Einde ondersteuning SD-decoders

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Het is natuurlijk wel zo dat bij duurdere abonnementen, je meer krijgt. Dit voel je vooral in Packs (zelfs met enkel Mobile). Als een klant kiest om meer voordeel te krijgen door iets meer te betalen, ookal blijft zijn snelheid gelijk, waarom zou je dat weigeren?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

raf1 schreef:
r2504 schreef:Mmm, da's nieuw... coax heeft dus een onbeperkte capaciteit ? Volgens mij is bandbreedte daar evenzeer beperkt als op satelliet.
Een privaat kabelnetwerk heeft inderdaad een onbeperkte capaciteit. Het is een kwestie van investeren in vernieuwing van infrastructuur. Telenet, Belgacom of andere kapitaalkrachtige bedrijven kunnen die keuze volledig autonoom maken, geen enkele overheid kan dat verbieden. En men weet maar al te goed dat de consument steeds meer bandbreedte vraagt en daarvoor wil betalen.

Magnetisch spectrum in de lucht daarentegen is per definitie beperkt en bovendien een gemeenschappelijk goed dat via internationale verdragen tussen overheden wordt verdeeld en vastgelegd voor een lange termijn. Je kan dus niet zomaar extra bandbreedte bijcreeëren. Dat is meteen ook de belangrijkste reden waarom satelliet als eerste is overgeschakeld op verbeterde modulatie-technieken via de DVB-S2-standaard en verbeterde compressie via de H.264-standaard. Als TV Vlaanderen over pakweg 600 MHz bandbreedte kon beschikken in de lucht dan zonden ze alles reeds uit in Ultra-HD. Maar de realiteit is echter anders: elektromagnetisch spectrum op satellIiet moet gedeeld worden tussen alle andere Europese tv-providers.

Doe mij maar 10Gbit internet via de kabel!

Even serieus, de capaciteit van de kabel is wel beperkt. Er is maar een maximale hoeveelheid spectrum die relatief bruikbaar is voor TV/internet doeleinden. Ik weet niet wat er nu door telenet gebruikt wordt, maar het totaal bruikbaar spectrum zal rond de 1000MHz ergens liggen.

Magnetisch spectrum beperkt? Eerder onbeperkter dan de kabel. Een paar GHz bandbreedte, die jan en alle man mag gebruiken? Ja, die is er, kijk naar 24/60GHz. Hopen spectrum om vrij mee te werken zonder de jaren op voorhand te moeten aanvragen te moeten doen en andere zever met het bipt.
Sattleliet is niet direct de meest interessante oplossing om via de lucht TV aan te bieden, maar daarom zeggen dat "magnetisch spectrum" beperkt is?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

"iets" is wel relatief hé. Belgacom verkoopt abonnementen van 30mbps waarbij dan fijntjes een cijfertje staat. Pas na lang zoeken vind je de informatie bij dit cijfertje : "30 Mbps is de lijnsnelheid aangeboden aan het merendeel van onze nieuwe klanten. Momenteel kunnen ook al meer dan 1,2 miljoen gezinnen en bedrijven over een verbinding beschikken met een snelheid van 50 Mbps. Afspraak op www.belgacom.be/internetsnelheid om de snelheid bij u thuis te kennen"

Dat je evengoed op 12mbit kan zitten, daar rept Belgacom met geen woord over. Hoewel het verschl tussen 12mbit en 50mbit toch 38mbit is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Die commentaar zie ik je niet geven op Edpnet of Toledo, hé. Twee maten, twee gewichten.

Het staat er bij onderaan de tabel: 30 Mbps1, met op dezelfde pagina de referentie die jij gaf onderaan de tabel.
Dat verschil in surfsnelheid, die voel je niet. En kom ajb niet af met 4k videos en je backups van 1 TB aan .docs die je noodzakelijk elke nacht moet versluizen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je dat verschil niet merkt in het downloaden, waarom geeft men dan zulke snelheden? En dan heb ik het niet over Belgacom, maar over alle klanten. En neen over EDPnet, Toledo/Openweb en andere VDSL providers zal je mij dat niet horen zeggen. Niks te maken met twee maten en twee gewichten, maar met het feit dat niet zij, maar Belgacom/Bipt bepaald wat de maximale snelheid is.

