Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Waarom je met 0,70€ rekent is me onduidelijk
Aan openbare AC palen kan je nog tarieven vinden aan 0,45 of lager tenzij het net gewijzigd zou zijn
K ben net terug uit FR waar je nog DC kan laden aan 0,18€ en net over de grens aan 0,33€
NuKeM schreef:Met de huidige elektriciteitsprijzen lijkt rijden met een EV even duur te worden als rijden met een zuinige (hybride) benzine. Natuurlijk ga ik dan enkel uit van de energiekosten en neem ik de onderhoudskosten niet in rekening. Als ik uit ga van 17.5kWh/100km (best goed) en reken aan 0.7€/kWh dan kost 100km rijden ongeveer 12,25€. Momenteel staat de benzine aan pakweg 1.8€/l. Dus is elke benzinewagen met een verbruik minder dan 6,8l/100km zuiniger dan een EV om mee te rijden op dit moment… (en grote kans dat die brandstofwagen waarschijnlijk ook nog eens goedkoper was)
Ok, als je zonnepanelen hebt is het verhaal anders, maar niet zoveel, want ook die zonnepanelen hebben geld gekost en de energie die je dan voor je wagen rekent moet je doorgaans (tenzij je een zeer grote installatie hebt) wel doorrekenen aan andere elektrische verbruikers als je installatie niet je hele verbruik thuis dekt..

Eerst twijfelde ik nog of mijn beslissing om geen EV te nemen we de goede was, maar na bovenstaande gedachtengang denk ik dat het (voor deze periode) niet zo’n slechte beslissing bleek… zolang de brandstofprijzen niet de lucht in schieten natuurlijk ;)

Versta me niet verkeerd, ik ben ook 100% pro EV, maar denk dat er vandaag best twee keer over nagedacht wordt (als de car policy dat nog toe laat natuurlijk).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

bruma schreef: 06 sep 2022, 00:19 Waarom je met 0,70€ rekent is me onduidelijk
Aan openbare AC palen kan je nog tarieven vinden aan 0,45 of lager tenzij het net gewijzigd zou zijn
Om de eigen voorkeur meer kracht bij te zetten? :-D

Bij de Lidl (met AC/DC laden) kan je nog altijd gratis laden tijdens de winkelbeurt. :banana:

Alhoewel de lol daar sinds enkele maanden ook vanaf is.
Tot een half jaar geleden zag je aan die laadpaal zelden iemand en kon je bijna "vrij" laden.
Nu zijn ze bijna constant bezet door (niet) klanten die tijdens het laden de tijd doden met een wandelingetje of vertier op de smartphone terwijl ze zitten te wachten.
Dan kan men zich de vraag stellen of dat komt omdat er een significante stijging van privé bezitters van een EV onder het Lidl klantenbestand is of dat sommige EV-rijders het water zo aan de lippen staat dat ze daar hun tijd aan moeten besteden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Het is niet of of maar en en.

Je wordt niet rijk door veel uit te geven ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

ivob schreef: 06 sep 2022, 08:33 Bij de Lidl (met AC/DC laden) kan je nog altijd gratis laden tijdens de winkelbeurt. :banana:
Zal rap gedaan zijn, in Duitsland is het al betalend geworden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Persoonlijk hoop ik daar ook op.
Zijn we verlost van die gratis laadpaalklevers.
Maar vooralsnog nog niet.
De enige maatregel die ze hier hebben ingevoerd is van onbeperkt laden naar 1 uur laden en dan slaat de paal af.
Maar dat houdt de (niet klant) laadpaalklevers uiteraard niet tegen want die zitten in hun EV te wachten en te tokkelen om na de 60ste minuut hun paal terug te herstarten.

Dat ze er bij Lidl nooit aan gedacht hebben om dat - volgens aankoop - te binden aan hun app.
Ben je ook per direct van de niet klanten af.

Toegevoegd na 2 minuten 40 seconden:
Dizzy schreef: 06 sep 2022, 09:46 Je wordt niet rijk door veel uit te geven ;)
Echt?
Nog nooit gehoord van het uitgangspunt dat je niet moet werken voor je geld maar je geld voor je moet laten werken? :bang:
Door je geld op de bank of onder je matras te houden wordt je idd nooit "rijk".
Eerst veel uitgeven om bomen te planten voor je er daarna veel vruchten van kan blijven plukken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het trekt net klanten aan zullen ze denken. Het is logisch dat je snel in de verleiding bent om iets te kopen aangezien je er toch bent en moet wachten. De aankoopverplichting zal dus maar een paar tegen houden.

