Re: Adviesraad graaiers bij Telenet: 12.000 per jaar, 2.000 per vergadering
Geplaatst: 23 feb 2017, 19:40
Ik heb het niet zo voor extreme partijen, in dit geval extreem links.wied schreef:Nee, voor mij wordt het PVDA
Users United
https://test-goztow.userbase.be/forum/
Ik heb het niet zo voor extreme partijen, in dit geval extreem links.wied schreef:Nee, voor mij wordt het PVDA
Op uitzondering van Balthazar... hebben die andere effectief hun aandacht gehad... hun naam is éénmaal verschenen in een lijstje maar ik heb ze niet zien rondlopen met pek en veren zoals men dat met Bracke maar al te graag deed omdat het de aandacht van zichzelf nam. Iets nuanceren is duidelijk iets moeilijk en complex eens men een boeman gevonden heeft.Dizzy schreef:Het klopt niet dat enkel één partij geviseerd wordt of één politicus. Leterme, Vanvelthoven, Verbist, Termont en Balthazar kregen volledig terecht ook hun aandacht.
Klopt niet, ik kan eenvoudig meerdere artikels met deze namen vinden, jij dus ook.r2504 schreef:Op uitzondering van Balthazar... hebben die andere effectief hun aandacht gehad... hun naam is éénmaal verschenen in een lijstje maar ik heb ze niet zien rondlopen met pek en veren zoals men dat met Bracke maar al te graag deed omdat het de aandacht van zichzelf nam. Iets nuanceren is duidelijk iets moeilijk en complex eens men een boeman gevonden heeft.Dizzy schreef:Het klopt niet dat enkel één partij geviseerd wordt of één politicus. Leterme, Vanvelthoven, Verbist, Termont en Balthazar kregen volledig terecht ook hun aandacht.
Het is dus belangrijk een aantal dingen objectief te evalueren... maar met PVDA te stemmen (welke toch niet zal regeren) maak je het overblijvend politieke landschap alléén maar complexer en dwing je absurde coalities af op het einde van de rit.
Maar is er schande gesproken... precies of voor die namen was het normaal ?Dizzy schreef:Klopt niet, ik kan eenvoudig meerdere artikels met deze namen vinden, jij dus ook.
Tja, dat moest ik ook met Leen Verbist die 30.000 extra op haar rekening niet opmerkte... maar om één of andere reden duwde men de aandacht toch steeds in één bepaalde richting... ik vond het een beetje te georkestreerd ondanks het feit dat Bracke serieus de mist in ging.Dizzy schreef:omdat mensen nog al eens graag lachen
Was niet persoonlijk... eerder op alle potentiele PVDA kiezers hierboven.Dizzy schreef:Waar haal je het dat ik nog maar zou overwegen pvda te stemmen, die zijn voor mij te extreem en ik geloof nog minder in extremen dan in de klassieke partijen. Er bestaan geen redders volgens mij.
Als ze allemaal evenveel geviseerd werden, waarom konden Leterme en Dewael dan met gemak blijven zitten?Dizzy schreef:Het klopt niet dat enkel één partij geviseerd wordt of één politicus. Leterme, Vanvelthoven, Verbist, Termont en Balthazar kregen volledig terecht ook hun aandacht.
Coalities zijn nochtans een recept voor blokkering.Dizzy schreef:Ik heb al herhaaldelijk gezegd dat ik niet geloof in een ware partij die de wijsheid in pacht heeft. Elke partij heeft goede en minder goede kanten maar al die kanten zijn in meer of mindere mate nodig in de maatschappij. Laat één partij alles doen en het gaat gegarandeerd nog harder mis. Je hebt dus een evenwicht nodig waarbij de macht geregeld wisselt tussen de partijen.
Leterme en Dewael hebben geen tweets gestuurd, zijn niet in de Terzake-studio geweest, hebben geen paginavullend interview aan een gazet gegeven.boulder schreef:waarom konden Leterme en Dewael dan met gemak blijven zitten?
De Telenet haat druipt er weer vanaf.raf1 schreef:Leterme en Dewael hebben geen tweets gestuurd, zijn niet in de Terzake-studio geweest, hebben geen paginavullend interview aan een gazet gegeven.boulder schreef:waarom konden Leterme en Dewael dan met gemak blijven zitten?
