Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Putin gaat natuurlijk ook niet eeuwig blijven leven.
Ooit waren Frankrijk en Duitsland ook aartsvijanden. Nog niet zo lang geleden zelfs.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Ondertussen toch misschien enige lichtpuntjes. Ik ken de inhoud van de onderhandelingen uiteraard niet maar er lijkt beweging te komen van beide kanten. als we Zelensky tenminste mogen geloven.
Je gelooft toch echt niet dat Putin de Krom en de pro-Russische regio's gaat opgeven :roll: Rusland gaat nooit tevreden zijn met een neutraal Oekraine zonder meer.

Als Oekraine deze moet opgeven is het quasi vragen van te capituleren... ik zie niet meteen in hoe je hier een lichtpuntje in kan zien.
woutervh schreef:Dat is iets wat ik al lang zeg. Omarm Rusland, neem ze op in de Europese structuren. Behandel ze gelijkwaardig.
Lol... is dat naief of gewoon dom ? Een dictator omarmen, precies of die zit daar op te wachten :nono:

Europa heeft toch nooit in de weg gestaan dat Rusland zelf een moderne democratie zou worden... ze hebben het dus enkel hun zelf (lees leiders) te verwijten. Laten uitschijnen dat het onze fout is dat Rusland zo geevolueerd is lijkt me echt te gek voor woroden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is inderdaad de techniek van de verdedigers en wat ik de grote fout van Rusland noem. Het is altijd de schuld van anderen dat zij zo onuitstaanbaar geworden zijn, zelfkritiek is minder hun specialiteit. Opnieuw, er is een reden waarom mensen eerder westwaarts willen en minder richting Rusland. DAAR moet Rusland werk van maken ipv te doen alsof het anderen zijn die hun systeemfouten veroorzaken. Het basisidee klopt niet en dan moet de elite haar voordelen deels delen (mooi stukje). Dat is wat Rusland verdedigt, niet de terugkeer naar weleer, iets wat nooit gaat gebeuren. Tijd gaat maar in 1 richting.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

DarkV schreef: Je gelooft toch echt niet dat Putin de Krom en de pro-Russische regio's gaat opgeven :roll: Rusland gaat nooit tevreden zijn met een neutraal Oekraine zonder meer.
Als Oekraine deze moet opgeven is het quasi vragen van te capituleren... ik zie niet meteen in hoe je hier een lichtpuntje in kan zien.
Natuurlijk gaat Rusland de Krim nooit meer opgeven. En ook de pro-Russische regio's gaan onafhankelijk worden en uiteindelijk bij de Russische federatie aansluiten. Het lichtpuntje is dat Oekraïne ook in die richting begint te bewegen...
Er zal immers nooit een staakt het vuren komen eer ook Oekraïne toegevingen gaat doen. Ja, ik weet het Oekraïne is soeverein, Rusland heeft daar niets te zoeken, Oekraïne heeft niets toe te geven etc... dat plaatje kennen we intussen. Maar de realiteit is dat Rusland met zijn leger rond Kiev staat en alles kapot aan het schieten is. Noem het capituleren, noem het slim, noem het zoals je wilt... ik noem het realiteitszin
DarkV schreef:
woutervh schreef:Dat is iets wat ik al lang zeg. Omarm Rusland, neem ze op in de Europese structuren. Behandel ze gelijkwaardig.
Lol... is dat naief of gewoon dom ? Een dictator omarmen, precies of die zit daar op te wachten :nono:

Europa heeft toch nooit in de weg gestaan dat Rusland zelf een moderne democratie zou worden... ze hebben het dus enkel hun zelf (lees leiders) te verwijten. Laten uitschijnen dat het onze fout is dat Rusland zo geevolueerd is lijkt me echt te gek voor woroden.
Ik zeg toch niet van Putin te omarmen? Ik spreek van Rusland, als land, als volk.
En jawel, De VS en in bijgevolg Europa heeft wel altijd in de weg gestaan. Rusland was het kneusje en de vijand. We gebruikten ze als we ze nodig hadden, maar voor de rest bleef het wij <-> zij
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Het probleem is echter wel de Russischsprekende gebieden niet noodzakelijk (nog) pro-Russisch zijn.
De Krim zal waarschijnlijk wel Russisch blijven.
Maar in het oosten is de populariteit van Rusland al fel gezakt(en dat was nog voor de oorlog).
Zelfs president Zelensky komt uit het Oosten en heeft Russisch als moedertaal.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

woutervh schreef:Natuurlijk gaat Rusland de Krim nooit meer opgeven. En ook de pro-Russische regio's gaan onafhankelijk worden en uiteindelijk bij de Russische federatie aansluiten. Het lichtpuntje is dat Oekraïne ook in die richting begint te bewegen...
Daar lees ik nergens iets van... Oekraine vraagt de terugtrekking van Rusland uit ALLE gebieden.
woutervh schreef:Noem het capituleren, noem het slim, noem het zoals je wilt... ik noem het realiteitszin
Als ik morgen je huis opeis en op je gezicht sla dan is dat ook realiteitszin om toe te geven ?

