Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Is er ergens een bug in waze waardoor er tussen de afrit van wommelgem en Borgerhout het traject dat je moet volgen niet aangeduid staat want aan afrit wommelgem stopt de paarse lijn en bij Borgerhout begint deze terug.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Al eens gemeld in de app als map issue?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 62 keer

Jammer genoeg is dat een bug die recent op verschillende plaatsen is opgedoken. Tot nu toe lijkt het niet plaatsgebonden te zijn, maar eerder iets dat lokaal in de app lijkt fout te gaan, want andere mensen hebben op dezelfde locatie meestal niet hetzelfde probleem. We hebben het al gemeld bij Waze en ze zijn het aan het onderzoeken, maar doordat het lokaal is en de kaarttegels er op zich wel juist uit zien hebben ze (bij mijn weten) nog niet de oorzaak gevonden.
Afbeelding Waze BeLux Coördinator / Global Champ
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

De laatste weken, maanden al bijna, heb ik een activatieprobleem met Waze. Nadat de app opgestart is blijft normaal gezien het scherm van de gsm actief (usb voeding zit in). De laatste tijd valt het scherm regelmatig uit in het begin van een rit. Ik denk vooral als er geen route ingesteld is. Ik moet dan op de aan/uit knop v/d gsm duwen om het weer te activeren. Ik zie dan dat Waze moet herpositioneren als het scherm oplicht. Daarna blijft het de hele rit goed.

We hebben dit op 2 toestellen. Vroeger was dat niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 114 keer
Provider

@Glodenox
Is er een mogelijkheid om een stem aan te maken met instructies in het NL? Van zodra ik op "Nieuwe stem opnemen" druk, staan deze in het EN. Of heb je ergens een overzicht staan waarop we ons kunnen baseren?

In het verleden was dat al eens gelukt en per vergissing verwijderd waarvoor ik het nu opnieuw wil opnemen.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Ik vrees dat ik niet op de hoogte ben van de details daarrond. De opgenomen stem kan in eender welke taal zijn. Als er daar nu Engels staat, vermoed ik dat dit voor alle zelf opgenomen stemmen zo zal zijn.

Weet wel dat op voorhand opgenomen stemmen (zowel zelf opgenomen als van Waze afkomstig) bepaalde instructies niet kunnen uitspreken en dan terugvallen naar de laatst gebruikte text-to-speech stem. Mocht je daar nu dus Engelse instructies horen, komt de oplossing neer op Jasmien of Femke te activeren en daarna terug te gaan naar de zelf gemaakte stem.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 2 keer

Glodenox schreef: 29 aug 2024, 21:38 Waze heeft ondertussen al meerdere componenten laten toevoegen door Google, dus de kans bestaat zeker nog dat ze het gaan toevoegen.
Is Waze niet van Google, waardoor dit gewoon "interne keuken" zou moeten zijn?
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Je zou dat verwachten, maar Waze werkt voor een groot deel zelfstandig binnen Google. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat zij meer gedaan gaan krijgen dan externe organisaties, maar het zijn wel aparte teams met andere prioriteiten. Recent zijn er wel wat aanpassingen gebeurd aan de bedrijfsstructuur, maar het is te vroeg om de resultaten daarvan al te zien.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Politie Dendermonde zegt geslaagde boycot op waze gedaan te hebben.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250119 ... rce=google
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Dat je een snelheidscontrole verraad kan ik op zich nog mee leven, daar zit vooral een verdienmodel achter.
Alcoholcontroles zou ik persoonlijk nooit melden, met een glaasje te veel op achter 't stuur is not done.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Dat kan je enkele keren doen, maar daarna gaat het systeem van Waze via de "niet aanwezig" antwoorden van gebruikers op de weg vrij snel door hebben dat deze mensen valse meldingen plaatsen en dan worden deze meldingen niet meer aan de gebruikers getoond. Dus leuk voor even, maar zeker geen structurele "oplossing". Persoonlijk meld ik overigens ook geen politie als ik onderweg ben.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Tegenwoordig geeft waze ook aan hoe lang een traject controle is. Handig!
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 31 keer

Waze voice via telephone speaker is nu al meer dan een maand kapot voor Android telefoons.
Bug of de zoveelste Google pesterij om mensen naar Maps te laten overstappen?
https://www.waze.com/discuss/t/android- ... oth/362995
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

devilkin schreef: 4 maanden geleden Tegenwoordig geeft waze ook aan hoe lang een traject controle is. Handig!
Ik heb door dat het niet altijd correct is, soms beziet hij de gewone ANPR camera's als trajectcontrole.
Ik heb altijd een 2nd gps opstaan, waarbij ik mijn effectief gemiddelde zie (tomtom go).
Trajectcontroles voorkeur TomTom Go
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Ben je ook echt zeker dat er op die plaatsen geen trajectcontrole is? Want we weten bijvoorbeeld dat de kaart van AWV niet overeenkomt met de realiteit. Heel soms kan het wel gebeuren dat ze een trajectcontrole aankondigen, de camera's hangen en dan uiteindelijk de trajectcontrole pas veel later activeren. De overheid blijft hier allemaal (opzettelijk?) zeer vaag over, wat het voor ons niet makkelijk maakt.

