Duitse regering legt vrije routerkeuze vast

Nieuws omtrent telecom
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Leuk dergelijke ongefundeerde uitspraken... hoeveel aanbieders van TV denk je dat er in Nederland zijn ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

de kansen van het duopolie in ons land ontkennen is gefundeerd dan!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

r2504 schreef:Nochtans biedt in Nederland dezelfde moedermaatschappij van Telenet net wel onversleutelde DVB-C aan... bizar toch dat ze daar niet hun eigen diensten willen pushen, of is dat laatste maar gebaseerd op je anti-Telenet sentiment (waarin Raf1 je met plezier zal helpen, dat heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken).
Tjah, Nederland is een andere markt. In Nederland kennen ze ook geen limieten en laten ze wel de bridge functie toe op de HGW.. Ik kan dat alleen maar plaatsen in een andere marktstrategie want zij bewijzen dus perfect dat daar geen technische redenen voor zijn of dat dat niet relevant is omdat '95% dat niet gebruikt'.
Dat telenet geen DVB-C toelaat om, onder andere, zijn eigen diensten te pushen is gebaseerd op enkele vaststellingen in de telenet digitale TV geschiedenis:
-Telenet zelf is altijd al versleuteld geweest van in het begin.
-INDI was wel onversleuteld en dat was geen enkel probleem, maar na overname telenet moest het opeens wel versleuteld zijn.
-Totaal gebrek aan interesse om DVB-T aanbod te promoten (geen interactiviteit natuurlijk).
-TV met een kaartje word, ondanks dat het ook versleuteld is, niet actief gepromoot en enkel als optie vanaf een 2e TV toestel.

Maar als het dat niet is volgens u, geef jij maar eens de reden waarom telenet het versleuteld wil zien en waarom ze niet doen zoals INDI of de noorderburen? Ik ben benieuwd.

Maak van dat anti-telenet sentiment een anti-beperking sentment en je hebt gelijk.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Totaal gebrek aan interesse om DVB-T aanbod te promoten (geen interactiviteit natuurlijk).

ook in nederland sterft Digitenne een stille dood...

Alleen in ons land krijgt liberty global de kans om gulzig misbruik te maken van duopolie toestanden 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

r2504 schreef:Leuk dergelijke ongefundeerde uitspraken... hoeveel aanbieders van TV denk je dat er in Nederland zijn ?
Negen (9) volgens deze website:
http://www.digitaaltvkijken.nl/digitale-tv-aanbieders/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Ik kan dat alleen maar plaatsen in een andere marktstrategie want zij bewijzen dus perfect dat daar geen technische redenen voor zijn of dat dat niet relevant is omdat '95% dat niet gebruikt'.
Nochtans kan je in Nederland ook geen eigen EuroDocsis modem plaatsen...
MaT schreef:Maar als het dat niet is volgens u, geef jij maar eens de reden waarom telenet het versleuteld wil zien en waarom ze niet doen zoals INDI of de noorderburen? Ik ben benieuwd.
DVB-T heeft gewoon geen toekomst (puur bandbreedte issue), voor het overige kan ik het begrijpen dat een provider z'n content tracht te beschermen zodat de dag erna niet alles te downloaden is van een newsgroup of wat dan ook. Los daarvan is het ook eenvoudiger klanten te kunnen afsluiten met één druk op de knop dan wanneer je een technieker moet sturen om er een filtertje op te zetten (dat kost je gewoon teveel). Dat jij hier allerlei evil theorieën wil achter zoeken is je volste recht al overschat je er een aantal vrees ik.
MaT schreef:Maak van dat anti-telenet sentiment een anti-beperking sentment en je hebt gelijk.
Dan moet je eerst objectief worden... en daar schort het soms serieus.
Jack Daniels schreef:Negen (9) volgens deze website:
Het zijn er dan misschien meer... maar verschillende kabel providers die niet in elkaars gebied actief zijn telt ook maar voor één (ik ga ook niet beweren dat Voo een alternatief is aangezien je het toch niet kan krijgen in Vlaanderen). Idem voor diverse van deze aanbieders die gewoon Digitenne resellen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:DVB-T heeft gewoon geen toekomst (puur bandbreedte issue)
Raar dat dmen in Nederland met digitenne wel in slaagt een volwaardig aanbod te hebben (hier ontbraken minstens 2 belangrijke zenders). Voor HD bestaat er de opvolger DVB-T2.
Denk je echt dat men bij telenet geen slimme koppen genoeg heeft om in te zien dat DVB-T nooit ging slagen op de manier waarop zij ermee omgingen? Uitstel om een aanbod te lanceren tot ze verplicht werden, geen upgrade naar DVB-T2, een handvol zenders en enkele zeer belangrijke basis zenders ontbraken, abonnement bijna even duur als de kabel, verplichte aankoop dure hardware (oh jee, hier zijn we weer),...
Het hele DVB-T gedoe is puur een zet geweest om concurrentie te weren.