Toegeven geeft de agressor enkel maar meer motivatie om z'n daden verder te zetten.
woutervh schreef:Ik zeg toch niet van Putin te omarmen? Ik spreek van Rusland, als land, als volk.
En hoe ga je dat doen zolang Putin daar zit ?
woutervh schreef:En jawel, De VS en in bijgevolg Europa heeft wel altijd in de weg gestaan. Rusland was het kneusje en de vijand. We gebruikten ze als we ze nodig hadden, maar voor de rest bleef het wij <-> zij
Rusland heeft STEEDS z'n eigen keuzes kunnen maken... zij hebben met hun koude oorlog gekozen voor het "wij-zij" verhaal en het onderdrukken van hun eigen bevolking. De schuld hiervan bij Europa of de US leggen is toch echt wel zielig aan het worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

DarkV schreef:
woutervh schreef:Natuurlijk gaat Rusland de Krim nooit meer opgeven. En ook de pro-Russische regio's gaan onafhankelijk worden en uiteindelijk bij de Russische federatie aansluiten. Het lichtpuntje is dat Oekraïne ook in die richting begint te bewegen...
Daar lees ik nergens iets van... Oekraine vraagt de terugtrekking van Rusland uit ALLE gebieden.
Alle-niet-door-rusland-geclaimde-gebieden. Wacht maar af...
DarkV schreef:
woutervh schreef:Noem het capituleren, noem het slim, noem het zoals je wilt... ik noem het realiteitszin
Als ik morgen je huis opeis en op je gezicht sla dan is dat ook realiteitszin om toe te geven ?

Toegeven geeft de agressor enkel maar meer motivatie om z'n daden verder te zetten.
Als jij morgen met een overmacht een stuk van mijn tuin opeist, en op mijn gezicht slaat, en dreigt mijn gezin te deporteren, en beetje bij beetje mijn huis begint af te breken, beginnend bij de zolder. Dan ben jij een klootzak en zal ik eerst en vooral proberen jou tot rede te brengen, zal ik de politie inschakelen, en als niets helpt en geen enkele instantie ingrijpt zal ik toegeven ja. Om mijn gezin te redden, om mijn huis te redden, om mijn inboedel te redden. Dan val ik ten prooi aan de aloude natuurwet van de sterkste. Is dat eerlijk? Zeker niet. Laf? Misschien. Slim? Volgens mij wel.

Wellicht zul jij kiezen om te blijven vechten en verzetten tot uw huis plat ligt en je niets overhebt, da's uw keuze...
DarkV schreef: Rusland heeft STEEDS z'n eigen keuzes kunnen maken... zij hebben met hun koude oorlog gekozen voor het "wij-zij" verhaal en het onderdrukken van hun eigen bevolking. De schuld hiervan bij Europa of de US leggen is toch echt wel zielig aan het worden.
Ah, dus de koude oorlog is iets waar enkel de USSR/Rusland voor gekozen heeft. Da's nieuw
Laatst gewijzigd door woutervh op 16 mar 2022, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Tja, we zullen het nooit te weten komen natuurlijk of een andere aanpak wel had gewerkt. Maar de grootste vergissing blijft het onderschatten van de opkomst van de grootste nieuwkomer: China...
Als de Saudi's daadwerkelijk in Yuan betaald willen worden zit het spel pas goed op de wagen!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:
DarkV schreef: Je gelooft toch echt niet dat Putin de Krom en de pro-Russische regio's gaat opgeven :roll: Rusland gaat nooit tevreden zijn met een neutraal Oekraine zonder meer.
Als Oekraine deze moet opgeven is het quasi vragen van te capituleren... ik zie niet meteen in hoe je hier een lichtpuntje in kan zien.
Natuurlijk gaat Rusland de Krim nooit meer opgeven. En ook de pro-Russische regio's gaan onafhankelijk worden en uiteindelijk bij de Russische federatie aansluiten. Het lichtpuntje is dat Oekraïne ook in die richting begint te bewegen...
Er zal immers nooit een staakt het vuren komen eer ook Oekraïne toegevingen gaat doen. Ja, ik weet het Oekraïne is soeverein, Rusland heeft daar niets te zoeken, Oekraïne heeft niets toe te geven etc... dat plaatje kennen we intussen. Maar de realiteit is dat Rusland met zijn leger rond Kiev staat en alles kapot aan het schieten is. Noem het capituleren, noem het slim, noem het zoals je wilt... ik noem het realiteitszin
Uw realiteitszin (en van NAVO/EU) is gewoon "hou de russen bij ons weg, Wij leveren wel de wapens zodat er enkel Oekrainse slachtoffers zijn, Russische leger een beetje gedecimeerd en vernederd. En achteraf moet je niet meer als een bedankje verwachten, zelfs niet als je daar grote stukken land voor moet afgeven."

Misschien heb ik een ander idee over realiteitszin als u omdat ik persoonlijk Oekrainse mensen ken. En hun hoop op vrede ook gestoeld was op basis van de westerse beloftes. Maar hun idee over "het westen" word toch ook al verlaagd merk ik.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

wied schreef: Als de Saudi's daadwerkelijk in Yuan betaald willen worden zit het spel pas goed op de wagen!
Van die Yuan gesproken, interview met de minister van financiën.

