Pagina 5 van 6

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 18:56
door Stroper
philippe_d schreef:
fluppie schreef:Wat krijgen de Telenet klanten die alleen maar internet hebben van Telenet??
Het aantal klanten die alléén internet hebben, en geen TV bij Telenet zal wel een héél klein percent zijn. Zeg nu zelf, wie wil er nu internet bij Telenet hebben, en TV van Belgacom? Het omgekeerde is waarschijnlijk veel populairder: Internet van Belgacom + TV van Telenet.
Jij gaat ervanuit dat iedereen TV & internet neemt.
Er zijn, zeker onder de jongere generatie, genoeg mensen die überhaupt geen TV-abonnement meer nemen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 19:16
door krisken
Klopt, veel jongeren hebben thuis een mediaspeler met een grote harde schijf. Wat ze willen zien, bekijken ze wel op die manier.
En eerlijk...k denk niet dat ze veel missen :)

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 19:25
door mailracer
philippe_d schreef: Ik vind ook dat je voor een consumenten abbo geen vergoeding moet verlangen, voor enkele uurtjes zonder internet.
Bedrijfsabbo's met SLA kunnen via hun contract schadevergoeding krijgen, of via de rechtbank de werkelijke schade claimen die ze hebben opgelopen (vb gederfde inkomsten wegens niet werken Bancontact.)
Inderdaad, zelf vond ik het serieus overdreven. Gezinnen die schade opliepen omdat ze geen internet hadden. Ze mogen telenet dankbaar zijn dat ze eens iets anders konden doen dan internet en TV. Een geste zoals de gratis film en sporting is mooi meegenomen, maar zal maar een beperkte groep bereiken, degene met interactieve TV dus).

Of bedrijven echt schade opgelopen hebben is iets dat ik in twijfel trek. Je kan cash betalen als bancontact niet werkt en zondag zijn ook veel winkels dicht. Als die routers daar geen ander ipadres nodig hadden, dan werkte alles gewoon door. Net zoals hier.

Erger vind ik dat er veel modems stuk gegaan zijn. Of dit komt door te veel resetten trek ik in twijfel, tenzij je dit deed terwijl een firmware update liep. Dat loopt het fout af. Maar een gewone reset zal het bakje niet doen sneuvelen.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 19:36
door philippe_d
Apparaten die jaren aan een stuk onder stroom staan, en dan enkele malen aan/uit gezet worden, kunnen wel eens stuk gaan.
Mijn ISDN Centrale (bouwjaar 1996) heeft vorig jaar de geest gegeven, na een stroomonderbreking. Gelukkig nog te repareren (enkele doorgebrande Elco's).

En wellicht waren het vooral de oude modems die het begeven hebben ... die waren toch aan vervanging toe :-D .

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 19:41
door krisken
De kans dat bedrijven schade hebben is reeel : omwille van het feit dat het een sluitingsdag is voor veel bedrijven, is dit de dag bij uitstek om de backups in orde te maken. En dankzij "de cloud" kan je dit niet meer zonder internetverbinding.

Wat betreft gezinnen begrijp ik dit wel ergens. Als de stroom uitvalt in Vlaanderen ben je Eandis toch ook niet dankbaar zodat je nog eens een wandeling kan maken? Internet is een noodzakelijk iets stilaan, het feit dat veel mensen tijdens de panne bleven twitteren bvb wijst hier al op (gebruik van 3G). Ook zijn kinderen steeds meer verplicht om s avonds achter de PC te zitten : huiswerk moet zelfs voor een bepaald tijdstip "geupload" worden naar de school server, waarbij dus ook internet nodig is. Vroeger kon het niemand iets schelen wanneer je je huiswerk maakte, nu blijkbaar wel. Als ik met mijn ouders ergens heen moest op een weekdag 's avonds dan moest ik mijn huistaak de dag ervoor (of weekend ervoor) maken. Nu gaat dit niet meer, want je kan je huistaken alleen die dag zelf uploaden (en niet vroeger) tot 22u 's avonds. Huiswerk niet op de schoolserver? Een dikke 0 krijg je! Ik denk dat in dit geval - half Vlaanderen plat - men je nog zou durven excuseren. Echter als je de pech hebt en iemand heeft overdag de KVD waar jij op aangesloten bent omver gereden, dan is dit slechts een kleine wijk dat zonder internet zit...en heb jij een 0...

