Aan de EV rijders ...
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die strontdure e-bikes zijn eigenlijk vermomde scooters.
Doordat er pedalen op zijn krijg je er fietsvergoeding voor en dat kan behoorlijk oplopen.
Doordat er pedalen op zijn krijg je er fietsvergoeding voor en dat kan behoorlijk oplopen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Maar niemand zegt dan ook dat je een Stromer moet kopen om met een eletrische fiets te rijden.SPR schreef:Helemaal off topic maar de laatste nieuwe Stromer kost 12.140 euro...![]()
Dan geef ik liever 35.000 euro aan een betaalbare e-Peugeot uit om eerlijk te zijn.
Aan de andere kant, mijn vorige Ford Fiesta ging voor 'amper' 19k over in mijn handen en dat was een alles op en aan model.
Een high end BMW (of whatever "premiuim" automerk) kost ook tig keer meer dan een basic Dacia. Beiden brengen je tegen de toegelaten snelheden van A naar B.
Ieder zijn persoonlijke keuze natuurlijk.
Zelf rij ik tot 20 km liever met een low end Chinese e-bike (1750 € incl. 840 Wh batterij met 200 W lader) dan (over die afstand) met een e-auto.
Prijzen zijn ook relatief. Je hebt al een e-bike van bekende merken voor 2500-3500 € (uiteraard geen Stromer en dergelijke). Ook een stevig bedrag maar anderzijds haalt de doorsnee wielertoerist dat ook met gemak uit zijn protefeuille (en meer) voor een fiets waar hij zich elk week-en de pleuris op moet trappen.

Laatst gewijzigd door ivob 02 aug 2022, 13:06, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
- Bedankt: 385 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Tesla wilt elektrisch rijden promoten?
https://techpulse.be/nieuws/344181/tesl ... duitsland/
Pff. Bezwete mensen die daar inkruipen. Normaal in zwembad moet je voordien douchen. In zo'n klein volume dan nog. No thx.

https://techpulse.be/nieuws/344181/tesl ... duitsland/
Pff. Bezwete mensen die daar inkruipen. Normaal in zwembad moet je voordien douchen. In zo'n klein volume dan nog. No thx.
Laatst gewijzigd door satsurfer 02 aug 2022, 13:12, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Om die discussie even vlot en kort te stoppen want het zit in het verkeerde forum... Mijn eerste ebike kocht ik voor 1500 euro. Tegenwoordig is dat het dubbele en de kwaliteit is tegenwoordig om van te janken. Mijn eerste speed pedelec was amper 2499 euro. Probeer nu maar eens eentje onder de 5000 euro te vinden. De prijzen van fietsen zijn waanzinnig de hoogte in gegaan sinds corona. Mooi uitvlucht natuurlijk, schaarste, duurdere materialen. Bvb de Ellio speed pedelec kost tegenwoordig 7395. Dat is 1400 euro meer op nog geen 2 jaar.
De prijzen van e-brommers liggen 2 tot 3 keer lager dan deze van een speed pedelec. Ik heb het mezelf al gezegd: als mijn huidige speed pedelec 'op' is zal het een e-brommer worden of gewone fiets. Ik kan echt geen 7000-8000 euro op tafel leggen voor krak dezelfde fiets die ik nu heb.
Mijn woon werk verkeer aan fietsvergoeding is daarvoor niet hoog genoeg en het is hier toch overal 30 aan het worden dus ik zie zelfs het nut van een speed pedelec compleet verdwijnen.
Och ja, we leven in een rare wereld waarin fietsen zelfs duurder geworden zijn dan motoren of zelfs kleine auto's.
De prijzen van e-brommers liggen 2 tot 3 keer lager dan deze van een speed pedelec. Ik heb het mezelf al gezegd: als mijn huidige speed pedelec 'op' is zal het een e-brommer worden of gewone fiets. Ik kan echt geen 7000-8000 euro op tafel leggen voor krak dezelfde fiets die ik nu heb.
Mijn woon werk verkeer aan fietsvergoeding is daarvoor niet hoog genoeg en het is hier toch overal 30 aan het worden dus ik zie zelfs het nut van een speed pedelec compleet verdwijnen.
Och ja, we leven in een rare wereld waarin fietsen zelfs duurder geworden zijn dan motoren of zelfs kleine auto's.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
- Bedankt: 385 keer
https://www.egear.be/premie-elektrische ... schaffing/
https://www.tommelein.com/premie-voor-e ... en-motors/
Idd. je kreeg nog geld toe!! voor 1600 € had je scooter die 75 km. rijbereik had. Bij SP koop je akku ervoor.
Vanaf 15 april 2018 krijg je van de Vlaamse overheid 750 euro premie voor de aankoop van een elektrische bromfiets en 1.500 euro voor een elektrische motorfiets. Het bedrag is beperkt tot maximum 25 procent van de aankoopprijs
https://klever-mobility.com/n-serie/n-rogue-45
4600 € met achterwielmotor (dus echte 45 km/u. snelheden in tegenstelling tot middenmotor). Toch wel een goede deal vind ik van een degelijk merk met goede service.
Maar inderdaad. Straks wordt alles 30 (fietsostrades, binnenstad, jaagpaden,...)
Wat is het nut dan nog?
https://www.tommelein.com/premie-voor-e ... en-motors/
Idd. je kreeg nog geld toe!! voor 1600 € had je scooter die 75 km. rijbereik had. Bij SP koop je akku ervoor.
Vanaf 15 april 2018 krijg je van de Vlaamse overheid 750 euro premie voor de aankoop van een elektrische bromfiets en 1.500 euro voor een elektrische motorfiets. Het bedrag is beperkt tot maximum 25 procent van de aankoopprijs
https://klever-mobility.com/n-serie/n-rogue-45
4600 € met achterwielmotor (dus echte 45 km/u. snelheden in tegenstelling tot middenmotor). Toch wel een goede deal vind ik van een degelijk merk met goede service.
Maar inderdaad. Straks wordt alles 30 (fietsostrades, binnenstad, jaagpaden,...)
Wat is het nut dan nog?
Laatst gewijzigd door satsurfer 02 aug 2022, 13:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
@SPR: Een elektrische fiets is ook een Elektrisch Voeruig hoor.
Met een speedpedelec kan mag je op veel plaatsen zelfs (nog) niet tegen het verkeer inrijden. Waar dit met gewone (elektrische) fietsen wel mag.
Het voordeel van de hogere snelheid van een speedpedelec ben je op veel plaatsen dus al kwijt.
Ook rekening mee houden dat als je een speedpedelec aan zijn max. rijdt je ook gelijktijdig moet inboeten aan actieradius.
Wat betreft prijzen, niemand schrijft voor dat je een (dure) merk(fiets) moet kopen. Je vindt ook non-elektrische vrijetijdsfietsen van vele duizenden euro. En hele goedkope. Dure auto's en relatief goedkope. Gaat ook op voor elektrische fietsen: van 2000 tot +10.000 €. Het is aan de gebruiker of hij 8.000 € meer wenst te geven voor (vermeende) hogere kwaliteit en (vermeende) hoger aanzien. En of tegen 40 km/uur (gemiddeld dichter bij 35 dan 45) meer bijbrengt dan tegen 25 km/uur.
Een elektrische fiets van rond de 2000 € moet al meer dan vier keer minder lang meegaan dan eentje van 8000 €. Alles wat hij langer meegaat is winst tov een veel duurdere (en betere) e-fiets. En bij technologische vooruitgang ben je al vlugger geneigd om een fiets van 2000 € in te ruilen dan eentje van 8000 €.