Russian Finance Minister Anton Siluanov answered the questions of Pavel Zarubin, host of the Moscow. Kremlin. Putin program, about the prospects for the domestic economy under sanctions.

The European Union and the United States have actually stolen many billions of dollars from Russia by freezing Russia's gold and foreign exchange reserves.

"Our gold and foreign exchange reserves, including the National Wealth Fund, are frozen," the head of the Russian Ministry of Finance said on the Rossiya 1 TV channel. When asked if the West had defaulted on us, he answered in the affirmative. Full video of the program "Moscow. Kremlin. Putin" - on the media platform "Looking" .

"We have problems fulfilling our obligations, including debt. It seems to me absolutely fair when we say that we do not refuse to fulfill state obligations, we will pay them in rubles until the moment when our gold and foreign exchange reserves are not unfrozen," Siluanov said.

According to him, part of the reserves is in gold, part in other currencies. However, it is necessary to pay for "critical imports" - food and other vital goods.

In percentage terms, about half of the reserves are frozen: "We have a total amount of about 640 billion dollars, and about 300 billion of reserves are now in a state in which we cannot use them."

In addition, part of the gold and foreign exchange reserves is in yuan. As Anton Siluanov noted in an interview with the program, there is strong pressure on China from Western countries to limit mutual trade.

“I think that our partnership with China will still allow us to maintain the cooperation that we have achieved, and not only maintain, but also increase it in conditions when Western markets are closing,” said Pavel Zarubin’s interlocutor.


https://smotrim.ru/article/2688690/
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

DarkV schreef: Rusland heeft STEEDS z'n eigen keuzes kunnen maken... zij hebben met hun koude oorlog gekozen voor het "wij-zij" verhaal en het onderdrukken van hun eigen bevolking. De schuld hiervan bij Europa of de US leggen is toch echt wel zielig aan het worden.
Wil je nu zeggen dat de koude oorlog éénzijdig de schuld is geweest van de Russen??? Ik denk dat je je best eens inleest in de materie alvorens feiten als zielig te bestempelen.
wied schreef:Maar de grootste vergissing blijft het onderschatten van de opkomst van de grootste nieuwkomer: China...
China is inderdaad de enige echte grootmacht in de regio.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:The European Union and the United States have actually stolen many billions of dollars from Russia by freezing Russia's gold and foreign exchange reserves.

"Our gold and foreign exchange reserves, including the National Wealth Fund, are frozen," the head of the Russian Ministry of Finance said on the Rossiya 1 TV channel.
Wat mij betreft is dat een eerste aanbetaling voor alle schade die men aanricht in Oekraine :evil:

Potje breken is potje betalen :!:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

We hebben gezien wat daar van komt na WOI met de herstelbetalingen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:We hebben gezien wat daar van komt na WOI met de herstelbetalingen...
Ja, we moeten vooral zorgen dat dat niet meer gebeurt en dat Putin nog eens iets in zijn kop haalt. Hitler moest wel aanvallen en een paar miljoen mensen uitroeien, de arme stakker toch. Dat je betaalt wat je hebt afgebroken is niet overdreven maar de logica zelf. Wil Poetin minder betalen dan moet hij gewoon stoppen met bombarderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

woutervh schreef:
Als jij morgen met een overmacht Rusland een stuk van mijn tuin land opeist, en op mijn gezicht slaat, en dreigt mijn gezin te deporteren, en beetje bij beetje mijn huis begint af te breken te bombarderen, beginnend bij de zolder. Dan ben jij een klootzak en zal ik eerst en vooral proberen jou tot rede te brengen, zal ik de politie inschakelen, en als niets helpt en geen enkele instantie ingrijpt zal ik toegeven ja (vergeet niet te kwispelstaarten). Om mijn gezin te redden, om mijn huis te redden, om mijn inboedel te redden. Dan val ik ten prooi aan de aloude natuurwet van de sterkste. Is dat eerlijk? Zeker niet. Laf? Misschien. Slim? Volgens mij wel.

Wellicht zul jij kiezen om te blijven vechten en verzetten tot uw huis plat ligt en je niets overhebt, da's uw keuze...
Vergeet dan niet om een diepe buiging uit ontzag te maken naar Zelenski en het Oekraiense volk. Die hebben pas reuzeballen.
Dat is iets wat ik al lang zeg. Omarm Rusland, neem ze op in de Europese structuren. Behandel ze gelijkwaardig.
Omarmen? Komaan zeg, ik moet geen Tsjetsjenië, Mongolië, etc in de EU. Laat de Rus maar die Dzjengis Khans verder temmen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Dat je betaalt wat je hebt afgebroken is niet overdreven maar de logica zelf.
Het is mede door die logica dat het Duitse Volk in 1933 in een fascistische nachtmerrie is gestapt. Ken uw verleden zou ik zeggen.
Het is wat ik eerder schreef. Ge kunt een oorlog op twee manieren beëindigen. Aan de onderhandelingstafel of aan de capitulatietafel na een complete vernedering en/of vernietiging.
Het geeft alleen maar bijkomende wrok bij de gewone bevolking, die ook dan weeral eens de dupe is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat een onzin. Hitler heeft het ongenoegen misbruikt om zijn plannen te kunnen uitvoeren net zoals Putin nu met romantische ideeën probeert de Russen een rad voor de ogen te draaien. Er is wel vaker en meer reden voor ongenoegen maar dat praat niet goed dat men dan maar andere landen moet binnenvallen en volkerenmoorden moet opstarten of vind jij van wel?

