Belgische Verkiezingen 2024

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dan denk ik dat een externe push inderdaad waarschijnlijker zou zijn, een Europese regel die partijdotaties beperkt maar ook hier zit je met politici die op Europees niveau over hun collega's beslissen.

In revolutie geloof ik niet, niet in een land waar de meesten tot de wereldwijde top 1% behoort. Men klaagt hier graag maar doet niets, ze zijn nog te tam om hun rechten op te eisen of een deftige prijs te bekomen, neen ze betalen met plezier. Die gaan heus geen revoluties starten :)

Ten eerste neemt VB niet zoveel van onze welvaart af en ten tweede is het alternatief duurder. Laat ze regeren en ik denk dat de schade wel wat hoger oploopt dan enkele miljoenen. En neen, het geld moet ook niet naar andere partijen gaan want die krijgen nu ook al genoeg en soms zelfs teveel. De situatie rond VB en de partijdotaties zijn voor mij 2 verschillende problemen die ik niet wil vermengen omdat dat een bepaald doel goed zou uitkomen. Ik wil dat doel niet en voor geen geld ter wereld, laat staan 8 miljoen. Er zijn andere en betere besparingen te doen die meer opleveren en die ons land en maatschappij meer voordelen zouden bieden.

Ik weet niet of alle politici er zo over denken, sommigen leven niet van het opzetten van de ene bevolkingsgroep tegenover de andere.

Ik ga inderdaad doen wat ik wel kan doen en dat is niet op VB stemmen, merci voor de tip :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef: 07 feb 2024, 18:55 Wat het concreet gaat zijn kan ik niet zeggen, heb geen glazen bol.
....
Laat het ons houden bij dingen die we wel kunnen doen.
Meer had het dus niet moeten zijn want wat je tussen begin en einde schrijft zijn gewoon je eigen verzinsels waarvan je hoopt dat ze ooit werkelijkheid worden en liefst door anderen erin te betrekken.

En wat betreft dat laatste verschillen we duidelijk grondig van mening dus onze stem bij de volgende verkiezingen zal bijgevolg totaal verschillend zijn.

En zoals eerder volkomen terecht al door anderen opgemerkt, inzake de dotaties zal ons verschillend stemgedrag geen € verschil uitmaken.

En ik ben zelfs niet tegen het bestaansrecht van het Vlaams Belang. Integendeel. Het is immers een goede catalysator om alle malcontenten, gefrustreerden en wappies een legale uitweg te bieden zonder dat ze het daarna daadwerkelijk voor iedereen om zeep kunnen helpen. Laat ze dus nog maar lang bestaan want ze hebben hun maatschappelijk nut en dat mag wat kosten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

ivob schreef: 07 feb 2024, 20:09 legale uitweg te bieden zonder dat ze het daarna daadwerkelijk voor iedereen om zeep kunnen helpen
Doen ze dus net wel, door regeringsvorming enorm moeilijk te maken, en telkens tot regeringen te komen van kleintjes en losers, die dan ook weer het idee krijgen dat ook zij met alles wegraken zonder afstraffing, want ze belanden telkens toch weer in de regering. En zo gaat de sloop van de overheid onverminderd verder, tot er niets meer overblijft en jij en ik straks enkel met de schulden overblijven.

Hoe dat niet "voor iedereen om zeep helpen" is, dat weet ik niet. VB incasseert ondertussen rustig haar miljoenen, elk jaar opnieuw, en kijkt vanuit haar luie luxezetel toe hoe de anderen het werk voor haar doen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

ivob schreef: 07 feb 2024, 20:09En ik ben zelfs niet tegen het bestaansrecht van het Vlaams Belang. Integendeel. Het is immers een goede catalysator om alle malcontenten, gefrustreerden en wappies een legale uitweg te bieden zonder dat ze het daarna daadwerkelijk voor iedereen om zeep kunnen helpen. Laat ze dus nog maar lang bestaan want ze hebben hun maatschappelijk nut en dat mag wat kosten.
Ik begrijp waar je heen wil met die verklaring ivob en ik kan me er deels, al is het tenenkrullend erin vinden.
Maar laat ons ook niet uit het oog verliezen dat "The more loonies in the world the more crap is free for the taking.
Laatst gewijzigd door Petrikske 08 feb 2024, 10:06, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 07 feb 2024, 20:49 Doen ze dus net wel, door regeringsvorming enorm moeilijk te maken, en telkens tot regeringen te komen van kleintjes en losers, die dan ook weer het idee krijgen dat ook zij met alles wegraken zonder afstraffing, want ze belanden telkens toch weer in de regering. En zo gaat de sloop van de overheid onverminderd verder, tot er niets meer overblijft en jij en ik straks enkel met de schulden overblijven.

Hoe dat niet "voor iedereen om zeep helpen" is, dat weet ik niet. VB incasseert ondertussen rustig haar miljoenen, elk jaar opnieuw, en kijkt vanuit haar luie luxezetel toe hoe de anderen het werk voor haar doen.
Regeringsvorming is wel op meer plaatsen moeilijk, ook in landen waar er geen VB is en het was ook niet gemakkelijk toen VB tegen de kiesdrempel aan zat. Politiek is nu eenmaal discussie en dat is niet altijd gemakkelijk, met VB heeft dat dus eigenlijk weinig te maken.