Leterme is trouwens niet meer actief in de Belgische politiek, dus geen enkel parlementslid kan zich moeien met wat Leterme doet. Laat staan dat het bij Telenet om belastinggeld gaat, dat is geld van de Telenet-klanten die dit vrijwillig en met plezier betalen.
Dus je vindt ook dat de media zeer partijdig zijn?raf1 schreef:De media hebben gewoon gepubliceerd en gecopypastet wat ze gekregen hebben van Bracke en de oppositie heeft daar de rest van de week de vruchten van geplukt.
Spijtig genoeg werkt afwisselend regeren ook niet.boulder schreef:Coalities zijn nochtans een recept voor blokkering.Dizzy schreef:Ik heb al herhaaldelijk gezegd dat ik niet geloof in een ware partij die de wijsheid in pacht heeft. Elke partij heeft goede en minder goede kanten maar al die kanten zijn in meer of mindere mate nodig in de maatschappij. Laat één partij alles doen en het gaat gegarandeerd nog harder mis. Je hebt dus een evenwicht nodig waarbij de macht geregeld wisselt tussen de partijen.
Een beetje dit, een beetje dat, een veto hier, een politiek spelletje daar, je komt op het einde uit dat er niets verandert.
Trump is een extreem voorbeeld, er zijn genoeg landen waar er wel afwisselend andere partijen aan de macht komen, die alleen regeren en dan ook écht iets kunnen veranderen.
Hier heb je al minstens 2 partijen (een Vlaamse en een Franstalige).
In de praktijk zijn het er bijna altijd 4 of meer.
Dat werkt gewoon niet.
Denk je dat ze bij communisme niet graaien ?wied schreef:De graai-cultuur is hier een symptoon van, lijkt mij. Misschien is het tijd om de representatieve democratie te vervangen!
Oei oei, wanneer ik me in een ander topic waagde aan een referendum type Amerika/Zwitserland kreeg ik zwaar de wind vanvoor...r2504 schreef:Ideaal zou zijn dat je op projecten kon stemmen en dat zich hieraan een aantal politiekers zouden verbinden.
Nu ja, hoe je zoiets geïmplementeerd krijgt zou ik ook niet meteen weten... maar nu stem je op een partij en uiteindelijk krijg je totaal andere dingen in je bord.
Dus een graaier die in alle stilte graait is een goeie graaier?wied schreef:boulder schrijft: De Telenet haat druipt er weer vanaf.
integendeel, Raf maakt hier een erg faire en juiste analyse
Weer een verdraaiing.Dizzy schreef:Bracke is toch ook blijven zitten. Zijn bestbetaalde job en één van de beste betaalde in de politiek als kamervoorzitter behoudt hij voorlopig. Balthazar en Verbist zijn daarentegen opgestapt.
Een luxewoning gebouwd op schulden is ook heel mooi om in te wonen.Dizzy schreef:Het heeft trouwens zo slecht niet gewerkt want ondanks onze verspilling is België nog altijd een zeer goed land om in te wonen. Veel inwijkelingen zien het alvast als een beloofde land
Er zijn veel landen in de wereld, er eentje uitnemen en dan zeggen "dus het werkt niet", is nogal simplistischITNetAdmin schreef:Spijtig genoeg werkt afwisselend regeren ook niet.
In de US zie je dat al decennia foutlopen.
Dan moet je eens goed naar onze politiek kijken.ITNetAdmin schreef:Wanneer de liberalen (ginder dus links) regeren, verrechtsen de conservatieve stemmers als tegenreactie.
Wanneer de conservatieven regeren, verlinksen de liberale stemmers als tegenreactie.
In de UK hebben ze bijna nooit een coalitie nodig, en die ene keer dat het wel nodig was, hoorde ik van Britse vrienden dat ze met de schrik op het lijf zaten : ze zaten al en paar dagen zonder regering.ITNetAdmin schreef:Ook in de UK gaat het niet zo goed met dat tweepartijensysteem, maar daar kunnen ze mekaar gelukkig nog iets of wat luchten, zodat er nog wat kan geregeerd worden.