Putin gaat niet onderhandelen zolang hij denkt te kunnen winnen. Als hij onderhandelt zal het sowieso met gezichtsverlies zijn want hij heeft niet kunnen winnen met zijn groot leger. Dat geeft in uw logica hem alweer een excuus voor de volgende invasie en moordpartij. Neen, wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten. Putin had geen enkele reden om aan te vallen maar hij koos er zelf voor, nu moet hij dan ook de gevolgen dragen.

De gewone bevolking is NIET onschuldig want het is HUN leider die zij dulden. Wil je de leider niet dan verjaag je hem, zoals in Oekraïne bijvoorbeeld. Trouwens heel wat Russen steunen de oorlog ook. Ook hier is er een gevolg verbonden aan de keuze om Putin te laten doen nl sancties en herstelbetalingen.

Ik zie u al met plezier bezig als iemand iets afbreekt in uw huis. Je zal hem laten gaan en niets aanrekenen want anders wordt hij misschien kwaad :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dizzy, wat petrol zegt is nochtans geschiedkundig correct. De toekomst moet nog blijken, maar het verleden is wat het is
Het is door het trachten platkloppen van Duitsland na de 1e wereldoorlog dat de NSDAP voet aan de grond gekregen heeft.
Maar ik denk dat je het zelfs niet probeert te begrijpen maar vooral uw eigen riedeltje blijft afsteken...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef:Dizzy, wat petrol zegt is nochtans geschiedkundig correct...
Toch niet. De laatste betaling gebeurde in 1933, omdat de wereld (ook Duitsland) toen in een diepe economische crisis zat.

Toen de nazi's aan de macht kwamen, was het net als bij Vladimir Putler vooral gekrenkte trots. Wij Duitsers hadden de oorlog verloren !!
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Vandaag heeft Zelenski in een videoboodschap met het Amerikaanse congres deze video getoond:
Twitter: https://twitter.com/i/status/1504133109024968709
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ken best de historische uitleg en ik ontken die ook niet. Het is een uitleg maar het is geen reden waarom deze uitkomst in het verleden hetzelfde moet zijn in de toekomst. De Duitsers hebben toen enkel bewezen dat de betalingen nog te mild waren. Merk ook op dat Duitsland na de oorlog hard heeft kunnen profiteren van een economische boost omdat alles moest heropgebouwd worden.

Mijn punt is dus niet dat wat petrol zegt, fout is maar wel dat er ook andere opties waren. Er zijn zoveel landen/volkeren die in miserie zitten, die gaan toch niet allemaal andere landen binnenvallen en de boel uitmoorden. Mijn punt is dat de Duitsers de verkeerde leider en ideologie volgden, eentje die ook hier heel wat Vlamingen charmeerde en vandaag de dag nog altijd. Ze wilden graag geloven dat ze beter waren dan anderen, dat ze anderen mochten vernietigen. Dat is een zeer zware fout en zeer zware fouten hebben zware gevolgen.