De wet voorziet dat er een meerderheid moet gevormd worden, dat mag perfect met kleintjes of meerdere partijen. Ik zie dat ook niet als een probleem want naast het nadeel van grote verscheidenheid betekent het ook het voordeel dat heel wat kiezers wel een vertegenwoordiging hebben in het beleid. De meeste mensen hun wensen komen immers niet overeen met het grote gelijk van deze of gene partij maar vinden in elke partij wel een paar punten die bij hen goedkeuring vinden. Wie als kiezer denkt of hoopt dat hun favoriete partij haar ganse programma kan verwezenlijken gaat beter nog eens op cursus politiek ipv te tonen dat ze er weinig kaas van gegeten hebben.

Of VB of welke partij dan ook de miljoenen incasseert maakt voor ons niet zoveel uit, de miljoenen worden sowieso betaald en gaan ook bij andere partijen naar oa vastgoed en asociale media. En zelfs al zouden we VB veel minder betalen dan nog zouden ze hun invloed gebruiken om de boel te verrotten, dat is nl hun businessmodel. Maak mensen boos en zaai verdeling in de hoop dat ze uit frustratie op u stemmen waardoor ze dan hun ranzige standpunten kunnen doordrukken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 08 feb 2024, 10:03 Ik zie dat ook niet als een probleem want naast het nadeel van grote verscheidenheid betekent het ook het voordeel dat heel wat kiezers wel een vertegenwoordiging hebben in het beleid.
Het probleem is dat er geen gevolgen meer zijn voor wanbeleid of incompetentie, en evenmin voor graaicultuur en bewust dingen gaan mispeuteren. Als niet-VB partij weet je dat je dankzij het VB toch weer in de regering belandt en je postjes krijgt, hoeveel je ook verliest. Er is geen verantwoording meer.

Zo verliezen burgers de democratie als tool om hun inzeg te hebben in het beleid en bestuur, omdat electorale vragen naar verandering - die al meermaals gesteld zijn - volledig genegeerd kunnen worden. En zo krijg je nog meer frustratie, van "waarom nog gaan stemmen, het zijn toch altijd weer dezelfde." En dat klopt, hoe er ook gestemd wordt, het zijn altijd weer dezelfde in de regeringen, net zoals in Afrika of Latijns-Amerika. Zo loopt het democratisch tekort bij ons nog verder op.

Vroeg of laat is de frustratie groot genoeg dat VB dan toch unavoidable wordt, en heb je de korte pijn + ook nog eens de lange pijn gehad van al die extra (onnodige) verspilde jaren. Ik wil gewoon nu door het onvermijdelijke ipv zoals jij vastklampen aan het status quo en dan uiteindelijk toch binnen 10 of 15 jaar, want de polarisatie zal er niet minder op worden.
Dizzy schreef: 08 feb 2024, 10:03Of VB of welke partij dan ook de miljoenen incasseert maakt voor ons niet zoveel uit
† Dit is toch wel eentje om in te kaderen, zal nog nuttig uitkomen. Zoals ik al zei: het maakt voor mij wel veel uit, maar de discussie is nu wel gevoerd.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 08 feb 2024, 13:49, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

CCatalyst schreef: 08 feb 2024, 13:25 Zo verliezen de burgers de democratie als tool om hun inzeg te hebben in het beleid en bestuur...
Amen
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het wordt toch eens tijd dat je wat rond je heen kijkt, over wanbeleid kan je in zowat elk land een boompje opzetten, incompetentie en graaicultuur is ook al niet exclusief Belgisch. Het is eerder eigen aan de mens, geef mensen macht en je krijgt automatisch machtsmisbruik.

Uw uitleg klopt ook niet want VB is zeker niet de enige oppositiepartij en de oppositie wisselt ook, de zekerheid is dus met korrels zout te nemen. Bovendien is het systeem zo dat minder kiezers ook minder inkomsten betekent, ook als je in de regering zit. Er is dus wel degelijk nog impuls om zoveel mogelijk kiezers te overtuigen.

Burgers willen geen verandering want ze willen zelf niet veranderen, ze willen gewoon dat anderen veranderen. Wie stemt nu massaal op conservatieve partijen als je toch verandering zou willen?

En ja, het zijn altijd dezelfde omdat als je anderen kiest deze ook mensen zijn ivp marsmannetjes en dus dezelfde fout bevatten om niet bestand te zijn tegen de verlokkingen van de macht, dat geldt ook voor VB want ook daar zie je schandalen zelfs als ze niet aan de macht deelnemen. Mensen denken dat politici supermannen zijn die alles kunnen oplossen, in realiteit zijn het even grote klunzen als zijzelf. Wie onrealistische verwachtingen koestert zal altijd bedrogen uitkomen, men stelt gewoon teveel hoop op politiek terwijl er veel gebreken aan zijn, zowel hier, elders en bij alle partijen. Bekijk de zaak in Nederland, Wilders was de man die het anders ging doen, wat zien we, al bij de onderhandelingen een amateurisme dat schrijnend is. Wat is er dan veranderd? Juist.