Het echte probleem is te weinig laadpalen dat nijpender wordt naarmate er meer EV's komen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nou als ze dat denken volgen ze hun eigen situatie slecht op.
Tijd om eventueel de aandelen van Lidl in de verkoop te zetten.

De klanten zijn helemaal het probleem niet.
Het zijn de niet klanten laadpaal shoppers die het probleem (voor de andere echte klanten) vormen.

Ik ken ook weinig mensen die voor de fun meer dan een uur in de Lidl gaan shoppen.

In de Spar een paar km verderop staan 10 gloednieuwe DATS 24 laadpalen op de parking. Daar staat men heus niet te laadpaalkleven want ze zijn betalend.

Blijkbaar is het probleem eerder dat er mensen een Tesla/Mercedes EV kopen en dan te gierig of te kort bij kas zijn om daar de elektriciteit van te betalen om het ding rijdende te houden. En waarschijnlijk worden ze ook niet per uur betaald wanneer je daar een uur in je auto kan zitten niksen om een paar kWh gratis elektriciteit te scoren. Of het zouden "thuiswerkers" moeten zijn die hun werk op een smarptphone verzet krijgen. :-D

Koppel de Lidl app aan de Lidl laadpaal en je weet als bedrijf onmiddellijk of het klanten zijn die bij je laden en wat hun uitgave patroon is en of dat opweegt tegenover hun energieafname. Of maak het gewoon betalend voor iedereen. Of trek er je niets van aan.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik denk dat Lidl beter weet wie er naar hun winkel komt en de palen gebruikt dan een individuele passant.

Als zij dit misbruik te veel/vaak merken zullen ze wel ingrijpen. Elders is het al betalend geworden dus die wind zal ook naar hier waaien.

Dat mensen wel eens een wagen kopen die ze eigenlijk niet kunnen veroorloven is niet nieuw. Voor velen is de wagen dan ook hun status en ook al verdienen ze voor een Lada, een Mercedes zal het zijn. Ieder geeft zijn geld uit aan wat hij wil, ik heb er geen last van.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een denkfout en een gebrek aan empathie met de situatie van anderen in één post van Mr. Empathico zelve. :bdaysmile: :beerchug:
Sol Invictus!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Zelf nog maar één keer van de Lidl laadpalen gebruik gemaakt (in de Ardennen); het is hier in de buurt ook wel één van de weinige plaatsen waar je kan snelladen. Er zijn hier redelijk wat laadpunten, maar allemaal AC en mijn auto laadt "maar" aan 11kW. Dus dan duurt het wel even.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat dus.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 06 sep 2022, 16:58Een denkfout en een gebrek aan empathie met de situatie van anderen in één post van Mr. Empathico zelve. :bdaysmile: :beerchug:
Wat is de denkfout dan? dat zou interessant zijn want zo is uw post niet enkel op de man gericht.

En over uw zelf bedachte titel, waarom liet je het stuk dat iedereen doet met zijn geld wat hij zelf wil en dat ik er GEEN last van heb weg?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Daar mag je zelf eens diep over nadenken.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Omdat het u niet uit kwam? :lol:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

waar zit mijn fout:
20.000km /jaar
diesel kost 1.8€/l
verbruik diesel: 6l/100km
verbruik ev: 20kWh/100km

diesel: 20.000 / 100 * 6 * 1.8 = 2160€ aan diesel
EV: 20.000 / 100 * 20 = 4000kWh voor 20.000 km

Als ik bij de vtest 4000 kWh extra ingeef betaal +- 4000€ meer.
Klopt mijn berekening niet of is dit louter aan de sterke stijging te wijten?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik altijd ecopower om de stroomprijs eenvoudig te bekijken.

Tot voor kort was het ongeveer €0,30/kWh, nu meer dan €0,70.
4000 x 0,30= €1.200
4000 x 0,70= €2.800

jij zit aan een prijs van ongeveer €1/kWh, dus ja. Het gigantische verschil is puur door de extreme stijging.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hoezo nu 0,70 €/kWh?
De prijs staat tot 1/11, nog 6 weken dus, nog vast op 0,25-0,30 €/kWh.
En de reële prijs voor de maand november weet je pas begin december.