Oorlog is altijd verkeerd en om zo'n fout goed te praten kan men genoeg zaken bedenken, zoals de inderdaad zware maar volledig terechte rekening. Die rekening zou net moeten weerhouden om eraan te beginnen maar als men redeneert zoals jullie, doe maar op het is toch gratis oorlog voeren, tja, dan denk ik niet dat het beter zal aflopen. Putin is trouwens al aan zijn zoveelste gratis ritje bezig, het heeft hem nog niet weerhouden om verder te doen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Ik weet dat quoten uw stokpaardje is, maar elk punt afzonderlijk counteren hoeft niet. Ik weet heel goed dat vanuit ons westerse visie elk punt te counteren is. Het was net mijn punt dat dit vanuit het standpunt van Rusland is. Je hebt de originele post niet begrepen :roll:
Die Russische "visie" is gewoon één grote verzameling van leugens, meer niet.
Dizzy schreef:Er zal pas een doorbraak zijn als Putin denkt dat hij niet meer kan winnen, tot dan gaan de lichtpuntjes verder.
Vanmorgen gehoord dat 40% van de Russische eenheden zou uitgeschakeld zijn (dood, voertuig kapot, ...).
Het zal wel wat overdreven zijn, zeker?
Spijtig dat het geen 80% is...
Woutervh schreef:Een toetreding tot de EU zonder invloed van Washington zou mooi zijn, maar dat geloof je toch zelf niet? En de Rus zeker niet.... De EU is net de slippendrager van de Amerikaan
Je doet je imago van Poetin fan weer alle eer aan.
Als de EU zo de slippendrager van de VS is, hoe komt het dan dat Trump zich moest kwaad maken, omdat de EU landen te weinig aan de NAVO bijdraagden?
Woutervh schreef:Het is voor iets dat Biden nog eens een bezoekje brengt en ondertussen wat legermateriaal uitdeelt aan Oekraïne. Wat eigenlijk mooi zou zijn dat Zelenski het wapentuig van de Amerikaan weigert. Dat zou pas een statement zijn. (maar met een vijandig leger dat in uw land geparkeerd staat wellicht niet zo slim
Woehaha, als Wouter Vh advies geeft aan de Oekraïeners...
petrol242 schreef:De Russen zijn in 1991 overgeschakeld op een kapitalisme met oligarchisch bestuur. Of ze er veel beter van zijn geworden betwijfel ik.
Enkel die-hard communisten geloven die onzin.
In de tijd van de Sovjet-Unie moest je maar liefst 10 jaar wachten om een auto te kunnen krijgen, en goeie waren het niet.
Ronald Reagan, Amerikaans president in de jaren '80 vertelde indertijd zelfs Soviet moppen hierover.
Dat waren moppen die hij van Russen gehoord had, die ze aan elkaar vertelden.
Eén ervan was van zo'n man die alle bureaucratische formaliteiten had vervuld, en massa's geld had gespaard om die auto te kunnen bestellen.
Hij komt bij de ambtenaar, en als alle paperassen ingevuld zijn, zegt die : "Proficiat, Vladimir, je hebt alles ingevuld, over 10 jaar, op 16 maart krijg je die auto geleverd."
Waarop de man vraagt : "in de voormiddag, of in de namiddag?"
De ambtenaar kijkt verbaasd en vraagt : "Wat maakt dat nu uit? Het is nog 10 jaar van hier!".
Waarop de man zegt : "het is maar dat in de voormiddag de loodgieter langskomt."
https://www.youtube.com/watch?v=-wPKt5W8I5Y
petrol242 schreef:De rijkdomsplit is enorm hoog in Rusland.
De rijkdom is tegenwoordig misschien niet zo gelijk verdeeld, de Sovjets waren gul als het om uitdelen van de armoede ging...
petrol242 schreef:Ik weet het woutervh. De EU is ook een instrument van de elite. Niet ideaal dus maar het zou mooi zijn mochten hierdoor de wapens al zwijgen.
Vreemd, je vond het niet democratisch dat landen tot de NAVO toetraden zonder referendum, omdat het niet in dienst stond van de werkende klasse, maar van de EU vind je dat geen probleem...
petrol242 schreef:Wil je nu zeggen dat de koude oorlog éénzijdig de schuld is geweest van de Russen??? Ik denk dat je je best eens inleest in de materie alvorens feiten als zielig te bestempelen.
Alles om het communisme te verdedigen, hee...
petrol242 schreef:China is inderdaad de enige echte grootmacht in de regio.
En ook geen kwaad woordje over de Chinese vriendjes...
DarkV schreef:Wat mij betreft is dat een eerste aanbetaling voor alle schade die men aanricht in Oekraine
Ondanks de grootspraak van WouterVh en co, lees ik dat ze virtueel failliet zijn (https://www.hln.be/buitenland/rusland-o ... ~a56bca0a/).
Straks zijn hun roebels nog minder waard dan het papier waarop ze gedrukt zijn.
En 40% van hun strijdkrachten zou ook al uitgeschakeld zijn.
Dizzy schreef:Ik zie u al met plezier bezig als iemand iets afbreekt in uw huis. Je zal hem laten gaan en niets aanrekenen want anders wordt hij misschien kwaad
Hij zegt dat alleen omdat het past in de strategie van de Poetin fans.
Alles wat die zeggen dient om te demoraliseren : sancties mogen niet, want ze zouden geen effect hebben, of we zouden er zelf slachtoffer van worden.
Militair ingrijpen mocht niet, want dan zouden we zelf het slachtoffer worden.
Wapenleveringen mochten niet, want ze zouden kernwapens gebruiken.
Alles is erop gericht om te demoraliseren, en de indruk te geven dat er niets aan te doen is, en we vooral moeten erop aandringen dat er betijd wordt.
Maar wat heeft de wereld gedaan?
Wél wapens geleverd, wél harde sancties gehanteerd.
Als Poetins loopjongens nu aan het onderhandelen zijn is het omdat zijn oorlog niet vooruitgaat, zijn geld opgeraakt, en zijn logistiek een ramp is, bovenop de protesten in eigen land.
Zijn leger is gewoon een hoopje zieligheid.
Op burgers schieten, dat kunnen ze, ja.
Maar voor de rest stelt het niets voor.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

boulder schreef:..bovenop de protesten in eigen land...
Zijn op tv uitgezonden toespraak zegt genoeg hé. Vanaf nu zijn er de reinen en de onreinen.

Straks krijgen de onreinen (de vijfde colonne van het Westen, zij die geen patriot zijn) een gele ster opgespeld en mogen ze letterlijk niet meer op straat komen. En het Westen - dat keek minzaam toe.

https://www.hln.be/buitenland/poetin-za ... ~a6688085/

In een toespraak voor de ministers van zijn regering hekelde Poetin Russen die volgens hem mentaal op één lijn zitten met het Westen. “Natuurlijk zullen zij (het Westen, red.) proberen in te zetten op de zogenaamde vijfde colonne, op verraders - op degenen die hier hun geld verdienen, maar daar wonen. Wonen, niet in geografische zin, maar in de zin van hun gedachten, hun slaafs denken”, aldus de Russische president.