Het is niet dat andere partijen zo geweldig nuttig gebruik maken van dat geld, sommigen zijn groter als immokantoor dan als partij, tja. Dat bedoel ik met het maakt niet uit of het geld nu naar VB of naar een andere nutteloze besteding bij een andere partij. Punt is dat er teveel geld naar ALLE partijen gaat. Trouwens NVA ontvangt ook een mooi aandeel en hun doel is net als VB het einde van het land, gaan we die nu ook hun geld afnemen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Nieuwe peiling toont opnieuw grote winst voor VB en PVDA. SP.A wint ook nog tov de verkiezingen, maar slikt verlies tov de vorige grote peiling.

VB stijgt bijna 10 procentpunten tov 2019. Opvallend: terwijl SP.A haar winst ziet afnemen sinds het zware racisme en de ranzigheid van haar ex-voorzitter werd blootgelegd (alsook haar onwil om hem buiten te gooien tot het te pijnlijk werd), kost het China-schandaal VB blijkbaar helemaal geen winst. Het verschil is allicht dat het bij de SP.A om een persoon ging die mee de populariteit bracht, terwijl het bij VB maar om een lid van het zevende knoopsgat ging.

Verlies voor alle regeringspartijen, logisch natuurlijk gelet op hoe slecht ze geregeerd hebben in de laatste 4 jaar. Ook N-VA krijgt haar verdiende klop voor het wanbeleid van Jan "een kerstfeestje hier en nog wat voorlezen daar" Jambon en dronken Ben Weyts.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Verbaasd me helemaal niet, en persoonlijk vind ik ook dat PVDA het heel goed doet ook al heb ik het moeilijk met sommige van hun standpunten.
Wat de SPA betreft, was de King Connor bagger eindelijk zowat doorgespoeld moest natuurlijk Tom Meeuws ook nog even wat racistische praat gaan verkopen.
Wat heb ik als werknemer van de Lijn een godgloeiende hekel aan die kwal!
https://www.demorgen.be/politiek/schepe ... ~b6a7179d/

Eigenlijk komt het er hier een beetje op neer, ben je vrij van zonden en kan je goed babbelen...we hebben een winnaar!
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Als je veel stemmen haalt door te denken zoals Debora.
Als je praat zoals de meeste Deboras.

Als je erna uit de partij opstapt (maal2) omdat je zei wat Debora zou zeggen.

Als de partij veroordeelt dat je spreekt zoals Debora.

Dan gaan alle Debora lovers over naar hen die al jaren spreken als Debora. En de enige samen met de commies, spreken als Debora.

En die Debora’s zijn nog steeds de grote massa, ook al denken alle centrumpartijen dat de elite de verkiezingen met stemmen zal bepalen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Lijkt me niet eerlijk tegenover alle Debora's.
Heus niet alle Debora's stemmen op extremistische partijen.
Kan ook omgekeerd, zelfs op dit forum gaven al (mannelijke) leden aan geen probleem te hebben om voor het VB te stemmen. En dat was heus Debora niet. :wink:

Je bent ook niet verplicht om op één partij te stemmen.
Je kan ook een naamstem geven en per kieslijst kan dat dan zelfs op een verschillende partij.
Je kiest immers een vertegenwoordiger en dat is dan beter op naam van een persoon die in het verleden bewees zijn werk naar behoren te doen (en uiteraard een beetje aansluit bij wat jij als kiezer denkt) en niet op "de partij".
En op federaal, gewestelijk, Europee, provinciaal, gemeentelijk vlak kunnen dat dan best telkens personen zijn behorende tot een andere partij.
Een partij wiens programma volledig in overeenstemming is met al je individuele wensen ga je moeilijk vinden.
Dat dit geen makkelijke taak is dat ligt voor de hand.
Mogen kiezen is een voorrecht. Daar denk je op voorhand dus beter eens goed over na ipv af te gaan op onderbuikgevoel. De gevolgen van iedere stem zijn er immers nadien ook voor de kiezer.

Wat ik wel raar vind, maar dat is slechts een persoonlijke mening, is dat veel kiezers voor extremistische partijen vooral tegen hun persoonlijk belang willen stemmen en de eerste slachtoffers zullen zijn wanneer het programma van extremisten daadwerkelijk zou uitgevoerd worden. Dan sta je daar met je kortstondig voldaan buikgevoel.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 01 maa 2024, 20:49 Opvallend: terwijl SP.A haar winst ziet afnemen sinds het zware racisme en de ranzigheid van haar ex-voorzitter werd blootgelegd (alsook haar onwil om hem buiten te gooien tot het te pijnlijk werd), kost het China-schandaal VB blijkbaar helemaal geen winst. Het verschil is allicht dat het bij de SP.A om een persoon ging die mee de populariteit bracht, terwijl het bij VB maar om een lid van het zevende knoopsgat ging.
Opvallend is dat men terecht hard reageert op de racistische uitlatingen van een persoon maar dat men tegelijk niets aantrekt van het zware racisme en ranzigheid waar VB gewoon als partij voor staat. En Filip Dewinter is blijkbaar ook ineens van het zevende knoopsgat :)