Met een speedpedelec kan mag je op veel plaatsen zelfs (nog) niet tegen het verkeer inrijden. Waar dit met gewone (elektrische) fietsen wel mag.
Het voordeel van de hogere snelheid van een speedpedelec ben je op veel plaatsen dus al kwijt.
Ook rekening mee houden dat als je een speedpedelec aan zijn max. rijdt je ook gelijktijdig moet inboeten aan actieradius.
Wat betreft prijzen, niemand schrijft voor dat je een (dure) merk(fiets) moet kopen. Je vindt ook non-elektrische vrijetijdsfietsen van vele duizenden euro. En hele goedkope. Dure auto's en relatief goedkope. Gaat ook op voor elektrische fietsen: van 2000 tot +10.000 €. Het is aan de gebruiker of hij 8.000 € meer wenst te geven voor (vermeende) hogere kwaliteit en (vermeende) hoger aanzien. En of tegen 40 km/uur (gemiddeld dichter bij 35 dan 45) meer bijbrengt dan tegen 25 km/uur.
Een elektrische fiets van rond de 2000 € moet al meer dan vier keer minder lang meegaan dan eentje van 8000 €. Alles wat hij langer meegaat is winst tov een veel duurdere (en betere) e-fiets. En bij technologische vooruitgang ben je al vlugger geneigd om een fiets van 2000 € in te ruilen dan eentje van 8000 €.
Laatst gewijzigd door ivob 04 aug 2022, 16:38, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 53 keer
Dus ge gaat op reis naar het land van de Nederlanders, terwijl de Hollanders op verlof zijn in Frankrijk?cadsite schreef:Ik rij al niet naar het Z van Frankrijk, veel te warm en te veel Hollanders. Ik ga met veel plezier op vakantie naar Nederland.Sasuke schreef:Ik weet wel waarom ik liever met een goeie stoel en veel beenruimte rijd dan dat ik met een Vw UP naar het zuiden van Frankrijk moet rijden.
Los daarvan, voor 't werk rij ik ook met andere wagens (VW, Opel, BMW). Daar heb ik echt niet meer zitruimte in dan mijn Up-ke. OK, achter mij moet je niet gaan zitten.

- cadsite
- userbase crew
Helemaal juist.
Een Nederlander op een camping in Z-Frankrijk is vaak onuitstaanbaar met verschrikkelijk irritante kinderen. De Nederlanders die in Nederland blijven zijn van een heel andere soort.
Natuurlijk is dit behoorlijk kort door de bocht, maar ik ga al mijn hele leven kamperen in beide landen en zie hier toch echt wel een duidelijk patroon in.

Een Nederlander op een camping in Z-Frankrijk is vaak onuitstaanbaar met verschrikkelijk irritante kinderen. De Nederlanders die in Nederland blijven zijn van een heel andere soort.
Natuurlijk is dit behoorlijk kort door de bocht, maar ik ga al mijn hele leven kamperen in beide landen en zie hier toch echt wel een duidelijk patroon in.
-
- Elite Poster
Misschien een aanwijzing dat het niet aan de nationaliteit ligt maar aan mensen welke vakantie op een camping nemen?cadsite schreef:Helemaal juist.![]()

Of dat je van op vakantie in Z-Frankrijk gewoon onuitstaanbaar en irritant wordt en richting noorden niet?

Het laatste kan ik beamen. In 2018 hebben we Zuid-Frankrijk definitief achter ons gelaten.
Een regio waar je alleen nog maar tussen 06:00 en 10:00 actief normaal kan functioneren geeft ons geen vakantiegevoel meer.
Gezien de huidige toestand weer een beslissing die blijkbaar een gelukkige toevalstreffer was.

Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
Neen, want zowat al mijn vakanties gaan door op een camping.ivob schreef:Misschien een aanwijzing dat het niet aan de nationaliteit ligt maar aan mensen welke vakantie op een camping nemen?

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Met een SP kan je natuurlijk evengoed tegen het verkeer inrijden.ivob schreef: Met een speedpedelec kan je op veel plaatsen zelfs (nog) niet tegen het verkeer inrijden.
Waar dit met gewone (elektrische) fietsen wel mag.
Ik zou niet weten waarom dit niet kan.

-
- Elite Poster
Maakt in se niet uit.
Het is voor iedereen die zijn verkeersregelement kent meer dan duidelijk dat je (in een stadscentrum) met een SP onder de huidige reglementering niet overal tegen de richting in mag rijden.
Die discussie werd overigens al gevoerd.
Maar je kan ook niet ontkennen dat er altijd UB'ers zijn (cfr. topic Sessy) die vinden dat iets altijd kan omdat er niet altijd met alle reglementen en voorschriften rekening dient gehouden te worden. Het is niet, omdat iets niet mag dat het niet kan. Dat is uiteraard een totaal ander uitgangspunt. Vanuit dat uitgangspunt kan het wel. Dat is iets anders dan mogen.
Ik heb dit semantisch punt dan ook terecht aangepast in de eerdere post.
Waar een gewone fiets tegen het verkeer mag inrijden mag een e-fiets dit ook. Een SP niet.
Als u zich met uw speedpedelec op de openbare weg wilt begeven:
volgt u de verkeersregels voor de bromfietsers.Een specifiek verkeersbord met het symbool van een bromfiets en de letter P (speedpedelec) is van toepassing op bestuurders van speedpedelecs. Voorbeelden: verplicht of verboden gebruik van het fietspad, toelating om in de tegengestelde richting in een eenrichtingsstraat te rijden, toelating om voorbehouden wegen te gebruiken, toelating om op een jaagpad te rijden.
In tegenstelling tot de andere categorieën van elektrische fietsen, zijn de speed pedelecs onderworpen aan dezelfde verkeersregels als de bromfietsenklasse B. In bepaalde omstandigheden zijn er echter soepelere regels van toepassing.
Zo mogen de s-pedelecs, in tegenstelling tot de bromfietsen klasse B, ook op wegen rijden die zijn voorbehouden voor voetgangers, ruiters en fietsers. Ze mogen er dan wel niet sneller dan 30 km/uur rijden. Deze fietsen mogen ook tegen de richting in gebruikt worden in éénrichtingsstraten als die is aangeduid met één van het nieuwe onderbord M11 of M12. Het zijn witte borden die onder een C1 (eenrichtingsverkeer) geplaatst worden.
Bij de andere onderborden is dit NIET het geval. Sedert 01.10.2016 zijn er 3 klassen: bromfietsen Klasse A Klasse B en Klasse P (speed pedelecs). De onderborden hebben betrekking op deze 3 categorieën en zeggen wanneer speed pedelecs verboden zijn verplicht zijn het fietspad te volgen of mogen gebruik maken van het beperkt eenrichtingverkeer bij een C1.
Lijkt me, toch voor wie het verkeersreglement wenst te volgen, weinig discussie over te bestaan.
Het mag niet maar het kan wel.
Het is voor iedereen die zijn verkeersregelement kent meer dan duidelijk dat je (in een stadscentrum) met een SP onder de huidige reglementering niet overal tegen de richting in mag rijden.
Die discussie werd overigens al gevoerd.
Maar je kan ook niet ontkennen dat er altijd UB'ers zijn (cfr. topic Sessy) die vinden dat iets altijd kan omdat er niet altijd met alle reglementen en voorschriften rekening dient gehouden te worden. Het is niet, omdat iets niet mag dat het niet kan. Dat is uiteraard een totaal ander uitgangspunt. Vanuit dat uitgangspunt kan het wel. Dat is iets anders dan mogen.

