Windows 8: Ervaringen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ik heb wel een mail van microsoft (UK) ontvangen dat ik kon upgraden van mijn vroeger aangekochte Windows 7 naar Windows 8 voor 19€
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

philippe_d schreef:- ik neem aan dat die code niet vervalt, dus nu kopen en later installeren zou geen probleem mogen zijn?
- ik neem aan dat je dezelfde code maar op één PC/laptop kan/mag gebruiken?
Wat ik me ook afvraag is of je nu al een upgrade/code kan kopen om die dan later op een andere PC te installeren. Heb namelijk volgende situatie:
* Officiële XP Home retail versie, geïnstalleerd op mijn desktop.
* Upgrade gedaan naar Windows 8 Pro.
* STEL: ik koop in 2014 een nieuwe PC ter vervanging van die Desktop.
* Kan ik dan daarop mijn XP Home installeren, en dan vervolgens upgraden met de Windows 8 key die ik al had. Bij mijn weten mag ik perfect die XP Home moven naar een andere PC, maar van die Win8 upgrade dacht ik dat dat niet mocht.
* Als het niet mag: kan ik dan vandaag een extra Win8 Pro upgrade kopen die dus nog helemaal niet geinstalleerd wordt, noch geactiveerd, maar pas op mijn nieuwe PC in 2014 geactiveerd gaat worden door daar dus eerst XP Home te installeren ?
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb al enkele keren mijn Windows 8 versie opnieuw geïnstalleerd met telkens dezelfde code, zonder problemen. Dit was omdat de computer het helemaal begaf en ik een clean install moest doen! :-D
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Opnieuw geinstalleerd op dezelfde hardware, of op een totaal nieuw systeem ? Want het eerste is natuurlijk gewoon toegelaten, maar ik dacht dat ze bij activatie wel een soort identifiers van je hardware doorstuurden, waardoor ze wel vrij gemakkelijk kunnen zien dat je key ineens draait op een compleet nieuw systeem of eerder op een oud systeem waarvan je wat component geüpgraded hebt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Tomby schreef:
philippe_d schreef:- ik neem aan dat die code niet vervalt, dus nu kopen en later installeren zou geen probleem mogen zijn?
- ik neem aan dat je dezelfde code maar op één PC/laptop kan/mag gebruiken?
Wat ik me ook afvraag is of je nu al een upgrade/code kan kopen om die dan later op een andere PC te installeren. Heb namelijk volgende situatie:
* Officiële XP Home retail versie, geïnstalleerd op mijn desktop.
* Upgrade gedaan naar Windows 8 Pro.
* STEL: ik koop in 2014 een nieuwe PC ter vervanging van die Desktop.
* Kan ik dan daarop mijn XP Home installeren, en dan vervolgens upgraden met de Windows 8 key die ik al had. Bij mijn weten mag ik perfect die XP Home moven naar een andere PC, maar van die Win8 upgrade dacht ik dat dat niet mocht.
* Als het niet mag: kan ik dan vandaag een extra Win8 Pro upgrade kopen die dus nog helemaal niet geinstalleerd wordt, noch geactiveerd, maar pas op mijn nieuwe PC in 2014 geactiveerd gaat worden door daar dus eerst XP Home te installeren ?
Beiden mag, als je XP home hebt als Retail versie (geen OEM) mag je die op die nieuwe pc installen en uw bestaande upgrade gebruiken. Voorwaarde is dat ge de andere pc met die Windows 8 op niet meer gebruikt want anders gebruik je de licentie op meerdere computers tegelijk.
Een extra upgrade kopen en pas in 2014 activeren is ook geen probleem.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier al moeten doen. Dus een win8 upgrade gekocht en geinstalleerd.
Echter een 2-tal weken later een nieuwe laptop en daar opnieuw op geinstalleerd.
Je dient dat de Microsoft activering opnieuw te doorlopen. Je krijgt dan een code die je telefonisch dient in te voeren op je windows opnieuw te activeren op een ander systeem.
Werkt dus perfect.

Heb hier trouwens een 6-tal upgrades besteld en slechts 1 DVD. Geen probleem ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomby schreef:kan ik dan vandaag een extra Win8 Pro upgrade kopen die dus nog helemaal niet geinstalleerd wordt, noch geactiveerd, maar pas op mijn nieuwe PC in 2014 geactiveerd gaat worden door daar dus eerst XP Home te installeren ?
De Win8 Pro die je (tot eind januari) kan kopen voor 29€ is geen upgrade, je kan dit volgens mij gewoon clean installeren zonder eerst XP er op te zetten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:De Win8 Pro die je (tot eind januari) kan kopen voor 29€ is geen upgrade, je kan dit volgens mij gewoon clean installeren zonder eerst XP er op te zetten ...
Wel met de vereiste dat je voor je target systeem een bestaande licentie hebt voor een oudere Windows hebt (zoals in mijn voorbeeld). Want technisch is het misschien geen upgrade, maar qua voorwaarden wel natuurlijk.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Klopt.
Voor aankoop van een licentie dien je idd een 'werkend' systeem te hebben (win7, xp, 2000, vista) en dien je vanaf dat systeem de licenties te bestellen.
Probeer je meerdere licenties te bestellen vanop hetzelde systeem, lukt dat niet.

