Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wees blij en 'enjoy'. Al bij al viel de herstelling dan toch nog mee ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Hier dreigt de aansluiting van fiber blijkbaar bijna even snel als het licht te verlopen :? :lol:

Na een telefonisch contact amper een week geleden, ben ik deze namiddag terug opgebeld door een PX- medewerkster die enkel het Frans beheerste maar bon ... in een ander topic is al bevestigd dat kennis van meerdere talen een absolute noodzaak is :wink:

Volgens de medewerkster in kwestie zou ik aansluitbaar zijn tegen het einde van dit jaar ... Zeer goed nieuws maar dit lijkt me toch wel heel snel.

@Raf1: De dame in kwestie haalde aan dat er al een oplossing is voor de wijk-POP (na de weigering van Park Ter Linden in Aalst als lokatie). In haar systeem stond de status van mijn aanvraag blijkbaar op 'blauw', hetgeen zou impliceren dat binnen enkele weken al glasvezel doorgeblazen zou worden en in dezelfde beweging ook binnen zou gebracht worden ...
Zelf check ik regelmatig nu de site van het omgevingsloket alsook beslissingen van de Aalsterse gemeenteraad maar ik vind nergens iets over een fiberklaar cabine voor onze wijk.
Ook betreffende het door FK aangehaalde alternaief (hoek Lindenstraat - Biekorfstraat) vind ik nergens iets terug.
Heb jij toevallig weet van onverwachte wendingen?

Ik probeer ook nog eens te checken bij FK zelf.

Ik houd uiteraard iedereen verder op de hoogte want enige snelheidswinst zal iedereen verheugen die zit te wachten op een fiber connectie.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Ook nog even een update: mijn adres is nu vrijgegeven als aansluitbaar.
Momenteel nog stabiel op telenet met 300/30 profiel dus er was geen haast bij, maar eergisteren heb ik nu toch een fiberaansluiting besteld.
Het is proximus geworden met 2.5 gbit/500 mbit profiel en nog TV.
We kijken niet zo erg veel TV maar het werken met alle diverse apps is toch nog een stuk omslachtiger als je snel even wat naar tv wil kijken of zappen. Dus toch gewoon een combo genomen en dan kom je snel bij Proximus uit.

6 maanden promo als nieuwe klant en komt dan op 57,99 per maand en na 6 maand dan 92.99 euro. We zien dan wel weer wat we gaan doen.

Thuis ook interesse om de VOIP gegevens te krijgen om zelf aan een eigen PBX te hangen voor wat de vaste lijn betreft.
Alsook om mijn eigen router te gebruiken (unifi UDM-Pro-Max waarschijnlijk) zonder Proximus ONT er tussen (maar dat zal dan pas vanaf november kunnen begrijp ik).

Lijkt dus dat het nu XGS-PON is. Vraag me af of het IP dan ook via dhcpv4 bekomen kan worden ipv PPPoE want dat laatste zou meer overhead hebben en dan haalt de unifi niet zijn maximale snelheid.

We zien het wel. Stap voor stap :-)

Ik zeg Telenet ook pas op nadat Fiber werkt. Met wat ik hier al meegemaakt heb zou ik er niet van verschieten dat ze tot de vaststelling komen dat hij toch nog ergens niet goed gelast. Ze hebben namelijk nooit de lasertest uitgevoerd.

Groeten,
Nick
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben er zeker van dat ik ook ga afwachten om TN op te zeggen tot ik zeker ben van het feit dat fiber werkt als het hier aangesloten wordt.

Wat het bij u ook zo dat naarmate de werken vorderden, PX telefonisch regelmatig contact opnam spontaan om de spreekwoodelijke 'vis aan de haak te houden', maw. ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk ruimte en kans is dat je alsnog zou afhaken als potentiële fiber-klant?

Veel succes met de aankomende aansluiting !

PS Hier is het niet zo dat TN goed stand houdt. Alleen al professioneel, uitermate vervelend qua bereikbaarheid van en door de werkgever (ziekenhuis). Dus ik hoop wel dat ik asap kan aangesloten worden.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

koenraaddeconinck schreef: 11 sep 2024, 13:11 Ik ben er zeker van dat ik ook ga afwachten om TN op te zeggen tot ik zeker ben van het feit dat fiber werkt als het hier aangesloten wordt.