Een conclusie die je veel te snel trekt, en die natuurlijk altijd verdedigd wordt door onze politici, die het een leuk systeem vinden omdat elke partij een grote kans maakt om erbij te zijn, er zijn veel postjes te verdelen.ITNetAdmin schreef:Dus nee. Dat tweepartijensysteem met een "winner takes all" verkiezing werkt ook niet.
Die eindeloze vlees noch vis politiek van hier leidt nochtans naar een enorme schuldenberg.ITNetAdmin schreef:Ze hebben beiden nadelen, maar ik zie toch liever dat het politiek discours niet herleid wordt tot een zwart-wit/welles-nietes discussie.
Ik refereer maar naar wat sommige zien als de oplossing... PVDA stemmen doe je niet louter als afstraffing denk ik dan.wied schreef:ik heb je intelligentiepeil schijnbaar steeds flink overschat! Communisme!? Dat model heeft duidelijk gefaald
Dat maakt democratie niet slecht, net zo min als het communisme.wied schreef:net zoals de poppenkast die wij democratie noemen.
Heb je een voorbeeld van een uitwerking hiervan ? Theorie is altijd mooi.wied schreef:Het is tijd voor de niet-representatieve democratie schijnbaar (cfr van Reybrouck, Piketty, Chomsky, en vele andere slimmerikken). We zijn haast moeiteloos van analoog naar digitaal gegaan, waarom dan nog naar de pijpen dansen van ouwe partij/machtsstructuren?
Ik zeg niet dat referendums de ideale methode zijn... maar uiteindelijk heeft iedere partij nu ook z'n programma, alléén is het vaak ondergeschikt aan de politici hun haantjes gedrag.Slafes schreef:Oei oei, wanneer ik me in een ander topic waagde aan een referendum type Amerika/Zwitserland kreeg ik zwaar de wind vanvoor...
Ik geloof niet in politici die eerst graaien en dan zomaar opstappen... zoiets doen ze niet tenzij je een mooi vangnet hebben.Dizzy schreef:Sommige politici hebben hun conclusies getrokken en ontslag genomen.
Neen, hoor.Dizzy schreef:Sommige politici hebben hun conclusies getrokken en ontslag genomen. Daar zit veel variatie in.
En wat wil je nu zeggen?Dizzy schreef:België heeft veel schulden maar we hebben daarnaast ook veel bezittingen. Belgen zijn ook bij de grootste spaarders en heel veel Belgen hebben minstens 1 eigen huis. Laat ons eerlijk zijn, er zijn weinig landen met een veel rijkere bevolking.
Wat is daar nu in hemelsnaam goed aan?Dizzy schreef:Links of rechts kan inderdaad niet hun volledig programma realiseren en maar goed ook.
En dat kost gigantisch veel.Dizzy schreef:Je moet dus altijd overleggen en een compromis sluiten.
Neen, ze worden ingezet omdat ze zo kleurloos zijn.Dizzy schreef:Belgen zijn daarom jarenlang als voorbeeld gebruikt en kregen om die reden ook mooie internationale posities.
Alleen maar omdat je in dat systeem van coalities zit, moet dat.Dizzy schreef:Uiteindelijk moet je toch met elkaar verder en dan is een compromis waar de meerderheid zich in kan vinden beter dan elkaars werk constant opnieuw afbreken.
Mensen die altijd uitleggen hoe het systeem werkt, zijn niet in staat te begrijpen dat het systeem hier verkeerd is, en dient te veranderen.Dizzy schreef:Mensen die nog altijd denken dat een partij haar volledige programma kan realiseren hebben gewoon niets begrepen van het systeem.
So?Dizzy schreef:Ja, Nederland zou een gidsland zijn, ze hebben 81 partijen die dingen naar 150 zetels!
Ook zonder die misbruiken zou ik voor een ander systeem zijn.Dizzy schreef:Men hoeft geen ander systeem gewoon verbieden dat men als politieker buiten de reeds goedbetaalde job nog iets extra's doet of dit aftoppen tot een bepaald maximum en dit totaal trasparant.
Voor mij is het anders toch wel duidelijk dat CD&V en VLD'ers mooi blijven zitten.Dizzy schreef:Maar het gaat al lang niet meer alleen over Telenet.