“Het collectieve Westen wil onze samenleving verdelen, een burgerlijke confrontatie in Rusland uitlokken en de vijfde colonne gebruiken om hun doel te bereiken. En er is maar één doel - de vernietiging van Rusland”, zei hij. Maar daar zullen ze niet in slagen, klonk het strijdvaardig.

“Alle mensen, en vooral de Russen, zullen altijd de ware patriotten kunnen onderscheiden van uitschot en verraders, en hen gewoon uitspugen als een mug die per ongeluk in hun mond vloog”, ging hij verder.


En intussen gaan de oorlogsmisdaden lustig verder. Poetin zal zeggen dat de Azov-brigade in dat theater zat en dat zij het zelf waren die voor het bloedbad zorgden, of toch tenminste op het Russische nieuws, dat voortaan met 30 seconden vertraging "live" komt, om grapjes zoals eerder deze week met de protesterende journaliste voortaan uit te sluiten.

https://www.hln.be/buitenland/beelden-t ... ~aa3a50f2/
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef:
boulder schreef:..bovenop de protesten in eigen land...
Zijn op tv uitgezonden toespraak zegt genoeg hé. Vanaf nu zijn er de reinen en de onreinen.

Straks krijgen de onreinen (de vijfde colonne van het Westen, zij die geen patriot zijn) een gele ster opgespeld en mogen ze letterlijk niet meer op straat komen. En het Westen - dat keek minzaam toe.
Dit heb ik met verbazing gehoord uit de mond van een Poetin.
Komt neer dat hij zijn eigen volk wil offeren om toch maar een tegenreactie vanuit het Westen te krijgen. Begint hij wild om zich heen te slaan.?

Hij zal en moet het Westen erbij betrekken om zijn verkeerd lopende invasie en positie als grote bevrijder te kunnen legitimeren. Zouden de fossielen in het Kremlin dan toch meesmuilend neer beginnen te kijken op de Vlad, begint het Kremlin te morren?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

timmermc schreef:Vandaag heeft Zelenski in een videoboodschap met het Amerikaanse congres deze video getoond:
Twitter: https://twitter.com/i/status/1504133109024968709
Mooi hé, Biden trok z'n portemonnee gelijk open en vond alweer een goodiebag ter waarde van 800 miljoen dollar.
En deze keer dus ook US drones, en wie weet als Putin de oorlogsmisdaden blijft opstapelen zullen er alsnog vliegtuigen aan te pas komen, wie weet.

Met elk kind dat gedood word gaat de spade voor Putin nog wat dieper in de Kremlingrond.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:
timmermc schreef:Vandaag heeft Zelenski in een videoboodschap met het Amerikaanse congres deze video getoond:
Twitter: https://twitter.com/i/status/1504133109024968709
Mooi hé, Biden trok z'n portemonnee gelijk open en vond alweer een goodiebag ter waarde van 800 miljoen dollar.
En deze keer dus ook US drones, en wie weet als Putin de oorlogsmisdaden blijft opstapelen zullen er alsnog vliegtuigen aan te pas komen, wie weet.

Met elk kind dat gedood word gaat de spade voor Putin nog wat dieper in de Kremlingrond.
Er was ook het bericht dat Rusland dichtbij het faillissement staat, waarschijnlijk daarom dat er in Rusland enkel nog in Roebels kan geld afgehaald worden.
De kapitaalvlucht moet enorm zijn.
Maar hier op het forum moeten we volgens sommigen geloven dat alles goed gaat. :lol:

Deze morgen hoorde ik dat er al honderdduizenden Russen het land verlaten hebben, een serieuze brain drain, want dit zijn geen mensen die vluchten omdat hun huis gebombardeerd werden.
De president van Georgië alleen al sprak van 25.000 Russen die naar Georgië gemigreerd zijn sedert het begin van de oorlog.

Ondertussen noemt de massamoordenaar Poetin Russen die niet in de pas lopen muggen die zullen uitgespuwd worden.
Mogen wij hem dan ook een stuk ongedierte noemen?
Het duidt er in elk geval op dat hij zich in het nauw gedreven voelt.
De smeerlap beweerde ook nog dat het pro-Oekraïense milities waren die dat theater gebombardeerd hadden.

Ik hoop dat het voor hem en zijn getrouwen eindigt zoals Nicolae Ceaușescu.
Die voerde een angstregime in Roemenië.
Bij zijn laatste toespraak draaide het publiek zich plots massaal om ten teken van minachting en afkeuring voor zijn dictator.
Er werd ook klaar en duidelijk boe geroepen, en er was een vijandige sfeer.
Er ontstonden rellen, het leger koos de kant van de mensen, Ceaucescu en zijn vrouw werden gevangengenomen, en gelyncht.
Misschien heeft de nieuwe Hitler ook schrik voor een dergelijk scenario?
Laatst gewijzigd door boulder op 17 mar 2022, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dat faillissement moet toch gerelativeerd worden, aangezien zij het geld wel hebben, maar er niet aan kunnen. Niet vergeten dat het hier maar over 127 miljoen dollar gaat, terwijl er voor honderden miljarden "bevroren" zijn. Uiteindelijk is dat geld nog van hen. Ik denk niet dat één rechtstaat er aan denkt om dat geld ook effectief aan te slaan.