Waar een gewone fiets tegen het verkeer mag inrijden mag een e-fiets dit ook. Een SP niet.
Als u zich met uw speedpedelec op de openbare weg wilt begeven:
volgt u de verkeersregels voor de bromfietsers.Een specifiek verkeersbord met het symbool van een bromfiets en de letter P (speedpedelec) is van toepassing op bestuurders van speedpedelecs. Voorbeelden: verplicht of verboden gebruik van het fietspad, toelating om in de tegengestelde richting in een eenrichtingsstraat te rijden, toelating om voorbehouden wegen te gebruiken, toelating om op een jaagpad te rijden.
In tegenstelling tot de andere categorieën van elektrische fietsen, zijn de speed pedelecs onderworpen aan dezelfde verkeersregels als de bromfietsenklasse B. In bepaalde omstandigheden zijn er echter soepelere regels van toepassing.
Zo mogen de s-pedelecs, in tegenstelling tot de bromfietsen klasse B, ook op wegen rijden die zijn voorbehouden voor voetgangers, ruiters en fietsers. Ze mogen er dan wel niet sneller dan 30 km/uur rijden. Deze fietsen mogen ook tegen de richting in gebruikt worden in éénrichtingsstraten als die is aangeduid met één van het nieuwe onderbord M11 of M12. Het zijn witte borden die onder een C1 (eenrichtingsverkeer) geplaatst worden.
Bij de andere onderborden is dit NIET het geval. Sedert 01.10.2016 zijn er 3 klassen: bromfietsen Klasse A Klasse B en Klasse P (speed pedelecs). De onderborden hebben betrekking op deze 3 categorieën en zeggen wanneer speed pedelecs verboden zijn verplicht zijn het fietspad te volgen of mogen gebruik maken van het beperkt eenrichtingverkeer bij een C1.
Lijkt me, toch voor wie het verkeersreglement wenst te volgen, weinig discussie over te bestaan.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
En met geen woord wordt er gerept over laadstations.
Hoe groot zouden de elektriciteitscentrale moeten zijn om alleen dit tankstation nog maar te vervangen..
En kom aub niet af dat we thuis moeten gaan laden want veel van diegenen die hier tanken zijn vakantiegangers ..de.helft vd stations is voorzien voor vrachtwagens..
https://www.hln.be/reizen/een-dagje-op- ... ~aed7e51b/
Hoe groot zouden de elektriciteitscentrale moeten zijn om alleen dit tankstation nog maar te vervangen..
En kom aub niet af dat we thuis moeten gaan laden want veel van diegenen die hier tanken zijn vakantiegangers ..de.helft vd stations is voorzien voor vrachtwagens..
https://www.hln.be/reizen/een-dagje-op- ... ~aed7e51b/
-
- Elite Poster
Tja, als de Total's en Shells van deze wereld tijdig waren overgeschakeld hadden ze zich de kaas van het brood niet
laten eten door de Fastned's en de Tesla's van deze wereld.
Rij eens rond in bv. Noorwegen (en bv. in de UK, daar ziet een laadstation er al heel anders uit - volledige overkapping van PV met batterijen op de achtergrond, straten vol verzonken laadpalen,.... - dan een snellaadstation in Vlaanderen ergens weggestopt op een vrachtwagenparking) en vraag eens na hoe ze het daar gedaan hebben.
Alles kan hoor. Voorbeelden genoeg van. Je moet het alleen willen.
En het is niet omdat je al decennia lang een goed werkende technologie hebt dat je dan save bent voor de jaren erna en je niet meer dient
aan te passen. Hoe dat verloopt moet je eens navragen bij bv. de Kodaks en Nokia's van deze wereld.
Too little too late wil nog wel eens uitdraaien op over en uit.
Hoe groot zo'n centrale moet zijn kan je best navragen (of nalezen) bij Elia en Fluvius. Zijn al verschillende studies over gepubliceerd.
Maar ja, wat wil je, ze krijgen hier zonder ellenlange procedures nog geen hoogspanningskabel meer van A naar B getrokken.
Eersten weten wat men wil en waar men naar toe wil voor er resultaten behaald kunnen worden.
laten eten door de Fastned's en de Tesla's van deze wereld.
Rij eens rond in bv. Noorwegen (en bv. in de UK, daar ziet een laadstation er al heel anders uit - volledige overkapping van PV met batterijen op de achtergrond, straten vol verzonken laadpalen,.... - dan een snellaadstation in Vlaanderen ergens weggestopt op een vrachtwagenparking) en vraag eens na hoe ze het daar gedaan hebben.
Alles kan hoor. Voorbeelden genoeg van. Je moet het alleen willen.
En het is niet omdat je al decennia lang een goed werkende technologie hebt dat je dan save bent voor de jaren erna en je niet meer dient
aan te passen. Hoe dat verloopt moet je eens navragen bij bv. de Kodaks en Nokia's van deze wereld.
Too little too late wil nog wel eens uitdraaien op over en uit.
Hoe groot zo'n centrale moet zijn kan je best navragen (of nalezen) bij Elia en Fluvius. Zijn al verschillende studies over gepubliceerd.
Maar ja, wat wil je, ze krijgen hier zonder ellenlange procedures nog geen hoogspanningskabel meer van A naar B getrokken.
Eersten weten wat men wil en waar men naar toe wil voor er resultaten behaald kunnen worden.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Natuurlijk kan je dat.satsurfer schreef:
@duizend: Ja, hier kan je met uw SP tegen richting rijden.
Als je met Ivob discussieert moet je op zijn ivobees schrijven.
De info zo weergeven dat het op een bepaalde manier toch klopt, maar op zijn ivobees.
Of je het daar vandaag al mag is een andere vraag.
Of iemand daar van wakker ligt om een boete te geven, als het niet mag, is nog een andere vraag.
Of het daar mag met een elektrische fiets die tot boven de 30 km/u ondersteuning geeft, maar “gekocht” is als standaard elektrische fiets met Max ondersteuning tot 25km/u is nog een andere vraag.
Of je idioot bezig bent als je een dergelijke fiets koopt ipv een SP “omdat je dan met nog iets minder pakkans tegen de richting KAN rijden (let op het woordje kan), is nog een andere vraag.