Internet is een leuk iets, je hebt een massa aan kennis nabij. Maar misschien maken we er onszelf iets "te" afhankelijk van? De panne die Telenet gehad heeft getuigd hiervan.

Overigens : persoonlijk vind ik dat het nog snel opgelost is voor een zondag (!!) te zijn : op +/- 8 uur was iedereen terug online. Geen slechte prestatie (ook al mocht dit eigenlijk niet gebeuren).

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 19:41
door mailracer
iedereen gratis een upgrade naar doscis 3 :banana:

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 20:00
door Patje
Als je eens kijkt naar hosting dan garanderen de meeste wel 99,9 % uptime (zo heb ik al van een paar mensen vernomen), wordt dit percentage niet gehaald dan krijgt de klant zijn maand-geld terug (compensatie) _ of telenet 99,9 uptime garandeerd weet ik niet ? iemand ...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 20:09
door krisken
Maar hoe gegarandeerd is gegarandeerd. Stel eens...jouw site is niet bereikbaar vanaf jouw ISP, andere klanten van die ISP geraken ook niet op die site. Echter is je site wel bereikbaar via een andere ISP. Dus jouw hoster vind dat hij niet moet betalen, je site is immers online! Maar - pak nu dat jouw ISP belgacom of telenet is - het grote deel van BE kan je site niet bereiken. Hoe ga jij uitzoeken of de fout dat net die ene ISP jouw site niet kan weergeven ligt aan de ISP of aan je hoster?

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 20:12
door mailracer
krisken schreef:De kans dat bedrijven schade hebben is reeel : omwille van het feit dat het een sluitingsdag is voor veel bedrijven, is dit de dag bij uitstek om de backups in orde te maken. En dankzij "de cloud" kan je dit niet meer zonder internetverbinding.
Enkel bedrijven met een SLA kunnen een schadeclaim indienen. Zelf ben ik wel eens benieuwd naar het volgende artikel waarin een bedrijf daadwerkelijk schade opgelopen heeft met deze panne. Ik geloof het dus niet, tot het daadwerkekijk bewezen is.
krisken schreef:Maar hoe gegarandeerd is gegarandeerd. Stel eens...jouw site is niet bereikbaar vanaf jouw ISP, andere klanten van die ISP geraken ook niet op die site. ............

De Hosting van Telenet lag er niet uit volgens mij omdat de website telenet.be bereikbaar was

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 20:16
door krisken
Persoonlijk ken ik 2 bedrijven die een corporate fibernet hebben van Telenet (http://telenet.be/business/nl/large/pro ... e-fibernet). Eén hiervan is online gebleven, de andere is offline gegaan. Deze hebben Telenet hiervoor aansprakelijk geacht. Hoe het afloopt zullen we over een paar weken wel weten.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 20:23
door mailracer
Hou ons op de hoogte zou ik zeggen :???:

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 20:25
door krisken
Zal gebeuren. Al moet ik zeggen : de SLA van dit product is 8u. Volgens de monitoring is het net iets meer (8u15). Zal dus te zien zijn hoe ze het interpreteren...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 21:40
door ubremoved_539
Geen idee wat men bij TN allemaal aan het doen is... maar daarnet lag hier weer alles plat gedurende zo'n 15 minuten.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 22:32
door cyberbozzo
Ook callcenter was vandaag om 17u onbereikbaar. 015/66.66.66 was onbereikbaar; deze gaf drie pieptonen en de lijn werd verbroken.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 22:40
door philippe_d
Patje schreef:Als je eens kijkt naar hosting dan garanderen de meeste wel 99,9 % uptime (zo heb ik al van een paar mensen vernomen), wordt dit percentage niet gehaald dan krijgt de klant zijn maand-geld terug (compensatie) _ of telenet 99,9 uptime garandeerd weet ik niet ? iemand ...
Zelfs als ze 99.9% garanderen, dan mogen ze nog 8 uur per jaar eruit liggen, so what ?

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 22:58
door Patje
Wel dat de klant zijn geld terug krijgt (maandgeld) en niet een gratis filmpje waar de helft van belgie niet aangeeft :)

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 23:10
door philippe_d
Als het percentage niet gehaald wordt ...
Maar de panne van gisteren valt nog steeds binnen de SLA van 99.9% uptime (over één jaar bekeken)
Dus het percentage wordt nog altijd gehaald ?