Het is toch veel logischer dat hij die bijverdienste stopzet, dan zijn job als parlementsvoorzitter?Dizzy schreef:Als Bracke gezegd had dat hij niet meer ernstig kan functioneren als kamervoorzitter na zo'n afgang dan had hij op mijn respect kunnen rekenen voor die beslissing.
Wat zij willen is N-VA beschadigen, en ondertussen hun mannetjes gewoon laten zitten.Dizzy schreef:Dat is trouwens ook DE reden waarom de andere partijen niet te hard doorduwen om Bracke te ruimen, op zijn plaats blijven zitten is veel effectiever en dodelijker in de perceptie van de graaiers die blijven zitten.
Maar het ging over staatsschuld en jij zegt dat dat gecompenseerd wordt doordat de Belgen veel sparen.Dizzy schreef:Nergens zeg ik dat ik schulden goed vind, wel dat er ook iets tegenover staat. De meeste Belgen hebben trouwens schulden (lening huis bijvoorbeeld) maar ze hebben dan ook spaargeld en een huis als pand daartegenover.
Waarom zou dat iedere keer een compromis moeten zijn?Dizzy schreef:We moeten het beleid helemaal niet goed vinden, we moeten niets, alé toch niet van mij. Wat ik wel meen is dat een compromis niet noodzakelijk verkeerd is. We maken iedere dag compromissen met onze collega's, met medeweggebruikers en met onze partner. Mocht de ene thuis alles te zeggen hebben en de ander nooit zijn zin krijgen, denk ik niet dat dat beleid zo goed zou werken
Alleen hebben ze dat al geprobeerd, en het werkte van geen kanten.Dizzy schreef:Ik ben voorstander van 1 land, 1 regering, 1 parlement. Dat is eenvoudig en een minimum aan kosten. Nu hebben we alles in 3 of 4 stukken gekapt en deze afzonderlijke stukken lijden aan dezelfde kwalen als het geheel.![]()
Ik weet niet waar ik dat zou gezegd hebben.Dizzy schreef:En Vlaanderen heeft meer kleur?
Maar dat is dan de wil van de kiezer.Dizzy schreef:Als na 4 jaar de andere partij regeert kan
ze, en dat gebeurt ook vaak, het werk van de anderen afbreken. Het is gewoon een ander probleem. Er bestaat geen ideaal systeem zonder nadelen. In alle systemen kan je goed of slecht beleid hebben.
Maar die 81, dat is het aantal dat meedoet aan verkiezingen.Dizzy schreef:Er is nog heel veel tussen 81 partijen en bijvoorbeeld 8 partijen. Ik ben voor een grotere keuze maar niet onbeperkt.
Nederland bewijst dat die theorie geen steek houdt.Dizzy schreef:81 partijen met elk 1à2% daar kan je gewoon niets mee doen. Daarom is er een kiesdrempel ingevoerd, je moet dus een minimum aan steun verwerven om mee te kunnen doen. Dan heb je ook niet te grote coalities.
Ach, we worden hier zo opgevoed dat we op eieren lopen, het lijkt wel alsof elke beleidskeuze vies is.ITnetadmin schreef:Maar als je een afwisselend beleid hebt, dan creeer je extremen.
Daar zie ik geen enkel bewijs van.ITnetadmin schreef:Bv als rechts regeert zijn linkse kiezers boos op de maatregele, en worden die linkser.
Als links dan regeert zijn rechtse kiezers boos en worden die rechtser.
Zo krijg je een situatie waar er harder en hardere rukken naar de extremen gaan.
Hoe dwaas is dat niet?ITnetadmin schreef:Nu is mss niemand content, maar men heeft tenminste de indruk dat "de tegenstander" zijn zin ook niet heeft gekregen, of zelfs afgeremd is geweest.
Je zegt het zelf : uithangen.ITnetadmin schreef:Kijk naar CDV die in deze regering af en toe probeert de linkse goedzak uit te hangen door wat tegengewicht te bieden aan het rechts beleid.
Maar dat is nu precies het gevolg van die compromissen met zovelen.ITnetadmin schreef:Belgie loopt niet mank omwille van zijn coalities en compromissen, maar omwille van de verkeerde soms.
