krisken schreef: 16 sep 2022, 09:37
Zeg ivob, als je helemaal gratis wilt laden dan doe je dat toch gewoon aan een laadpaal van Ikea of de talrijke laadpalen van Lidl hé

En zo zijn er genoeg

PS : je spreekt over uren? Denk dat je daar een foutje maakt
Wat het VRT artikel betreft : nu moet je mij eens uitleggen hoe het kan dat dit voor de professionele gebruiker meer en meer een optie begint te worden, maar dat dit voor de particulier veel onzekerheid geeft. Er is maar één uitleg : er zijn nog veel petrolheads die kost wat kost EV's afbreken en hun dinosap zuipende wagen laten opfleuren.
Tja, ook dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Ikea: zelf ga ik ook niet minstens 25 km enkel rijden om aan een Ikea te gaan laden om een paar kWh "gratis" binnen te halen.
Lidl: niet iedere Lidl heeft gratis laadpalen. En als die er al zijn en het zijn DC laders en meestal 1 stuk (toevallig eentje aan mijn Lidl) zal het niet meer lang duren voor Lidl die strategie gaat wijzigen. En dan nog, gemiddeld een 20-30 min per winkelbeurt aan in het beste geval max. 50 kW.
Tenminste als er eentje beschikbaar is want meestal is er maar één snellader beschikbaar en de tijd dat die bijna altijd vrij waren is ook al voorbij (daar staan dus, vreemd genoeg, tegenwoordig inderdaad mensen met een Tesla, Mercedes, Volvo,.... uren te laden en de tijd in hun auto nuttig te besteden achter hun smartphone en tablet).
Dus ook hier bekijk je het door een eenzijdige rooskleurige bril. Er ligt niet op iedere hoek van de straat een Ikea, Jan Modaal bezoekt niet iedere week de Ikea. En er zijn meer Lidl's maar zeker niet iedere Lidl heeft DC laders en als dat het geval is gelijktijdig voor één klant.
Tja het verschil tussen privégebruik en salarisrijder is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
De privérijder moet die tienduizenden euro van zijn eigen bankrekening halen, het risico op afschrijving zelf dragen (je zal een drietal jaren geleden maar een EV met een monofase on board omvormer gekocht hebben, geraak je over enkele jaren aan de straatstenen niet meer voor een goede prijs kwijt), de wachttijden (tegenwoordig +12 maanden) maar zelf zien te overbruggen en de laadkosten zelf betalen.
De salarisrijder betaalt alleen de VAA (die voor een EV in vergelijking met een vergelijkbare ICE nu lager is) en geen aankoopkosten, het risico op afschrijving ligt bij de leaseMij (om de 4-5 jaar gewoon een nieuwe lease), geen wachttrijden (verlenging vorig contract, poolcar als vervangwagen of bridge lease op kosten van de werkgever tot effectieve levering) en laden op kosten van de werkgever (en bij een thuislaadpaal meestal nog winst er bovenop).
Dat is de realistische uitleg en heeft dus niets met petrolheads te maken maar alles met de eigen spaarboek en hoeveel Jan Modaal over heeft om te besteden aan een auto.
En ik breek BEV's niet af, louter omdat het EV's zijn.
Ik ben alleen niet blind voor de voor- en nadelen want persoonlijk maakt het economisch voor ons gezin niets veel uit of we rijden met een EV of met een ICE.
Toegevoegd na 3 minuten :
VOiD schreef: 16 sep 2022, 12:18
Ik ben geen expert maar een verlies van 4% via de bekabeling (laadkabels zijn 3 à 5 meter meestal) ?? Dan wil ik niet weten hoeveel verlies er is op de bekabeling in huis, laat staan op straat.
Laadverliezen hangen af van de laadsnelheid (hoe lager het vermogen, hoe hoger het laadverlies) en het type EV en zijn omvormer (je hebt EV's die efficiënter met laden omgaan dan andere). Er bestaan tabellen voor bijna iedere EV en laadvorken om de verliezen te bepalen.
Hou bij een thuislader (en bij alle AC laders tussen mono 6A en driefase 32A) toch maar rekening met verliezen tussen 7 en 20% waarbij 15% een mooi langdurig gemiddelde is.
Laadverliezen zijn tussen 20-80 % van de accucapaciteit ook lager dan +80% (een gemiddelde want verschilt ook weer van EV tot EV).
Wat wel belangrijk is om te weten is dat de laadverliezen niet afgerekend worden in de EV zelf maar aan de laadpaal.
Bij een laadverlies van bv. 10% zal je 11 kWh moeten laden (en afrekenen) om 10 kWh in de accu van de EV te laden.
Ook een punt waar een salarisrijder met laadkaart geen rekening mee moet houden (en bij thuisladen economisch zelfs meer voordeel oplevert) en de privé rijder de volle pot moet voor betalen.
Nog een bijkomend punt is bij de invoering van het capaciteitstarief: hoe sneller je thuis wil laden hoe lager de omvormerverliezen maar hoe hoger het capaciteitstarief zal doorgerekend worden.