Wat het bij u ook zo dat naarmate de werken vorderden, PX telefonisch regelmatig contact opnam spontaan om de spreekwoodelijke 'vis aan de haak te houden', maw. ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk ruimte en kans is dat je alsnog zou afhaken als potentiële fiber-klant?

Veel succes met de aankomende aansluiting !

PS Hier is het niet zo dat TN goed stand houdt. Alleen al professioneel, uitermate vervelend qua bereikbaarheid van en door de werkgever (ziekenhuis). Dus ik hoop wel dat ik asap kan aangesloten worden.
Hier nauwelijks of geen communicatie gehad. De werken in straat zijn oktober 2022 uitgevoerd, daarna een jaar geduurd tot er iemand kwam kijken hoe de huisaansluiting kon gebeuren en die zei dat ik op de hoogte ging gehouden worden.
En dan tussen januari en mei hebben ze hier voor mijn huis 4 keer fiber ingeblazen of geprobeerd en ging er altijd wel iets mis (telkens veel putopeningen in straat moeten maken, beschadigingen, fout gelegd, ...).

Op 4 juni is dan de "huisaansluiter" geweest om de ONT te installeren, maar toen leek de fiber nog niet gelast te zijn aan het begin van de straat maar is dus de ONT wel geïnstalleerd.

23/8 na mijn verlof heb ik dan zelf nog maar eens gemaild met de vraag wat de status is en kreeg ik het antwoord dat in hun systeem alles afgemeld stond en ik aansluitbaar zou moeten zijn.
Echter toen kwam mijn adres bij de providers nog nergens op als aansluitbaar maar als "binnenkort".

Van geen enkele provider heb ik echter mails of reclame gehad. Ik heb nu maandag nog eens gecheckt en leek wel aansluitbaar te zijn. Ook even naar Proximus gebeld en ook in hun systeem was het beschikbaar. Daarna dus gewoon op m'n gemak nog wat rondgekeken welke provider ik ga nemen en uiteindelijk online besteld.

Telenet heb ik veel miserie mee gehad ten tijde van de uitrol van fiberklaar. Een paar halve dagen dat bepaalde straten zonder Telenet zaten (iets geraakt door werken van fiberklaar) maar in mijn geval ook een periode van hoge packet loss, jitter gehad op random momenten. Zo was thuiswerken (teams bellen) onmogelijk. Na 5 interventies van "gewone" techniekers uiteindelijk naar ander team gegaan die dan gevonden heeft dat er een bepaalde component defect was in de kast hier wat verder in de straat.
Sindsdien terug stabiel.

Ik stap vooral over om meer upload te hebben + omdat het nu ook kan en 2.5 gbit lijkt me ook wel leuk, al heb ik er nog niet echt een use case voor :-)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

koenraaddeconinck schreef: 10 sep 2024, 15:38Heb jij toevallig weet van onverwachte wendingen?
Neen, maar ik hecht weinig geloof aan telefonische beloftes vanuit een commerciële dienst van Proximus. Alle adressen waar Fiberklaar met de werken gestart is, krijgen de code "blauw".

Je moet geduld hebben. Fiberklaar heeft jou toch via e-mail alle details gegeven.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt Raf. Uiteraad weet ik niet wat de 'code blauw' inhoudt en ik heb dat ook niet gevraagd want de medewerkster in kwestie haalde aan dat dit betekent dat ik op heel korte termijn aansluitbaar ben. Het verhaald van Nickd, zet me direct weer met beide voeten op de grond.
Misschien weet ook de PX- medewerkster die me gecontacteerd heeft niet precies wat de code concreet inhoudt.

Net zoals de collega die me de week voordien gebeld heeft, gaf ze aan dat door de overname van FK door PX alles in een stroomversnelling moet komen maar ook hier zal ik pas geloven als ik gezien heb.

Ook net zoals haar collega gaf ze aan dat ik maandelijks zal gecontacteerd worden om me op de hoogte te houden van de evolutie en te adviseren bij de samenstelling van mijn fiber flex pack. Ik ben eens benieuwd wat ze me maandelijks gaan vertellen of op de mouw proberen te spelden. Indien niet relevant, zullen ze zich vlug de moeite mogen besparen.