-
- Elite Poster
En nog een volledig stadscentrum erbij waar je met een tweewielige snellere EV (SP) en een vierwieler weinig voordeel hebt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/05 ... r-je-20-p/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/05 ... r-je-20-p/
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Ik ben pro autoluwe straten. We wonen in Gent en zien er alleen maar voordeel in, echter zijn ze de laatste tijd aan het overdrijven.
Max 100km/u op autostrade, 30 in de bebouwde kom, 20 in Hasselt. Misschien moeten we de auto gewoon verbieden en terug alles met paard en kar doen.
Max 100km/u op autostrade, 30 in de bebouwde kom, 20 in Hasselt. Misschien moeten we de auto gewoon verbieden en terug alles met paard en kar doen.
Laatst gewijzigd door sky 06 aug 2022, 11:52, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Waarom zo drastisch overhellen van de ene kant naar de andere zijde?
Je zou ook de gulden weg kunnen bewandelen en er voor kiezen om een performant gemotoriseerd openbaar vervoer te organsieren.
En het centrum van steden te verbieden voor gemotoriseerd verkeer op fossiele brandstoffen en te vervangen door randparkings waaruit elektrisch vervoer voor dienstverlening, goederentransport en personenvervoer af en aan rijdt.
Kent iemand nog de trolleybussen en de buurttrams? Eigenlijk werd in het verleden al een begin van gemeenschappelijk elektrisch openbaar vervoer georganiseerd. Om een of ander reden heeft men daar niet verder op ingezet en is men de weg ingeslagen van individueel vervoer op basis van fossiele brandstoffen. Tot bijna iedereen stilstond en stond te kuchen.
In steden, veel groter dan de onze, waar er een goed georganiseerd openbaar vervoer bestaat denkt geen zinnig mens er aan om individueel vervoer te kiezen boven gemeenschappelijk vervoer.
Je zou ook de gulden weg kunnen bewandelen en er voor kiezen om een performant gemotoriseerd openbaar vervoer te organsieren.
En het centrum van steden te verbieden voor gemotoriseerd verkeer op fossiele brandstoffen en te vervangen door randparkings waaruit elektrisch vervoer voor dienstverlening, goederentransport en personenvervoer af en aan rijdt.
Kent iemand nog de trolleybussen en de buurttrams? Eigenlijk werd in het verleden al een begin van gemeenschappelijk elektrisch openbaar vervoer georganiseerd. Om een of ander reden heeft men daar niet verder op ingezet en is men de weg ingeslagen van individueel vervoer op basis van fossiele brandstoffen. Tot bijna iedereen stilstond en stond te kuchen.
In steden, veel groter dan de onze, waar er een goed georganiseerd openbaar vervoer bestaat denkt geen zinnig mens er aan om individueel vervoer te kiezen boven gemeenschappelijk vervoer.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Vandaag in DS een artikel over iemand die de test doet en naar Frankrijk rijdt voor vakantie met een EV:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220805_97394611 paywall!
Het is best grappig om te lezen en het lukt uiteindelijk maar wel met wat "obstakels".
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220805_97394611 paywall!
Het is best grappig om te lezen en het lukt uiteindelijk maar wel met wat "obstakels".
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Ik rijd nu al een jaar met mijn BEV … nog geen van die obstakels tegen gekomen eigenlijk. Maar ik besef dan ook dat een BEV geen ICE is en zorg voor een goeie planning alvorens te vertrekken. Dat dat niet nodig is met een ICE, vind ik helemaal niet zorg die 1 a 2x per jaar dat we meer dan 400km op 1 dag zouden rijden.Tomby schreef:Wat een miserie. Kun je bezwaarlijk kinderziektes noemen, en je moet toch wel een heel grote EV fan zijn om daar niet depri van te worden als EV rijder.
Ik kan sinds een maand of 2 ook gratis laden op kantoor … super … al 2 maanden geen EURO kost gehad aan mijn BEV dus

-
- Elite Poster
Je bent je er toch wel van bewust dat de media graag de extreme uitzonderingen overbelichten en niet de focus leggen op de overgrote meerderheid van situaties waar alles normaal verloopt?Tomby schreef:Wat een miserie. Kun je bezwaarlijk kinderziektes noemen, en je moet toch wel een heel grote EV fan zijn om daar niet depri van te worden als EV rijder.
Net zoals bij "Alloo en de wegpolitie" en de opmerking over boetes bij een vervallen keuring tot 80.000 €

Extremen overdrijven verkoopt. De normale gang van zaken niet.
Zo eenvoudig is het.
Tja en op reis gaan met een auto waarvan de technologie al meer dan 10 jaar oud is en het laadsysteem in de EU niet meer de standaard is help uiteraard altijd om tot leuke mediaplaatjes te komen.
Ik kan de opmerking van Sasuke hier alleen maar, en uit eigen ervaring, bevestigen.
Het enige wat ik ondervonden heb is dat er af en toe connectie problemen zijn met de laadpalen van Bluecorner. Maar dat is een specifiek issue tussen de laadkaarten van Totalenergys en Bluecorner. De meeste laadpalen waar ik aan voorbijrijd zijn trouwens hoofdzakelijk nog altijd niet bezet. Bij dit weer bedraagt de range van de EV (en dat is heus geen luxe merk) rond de 490 km (de vorige had zelfs in de zomer een range van 530 km. Zet je de airco (WP) op dan zakt de range met 30 km.
Wanneer je dit WE richting zuiden vertrekt zal je waarschijnlijk meer kans lopen op aanschuiven op specifieke laadpunten. Maar dat kan je grotendeels al voorkomen door even af te wijken van de geijkte lemmingroute en op een N-weg te laden. Deden we vroeger met een ICE ook hoor. Niet tanken aan het laatste drukke tankstation in Luxemburg op de autosnelweg maar een viertal km rondrijden om te tanken aan een Q8 gelegen in een dorpje op 2 km van de snelweg.
Zoals Sasuke stelt, een EV is anders dan een ICE. Pas je dan aan aan de specifieke kenmerken van een EV.
Gebrek aan laadstations is ook geen kinderziekte maar een keuze maken om eerst te investeren in meer laadstations gevolgd door meer EV of eerst meer EV en dan de laadstations laten volgen.
En wanneer je als bestuurder onderweg bent met een voertuig dat je niet kent en de handleiding niet voor vertrek gelezen hebt en dus al niet weet waar de manuele ontkoppelingskabel van de laadconnector zich bevindt (en dat dit bestaat) zegt ook al veel over de journalistieke kwaliteiten van betrokkene.