Eenmaal je de DVD hebt, kan je die installeren op eender welk systeem vanaf scratch.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb al een tijdje last van geen apps meer kunnen installeren (of updaten). Er komt steeds "Deze app is niet geïnstalleerd - details weergeven". Als ik dan details weergeven klik:
Er is iets fout gegaan en deze app kan niet worden geïnstalleerd. Probeer het opnieuw. Foutbericht: 0x80246007
Bij de ene app is 't 0x80246007, bij de andere 0x80072ee4.

Ik kon sommige oude apps die ik in het begin geïnstalleerd had overigens ook niet meer opstarten. Zoals de "Webradio" app, die bleef maar het loading-icoontje weergeven.

Ik heb al gegoogled op dit probleem en blijkbaar is het een bekend probleem als bijvoorbeeld je resolutie te laag is, of je videokaart drivers niet up-to-date zijn, of sommige instellingen niet goed staan.

Daarvoor heb ik een ".diagcab" programma gedownload van Microsoft zelf die dit probleem zou proberen te verhelpen. Dit meerdere keren gerund, zonder enige oplossing. Ook al m'n Intel HD 4000 drivers geüpdatet, net als m'n nVidia driver. Ook al Store cache geleegd etc. Niets blijkt te helpen. Ik heb overigens 1366x768 als resolutie, dit is een vrij bekende resolutie, dus dit zou niet het probleem mogen vormen.

Ik run Windows 8 Pro with Media Center. Ja, het is legaal, via DreamSpark Premium van school.

Bron waar ik dit diagcab programma vandaan heb:
We have developed a troubleshooter to address a number of known issues that can prevent apps from running properly in Windows 8.

http://download.microsoft.com/download/ ... ps.diagcab

The troubleshooter automatically fixes some issues that might prevent your apps from running, including suboptimal screen resolution and incorrect security or account settings. If you’re still experiencing a problem after running the troubleshooter, please post in this thread for further assistance.

Text from Steven. S
Forum Moderator Community Star
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

werk al enige tijd met Windows 8 en kan plots niet meer inloggen met mijn windows account en ik ben 100% zeker dat het paswoord juist is. kan op een andere pc met windows 7 perfect mijn mails van hotmail opvragen. wat is er aan de hand?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Kijk eens of je keyboard layout nog goed staat. Ik lees precies dat een of andere update je layout kon veranderd hebben.

Zoniet, kun je hier nog eens kijken voor andere mogelijk oplossingen:
http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... 9ebb87a44b
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Bij het aanmeldvenster ga het toetsenbord soms naar internationaal, het beste dat je kan doen is zorgen dat alles op belgisch punt staat.
Je moet ergens het "huidige instellingen kopiëren voor..." aanvinken en dan toepassen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Naast het paswoord-veldje heb je overigens een icoontje van een oog. Je kan daarop klikken om even het paswoord zichtbaar te maken, dan weet je direct of het het juiste paswoord is of niet. Maar heb dus ook al meegemaakt dat mijn keyboard ineens verkeerd staat. Heeft bij mij te maken dat een van de PCs 2 keyboards heeft waaronder een US, en soms synct ie die naar een andere PC.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Probeer je meerdere licenties te bestellen vanop hetzelde systeem, lukt dat niet.
Ehh lukt toch gewoon? Zelfs met zelfde email adres etc ik ga er zo een stuk of 5 bestellen denk ik.

En één product key zal wel op meerdere systemen lukken denk ik...(las ik hierboven toch al)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet waar je dat hierboven las, maar 1 product key is voor 1 enkel systeem. Je hebt dus evenveel product keys nodig als dat je systemen hebt. Hierboven was gewoon even sprake van wat als je 1 systeem door een ander vervangt, dan mag je op het nieuwe systeem de key van het oude systeem herbruiken.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

1. Ik heb 3 jaar geleden Windows 7 Ultimate gekocht. Kan ik die product key hergebruiken op een Windows 8 professional. Is het dat wat je zegt ? (volgens mij moet je hiervoor toch een kleine "upgrade fee" betalen, of niet ?
2. Ik heb ondertussen 4 licentiekeys voor Windows 8 Pro gekocht. 3 voor thuis gebruik, eentje voor mijn ouders.
3. Één licentiekey heb ik via een DVD doos gekocht. Daarin zit zowel de 32 bit als 64 bit versie. Hiermee kan ik elk systeem (bv Windows XP 32 bit) omzetten naar Windows 8 Pro 64 bit. Je kan daarbij telkens een CLEAN (nieuwe) installatie doen.

Dit alles (uitgezonderd puntje 1) heb ik nagevraagd bij de Microsoft Support (chat).