Over het probleem met het geluid: mijn begrip van de situatie is dat men in de code van Android Auto een aanpassing gedaan had waardoor een andere volumeregelaar gebruikt werd dan vroeger. Het is zeker geen pesterij van Google, maar gewoon een ondoordachte wijziging. Ze zijn er mee bezig, maar het duurt wel allemaal wat te lang naar mijn zin.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Enkele opvallende dingen bij Waze recentelijk. Flauwe plezanten die niet overal politiecontroles melden maar andere "obstakels". Zo kregen we over een traject om de minuut een melding over obstakels die nergens te bespeuren waren. Na een tijd waze gewoon af gezet. Een ander probleem dat soms opduikt is dat Waze niet precies genoeg weet waar je bent en constant zit te flippen als gevolg. We hebben dat al gehad met 3 verschillende GSM's dus aan het toestel zal het niet liggen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik vraag me af of ik de enige ben met gewoon non-stop problemen met Waze in Android Auto (in een Mercedes). Er gaat echt geen dag voorbij of er schort iets:
* Heel vaak dat Waze hangt wanneer ik Favorieten selecteer. Ik kan items/menus nog wel aantikken (ik zie effen de knop en zo oplichten) maar er gebeurt niets. Benodigde fix is vaak mijn telefoon loskoppelen en terug aankoppelen. Het ligt ook niet aan mijn wagen want als dat gebeurt, werken andere apps wel nog probleemloos.
* Recent ineens random items in Waze die in het Engels staan ipv het Nederlands (ik krijg dus in de interface een mix van Engels en Nederlands).
* Recent af en toe dat ik ineens een luide 'Ding' hoor ipv gesproken tekst 'je nadert een trajectcontrole' (kan ook voor andere meldingen zijn).
* Ook al paar keer dat ik ineens een andere stem kreeg.
* Een tijd (maar nu al even geleden) dat Waze regelmatig kwam zeggen dat ik offline was, terwijl mijn YouTube Music wel probleemloos verder bleef spelen.
* "Werk" in mijn navigatiedoelen is recent ineens veranderd naar het adres van mijn werk.
* Vaak als ik op de knop Favorieten (zo een bookmark icon) klik, dat ik gewoon in het zoekscherm terecht kom en dan nog eens op Favorieten moet klikken.

En ik ben zeker dat ik er nog vergeet. Het is echt om te huilen eigenlijk.

Toegevoegd na 9 minuten 45 seconden:
PS: en nog een ergernis die eigenlijk gewoon slecht design is.
Als je rijdt met een tussenstop, zie je op je scherm enkel de ETA van je tussenstop. Dus de ervaring is dan eigenlijk gewoon identiek als eerst naar tussenstop navigeren en daar dan navigatie starten naar je eindbestemming. Of maw, die tussenstop feature is gewoon compleet nutteloos eens je aan het rijden bent. Voordat je begint te navigeren kan je immers wél de ETAs van zowel tussenstop als eindbestemming zien.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Het hangen van waze is iets wat ik ook herken, op meerdere toestellen. Bij mij is de fix meestal even switchen naar Google maps, navigatie starten en dan terug naar waze.

Vrij irritant. Het is ook niet elke keer...
A teaspoon of baking
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Hier dezelfde ervaringen de laatste tijd op een Ford met Sync4. Wat ik ook opmerk is dat de kaart niet altijd automatisch van dag naar nacht gaat (of omgekeerd).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Gisteren 400 km gereden met google auto / waze in een opel zonder enig probleem.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ik heb op CarPlay nu af en toe dat de app niet werkt tot ik ze open op de smartphone zelf. Daarna werkt het onmiddellijk op het ingebouwde scherm. Gebruiksvriendelijk is het niet.

Het is ook nog steeds wachten op ondersteuning voor elektrische auto's. Er waren patch notes met vermelding daarvan, maar ik heb er nog niets concreet van gemerkt. Wanneer worden de laadpalen constant weergegeven? Wanneer wordt de API van de auto aangesproken om het percentage op te halen en automatisch laadstops toe te voegen?

Er komen steeds meer functies van Waze naar Google Maps (zelfde bedrijf natuurlijk). Wordt er binnenkort een streep getrokken door Waze, zoals bij zovele projecten van dit bedrijf? Waze werkt veel fijner, maar is in de praktijk voor mij enkel bruikbaar wanneer ik geen EV-functionaliteiten wil.

Edit:
Afbeelding
Mijn instellingen. Dit doet echt niets.

Afbeelding
Hier kun je zelfs geen EV selecteren. Misschien logisch aangezien het geen tankstation is. Je kunt bij tankstations of type voertuig nergens elektrisch aanduiden. Die instellingen komen overigens op meerdere plaatsen voor, ook hier weer amper gebruiksvriendelijk te noemen.
Glodenox
Plus Member
Plus Member

Er is geen enkele indicatie dat er een streep getrokken zou worden door Waze. Er is nog altijd zeer veel ontwikkeling gaande, hoewel die momenteel niet altijd even zichtbaar is voor de gemiddelde gebruiker. Men is momenteel een hele hoop delen van de app volledig aan het herschrijven omdat ze nog dateren van de beginjaren van Waze. Deze delen zijn moeilijk uitbreidbaar en minder gekend binnen het team, maar die herwerkingen gaan dus niet altijd zichtbare verschillen geven.

Het ondersteunen van EV zag men in de beginsessies die ik met hen had inderdaad veel breder dan waar men nu zit, maar verloopt minder vlot dan gehoopt. Deels omwille vanwege zo'n oude stukken code dat het hen momenteel moeilijk maakt om zaken verder uit te breiden.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

FYI Google maps geeft al een tijdje ook meldingen vanuit Waze over.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”