Kan natuurlijk later wel gebruikt worden om "herstelbetalingen" te doen, maar dat zal dan binnen onderhandelingen en/of internationale rechtspraak gebeuren, wat een enorm kluwen zal betekenen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik vind het moreel niet meer te vatten dat Putin met al z'n misdaden tegen de mensheid weg zou kunnen geraken.
Kunnen die sancties tegen Rusland opgeheven worden zolang Putin aan de macht blijft?
Al blijf ik denken dat Rusland het niet zal kunnen halen, na toezegging van US drones heeft de UK nu ook bevestigd dat luchtafweer reeds onderweg is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het feit dat hij zo hard reageert op de andere stemmen in Rusland duidt enkel op het feit dat het er veel meer zijn dan hij wil. Het toont ook aan dat er een verdeeldheid is onder de Russen tussen mensen die de propaganda willen geloven en zij die hun ogen en oren open trekken.

Uiteindelijk heeft Putin zichzelf redelijk goed in eigen voeten geschoten:
- Rusland verdeeld
- Oekraïne verenigd
- EU verenigd
- NATO noodzaak verduidelijkt
- Militaire uitgaven/aanwezigheid westen doen verhogen
- Fossiele brandstoffen sneller aangepakt (inkomsten Rusland)
- Economische afhankelijkheid van Rusland versneld afgebouwd
- Economisch kerkhof georganiseerd in Rusland

Een mooi rapport, mr Putin.

En dan de zever die hij uitkraamt en tegenstrijdig is. Mensen die niet denken zoals hem, ook bloedbroeders, zijn natuurlijk slaafse denkers. Wie hem slaafs volgt is een genie :lol: Het doet denken aan de goede en slechte Vlamingen, een narratief dat niet zo onschuldig is.

Het is alweer het afschuiven van zijn compleet falen en tactische fouten in de schoenen van de tegenstanders. Ik vraag me eerder af hoe lang het nog duurt eer de muggen hem uitspuwen maar het is duidelijk dat hij al serieus slecht slaapt... door de muggensteken? :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Straks breken ze een muur uit in het Kremlin om een nog langere tafel te zetten ;-)
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Petrikske schreef:Ik vind het moreel niet meer te vatten dat Putin met al z'n misdaden tegen de mensheid weg zou kunnen geraken.
Kunnen die sancties tegen Rusland opgeheven worden zolang Putin aan de macht blijft?
Al blijf ik denken dat Rusland het niet zal kunnen halen, na toezegging van US drones heeft de UK nu ook bevestigd dat luchtafweer reeds onderweg is.
Vermoedelijk zullen sancties geleidelijk afgebouwd worden, al naargelang hij uitgevoerd heeft wat tijdens een akkoord met Oekraine is vastgelegd.

Zoals Dizzy ook al zegt, hij heeft zichzelf serieus in de voet geschoten. En als hij militair niet snel vooruitgang zal kunnen boeken, zullen de eisen van Oekraine harder worden, en gelijk hebben ze.
Putin kan dan kiezen om nog gruwelijker en harder te gaan bombarderen, maar dat zal enkel nog meer in zijn nadeel gaan werken en meer steun verliezen.

En alle russen die niet achter hem staan nu bestempelen als "nationale verraders" zal hier niet veel aan veranderen, integendeel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Uiteindelijk heeft Putin zichzelf redelijk goed in eigen voeten geschoten:
Inderdaad... Oekraine had vermoedelijk in lange tijd nooit NAVO lid geworden en wat mij betreft is de NAVO ook geen bedreiging (het is eerder de Westerse vrijheid in bepaalde landen die eerder een bedreiging zijn voor het regime in Rusland dan de NAVO op zich).

Hij heeft men z'n inval 50x bereikt wat hij misschien net NIET wou dan wou vermijden. Hopelijk zal het een les worden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Petrikske schreef:Ik vind het moreel niet meer te vatten dat Putin met al z'n misdaden tegen de mensheid weg zou kunnen geraken.
Kunnen die sancties tegen Rusland opgeheven worden zolang Putin aan de macht blijft?
Al blijf ik denken dat Rusland het niet zal kunnen halen, na toezegging van US drones heeft de UK nu ook bevestigd dat luchtafweer reeds onderweg is.
Gisteren toevallig nog een uitzending gezien op CNN,het is nu vrijwel zeker dat er geen luchtsteun komt,voor oekraine,of een vliegverbod boven dit land,er komen ook geen Poolse(Eigenlijk Russische) straaljagers voor Oekraine,maar ik die uitzending kon men al duidelijk uitmaken dat er zeker anti-air systemen en drones richting Oekraine gingen gaan,dat zal aanzienlijk helpen,Russische vliegtuigen zouden eigenlijk maar veilig zijn op heel grote hoogten dan,dat brengt ook met zich mee dat het transport waar men nu al moeilijkheden mee heeft in Rusland nog slechter zou verlopen,en veel grotere risico s met zich meebrengt.