Het verschil van iets downloaden tegen 12mbit of 50mbit is een verschil van 76%. Iets wat bij 50mbit dus een kwartiertje duurt (DVD'tje?) duurt tegen 12mbit dus ongeveer een uur. Uiteraard als je tegelijk nog geen BelgacomTV kijkt of met meerdere pc's tegelijk werkt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Een privaat kabelnetwerk heeft inderdaad een onbeperkte capaciteit.
Ook de kabel heeft een beperkte capaciteit... hoe hoger je gaat in frequentie hoe meer problemen je krijgt met je afstand en andere factoren.

Een bandbreedte van 860 MHz is dan ook realistisch maar veel verder dan dat mag je vergeten.

De enige methode om het virtueel te vergroten is door het kleiner maken van de nodes (iets waar TN constant mee bezig is)... al heeft dat enkel zin voor internet verkeer (en niet voor broadcast zoals TV welke toch op iedere node aanwezig moet zijn).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

raf1 schreef:Een privaat kabelnetwerk heeft inderdaad een onbeperkte capaciteit. Het is een kwestie van investeren in vernieuwing van infrastructuur.
Wat een bullshit, met de kabel raak je niet boven de 890Mhz, je kunt die bandbreedte nog efficiënter uitbaten door om te schakelen naar H.264 (waar jij en anderen nu o zo tegen zijn, omdat het bij Telenet is, maar bij TV Vlaanderen was het natuurlijk geen probleem), en/of de modulatie te vervangen naar DVB-C2.
Dan nog is die bandbreedte niet onbeperkt.
raf1 schreef:Telenet, Belgacom of andere kapitaalkrachtige bedrijven kunnen die keuze volledig autonoom maken, geen enkele overheid kan dat verbieden. En men weet maar al te goed dat de consument steeds meer bandbreedte vraagt en daarvoor wil betalen.
Je kunt het systeem van Telenet (broadcasting, gedeelde bandbreedte) niet zomaar vergelijken met dat van Belgacom (punt tot punt verbindingen).
Maar in jouw fantasiewereld schept de concurrentie altijd geld met hopen, en moeten ze daar niets voor doen.
raf1 schreef:Magnetisch spectrum in de lucht daarentegen is per definitie beperkt en bovendien een gemeenschappelijk goed dat via internationale verdragen tussen overheden wordt verdeeld en vastgelegd voor een lange termijn. Je kan dus niet zomaar extra bandbreedte bijcreeëren.
Opnieuw bullshit.
Om te beginnen zitten niet alle Europese providers op één satelliet.
Zo is TV Vlaanderen begonnen op Astra1 en zit het ondertussen bijna volledig op Astra3, omdat dat voor hen goedkoper is (de kijker zal wel zijn apparatuur vervangen, is de mentaliteit daar).
Maar er kunnen ook bijkomende satellieten gelanceerd worden, en dat gebeurt ook regelmatig.
raf1 schreef:Als TV Vlaanderen over pakweg 600 MHz bandbreedte kon beschikken in de lucht dan zonden ze alles reeds uit in Ultra-HD.
't Zijn zo'n engeltjes, daar.
Wat heeft heel die omschakeling naar H.264 de TVV gebruikers opgeleverd ?
Ze hebben een nieuwe decoder moeten kopen, nadat ze een paar jaar daarvoor al een nieuwe smartcard moesten kopen.
En wat kregen ze ervoor terug ?
Door om te schakelen naar H.264 had er veel bandbreedte moeten vrijkomen.
2Be HD, Vier HD, Vijf HD waren logische zenders geweest.
Zijn er nog altijd niet bij TV Vlaanderen.
Maar ja, 't zal weer de schuld zijn van een ander...