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 23:15
door krisken
Wel, die 99,9% halen ze als er in heel 2013 niks meer gebeurd :) Ze zitten nu op het randje met hun 8u downtime.

I mean...waar staat dat dat telenet een uptime van 99.9% garandeerd? Of is dit nog steeds de lijn die jullie verder doortrekken van de webhoster? Zo ja : sorry maar deze lijn kan je NIET doortrekken...

1. een datacenter gaat men over het algemeen N+1 inrichten, soms zelfs al N+2. Bij telenet kan men dit doen in de 2 datacentra (hoboken en mechelen) maar niet tot op de straatkast
2. het netwerk is zodanig verspreid en groots dat men niet elke component (dus elke modem) kan meten

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 23:18
door Splitter
krisken schreef:Persoonlijk ken ik 2 bedrijven die een corporate fibernet hebben van Telenet (http://telenet.be/business/nl/large/pro ... e-fibernet). Eén hiervan is online gebleven, de andere is offline gegaan. Deze hebben Telenet hiervoor aansprakelijk geacht. Hoe het afloopt zullen we over een paar weken wel weten.
SLA : herstel van verbinding binnen de 8 werkuren

en gezien het op zondag was, zijn het dus geen WERKuren maar gewone uren.
WERKuren zullen ongetwijfeld opgevat worden ma-vr 9 to 5.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 23:20
door Patje
In mijn geval zit ik de laatste zes maanden met meer dan 8 u downtime, al 2 a 3 keer een paar uur zonder internet gezeten ... dus mij krijgen ze niet zoet met een gratis filmpje dat is wat ik probeer aan te halen... een maandje gratis internet zou er wel vanaf mogen ;)

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 04 feb 2013, 23:21
door krisken
Deze hebben een "Enhanced SLA" (zie diensten en opties tab op de link) standaard.
Maar de exacte inhoud hiervan vind ik niet terug

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 02:03
door timofp
Hier is Telenet zojuist weer uitgevallen, de internetverbinding. Nog iemand problemen?

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 07:02
door billeman
krisken schreef:Persoonlijk ken ik 2 bedrijven die een corporate fibernet hebben van Telenet (http://telenet.be/business/nl/large/pro ... e-fibernet). Eén hiervan is online gebleven, de andere is offline gegaan. Deze hebben Telenet hiervoor aansprakelijk geacht. Hoe het afloopt zullen we over een paar weken wel weten.
Krisken, wilt dit zeggen dat die ook DHCP moeten gebruiken bij corporate fibernet ???? Lijkt me dan wel een zwak afkooksel te zijn van fibernet business.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 07:13
door Joe de Mannen
Een uptime van 99,9% kan je ook interpreteren als 'altijd 99.9%' dus per 365dagen slechts 0.1% down, niet per kalenderjaar. Dat zou willen zeggen dat er niks meer mag gebeuren tot februari 2014 en dat er niks mag gebeurd zijn sinds februari 2012.

J.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 09:19
door on4bam
Joe de Mannen schreef:Een uptime van 99,9% kan je ook interpreteren als 'altijd 99.9%' dus per 365dagen slechts 0.1% down, niet per kalenderjaar. Dat zou willen zeggen dat er niks meer mag gebeuren tot februari 2014 en dat er niks mag gebeurd zijn sinds februari 2012.
Misschien wordt die teller gewoon op een bepaalde datum ge-reset en is het geen glijdende meter met groen/oranje/rood :nono: :-D

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 09:39
door ubremoved_539
timofp schreef:Hier is Telenet zojuist weer uitgevallen, de internetverbinding. Nog iemand problemen?
Bij mij was het gisterenavond rond een uur of 9... alles (telefoon, internet, interactiviteit) viel uit voor ongeveer 15 minuten.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 12:06
door krisken
billeman schreef:
krisken schreef:Persoonlijk ken ik 2 bedrijven die een corporate fibernet hebben van Telenet (http://telenet.be/business/nl/large/pro ... e-fibernet). Eén hiervan is online gebleven, de andere is offline gegaan. Deze hebben Telenet hiervoor aansprakelijk geacht. Hoe het afloopt zullen we over een paar weken wel weten.
Krisken, wilt dit zeggen dat die ook DHCP moeten gebruiken bij corporate fibernet ???? Lijkt me dan wel een zwak afkooksel te zijn van fibernet business.
DHCP gebruiken ze inderdaad ook bij corporate fibernet. Dit is zogenaamde fixed DHCP : je krijgt van de DHCP server telkens hetzelfde IP adres. Echter werken deze op aparte frequenties en hebben deze een minimum down/upload snelheid (5mbit).