Wat uit die peiling vooral blijkt is dat kopiëren niet werkt, net zomin als verandering blijven toeteren maar ze niet bieden of in tegenovergestelde richting. Er is een leegloop van NVA naar de extremen want het is niet enkel VB dat stijgt. Er was eens een calimero die zei dat men hem mocht afrekenen aan het succes van VB ;)

Het vreemde is dat in realiteit dit enkel de kansen van een nieuwe vivaldi groter maakt ipv kleiner.

Er is bij heel die cijfers maar één bedenking te maken, veel burgers denken blijkbaar dat een partij die het land kapot wil... het beter zal maken. Of zou het toch aan de afkeer van vreemdelingen liggen? In Engeland heeft het goed gewerkt, er zijn geen vreemdelingen meer en ook geen problemen meer.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

En het feit dat ondertussen bijna 50% van de mensen zegt: dit kan zo niet verder!

Daar spreekt niemand over. Het is enkel bashen op de rechterflank. Dat links beleid zwaar wordt afgestraft, das niet van belang….
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hoe bereken je die 50% of zijn er geen mensen in pakweg Wallonië?

Alle beleid wordt afgestraft, Vlaanderen doet niet veel beter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mgo72 schreef: 02 maa 2024, 10:47 En het feit dat ondertussen bijna 50% van de mensen zegt: dit kan zo niet verder!
Wat bedoel je?
Dat 50% van de Vlaamse kiesgerechtigden nog meer beloftes willen die in de praktijk niet waargemaakt kunnen worden?
Of dat ze echt willen dat hun eigen toekomst nog verder kapot gemaakt wordt?
De NVA heeft in Vlaanderen al jarenlang de kans gekregen om het anders te doen en het is gewoon meer van hetzelfde geklungel. En wie nu nog altijd denkt dat met stemmen op VB er een totale ommekeer zal komen heeft het gewoon, in het beste geval, niet goed begrepen.
Een partij kan je als kiezer één keer een mes in de rug steken maar twee keer, drie keer...... ?

Een partij reken je beter af op daden en stemgedrag en niet op onrealistische beloftes.
Wanneer ik de daden van de partijen in de Vlaamse regering evalueer en het stemgedrag van o.a. de vertegenwoordigers van NVA en VB in ogenschouw neem dan weet ik het wel. Met bashen heeft dat weinig te maken maar alles met een gezonde dosis realiteitszin.

BDW maakte gisteren ook maar een uitgebluste uitdruk. Dat hij nog maar een schim van zichzelf uit het verleden is was voor de onbevangen toeschouwer al langer duidelijk maar begint blijkbaar nu ook bij de man zelf door te dringen. Kan in een laatste anhoopspoging alleen nog maar dreigen naar anderen toe. Uiteraard het zoveelste zwaktebod. Wanneer je het zelf niet kan een beetje staan dreigen dat het jou of de ondergang is. Uit het verleden kunnen we juist leren dat het met zo'n mensen eerder naar de totale ondergang leidt dan dat er nog enige vooruitgang geboekt wordt.
Maar je kan het de man niet echt kwalijk nemen. Wanneer je bijna de enige bent met een beetje verstand in de partij en het verder moet zien te rooien met onbekwamen (want zelf heb je keer op keer andere lucratievere prioriteiten) en iedereen met nog een beetje gezond verstand al is gaan lopen wordt de situatie redelijk uitzichtloos.
Maar dat is uiteraard nog altijd één man meer met wat verstand binnen de partij dan bij het VB. Daar zijn het zonder uitzondering zwetsers die het onnoemelijk geluk hebben dat ze maar wat moeten roepetoeteren zonder dat ooit in de praktijk te moeten brengen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Inderdaad, ivob slaat nagels met koppen. NVA verliest elk jaar aan geloofwaardigheid. Je kan wel toeteren over verandering maar waar is ze buiten dat zij nu het meerendeel van de posten bezetten. Show us the money, zoals ze het zelf zeiden :)

Ik kan me enkel inbeelden dat iemand van Antwerpen-centrum nog enige tevredenheid kan hebben over hun parcours. Voor de rest is het gewoon same as usual, veel beloven en weinig geven doet de...

Er is dan ook nog het debacle van de vlucht uit de droomcoalitie wat de geloofwaardigheid verder heeft aangetast. Dat was een grote vergissing op tactisch vlak maar er is ook het narratief. Enerzijds is men bezig met economische thema's maar anderzijds wil men wel vuil genoeg blijven om de "ik ben gene racist maar..."-kiezer niet te verliezen. Een Francken doet daar zijn duit in het zakje als het niet in een Brusselse bloembak is. Maar zoals we in Nederland gezien hebben is dat een gevaarlijke strategie. Waarom zouden de niet-racisten kiezen voor een partij die maar flauwtjes is als je voor the real thing kan gaan? Uiteindelijk stem je toch op een partij die drijft op racisme omdat je totaal niet racistisch bent.