Is een EV voor iedereen (al) geschikt: neen.
Is een EV is sommige gevallen beter dan een ICE: eveneens ja.
Zoek een voertuig dat aan je vraag kan beantwoorden en liefst volgens de criteria dat je het gebruikt in normale omstandigheden.
En liefst niet op basis van uitzonderlijke omstandigheden.
Dat laatste kan ook maar dan ga je altijd meer betalen. Zowel bij een ICE als bij een BEV.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld ? Volgens mij heeft in de zomer iedereen wel z'n airco en radio aan.ivob schreef:Bij dit weer bedraagt de range van de EV (en dat is heus geen luxe merk) rond de 490 km (de vorige had zelfs in de zomer een range van 530 km. Zet je de airco (WP) op dan zakt de range met 30 km.
De correcte uitspraakt lijkt me dan ook... zet je de airco en radio af dan krijg je er 30 km bij.
-
- Elite Poster
Radio aan heeft - in de EV die ik momenteel gebruik - geen merkbaar negatief effect op de range.
Wat iedereen doet of niet doet weet ik niet.
Range is ook geen vast gegeven. Verschilt van merk/model tot merk/model en vooral rijstijl.
Invloed van airco verschilt dan nog eens of het met of zonder WP is, ingestelde binnentemperatuur tov buitentemperatuur.
Een eenduidig antwoord dat voor iedereen opgaat is dus niet te geven.
Iedereen zal dus voor zijn EV en met zijn rijstijl de gemiddelde range van zijn EV dienen op te geven.
Ter info: zelf gebruik in praktisch nooit airco. Ik gebruik bij voorkeur de stoelkoeling (en afhankelijk van het seizoen de stoelverwarming) en deze heeft ook nauwelijks een negatieve invloed op de range.
Het negatieve effect op de range van de airco (in koelings- of verwarmingsmodus) kan je ook nog eens beperken door de drivers only modus, indien aanwezig, in te schakelen (staat bij ons standaard aan).
Voor mij ging die uitspraak dus wel op. Voor wie wel altijd, volgens de weerstomstandigheden, met airco of verwarming wenst te rijden is jouw interpretatie beter van toepassing.
Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen.
Het gemiddeld verbruik van de EV die ik momenteel mag gebruiken is 15 kWh/100 km (over meerdere jaren en meerdere seizoenen gemeten en 5 verschillende bestuurders met een andere rijstijl, ander gebruik van verwarming en airco - wat overeenkomt met een AC-lading (gemeten over dezelfde periode) van 17,3 kWh).
En dit bij een netto bruikbare lading van 64 kWh. Dat zegt waarschijnlijk meer.
De range is ook een theoretsich gegeven. Zelf rij ik de range nooit naar 0%. De praktische range is dus minder. Afhankelijk van ieders range anxiety.
Wat iedereen doet of niet doet weet ik niet.
Range is ook geen vast gegeven. Verschilt van merk/model tot merk/model en vooral rijstijl.
Invloed van airco verschilt dan nog eens of het met of zonder WP is, ingestelde binnentemperatuur tov buitentemperatuur.
Een eenduidig antwoord dat voor iedereen opgaat is dus niet te geven.
Iedereen zal dus voor zijn EV en met zijn rijstijl de gemiddelde range van zijn EV dienen op te geven.
Ter info: zelf gebruik in praktisch nooit airco. Ik gebruik bij voorkeur de stoelkoeling (en afhankelijk van het seizoen de stoelverwarming) en deze heeft ook nauwelijks een negatieve invloed op de range.
Het negatieve effect op de range van de airco (in koelings- of verwarmingsmodus) kan je ook nog eens beperken door de drivers only modus, indien aanwezig, in te schakelen (staat bij ons standaard aan).
Voor mij ging die uitspraak dus wel op. Voor wie wel altijd, volgens de weerstomstandigheden, met airco of verwarming wenst te rijden is jouw interpretatie beter van toepassing.
Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen.
Het gemiddeld verbruik van de EV die ik momenteel mag gebruiken is 15 kWh/100 km (over meerdere jaren en meerdere seizoenen gemeten en 5 verschillende bestuurders met een andere rijstijl, ander gebruik van verwarming en airco - wat overeenkomt met een AC-lading (gemeten over dezelfde periode) van 17,3 kWh).
En dit bij een netto bruikbare lading van 64 kWh. Dat zegt waarschijnlijk meer.
De range is ook een theoretsich gegeven. Zelf rij ik de range nooit naar 0%. De praktische range is dus minder. Afhankelijk van ieders range anxiety.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Vandaag een vervolg-artikel : https://www.standaard.be/cnt/dmf20220807_95533891 , waarin hij het heeft over de storm van reacties die zijn artikel van zaterdag had op sociale media. Hij verdedigt dat het een genuanceerd verhaal was, wat ik wel vreemd vind, want het artikel beschreef toch echt een regelrechte lijdensweg met bij bijna elke laadstop wel een of ander probleem.
Hoedanook heeft hij het vandaag over hoe polariserend het onderwerp EV blijkbaar wel niet is. En dit is inderdaad iets dat mij ook al opgevallen is, zeker op sociale media. Op elk artikel dat ik in mijn Facebook tijdlijn zie passeren komen een hoop reacties die bijna allemaal uitsluitend uiterst negatief zijn of overdreven positief (bijna fanboy like).
Hoedanook heeft hij het vandaag over hoe polariserend het onderwerp EV blijkbaar wel niet is. En dit is inderdaad iets dat mij ook al opgevallen is, zeker op sociale media. Op elk artikel dat ik in mijn Facebook tijdlijn zie passeren komen een hoop reacties die bijna allemaal uitsluitend uiterst negatief zijn of overdreven positief (bijna fanboy like).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Uiteraard wel. Waarom zou een SP niet mogen rijden in een straat waar wel bromfietsers A klasse tegen het verkeer in mogen rijden? Een SP kan perfect 25 per uur rijden.ivob schreef:Lijkt me, toch voor wie het verkeersreglement wenst te volgen, weinig discussie over te bestaan.
In Leuven is bvb de Grote Markt verboden gebied maar A klasse en e-bikes mogen er wel over. Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat een SP hier niet over kan tegen 25 per uur.
In Leuven moet ik een stukje doen waar er geen onderbord P staat voor 200 meter maar wat verderop in de straat staat WEL een onderbord met P op. Heu? Dat is al meermaals gemeld maar nog steeds niet in orde gebracht. Ik wacht ondertussen al een jaar op de boetes van de ANPR kamer die zegt dat auto's er niet doormogen maar heb er nog geen enkele gehad op de SP.
Net zoals bepaalde snelheidsbeperkingen op jachtpaden compleet idioot zijn. Vrij baan en maar max 30 mogen. Pfft.
-
- Elite Poster
Moeilijk is dat toch niet?Tomby schreef:Vandaag een vervolg-artikel : https://www.standaard.be/cnt/dmf20220807_95533891 , waarin hij het heeft over de storm van reacties die zijn artikel van zaterdag had op sociale media. Hij verdedigt dat het een genuanceerd verhaal was, wat ik wel vreemd vind, want het artikel beschreef toch echt een regelrechte lijdensweg met bij bijna elke laadstop wel een of ander probleem.
Het is maar een krantenartikel. En dan nog in de WE-editie.
Krantenartikels geven zelden een genuanceerd beeld over iets. Hou daar dan rekening mee.
Sociale media: idem.
Het lokt reacties uit en je kan er een vervolgdiscussie op blijven) aanbreien. Doel bereikt.
Alles heeft zijn voor- en nadelen dus daar zal je ook rekening mee moeten houden.
Voor veel gebruikers is een auto nog altijd een beetje een veruiterlijking van een deel van hun persoonlijkheid en geen middel om zich zo efficiënt mogelijk van A naar B te verplaatsen waar je de voor- en nadelen nuchter tegen elkaar kan afwegen. Dat bepaalt ook al veel.
En mensen veranderen niet graag en gemakkelijk. Dat is ook al een factor.
Bepaal gewoon je eigen verbruikersprofiel en je eigen noden en zoek daar een voertuig dat er het beste bij past en voor jezelf meer voordelen dan nadelen geeft. Best niet op basis van de behoeften en persoonlijkheid van anderen en al zeker niet volgens de doelstellingen van de media.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Ik heb het vervolgartikel ook gelezen en herkende me er wel in. Ook hier heb ik dezelfde reacties al gekregen als zou ik tegen EV's zijn gewoon omdat je wijst op een aantal nadelen. Men kan blijkbaar moeilijk nuances zien in meningen, je bent ofwel voor en als je niet voor bent dan moet je wel tegen zijn. Daartussen kan blijkbaar niet
Ik ben zelf voorstander van EV's en de kans is groot dat er weldra eentje op de oprit staat maar dat weerhoudt me niet om de nadelen te vermelden.
Elke nieuwe technologie heeft haar problemen en zaken die beter kunnen dus ook EV's. Ik heb net als de auteur vertrouwen in dat dit op termijn wel goed zal komen maar dat doet niets af aan de problemen die je nu kan hebben.
Dat de airco een invloed heeft op de al beperkte range is zo'n probleem, zeker als je op vakantie wil naar een warm land en lange afstanden doet. Je hebt tenslotte veel meer betaald voor die EV MET airco dus als je hem dan niet kan gebruiken dan is dat gewoon sneu.
Ook het moeten plannen is een nadeel, zeker als na dat plannen het plan dan ook nog in duigen valt door onvoorspelbare events. 50 km omrijden om te laden terwijl de range al een probleem is, is pijnlijk over de weg die nog af te leggen valt voor EV's.
Dat mensen die veel betaald hebben voor hun EV er fier op zijn en de zaken soms door en wat te roze bril zien begrijp ik ook. Dat is menselijk net zoals het menselijk is om bang te zijn van veranderingen. Ik denk dat open communicatie beter helpt om de technologie intrede te laten vinden dan er overdreven positief of negatief over te zijn. Ja, EV's zijn de toekomst en ja, er is nog veel werk aan.