Toegevoegd na 2 minuten 20 seconden:
sky schreef: 14 sep 2022, 16:01 Als ik bij de vtest 4000 kWh extra ingeef betaal +- 4000€ meer.
Klopt mijn berekening niet of is dit louter aan de sterke stijging te wijten?
De gesponsorde energievergelijkers geven een prijsschatting op basis van het recente verleden.
De V-test geeft een prijsschatting op basis van prognoses in de toekomst.
De reële prijs bij een variabel contract en over een langere periode dan een maand of een kwartaal weet je meestal pas na vervallen termijn.
Sol Invictus!
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 5 keer

SELECT * FROM users WHERE clue >0;
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 14 sep 2022, 17:06 Hoezo nu 0,70 €/kWh?
De prijs staat tot 1/11, nog 6 weken dus, nog vast op 0,25-0,30 €/kWh.
En de reële prijs voor de maand november weet je pas begin december.
Afbeelding
:roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wat is je punt nu eigenlijk?
Waar ik woon is het nog steeds niet november, laat staan 30 november, maar nog altijd 6 weken voor begin november. :-D
Met je groen kadertje bevestig je gewoon wat ik eerder schreef toch?
Sol Invictus!
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Ben ook aan het kijken voor BEV.
Maar dan stelde ik deze week ook vast...

bestaande ICE wagen houden:
30.000 km aan 6,6l / 100km x stel 1,7 euro / l benzineprijs = 3.366 euro benzinekost

BEV wagen kopen:
30.000 km aan stel 16kwh / 100km x 0,70 euro / kwh = 3.360 euro electriciteitkost

Ook. Onder de 50.000 vind je niets dat de moeite is, en levertermijnen zijn tussen 4 maanden en 1,5 jaar.
En dan nog dit akkefietje: https://www.arenaev.com/evs_from_zeekr_ ... ws-632.php
Zeekr is een zustermerk van Geely. Dus, binnen 2 jaar is het zover, dan is de BEV die je nu koopt gelijk een oude GSM. Je legt hem in de lade, want hij is niets meer waard.
En batterijen vervangbaar maken, daar hebben ze niet aan gedacht.

Ik ben er nog niet uit, maar ik denk van niets te doen... en te houden wat ik heb.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 14 sep 2022, 18:50 Wat is je punt nu eigenlijk?
Waar ik woon is het nog steeds niet november, laat staan 30 november, maar nog altijd 6 weken voor begin november. :-D
Met je groen kadertje bevestig je gewoon wat ik eerder schreef toch?
Mijn punt is dat de stroomprijs voor een groot deel van de bevolking draait rond de €0,70 en dat een auto kopen (liefst) niet gebeurt met tarieven van nu, maar met een open vizier naar de toekomst.
Je gaat nu toch geen lange termijn investeringen (ik koop niet elke 6 weken een auto) aanmoedigen met een stroomprijs van <€0,30/kWh in het rekenmodel?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op dit moment is het vrij betaalbaar om Ionity Passport te nemen : je betaalt een abonnement van 18 euro per maand, en je kan dan snelladen aan 35 cent per kWh. Als je dit abonnement deelt met een aantal wagens (of personen) is dit nog redelijk betaalbaar...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dan verlies je weer een groot gemak aan EV.
's Avonds thuis komen en in de stekker in de garage.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

jutuiz schreef: 14 sep 2022, 18:52
Ik ben er nog niet uit, maar ik denk van niets te doen... en te houden wat ik heb.
Wanneer je nog verder kan met wat je hebt is dat momenteel de beste optie.
Wanneer je zelf de EV niet moet aankopen en bovendien kan laden op kosten van de werkgever of 8
maanden per jaar via eigen zonnepanelen is een BEV een no brainer (indien hij nog past binnen het carbudget).
Wanneer het een privé aankoop is en fiscaal niets kan recupereren en je moet openbaar laden en/of thuis aan de huidige prijzen laden
zal het hoogst zelden een economisch voordeel opleveren.
Indien je nu moet wisselen (wagen stuk en onontbeerlijk) heb je sowieso een probleem want de wachttijden lopen al op (wanneer je iets anders wil dan de stockwagen die toevallig bij de dealer beschikbaar komt) tot meer dan een jaar en bridgeauto's zijn meestal alleen beschikbaar in het duurdere segment.