Het kan natuurlijk ook dat deze mensen denken dat VB vooral beter gaat besturen... in het land dat ze kapot willen. Dat is even logisch als zijnde niet-racist voor een racistische partij te stemmen. Maar het kan ook zijn dat ze voor het uitstekende palmares en verdiensten valt, inclusief landverraad en dwepen met nazi's. een kleine groep kan ook dromen van het leven als trad-wife.

En BDW begint inderdaad met de dag meer te lijken op een wanhopige kapitein op de titanic. Zijn schip maakt alsmaar meer water en het personeel is niet in staat reddingsboot te spellen. Dat is grotendeels zijn eigen verdienste want wie vooral uit oude studievrienden kiest moest ook hun resultaten kennen. Het stond in marmer gekapt dat hij maar even voorzitter zou blijven maar uit miserie moet hij de job blijven doen. Zo niet dreigen zijn studievrienden zijn partij even goed te beheren als hun departementen.

Het is een beetje vreemd want BDW blijft het grootste politieke talent van de laatste 20 jaar maar zoals in de sport moet een grote belofte ooit ook eens scoren/presteren. BDW is echter in zijn stadhuis blijven kamperen ipv de verantwoordelijkheid op te nemen die de grootste politicus toekomt, regeren. Zelfs zijn droomcoalitie wou hij niet aansturen als leider maar nu zal het wel gebeuren, echt?

Wat ik ook vreemd aan hem vind is dat hij blijkbaar niet kan inzien dat je mensen waarmee je moet samenwerken ook met enig respect moet behandelen. De man maakt echter sneller vijanden door anderen te schofferen bij elke gelegenheid. Nadien valt hij uit de lucht dat ze hem niet meer kunnen luchten, tja.

In het land der blinden is eenoog koning, en BDW is daar een mooie illustratie van. Een groot talent dat nooit gescoord heeft omdat hij bij wedstrijden liever op de bank zat. Maar steeds overtuigd dat het de schuld is van den arbiter, die vuile zw... :)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

Het land splitsen is niet kapot maken.

Denk dat de Tsjechen en Slowakije bewijzen dat het zeker kan.

50% van 60% van de Belgen. Die allemaal gepakt worden omdat de Franstaligen een veto-recht hebben om hun minderheid te beschermen.

Als je dan niet ziet dat dit niet kan werken, tja de haat voor Vlaams Belang is groter dan de liefde voor je eigen samenleving.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 02 maa 2024, 14:11 Het is een beetje vreemd want BDW blijft het grootste politieke talent van de laatste 20 jaar maar zoals in de sport moet een grote belofte ooit ook eens scoren/presteren. BDW is echter in zijn stadhuis blijven kamperen ipv de verantwoordelijkheid op te nemen die de grootste politicus toekomt, regeren. Zelfs zijn droomcoalitie wou hij niet aansturen als leider maar nu zal het wel gebeuren, echt?
De vraag is wat hij met dat talent doet of al heeft bereikt... voorlopig staat NVA nog altijd voor "Niet VerAnderen" (tenzij postjes pakken).

NVA is het niet, VB is het niet, Groen is het niet, Vooruit is het niet, CD&V is het niet, ... de vraag blijft wat het dan wel is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mgo72 schreef: 02 maa 2024, 14:17 Als je dan niet ziet dat dit niet kan werken, tja de haat voor Vlaams Belang is groter dan de liefde voor je eigen samenleving.
Welke eigen samenleving mag dat dan wel zijn?
Ik ben niet in (historisch) Vlaanderen geboren en heb er nooit gewoond.
Ik ben in België geboren en heb er een groot deel van mijn tijd ook gewoond en beoordeel mensen niet op de taal die ze toevallig spreken noch waar ze toevallig geboren zijn. Meerdere talen willen spreken/verstaan zie ik eerder als een verrijking dan als een persoonlijke verarming. Maar uiteraard ieder zijn eigen oogkleppen.
Mijn "eigen" samenleving (als je dan toch niet zonder hokjesdenken verder kan) is dan logisch gezien ook België en niet zo iets als een artificieel politiek gewest.

Wie denkt dat schaalverkleining altijd persoonlijk voordeel zal opleveren heeft toch niet goed opgelet tijdens zijn schooltijd. Wie denkt dat Vlaamse politici het met een lager loon en met minder willen doen dan in het federale België heeft toch niet goed opgelet tijdens de stemrondes daarover.
Wie denkt dat een eenzijdig verklaard onafhankelijk Vlaanderen, door geen enkel ander land erkent en zichzelf buiten de EU gesteld, economisch voordeel zal opleveren voor de overblijvers zit hardop te dromen ipv met zijn beide voeten stevig op de grond te staan.