Dus ik volg uw advies Raf en wacht af zoals zovele fiber-gegadigden. Zo lang het maar niet wachten op Godot is ...
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Twee harde waarheden voor degenen die hier om de paar dagen hun hart komen uitstorten over hun meest recente poging om sneller fiber te kunnen krijgen door te proberen de commerciele medewerkers van Proximus / Fiberklaar te verleiden om concrete data en getallen te geven:
  • Zolang je niet onmiddelijk aansluitbaar bent, moet je alles mentaal opnemen als "eerste 100 jaar geen fiber hier".
  • Wat medwerkers u vertellen of schrijven moet je opnemen als bullshit, tenzij duidelijk is dat het verbintenisrechtelijk bindend bedoeld is.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

stefan1234 schreef: 11 sep 2024, 21:50 Twee harde waarheden voor degenen die hier om de paar dagen hun hart komen uitstorten over hun meest recente poging om sneller fiber te kunnen krijgen door te proberen de commerciele medewerkers van Proximus / Fiberklaar te verleiden om concrete data en getallen te geven
Om misverstanden te vermijden ... het is PX zelf - m.a.w. zonder vraag van mijnentwege - dat me op 2 weken tijd 2x gecontacteerd heeft. Ik heb tot nu toe enkel een webformulier op de site van FK ingevuld en op de site van PX om te zeggen dat ik geïnteresseerd ben in fiber en dit hoofdzakelijk voor professionele doeleinden. En ja, ik heb FK gevraagd of er een wijk POP in het vooruitzicht is na de weigering omdat ik mijn werkgever op de hoogte moet houden van een oplossing voor de huidige telecom problemen die leiden tot bereikbaarheidsproblemen.

Verder: het zijn hoger vermelde 2 PX-individuen die zelf - m.a.w. - opnieuw - zonder een vraag in deze zin van mijnentwege, aangeven dat ze me maandelijks zullen contacteren.

En voor mij komt het er gewoon op aan om een stabiele internet- en telefoonverbinding te hebben zonder modem deconnecteren op ad random tijdstippen zoals nu bij TN, hetgeen allesbehalve aangenaam en efficiënt werken is als hulpverlener in ziekenhuis ...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... ij%20niet.
11 september 2024 06:00
Met een test in Elsene maakt de telecomoperator Orange Belgium zich op om in Brussel en Wallonië glasvezelverbindingen voor supersnel internet te trekken. Het is de start van een project dat loopt tot 2040. 'Dat dat later is dan bij concurrenten? Zij hebben een probleem, wij niet.'
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

satsurfer schreef: 12 sep 2024, 19:49Zij hebben een probleem, wij niet.'
Il faut le faire ... Hier in de straat zijn meerdere buren door de aanhoudende problemen met TN gevlucht naar Orange. Een 2- tal weken zijn ze van het spreekwoordelijk ijs geraakt maar nadien zijn er lelijk mee doorgezakt. Zij hebben wel degelijk een probleem want zij gebruiken het TN- netwerk en als dat niet koosjer is, hebben ze ook prijs.
Gelukkig is de situatie hier nu beter maar Orange klanten hebben even veel last als andere buren van modem disconnects, plots extreem lage snelheden en bijgevolg ook problemen met vaste tel. en tv boxen ...

Idem bij een collega wonend in een naburige gemeente. TN geruild voor Orange. Resultaat: nihil.

Uiteraard, lokale problemen zich niets over de toestand op ruimere schaal. Maar zonder meer poneren dat ze geen problemen hebben, lijkt me toch enigszins hoogdravend.

Ook om deze reden, heb ik de overstap niet gezet naa Orange en wacht ik op fiber van PX.
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Vorige week kabel gelegd op straat.
Deze week vloerdozen geplaatst en glasvezel aangesloten op appartement.
Wanneer denk je dat er een bestelling geplaatst kan worden?
IMG_1837.JPG
IMG_1842.JPG
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 7 keer

wmsyap schreef: 21 sep 2024, 16:35 Vorige week kabel gelegd op straat.
Deze week vloerdozen geplaatst en glasvezel aangesloten op appartement.
Wanneer denk je dat er een bestelling geplaatst kan worden?
IMG_1837.JPG
IMG_1842.JPG
Geef het minstens enkele weken tot jouw adres als aansluitbaar is doorgegeven aan de providers als alle werken echt klaar zijn bij jouw thuis.
Dan nog is het geen garantie wanneer de installateur langskomt dat alles van de eerste keer werkt. Bij mij was de verkeerde kabel gelast en was er geen signaal op de passieve NT en zijn ze moeten terugkomen. Mijn fiberabonnement is sinds mijn aanvraag begin augustus nog altijd niet werkend.
Een werkende Fiber verbinding hebben; betekent veel geduld hebben in dit land.....