Toegevoegd na 4 minuten 7 seconden:
krisken schreef: 14 sep 2022, 22:54 Op dit moment is het vrij betaalbaar om Ionity Passport te nemen : je betaalt een abonnement van 18 euro per maand, en je kan dan snelladen aan 35 cent per kWh. Als je dit abonnement deelt met een aantal wagens (of personen) is dit nog redelijk betaalbaar...
Onder voorwaarde dat je thuis al meerdere EV's hebt (en dan behoor je al tot een kleine minderheid), buren of familie van je idee kan overtuigen (het is sowieso een vaste kost van 216 € per jaar waar je eigenlijk niets aan hebt), de prijzen van Ionity niet aangepast worden aan de huidige situatie en je een Ionity laadpaal in de buurt hebt. Of zin hebt er altijd voor te gaan omrijden en te zitten "wachten" tot je EV is volgeladen. Leuk tijdverdrijf in de winter. :-D
Het is nu niet dat België vol Ionity laadpalen staat.
Laadstations Ionity BE.jpg
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

misschien off topic, maar waarom zie je verschillende EV's met hun laadklep links vooraan aan de auto, terwijl we normaal gezien langs de rechterzijde moeten parkeren. Het zou toch logischer zijn om de laadklep aan de rechterzijde te zetten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nog logischer in het midden.
Altijd bereikbaar.
Bij een mini staan ze bv links en rechts.
En thuis, op een laadplein of een parkeerplein is rechts parallel parkeren ook al geen standaard.
Sol Invictus!
krisken
userbase crew
userbase crew

ivob schreef: 15 sep 2022, 09:05
jutuiz schreef: 14 sep 2022, 18:52
Wanneer je nog verder kan met wat je hebt is dat momenteel de beste optie.
Wanneer je zelf de EV niet moet aankopen en bovendien kan laden op kosten van de werkgever of 8
maanden per jaar via eigen zonnepanelen is een BEV een no brainer (indien hij nog past binnen het carbudget).
Wanneer het een privé aankoop is en fiscaal niets kan recupereren en je moet openbaar laden en/of thuis aan de huidige prijzen laden
zal het hoogst zelden een economisch voordeel opleveren.
Indien je nu moet wisselen (wagen stuk en onontbeerlijk) heb je sowieso een probleem want de wachttijden lopen al op (wanneer je iets anders wil dan de stockwagen die toevallig bij de dealer beschikbaar komt) tot meer dan een jaar en bridgeauto's zijn meestal alleen beschikbaar in het duurdere segment.

Toegevoegd na 4 minuten 7 seconden:
krisken schreef: 14 sep 2022, 22:54 Op dit moment is het vrij betaalbaar om Ionity Passport te nemen : je betaalt een abonnement van 18 euro per maand, en je kan dan snelladen aan 35 cent per kWh. Als je dit abonnement deelt met een aantal wagens (of personen) is dit nog redelijk betaalbaar...
Onder voorwaarde dat je thuis al meerdere EV's hebt (en dan behoor je al tot een kleine minderheid), buren of familie van je idee kan overtuigen (het is sowieso een vaste kost van 216 € per jaar waar je eigenlijk niets aan hebt), de prijzen van Ionity niet aangepast worden aan de huidige situatie en je een Ionity laadpaal in de buurt hebt. Of zin hebt er altijd voor te gaan omrijden en te zitten "wachten" tot je EV is volgeladen. Leuk tijdverdrijf in de winter. :-D
Het is nu niet dat België vol Ionity laadpalen staat.
Laadstations Ionity BE.jpg
Hoezo je hebt er niks aan? Lijkt me toch een verkeerde interpretatie : je krijgt er 35 cent per kWh voor, in plaats van 79 cent! Hier is het gegaan als volgt : ik had zelf een kaartje van plugsurfing. Toen een vriend van mij via het werk een Polestar kreeg, kwam er eveneens een plugsurfingkaartje bij. Daar hij een laadkaart heeft via het werk, ben ik eigenaar geworden van dat Polestar-plugsurfing kaartje. Deze kaart is op geen enkele manier gekoppeld aan de auto of de oorspronkelijke koper. Ik heb zijn kaartje geactiveerd onder mijn account en hopla : mijn oorspronkelijke kaart had plots ook het tarief van 35 cent. En op die manier heb ik in totaal 5 kaarten onder mijn account gezet (ikzelf + vrienden). Elke maand krijg ik een afrekening per kaartje, het is dan even een mailtje/smsje sturen naar de betreffende vriend/vriendin, en een paar dagen later staat het geld op mijn rekening.