De 80s policy "ne frank voor vlaanderen = ne frank voor wallonie"
Een typisch Belgisch compromis, de Vlamingen wilden de deelstaten meer macht geven, de Franstaligen wilden de suprematie van het federale.ITnetadmin schreef:de opstelling van een federaal systeem waar iedereen op dezelfde hoogte zit, zodat federaal niks meer in de pap te brokken heeft als een gewest of gemeenschap tegenspartelt (of omgekeerd)
En dat is allemaal wat de Franstaligen wilden.ITnetadmin schreef:de belangenconflicten, Bruseel als apart gewest (en met 2 gemeenschappen), zodat er 5 beslissingsniveaus zij in Brussel (federaal, vlaamse en waalse gemeenschap, brussels gewest, en tenslotte de stad zelf).
Je geeft nochtans een hele resem voorbeelden die aantonen dat het bij ons absoluut niet werkt.ITnetadmin schreef:Nee, dan zie ik ons compromismodel toch nog altijd liever dan het angelsaksische conflictmodel.
Ik geloof niet in politici die zichzelf opofferen... een Balthazar of Verbist zal je heus niet aan het stempelen zien.Dizzy schreef:Direct opstappen is de enige en beste manier om duidelijk aan te geven dat men verkeerd was.
Zowel van publipart, publifin was het toch vooral het gigantische vergoedingen opstrijken zonder zelfs nog maar aanwezig te hoeven zijn.Dizzy schreef:Het is net die cumul van posten die mensen tegen de borst stoot.
Het is nochtans niet de N-VA die op de rem ging staan in dat dossier.Dizzy schreef:Als kamervoorzitter moet je al helemaal beter zuiver zijn. Het is in die zin wel "logisch" dat er maar geen schot komt in de pensioenhervorming van onze kamerleden, de verlenging tot 67 jaar voor ons ging een pak sneller![]()
Ze hebben het doorverkocht aan de privé, bovendien dienen zij het maatschappelijk belang te dienen, en dat is er niet mee gebaat dat de prijzen hier zoveel hoger liggen dan in het buitenland.Dizzy schreef:Het is nogal logisch dat dezelfde overheid dan precies weet wat de politiek of visie van het betrokken bedrijf is en dat ze er ook niets tegen ondernemen.
Dat is niet correct.Dizzy schreef:Telenet moet de telecomspeler zijn voor Vlaanderen maar de Vlaamse overheid heeft beslist deze aan de Amerikanen te verkopen. De belasting gaat dus naar Amerika ipv naar Vlaanderen.
Het idee dat mijn privé bezit (huis of appartement) als activa gezet wordt voor de passiva van de Overheid, komt nochtans op hetzelfde neer.Dizzy schreef:Sparen is maar een deel van wat tegenover schulden staat, vastgoed/bezit is een ander voorbeeld. Nergens beweer ik dat dat zomaar moet aangeslagen worden, wel dat schuldeisers ook rekening houden met de activa naast de passiva van een schuldenaar.
Linkse partijen zijn nochtans altijd de eersten om te schermen met "verworven rechten", waardoor er nooit iets mag veranderen.Dizzy schreef:Vooruitgang gaat altijd traag maar in elk systeem zijn er nadelen. Ik vind het bijzonder vreemd dat voorstanders van snelle vooruitgang kiezen voor conservatieve partijen die liefst zo weinig mogelijk veranderen. In de politiek geldt ook, kijk naar wat ik doe, niet naar wat ik zeg/beloof.
Ik zou er ook een paar afschaffen, hoor.Dizzy schreef:Je moet niet klagen over dure overheid als je -tig regeringen en parlementen wil onderhouden.
We hebben Nederland geen lessen te geven op dat vlak, denk maar aan de 1,5 zonder regering hier.Dizzy schreef:We zullen zien wat het in Nederland gaat geven maar met mensen als Wilders zal de coalitievorming ook niet eenvoudig worden, zeker als de traditionele partijen allemaal versnipperen over -tig kleintjes.
Ik heb ook nooit begrepen waarom we in Vlaanderen zo'n watjes zijn terwijl we de macht/centen in handen hebben.boulder schreef:De Franstaligen zouden van mij geen cent meer krijgen, tenzij ze beginnen met hun gewesten en gemeenschappen samen te voegen.
Brussel zou ook geen cent meer krijgen als ze weigeren hun deel van de lasten op zich te nemen qua nachtvluchten.