Ik ben zelf voorstander van EV's en de kans is groot dat er weldra eentje op de oprit staat maar dat weerhoudt me niet om de nadelen te vermelden.
Elke nieuwe technologie heeft haar problemen en zaken die beter kunnen dus ook EV's. Ik heb net als de auteur vertrouwen in dat dit op termijn wel goed zal komen maar dat doet niets af aan de problemen die je nu kan hebben.
Dat de airco een invloed heeft op de al beperkte range is zo'n probleem, zeker als je op vakantie wil naar een warm land en lange afstanden doet. Je hebt tenslotte veel meer betaald voor die EV MET airco dus als je hem dan niet kan gebruiken dan is dat gewoon sneu.
Ook het moeten plannen is een nadeel, zeker als na dat plannen het plan dan ook nog in duigen valt door onvoorspelbare events. 50 km omrijden om te laden terwijl de range al een probleem is, is pijnlijk over de weg die nog af te leggen valt voor EV's.
Dat mensen die veel betaald hebben voor hun EV er fier op zijn en de zaken soms door en wat te roze bril zien begrijp ik ook. Dat is menselijk net zoals het menselijk is om bang te zijn van veranderingen. Ik denk dat open communicatie beter helpt om de technologie intrede te laten vinden dan er overdreven positief of negatief over te zijn. Ja, EV's zijn de toekomst en ja, er is nog veel werk aan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cadsite
- userbase crew
Lap, weer ene die niet doorheeft dat je hier op tinternet zit.Dizzy schreef:Men kan blijkbaar moeilijk nuances zien in meningen, je bent ofwel voor en als je niet voor bent dan moet je wel tegen zijn. Daartussen kan blijkbaar niet![]()

-
- Elite Poster
Je kan met dezelfde mening zelfs tot andere conclusies komen.Dizzy schreef:Ik ben zelf voorstander van EV's en de kans is groot dat er weldra eentje op de oprit staat maar dat weerhoudt me niet om de nadelen te vermelden.
Ik ben ook - algemeen gezien - voorstander van een EV maar kan me best voorstellen dat dit in een andere situatie tot andere conclusies zou leiden. Zelfs, al ben ik theoretisch voorstander er in de praktijk de volgende keer geen EV meer op de oprit zou staan.
Hier is enige nuancering toch wel op zijn plaats. Je stelt het veel te zwart/wit voor.Dat de airco een invloed heeft op de al beperkte range is zo'n probleem, zeker als je op vakantie wil naar een warm land en lange afstanden doet. Je hebt tenslotte veel meer betaald voor die EV MET airco dus als je hem dan niet kan gebruiken dan is dat gewoon sneu.
Wanneer op een theoretisch rijbereik van 500 km (en praktisch 400 km) het gebruik van de airco de range met 30 km zou verminderen kom je nog op een theoretisch rijbereik van 470 km uit maar kan je best nog het praktisch rijbereik van 400 km aanhouden. Wat is daar in de praktijk sneu aan? Voor autobestuurders die graag 800-1000 km in één ruk afhaspelen is dat inderdaad niet de beste oplossing. Maar die waren er zonder airco ook niet geraakt. Voor wie graag iedere 300-400 km een stop inlast maakt het al dan niet gebruik van de airco niet uit.
Dat bedrijp ik => eigen kind schoon kind.Dat mensen die veel betaald hebben voor hun EV er fier op zijn en de zaken soms door en wat te roze bril zien begrijp ik ook. Dat is menselijk net zoals het menselijk is om bang te zijn van veranderingen. Ik denk dat open communicatie beter helpt om de technologie intrede te laten vinden dan er overdreven positief of negatief over te zijn. Ja, EV's zijn de toekomst en ja, er is nog veel werk aan.

Maar dat gaat toch niet (altijd) op voor gebruikers van bv. salarisauto's? Nog altijd de meerderheid van de BEV's.
Een salarisauto moet je niet zelf betalen en is in gebruik meestal zelfs goedkoper dan een ICE.
Op dit ogenblik kan je bij een salarisauto nog altijd kiezen tussen een ICE en een EV.
Wat zou je dan tegenhouden om nuchter de voor- en nadelen van beide types tegen elkaar af te wegen?
En waarom zou een gebruiker van een EV (die meestal ook gebruikservaring met een ICE heeft (gehad) dat dan niet kunnen met als basis ervaring met beide systemen? Het is hun auto niet en ze hebben er hun eigen geld niet ingestoken. Er valt dus weinig persoonlijks te verdedigen.
En het blijft tenslotte maar een auto hè. Je moet niet over dood en leven van anderen beslissen.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Klopt, net zoals dezelfde keuzes tot andere resultaten kunnen leidenivob schreef:Je kan met dezelfde mening zelfs tot andere conclusies komen.