De prijzen voor merken waar Ionity een overeenkomst mee heeft liggen vast voor de komende 2 jaar. Dus daar moet je al geen schrik voor hebben. Als je enkel rond de kerktoren bolt zal je misschien minder snel een Ionity paal tegen komen, maar voor de serieuze EV rijder : ja, je komt er regelmatig wel eentje tegen. Al zal je soms eens een omweggetje moeten doen. Trouwens : wie zegt dat je moet wachten (en niks doen) om je EV te laden? Of je nu op de trein zit te surfen/mailen, thuis of vanaf de plaats waar je EV aan het laden is, wat is het verschil? Zelfs in de winter? Geen idee hoe het zit met jouw wagen, maar ik heb gewoon verwarming hoor in de wagen?

Toegevoegd na 4 minuten 56 seconden:
sky schreef: 15 sep 2022, 13:26 misschien off topic, maar waarom zie je verschillende EV's met hun laadklep links vooraan aan de auto, terwijl we normaal gezien langs de rechterzijde moeten parkeren. Het zou toch logischer zijn om de laadklep aan de rechterzijde te zetten.
Afbeelding

Telefonie = EDPnet + OVH
ivob
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: 15 sep 2022, 18:47 Geen idee hoe het zit met jouw wagen, maar ik heb gewoon verwarming hoor in de wagen?
Iedereen zijn hobby maar ik zit toch liever thuis dan in een verwarmde auto mijn ding te doen. :-D

Maar als ik het goed begrijp kan je met een Ionity laadpas dan de komende 2 jaar aan 35 c€/kWh laden aan alle Ionity gelieerde laadpalen? Want als het alleen bij Ionity palen is dan is het toch droevig gesteld en wel meer dan eens op de baan zijn. Toch volgens de kaart (zie hiervoor) van chargemap.
Sol Invictus!
krisken
userbase crew
userbase crew

Goh in mijn geval maakt dat niet veel uit. Als ik toch moet wachten tijdens het laden dan doe ik wat ik eigenlijk thuis zou gedaan hebben. Mails beantwoorden, wat media doorbladeren, wat telefoontjes. Verschil is dat de verwarming mij thuis meer kost dan in mijn wagen :D

Klopt, als je dat Ionity passport hebt dan kan je alleen bij Ionity laden. Daarvan staan er inderdaad niet superveel in België, het zijn immers allen snelladers. En deze zijn niet bedoeld om te gebruiken als je alleen rond de kerktoren gaat rijden. Staan vooral langs autostrades. Maar wat dat betreft heb ik geluk : ze staan aan beide kanten van de E40 te Wetteren. En dat is exact waar ik woon :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja dan zitten we terug bij het begin:
Ivob schreef:en je een Ionity laadpaal in de buurt hebt
Er zijn meer regio's waar er geen staan dan wel.
Je kan, of je moest al een die hard zijn die alleen maar voordelen ziet in een EV en de nadelen negeert, moelijk verwachten dat iemand die van Antwerpen naar Hasselt of Leuven moet even een ommetje doet langs Vilvoorde, Wetteren of Luik om een paar euro te "besparen".
En als het moet afhangen van de "geluksfactor" laad ik dan toch liever thuis terwijl ik lig te slapen of op een locatie met een laadpaal waar ik toch enkele uren moet zijn en zonder extra betalende abo-kaart. :-D
Maar daar heeft iemand anders natuurlijk niets aan. Net zoals diegenen die niet in de buurt van een Ionity paal wonen of niet meerdere keren per week het halve land moeten doorkruisen weinig voordeel hebben aan een Ionity abo.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/13 ... he-wagens/
Sol Invictus!
krisken
userbase crew
userbase crew

Zeg ivob, als je helemaal gratis wilt laden dan doe je dat toch gewoon aan een laadpaal van Ikea of de talrijke laadpalen van Lidl hé ;) En zo zijn er genoeg :-)
PS : je spreekt over uren? Denk dat je daar een foutje maakt :)

Wat het VRT artikel betreft : nu moet je mij eens uitleggen hoe het kan dat dit voor de professionele gebruiker meer en meer een optie begint te worden, maar dat dit voor de particulier veel onzekerheid geeft. Er is maar één uitleg : er zijn nog veel petrolheads die kost wat kost EV's afbreken en hun dinosap zuipende wagen laten opfleuren.