Toegevoegd na 16 minuten 38 seconden:
DarkV schreef: 02 maa 2024, 15:33 NVA is het niet, VB is het niet, Groen is het niet, Vooruit is het niet, CD&V is het niet, ... de vraag blijft wat het dan wel is.
Afgaande op jouw cordonlijstje (ik neem aan dat je hier voor jezelf spreekt en dat je in Vlaanderen woonachtig bent?) blijft dan alleen PVDA en O-VVL over.
Woon je in de kieskring Antwerpen kan Volt er ook nog bij.
Woon je in de kieskring O-Vlaanderen, W-Vlaanderen of Vlaams Brabant kan Voor U er nog bij.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 02 maa 2024, 11:39BDW maakte gisteren ook maar een uitgebluste uitdruk. Dat hij nog maar een schim van zichzelf uit het verleden is was voor de onbevangen toeschouwer al langer duidelijk maar begint blijkbaar nu ook bij de man zelf door te dringen.
Gisteren in de Afspraak op Vrijdag bedoel je ivob?
Ik zag die uitzending deze nacht en het viel me ook onmiddellijk op hoe hij zenuwachtig op z'n stoel zat en het leek er inderdaad op dat hij net een citroen had gegeten.
Gaandeweg begon het te beteren, ook omdat de andere studiogasten behoorlijk konfituur begonnen te smeren. :-D
Dizzy schreef: 02 maa 2024, 14:11Wat ik ook vreemd aan hem vind is dat hij blijkbaar niet kan inzien dat je mensen waarmee je moet samenwerken ook met enig respect moet behandelen. De man maakt echter sneller vijanden door anderen te schofferen bij elke gelegenheid. Nadien valt hij uit de lucht dat ze hem niet meer kunnen luchten, tja.
Doet me denken aan Trump, hoeveel moeite je ook doet je zal toch onder de bus gesmeten worden.
DarkV schreef: 02 maa 2024, 15:33NVA is het niet, VB is het niet, Groen is het niet, Vooruit is het niet, CD&V is het niet, ... de vraag blijft wat het dan wel is.
Userbase partij oprichten? :-D
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

ivob schreef: 02 maa 2024, 16:22 Afgaande op jouw cordonlijstje (ik neem aan dat je hier voor jezelf spreekt en dat je in Vlaanderen woonachtig bent?) blijft dan alleen PVDA en O-VVL over.
Help nee, er stonden nog drie puntjes achter m'n lijstje... ik had beter geschreven niemand want ik zou het eigenlijk niet weten (al ga ik zeker geen proteststem uitbrengen maar wat dan wel). Ik wil het ook zeker geen cordon lijstje noemen, hier en daar zie ik enkele goede initiatieven maar om daar een partij m'n stem voor te geven is wat opportunistisch.
Petrikske schreef: 02 maa 2024, 18:45Userbase partij oprichten? :-D
Hier staan ook niet alle neuzen in dezelfde richting hoor ;-)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Rasechte politiek die hier bedreven word dus. ;-)
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer

Dizzy schreef: 02 maa 2024, 14:11 Inderdaad, ivob slaat nagels met koppen. NVA verliest elk jaar aan geloofwaardigheid. Je kan wel toeteren over verandering maar waar is ze buiten dat zij nu het meerendeel van de posten bezetten. Show us the money, zoals ze het zelf zeiden :)
Die partij heeft u de rijkste regio van de wereld gegeven. Zo kan jij uren per dag op allerlei fora doorbrengen en toch nog schatrijk zijn. Beetje meer respect hé vriendje.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DirkJan schreef: 02 maa 2024, 23:47 Die partij heeft u de rijkste regio van de wereld gegeven. Zo kan jij uren per dag op allerlei fora doorbrengen en toch nog schatrijk zijn. Beetje meer respect hé vriendje.
Hahaha, we waren al rijk voor NVA bestond en heel wat zaken zijn achteruit gegaan ipv vooruit. Bovendien kan je moeilijk beweren dat NVA alleen in het bestuur zat. Ik heb respect voor mensen die respect verdienen door er zelf te hebben. Dat is wat ik mis bij NVA, geen respect voor wie anders denkt, dan ben je direct een slechte Vlaming.
mgo72 schreef: 02 maa 2024, 14:17 Het land splitsen is niet kapot maken.

50% van 60% van de Belgen. Die allemaal gepakt worden omdat de Franstaligen een veto-recht hebben om hun minderheid te beschermen.

Als je dan niet ziet dat dit niet kan werken, tja de haat voor Vlaams Belang is groter dan de liefde voor je eigen samenleving.
Toch wel want je hebt nog maar een half grondgebied minus Brussel. Bovendien is de meerderheid niet voor splitsing, zelfs bij NVA zijn er veel tegen. Laat ons een referendum houden en de uitslag 25 jaar niet meer betwisten, deal?

Ik voel me niet gepakt omdat ik in één van de welvarendste landen ter wereld woon, integendeel.