Maar de realiteit is echter anders: elektromagnetisch spectrum op satellIiet moet gedeeld worden tussen alle andere Europese tv-providers.
boulder schreef:Ik herinner mij hoe andere Nederlandse kabelaanbieders ook het videokanaal schrapten om plaats te maken.
Eén overbodig videokanaal versus 15 échte tv-kanalen(ARD,BBC,CNN,TVE,Arte,...) bij Telenet! Of ben je vergeten dat er in 2004 overal minstens 35 analoge tv-kanalen waren op de Vlaamse coaxkabel.[/QUOTE]
35 hadden wij er zeker niet, misschien 32, maar die BBC, Arte, TVE, CNN, ... kan ik wel perfect opnemen met vrije hardware, en digitaal.
Waren alle kanalen maar zo...
boulder schreef:Ik stel niets simplistisch voor, UPC Nederland biedt anno 2014 probleemloos 30 analoge tv-kanalen + een vrij te ontvangen DVB-C-pakket aan. Ik stel dus gewoon vast dat het behoud van het bestaande tv-aanbod op coaxkabel technisch perfect mogelijk is.
Ik hoopte ook op een vrij DVB-C basispakket, maar door de beslissing dat Mobistar op de kabel moest komen is dat onmogelijk geworden, want als Mobistar een ander basispakket wil aanbieden, zouden die Mobistar klanten toch naar Telenet zenders van hun basispakket kunnen kijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:en velen zijn het al zo gewoon, bvb boulder, dat ze in die telenetonzin/drogredenen meegaan.
Als je er niets van begrijpt is het makkelijk om kwaad of verontwaardigd te zijn.
Als je technisch er wat meer van begrijpt, dan snap je de logica erachter wel.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer

Ik vermoed dat je die tvv hardware eventueel wel nog op ebay kon verpatsen itt een digicorder aangezien die dan nergens en voor niemand meer bruikbaar is niet?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

nickz schreef:
ub4b schreef:Als ze dan naar SD moeten omaag schalen voor de oude digiboxen, moeten ze hier wel degelijk apparatuur voor maintainen. Als je een 1080i50 stream wil omzetten naar een 576i50 stream moet je al wat rekenen, zeker als je geen combing artefacts wil. Een 720p25 stream omzetten in 576i50 is veel makkelijker.
Het zijn de TV-zenders zelf die twee streams (SD en HD) aanbieden. Hoe verklaar je anders dat er bij één HD en Canvas HD een HD-logo in beeld is?
Eén van de argumenten van Telenet is dat de zenders zouden willen stoppen met de SD-versie. Er zijn echter nog andere redenen waarom dat momenteel niet mogelijk is:
- De SD-versies van één en Canvas kunnen pas worden stopgezet van zodra de HD-versies beschikbaar zijn via DVB-T.
- De SD-versies van 2BE, Vier en Vijf kunnen pas worden stopgezet van zodra de HD-versies beschikbaar zijn via DVB-S (TV Vlaanderen).
Ik kijk zo weinig TV dat het me nog niet eens is opgevallen. THX for the info.

Mijn wederhelft heeft een HD digibox, en bij m'n ma staat er nog een analoge telenet kabel op een van de eerste LCD tv's die met een 1080i signaal overweg kon via component & DVI (lang voor de tijd dat mensen wisten wat HD was, ik werkte toen in de visual effect sector, vandaar). Zelf heb ik een DVB-T antenne icm een panasonic 65vt30 om sporadisch eens naar de staatszenders te kijken (eerder zelden). In de tuin staat al jaren een schotel die ik niet gebruik.