Telefonie = EDPnet + OVH
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De uitleg staat in het artikel:
Dat is waarschijnlijk vooral te wijten aan het feit dat de federale regering heeft beslist dat bedrijfs- en salariswagens die op fossiele brandstoffen rijden vanaf 2023 elk jaar minder fiscaal aftrekbaar zijn en dat vanaf 2026 alleen nog elektrische wagens van een gunstig fiscaal regime zullen kunnen profiteren.
Dit is ook tekenend:
Zelfs ik weet niet hoe ik de particulieren op dit moment moet overtuigen om de overstap naar elektrisch te maken
Jochen De Smet, voorzitter EV Belgium
krisken
userbase crew
userbase crew

De quote zegt het inderdaad zelf : Dat is waarschijnlijk (etc etc etc).

En wat Jochen zegt klopt absoluut. Ik ken deze persoon goed (ben zelf lid van ev.be) en kan hem enkel hierin bijstaan. De reden waarom hij dit zegt is wat ik aanhaal : je hebt gewoon fervente tegenstanders van EV's die totaal foute informatie geven aan iedereen die het wilt horen. Nu nog steeds hoor ik mensen zeggen dat je onmogelijk met een EV op reis kan gaan, terwijl ik reeds meerdere keren heb bewezen dat dit prima mogelijk is in elk seizoen van t jaar. Of de bewering dat elke EV een tikkende tijdbom is, wachtende op het geschikte moment om in vuur en vlam op te gaan. Zijn er ongelukken gebeurd met EV's? Zeker. Maar ik heb toch een pak meer ICE in de fik zien gaan. Soit voor elk argument die ik heb, verzinnen zij er te plaatse nog 50. En ja, dat werkt vrij ontmoedigend.

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 16 sep 2022, 09:46 Dit is ook tekenend:
Zelfs ik weet niet hoe ik de particulieren op dit moment moet overtuigen om de overstap naar elektrisch te maken
Jochen De Smet, voorzitter EV Belgium
Sory maar dan heb ik serieuze twijfels bij de competenties van die voorzitter. Een wagen koop je toch niet voor korte termijn ? Leasings zitten op 3-5 jaar terwijl particuleren nog veel langer met hun wagen rijden, 10 jaar of meer is geen uitzondering.
Lange termijn denken... het is niet omdat de stroom nu een paar maand duur is dat dit zo is voor de komende jaren, integendeel, met alle investeringen die nu gaan gebeuren in hernieuwbare energie en veranderingen die er gaan aankomen ziet het er eigenlijk rooskleuriger uit dan ooit.

En wat de bedrijfswagens betreft is dat niet waarschijnlijk maar een feit. Door de fiscale aftrekbaarheid zijn de leasing policy's bij enorm veel bedrijven in sneltempo aangepast naar PHEV of BEV only.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef: 16 sep 2022, 10:01 Nu nog steeds hoor ik mensen zeggen dat je onmogelijk met een EV op reis kan gaan, terwijl ik reeds meerdere keren heb bewezen dat dit prima mogelijk is in elk seizoen van t jaar.
Je kan met de fiets ook op reis gaan, dus waarom met de EV niet.

Alle reisverhalen met de EV zijn hetzelfde.
“Ja het duurt een pak langer om te tanken, maar eigenlijk is dat plezant”
Bullshit natuurlijk.
Als er morgen een EV op de markt komt die 700 km kan rijden en op minder dan 5 minuten volgetankt is, dan koopt niemand nog een oud model waar je “voor je plezier” om de 300km een half uur per keer moet tanken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

krisken schreef: 16 sep 2022, 10:01 De quote zegt het inderdaad zelf : Dat is waarschijnlijk (etc etc etc).