@alle andere topicleden, zouden jullie a.u.b. de eerste 6 cijfers van jullie UTAC kunnen meedelen? Ben ik de enige waar de UTAC met 543000 begint?
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Ik heb de huizen naast ons in dezelfde straat gecontroleerd, kan al bestellen bij Proximus. Maar de appartementen nog niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

gnomezor schreef: 21 sep 2024, 18:08 Ben ik de enige waar de UTAC met 543000 begint?
Neen, jij bent niet de enige :-D
  • het UATC nummer op een Proximus fiber contactdoos begint met 54137xxx
  • het UATC nummer op een Fiberklaar fiber contactdoos begint met 54300xxx
  • het UATC nummer op een Telenet fiber contactdoos zal nog een ander nummer hebben (54 abc xxx) :wink:
https://www.fastfiber.be/support/wat-is ... ntactdoos/
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gnomezor
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 7 keer

Oef, dan is er al iets minder om paranoia over te zijn😆🤦‍♂️
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Van het graven van onze straat tot klaar om te bestellen - 2 1/2 week
Bijlagen
cfcf2864-4415-45b7-a615-808e2b04344e.png
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Amai, dat is inderdaad extreem snel, sneller dan het licht. Blij voor u.

Finaal is het deels allemaal moeilijk te volgen. Zie volgend relaas.

Mijn neef heeft een woning gekocht en volledig vernieuwd op ongeveer 1.5 km afstand van ons, dus ook in dezelfde 'fiber zone' als de onze. De vorige eigenaar maakte gebruik van een schotel en daar wil hij niet van weten.

Bijgevolg moest hij natuurlijk een provider kiezen en hij heeft zowel TN als PX gecontacteerd met de melding dat hij klant wou worden maar enkel voor fiber.
Bij TN was het direct 'njet'.

PX heeft na enkele weken via mail bevestigd in fiber te zullen voorzien. Vorige week vrijdag is een technieker van PX samen met een medewerker van FK langs geweest om te bekijken waar de aansluiting moet komen en hem te instrueren over noodzakelijke wachtbuizen. Ook zijn aannemer was aanwezig. De fiber aansluiting zou binnen gestoken worden voor 30/11 want dan staat de afwerking van de garage op de planning en de garage is net de plaats waar zijn fiber aansluitng moet binnen komen. Voor eind dit jaar zal hij over PX fiber en services beschikken. Hij werd reeds gecontacteerd door PX om een fiber flex pack pre order te plaatsen.

Verder: bij check van aansluitbaarheid op de PX site, verschijnt voor zijn adres hetzelfde als bij ons 'fiber binnenkort beschikbaar op uw adres' en bij doorklikken 'start van de werken in september (schatting). Deze kunnen meerder maanden in beslag nemen etc. etc.'

Voor onze wijk zijn er bovendien opnieuw problemen te zijn met de plaatsing van een wijk-POP. Na weigering van het Terlindepark als POP-lokatie, zijn er nu ook nog opmerkingen van de stad bij de door FK ingediende aanvraag voor plaatsing van een cabine op de hoek van de Biekorfstraat en de Lindenstraat in Aalst.
FK moet de aanvraag aanpassen conform de opmerkingen van de stad vooraleer deze kan ingevoerd worden in het omgevingsloket.

Dus FK geeft al aan dat ik Q1 2025 zeker al mag vegeten en dat zelfs Q2 nipt kan worden, periodes die in een bericht van een week daarvoor als 'zeker haalbaar' werden bestempeld. FK haalt ook aan dat dat nog de aansluiting moet verzorgd worden tussen de wijk-POP en de hoofd POP in Erpe. Als dit 7 à 8 km aan graafwerken impliceert, dan ben ik nog zoet voor jaren.