Groetjes,
Gent32m.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

1. Neen, dat zeg ik niet. Je hebt voor elke pre-Win8 de upgrade nodig. En 1 per systeem dat je wil upgraden. Dus of je nu van XP Home komt, of van W7 Ultimate maakt niet uit, 't is altijd dezelfde prijs.
2. Dat is dus ok
3. Als je met 'elk systeem' bedoelt dat het er niet toe doet welk systeem: akkoord. Als je bedoelt dat je daar meerdere systemen mee wil upgraden: neen, dat mag niet. 1 product key = 1 systeem.

Wat ik hierboven zei, is dat als je een systeem (met W8) vervangt door een ander systeem (waarop je ook W8 wil zetten), dan mag je wél de key van het oude systeem herbruiken op het nieuwe systeem. Als je 1 key gebruikt op 2 systemen, ben ik vrij zeker dat Microsoft dit gaat merken. Ik gok erop dat dan 1 van beide systeem steevast zijn activatie kwijt is en na 30d niet meer gaat werken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 3. Als je met 'elk systeem' bedoelt dat het er niet toe doet welk systeem: akkoord. Als je bedoelt dat je daar meerdere systemen mee wil upgraden: neen, dat mag niet. 1 product key = 1 systeem.
Ik gok dat hij bedoelt dat hij de cd gaat gebruiken voor elke installatie maar wel telkens een andere van zijn gekochte keys zal gebruiken, en dat kan perfect.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Indien je van een blanco systeem vertrekt (bijvoorbeeld je hebt een nieuwe harde schijf geplaatst) dan installeer je eerst W8.
De product key voor de upgrade zal niet aanvaard worden. Je doet immers geen upgrade ...
Vervolgens installeer je dezelfde W8 over de eerste installatie (opnieuw formatteren van de partitie is toegelaten).
De product key voor de "upgrade" zal nu wel aanvaard worden.

Uiteraard de product key slechts gebruiken voor één systeem.
Het installatie medium (DVD/USB stick) kan je gebruiken voor meerdere systemen.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

MClaeys schreef:Ik gok dat hij bedoelt dat hij de cd gaat gebruiken voor elke installatie maar wel telkens een andere van zijn gekochte keys zal gebruiken, en dat kan perfect.
Correct gegokt :-)

@eternum, is dit dan een "bug" in de upgrade procedure (die MS voorlopig nog niet opgelost heeft) ? Als wat jij beschrijft klopt, hoef ik m.a.w. op een nieuwe pc niet eerst Windows XP (SP3) te installeren met mijn oude licentie keys.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

In Microsoft producten zitten geen bugs. Enkel features. :mrgreen:

Zelf had ik een "W8 upgrade" gedaan op een oude disk die kwam uit mijn NAS (OS: Debian etch). :wink:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

eternum schreef:Vervolgens installeer je dezelfde W8 over de eerste installatie (opnieuw formatteren van de partitie is toegelaten).
Dat lijkt me een verspilling van je dierbare tijd. Op het Internet zijn registry hacks te vinden om een W8 te kunnen activeren met een fresh install van de upgrade installer (die fresh install mogelijk maakt omdat dat nu eenmaal moet met alles van vóór Windows 7) maar met een Upgrade Key.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het geïnstalleerd zonder key en de key achteraf ingegeven. Dat ging perfect, bij een andere pc moest ik een registerwaarde aanpassen. Normaal kan je het venster van de key niet skippen maar daar zijn trucjes voor :) Ik ga echt niet dubbel installeren als ik een nieuwe schijf koop.
Gent32m schreef:@eternum, is dit dan een "bug" in de upgrade procedure (die MS voorlopig nog niet opgelost heeft) ? Als wat jij beschrijft klopt, hoef ik m.a.w. op een nieuwe pc niet eerst Windows XP (SP3) te installeren met mijn oude licentie keys.
Die loophole is bewust, als mensen verplicht zouden zijn een full install te kopen als ze een nieuwe schijf moeten kopen dan haken mensen af, dat is dubbel betalen. Ze zouden enorm veel klanten verliezen na een schijfcrash :).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Net een ssd in de laptop gestoken en maar eens win acht op gezet ziet er wel leuk uit zal gewoon worden zijn. OP een tablet past dit perfect maar op een laptop...liever niet.

Maar ik krijg mijn cijfer toetsen niet aan de gang? iemand enig idee? google helpt mij voor een keer niet veel verder :p
met de shift toetst gaat het wel maar ik heb cijfertoetsen op de laptop dus...

▼ dit teken maken met de alt en cijfertoetsen werkt dan wel weer :roll:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Staat NumLock wel op? Bij sommige Windows versies staat dat uitgeschakeld als basisinstelling.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Der staan wel wat reg. files op het net voor als het misloopt met de numlock in WIn8
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

windows 8 start supersnel op. (pc van 5 jaar oud waar voorheen vista opstond).
in het begin is het wat wennen, maar ge zijt het snel gewoon hoor.
tot op heden geen klagen hier
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”