En wat Jochen zegt klopt absoluut. Ik ken deze persoon goed (ben zelf lid van ev.be) en kan hem enkel hierin bijstaan. De reden waarom hij dit zegt is wat ik aanhaal : je hebt gewoon fervente tegenstanders van EV's die totaal foute informatie geven aan iedereen die het wilt horen. Nu nog steeds hoor ik mensen zeggen dat je onmogelijk met een EV op reis kan gaan, terwijl ik reeds meerdere keren heb bewezen dat dit prima mogelijk is in elk seizoen van t jaar. Of de bewering dat elke EV een tikkende tijdbom is, wachtende op het geschikte moment om in vuur en vlam op te gaan. Zijn er ongelukken gebeurd met EV's? Zeker. Maar ik heb toch een pak meer ICE in de fik zien gaan. Soit voor elk argument die ik heb, verzinnen zij er te plaatse nog 50. En ja, dat werkt vrij ontmoedigend.
Inderdaad, bedrijven stappen over omdat er voordelen aan vast hangen. De overheid wil via de bedrijfswagens EV's stimuleren.

Je geeft zelf aan dat wat die man zegt klopt en hijzelf zegt dat hij weinig argumenten ziet om als particulier overtuigd te raken. Hij is voorzitter van de sectorfederatie dus toch niet echt een tegenstander van EV's.

Ik vind ook dat je veel te sterk reageert en de kritiek te snel afdoet als komende van tegenstanders, de sectorverantwoordelijke ontkracht dat ook volledig.

EV's zijn inderdaad de toekomst... maar niet voor iedereen. Ze hebben momenteel een aantal nadelen die niet te ontkennen zijn zoals de hoge aanschafprijs en de range. Bovendien moet er een zekere aanpassing komen van gedrag en ook dit ligt bij elke verandering moeilijk. Dat zijn gewoon feiten.

Ik zeg niet dat die problemen onoverkomelijk zijn maar wel dat zij verklaren waarom de EV particulier niet sneller door breekt.

Trouwens, ook hier zal weldra een EV op de oprit staan dus zo erg tegen ben ik. Het is niet toevallig eentje die aangeboden wordt door de werkgever.

Na edit: nog een nieuw artikel om rekening mee te houden als je EV gaat opladen:
https://www.hln.be/mijn-gids/mogelijk-t ... ae88080bc/
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 16 sep 2022, 11:19
Na edit: nog een nieuw artikel om rekening mee te houden als je EV gaat opladen:
https://www.hln.be/mijn-gids/mogelijk-t ... ae88080bc/
Ik ben geen expert maar een verlies van 4% via de bekabeling (laadkabels zijn 3 à 5 meter meestal) ?? Dan wil ik niet weten hoeveel verlies er is op de bekabeling in huis, laat staan op straat.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

VOiD schreef: 16 sep 2022, 12:18 Ik ben geen expert maar een verlies van 4% via de bekabeling (laadkabels zijn 3 à 5 meter meestal) ?? Dan wil ik niet weten hoeveel verlies er is op de bekabeling in huis, laat staan op straat.
Verlies krijg je door lagere spanning.
Vandaar dat verre transporten gebeuren op hoogspanning. Vandaar dat je ledjes die op 12V werken niet kan voeden met een 0,75m² van 50 meter.

Ik heb hier een hakselaar staan die zelfs te weinig vermogen krijgt door een 40m 1,5mm² verlengdraad.

Alles staat of valt dus met de sectie van de kabel en de spanning.
In het geval van thuisladen komt er ook nog eens het omzettingsverlies bij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: 16 sep 2022, 09:37 Zeg ivob, als je helemaal gratis wilt laden dan doe je dat toch gewoon aan een laadpaal van Ikea of de talrijke laadpalen van Lidl hé ;) En zo zijn er genoeg :-)
PS : je spreekt over uren? Denk dat je daar een foutje maakt :)