r2504 schreef:voor het overige kan ik het begrijpen dat een provider z'n content tracht te beschermen zodat de dag erna niet alles te downloaden is van een newsgroup of wat dan ook. Los daarvan is het ook eenvoudiger klanten te kunnen afsluiten met één druk op de knop dan wanneer je een technieker moet sturen om er een filtertje op te zetten (dat kost je gewoon teveel). Dat jij hier allerlei evil theorieën wil achter zoeken is je volste recht al overschat je er een aantal vrees ik.
Dat kan ook allemaal met CI+, daar moet je niet perse een digibox/corder met eigen diensten voor pushen.
En nu hoor ik van een kennis dat hij met zijn digibox (niet interactief) ook gewoon verder kabel kijkt terwijl de vorige eigenaar het abonnement opgezegt heeft.

Dat lijkt mij dus geen hoofdreden te zijn.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Raar dat dmen in Nederland met digitenne wel in slaagt een volwaardig aanbod te hebben (hier ontbraken minstens 2 belangrijke zenders). Voor HD bestaat er de opvolger DVB-T2.
Maar iedereen klaagt er over de kwaliteit... DVB-T heeft z'n momentum gehad maar is achterhaald ondertussen. Het lijkt me dus logisch dat je hierin niet meer gaat investeren... uiteindelijk spreken we over commerciële bedrijven wat jij soms nog wel eens vergeet.
MaT schreef:Denk je echt dat men bij telenet geen slimme koppen genoeg heeft om in te zien datDVB-T nooit ging slagen op de manier waarop zij ermee omgingen?
Tja... Telenet heeft het spelletje smerig gespeeld maar het was aan het BIPT om dit te vermijden.
MaT schreef:geen upgrade naar DVB-T2, een handvol zenders en enkele zeer belangrijke basis zenders ontbraken
Telenet is geen eigenaar van het DVB-T zenderpark... hiervoor moet je dus bij Norkring zijn. Voor het overige moet je bij de zenders zelf gaan klagen.
MaT schreef:Het hele DVB-T gedoe is puur een zet geweest om concurrentie te weren.
Ja, maarrrr... en was ook niemand anders die een bod heeft gedaan op DVB-T !
MaT schreef:Dat kan ook allemaal met CI+, daar moet je niet perse een digibox/corder met eigen diensten voor pushen.
Standaard wordt een Digicorder aangeboden... maar niemand verplicht je die te nemen... je kan perfect CI+ kaartjes bestellen.

Je uitspraak van "pushen" lijkt me dan ook niet terecht.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Over eigen hardware en support... lees dit topic eens http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=46211