Toch vrees ik ook dat Putin nog altijd zal voortdoen,hij wil Oekraine binnen de Russische invloedssfeer krijgen,(bevrijden van het Westen)wat een grote achteruitgang voor de bevolking zou betekenen,en iedereen in Okraine lijkt daar zeer goed van bewust
Laatst gewijzigd door fluppie op 17 mar 2022, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Petrikske schreef:Kunnen die sancties tegen Rusland opgeheven worden zolang Putin aan de macht blijft?
Natuurlijk.
Dat gaat gebeuren eens genoeg mensen "te veel" pijn leiden: ontslagen want geen afzetmarkt, energieprijs niet betaalbaar, ...
Hoeveel koude wil je leiden om Poetin te kl*ten?
Hoeveel jobs willen we verliezen om Poetin te kl*ten?
Kijk naar het verschil in sanctielijsten tussen US, UK en EU.

De vraag is wie het het langst kan volhouden en dus wie eerst "breekt": US/UK/EU of Poetin?

@luchtsteun
Zolang ze in Oekraïne Javelins hebben, zal Poetin schrik hebben voor zijn vliegtuigen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

De Javelyns zijn typisch anti tank wapens,kunnen wel gebruikt worden voor laagvliegende heilicopters ook.
Nu heeft Oekraine eigenlijk alleen de stinger voor laagvliegende vliegtuigen,en daarmee zijn er ook al uit de lucht gehaalt,maar die dingen dragen maar een 6-8 km ver.
Waar het hier over gaat zijn die Kamikaze drones,(tegen tanks en andere voertuigen op grote afstanden)en nog een ander,voor mij nog niet geweten anti-air syst. die gevechtsvliegtuigen op midden hoogte kunnen neerhalen,ik denk dat dit gaat komen van de UK.

Het is de laatste tijd zo,dat als men zegt te leveren die eigenlijk al ter plaatste zijn,dus we gaan zien binnen een week wat dit geeft,zeker en vast.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Idd, verkeerd van mij.
Omdat de Oekrainers de vliegtuigen uit de lucht kunnen schieten (met "manpads", oa Stinger en wie weet wat nog meer), durft Poetin de vliegtuigen niet/nauwelijks in te zetten.
En dus krijgen de Javelins meer ruimte om zelfs "de beste" tanks in puin te schieten. Omdat het zo draagbaar is, is het een echte pest voor de tanks.

Gevolg: weinig vooruitgang en tegelijk massale vernietiging vanop grotere afstand.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Dat gaat gebeuren eens genoeg mensen "te veel" pijn leiden: ontslagen want geen afzetmarkt, energieprijs niet betaalbaar, ...
Zoals in Noord-Korea ? Zolang het militaire apparaat achter Putin staat kan die z'n volk nog lang onderdrukken.
heist_175 schreef:Omdat de Oekrainers de vliegtuigen uit de lucht kunnen schieten (met "manpads", oa Stinger en wie weet wat nog meer), durft Poetin de vliegtuigen niet/nauwelijks in te zetten.
De vraag is hoeveel bommen/raketten van vliegtuigen komen... een deel zijn toch ook kruisraketten waar je niets/weinig kan tegen doen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Die is toch klaar voor het zottekot? :bang:

Matvejtsjev vindt dat Rusland recht heeft op herstelbetalingen door de zware economische sancties, die het Westen het land oplegt voor de Russische oorlog in Oekraïne.
Oleg Matvejtsjev, Russisch parlementslid en spindoctor van Vladimir Poetin, heeft een verlanglijstje gemaakt met compensaties voor de westerse economische sancties tegen Rusland. Daarop staan onder meer de teruggave door de Amerikanen van Alaska en Fort Ross in Californië.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:
DarkV schreef:
woutervh schreef:Natuurlijk gaat Rusland de Krim nooit meer opgeven. En ook de pro-Russische regio's gaan onafhankelijk worden en uiteindelijk bij de Russische federatie aansluiten. Het lichtpuntje is dat Oekraïne ook in die richting begint te bewegen...
Daar lees ik nergens iets van... Oekraine vraagt de terugtrekking van Rusland uit ALLE gebieden.
Alle-niet-door-rusland-geclaimde-gebieden. Wacht maar af...
Misschien uw (en petrols) wens, maar blijkbaar niet van de Oekrainers.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/34 ... -1991.html
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

heist_175 schreef: De vraag is wie het het langst kan volhouden en dus wie eerst "breekt": US/UK/EU of Poetin?

Als ik lees dat Frankrijk om "humanitaire redenen" zijn bedrijven in Rusland niet "on hold" heeft gezet (Danone, Auchan supermarkten...) en dat ze blijkbaar nog tot 2020 - ondanks de sancties van 2014 - geavanceerde wapens zijn blijven leveren aan Rusland, dan denk ik dat het de EU gaat zijn, met de Macron-guys op kop.

Al die lidstaten met al hun zelfzuchtige belangen, lang gaat dit niet blijven duren.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”