Wat we zien is dat ondanks een ongelooflijk dure opdeling van bevoegdheden deze in Vlaanderen vaak helemaal niet beter werken en soms zelfs slechter. Logisch want partijen die niet willen dat het werkt zullen het moeilijk doen werken maar dat zien veel mensen niet in. Er bestaat een grapje over, arbeiders die voor VB stemmen is als kalkoenen die voor kerstmis stemmen :)

En ja, wat ik hierboven al zei wordt door u al bevestigd. Heb je kritiek op de eigen regio ben je een slechte Vlaming. Haat je je landgenoten, socialisten, moslims of iedereen die minder wit is dan jezelf dan ben je een goeie Vlaming :nono:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

DarkV schreef: 02 maa 2024, 15:33 ...de vraag blijft wat het dan wel is...
Paul Magnette wil doen wat moet, maar daar zijn wij hier dus niks mee... :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef:
mgo72 schreef: 02 maa 2024, 14:17 Als je dan niet ziet dat dit niet kan werken, tja de haat voor Vlaams Belang is groter dan de liefde voor je eigen samenleving.
Welke eigen samenleving mag dat dan wel zijn?
Ik ben niet in (historisch) Vlaanderen geboren en heb er nooit gewoond.
Ik ben in België geboren en heb er een groot deel van mijn tijd ook gewoond en beoordeel mensen niet op de taal die ze toevallig spreken noch waar ze toevallig geboren zijn. Meerdere talen willen spreken/verstaan zie ik eerder als een verrijking dan als een persoonlijke verarming. Maar uiteraard ieder zijn eigen oogkleppen.
Mijn "eigen" samenleving (als je dan toch niet zonder hokjesdenken verder kan) is dan logisch gezien ook België en niet zo iets als een artificieel politiek gewest.

Wie denkt dat schaalverkleining altijd persoonlijk voordeel zal opleveren heeft toch niet goed opgelet tijdens zijn schooltijd. Wie denkt dat Vlaamse politici het met een lager loon en met minder willen doen dan in het federale België heeft toch niet goed opgelet tijdens de stemrondes daarover.
Wie denkt dat een eenzijdig verklaard onafhankelijk Vlaanderen, door geen enkel ander land erkent en zichzelf buiten de EU gesteld, economisch voordeel zal opleveren voor de overblijvers zit hardop te dromen ipv met zijn beide voeten stevig op de grond te staan.

.

Heb jij veel contact met Walen?

Ik werk met 50/50 en er zit toch een behoorlijk verschil in mentaliteit. En je moet beiden op andere manier aanspreken en sturen.

Ik ben wel geboren in de Stad van Vlaanderen AfbeeldingAfbeelding! En ben eerste generatie Spaanse migrant. Dus ik ben een heel grote believe van Europa van Regios! net zoals de USA met elke deelstaat wetten naar de noden van elke deelstaat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mgo72 schreef: 03 maa 2024, 16:28 Heb jij veel contact met Walen?
Ja.
Ook met inwoners van andere Belgische provincies trouwens en inwoners van andere landen.
Elk met hun eigenheid, verscheidenheid en taalnuances.
Ik zie het probleem dus niet noch de relatie met de plaats waar ik louter toevallig geboren ben.

On topic ben ik trouwens voorstander van één federale kieskring en één gewestelijke kieskring (toch zolang men denkt dat laatste nodig te hebben) en niet van telkens een beperkte kieskring waar men toevallig op het tijdstip van de gehouden verkiezingen zijn domicilie heeft. De verkozenen hebben ook niet alleen zeggenschap over het kieskringetje waar ze - al dan niet geforceerd - opkomen. Dan mogen ze ook aan ieders oordeel onderworpen worden.
Nu kan ik niet vrij stemmen op vertegenwoordigers van mijn voorkeur omdat ze bv. in een andere kieskring opkomen dan waar ik mag stemmen, of erger, kan ik alleen maar een stem uitbrengen op diegenen die zich in mijn kieskring verkiesbaar stellen ook al zit daar niemand tussen waar ik mij door wil laten vertegenwoordigen. :bang:
Provincie en senaat mogen per direct afgeschaft worden.
Laatst gewijzigd door ivob 03 maa 2024, 20:38, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja, als een deel van de familie Waals is dan zal dat waarschijnlijk betekenen dat ik er wel wat ken, ook als (ex) collega's trouwens. Ik kan er moeilijk een lijn in trekken want ik ken harde werkers in Wallonië maar ook minder gemotiveerden, net zoals in Vlaanderen eigenlijk. Uiteraard zijn er verschillen maar die zijn er dus ook tussen Vlamingen onderling. In ieder geval heb ik met geen enkele Waal een probleem whatsoever. Ik ga er ook vaak op verlof en ik ben altijd blij over het vriendelijke onthaal dat me dan te beurt valt. Ik zou het dus een enorm verlies vinden als we dat deel zouden verliezen want dat is voor mij een onlosmakelijk deel van ons land.

En dat aansturen, dat moet met zowat iedereen anders want we zijn allemaal toch zo uniek :)

Ik wordt altijd argwanig als men mij tegen anderen wil opzetten, meestal heeft men daar een andere reden voor en zelden is deze proper.