Dus daarom ben ik niet tot een AB vergelijk gekomen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef:
1207 schreef:en velen zijn het al zo gewoon, bvb boulder, dat ze in die telenetonzin/drogredenen meegaan.
Als je er niets van begrijpt is het makkelijk om kwaad of verontwaardigd te zijn.
Als je technisch er wat meer van begrijpt, dan snap je de logica erachter wel.
dat is een klassieke drogreden

als ik gewoon ff over de grens kijk en zie hoe het daar aan toe gaat en dan is die uitleg van de techniek simpelweg onzin of net geen leugen.

volwaardige FTA, volwaardige dvb-t, GEEN verplichte bakjes die de technologie van je tv technologie kastreren, bvb geen downloadlimieten en onbeperkte snelheid is onbeperkte snelheid. niet enkel ergens tussen 2-3 's nachts terwijl je de andere 23u je ergens op halve smallband zit
als je de prijzen er nog bij neemt dan betaalt het Duitse doorsneegezien max. 50 voor tv, internet, gsm,... ipv +100 hier
als het in het buitenland kan dan moet het hier ook kunnen. alleen hebben de monopolisten geen interesse in dergelijke investeringen en/of klantvriendelijkheid
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

INDI kon het wel dat onversleutelde basisaanbod .. Tot telenet het boeltje overnam het ineens niet meer kon. INDI kon vroeger HD uitzenden dan telenet zelf ...
Het commerciële telt, niet het technische. Analoge zenders weghalen om digitaal ruimte te maken om 24/24 herhalingen te geven zenders ala plattelandstv, dobbit , infokanalen telenet zelf, en een hoop andere nichezenders waar bij wijze van spreke geen hond naar kijkt tot aan 24/24 livebeelden uit radiostudio's. Dienen ze hiermee het algemeen belang beter dan het weghalen van analoge zenders??
Ik dacht toch dat ik die kabel aan mijn gevel moest dulden omdat deze van algemeen nut was? Ondertussen lijkt me die meer van commercieel nut voor telenet dus ik zal deze is doorknippen en dan mogen ze hem onder straat komen steken ipv aan de gevels.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Een tip:

Voor diegene die een gratis HD digicorder wensen:

- Bel naar Telenet en kies in het menu opzegging dienst.
- Zeg dat je de geen digitale televisie meer wenst of zeg dat je de de analoge televisie ook niet meer nodig heeft omdat je het niet ziet zitten om nog eens voor hardware te belaten en en dat ke bij bv TVV goedkoper af bent.

Als je vastberaden over komt, geven ze je een gratis HD DIgibox!

Het is immers economischer om je een toestel te geven, wat hun misschien 25 EUR kost, dan je als klant aan de concurentie te verliezen.

Ik heb dit zo gedaan tijdens de overstap van INDI naar Telenet.
Het heeft me 60 min gekost, maar ik heb een gratis HD Digibox én HD Digicorder (eerste model) gratis kunnen verkrijgen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

LoewieKatorz schreef:Een tip:

Voor diegene die een gratis HD digicorder wensen:

- Bel naar Telenet en kies in het menu opzegging dienst.
- Zeg dat je de geen digitale televisie meer wenst of zeg dat je de de analoge televisie ook niet meer nodig heeft omdat je het niet ziet zitten om nog eens voor hardware te belaten en en dat ke bij bv TVV goedkoper af bent.

Als je vastberaden over komt, geven ze je een gratis HD DIgibox!

Het is immers economischer om je een toestel te geven, wat hun misschien 25 EUR kost, dan je als klant aan de concurentie te verliezen.

Ik heb dit zo gedaan tijdens de overstap van INDI naar Telenet.
Het heeft me 60 min gekost, maar ik heb een gratis HD Digibox én HD Digicorder (eerste model) gratis kunnen verkrijgen.
Goede tip bedankt. Moest ik geen gratis HD Digicorder krijgen ga ik ook effectief het abonnement stopzetten, want ze hebben ons hier ook eerst 2 INDI boxen gesaboteerd bij Telenet zonder vergoeding...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