Persoon heeft een D-Link die blijkbaar niet correct werkt... en gaat dan bij TN klagen over de HGW :bang:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus?
Hij heeft een HGW en vraag aan telenet of hun toestel geen problemen heeft. Perfect normaal toch?
In zo'n geval ligt of het probleem bij telenet en moeten ze het oplossen of het ligt niet bij telenet en dan kunnen ze dat melden aan de klant. Dat noemen ze support r2504...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Hij heeft een HGW en vraag aan telenet of hun toestel geen problemen heeft. Perfect normaal toch?
Als je in de logs ziet staan... "D-Link geeft z'n IP-adres af"... nee, dan is het niet normaal dat je bij iemand anders te raden gaat. Als je zelf eigen hardware wil plaatsen dan moet je ook maar zelf de troubleshooting doen lijkt me (wees dan ook groot en neem packet traces en bestudeer ze). In dit geval is het nog een dubbeltje omdat de persoon een HGW heeft... maar wat als we iedereen zomaar een eigen modem gaan laten plaatsen (wat niet meer te troubleshooten valt) ?
MaT schreef:Dat noemen ze support r2504...
Iemand prutst aan z'n wagen en gaat dan aan de garage vragen of alles in orde is ? De garage moet dat dus maar gratis onderzoeken... support niet waar ?

Laat het me weten als jij ooit een bedrijf start... je gaat vermoedelijk al je investeringen delen met iedereen en alle klanten gratis helpen ?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Alleen vergeet je dat je geen netwerk ingenieur moet zijn om eigen hardware te mogen plaatsen. Dat jij het liever wel zo zou zien omdat het efficiënter is is leuk, maar (gelukkig) geen realiteit. Ik vraag me af of jij van alle toestellen, niet enkel IT gerelateerd, die je bezit weet hoe ze werken en hoe je ze moet troubleshooten/repareren bij defect.

De kosten voor support zitten verrekent in uw abonnement, dus het is niet gratis. Volgens ik kan lezen heeft hij zelf niet zitten prutsen maar is het spontaan gekomen.

Ik snap dus niet waar je een probleem van maakt in dit geval. Moest je trouwens eens weten wat voor onterechte/domme vragen klantendiensten (niet enkel die van providers) te verwerken krijgen, je zou spontaan een hartaanval krijgen met deze ingesteldheid denk ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Alleen vergeet je dat je geen netwerk ingenieur moet zijn om eigen hardware te mogen plaatsen.
De vraag is of dat niet zo zou moeten zijn... aan je electriciteits of gasinstallatie mag jij thuis ook niet prutsen... dus waarom zou je aan een HF of DSL netwerk wel mogen prutsen zonder enige kennis ?
MaT schreef:Ik vraag me af of jij van alle toestellen, niet enkel IT gerelateerd, die je bezit weet hoe ze werken en hoe je ze moet troubleshooten/repareren bij defect.
Als ik van een toestel geen kennis heb dan blijf ik daar af... en zal ik de leverancier contacteren. In dit geval blijkt de D-Link niet te werken... maar de persoon stapt naar Telenet... waarom niet naar D-Link ?
MaT schreef:De kosten voor support zitten verrekent in uw abonnement, dus het is niet gratis. Volgens ik kan lezen heeft hij zelf niet zitten prutsen maar is het spontaan gekomen.
De kosten voor standaard support... normaal kan TN zeggen de HGW werkt prima (da's ook support).
MaT schreef:Moest je trouwens eens weten wat voor onterechte/domme vragen klantendiensten (niet enkel die van providers) te verwerken krijgen, je zou spontaan een hartaanval krijgen met deze ingesteldheid denk ik.
Ik heb jou hier al genoeg dingen zien schrijven om dat te beseffen :lol:

Het probleem is dat dat soort vragen alléén maar zullen toenemen... en dan vraag ik me af waarvoor het goed is (omdat het in hetzelfde doosje zit ?)
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef: De vraag is of dat niet zo zou moeten zijn... aan je electriciteits of gasinstallatie mag jij thuis ook niet prutsen... dus waarom zou je aan een HF of DSL netwerk wel mogen prutsen zonder enige kennis ?
Euh, dat mag wel. Meer nog, je mag je installatie volledig zelf ontwerpen en plaatsen zolang je maar door de keuring geraakt. En als je dat zelf niet kunt kies je een technieker/bedrijf naar keuze die het voor u doet. De elektriciteits/gas maatschappij heeft 0,0 inspraak in hoe jij je installatie voorziet.
r2504 schreef:Als ik van een toestel geen kennis heb dan blijf ik daar af... en zal ik de leverancier contacteren. In dit geval blijkt de D-Link niet te werken... maar de persoon stapt naar Telenet... waarom niet naar D-Link ?
Er is ook een HGW in het spel, de TS weet niet zeker welk van de 2 het probleem is en gaat dus logischerwijs ook die piste af. Wat is het probleem?
Als telenet dat soort vragen niet meer wil moeten ze net wel werk maken van eigen hardware, dan kunnen ze de klant gewoon afschepen.
r2504 schreef:De kosten voor standaard support... normaal kan TN zeggen de HGW werkt prima (da's ook support).
Als de HGW normaal werkt is dat dan ook het enige dat ze moeten doen, ik heb geloof ik nog nooit anders beweerd.
r2504 schreef:Het probleem is dat dat soort vragen alléén maar zullen toenemen... en dan vraag ik me af waarvoor het goed is (omdat het in hetzelfde doosje zit ?)
Kan goed zijn, en dan? Het is dan aan de persoon aan de andere kant van de lijn om te herkennen dat het geen probleem voor hun is, net zoals er nu ook al genoeg zo'n gevallen zijn.
Mensen bellen ook omdat hun computer of TV defect is, wat wil je daarmee doen? Ook enkel computers en TV's van de provider verplichten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:zolang je maar door de keuring geraakt.
Net dat ontbreekt... en dan krijg je van die wanna-bee's die hun eigen modem willen plaatsen... is het niet MaT ?
MaT schreef:Er is ook een HGW in het spel, de TS weet niet zeker welk van de 2 het probleem is en gaat dus logischerwijs ook die piste af.
Welke van de twee... als de D-Link zelf al zegt ik geef m'n IP-adres af... dan wijst het toch duidelijk een richting op.
MaT schreef:Ook enkel computers en TV's van de provider verplichten?
Een eigen computer ed. heeft een functioneel voordeel... die modem van jou niet (da's eerder een princiepes kwestie).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Net dat ontbreekt... en dan krijg je van die wanna-bee's die hun eigen modem willen plaatsen... is het niet MaT ?
Elektriciteit en gas zijn dingen die, als je er verkeerd mee omgaat, veel schade kunnen aanrichten. Zowel materieel als menselijk.
Een modem zal, ook al zou je er een hele wijk mee platleggen (wat echt een prestatie zou zijn), je verwonden noch doden. Eenzelfde soort keuring voor je netwerk is dus niet nodig. Het enige wat nodig is dat de hardware voldoet aan de standaarden.

Een eigen modem plaatsen is evenveel werk en even moeilijk als de telenet modem plaatsen bij de self-install. Hoe lang ga je hier nog over zeuren? :roll:
r2504 schreef:Welke van de twee... als de D-Link zelf al zegt ik geef m'n IP-adres af... dan wijst het toch duidelijk een richting op.
Dat weet niet iedereen en dat is ook geen verplichting.
Telenet zou dit trouwens ook perfect kunnen vermijden door bij hem een modem-only te plaatsen ipv een HGW als ze zien dat hij al een eigen router heeft.. maarja, iets met pushen..
r2504 schreef:Een eigen computer ed. heeft een functioneel voordeel... die modem van jou niet (da's eerder een princiepes kwestie).
Dat is puur uw mening, ik en veel anderen zien wel voordelen die voor ons even goed 'functioneel' zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Die vraag (en support call) ivm die router met dhcp issue zou er zijn of je nu vrije hardware had of niet.
Net zoals eigen hardware niet noodzakelijk betekent dat de fout daarbij zou liggen (hoewel ik me kan voorstellen dat telenet helpdesk zoiets heeft van "als je eigen hardware hebt ligt het daaraan, punt".

Electriciteit en gas hebben enkel keuring nodig omdat ze levensgevaarlijk kunnen zijn indien fout behandelt. Niet om dat netwerk te beschermen. Water bv heeft geen keuring, iirc.