En hoe ga je die jobs tellen... enkel deze rechtstreeks tewerkgesteld door BIAC, of het grondgebied van de luchthaven, of de onrechtstreekse jobs (toeleveranciers), of de indirecte jobs (hotels, restaurants, ...), of de onrechtstreekse indirecte jobs (toeleveraciers van de indirecte jobs)... en hoe vereken je de waarde van grote organisaties zoals de NAVO en aanverwante bedrijven ?Dizzy schreef:Voor Brussel kan er perfect een compromis bereikt worden. De lasten worden verdeeld als ook de jobs verdeeld worden. 50/50 van de vluchten voor 50/50 van de jobs voor Brusselaars. Dat lijkt me verdedigbaar, zeker als je er een overgangsperiode inbouwt.
Ben je nu echt serieus ? Veel plezier om te bepalen welke bedrijven zouden weg gaan uit Brussel indien de luchthaven zou verdwijnen, en hoeveel mensen er voor die bedrijven werken (ook weer rechtstreeks, indirect, ...). Nu ja, er is vast en zeker een politieker die dergelijke opdracht aan een studiebureau wil gunnenDizzy schreef:Alsof je daarover geen regeling kan treffen hoe je dat telt en bij welke werkgevers.
Oh, dus hotels, restaurants, taxi's, bedrijven, ... tellen we allemaal niet mee... mooi zo. Die lusten geven we maar cadeau aan Brussel dus ?Dizzy schreef:Ik had het enkel over Zaventem Luchthaven, niet over de andere instellingen
De route is afhankelijk van de windrichting... tenzij je in acht gaat nemen dat eens de wielen van grond zijn de piloot de meest gekke kuren (veel sneller stijgen, enorme bochten) moet doen om een bepaalde regio te ontwijken.Dizzy schreef:Het opstijgen en landen is niet het enige probleem, het is vooral de route die gevolgd wordt en daar zijn er wel degelijk veel mogelijkheden.
Dat niveau van uitspraken heb ik op De Zevende dag ook gezien... men wil cargo weg, men wil low-cost maatschappijen weg, men wil lawaaierige vliegtuigen weg... maar men wil wel dat het aantal jobs gelijk blijft of zelfs zal stijgenDizzy schreef:Wie spreekt er nu over bedrijven die weg gaan. Het is net de bedoeling dat de activiteit blijft
Vliegtuigen hebben een gemiddelde levensduur van 25 a 30 jaar... dit is een probleem dat zichzelf "oplost" (we zijn er tov. 10 jaar geleden dan ook al serieus op vooruit gegaan). Een vliegtuigmaatschappij gaat heus geen vliegtuigen dumpen van 15 jaar omdat er een clown in Brussel dat wil.Dizzy schreef:vandaar de overgangsperiode
Dus omdat Brusselaars/Walen te lui zijn om in Vlaanderen werk te zoeken moeten we dan maar extra vluchten over Vlaanderen laten gaan... want daar komt het dus op neer.Dizzy schreef:Er gebeuren trouwens al inspanningen en samenwerkingen (VDAB/ACTIRIS) om dat aantal op te trekken. De luchthaven heeft personeel nodig en Brussel heeft veel werklozen, dat kan een win/Win zijn.
Het probleem is dat je dit gewoon niet objectief en correct kan meten... trouwens een luchthaven is veel meer dan puur jobs.Dizzy schreef:Ik pleit gewoon voor een verdeling van lusten en lasten, net om de activiteit en jobs te behouden.
Er staat veel tegenover... maar het is ook geen geheim dat Wallonië Zaventem liever zou zien dicht gaan ifv. Charleroi ! Je begrijpt duidelijk ook niet de politieke spelletjes die we hier constant zien in Belgie... liever iets kapot maken dan de andere iets te gunnen, ook al heeft men er zelf ook veel baat bij.Dizzy schreef:Waarom zou Brussel er meer toestaan als er toch niets tegenover staat. Als dat toch geen Brusselse jobs zijn waarom zouden ze erom malen, in het andere geval snijden ze in eigen vingers.
Inderdaad... gedaan met politieke spelletjes spelen.ITnetadmin schreef:Het luchtruim moet gewoon een federale bevoegdheid zijn.