Staat er iets belangrijks te gebeuren bij Telenet?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

1. use cases

Even terugkomen op een use case voor zulke bandwidth: de visual effects industrie. Heb ooit voor een bedrijf gewerkt dat special effects, post production & mastering doet. Het was altijd een grote ellende om de dailies over en weer te krijgen, gezien de enorme bandbreedte van 2K plates. Ze hadden twee telenet modems want als bij de ene limiet op was, plugden ze de router wat gewoon een windows bak was met dual nics in de andere modem. Het was amateuristisch, maar het werkte.

De firma werkte immers samen met hollywood, en als de telenet lijn niet meer voldoende was, reden ze met een HDD naar een datacenter om het van daar verder up te loaden. Dat was in 2006.

Ondertussen zitten we in 2014 aan 4K tv's, 6K en 8K film scanning, en zelfs 6K digitale camera's .... ter info wat voor bandbreedte dat oplevert:

http://www.redsharknews.com/post/item/1 ... tb-of-ssds

Dit is uiteraard de ruwe bandbreedte voordat het wordt gecomprimeerd tot een consumer formaat zoals MPEG2, AVC, VC1, h264, .....

Uiteraard zal dit soort firma's veel beter met fiber af zijn dan met een coax .... persoonlijk ken ik nog één andere use case voor zulke waanzinnige bandwidth:

http://news.cnet.com/The-15-petabyte-ne ... 43726.html

en deze zullen uiteraard ook voor echte fiber kiezen ;)

2. wat is 100 miljoen euro per jaar ? Volgens dit artikel niet zo veel:

http://datanews.knack.be/ict/opinie/col ... ign=datanl
De nieuwe aankondiging van het Giganetwerk is meer dan een mooi marketingpraatje. Een netwerkinvestering van 100 miljoen euro per jaar is voor een telecomoperator peanuts. Belgacom investeert 1 miljard euro per jaar. Maar het zet Belgacom wel verder onder druk om sneller zijn glasvezelnet uit te rollen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zelfs in 2006 waren er bedrijven (lees operatoren) die je een ongelimiteerde snelle internetverbinding konden leveren. Maar dan moest je wel (nu nog trouwens) weg uit het huis-tuin-en-keuken-aanbod.

Als je bedrijf afhangt van de snelheid en de limiet van een internetverbinding, en je businesscase voorziet niet in grotere kosten dan 60€/maand voor je core-benodigdheid, dan ben je verkeerd bezig.
Dus use case ? ik zou het mismanagement durven noemen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Firma probeerde op alle mogelijke manieren te besparen ... bvb mensen die niet werkloos waren aannemen onder een IBO contract ...
Dus ja mismanagement volledig akkoord.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Joe de Mannen schreef:Zelfs in 2006 waren er bedrijven (lees operatoren) die je een ongelimiteerde snelle internetverbinding konden leveren. Maar dan moest je wel (nu nog trouwens) weg uit het huis-tuin-en-keuken-aanbod.
J.
adsl2fit was in 2003 de eerste die voor zover ik weet geen limieten had. En dat was ook een gewoon huis tuin en keuken abo.
Toen die later stopten werden we overgezet naar edpnet waar toen wel nog limieten waren naar ik meen te herinneren.
Ik ben toen naar versatel gegaan. Die hadden toen ook ongelimiteerd en de geweldige snelheid : 1Mbps. Let wel dat de limieten toen nog een orde van 10gb duur uitbreidbaar tot 20gb bij tn en 10Gb iets goedkoper ongelimiteerd uitbreidbaar dmv blokken bij bgc.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

@Sylvester
Ik ben mij bewust dat het CI+ kaartje beschikbaar is, maarja, dat is weer een extra kost natuurlijk.

@philippe_d
Mobistar kan dit toch verkopen als een extra dienst wanneer er een verbinding wordt afgeleverd via de kabel? Mobistar betaalt dan gewoon aan Telenet voor het aanleveren van het signaal.