Dit is ook de reden waarom, hoewel Telenet al jaren zaagt om een aantal voertuigen prioritair (met blauwe lampjes) te mogen uitrusten om in geval van grote panne snel erbij te zijn, ze niet mogen (in tegenstelling tot gas en electriciteit); omdat er geen direct gevaar is bij internetpanne zoals dat bij gasleiding breuk of electriciteitskabelbreuk wel kan zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MaT schreef:Telenet zou dit trouwens ook perfect kunnen vermijden door bij hem een modem-only te plaatsen ipv een HGW als ze zien dat hij al een eigen router heeft.. maarja, iets met pushen..
Wat zijn we weer lekker objectief... je weet trouwens niets van de situatie... de persoon heeft de D-Link misschien zelfs gekocht na de plaatsing van de HGW.

Maar providers bashen is blijkbaar een leuke hobby voor je...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Didymus schreef:En Telenet door dik en dun verdedigen de jouwe? :)
Vrije modem keuze en de zin ervan staat los van welke provider dan ook. Het is gewoon een objectieve afweging van voor en nadelen... en dan kan ik alléén tot de conclusie komen dat het weinig zin heeft ervoor te ijveren terwijl er genoeg andere dingen zijn waarvoor het wel zinvol is (zie SIP gegevens Triiing discussie). We weten allemaal goed genoeg dat veranderingen met heel kleine en moeilijke stappen komen... laat ons ze dan niet verspillen aan iets absurds als vrije modem keuze.

Het is niet omdat hier een voorbeeld ter sprake komt van een Telenet klant dat dezelfde problematiek zich niet bij een Proximus klant zich kan voordoen.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Vrije keuze staat niet helemaal los van de provider. Providers waar je helemaal geen keuze hebt komen logischerwijs als eerste in de vuurlinie te staan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Bij geen enkele Belgische provider heb je vandaag de vrije keuze voor een eigen modem... de discussie staat op dit moment dus volledig los van de provider.

En wat je vuurlinie betreft... veel geblaat en weinig boemboem. Om centen te besparen stappen klanten al amper over... laat staan voor een eigen modem.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een beperkte keuze is beter dan geen keuze. Ik ga me niet verder mengen in de discussie. Stel alleen vast dat je de politiek van Telenet met hand en tand wil verdedigen.

Verandering wordt bijna altijd gestuwd door een kleine groep mensen. Dat 99% geen boodschap heeft aan vrije hardwarekeuze is een bijzonder zwak argument. Dat er belangrijkere problemen zijn is dat evenzeer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Didymus schreef:Stel alleen vast dat je de politiek van Telenet met hand en tand wil verdedigen.
Er is een verschil tussen begrijpen en verdedigen... trouwens al m'n opmerkingen gelden zowel voor DSL en kabel alsook toekomstige fiber operators.
Didymus schreef:Dat 99% geen boodschap heeft aan vrije hardwarekeuze is een bijzonder zwak argument.
Economisch verantwoord een bedrijf runnen zorgt er nochtans voor dat de vraag van die 1% vaak gewoon niet opweegt tegen de kosten.