Q2 is ook de ultieme deadline die mijn werkgever vooropstelt om mij iets te laten doen aan de huidige bereikbaarheidsproblemen in het kader van thuiswerk en wachtdiensten. Ze zijn siginificant afgenomen maar vrij regelmatig zijn er nog problemen met TN-services en zeker internet.

Mijn neef moet dus op diezelfde wijk POP komen in principe maar toch zal hij dit jaar nog aangesloten worden ... Hij woont wel maar op een 200- tal meter van een VDSL- verdeelkast van PX. Waarschijnlijk zal tot aan die kast al fiber lopen ... ?
Ik kan me evenwel moeilijk voorstellen dat de kosten van noodzakelijke werken in deze voor 1 klant in iets wat als nieuwbouw wordt beschouwd dan blijkbaar, opwegen tegen de opbrengsten.

Verder is in onze wijk een type-voorbeeld van FK dat geobstrueerd wordt door het gemeentebestuur dat blijkbaar lastig doet over de plaatsing van de wijk POP. FK kan daar op zich niets aan doen maar waarom vragen ze geen toelatingen aan voor meerdere lokaties tegelijk binnen eenzelfde wijk of stemmen ze vooraf niet af met de stad over de meeste plausibele lokaties ifv. een gemeentelijke goedkeuring? Ondertussen zijn er in Lede als naburige gemeente opnieuw 2 goedgekeurd.

Ik ga nu wel mijn huis niet opnieuw volledig renoveren na 6 jaar om fiber te krijgen in een spoedtemp :-) :-) .

Aangezien fiber hier op zich waarschijnlijk nog jaren zal laten wachten, hebben we met verenigde krachten - maw samen met een 8-tal buurtbewoners - TN nog eens vriendelijk aangeschreven met het verzoek problemen hier nog eens door een SWAT technicus te laten onderzoeken. Dit heeft in het verleden - helaas maar voor een 3- tal maanden - maar toch voor een normale beschikbaarheid van services gezorgd. Dus laat ons hopen.

Als TN hier iets mocht kunnen aan doen en een stabielere verbinding garanderen zoals bij bepaalde familieleden en collega's die met TN blijkbaar nooit problemen hebben, dan komen wat mij betreft FK en PX over honderd jaar met hun fiber aansluiting. Zo lang ik maar van de perikelen inzake professionele onbereikbaarheid verlost ben ...

Indien ik tegen eind april volgend jaar nog - intermittent - problemen zou hebben met TN, dringt mijn werkgever er op aan om te veranderen va provider ... Dan toch maar ook eens een schotel proberen?
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Wij wonen in Heverlee. Weet iemand waar de POP is?
7zp
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

wmsyap schreef: 25 sep 2024, 10:55 Wij wonen in Heverlee. Weet iemand waar de POP is?
Toen ik nog op de Tiensepoort woonde (nog net in Heverlee) en VDSL had, liet de technieker mij weten dat de hoofd POP op de vismarkt was. Moest je tegen de Oud-Heverlee wonen misschien in Beekstraat 54 te Sint-Joris-Weert.
Hey MinisForum GK41 (OPNsense), Netgear R7800 (OpenWrt), TP-Link C6 (OpenWrt)
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Update installatieprogress:

Ingraven wachtbuizen 'Mei 2022. Paar maand later zijn ze komen kijken en foto's genomen om de kabel tot in het huis te brengen.
11/10/24 komt Fiberklaar de glasvezel tot in huis brengen.

Plaats: Grembergen (Dendermonde)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Voor Lanaken, Fiberklaar rollout is blijkbaar on hold zegt de gemeente mij.

https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/lanaken
8/6/2023 Vorig jaar dus infosessie dat het doorgaat.

Had al een paar keer Fiberklaar gecontacteerd, maar die zeggen we laten jullie weten waneer we nieuws hebben. Niets.
Dan maar gemeente gecontacteerd, staat dus on hold zonder indicatie of info.