Ik zie wel enkele voordelen op lange termijn betreffende het openstellen van het kabel-net.
- Meer concurrentie, altijd goed voor de consument.
- De bandbreedte op een coax-ring is beperkt, maar door een toename in het aantal personen zullen ze de ringen wel verkleinen (vandaar lange termijn).
- Alsook hoeft de gereserveerde bandbreedte voor data op de lokale ring niet perse gedeeld te worden. De splitsing kan gebeuren hogerop in het netwerk, waar de bandbreedte beperkingen op coax niet van toepassing is (Telenet core netwerk).

Natuurlijk, dit hangt allemaal af van hoe snel ze de investeringen kunnen doen tijdens de toename in het aantal gebruikers. Als ze te veel mensen op een lokale ring moeten duwen, dan gaan we dat voelen in onze bandbreedte.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

@heronic er waren er ook andere die hun limiet niet toepaste. De éérste was mssn adsl2fit maar Cain is geen referentie :p

@openstelling kabel.
Zoals ik het tot nu toe lees is het gewoon een doorverkoop van de telenet produkten waarbij bipt reeds de prijzen heeft vastgelegd (lees: X% minder dan telenet zelf vraagt).
Grote vraag is hoe (smerig) telenet het spel gaat spelen.
Of de marges groot genoeg gaan zijn om een aantrekkelijker (lees merkbaar goedkoper) aanbod te hebben dan telenet zelf.
Ik denk persoonlijk dat bipt zoals altijd de grote weer goed beschermd heeft (onder goedkeurend oog van de regering) en dat de kruimeltjes die na de alternatieve isp's gaan er enkel maar zijn om af en toe te zeggen dat er wel degelijk concurrentie is.

Echte concurrentie heb je enkel en alleen als het netwerk volledig los staat van de providers.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b schreef:Even terugkomen op een use case voor zulke bandwidth: de visual effects industrie. Ze hadden twee telenet modems want als bij de ene limiet op was, plugden ze de router wat gewoon een windows bak was met dual nics in de andere modem. Het was amateuristisch, maar het werkte.
Dan ben je als bedrijf inderdaad amateuristisch bezig door een consumenten abonnement te gebruiken voor professionele doeleinden... en ik denk ook niet dat je dan het recht hebt om te klagen ! Reeds begin 2000 hadden we een fiber verbinding liggen van Telenet... het kon dus gerust anders, maar blijkbaar wil iedereen altijd voor een appel en een ei op de eerste bank zitten (zolang hun eigen klanten die eis maar niet stellen).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Flup schreef: ...

@openstelling kabel.
Zoals ik het tot nu toe lees is het gewoon een doorverkoop van de telenet produkten waarbij bipt reeds de prijzen heeft vastgelegd (lees: X% minder dan telenet zelf vraagt).
Grote vraag is hoe (smerig) telenet het spel gaat spelen.
Of de marges groot genoeg gaan zijn om een aantrekkelijker (lees merkbaar goedkoper) aanbod te hebben dan telenet zelf.
Ik denk persoonlijk dat bipt zoals altijd de grote weer goed beschermd heeft (onder goedkeurend oog van de regering) en dat de kruimeltjes die na de alternatieve isp's gaan er enkel maar zijn om af en toe te zeggen dat er wel degelijk concurrentie is.