Misschien moet je dus af en toe eens begrip tonen in plaats van de ik WIL/MOET mentaliteit te hanteren.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik begrijp perfect waarom Telenet doet wat het doet, maar dat wil nog niet zeggen dat ik me daar bij moet neerleggen, laat staan het verdedigen omdat het 'economisch' logisch zou zijn. Ik ben consequent en ben dus ook geen Telenetklant.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Hardware is niet de core business van een bedrijf à la Telenet of Proximus en daar verdienen ze niks aan. Reden waarom (in het geval Proximus) je vaak een modem gratis krijgt bij een abonnement. Deze bedrijven verdienen hun pegels met abonnementen. Los daarvan ben ik (zoals anderen op dit forum) ook voorstander van vrije hardwarekeuze. Als een bepaalde hardware niet voldoet aan mijn eisen, dan moet ik mijn pijlen ergens anders op richten. Vandaar mijn keuze voor een Fritzbox qua modem. Een Linux sat ontvanger voor tv in plaats van de goedgekeurde TVV zooi waar je al helemaal niks mee kan. Wat ik ook graag in dit topic aangepast zou willen zien is dat "eigen modem" vervangen wordt door "alternatieve modem". Sommigen hanteren hier "eigen modem" waarbij je tussen de regels kan lezen dat zij in de vaste overtuiging zijn dat die "eigen modem" een toestel is wat door de gebruiker zelf in elkaar geknutseld wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Hardware is niet de core business van een bedrijf à la Telenet of Proximus en daar verdienen ze niks aan.
Raf1 en MaT hebben daar nochtans een ander idee over.
Jack Daniels schreef:Los daarvan ben ik (zoals anderen op dit forum) ook voorstander van vrije hardwarekeuze.
Ondanks wat sommige misschien denken ik ook... maar ergens zit daar een grens aan. Anders wil ik ook m'n eigen NIU, m'n eigen F-connecters, m'n eigen coax, m'n eigen paddestoel, ... kunnen kiezen al heeft dit gewoon net zoals een eigen modem weinig zin (al gaan dezelfde argumenten op wat betreft concurrentie en open markt). Ik zou het veel fijner vinden moest alle providers verplicht worden tot het aanleveren van een universele interface (ethernet ?) zodat je je apparatuur kan meenemen van provider naar provider... dat zou pas een voordeel zijn voor de consument.
Jack Daniels schreef:Wat ik ook graag in dit topic aangepast zou willen zien is dat "eigen modem" vervangen wordt door "alternatieve modem". Sommigen hanteren hier "eigen modem" waarbij je tussen de regels kan lezen dat zij in de vaste overtuiging zijn dat die "eigen modem" een toestel is wat door de gebruiker zelf in elkaar geknutseld wordt.
Ik denk dat iedereen toch wel beseft dat modems high-tech apparaten zijn waar je met je soldeerbout moet afblijven.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

r2504 schreef:Vrije modem keuze en de zin ervan staat los van welke provider dan ook. Het is gewoon een objectieve afweging van voor en nadelen... en dan kan ik alléén tot de conclusie komen dat het weinig zin heeft ervoor te ijveren
Je maakt helemaal geen objectieve afweging van voor- en nadelen. Integendeel, je maakt een zeer specifieke uitzondering voor EuroDOCSIS-modems op het Vlaamse Telenet-netwerk.

Dat consumenten in heel Europa ondertussen gebruikmaken van vrij gekozen telefoontoestellen met PSTN-modems, vrij gekozen tv-toestellen met PAL- en DVB-C-tuners, vrij gekozen smartphones met Wifi-, HSDPA+- en LTE-modems, vrij gekozen homegateways met ADSL- en VDSL2-modems, is blijkbaar geen probleem en wél zinvol.

Maar voor EuroDOCSIS-modems op het Telenet-netwerk moet volgens jou een uitzondering gemaakt worden.
Zo'n houding is toch niet objectief?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

r2504 schreef: Gelukkig zijn er nog mensen met verstand... gewoon een ethernet signaal afleveren... laat de klant daarachter doen wat hij wil en met welke hardware hij wil. Vrije hardware keuze kan dus perfect maar beperk het tot dingen die functioneel hun nut hebben (en een modem is gewoon een dom ding dat electrische signalen omzet en niets meer).
Als de enkele heren hier dan toch graag princiepes kwesties willen hebben dat ze dan al eens beginnen met de gecodeerde TV signalen waar ik niets mee kan doen... dat is pas een beperking van functionaliteit en hardware keuze, niet die onnozele modem die niets doet.

Een modem doet niets... behalve pure signaal conversie... het enige wat je daar zal zien komen is andere protocols die gekozen worden door de provider. Als die provider enkel EuroDocsis 2 op de kabel zet dan mag er van modems nog komen wat er wil, mag jij als klant plaatsen wat je wil... je zal niets meer of minder hebben dan de modem van je porvider. Blijkbaar is dit voor velen moeilijk te snappen... ik denk dat de meeste hier duidelijk het verschil tussen een modem en router niet kennen.
r2504 schreef: Ik denk dat iedereen toch wel beseft dat modems high-tech apparaten zijn waar je met je soldeerbout moet afblijven.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer
Provider