LoewieKatorz schreef:Voor diegene die een gratis HD digicorder wensen:
Tja, dat kan wel eens werken maar ik vrees dat het antwoord nu is dat je dan maar moet overstappen.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Het is ondertussen 2 weken sinds de laatste update rond die brief van testaankoop, nog iemand iets van gehoord?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Heb nog niets gehoord, had gedacht dat er wel iets uit de bus ging komen. De mediastorm is ondertussen wat gaan liggen dus ik begin wat de vrezen voor een deftige oplossing.
Zelf ben ik scarlet trio. Maar had mijn SD digiCorder graag geruild en aan mijn ouders gegeven (hebben momenteel analoge tv)
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

ik kreeg net een mail van testaankoop
Beste consument,
U bent één van de ruim 27 000 mensen die onze open brief hebben ondertekend met de eis dat Telenet de SD-technologie blijft ondersteunen of uw binnenkort onbruikbare SD-Digibox of Digicorder gratis vervangt door een HD-exemplaar.

Wij hebben al twee ontmoetingen met Telenet achter de rug, maar de resultaten van die besprekingen en het voorstel dat Telenet ons gedaan heeft zijn voor ons nog onvoldoende, in het licht van de eisen die wij geformuleerd hebben.
Wij geven alvast niet af. De onderhandelingen lopen nog steeds en wij hopen nog altijd deze snel te kunnen afronden met een bevredigend resultaat voor alle getroffen consumenten. Op dat moment hoort u het meteen van ons.

Ondertussen kan onze open brief nog steeds worden ondertekend. Aarzel dus niet om vrienden en kennissen en familieleden die ook Telenetklant zijn aan te sporen om onze én uw actie mee te ondersteunen.

Met strijdvaardige groeten,
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Update: Telenet plooit onder druk van zijn klanten.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/ ... eund.dhtml
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

En test aankoop is weer niet content, de oplossing lijkt me toch niet slecht en 5 jaar support is best ruim voor een consumentenproduct in IT.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Test-Aankoop zal nooit zeggen dat ze content zijn, want dan riskeren ze ontevreden leden te verliezen. Vijf jaar is inderdaad een redelijke termijn. Als ik vijf jaar kan doen met mijn HD Digicorder, die ik zopas heb aangekocht voor € 199, dan heb ik al € 302 profijt gedaan t.o.v. het huurmodel (aan € 8,35 per maand, dus nog niet eens rekening houdend met de jaarlijkse indexering van de huurprijs). Tegen dan is er toch weer een veel beter model beschikbaar.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Niet alleen Testaankoop, maar ook de talloze reacties op het artikel in Het Laats Nieuws zijn merendeel ontevreden, gaande van "Bij telenet bende gangsters", "Ik ga veranderen van provider", "Bende afzetters", "Na jaren trouwe klant zijn bij Telenet zetten ze ons voor zak, echte dieven zijn het daar bij Telenet, wel ik ga naar Belgacom" , ...enz.
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben tevreden met het resultaat, wel spijtig dat het op zo'n manier is bekomen ...
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Dit is toch een slecht resultaat? Telenet geeft zichzelf het recht om elke gekochte box op elk moment waardeloos te verklaren. Mits ervoor te zorgen dat de klant tot 5 jaar na de aankoop beschikking heeft over een soortgelijk toestel.
Daarna moet ga je automatisch moeten huren of een nieuwe box kopen. Een mogelijkheid om terug analoog te kijken daar spreekt men helemaal niet over in hun perscommunicatie .
Bij hun aanbeveling om te huren durven ze zelfs een grote leugen plaatsen.. het is bij huren niet altijd mogelijk om het laatste nieuwe model te hebben.
En test aankoop is weer niet content, de oplossing lijkt me toch niet slecht en 5 jaar support is best ruim voor een consumentenproduct in IT.
Meen je dat nu? Ik typ dit nu op een IT produkt van in mijn studententijd en die ligt al 8 jaar achter mij (centrino laptop van de eerste generatie 1,7ghz ;2GB) en als ik die opzet komt er W7 en chrome browser op.. en niemand die beslist dat die laptop op zwart gaat hoor.
Bovendien ben ik ook niet akkoord dat zo'n digicorder/box onder een IT produkt valt. Dit valt eerder onder een TV/VIDEO/AUDIO apparaat. Ik denk niet dat iemand het zou pikken dat een TV fabrikant zijn tv op zwart zet omdat hij nu liever 4K tv's wil verkopen. Of een AV receiver die geen geluid meer geeft omdat de fabrikant liever zijn nieuw geluidsboxen verkoopt.
Heel veel mensen op het forum gaan er van uit dat iedereen maar al te graag de allernieuwstee telenet hardware wil en maar al te graag wil meedraaien in het telenet eco-systeem. Ik denk dat er ook veel mensen zijn die niet telenet gebrainwashed zijn en gewoon maar TV willen kijken hoor.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Fluppeke schreef:Heel veel mensen op het forum gaan er van uit dat iedereen maar al te graag de allernieuwstee telenet hardware wil en maar al te graag wil meedraaien in het telenet eco-systeem. Ik denk dat er ook veel mensen zijn die niet telenet gebrainwashed zijn en gewoon maar TV willen kijken hoor.
Als je niet wil meedraaien in het "Telenet eco-systeem" en gewoon maar tv wil kijken, dan koop je gewoon éénmalig een CI+ module voor € 69, probleem opgelost. Maar ja, klagen is nu eenmaal de nationale sport in ons land :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:En test aankoop is weer niet content, de oplossing lijkt me toch niet slecht en 5 jaar support
Hoelang is het geleden dat je nog SD decoders kon aanschaffen... het merendeel is vermoedelijk ouder dan 5 jaar... TN heeft dus maw. niets cadeau gedaan.