Ik vind het vorostel van Ivob voor een federale kieskring ook goed, laat iedereen over alle politici oordelen, dat zal het zwartmaken al verminderen. De Walen zijn onze vijanden niet. Mensen die ons tegen elkaar willen opzetten zou ik veel minder vertrouwen, waarom doen ze dat, voor onze schone ogen of voor eigen belang, juist.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb er ook familie wonen en als kind kwam ik er vaak, als ik eraan terug denk die samenhorigheid, om emotioneel van te worden.
Hoe heelder families altijd maar weer samen kwamen om te babbelen over... politiek etc..
Als kind destijds geen thema, als volwassene nu, mijn allergrootste respect en een groot gemis in mijn huidig leven.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

mgo72 schreef: 03 maa 2024, 16:28 Ik ben wel geboren in de Stad van Vlaanderen AfbeeldingAfbeelding
Mede-Gentenaar
:banana:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Pas op, in Gent zie je ook al op de bruggen staan: Gent onafhankelijk! :)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Alleen de PTB en de MR zijn federalisten.

PS is regionalist en ik weet niet of dat ooit zou veranderen.

Maar met Walen heb ik ook geen probleem. Enkel de productiviteit twijfel ik soms over. Maar dat is een lastig gespreksonderwerp.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef:Ik heb er ook familie wonen en als kind kwam ik er vaak, als ik eraan terug denk die samenhorigheid, om emotioneel van te worden.
Hoe heelder families altijd maar weer samen kwamen om te babbelen over... politiek etc..
Als kind destijds geen thema, als volwassene nu, mijn allergrootste respect en een groot gemis in mijn huidig leven.
Zelfde reactie als de vorige Posts.

Net door te zeggen dat mensen anders zijn, ben ik respectvol. Ik heb nergens gezegd dat dat de boemannen zijn.

Maar je bewijst net met je post, mijn punt. Ze zijn anders.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 04 maa 2024, 14:37 Maar met Walen heb ik ook geen probleem. Enkel de productiviteit twijfel ik soms over. Maar dat is een lastig gespreksonderwerp.
Ze hebben daar misschien al veel eerder dan in Vlaanderen begrepen dat er wel meer in het leven is dan de productiviteit van het bedrijf te maximaliseren ten koste van de eigen levenskwaliteit.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

mgo72 schreef: 07 maa 2024, 07:52 Maar je bewijst net met je post, mijn punt. Ze zijn anders.
Net als een Limburger en een West-Vlaming anders zijn. Dus wat is "je punt"?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ieder zijn persoonlijk gedacht maar volgens mij bestaat er niet zo iets als de stereoptype "Vlaming", "Waal", Limburger, Brabander,...... whatever.
Individuen verschillen gewoon van elkaar en hebben elk hun eigen uitgangspunten en dat heeft doorgaans weinig te maken waar ze toevallig geboren zijn.
Dan kan zo zijn in de tijd dat je geboren werd in een dorp, daar bijna niet buiten kwam en nauwelijks invloeden had van buitenaf en in datzelfde dorp de pijp uitging.
In een gemondialiseerde wereld waar bijna alle info beschikbaar is en waar je zowat overal kan wonen en werken gaat dat al veel minder op. Of het zou moeten zijn dat je het hokjesdenken (nog) niet uit het eigen hoofd krijgt.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Inderdaad, dat soort uitspraken zijn eerder tekenen van de kneuterige denkwijzen van degenen die de uitspraken doen. Iedereen is anders, zelfs eeneiige tweelingen zijn niet volledig gelijk. En hoeveel mensen kunnen niet eens met hun buren om. Zelfs in dorpen waar niemand buiten komt (bestaan die nog?) zijn er evenveel verschillen als inwoners. l'enfer c'est les autres.

Uit ervaring in heel veel landen op deze bol kan ik enkel besluiten dat er overal goede en minder goede mensen zijn. Het is ook goed om geconfronteerd te worden met variatie want zo kan je soms ook ontdekken dat hoe wij het doen niet de enige manier is, laat staan de beste manier.

Ik denk dat je beter oppast voor mensen die u tegen anderen willen opzetten, ze hebben daar meestal een reden voor en dat is niet u beschermen :)
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer

Dizzy schreef: 03 maa 2024, 11:31
DirkJan schreef: 02 maa 2024, 23:47 Die partij heeft u de rijkste regio van de wereld gegeven. Zo kan jij uren per dag op allerlei fora doorbrengen en toch nog schatrijk zijn. Beetje meer respect hé vriendje.
Hahaha, we waren al rijk voor NVA bestond en heel wat zaken zijn achteruit gegaan ipv vooruit. Bovendien kan je moeilijk beweren dat NVA alleen in het bestuur zat. Ik heb respect voor mensen die respect verdienen door er zelf te hebben. Dat is wat ik mis bij NVA, geen respect voor wie anders denkt, dan ben je direct een slechte Vlaming.
Kijk misschien eerst eens naar de cijfertjes.
Laatst gewijzigd door on4bam 11 maa 2024, 13:13, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: taalgebruik opgekuist
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Wat zijn we toch weer lief voor elkaar, djeez...
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”