duizend, jij weet ook wat hij bedoelt. Je moet het niet in het belachelijke trekken.
Hij bedoelt dat een modem in feite een dom ding is dat RF signalen omzet naar IP signalen. Het ziet er heel eenvoudig uit, en het concept is heel simpel, wat uiteindelijk ook de bedoeling is van een modem.
Maar om dat te bekomen heb je toch high tech materiaal nodig. M.a.w. het is iets gecompliceerder dan het laten branden van een lamp.
Hoe simpel de input en output van zo'n modem ook is, hij is des te gevoeliger en onderhevig aan stoorsignalen en verkeerd gebruik.
Ik blijf erop hameren :
met een slecht elektrisch toestel blaas je hoogstens je eigen zekering op.
Met vrij gekozen telefoontoestellen met PSTN-modems, vrij gekozen tv-toestellen met PAL- en DVB-C-tuners, wifi en routers is dat geen enkel probleem. Dit kan helemaal geen kwaad voor de gemeenschap. Je kan er naar hartenlust mee knoeien.
Zelfs met ADSL/VDSL modems of GSM is de kans veel kleiner dan bij Docsis modems dat je iets fout gaat wat de gemeenschap kan schaden.
Met een slechte kabelmodem of slecht geïnstalleerde kabelmodem kan je wel degelijk een hele gemeente platleggen, ondanks dat velen hier aanwezig dit niet geloven.
Dat is nu eenmaal eigen aan het principe.
Laatst gewijzigd door Sylvester 21 nov 2015, 06:40, in totaal 1 gewijzigd.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Slechte modems moeten op een blacklist en het risico of de gevolgen van een slecht geïnstalleerde modems zijn voor telenet zelf ook geen probleem, dat bewijzen self installs.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik blijf erop hameren dat self install bij Telenet ondertussen bijna 5 jaar bestaat zonder enige problemen.
Telenet bespaart met self install naar eigen zeggen tot 20% op hun installatiekosten.
Het argument dat vrije modemkeuze duurder zou zijn, is daarmee ook naar de prullenmand verwezen.

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De self-installs hebben bewezen dat het geen goede optie is, maar dat weet jij niet. Ondertussen weet Telenet dit wel.
Het bewuste filmpje waarin de twee jonge dames laten zien hoe ze simpel een self install uitvoeren, is ondertussen van hun site afgehaald omdat het totaal indruiste tegen de basis regels van RF technieken.
Dat doen ze niet zomaar.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

20% besparen op installatiekosten? Amai, self-installs zijn dus economisch verantwoord :twisted:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

raf1 schreef:Integendeel, je maakt een zeer specifieke uitzondering voor EuroDOCSIS-modems op het Vlaamse Telenet-netwerk.
Dan moet je dringend eens gaan terug lezen wat ik geschreven heb... ook bij Proximus is er geen enkele reden een eigen modem te plaatsen daar je nu zonder problemen een PPPoE sessie kan opzetten vanuit je eigen vrij gekozen hardware (net zoals dat bij TN kan achter een modem only). Het was natuurlijk nog mooier moest er uit een BBOX ook gewoon ethernet uitkomen... het zou vermijden dat we gaan ijveren voor eigen apparatuur die totaal niet compatibel is tussen huidige en zelfs toekomstige providers zoals fiber.
raf1 schreef:Dat consumenten in heel Europa ondertussen gebruikmaken van vrij gekozen telefoontoestellen met PSTN-modems, vrij gekozen tv-toestellen met PAL- en DVB-C-tuners, vrij gekozen smartphones met Wifi-, HSDPA+- en LTE-modems, vrij gekozen homegateways met ADSL- en VDSL2-modems, is blijkbaar geen probleem en wél zinvol.
Je hebt het over eindapparatuur... maar volgens jou is de NIU dat (en ja ik ken je TN linkje) al is dat gewoon een RF overnamepunt. Trouwens misschien moet je eens vertellen waar ik in heel Europa vrij m'n EuroDocsis modem kan kiezen ?
raf1 schreef:Maar voor EuroDOCSIS-modems op het Telenet-netwerk moet volgens jou een uitzondering gemaakt worden.
Zo'n houding is toch niet objectief?
Als je ze gaat verdraaien natuurlijk niet... de discussie gaat hier over ALLE providers. Het is niet omdat er eens een concreet voorbeeld gegeven wordt voor provider X dat dit niet zou gelden voor provider Y.
Sylvester schreef:duizend, jij weet ook wat hij bedoelt. Je moet het niet in het belachelijke trekken.
Als je geen inhoudelijke argumenten hebt dan moet je je verlagen tot dergelijke methodes.
Sylvester schreef:Zelfs met ADSL/VDSL modems of GSM is de kans veel kleiner dan bij Docsis modems dat je iets fout gaat wat de gemeenschap kan schaden.
Ik wacht trouwens nog altijd op een smartphone waarbij ik het 3G/4G modem gedeelte vrij kan kiezen... MaT jij vond toch dat dat moest ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Mogelijk die phoneblocks modulaire gsm die Google onder kweeniwelke productnaam aant ontwikkelen is?

