komen er niet automatisch meterstanden om je voorshot goed te kunnen inschatten. Ongeloofelijk.
Is dit bij andere leveranciers ook zo?

Ik begrijp totaal niets van dit alles.

Een digitale meter zodat men 1 keer per jaar de stand weet.

Waarom kan men in België niet eens iets opzetten wat slim of handig is.

Ander voorbeeld (offtopic), in Nederland heb je bij het merendeel van de verkeerslichten dat deze reageren op het verkeer.
Als je komt aanrijden op een leeg kruispunt als enige auto dan springt het licht op groen.
Sta je voor een rood licht dan zie je lampjes aftellen of soms zelfs, 3,2,1 en dan groen.
Je ziet dus dat het groen wordt waardoor het verkeer vlotter loopt.
Waarom kunnen wij dat niet in België??
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Funfile
Premium Member
Premium Member

Als voor uw contract een jaarlijkse afrekening wordt gemaakt, dan ontvangt uw leverancier één keer per jaar van Fluvius de meterstand. Aan de hand daarvan wordt de factuur opgemaakt.

Kiest U voor een maandelijkse afrekening, dan krijgt uw leverancier iedere maand uw meterstand door.
Pluk de dag

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:05, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Ok, ik zeg altijd België, maar inderdaad Vlaanderen.
Via Mijn Fluvius kan je bij mijn weten niet de meterstand zien of ben ik mis?
Zoals ik zei wil ik toestemming geven, maar de persoon van Luminus aan de lijn zei dat dat zelfs met toestemming niet kon.
Ik ging ervan uit dat de digitale meter meer gebruiksgemak ging brengen.
Maar veel opties ontbreken nog en zodoende is het niet gebruiksvriendelijk.

Ander punt zei ik al offtopic, maar wilde punt maken dat zaken veel beter kunnen door bv. naar het buitenland te kijken wat goed is of goed werkt.
Vlaanderen moet niet altijd zelf iets uitvinden.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:06, in totaal 5 gewijzigd.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”