Bij adsl/vdsl werkt een fixed ip op dezelfde manier hoor (maar dan via PPPoE).

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 16:09
door raf1
De details van de compensatieregeling zijn nu bekend: http://blog.telenet.be/2013/02/sorry-met-een-geste/

De 521 700 internet-only klanten en de 107 300 vaste telefonie-only klanten krijgen niets.

In het persbericht met de derdekwartaalresultaten 2012 geeft Telenet ook duidelijk de reden waarom deze klanten anders behandeld worden:
Aangezien nog steeds 31% van onze klanten op slechts één product geabonneerd is, zien we nog steeds mooie groeiopportuniteiten door die klanten warm te maken voor onze aantrekkelijke productbundels

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 16:23
door krisken
Uit jouw link
Telenet Blog schreef:We kozen voor een gratis film om zoveel mogelijk klanten te bereiken. We beseffen dat we daarmee niet iedereen tevreden stellen. Onze excuses daarvoor.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 16:33
door philippe_d
Waregem: Telenet down (televisie) ...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 16:45
door krisken
Philippe : ik mag veronderstellen dat je spreekt over digitale tv, en dat analoog nog werkt?

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 17:44
door philippe_d
Neen, coax signaal down
[€dit] terug OK

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 17:53
door krisken
Ah ok dat is dus een losstaand probleem van de panne van afgelopen zondag.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 18:52
door bartm
Men kan natuurlijk de noodzakelijkheid van internet bij gezinnen in vraag stellen. Schoolgaande jeugd kan inderdaad in bepaalde mate afhankelijk zijn van internet, sommige andere klanten wat minder als het louter over recreatie gaat. Waar het mij om gaat is niet zozeer een "schadeclaim" en een "SLA" en een "garantie van uptime", maar eerder een faire commerciële geste tegenover het feit dat Telenet niet geleverd heeft waar de klant voor betaald heeft, ongeacht hoe fel de klant rekende op de beschikbaarheid van internettoegang. Een maand gratis internet lijkt me overdreven, maar één dag kosteloze verlenging van het internet-abonnement lijkt me een heel faire compensatie. Een totaal ander product gratis aanbieden, vind ik geen compensatie, eerder reclame.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 19:06
door krisken
Bartm : volledig mee akkoord!
Een gratis maand internet/tv/telefoon is idd niet realistisch maar bvb een korting die recht evenredig is met die dag outage lijkt mij iets dat veel mensen eerder zullen apprecieren. Al is het maar 2.5 euro per service die je afneemt bijvoorbeeld...

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 19:59
door vuurvos
krisken schreef:Bij adsl/vdsl werkt een fixed ip op dezelfde manier hoor (maar dan via PPPoE).
Fout, noch de comsumenten producten noch de professionele producten met fixed ip werken met het protocol DHCP maar wel met PCP. Dit in combinatie met LCP en chap pap, zie hier.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 20:03
door krisken
Uiteraard werken deze niet met DHCP, ik bedoelde met mijn post eerder dat je voor een fixed ip bij telenet/belgacom geen netwerkgegevens moest kloppen in je modem zoals veel mensen wel ns denken. Dat je gewoon telkens hetzelfde ip terugkrijgt op een automatische manier.

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 20:06
door mailracer
Waarom heb ik er geen last van gehad ? modem only, docsis3, fibernet XL met eigen router, consumentenformule ?

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 20:07
door krisken
Mailracer : niet iedereen heeft er last van gehad, als ik het goed voorheb is het een verhouding 50-50

Re: Grote internetpanne bij Telenet (3-Feb)

Geplaatst: 05 feb 2013, 20:17
door ubremoved_539
Als je net een nieuwe lease hebt gekregen net voordat het probleem zich heeft voorgedaan is de kans groot dat je de tijdspannen overleefde. Indien je lease echter bijna verlopen was dan had je vermoedelijk wel problemen.