Echte concurrentie heb je enkel en alleen als het netwerk volledig los staat van de providers.
Inderdaad, concurrentie op prijs is 1 ding, maar slechts een klein deel van het geheel. Hetzelfde met de DSL resellers, ze zijn wat goedkoper, maar op core internet/business is er geen verschil met Belgacom.
De limieten/beperkingen van onderliggende ISP komen er altijd door.
Daarom dat het zo jammer is dat b.lite nooit zo groot is geworden, die technologie (TDD-LTE) kan serieuze concurrentie zijn voor telenet en belgacom en een derde fysieke speler zou de duopolie die op een heel aantal plekken een monopolie is, doorbreken.
Hetzelfde met een (al dan niet locale) FTTH aanbieder, zo'n derde speler gooit gewoon de markt op een hoop en uiteindelijk voor lagere prijzen, hogere limieten en hogere (symmetrische) snelheden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Heronic schreef: adsl2fit was in 2003 de eerste die voor zover ik weet geen limieten had. En dat was ook een gewoon huis tuin en keuken abo.
Toen die later stopten werden we overgezet naar edpnet waar toen wel nog limieten waren naar ik meen te herinneren.
Edpenet had limieten, maar de adsl2fitters die de overstap gemaakt hebben kregen limietloos :banana:
Later werd dit gewijzigd en toen ben ik overgestapt naar Dommel
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Ze beweren binnen 5 jaar een van de rapste te zijn met 1 Gbps in europa
Maar als binnen 5 jaar overal 5G zal zijn met 5 Gbps op je gsm of tablet betwijfel ik of ze nog bij de rapste gaan zijn.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind het straf dat ze nu al kunnen zeggen dat ze binnen 5 jaar de snelste zijn. 5 jaar is toch lang in de technologie sector.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

duizend schreef: Edpenet had limieten, maar de adsl2fitters die de overstap gemaakt hebben kregen limietloos :banana:
Later werd dit gewijzigd en toen ben ik overgestapt naar Dommel
Oh ik dacht dat er limieten waren, stonden toch op de website toen. De communicatie hierover was ook 2x niks. Plots zat ik gewoon op edpnet met bericht dat binnen x dagen moest laten weten of ik bleer of niet.

Dommel heb ik naderhand ook nog gehad. Miserie met de telefoon, moest buiten van mijn vrouw.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

hoe weet je wanneer je eigen buurt aan de beurt komt? bij ons zie ik al de reclame over de netwerf op de reclameborden in 't stad maar dit wil misschien niets zeggen?
gaan ze het pas in gebruik nemen als het allerlaatste onderdeel vervangen is?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je krijgt 7 dagen op voorhand een kaartje in de brievenbus met informatie over de werken.

De volgorde van de werken wordt bepaald door de drukte op de nodes: de drukste nodes worden eerst geüpgraded zodat er per regio extra bandbreedte kan ingezet worden om de snelheid van de huidige producten zoals Whoppa te kunnen blijven aanbieden.

Abonnementen met hogere datasnelheden zullen pas aangeboden worden als iedereen in Vlaanderen er klaar voor is.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Verleden week een kaartje in de bus met de melding dat TV, internet en telefonie nu maandag eruit ging liggen.
Eergisteren maandag stonden welgeteld 10 Telenet camoinetten en enkele kleinere voertuigen op het eind van de straat aan de nieuwbouwwijk.
Het was wel na het middaguur, misschien kwamen ze daar samen om een boterham te eten :lol:
In mijn straat waar het nog gevelaansluitingen zijn, zitten hier en daar kleine lichtmetalen bakjes gemonteerd dat tussen de hoofd-coax en het aftakpunt aangesloten zit.
Op het aftakpunt waar ik aangesloten ben zit geen bakje.
Wat erin zo'n waterdichtbakje zit weet ik niet, waarschijnlijk een HF schakeling.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In die paddestoelen bedoel je? Een soort splitter, vraag me de naam niet, vanwaar de leidingen naar de huizen gaan. Hangt bij ons ook in de kelder. Tis ook daar dat ze je filter plaatsen als je geen tv hebt, bv.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Neen, op de gevels van rijhuizen.
Het zit gekoppeld aan de splitters waar de coax de huizen binnen gaan.
Waarschijnlijk zitter er in die paddenstoelen ook, maar die heb ik niet kunnen zien.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Zal inderdaad grote werken zijn.
Heb net brief gekregen dat ze werken tussen 01/10/2015 en 31/12/2015.
We gaan 1 werkdag niks hebben van telenet muv gsm diensten
verder kunnen een korte onderbrekingen zijn tussen 7.30u en 18 u
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lacer schreef:Neen, op de gevels van rijhuizen.
In de paddestoelen zit identiek hetzelfde trouwens... ligt er gewoon los in.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”