En laat het hier nu net gaan over mensen die op vakantie gaan naar het zonnige zuiden, iets wat een groot deel van de Belgen trouwens doet.Wanneer op een theoretisch rijbereik van 500 km (en praktisch 400 km) het gebruik van de airco de range met 30 km zou verminderen kom je nog op een theoretisch rijbereik van 470 km uit maar kan je best nog het praktisch rijbereik van 400 km aanhouden. Wat is daar in de praktijk sneu aan? Voor autobestuurders die graag 800-1000 km in één ruk afhaspelen is dat inderdaad niet de beste oplossing. Maar die waren er zonder airco ook niet geraakt. Voor wie graag iedere 300-400 km een stop inlast maakt het al dan niet gebruik van de airco niet uit.
Ook de voorstelling van de range is rooskleurig want veel EV's halen dat niet, zeker niet met een volgeladen wagen met airco. Je kan zoals de reporter trager rijden maar dat betekent ook langer onderweg. Maar je hebt wel gelijk dat de airco niet het enige probleem is, het is één van de problemen. Het is de range dat het grootste probleem is en het feit dat je dus vaker moet laden en dat dat laden langer duurt dan tanken. Bovendien moet je plannen en zoeken om iets te doen waar je vroeger nooit over moest nadenken en geen tijd kostte.
Je onderschat duidelijk andere mensen omdat je, net zoals ik, wagens eerder als puur machines voor vervoer ziet. Voor veel mannen is na hun penis hun wagen hun belangrijkste bezitDat bedrijp ik => eigen kind schoon kind.![]()
Maar dat gaat toch niet (altijd) op voor gebruikers van bv. salarisauto's? Nog altijd de meerderheid van de BEV's.
Een salarisauto moet je niet zelf betalen en is in gebruik meestal zelfs goedkoper dan een ICE.
Op dit ogenblik kan je bij een salarisauto nog altijd kiezen tussen een ICE en een EV.

De overheid pushed ook steeds meer om voor EV's te kiezen en weldra zal die keuze dus wegvallen. Nu de Belg heeft meestal niet 1 wagen maar meerdere, in sommige gezinnen zelfs 3 of meer. Sommigen zullen dus voor dit soort ritten inderdaad voor hun ICE kiezen zolang dat kan. Voor mensen die wel maar één wagen hebben gaat dat niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Het grootste probleem lijkt me vooral dat plannen geen garantie is en er een vrij grote kans is dat je 'pech' hebt vanwege onvoorziene omstandigheden: laadpaal-files, wildparkeerders, laadpalen die slecht of niet werken, laadpalen die ergens anders blijken te staan dan aangegeven, laadpas-problemen.... En net vanwege het feit dat snelladers nog altijd dun bezaaid zijn en je dus niet zo even snel een alternatief zult vinden, zorgen dat soort problemen direct voor serieuze stress en kopzorgen. Allez, als je dat verslag in De Standaard leest, dat kun je toch echt niet meer normaal of acceptabel noemen ?Dizzy schreef:Het is de range dat het grootste probleem is en het feit dat je dus vaker moet laden en dat dat laden langer duurt dan tanken. Bovendien moet je plannen en zoeken om iets te doen waar je vroeger nooit over moest nadenken en geen tijd kostte.
En ja, natuurlijk hoor je de probleemloze gevallen nooit in de krant, sociale media of forums maar toch is naar mijn gevoel (I know) de kans dat je pech hebt en ergens tegen een issue loopt, momenteel gewoon onacceptabel hoog. En van sommige zaken begrijp ik het ook totaal niet. We zijn verdorie anno 2022, hoe moeilijk kan dat nu zijn van een betrouwbaar betaalsysteem te voorzien (ik snap nog altijd niet waarom dat overal met pasjes moet), of hoe moeilijk kan dat nu zijn van in een map correct te kunnen aangeven welke laadpalen wel en niet bezet zijn (zie ook mijn post hier ). Volgens Chargemap is er bvb in B-Park Brugge (waar de bezetting nooit lijkt te kloppen) nu zelfs ineens maar 1 enkele laadplek, terwijl het er nog altijd 12 zijn.
EDIT: misschien aan toevoegen dat ik voor mezelf ook weinig problemen voorzie wanneer we volgend jaar een EV hebben. Auto-vakanties zijn bij ons nooit heel ver weg. En zelfs met een EV wellicht altijd in 1 trek te doen (alhoewel, wordt nog afwachten wat de range wordt eens volgeladen en met dakkoffer

- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Een groot deel van dat verslag is ook geschreven vanuit het standpunt van een absolute leek. En dat begrijp ik niet goed, want zo een dure aankoop doe je toch niet zonder je te (laten) informeren ?
Laadpasjes ... ik heb er 2 (allez 1, de andere is een app). Die van BMW zelf (werkt echt overal ... tot hiertoe) en de Tesla app.
Dat ze zoveel issues hebben gehad met laden begrijp ik niet ... zelfs op de nationele wegen kan je op genoeg plaatsen laden, ik geef toe .. je moet inderdaad wel je tijd kunnen nemen. Dat noem ik dan plannen.
Tot slot ... met een EV een traject van 1000km doen (of meer) mag/moet je niet proberen te plannen met de optiek om er zo snel mogelijk te geraken. En daar wringt de schoen bij velen volgens mij ... maar het is nu (toch nog) niet anders. Je kan beter proberen om te plannen dat je nooit onder de 25% SoC gaat om te laden (om eventuele verrassingen te kunnen verwerken) en een laadstop koppelen aan een aangename activiteit (e.g. wandeling, uitstap, gaan eten, ...). Zo hebben wij met 2 kinderen een tocht van 1300km gedaan met een pak minder stress als vroeger met de ICE omdat we toen de mindset hadden om zo snel mogelijk op de bestemming te geraken. Nee, nu 2 keer uitstap gedaan en 2 keer gaan eten en slapen in een hotel ... zalig om die 1300+ km te spreiden over 2 dagen. Hierdoor was de reis zelf al een leuk onderdeel van de vakantie (ipv verloren tijd).
Maar ik begrijp ook de mensen die dat niet willen ... die moeten voorlopig maar gaan tanken dan en .. in mijn bescheiden mening, zo meer vakantie tijd verliezen dan ik, want elke 'laadbeurt' was steeds gekoppeld aan een activiteit die langer duurde dan het laden nodig had ...
Laadpasjes ... ik heb er 2 (allez 1, de andere is een app). Die van BMW zelf (werkt echt overal ... tot hiertoe) en de Tesla app.
Dat ze zoveel issues hebben gehad met laden begrijp ik niet ... zelfs op de nationele wegen kan je op genoeg plaatsen laden, ik geef toe .. je moet inderdaad wel je tijd kunnen nemen. Dat noem ik dan plannen.
Tot slot ... met een EV een traject van 1000km doen (of meer) mag/moet je niet proberen te plannen met de optiek om er zo snel mogelijk te geraken. En daar wringt de schoen bij velen volgens mij ... maar het is nu (toch nog) niet anders. Je kan beter proberen om te plannen dat je nooit onder de 25% SoC gaat om te laden (om eventuele verrassingen te kunnen verwerken) en een laadstop koppelen aan een aangename activiteit (e.g. wandeling, uitstap, gaan eten, ...). Zo hebben wij met 2 kinderen een tocht van 1300km gedaan met een pak minder stress als vroeger met de ICE omdat we toen de mindset hadden om zo snel mogelijk op de bestemming te geraken. Nee, nu 2 keer uitstap gedaan en 2 keer gaan eten en slapen in een hotel ... zalig om die 1300+ km te spreiden over 2 dagen. Hierdoor was de reis zelf al een leuk onderdeel van de vakantie (ipv verloren tijd).
Maar ik begrijp ook de mensen die dat niet willen ... die moeten voorlopig maar gaan tanken dan en .. in mijn bescheiden mening, zo meer vakantie tijd verliezen dan ik, want elke 'laadbeurt' was steeds gekoppeld aan een activiteit die langer duurde dan het laden nodig had ...