Gaat sowieso niet meer voor dit jaar zijn, hoop volgend jaar, maar als ik alles hier lees is dat ook niet echt hoopvol.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Tja, als de gemeente niet mee wil, wordt het echt moeilijk en een proces van zeer lange adem. Allerlei factoren kunnen hier spelen, zoals al geïllustreerd in dit topic.
Gewoon de weigering van een omgevingsvergunning voor een wijk POP kan blijkbaar al vlug tot een half jaar of meer zelfs, vertraging leiden.

Persoonlijk stel ik mijn verwachtingen op een zeer laag pitje, zoals iemand hier suggereerde en kun je uiteraard alleen maar geduld opbrengen. Voor mij is de continuïteit van services - en vooral internet - vooral belangrijk of het nu via coax of glasvezel is of via...
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Ik help mijn vriend om de status van de glasvezeluitrol op zijn adres te controleren.
"fiberEligibility": false,
"coordinates": null,
"serviceQualificationInfoBean": {
"zoningTechnology": "JV1",
"statusReasonCode": "701",
"statusCode": "NOK",
"fiberZoneMilestoneCode": null,
"fiberDCstatusDate": null,
"detAddressNeeded": null,
"multiGigEligibilityFlag": null,
"stopSellingCopper": false,
"stopServicingCopper": false,
"stopSellingCopperDate": null,
"stopServicingCopperDate": null,
"plannedHPstartdate": "01/06/2023",
"deliveryHld2bDate": "09/01/2023",
"fiberSemesterEstimation": "1",
"brfs": "N",
"statusColor": "BLUE",
"demandBundlingFlag": "Y",
"audience": "JVbundle",
"brfsDateFirst": null
}
Weet iemand wat dit betekent?
"zoningTechnology": "JV1"
"statusColor": "BLUE"
"audience": "JVbundle"
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

M.i. vooral :
- fiber uiteraard niet beschkbaar
- geplande startdatum werken: juni vorig jaar (hier bij ons was dat maart vorig jaar en nu pas is de duct kabel gelegd)
- er is nog altijd aansluitingsmogelijkheid op het kopernetwerk met uiteraard bijhorende VDSL services
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer

iemand die weet wanneer de oplevering van Fiberklaar naar de providers gebeurd? Ondertussen al 2 weken geledendat fiberklaar hier werd aangesloten. Ging een paar dagen duren(administratie) maar morgen zijn we 14 dagen verder en kan nog altijd niet bestellen.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

In juli 2022 werd er aangekondigd dat Fiberklaar ging beginnen in Halle, september 2024 hebben ze de overschakeling van DSL naar fiber in orde gebracht.

Voor de profiel 500/100 hebben ze dezelfde bbox3 en booster v1 gebruikt, dacht dat ze normaal bij overschakeling een internet box gingen plaatsen?

De technieker heeft dus maar enkel een zwart bakje aangehangen, DSL kabel uitgetrokken, UTP kabel erin gestoken, wat paar instellingen aanpassen bij de bbox en tis al.
Internet: Giga-internet van Telenet
Mobiel: Mobile Unlimited van Proximus
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Bij mij hebben ze ook geen internetbox gehangen, maar weer een bbox3. Die is er inmiddels tussen uit en vervangen door een ubiquiti cloud gateway max ;)
wmsyap
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Vandaag heb ik het Mega Fiber pack geïnstalleerd. Ik heb een internet box ontvangen maar ik heb hem opzij gelegd en gebruik mijn eigen Fortigate.
proxi.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Dit is een Fiberklaar topic. Fiberklaar is een glasvezel netwerkbeheerder, en geen Provider.
Fiberklaar installeert dus geen "zwarte bakjes" of Internet boxen ...
Bij de vorige posts is het dus niet duidelijk over welke ISP's het gaat (en op welk netwerk?)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Nog eens een vraag ivm FK dan, louter uit interesse: als FK ergens een wijk POP plaatst en die moet verbonden worden met de hoofd POP - bv. een 8- tal km verderop - is het dan zo dat er opnieuw fysiek leidngen dienen te worden aangelegd (en sleuven gegraven) over die volledige afstand of zijn er al ergens strategische punten (bv. vdsl- wijkkasten tot dewelke ook al fiber loopt) die men gebruikt om die met mekaar te verbinden om zo het nodige graafwerk en de nodige bekabeling tot een minimum te beperken of wordt gebruik gemaakt van aansluiting op 'kruispunten' waar al fiber passeet om zo werken tot een absoluut minimum te beperken?