Vergeet niet dat het hier niet over garantie gaat maar hoelang jij je toestel kan gebruiken... ook al werkt het nog prima.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

SD digicorders zijn zeker nog verkocht tot 6/2011 (voor een letterlijke symbolische euro). Al maakt dat weinig uit..het heeft me op dat moment aangezet om geen analoge tv te nemen (met mediacenter en een analoge tuner) waardoor ik (moest ik ondertussen geen scarlet trio zijn) nu in een telenet eco-systeem zit waardoor ik verplicht ga worden om een nieuw toestel te kopen/huren.
Als je niet wil meedraaien in het "Telenet eco-systeem" en gewoon maar tv wil kijken, dan koop je gewoon éénmalig een CI+ module voor € 69, probleem opgelost. Maar ja, klagen is nu eenmaal de nationale sport in ons land
69€ betalen voor iets dat ze binnen 5 jaar mssn niet meer ondersteunen? 4 Tuners zou 276€kosten. En dan heb je nog geen enkele andere hardware gekocht.
En verre van elke TV heeft een DVB-C tuner met CI+ én ondersteund door telenet... Integendeel .. je moet op een lijst kijken en als hij er niet tussen staat kan je beter niet naar de winkel gaan want een geactiveerde kaart nemen ze niet terug.
We nemen sinds eind jaren 70 programma's op via betamax/VHS . 'TV met een kaartje' is geen alternatief voor iemand die iets wilt opnemen en tegelijk een ander programma wil kijken. Tenzij je een twin tuner hebt ..2 kaartjes koopt of een dreambox achtig apparaat gaat kopen met 2 tuners en 2kaartjes . Wie gaat die investering doen in de wetenschap dat telenet morgen alweer een nieuwe standaard kan volgen? ze hebben er immers alle baat bij geen concurrentie toe te laten voor hun eigen toestellen...
We hebben het nog altijd over een gewone tv kijker die is een programma wil opnemen zonder lastig gevallen te worden door een eco-systeem en zonder een bedrijf dat eenzijdig kan beslissen om zijn toestellen waardeloos te maken op elk moment. (Mits , in het geval van een digibox/digicorder de klant tot 5 jaar na datum van aankoop een soortgelijk toestel te geven)
Laatst gewijzigd door Fluppeke 06 mei 2014, 22:44, in totaal 5 gewijzigd.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

MClaeys schreef:En test aankoop is weer niet content, de oplossing lijkt me toch niet slecht en 5 jaar support is best ruim voor een consumentenproduct in IT.
Er is imho wel een verschil tussen support geven op je product en je product gewoon gebruiksonklaar maken zodat de consument verplicht is iets nieuw aan te schaffen.

