petrol242 schreef:
En dat is dus een cruciale denkfout die door veel mensen gemaakt wordt. En ik kan het ze ook niet kwalijk nemen omdat het doel van de overheid nooit het beperken van de pandemie was maar het ontzien van de zorg. "Flatten the curve", weet je nog? Ik huiver van de manier waarop we nu met de pandemie om gaan. Ik betrap er mezelf ook op dat de waakzaamheid serieus aan het verslappen is.
Zolang je besmettingen toelaat en niet ernstig neemt speel je Russische roulette.
Wat je nu doet is het virus antropomorfiseren, het virus is geen oorlog tegen ons begonnen om de mensheid uit te roeien of ziek te maken.
Het wil maar een ding, zichzelf voortplanten en verspreiden, of en hoe ziek iemand daarvan wordt is voor het virus irrelevant.
Vroeg of laat verdwijnt het vanzelf omdat er genoeg immuniteit onder de bevolking is, net zoals dat gebeurd is bij de Spaanse Griep, Aziatische griep, Russische griep(volgens de symptomen was dit mogelijk geen griep, maar ook een Sars-achtige ziekte die gemuteerd is naar een onschuldig verkoudheidsvirus), met vaccins kunnen we die immuniteit wel versnellen.
0 besmettingen is niet realistisch aangezien je met zowel dierlijke reservoirs zit(komt van vleermuizen en verschillende huisdieren zijn al besmet geraakt) als met asymptomatische besmettingen(mensen die niet ziek worden na een besmettingen, maar wel andere besmetten).
Het heeft bovendien enkel zin als andere landen ook streven naar 0 besmettingen.
Maar buiten Australië & China doet geen enkel land dat. China kan dat als dictatuur maar bij Australië vraag ik mij af hoe lang de bevolking de constante lockdowns daar nog zal pikken.
Uiteindelijk zullen we toch moeten leven met het virus net zoals we dat ook doen met de griep, verkoudheid en zovele anderen.
Dankzij de vaccins zal dit kunnen.
En ja virussen muteren, maar net zoals er elk jaar een aangepast griepvaccin is, zullen er ook aangepaste Covid-vaccins zijn. Bovendien heeft een virus evenveel kans om te muteren tot een minder gevaarlijke variant als tot een meer gevaarlijke variant. Over die mutanten maak ik mij dan ook geen zorgen.