Er moeten toch 'bypasses' zijn omdat bv. in nieuwbouw wijken waar niet de minste FK leiding passeert, toch de facto daar al in aansluitingen te voorzien?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Proximus Fiber in nieuwbouwwijken gebruikt inderdaad de bestaande Proximus-infrastructuur.

Bij Fiberklaar wordt er een ringtracé tussen de hoofdPoP en de wijkPoPs aangelegd. Een wijkPoP kan via een naburige wijkPoP verbonden worden met de hoofdPoP. Een rechtstreeks tracé vanaf elke wijkPoP naar de hoofdPoP is dus niet nodig.

Ik weet niet of dat ringtracé bij Fiberklaar volledig nieuw wordt aangelegd. Maar ik vermoed eigenlijk van wel.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Eens te meer bedankt Raf.

In Lede zijn / worden 2 aanvragen voor wijk POPs goedgekeurd. Voor één ervan bleek zelfs geen opbenbaar onderzoek nodig. Dit alles terwijl in Lede bijna nog geen adressen als als aansluitbaar worden vermeld op de PX site.
Zoals jij ook al suggereerde, heeft een PX insider me meegedeeld dat momenteel de piste geëxplereerd wordt door FK om de kant van Aalst buiten de ring - richting Lede - op hoger vermelde wijk POPs aan te sluiten gezien de problemen die FK ondervindt om in deze wijk een erkenning binnen te halen voor plaatsing van een wijk POP. Ik blijf rustig afwachten want door PX wordt nogal straffe taal gebruikt waar vaak van blijkt dat er niets van aan is.

Verder: de vraag van meerdere buren om een swat-technicus in te schakelen met het oog op onderzoek van de telenet-netwerk problemen hier, is blijkbaar niet direct in dovemansoren gevallen. Men zou alvast gestart zijn met een analyse van de talloze foutrapporten van de technici die hier bij bijna iedereen in de straat langs geweest zijn. Ook dit onder voorbehoud maar bon, je weet nooit ...
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Nu ga ik toch een beetje kritisch zijn over de aanleg in mijn gemeente. Volgens de "hinder in kaart" van Geopunt hadden de werken al afgerond moeten zijn in mijn straat. In mijn straat of de omliggende straten zijn er nog geen werken gebeurd op openbaar domein. De originele timing sprak over de eerste adressen actief in Q4 2022 of Q1 2023. Er zijn exact nul adressen actief.

Mailen met Fiberklaar of de aannemer om de planning te kennen, werkt niet, ah neen, ze kennen zelf de planning niet. Vooruit gaat het alleszins niet.

Eindelijk is er ook op de website een update te bespeuren:
Afbeelding

Ze werken blijkbaar in 7 zones met 6 wijkkasten. Met die kleurtjes, wat ik zelf vrij onduidelijk vind want sommige trekken gewoon op elkaar, doelen ze vermoedelijke op "BLAGE-01", "BLAGE-02" en "BLAGE-03". Gezien de nummering zou ik er bijna vanuit gaan dat ze die zones in volgorde van de nummering gaan behandelen, dus zit ik zeker bij de laatste zone. De PoP voor zone 4 staat er, al een hele poos zelfs. Die voor zone 7 heb ik nog niet gevonden.

Geef dan gewoon helemaal geen timing en geef ook geen fases. Want het is in twee fases aangekondigd, maar die fases blijken nu ineens over andere gebieden te gaan. Ik stel me serieuze vragen bij wie het allemaal coördineert en hoe dat gebeurt. De meeste overheidsbedrijven die ik ken werken efficiënter dan dit privé-bedrijf, en dat is een straffe uitspraak.