Support geven op een digibox wil niet zeggen dat je ermee TV kan kijken, maar dat ze fouten uit de software halen, eventueel nieuwe features toevoegen en de klant helpen bij problemen.
nickz schreef: Als je niet wil meedraaien in het "Telenet eco-systeem" en gewoon maar tv wil kijken, dan koop je gewoon éénmalig een CI+ module voor € 69, probleem opgelost. Maar ja, klagen is nu eenmaal de nationale sport in ons land :roll:
De CI+ module IS onderdeel van het ecosysteem. Het is enkel de goedkoopste oplossing in dat ecosysteem. Digitaal TV kijken zou perfect kunnen zonder digidozen of CI+ module.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
boulder
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
MClaeys schreef:En test aankoop is weer niet content, de oplossing lijkt me toch niet slecht en 5 jaar support
Hoelang is het geleden dat je nog SD decoders kon aanschaffen... het merendeel is vermoedelijk ouder dan 5 jaar... TN heeft dus maw. niets cadeau gedaan.

Vergeet niet dat het hier niet over garantie gaat maar hoelang jij je toestel kan gebruiken... ook al werkt het nog prima.
Anders gezegd : Test-Aankoop heeft een hoge borst opgezet, en doet nu alsof ze iets bereikt hebben.
Wie van niet beter weet, loopt erin.
Het is zo'n typisch Belgisch compromis, iedereen wint zogezegd.
Telenet kan uitpakken met "kijk eens, we geven 5 jaar ondersteuning.", en Test-Aankoop "het is dankzij ons dat we dat bereikt hebben.".
Maar de meeste SD boxen werden niet later dan 2009 verkocht, dus die termijn van 5 jaar is toch al bijna gepasseerd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Fluppeke schreef:SD digicorders zijn zeker nog verkocht tot 6/2011 (voor een letterlijke symbolische euro). Al maakt dat weinig uit..
Ik denk dat het wel uitmaakt, want die digicorders waren "refurbished", geen nieuwe dus.
Er werd bijv. op de hardware maar één jaar garantie gegeven in plaats van 2 jaar voor nieuwe.
Ik vraag mij dus af of dit zal meetellen voor die 5 jaar, in dat geval hebben die gebruikers het meeste geluk, ze hebben heel goedkoop hun toestel gehad indertijd, en mogen hem dan nog langst veder gebruiken.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer

Zouden die decoders dan dmv een "laatste" update opengegooid worden?
Of laten ze je werkelijk met een waardeloos spul achter?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Het servicebeleid is ook geldig voor Recycled Digibox/Digicorder.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik blijf er bij dat 5 jaar lang is voor een dergelijk product, komt daar ook nog bij da ze niet onbruikbaar worden maar dat ze de kanalen niet meer kunnen decoderen vanwege de andere/nieuwere codec en opnames wel gewoon gaan blijven werken (hoe, dat weet ik niet). ik heb ook een laptop van 7 jaar liggen met Win8 en OSx op en die werkt ook nog zeer goed, maar ondersteuning kan ik er ook niet meer op krijgen. Dit zijn toestellen waarvan je WEET dat ze op een moment verouderd gaan zijn, zeker aangezien ze afhankelijk zijn van een andere technologie kan je daardoor dus ook weten dat ze op een gegeven moment mogelijk niet meer werken.
Heeft niks te maken met telkens de nieuwste decoder te willen, ik ben niet eens klant bij Telenet maar ik ben wel van mening dat je niet tot in het oneindige een nieuw device kan verwachten omdat de technologie niet stil staat.
Ander voorbeeld: Het is een kwestie van tijd voor geen enkele tv nog een Scart aansluiting heeft, dan werkt mijn videorecorder ook niet meer (en jawel, ik bekijk nog video's). Misschien maar eens gaan klagen bij Panasonic dan voor een model met HDMI-aansluiting?
Mijn inbelmodem werkt nog perfect, maar daar moet ik ook geen website meer mee proberen openen (in theorie nog mogelijk, in praktijk valt dat dik tegen).
En men zegt toch wel dat analoog gaan kijken nog kan? Want ik dacht dat in het bericht stond dat men de decoder na die periode gewoon kan terugbrengen (daar staat dan wel tegenover dat ?volgend jaar? analoge tv op zwart gaat. In het geval van mijn meme moet ze dan ook een nieuwe tv kopen en een decoder of CI+ kaartje).