-
- Elite Poster
Correct. Het is dan aan het individu om na te gaan of het resultaat aan zijn verwachtingen en doelstellingen beantwoorden en het desnoods in die richting bij te stellen of het er bij te laten.Dizzy schreef: Klopt, net zoals dezelfde keuzes tot andere resultaten kunnen leiden![]()
Ah, een groot deel van de Belgen heeft, ondanks een reeks crises en stijgende consumptieprijzen nog steeds budget om verder dan 400 km op vakantie te trekken.En laat het hier nu net gaan over mensen die op vakantie gaan naar het zonnige zuiden, iets wat een groot deel van de Belgen trouwens doet.

Het is hen gegund.
Dan zal je als Belg, afhankelijk van je profiel, moeten kiezen of je meer dan 350-400 km onafgebroken met een EV wenst te rijden of niet.
Wil je dat niet, wil je onderweg geen tijd verliezen aan een laadpaal en kies je een auto op basis van je vakantieprofiel dan zou je idd beter tot het besluit kunnen komen (nog) niet voor een EV te kiezen.
Elk voertuig heeft immers zijn voor- en nadelen en het is aan de koper/gebruiker om te bepalen welke voordelen meer doorwegen tov de nadelen.
Zie hiervoor.Ook de voorstelling van de range is rooskleurig want veel EV's halen dat niet, zeker niet met een volgeladen wagen met airco. Je kan zoals de reporter trager rijden maar dat betekent ook langer onderweg. Maar je hebt wel gelijk dat de airco niet het enige probleem is, het is één van de problemen. Het is de range dat het grootste probleem is en het feit dat je dus vaker moet laden en dat dat laden langer duurt dan tanken. Bovendien moet je plannen en zoeken om iets te doen waar je vroeger nooit over moest nadenken en geen tijd kostte.
Range is met de bijbehorende rijstijl en belading wat ze is. Niet meer of minder rooskleurig.
Het is dan aan de koper of die range/EV bij zijn rijstijl past en hij van (vakantie)gedrag wil veranderen of niet.
Past het niet bij zijn huidige gedrag en wenst hij zijn gedrag niet aan te passen ligt het antwoord voor de hand.
Of kies voor een EV met een grotere range. Of kies een ander vervoermiddel of bestemming voor je vakanties.
Of waaneer je wil dat alles bij het oude blijft dan blijf je zolang mogelijk bij een ICE die wel aan je verwachtingspatroon kan voldoen.
Ik zal de laatste zijn om andere mensen te onderschatten. Deed ik dat was ik al lang verhuisd naar de andere kant.Je onderschat duidelijk andere mensen omdat je, net zoals ik, wagens eerder als puur machines voor vervoer ziet. Voor veel mannen is na hun penis hun wagen hun belangrijkste bezitWagens zijn statussymbolen voor velen.

Is een auto voor jou een statussymbool of kan een EV niet bieden wat je er van verlangt dan kies je gewoon (nog) niet voor een EV.
Er zijn trouwens autobestuurders genoeg die als statussymbool ook voor een EV kiezen. Dat is dan hun keuze. Niets mis mee.
Het is maar wat je verstaat onder "weldra".De overheid pushed ook steeds meer om voor EV's te kiezen en weldra zal die keuze dus wegvallen.
De EV strijd is bijlange nog niet gestreden. Een machtige lobby geeft het niet zomaar op.
De overheid wil zoveel. Moet je daar dan altijd blindelings in meegaan?
Inderdaad. Kiezen is niet altijd gemakkelijk.Nu de Belg heeft meestal niet 1 wagen maar meerdere, in sommige gezinnen zelfs 3 of meer. Sommigen zullen dus voor dit soort ritten inderdaad voor hun ICE kiezen zolang dat kan. Voor mensen die wel maar één wagen hebben gaat dat niet.
En het heeft altijd gevolgen.
Iedereen moet dus voor zichzelf de afweging maken wat de meeste voordelen biedt en de minste nadelen.
Ik denk dat je wat mij betreft in dit topic een verkeerd beeld hebt (of tracht te schetsen).
Ik ben helemaal niet pro of contra EV.
Alles heeft zijn voordelen en nadlen.
Iedereen zal die afweging individueel moeten maken.
Niet zoals ik heb gedaan. In een andere situatie met een ander uitgangspunt had ik wellicht een heel andere keuze gemaakt.
En omdat ik nu voor een EV heb gekozen wil helemaal niet zeggen dat dit zo moet blijven.
En al helemaal niet dat anderen dezelfde keuze moeten maken.
Wijzigende situaties, andere keuzes en doelen.
Dizzy, je kiest, onafhankelijk van mijn of de keuze van anderen, nog altijd wat jij denkt dat het beste bij jou past. Dat lijkt me toch zo moeilijk niet?
Voila, dat is dan een weloverwogen beslissing aangepast aan de eigen situatie.Tomby schreef: misschien aan toevoegen dat ik voor mezelf ook weinig problemen voorzie wanneer we volgend jaar een EV hebben. Auto-vakanties zijn bij ons nooit heel ver weg. En zelfs met een EV wellicht altijd in 1 trek te doen (alhoewel, wordt nog afwachten wat de range wordt eens volgeladen en met dakkoffer ). Maar no way dat ik momenteel een rit van bvb 1000km ermee zou maken.
Over range met en zonder dakkofer, laadvolume uitgedrukt in bananendozen , enz per EV staat het internet volgeschreven en volgefilmd.
Sasuke schreef:Een groot deel van dat verslag is ook geschreven vanuit het standpunt van een absolute leek. En dat begrijp ik niet goed, want zo een dure aankoop doe je toch niet zonder je te (laten) informeren ?

En voor de rest ook akkoord.
Een ICE en een EV vragen een andere mindset.
Net zoals reizen met andere vervoermiddelen (te voet, fiets, motor, trein, vliegtuig,.....) telkens een andere ingesteldheid vraagt.
Kan of wil je hiervoor (nog) niet van mindset veranderen dan is het (nu) nog niet de tijd om voor een EV te kiezen.
Sol Invictus!