Het is allemaal niet levensnoodzakelijk hé, er is internet en dat internet werkt goed (er zijn er hier in dit topic waar dat slechts bij één van de twee providers is), maar je verheugt je op de aanleg van glasvezel. Dit gepruts is lachwekkend. Ik ben benieuwd of het tempo en de efficiëntie omhoog zullen gaan met de overname door Proximus. Als ik het allemaal in mijn hoofd uitreken dan zal het hier ten vroegste voor 2026 zijn, dan heeft de aanleg maar 4 jaar geduurd...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06Ze werken blijkbaar in 7 zones met 6 wijkkasten.
Zeven zones betekent altijd zeven PoPs. In Blankenberge zullen BLAGE-04 en BLAGE-06 hoogstwaarschijnlijk achter de witte muurtjes aan weerszijden van de ingang van het Sport Vlaanderen-domein in de Koning Boudewijnlaan komen.
Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06Met die kleurtjes, wat ik zelf vrij onduidelijk vind want sommige trekken gewoon op elkaar, doelen ze vermoedelijke op "BLAGE-01", "BLAGE-02" en "BLAGE-03".
Klopt, dat zijn de eerste drie zones (samen met nog twee zones in Wenduine) die afgewerkt zullen worden.
De lichtblauwe zone is BLAGE-01 met de wijkPoP aan speelplein De Vitamine.
De felgroene zone is BLAGE-02 met de wijkPoP aan het Bevrijdingsplein.
De roze zone is BLAGE-03 met de hoofdPoP in de Vlaamsestraat.
Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06De PoP voor zone 4 staat er, al een hele poos zelfs.
Het kaartje is niet heel duidelijk, maar ik vermoed dat je BLAGE-03 in de Vlaamsestraat bedoelt.
Flying schreef: 02 okt 2024, 13:06Die voor zone 7 heb ik nog niet gevonden.
BLAGE-07 behoort tot de tweede fase en de wijkPoP zou op een parking aan Speelplein 't Veermeer komen, ingang via de Zeebruggelaan. Geen idee of die PoP er al staat.

Ik heb geen idee wat er voor vertraging zorgt in Blankenberge, maar Fiberklaar is 100% afhankelijk van vergunningen van het stadsbestuur om werken op openbaar domein te kunnen uitvoeren. Je kan altijd eens vragen aan het stadsbestuur voor welke straten Fiberklaar een vergunning heeft en welke vergunningen er zijn geweigerd en waarom.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Bedankt voor de info. Ik zou bijna denken dat je hier ook woont. Zou me verbazen mochten vergunningen voor telecominfrastructuur geweigerd worden wanneer de vierde operator praktisch in het bestuur zit, maar alles kan.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Binnen 1 jaar en 6 maand worden wij volgens het Proximus outphasing dsl document afgesloten van dsl.
Het punt is, hier ligt geen fiber in onze cité.
Wel in de straat naast ons.

Momenteel nog in sperperiode en mogen ze van de stad geen werken uitvoeren...
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Krijg hier net een mail wanneer ze de laatste stap van fiberverbinding kunnen komen uitvoeren. Namelijk het doormeten van de lijn. Echter de ontp is nog niet afgewerkt.
Moet ik dan verwachten, ONTP afwerken en tezamen doormeten, of loopt er weer iets mis met de planning?
Laatst gewijzigd door charlez 16 okt 2024, 18:17, in totaal 1 gewijzigd.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Bij mij gingen ze vorige week de kabel het huis komen brengen, stond gepland in de namiddag.
Om 10 h komt er iemand van Fiberklaar langs ... " waar is de kabel binnen gebracht want ik kom het bakje aansluiten' ....
Ik van euh ... nog nergens dat komen ze vanmiddag doen. 'ha ok dan zullen ze mij te vroeg gestuurd hebben, ik bel even met de planning'.
Vraag van ze komen dan toch nog zeker vanmiddag hé "jaja ..."

Hele namiddag niemand gezien.
Om 16h30 dan maar gebeld waar ze bleve. 'Ha oei, dat zal niet meer voor vandaag zijn, en we kunnen de technieker niet bereiken'.
Dag verlof genomen voor niets dus. Nieuwe poging 24/10 ....
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

charlez schreef: 16 okt 2024, 17:02 Krijg hier net een mail wanneer ze de laatste stap van fiberverbinding kunnen komen uitvoeren. Namelijk het doormeten van de lijn. Echter de ontp is nog niet afgewerkt.
Moet ik dan verwachten, ONTP afwerken en tezamen doormeten, of loopt er weer iets mis met de planning?
Het is dus ONTP afwerken en lijn doormeten. Benieuwd wanneer ik effectief abonnement kan aanvragen.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”