Natuurlijk kan Telenet iedereen gewoon een nieuwe decoder geven, maar verwachten mensen die een SD decoder voor 1 euro kochten nu echt een recent model gratis ter vervanging? Daar zit in mijn ogen niet veel logica achter en dan is het in mijn ogen nog niet zo een slecht voorstel omdat je nu weet waar je aan toe bent als je een decoder hebt/koopt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:komt daar ook nog bij da ze niet onbruikbaar worden maar dat ze de kanalen niet meer kunnen decoderen vanwege de andere/nieuwere codec
Tja, dan zijn ze dus onbruikbaar hé :lol:
MClaeys schreef:en opnames wel gewoon gaan blijven werken (hoe, dat weet ik niet).
Wat erop staat zal je nog kunnen bekijken... maar je zal ook niets meer kunnen opnemen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Volgens mij begint die 5 jaar te lopen vanaf activatie, dus heb je een 2dehands digibox/corder gekocht en bvb in februari laten activeren dan moet men hem blijven ondersteunen tot februari 2019, kan dit niet dan krijg je een gratis huurtoestel tot dan, nadien moet je de huur betalen.....

Vraag mij nu af hoe het zit met de HD digiboxen en HD digicorders van de serie 200 die niet compatible zijn voor de nieuwe yelotv, update via kanaal 444 lukte niet, de automatische update van komende nacht zal dan ook ws niet willen lukken....
Hier gaan we ook functionialiteiten gaan missen, krijgen we dan ook een nieuwe box voor de komende 5 jaar ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:VVraag mij nu af hoe het zit met de HD digiboxen en HD digicorders van de serie 200 die niet compatible zijn voor de nieuwe yelotv
Die kan je "gewoon" gaan inruilen... mits wat voorwaarden (in het ergste geval 25 euro betalen).

Net dit laatste heeft een wrange smaak als men eerst belooft dat je steeds over "het nieuwste" toestel zal beschikken bij het huren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik had het hier over "koop" "HD" digiboxen/corders serie 200 die de nieuwe yelotv niet ondersteunen.....tja mss idd éénmalig iets betalen....zal er vandaag eens voor naar Telenet bellen, benieuwd naar hun antwoord...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
boulder
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Tja, dan zijn ze dus onbruikbaar hé :lol:
Het zal wel een magere troost zijn, maar ik vermoed dat digitale radio wel nog zal werken (of het zou moeten zijn dat er ook een nieuwe audicodec gebruikt wordt)...
nickz
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
r2504 schreef:Tja, dan zijn ze dus onbruikbaar hé :lol:
Het zal wel een magere troost zijn, maar ik vermoed dat digitale radio wel nog zal werken (of het zou moeten zijn dat er ook een nieuwe audicodec gebruikt wordt)...
Misschien wel, tenminste als Telenet de smartcards actief blijft houden (en dus van nieuwe decryptiesleutels blijft voorzien). Indien de oude decoders in hun systeem worden geschrapt, dan mag je dat ook vergeten.
Gesloten

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”