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb blijkbaar niet het ganse topic gelezen.
Wil mij iemand eens heel kort een lijst van voordelen opnoemen, die je bij een modem naar eigen keuze hebt ?
MODEM welteverstaan. Router en wifi mag je nu al zelf kiezen, dat is al 15 jaar zo.
Laatst gewijzigd door Sylvester 21 nov 2015, 09:05, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Je hebt het over eindapparatuur... maar volgens jou is de NIU dat (en ja ik ken je TN linkje) al is dat gewoon een RF overnamepunt. Trouwens misschien moet je eens vertellen waar ik in heel Europa vrij m'n EuroDocsis modem kan kiezen ?
Het overnamepunt is één en ondeelbaar, het is de scheiding tussen het providernetwerk en het thuisnetwerk van de klant. Alles wat achter het overnamepunt wordt geplaatst is eindapparatuur, waaronder de HGW met EuroDOCSIS-modem, de tv met DVB-C-tuner, etc...
Je begrijpt dus nog altijd niet wat een overnamepunt is.
r2504 schreef:Als je ze gaat verdraaien natuurlijk niet... de discussie gaat hier over ALLE providers.
Maar blijkbaar niet voor alle technologieën, je maakt specifiek een uitzondering voor EuroDOCSIS of VDSL2. Met de vrije keuze van eindapparatuur die PAL, DVB-C, PSTN, HDSPA+, LTE, ADSL ondersteunt, heb je blijkbaar geen probleem. Dat is verre van een objectieve houding.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Provider

raf1 schreef: Het overnamepunt is één en ondeelbaar, het is de scheiding tussen het providernetwerk en het thuisnetwerk van de klant
Je zegt het zelf : het overnamepunt en één en ondeelbaar. Het is inderdaad de scheiding tussen het providernetwerk en thuisnetwerk.
Provider netwerk (= internet ) = IP, thuisnetwerk = IP. Wat daar tussen zit, of hoe zij dat doen, is hun zaak.
Het overnamepunt voor uw internet ligt achter het modem, daar maak jij de denkfout.
De provider zorgt ervoor dat jij op één of andere manier het IP binnen krijgt.

Technisch gezien zou jij willen horen dat dat die F-connector is, maar zo simpel gaat dat niet bij de kabel.

Bekijk het anders : misschien is dit wel de sterke kant van de kabel provider : stabiliteit !
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

Sylvester schreef:Ik heb blijkbaar niet het ganse topic gelezen.
Wil mij iemand eens heel kort een lijst van voordelen opnoemen, die je bij een modem naar eigen keuze hebt ?
MODEM welteverstaan. Router en wifi mag je nu al zelf kiezen, dat is al 15 jaar zo.
Voordelen voor mezelf:
Slechts een kastje aan de muur ipv modem, router, wifi, antwoordapparaat, telefooncentrale, dect station, nas, apart
Bijgevolg ook geen lelijke kabels tussen de kastjes
Dus ook minder sluipverbruik
Bij overschakelen van provider hoef ik geen modem te kopen want ik heb van alles al reserve liggen
Als er geen internet is is het eerste advies de modem te resetten, ik kan beter, ik kan hem tijdelijk vervangen ...

Gesloten

Terug naar “Telecom nieuws”