Wat het VRT artikel betreft : nu moet je mij eens uitleggen hoe het kan dat dit voor de professionele gebruiker meer en meer een optie begint te worden, maar dat dit voor de particulier veel onzekerheid geeft. Er is maar één uitleg : er zijn nog veel petrolheads die kost wat kost EV's afbreken en hun dinosap zuipende wagen laten opfleuren.
Tja, ook dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Ikea: zelf ga ik ook niet minstens 25 km enkel rijden om aan een Ikea te gaan laden om een paar kWh "gratis" binnen te halen.
Lidl: niet iedere Lidl heeft gratis laadpalen. En als die er al zijn en het zijn DC laders en meestal 1 stuk (toevallig eentje aan mijn Lidl) zal het niet meer lang duren voor Lidl die strategie gaat wijzigen. En dan nog, gemiddeld een 20-30 min per winkelbeurt aan in het beste geval max. 50 kW.
Tenminste als er eentje beschikbaar is want meestal is er maar één snellader beschikbaar en de tijd dat die bijna altijd vrij waren is ook al voorbij (daar staan dus, vreemd genoeg, tegenwoordig inderdaad mensen met een Tesla, Mercedes, Volvo,.... uren te laden en de tijd in hun auto nuttig te besteden achter hun smartphone en tablet).
Dus ook hier bekijk je het door een eenzijdige rooskleurige bril. Er ligt niet op iedere hoek van de straat een Ikea, Jan Modaal bezoekt niet iedere week de Ikea. En er zijn meer Lidl's maar zeker niet iedere Lidl heeft DC laders en als dat het geval is gelijktijdig voor één klant.

Tja het verschil tussen privégebruik en salarisrijder is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
De privérijder moet die tienduizenden euro van zijn eigen bankrekening halen, het risico op afschrijving zelf dragen (je zal een drietal jaren geleden maar een EV met een monofase on board omvormer gekocht hebben, geraak je over enkele jaren aan de straatstenen niet meer voor een goede prijs kwijt), de wachttijden (tegenwoordig +12 maanden) maar zelf zien te overbruggen en de laadkosten zelf betalen.
De salarisrijder betaalt alleen de VAA (die voor een EV in vergelijking met een vergelijkbare ICE nu lager is) en geen aankoopkosten, het risico op afschrijving ligt bij de leaseMij (om de 4-5 jaar gewoon een nieuwe lease), geen wachttrijden (verlenging vorig contract, poolcar als vervangwagen of bridge lease op kosten van de werkgever tot effectieve levering) en laden op kosten van de werkgever (en bij een thuislaadpaal meestal nog winst er bovenop).
Dat is de realistische uitleg en heeft dus niets met petrolheads te maken maar alles met de eigen spaarboek en hoeveel Jan Modaal over heeft om te besteden aan een auto.

En ik breek BEV's niet af, louter omdat het EV's zijn.
Ik ben alleen niet blind voor de voor- en nadelen want persoonlijk maakt het economisch voor ons gezin niets veel uit of we rijden met een EV of met een ICE.

Toegevoegd na 3 minuten :
VOiD schreef: 16 sep 2022, 12:18 Ik ben geen expert maar een verlies van 4% via de bekabeling (laadkabels zijn 3 à 5 meter meestal) ?? Dan wil ik niet weten hoeveel verlies er is op de bekabeling in huis, laat staan op straat.
Laadverliezen hangen af van de laadsnelheid (hoe lager het vermogen, hoe hoger het laadverlies) en het type EV en zijn omvormer (je hebt EV's die efficiënter met laden omgaan dan andere). Er bestaan tabellen voor bijna iedere EV en laadvorken om de verliezen te bepalen.
Hou bij een thuislader (en bij alle AC laders tussen mono 6A en driefase 32A) toch maar rekening met verliezen tussen 7 en 20% waarbij 15% een mooi langdurig gemiddelde is.
Laadverliezen zijn tussen 20-80 % van de accucapaciteit ook lager dan +80% (een gemiddelde want verschilt ook weer van EV tot EV).
Wat wel belangrijk is om te weten is dat de laadverliezen niet afgerekend worden in de EV zelf maar aan de laadpaal.
Bij een laadverlies van bv. 10% zal je 11 kWh moeten laden (en afrekenen) om 10 kWh in de accu van de EV te laden.
Ook een punt waar een salarisrijder met laadkaart geen rekening mee moet houden (en bij thuisladen economisch zelfs meer voordeel oplevert) en de privé rijder de volle pot moet voor betalen.

Nog een bijkomend punt is bij de invoering van het capaciteitstarief: hoe sneller je thuis wil laden hoe lager de omvormerverliezen maar hoe hoger het capaciteitstarief zal doorgerekend worden.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”